Ergernis in het verkeer

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
x_Jeanine_x

Berichten: 9087
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 09:20

Ik heb inderdaad oook m'n vrachtwagen rijbewijs en je hebt echt ander zicht. Daarnaast vond ik het met lessen wel prettig dat je hoger zit en daardoor nog verder vooruit kan kijken en daarop kan anticiperen.

hagelslag
Berichten: 9028
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 10:00

En nog 2 met daglicht.
1x rechts
Afbeelding

En 1x links
Afbeelding


Het is inderdaad fijn zoals hier boven geschreven dat je hoger zit en daardoor eerder gas kunt loslaten omdat je 10 auto's voor je ziet dat iemand gaat afslaan
Of wat dan ook.

Wij hebben bij sommige situaties meer overzicht en bij sommige minder

AmyJamess

Berichten: 2119
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 15:12

Mijn oude buren die het stoer vinden bijna dagelijks filmpjes op hun instastories te plaatsen dat ze zelf filmen tijdens het rijden.
Zojuist dus een filmpje dat hij 140 op de linkerbaan rijd en met telefoon in de hand om een instafilmpje te maken _-:(

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 20:47

AmyJamess schreef:
Mijn oude buren die het stoer vinden bijna dagelijks filmpjes op hun instastories te plaatsen dat ze zelf filmen tijdens het rijden.
Zojuist dus een filmpje dat hij 140 op de linkerbaan rijd en met telefoon in de hand om een instafilmpje te maken _-:(

Kansloos dit soort lui.

Ik had vandaag wat ‘moeite’ met een balonnenslikker op de ring A10. Hij stuurde onverwachts, reed over 2 (van de 3) banen etc.
Toen hij bij de afrit amper optrok dacht ik dat hij overleed ofzo maar daarna scheurde hij weer veel, en veel te hard weg.
Ik heb melding gemaakt bij de politie en ik vraag me oprecht af wat die lui bezielt. Echt, voor dit soort lui ga ik zitten wanneer ze anderen betrekken in hun rijstijl ongeluk.

(‘Ga ik zitten’) wil zeggen dat ik gevangenisstraf accepteer voor wat ik ze dan ook aandoe.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26318
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 21:30

Duidelijke foto's vanuit de vrachtwagen. Vooral rechts met de spiegel, ik denk dat ik met mijn 'colablikje op wielen" daar nog best eens achter kan verdwijnen als ik op die kruisende weg zou rijden. Leerzaam zo, dank je wel!

hagelslag
Berichten: 9028
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 21:36

JPitty schreef:
Duidelijke foto's vanuit de vrachtwagen. Vooral rechts met de spiegel, ik denk dat ik met mijn 'colablikje op wielen" daar nog best eens achter kan verdwijnen als ik op die kruisende weg zou rijden. Leerzaam zo, dank je wel!



Dinsdag Was er links achter de spiegel een witte transporter verdwenen achter de spiegel _O-

Ik reed op een rotonde af en hij ook. Beide zelfde snelheid schijnbaar... Ik zag hem eerst niet tot ik de beroemde blik om de spiegel deed en dacht, huh waar kom jij weg.
En dit was gewoon overdag.
Dus ja soms zien wij niet altijd alles.

En rechts is nog wel het vervelendste.

Exitium

Berichten: 7144
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 21:41

Die foto's zijn ook het ultieme voorbeeld van waarom je met je fiets niet pal naast een vrachtwagen moet gaan staan bij een kruising. Je bent echt niet tot nauwelijks te zien

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26318
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 21:53

Goed te weten, dat is iets waar je als automobilist ook echt rekening mee kunt houden! Jeetje, dat stuk achter de spiegel is toch groter dan gedacht, als er zelfs een transporter achter verdwijnt! Vergeleken daarmee is mijn wagentje echt niets...

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-21 21:59

Een hele schoolklas kinderen verdwijnt in de dode hoek. Dat heb ik eens gezien op tv toen ze dat gingen testen.

Sindsdien let ik zo goed op en als ik ook maar enigszins twijfel blijf ik op mijn veilige plek, in de auto of als voetganger.

hagelslag
Berichten: 9028
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 08:18

JPitty schreef:
Goed te weten, dat is iets waar je als automobilist ook echt rekening mee kunt houden! Jeetje, dat stuk achter de spiegel is toch groter dan gedacht, als er zelfs een transporter achter verdwijnt! Vergeleken daarmee is mijn wagentje echt niets...



En dat was links achter de spiegel, daar waar ik het meeste zie.

Maar er kan inderdaad van alles en nog wat verdwijnen.

Ik doe in het verkeer echt hard mijn best om goed alles in de gaten te houden. Maar het kan idd zijn dat ik iets over het hoofd zie.

Als ik on onoverzichtelijke situatie heb, dan rol ik vaak heel langzaam verder.
Soms gebeurd het dat er een rechts voor links situatie is maar ik niet goed rechts de straat in kan kijken.
Dan rol ik rustig verder in de hoop dat in de juiste beslissing heb genomen.

Vooralsnog blijft deelnemen met elk voertuig of wat dan ook samenwerken met de rest op de straat

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 09:27

hagelslag schreef:
JPitty schreef:
Goed te weten, dat is iets waar je als automobilist ook echt rekening mee kunt houden! Jeetje, dat stuk achter de spiegel is toch groter dan gedacht, als er zelfs een transporter achter verdwijnt! Vergeleken daarmee is mijn wagentje echt niets...



En dat was links achter de spiegel, daar waar ik het meeste zie.

Maar er kan inderdaad van alles en nog wat verdwijnen.

Ik doe in het verkeer echt hard mijn best om goed alles in de gaten te houden. Maar het kan idd zijn dat ik iets over het hoofd zie.

Als ik on onoverzichtelijke situatie heb, dan rol ik vaak heel langzaam verder.
Soms gebeurd het dat er een rechts voor links situatie is maar ik niet goed rechts de straat in kan kijken.
Dan rol ik rustig verder in de hoop dat in de juiste beslissing heb genomen.

Vooralsnog blijft deelnemen met elk voertuig of wat dan ook samenwerken met de rest op de straat

En daarom ben ik dus ook benieuwd naar ervaringen met "oortjes"
Appeltje is een slag kleiner (LF45AE) maar de spiegels zijn groter dan die van jou. Waar jij op links nog iets kunt zien rondom je spiegels, zie ik dus vrijwel niks. Rechts idem. Dat voorspiegeltje heb ik (gelukkig) niet en dat mis ik ook niet. Alleen kleine hondjes die pal voor de wagen lopen, zie ik niet meer, de rest wel.

hagelslag
Berichten: 9028
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 09:44

De voorspiegel(sorry ken de Nederlandse naam niet)
Gebruik ik voornamelijk bij boeren op het erf om goed te kunnen keren.
Door die spiegel kun je makkelijker rechtsvoor zien of je nog een cm of 4 naar vooren kunt.
Of je rechtsvoor niks aantikt ofzo.

De spiegels van een MAN vind ik vervelender dan die van een volvo.
Naar het schijnt zijn de oortjes/camaras handiger.

Ik wil alleen niet weten hoe duur die kosten als ze nieuw moeten.
Ik geloof dat ik die bij een nieuwe vrachtauto er ook niet aan wil hebben.

Ik vind sws de tegenliggers met camera vervelend.
Ze denken dat ze niet uiterst rechts moeten houden omdat ze een camera hebben ipv spiegel.
Het maakt ze wel iets minder breed maar alsnog op sommige straten zo breed dat rechts op het lijntje rijden vriendelijker is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 10:03

Ik vind het echt knap, hagelslag, zeker dat centimeterwerk. Heb je ook geen last van bijvoorbeeld wielrenners, speed pedallacs etc op rotondes? Dat vind ik met een VW Transporter met dichte zij- en achterkanten al eng. Kan je je nog zo goed voorbereiden op een rotonde en al je spiegels checken, maar ze zijn supersnel en hangen soms precies in je dode hoek. Ik doe inderdaad hetzelfde: bij twijfel rol ik heel zachtjes door en probeer ik zo voorspelbaar mogelijk te rijden. Maar dat is dus gewoon een grote auto; ik zou echt niet met zo'n vrachtwagen durven rijden :=

Brr Amyll, wat gevaarlijk. En die oude buren van AmyJamess ook :n

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 10:17

hagelslag schreef:
De voorspiegel(sorry ken de Nederlandse naam niet)
Gebruik ik voornamelijk bij boeren op het erf om goed te kunnen keren.
Door die spiegel kun je makkelijker rechtsvoor zien of je nog een cm of 4 naar vooren kunt.
Of je rechtsvoor niks aantikt ofzo.

De spiegels van een MAN vind ik vervelender dan die van een volvo.
Naar het schijnt zijn de oortjes/camaras handiger.

Ik wil alleen niet weten hoe duur die kosten als ze nieuw moeten.
Ik geloof dat ik die bij een nieuwe vrachtauto er ook niet aan wil hebben.

Ik vind sws de tegenliggers met camera vervelend.
Ze denken dat ze niet uiterst rechts moeten houden omdat ze een camera hebben ipv spiegel.
Het maakt ze wel iets minder breed maar alsnog op sommige straten zo breed dat rechts op het lijntje rijden vriendelijker is

Ach, dat loopt wel los, denk ik.
Ik heb een set liggen voor 360° view, die kostte 1500 euro kaal in de doos. Opbouwen kan ik zelf wel en afstellen doet de garage dan voor me. Dan krijg ik een certificaat en mag de stoeprandspiegel eraf.
Maar het gaat mij vooral om het dode hoekje rechts tussen de groothoekspiegel en de gewone spiegel. Daar passen twee fietsers in bij mij en daar ben ik niet blij mee.

Ik zit wat lager (17,5" velgjes) waardoor ik al beter zie waar ik uithang en als het echt op de cm komt, heb ik daar personeel voor :D Ik ben niet alleen als ik op kleine erfjes moet knutselen. Bovendien is Appeltje maar 8mtr lang, dat doet ook een hoop.

hagelslag
Berichten: 9028
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 10:28

culaccino schreef:
Ik vind het echt knap, hagelslag, zeker dat centimeterwerk. Heb je ook geen last van bijvoorbeeld wielrenners, speed pedallacs etc op rotondes? Dat vind ik met een VW Transporter met dichte zij- en achterkanten al eng. Kan je je nog zo goed voorbereiden op een rotonde en al je spiegels checken, maar ze zijn supersnel en hangen soms precies in je dode hoek. Ik doe inderdaad hetzelfde: bij twijfel rol ik heel zachtjes door en probeer ik zo voorspelbaar mogelijk te rijden. Maar dat is dus gewoon een grote auto; ik zou echt niet met zo'n vrachtwagen durven rijden :=

Brr Amyll, wat gevaarlijk. En die oude buren van AmyJamess ook :n



Gelukkig fietsen de mensen in dl niet zo veel _/-\o_ _O-

Maar ja soms zijn fietsers erg moeilijk in te schatten

Fijn is het als een fietser zelf ook snapt dat ze moeilijk zijn om in te schatten. Maar dat kan ook weer gevaarlijk worden als ze te veel proberen te helpen.


@ikke, ik ben juist blij als mensen mij gewoon zelf laten rijden op een erf. Het enigste wat ze mogen zeggen is stop _O-

Ik weet hoe de auto draait en uitzwaait. Van de week nog met iemand van de garage samen een rondje gereden ivm nieuwe vering.
Die vroeg toen ook, hoelang rij je deze auto al en hoelang heb je je rijbewijs.
Jij weet namelijk precies wat je doet en hoe hij reageert.

luuntje

Berichten: 13973
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 10:34

Exitium, goed idee om iedereen diezijn rijbewijs wil halen mee te sturen op een vrachtwagen.
Nu wil ik zelf ook een uurtje meerijden. Maar waar regel je dat?

Duidelijk die foto’s vanuit bussenen vrachtwagens.

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 10:54

hagelslag schreef:
@ikke, ik ben juist blij als mensen mij gewoon zelf laten rijden op een erf. Het enigste wat ze mogen zeggen is stop _O-

Klopt, maar als degene die "stop" zegt, je partner is, ben je iets beter op elkaar ingespeeld :D


luuntje schreef:
Exitium, goed idee om iedereen diezijn rijbewijs wil halen mee te sturen op een vrachtwagen.
Nu wil ik zelf ook een uurtje meerijden. Maar waar regel je dat?

Er zijn genoeg chauffeurs op Bokt, gewoon vragen.
Meerijden is zelden een probleem maar op het moment dat je je handjes uit de mouwen wil steken moet je soms aandacht hebben voor de verzekering bij bedrijven. Even navragen voor je in stapt.

Als Appeltje weer legaal de weg op mag, mag je best mee rijden en ook mee helpen. Appeltje is privé-eigendom en niet commercieel dus behalve de wet; knappe kop die mij iets oplegt.

hagelslag
Berichten: 9028
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 11:08

ikke schreef:
hagelslag schreef:
@ikke, ik ben juist blij als mensen mij gewoon zelf laten rijden op een erf. Het enigste wat ze mogen zeggen is stop _O-

Klopt, maar als degene die "stop" zegt, je partner is, ben je iets beter op elkaar ingespeeld :D


luuntje schreef:
Exitium, goed idee om iedereen diezijn rijbewijs wil halen mee te sturen op een vrachtwagen.
Nu wil ik zelf ook een uurtje meerijden. Maar waar regel je dat?

Er zijn genoeg chauffeurs op Bokt, gewoon vragen.
Meerijden is zelden een probleem maar op het moment dat je je handjes uit de mouwen wil steken moet je soms aandacht hebben voor de verzekering bij bedrijven. Even navragen voor je in stapt.

Als Appeltje weer legaal de weg op mag, mag je best mee rijden en ook mee helpen. Appeltje is privé-eigendom en niet commercieel dus behalve de wet; knappe kop die mij iets oplegt.



Ik ben alleen onderweg.
Degene die ooit keihard schreeuwde stop stop en ik mij de paasei schrok werkt gelukkig niet meer bij ons.
Ik moest hem inwerken en de eerste silo waar hij achteruit heen moest rijden heeft hij tegen de muur gedrukt(ik stond buiten de vrachtauto en had al 3x keihard stop geroepen maar meneer koppigheid wou niet naar een vrouw luisteren).

De volgende dag toen hij dus keihard stopstop riep terwijl hij naast mij zat.
Dacht hij de vrachtauto beter te kennen als mij(reed de auto toen 1.5 jaar) en volgens hem kon ik niet verder want dan zou ik wat kapot rijden.

Die heeft op zn sodemieter gehad :Y)
Ik ben mij wezenloos geschrokken.
Maar hij heeft daarna echt extreem veel schade gereden... Na 1 jaar werd zijn contract gelukkig niet verlengd.


En wat betreft meerijden, bij de ene mag het en bij de andere niet.

Maar ansich, iedereen gaat wel eens met de bus. Dus als je dan voorin zit en actief probeerd mee te kijken zie je al een heel stuk meer.
Of eerder gezegd minder.
Je ziet/merkt hoe ze bochten, hoe ze sommige dingen zien of niet zien.

Uiteraard een vrachtauto is nog meer anders. Maar met sommige dingen te vergelijken met een bus.


Vooral in je achterhoofd houden dat een bus of vrachtauto voor 30% blind gehandicapt rijd....

Dan komen we samen in het verkeer al een heel eind(de echte hufters natuurlijk erbuiten gelaten)

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 11:28

Laat me raden: compensatie-gedrag }:)

Het punt is ook niet "beter" maar meer ervaren.

Wat jij doet met jouw combi, doe ik je zo na, geen probleem maar ik zal er in het begin wel 10x zo lang over doen :+ want ik mag wel met een oplegger rijden, maar veel ervaring heb ik daar niet mee.
Waar jij in een keer een erf op draait, zal ik de eerste keer een paar keer moeten steken en misschien wel opnieuw aanrijden en opnieuw beginnen :D maar hoe was jouw eerste keer? }>

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-21 11:31

Nou als jij niet zou luisteren naar stop naar die meer ervaren vrouw die je inwerkt ben je behoorlijk stom bezig. Dat blijkt ook wel uit de schade…

hagelslag
Berichten: 9028
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 11:58

ikke schreef:
Laat me raden: compensatie-gedrag }:)

Het punt is ook niet "beter" maar meer ervaren.

Wat jij doet met jouw combi, doe ik je zo na, geen probleem maar ik zal er in het begin wel 10x zo lang over doen :+ want ik mag wel met een oplegger rijden, maar veel ervaring heb ik daar niet mee.
Waar jij in een keer een erf op draait, zal ik de eerste keer een paar keer moeten steken en misschien wel opnieuw aanrijden en opnieuw beginnen :D maar hoe was jouw eerste keer? }>



Nee gewoon echt oer en oer en oer oer oer oer dom.

3 collega's hadden hem al mee gehad om in te werken.
Alle 3 hebben ze de planning gezegd, laat die man aub geen vrachtauto besturen....

Dus de planning dacht, ohh joh laten we haar laten inwerken

De 2 die ze heeft ingewerkt zijn echt top.....

Maar ehm ja...

En ja zodra als dat ik een andere combinatie rij, gaat dat ook niet soepel en uiteraard langzaam.
Maar als iemand stop zegt, die buiten staat de kijken.
Dan moet je gewoon stoppen

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 12:06

Wij keken vroeger 12 steden, 13 ongelukken (tenminste, volgens mij heette dat zo) en daar al vrij snel geleerd hoe weinig je ziet in een vrachtwagen. := werden ongelukken nagespeeld vanuit alle betrokkenen. 1 aflevering met meisje op fiets die naast vrachtwagen reed en dus aangereden en overleden heb ik nog steeds in hoofd

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 12:10

Sommige mensen zijn kansloos.

Volgens mij zet je er iemand bij als je het zelf niet ziet. Als diegene dan wat zegt, moet je erop vertrouwen dat dat klopt.

Vorige week ook zoiets: gastje in een Disco 4 in het terrein door een weggetje dat misschien wel niet kon. Maar als je tegen hem zei: iets naar links, draaide hij z'n stuur meteen anderhalve omwenteling. Dat manneke kon alleen maar zwengelen en waar z'n wielen precies uithingen, had ie totaal geen beeld bij.
Luisteren wilde ie ook niet echt dus z'n pa zette 'm maar terug met: dit gaat niet passen.
De schade bleef beperkt tot een kras in de lak.

MyWishMax schreef:
Wij keken vroeger 12 steden, 13 ongelukken (tenminste, volgens mij heette dat zo) en daar al vrij snel geleerd hoe weinig je ziet in een vrachtwagen. := werden ongelukken nagespeeld vanuit alle betrokkenen. 1 aflevering met meisje op fiets die naast vrachtwagen reed en dus aangereden en overleden heb ik nog steeds in hoofd

Dat zijn ook heftige situaties.

Zo is er hier een rotonde. Als je aan komt rijden, kun je prima zien wat er op het fietspad rijdt. Maar op enig moment moet je indraaien om de rotonde op te rijden. Op dat moment is het fietspad buiten beeld en als je op dat moment moet wachten op ander verkeer, heb je dus geen idee meer van wat er op het fietspad zit (leuk, zo'n bushalte vlak voor de rotonde).
Ik heb een kleine wagen dus dan rijd ik door tot aan de binnenstoeprand, dan vol insturen en dan kan ik net voor de fietsstrook stoppen om te kijken of het vrij is. Ik denk dat ik de gemiddelde fietser dan een hartverzakking bezorg want ik sta dan met de bumper al op het randje van de strook. Eerder zie ik niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 12:46

Precies, ikke. Zulke rotondes hebben we hier ook en zelfs met een caddy of transporter kan ik de fietsers niet goed zien. Kan me voorstellen dat dat met zo'n grote wagen nog lastiger is. Zeker als ze in de zeikregen in zwarte kleding en zonder licht een trein willen halen :P

luuntje

Berichten: 13973
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 17:09

Eens rondvrgen bij mijn kennissen of ik een uurtje mee mag op een vrachtwagen.
Hele dag is lichamelijk te zwaar.