Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar
SweetVanille schreef:Of ineens op de rem trappen om iemand voor te laten die, na de rotonde, voor haaientanden staat. Dat KAN gewoon niet met verkeer achter je.
ikke schreef:Ik zal 'm voorleggen aan de juristen bij de politie.
Leg uit:
1) Je mag geen gebruik maken van de vluchtstrook om in te voegen (zo moest dat vroeger).
2) Je mag niet stil gaan staan aan het einde van de invoegstrook (degene die die regel ooit bedacht heeft, moeten ze vierendelen).
3) Je moet voorrang verlenen aan verkeer op de hoofdrijbaan.
Hoe voeg ik in als het druk is???
NoTwixLeft schreef:Op weefvlakken (in/uit-voegstroken), zoals op klaverbladen, mag je wel eerder je knipper aan zetten om zo iedereen zo goed mogelijk te informeren wat jij wilt en jij je ook beter kan aanpassen op mensen die ook van rijstrook willen wisselen. Geeft je geen recht om je auto er tussen te willen duwen, want invoegen blijft "ondergeschikt" aan uitvoegers en mensen die al op die rijstrook zitten.
Jolien87 schreef:Lastige kwestie. Nu ik met de auto naar het werk rijd, heb ik ook regelmatig te maken met meerdere vrachtwagens voor mij op de invoegstrook naar de A1.
Gelukkig is dit een 3-baans snelweg waar vrachtwagens ook op de middelste baan mogen rijden dus veelal gaat het verkeer dat al op de snelweg rijdt een baan naar links maar dit gebeurt lang niet altijd. Dan is het soms echt wel billenknijpen omdat je gewoon geen snelheid kan maken als er 3 vrachtwagens voor je optrekken.
Er zit nogal een verschil tussen wat mag, wat fatsoenlijk is en wat verstandig is.
Ik vind het ook altijd lastig inschatten waarom mensen hun knipperlicht aanzetten. Ik heb geleerd dat je, je knipperlicht gebruikt op het moment dat je ook daadwerkelijk invoegt. Daar ga ik dus ook eigenlijk altijd vanuit als een ander dat doet, puur omdat ik daar vanuit mijzelf op ben ingesteld. Ik schrik dan ook weleens als iemand zijn knipperlicht aanzet op een moment dat, dat eigenlijk helemaal niet kan want je weet natuurlijk niet of diegene ook echt instuurt.
Exitium schreef:Is voor de wet gelijkwaardig, ze worden ook allebei genoemd in artikel 54 als bijzondere manoeuvre.
ikke schreef:Wat ik nu bijzonder vind:
Advies geven dat in strijd is met de wet.....
Lugea schreef:NoTwixLeft schreef:Op weefvlakken (in/uit-voegstroken), zoals op klaverbladen, mag je wel eerder je knipper aan zetten om zo iedereen zo goed mogelijk te informeren wat jij wilt en jij je ook beter kan aanpassen op mensen die ook van rijstrook willen wisselen. Geeft je geen recht om je auto er tussen te willen duwen, want invoegen blijft "ondergeschikt" aan uitvoegers en mensen die al op die rijstrook zitten.
Dit is iets waar ik al een tijd over aan het nadenken was en ik zie nu dat jij hier als rij-instructeur over begint. Op het moment dat je op zo’n in-/uitvoegstrook rijdt heeft de uitvoegende bestuurder (van hoofdrijbaan naar uitvoegstrook) dus voorrang op de invoegende bestuurder (van invoegstrook naar hoofdrijbaan) als ik het goed begrijp? Toen ik zelf tot een logisch antwoord probeerde te komen, twijfelde ik omdat ik dacht dat beide verrichtingen misschien ‘gelijkwaardig’ zouden zijn, maar zoals ik het nu lees is invoegen dus altijd ondergeschikt?
Wat betreft het geen ruimte hebben om in te voegen heb ik tijdens mijn rijlessen ook geleerd om dan soort en rijden op de vluchtstrook. Dat lijkt me ook de meest veilige optie.
Nayomie schreef:Dat vroeg ik mij dus ook al af. In mijn hoofd is bovenstaande niet logisch want daarmee kan je als invoeger geen snelheid maken omdat je regelmatig situaties hebt waarin de uitvoeger moet remmen.
ikke schreef:Kaus schreef:Marije_1997 schreef:Weet je ook waarom vrachtwagen chauffeurs er geen auto tussen willen hebben en daarom zo deun op elkaar rijden?
Ik vraag me af hoe je dat in Duitsland doet dan? Daar heb je vaak makkelijk 20 vrachtwagens die neus aan staart rijden achter elkaar. Mijn auto gaat niet zo heel hard dus ik probeer vaak tegelijk met andere tragere auto's in de te halen of achter een andere vrachtwagen in te halen maar dat gaat niet altijd. Dan dus er maar tussen als ik zie dat er iemand achterop komt met 200km p/u. Hoe zou jij dat doen?
Ehm, ook in Duitsland geldt, voor zover ik weet, die 50mtr afstand.
Maar nog steeds: wat hebben die vrachtwagens misdaan?
Geen enkele personenauto is trager dan willekeurig welke vrachtwagen. Als ie weer op de weg mag, mag je het uit komen proberen. Jij met je Alto tegen mijn 8 ton, 220pk, 1000Nm, DAF. Wedden dat jij dat wint? En ja, in tegenstelling tot de beroeps; ik trap gerust door tot 2800 toeren (dat is oranje gebied) waar de paarden echt zitten. Er is niemand die mij afrekent op het feit dat ie op dat moment 25:1 loopt..... Maar dan nog, een Alto is sneller, echt waar
De andere kant: als een vrachtwagen naar links wil, bijvoorbeeld omdat ie op een 2x 2 rijbanen wisselstrook, de andere richting wil hebben, dan moet ie ook maar zien dat ie er tussen komt.
Ik heb in zo'n situatie ook weleens m'n plek met enig geweld afgedwongen omdat niemand me ruimte bood terwijl ik toch echt die andere richting op moest.
Dan is het richting aangeven, kijken, kijken, kijken en als iemand ruimte geeft, hop. Maar als er geen ruimte gegeven wordt? Juist, dan weet ik exact hoe groot mijn wagentje is en ga ik heel strak aan de streep rijden. Dan komt er vrij vlot ruimte. Maar eigenlijk is dat geen oplossing. Sterker nog, al die auto's die mij niet de ruimte boden waar ik, middels m'n richtingaanwijzer, om vroeg, die zijn allemaal in overtreding! Jij MOET ruimte bieden aan een auto die in wil voegen!! Lees de wegenverkeerswet er maar op na....
Maar andersom: die 50mtr afstand is eerst en vooral de 2-sec-regel maar tevens is het bedoelt om ervoor te zorgen dat er ruimte blijft om uit te voegen of ruimte te bieden aan snellere auto's.
NoTwixLeft schreef:Lugea schreef:Dit is iets waar ik al een tijd over aan het nadenken was en ik zie nu dat jij hier als rij-instructeur over begint. Op het moment dat je op zo’n in-/uitvoegstrook rijdt heeft de uitvoegende bestuurder (van hoofdrijbaan naar uitvoegstrook) dus voorrang op de invoegende bestuurder (van invoegstrook naar hoofdrijbaan) als ik het goed begrijp? Toen ik zelf tot een logisch antwoord probeerde te komen, twijfelde ik omdat ik dacht dat beide verrichtingen misschien ‘gelijkwaardig’ zouden zijn, maar zoals ik het nu lees is invoegen dus altijd ondergeschikt?
Wat betreft het geen ruimte hebben om in te voegen heb ik tijdens mijn rijlessen ook geleerd om dan soort en rijden op de vluchtstrook. Dat lijkt me ook de meest veilige optie.
Klopt. In de basis is het een gelijkwaardige actie natuurlijk, maar het uitvoegende verkeer heeft vaak een hogere snelheid. Dat is de reden dat uitvoegers voor invoegers mogen.
Rode draad in het hele auto rijden is zo min mogelijk hinderen en ze hebben bedacht dat eerst uitvoegen net wat minder hindert dan eerst invoegen.