Ergernis in het verkeer

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25317
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 08:29

Ik kan de keren dat ik mistlichten gebruikt heb op 1 hand tellen, ookal heb ik alweer een hele tijd mijn rijbewijs haha.

boyca
Berichten: 1078
Geregistreerd: 14-12-11

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 08:33

Luuntje ik werk op Schipholtrade park en kom uit Toolenburg dus ik mag eerst richting rijsenhout weer richting a4 en dan weer terug en dat is de enige in en uitgang en daar staan me een panden en er komen er steeds meer bij. Ik werk in de achtertuin van janouk

miicchhellee

Berichten: 1341
Geregistreerd: 06-09-11
Woonplaats: Kerkrade, Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 08:53

AmyJamess schreef:
Ik heb een vraag voor de mensen hier die automatische verlichting in de auto hebben:
Als je overdag automatische verlichting aan hebt, gaan dan alleen de voorlichten aan?
Hier was vanmorgen best dikke mist op sommige plekken, en viel me op dat er veel auto's zijn die wel de voorlichten aan hadden, maar geen achterlichten.
Heeft dat met automatische verlichting te maken?
Ik heb zelf ouderwets, zelf met de hand verlichting aan doen, vandaar mijn vraag :+


De nieuwe auto's over het algemeen wel, althans bij de VAG merken dan

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 09:23

MairiMacBran schreef:
Kaus schreef:
Ik heb met daglicht aan wel voor- en achterlicht maar twijfel tijdens hele harde regen weleens of het beter is om met gewone nachtverlichting op te rijden? Heb daar met rijles nooit over gehad. Mijn auto moet je handmatig de verlichting doen. Wat doen jullie? (Edit; oke dimlicht heet dat dus :Y) ). Is het dus raar om met dimlicht te rijden overdag als je ook gewoon dagrijverlichting hebt waarbij óók je achterlicht brandt?


Ik heb altijd mijn dimlicht aan. Altijd. Dat is me ook geleerd tijdens rijles. Wat is de moeite nou om even een knopje om te zetten? Het zou wat mij betreft, net als in Zweden, verplicht moeten worden om altijd je dimlicht aan te hebben. Die dagrijverlichting, zeker die waarbij je alleen vóór een rottig gloeilampje hebt, is volstrekt onvoldoende. Wij zitten hier in een bosgebied, veel smalle, door bomen omzoomde landweggetjes en je bent al heel snel, zeker met een onopvallende kleur auto, heel slecht te zien. Ronduit gevaarlijk.


Mijn dagrijverlichting is prima voor overdag, brandt voor en achter en het zijn gewoon wat kleinere pitjes dan het dimlicht. Maar ik zal er eens op letten wat handiger is. Moet beiden handmatig aandoen dus om moeite gaat het niet hoor :Y)

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 09:28

Ja, dat denkt het gros van de mensen. Ik heb echter nog nooit een auto met dagrijverlichting gezien met een fatsoenlijke lichtopbrengst. Als je er zelf in zit of er vlak voor staat zie je niet hoe (niet)zichtbaar je daadwerkelijk bent van een afstand.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 09:43

Meteen even gecheckt, mijn achterverlichting is exact hetzelfde bij dag en dim. Alleen mijn voorlichten worden feller.

luuntje

Berichten: 13973
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 14:04

Boyca dan woon je in de buurt.
Nieuw-Vennep is ook moeilijk qua fietspaden.

Ik zag om 1030 uur in d emist een lesauto rijden met voorlichting aan en achterverlichting uit.
Kon niet waarschuwen want ging een andere kant op.
Was helaas niet de enige auto met achterverlichting uit en voorverlichting aan.
Wie heeft ooit bedacht dat dat handig zou zijn?

Anoniem

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 22:58

Ze zouden auto’s gewoon zo moeten maken dat als je m aan zet gelijk je lichten branden, altijd, geen aan of uit knopje…
Echt ik ga er nog patent om vragen denk ik _O-

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 08:05

Romy1234 schreef:
Ze zouden auto’s gewoon zo moeten maken dat als je m aan zet gelijk je lichten branden, altijd, geen aan of uit knopje…
Echt ik ga er nog patent om vragen denk ik _O-

Fiat, Volvo, Land Rover (niet allemaal)

Daar kun je de lichtschakelaar gewoon aan laten want contact uit = lichten uit.

Maar als ik, volgens anderen, te onverlicht rond rijdt, is er altijd wel iemand die gaat seinen. Soms is dat handig want ben ik het vergeten en een enkele keer vind ik het overdreven en negeer ik het.

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 11:45

Ik vind overdag lichten aan ook wel een pre eigenlijk. Volgens mij is dat in Denemarken ook daadwerkelijk een regel (of in ieder geval norm). Heb vaak genoeg dat donkere auto's op bepaalde wegen een beetje wegvallen in de omgeving in mijn spiegels. Ik zie ze wel, maar iets meer zichtbaarheid was wel fijn. :)

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 13:23

IlonavL schreef:
Ik vind de lichten van tegenliggers (tegenwoordig) zo fel :7 Ik weet niet of dat aan mij ligt... wel zo'n speciale bril ervoor gekocht maar nog niet geprobeerd.

Dit is ook een ergernis van mij. Mensen mogen €10.000 - €100.000 neerleggen voor een nieuwe auto, maar het correct af (laten) stellen van de koplampen door de dealer hoort dan voor dat geld weer niet bij de opties.

Ergernis: ik zie de laatste tijd Tesla’s rondrijden met achter een knipperlicht ter grootte van een klein (speldenknopje) LEDlampje? Wie heeft dat bedacht?

En nog één: gister op de Overtoom in Amsterdam, ik rij daar de max. toegestane snelheid en rechts van mij komt een fietser met een noodgang richting zebrapad gefietst en stapt snel af om zijn voorrang af te dwingen (incl. middelvingers, geschreeuw en al wat nog meer). Weten mensen tegenwoorden niet meer dat ze, óók met een fiets aan de hand nog steeds bestuurder zijn en dus geen voorrang hebben (kunnen afdwingen) bij een VOP?

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 13:44


FrNo
Berichten: 3658
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 13:58

Ik meen ook dat je met de fiets aan de hand voetganger bent, maar op de manier zoals Amyll het beschrijft, zou ik niet zomaar (kunnen) stoppen.
Als er iemand fietst, ga ik er geen rekening mee houden dat ik daarvoor moet stoppen om over te laten steken.

als er een voetganger loopt, kun je verwachten en vaak al aan de houding zien of deze over wil gaan steken.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-21 14:00

Met een paard aan de hand ben je bestuurder. Met een fiets aan de hand echt voetganger. Daarom mag je met fiets aan de hand op de stoep lopen. Met een paard is dat niet toegestaan.

De beschreven situatie is wel raar. Je kunt als automobilist toch niet zomaar op de noodrem, omdat een fietser plotseling afstapt en besluit over te steken op een oversteekplaats?
Dan wacht de fietser maar even tot de auto voorbij is. Soms kun je de situatie echt uitbuiten, maar dat doet de veiligheid geen goed.

MyWishMax

Berichten: 25317
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 15:57

Ober die speldenknop lampen. Ik reed pas achter een vrachtwagen die als remlichten achter alleen maar 3 ledlampjes had. Een heel smal lijntje dus, amper te zien :=

Net reed ik achter een auto in het dorp, zijn veel wegen afgesloten dus je moet dwars door het dorp heen. Gaat ineens stilstaan, kwam een tegenligger aan dus ik blijf erachter. Gooit hij hem in de achteruit om file te parkeren? Het was dat ik na die tegenligger opzij kon maar dat is niet handig met meerdere auto's achter je.(En geen knipperlicht oid, gewoon achteruit gooien)

JPittyJarig
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26311
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 21:38

Inderdaad zijn sommige auto's uitgerust met zeer kleine knipperlichtjes od. Snap niet dat dat mag. De persoon die dit goedgekeurd heeft, heeft volgens mij geen rijbewijs of begeeft zich vast niet vaak in het stadsverkeer. Hoewel... Liever die kleine knipperlichtjes dan geen richting aangeven... Hallo, kan toch echt niet ruiken welke kant je op wilt...

Geen verlichting overdag ben ik ook geen voorstander van. Hier in Zwolle heb je een aantal brede viaducten waar de A28 overheen loopt, maar als je zonder licht onder die viaducten rijdt overdag... zie ik je toch echt superslecht....

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 02:32

Kaus schreef:
Uh nee hoor Amy, met een fiets in de hand ben je toch echt een voetganger en dien je voorrang te krijgen op een zebrapad.

https://www.anwb.nl/experts/fietsen/5/h ... p-zebrapad

Oh jee, dan had ik ‘m inderdaad voorrang moeten verlenen, als hij niet zo laat was. En zo asociaal. Met alle respect, ik had met alle wil van de wereld niet veilig voor hem kunnen stoppen, als zou ik het hebben gewild.

Ik heb altijd geleerd dat ‘fietsers’ met de fiets aan de hand fietsers blijven en dus geen voorrang hebben op een VOP. Waar ik dat dan geleerd heb :oo ;)

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 02:36

Ineke2 schreef:
Met een paard aan de hand ben je bestuurder. Met een fiets aan de hand echt voetganger. Daarom mag je met fiets aan de hand op de stoep lopen. Met een paard is dat niet toegestaan.

De beschreven situatie is wel raar. Je kunt als automobilist toch niet zomaar op de noodrem, omdat een fietser plotseling afstapt en besluit over te steken op een oversteekplaats?
Dan wacht de fietser maar even tot de auto voorbij is. Soms kun je de situatie echt uitbuiten, maar dat doet de veiligheid geen goed.

Dit dus. Als ik in de ankers had gegaan hadden de gevolgen voor mij en al het verkeer achter mij niet te overzien geweest. Leuk dat ‘je’ (die gast) met je fiets ff snel bij een zebra kan komen om de hele wereld om jou te laten draaien, mijn achterbumper ging op dat moment toch even vóór. Zeker met de manier waarop hij zijn ‘voorrang’ bedwong.

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 17:49

Vandaag een gevaarlijke ergernis, ik zie het wel vaker gebeuren maar nu zelf meegemaakt.
Op een 80 km weg, tractor en daar achter 2 auto's en dan ik.
En achter mij ook nog een aantal auto's.
Na een paar bochten eindelijk een recht stuk om de tractor in te halen.
Auto 1 haalde in, auto 2 was begonnen in te halen.
En net toen ik zag dat ik ook kon inhalen en al naar links ging, probeerde het busje achter mij , nog voor mij langs te schieten :oo
Het ging maar net goed, waarschijnlijk heeft de bestuurder van dat busje flink moeten remmen of zo om mij niet vol te raken.

Maar wat een verstand om zoiets te doen, je kan toch nagaan dat de auto voor jou ook de tractor gaat in halen.
En ik was heus niet te langzaam, dat er een gat viel of zo, ik ging toch al snel achter de 2e auto aan ook inhalen.

luuntje

Berichten: 13973
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 19:11

Barbet er zijn toch echt bestuurders die wel achter een langzaam voertuig blijven hangen.
Degene die jou inhaalde had beter moeten opletten.

Ik had op de A44 een BMW rijder die zich eenzaam voelde.
Hij kwam naast mij in mijn baan rijden. Vond ik niet lollig.

Anoniem

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 16:28

Ik ben mij net echt wezenloos geschrokken, reed in Duitsland en kwam op een stuk waar je 100 mag, zat een halve minuut een busje achter mij te drukken, die wil inhalen, ik was nog aan het optrekken want kwam van een stuk waar je 60 mocht. Die reed naast mij maar kwam een tegenligger aan, die gast blijft toch naast mij rijden, ik schrok mij kapot en dacht dat hij frontaal op z’n tegenligger aan zou botsen, ik kon geen kant uit. Op het laatst toch vol op de rem en achter mij rijden.
Vervolgens mij weer willen inhalen terwijl er een onoverzichtelijke bocht aankwam en had ook nog iemand voor mij rijden, haalt mij in, snijd mij zo giga af, scheelde echt maar paar centimeter om vervolgens in de bocht (waar je nog steeds je tegenliggers niet kon zien) mijn voorganger in te halen en ook af te snijden.
Kwam hem paar minuten later tegen bij het tankstation maar durfde hem niet aan te spreken, was ook een beetje zo een pauper kop.
Stond te shaken op mijn benen, had 2 kleine kinderen bij mij in de auto.

Nu heb ik wel een foto gemaakt van het bedrijfsbusje en net gecheckt, volgens mij een eenmansbedrijf van een hovenier, wat zouden jullie doen, bellen of niet?

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-21 18:51

Zeker wel bellen én melding maken bij de politie.
Dan staat dat maar in de computer daar. Mocht hij in de toekomst betrokken zijn bij een ongeval o.i.d. dan kan dat meetellen in zijn veroordeling.

Brr heel eng zo’n gebeurtenis.

Anoniem

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 20:30

Ik heb alleen zijn kenteken niet, hij had opgevenment door dat ik een foto aan het maken was en kon het kenteken niet onthouden.
Alleen foto van het busje met bedrijfslogo en telefoonnummer en deels van de vrouw die bij hem in zat.
Maar vraag mij altijd af of ze überhaupt er iets mee doen bij de politie

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-21 20:58

Een melding zonder kenteken word helaas wel lastig. Jammer dat je die niet op de foto hebt.

hagelslag
Berichten: 9027
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 21:14

Romy1234 schreef:
Ik ben mij net echt wezenloos geschrokken, reed in Duitsland en kwam op een stuk waar je 100 mag, zat een halve minuut een busje achter mij te drukken, die wil inhalen, ik was nog aan het optrekken want kwam van een stuk waar je 60 mocht. Die reed naast mij maar kwam een tegenligger aan, die gast blijft toch naast mij rijden, ik schrok mij kapot en dacht dat hij frontaal op z’n tegenligger aan zou botsen, ik kon geen kant uit. Op het laatst toch vol op de rem en achter mij rijden.
Vervolgens mij weer willen inhalen terwijl er een onoverzichtelijke bocht aankwam en had ook nog iemand voor mij rijden, haalt mij in, snijd mij zo giga af, scheelde echt maar paar centimeter om vervolgens in de bocht (waar je nog steeds je tegenliggers niet kon zien) mijn voorganger in te halen en ook af te snijden.
Kwam hem paar minuten later tegen bij het tankstation maar durfde hem niet aan te spreken, was ook een beetje zo een pauper kop.
Stond te shaken op mijn benen, had 2 kleine kinderen bij mij in de auto.

Nu heb ik wel een foto gemaakt van het bedrijfsbusje en net gecheckt, volgens mij een eenmansbedrijf van een hovenier, wat zouden jullie doen, bellen of niet?



Dagelijkse kost :Y)

Sommigen hebben helaas haast en denken te laat na.
+ vele met een geel kenteken durven geen 100 te rijden. Vooral in grensgebieden is dat een ergenis van vele duitse kenteken houders....

Mijn ergenis, in lorup waar de hoofdstraat best smal is, hele hoge stoepranden en met vele bochten vond iemand het leuk om op de stoep te lopen en dan zijn fiets aan de hand in de goot te lopen.
Er omheen kon eigenlijk niet ivm onoverzichtelijke bocht... En daar kun je gewoon geen 10 cm te ver naar links zitten of je spiegel word eraf gejaagd.
Dus ik ben irritant netjes erachter gaan rijden en heb gewacht tot hij de fiets mee op de stoep nam

Hij keek wel flink pissig de kabine in ~~}>