Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar
AmyJamess schreef:Ik heb een vraag voor de mensen hier die automatische verlichting in de auto hebben:
Als je overdag automatische verlichting aan hebt, gaan dan alleen de voorlichten aan?
Hier was vanmorgen best dikke mist op sommige plekken, en viel me op dat er veel auto's zijn die wel de voorlichten aan hadden, maar geen achterlichten.
Heeft dat met automatische verlichting te maken?
Ik heb zelf ouderwets, zelf met de hand verlichting aan doen, vandaar mijn vraag
MairiMacBran schreef:Kaus schreef:Ik heb met daglicht aan wel voor- en achterlicht maar twijfel tijdens hele harde regen weleens of het beter is om met gewone nachtverlichting op te rijden? Heb daar met rijles nooit over gehad. Mijn auto moet je handmatig de verlichting doen. Wat doen jullie? (Edit; oke dimlicht heet dat dus ). Is het dus raar om met dimlicht te rijden overdag als je ook gewoon dagrijverlichting hebt waarbij óók je achterlicht brandt?
Ik heb altijd mijn dimlicht aan. Altijd. Dat is me ook geleerd tijdens rijles. Wat is de moeite nou om even een knopje om te zetten? Het zou wat mij betreft, net als in Zweden, verplicht moeten worden om altijd je dimlicht aan te hebben. Die dagrijverlichting, zeker die waarbij je alleen vóór een rottig gloeilampje hebt, is volstrekt onvoldoende. Wij zitten hier in een bosgebied, veel smalle, door bomen omzoomde landweggetjes en je bent al heel snel, zeker met een onopvallende kleur auto, heel slecht te zien. Ronduit gevaarlijk.
Romy1234 schreef:Ze zouden auto’s gewoon zo moeten maken dat als je m aan zet gelijk je lichten branden, altijd, geen aan of uit knopje…
Echt ik ga er nog patent om vragen denk ik
IlonavL schreef:Ik vind de lichten van tegenliggers (tegenwoordig) zo fel Ik weet niet of dat aan mij ligt... wel zo'n speciale bril ervoor gekocht maar nog niet geprobeerd.
Kaus schreef:Uh nee hoor Amy, met een fiets in de hand ben je toch echt een voetganger en dien je voorrang te krijgen op een zebrapad.
https://www.anwb.nl/experts/fietsen/5/h ... p-zebrapad
Ineke2 schreef:Met een paard aan de hand ben je bestuurder. Met een fiets aan de hand echt voetganger. Daarom mag je met fiets aan de hand op de stoep lopen. Met een paard is dat niet toegestaan.
De beschreven situatie is wel raar. Je kunt als automobilist toch niet zomaar op de noodrem, omdat een fietser plotseling afstapt en besluit over te steken op een oversteekplaats?
Dan wacht de fietser maar even tot de auto voorbij is. Soms kun je de situatie echt uitbuiten, maar dat doet de veiligheid geen goed.
Romy1234 schreef:Ik ben mij net echt wezenloos geschrokken, reed in Duitsland en kwam op een stuk waar je 100 mag, zat een halve minuut een busje achter mij te drukken, die wil inhalen, ik was nog aan het optrekken want kwam van een stuk waar je 60 mocht. Die reed naast mij maar kwam een tegenligger aan, die gast blijft toch naast mij rijden, ik schrok mij kapot en dacht dat hij frontaal op z’n tegenligger aan zou botsen, ik kon geen kant uit. Op het laatst toch vol op de rem en achter mij rijden.
Vervolgens mij weer willen inhalen terwijl er een onoverzichtelijke bocht aankwam en had ook nog iemand voor mij rijden, haalt mij in, snijd mij zo giga af, scheelde echt maar paar centimeter om vervolgens in de bocht (waar je nog steeds je tegenliggers niet kon zien) mijn voorganger in te halen en ook af te snijden.
Kwam hem paar minuten later tegen bij het tankstation maar durfde hem niet aan te spreken, was ook een beetje zo een pauper kop.
Stond te shaken op mijn benen, had 2 kleine kinderen bij mij in de auto.
Nu heb ik wel een foto gemaakt van het bedrijfsbusje en net gecheckt, volgens mij een eenmansbedrijf van een hovenier, wat zouden jullie doen, bellen of niet?