Ergernis in het verkeer

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 12:39

Ik doe het ook wel eens. Is me zo geleerd tijdens de autorijlessen.

Exitium

Berichten: 7154
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 12:39

SweetVanille schreef:
Of ineens op de rem trappen om iemand voor te laten die, na de rotonde, voor haaientanden staat. Dat KAN gewoon niet met verkeer achter je.

Niet alleen op rotondes, maar in het algemeen. Heb het met enige regelmaat dat een auto voor me stopt op verkeer voor te laten gaan wat haaientanden heeft, terwijl er achter mij niets meer rijdt. Rij gewoon door, dan kunnen ze achter mij gewoon invoegen/oversteken :')

Moet zeggen dat ik rotondes waarna je gelijk een zebrapad krijgt ook erg irritant vindt. Als de rotonde wat drukker is blokkeert dat ook het hele verkeer, en op een rotonde ben je al zo druk aan het kijken met afslaan e.d.. Er is er hier één waar bij het afslaan fietsers voorrang hebben en je binnen tien meter een zebrapad krijgt, maar nog geen 50 meter verderop ligt nóg een zebrapad. Had die vlak na de rotonde dan gewoon weggelaten ofzo :') Bij diezelfde rotonde heb je bij een andere afrit fietspad met daar gelijk tegenaan zebrapad, daar sta je dus sowieso midden op de rotonde te wachten als mensen over willen steken :')


ikke schreef:
Ik zal 'm voorleggen aan de juristen bij de politie.

Leg uit:
1) Je mag geen gebruik maken van de vluchtstrook om in te voegen (zo moest dat vroeger).
2) Je mag niet stil gaan staan aan het einde van de invoegstrook (degene die die regel ooit bedacht heeft, moeten ze vierendelen).
3) Je moet voorrang verlenen aan verkeer op de hoofdrijbaan.

Hoe voeg ik in als het druk is???

Politie gaat er niet over, je moet bij de politiek zijn. Maar in dat geval zou ik snelheid aanpassen (zodat het verkeer op de rijbaan je met niet te hoog snelheidsverschil voorbij gaat en je daar achter ruimte kan zoeken) en doorrijden over de vluchtstrook. Maar inderdaad, verkeer op de hoofdrijbaan heeft voorrang.

Ik heb er dan weer een hekel aan als mensen verkeerd inschatten. Regelmatig gehad dat ik op de linkerbaan rij om in te halen en er op het laatste moment iemand met veel lagere snelheid naar links komt omdat er verkeer de invoegstrook op rijdt. Let op: op rijdt, ze zijn nog niet eens in de buurt van het puntstuk. In acht van de tien gevallen ben je er al tientallen meters voorbij voor de invoeger überhaupt zo ver is om in te voegen, maar ondertussen kon je wel flink op de rem gaan staan omdat iemand snelheden totaal verkeerd inschat en zonder te kijken naar links komt :')

ikke

Berichten: 37596
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 15:13

Wat ik nu bijzonder vind:
Advies geven dat in strijd is met de wet.....

Enne, de politie is degene die handhaaft. Die zal dan toch op z'n minst moeten weten op basis van welke regels ze handhaven. Waarom anders denk je dat ze een complete eigen juridische afdeling hebben.

Dat snelheid maken op de invoegstrook zodat je dezelfde snelheid hebt als de hoofdrijbaan, is iets dat men in NL gewoon niet snapt.

Dan kom je in BG, waar men helemaal geen invoegstroken heeft, en dan zie je die Hollanders in paniek raken. Al verschillende keren bijna fout zien gaan terwijl dat echt niet hoeft want de oprit is altijd zo gebouwd dat je daar ruimte hebt om snelheid te maken, zodat je gewoon aan 70 mpu bij de oprijstrook komt en je dus, als je gewoon gekeken en gemikt had, naadloos in kunt voegen.
In GB ben je (ook) verplicht om ruimte te scheppen voor je mede-weggebruiker die in wil voegen.

Exitium

Berichten: 7154
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 15:16

Al het advies is in strijd met de weg. Alternatief zou zijn snelwegen mijden, maar dat is ook geen optie denk ik :+ En ja, politie is degene die handhaaft, maar de overheid is degene die de wetten opstelt.

ikke

Berichten: 37596
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 15:21

Exitium schreef:
Al het advies is in strijd met de weg. Alternatief zou zijn snelwegen mijden, maar dat is ook geen optie denk ik :+ En ja, politie is degene die handhaaft, maar de overheid is degene die de wetten opstelt.

Ik prefereer de Britse techniek; werkt veelal prima in NL.

NoTwixLeft
Berichten: 604
Geregistreerd: 06-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 15:21

Mijn advies is niet in strijd met de wet...

Niet kunnen invoegen is een noodsituatie, ongeacht de reden daarvoor.
Als je verder geen auto problemen hebt, zul je toch een plek moeten vinden om toch die snelweg op te komen.
Stil gaan staan is sowieso een no-go.
Mensen opzij duwen terwijl zij gewoon geen voorrang hoeven geven is ook geen optie, want jij voert een bijzondere verrichting uit.
Dus dan blijft doorrijden over de vluchtstrook toch echt de enige optie en dat is dus niet verboden in zo'n geval.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 15:35

Ik heb inderdaad ook altijd geleerd dat je invoegen niet af mag dwingen en het verkeerd op de rijbaan gewoon voorrang heeft. Dat betekent dus dat je niet je knipperlicht aan mag doen om andere mensen op zij te laten gaan en in geval van een klaverblad dat je gewoon de snelweg meteen weer af gaat :Y)

NoTwixLeft
Berichten: 604
Geregistreerd: 06-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 15:42

Op weefvlakken (in/uit-voegstroken), zoals op klaverbladen, mag je wel eerder je knipper aan zetten om zo iedereen zo goed mogelijk te informeren wat jij wilt en jij je ook beter kan aanpassen op mensen die ook van rijstrook willen wisselen. Geeft je geen recht om je auto er tussen te willen duwen, want invoegen blijft "ondergeschikt" aan uitvoegers en mensen die al op die rijstrook zitten.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 15:47

Sowieso zijn die weefvlakken drama met mensen die niet weten hoe ze een knipperlicht gebruiken. Ben altijd blij geweest dat ik bij een klaverblad woon en die dus meermaals per rijles moest nemen maar volgens mij zijn weefvlakken nogal een punt van stress voor veel mensen :=

Jolien87

Berichten: 17474
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 15:56

Lastige kwestie. Nu ik met de auto naar het werk rijd, heb ik ook regelmatig te maken met meerdere vrachtwagens voor mij op de invoegstrook naar de A1.
Gelukkig is dit een 3-baans snelweg waar vrachtwagens ook op de middelste baan mogen rijden dus veelal gaat het verkeer dat al op de snelweg rijdt een baan naar links maar dit gebeurt lang niet altijd. Dan is het soms echt wel billenknijpen omdat je gewoon geen snelheid kan maken als er 3 vrachtwagens voor je optrekken.

Er zit nogal een verschil tussen wat mag, wat fatsoenlijk is en wat verstandig is.

Ik vind het ook altijd lastig inschatten waarom mensen hun knipperlicht aanzetten. Ik heb geleerd dat je, je knipperlicht gebruikt op het moment dat je ook daadwerkelijk invoegt. Daar ga ik dus ook eigenlijk altijd vanuit als een ander dat doet, puur omdat ik daar vanuit mijzelf op ben ingesteld. Ik schrik dan ook weleens als iemand zijn knipperlicht aanzet op een moment dat, dat eigenlijk helemaal niet kan want je weet natuurlijk niet of diegene ook echt instuurt.

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 16:36

NoTwixLeft schreef:
Op weefvlakken (in/uit-voegstroken), zoals op klaverbladen, mag je wel eerder je knipper aan zetten om zo iedereen zo goed mogelijk te informeren wat jij wilt en jij je ook beter kan aanpassen op mensen die ook van rijstrook willen wisselen. Geeft je geen recht om je auto er tussen te willen duwen, want invoegen blijft "ondergeschikt" aan uitvoegers en mensen die al op die rijstrook zitten.

Dit is iets waar ik al een tijd over aan het nadenken was en ik zie nu dat jij hier als rij-instructeur over begint. Op het moment dat je op zo’n in-/uitvoegstrook rijdt heeft de uitvoegende bestuurder (van hoofdrijbaan naar uitvoegstrook) dus voorrang op de invoegende bestuurder (van invoegstrook naar hoofdrijbaan) als ik het goed begrijp? :) Toen ik zelf tot een logisch antwoord probeerde te komen, twijfelde ik omdat ik dacht dat beide verrichtingen misschien ‘gelijkwaardig’ zouden zijn, maar zoals ik het nu lees is invoegen dus altijd ondergeschikt?

Wat betreft het geen ruimte hebben om in te voegen heb ik tijdens mijn rijlessen ook geleerd om dan soort en rijden op de vluchtstrook. Dat lijkt me ook de meest veilige optie.

ikke

Berichten: 37596
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 16:39

Jolien87 schreef:
Lastige kwestie. Nu ik met de auto naar het werk rijd, heb ik ook regelmatig te maken met meerdere vrachtwagens voor mij op de invoegstrook naar de A1.
Gelukkig is dit een 3-baans snelweg waar vrachtwagens ook op de middelste baan mogen rijden dus veelal gaat het verkeer dat al op de snelweg rijdt een baan naar links maar dit gebeurt lang niet altijd. Dan is het soms echt wel billenknijpen omdat je gewoon geen snelheid kan maken als er 3 vrachtwagens voor je optrekken.

Er zit nogal een verschil tussen wat mag, wat fatsoenlijk is en wat verstandig is.

Ik vind het ook altijd lastig inschatten waarom mensen hun knipperlicht aanzetten. Ik heb geleerd dat je, je knipperlicht gebruikt op het moment dat je ook daadwerkelijk invoegt. Daar ga ik dus ook eigenlijk altijd vanuit als een ander dat doet, puur omdat ik daar vanuit mijzelf op ben ingesteld. Ik schrik dan ook weleens als iemand zijn knipperlicht aanzet op een moment dat, dat eigenlijk helemaal niet kan want je weet natuurlijk niet of diegene ook echt instuurt.

Dus als jij ergens op een 80km-weg af wil draaien, dan ga jij eerst afremmen en eventueel stil staan om te wachten voor tegemoetkomend verkeer en op het moment dat je afdraait, zet je je richtingaanwijzer uit?
Zo lees ik je post. Ik kan me niet voorstellen dat jij dat zo geleerd hebt.

Ik heb op de vrachtwagen geleerd: dwing je positie op de weg af door aan te geven wat je gaat doen en dat ook te doen.
Dus als ik van rijbaan wil wisselen, geef ik op tijd richting aan en kijk naar het verkeer naast en achter mij of daar ruimte ontstaat om mijn aangegeven actie ook uit te voeren. Zodra die ruimte er is, UITVOEREN!
Je hoeft de trekhaak van je voorligger er niet af te rijden, maar 100mtr ruimte is ook niet nodig; dan kom je er niet met een vrachtwagen; aldus mijn instructeur.

Vrachtwagen voor me is ideaal :j Klein beetje bumperkleven; zorgen dat je in het vizier van de chauffeur bent (links of rechts) en hop, meeliften op zijn acties. Hoe simpel wil je het hebben.
En als de situatie het toelaat, ben ik ook niet te beroerd om 'm d'r rap voor te gooien en daarmee ruimte te scheppen voor die vrachtwagen zodat die rustig in kan voegen. Wordt over het algemeen op prijs gesteld.

Exitium

Berichten: 7154
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 16:41

Is voor de wet gelijkwaardig, ze worden ook allebei genoemd in artikel 54 als bijzondere manoeuvre.

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 16:49

Exitium schreef:
Is voor de wet gelijkwaardig, ze worden ook allebei genoemd in artikel 54 als bijzondere manoeuvre.


Dit een reactie op mijn vraag denk ik. Dat het beide bijzondere verrichtingen zijn heeft me ook doen twijfelen over het antwoord op mijn vraag. Stel dat er een botsing ontstaat op zo’n punt, wie is dan degene die voorrang had moeten verlenen? De theorie dat de uitvoegende bestuurder van de hoofdrijbaan af komt en dus voorrang heeft, vind ik een aannemelijke gedachte, maar of dat klopt is dus de vraag. Ik zal eens zoeken of er wat te vinden is over ongelukken die gebeurd zijn op in-/uitvoegstroken.

Exitium

Berichten: 7154
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 16:50

Men had allebei op moeten letten, dus de verzekering zal het splitten. Vergelijk met het met een driebaans snelweg waar auto A van de linkerbaan naar de middelste baan gaat en auto B van de rechterbaan naar de middelste baan. Daar is men ook allebei fout.

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 16:52

Bedankt voor je toelichting. Ik vind nu inderdaad ook dat de wet daar verder geen uitsluitsel over biedt. :)

luuntje

Berichten: 13988
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 17:12

Een spookrijder tegenkomen lijkt mij heel eng.

Invoegen kan je niet afdwingen.
Maar soms moet je wel.

Op de A44, je wil bij Sassenheim erop richting Amsterdam.
Eind van de invoegstrook is een brug. Dan moet je toch echt wel ingevoegd zijn.
Veel chauffeurs maken daar ruimte voor de invoegers. En soms kan je als invoeger niet anders dan je auto er tussen proppen. Zeker als je achter een vrachtwagen rijdt.

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 17:52

ikke schreef:
Wat ik nu bijzonder vind:
Advies geven dat in strijd is met de wet.....


Wat ik bijzonder vind is verwachten dat een ander jouw probleem oplost. De regels zijn duidelijk, als je als invoegende niet kan invoegen heb je in je voorbereiding iets verkeerd gedaan en ben je gewoon fout.

Neemt niet weg dat het best netjes is om invoegende bestuurders ruimte te geven als je ziet dat het krap wordt.

NoTwixLeft
Berichten: 604
Geregistreerd: 06-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 17:52

Lugea schreef:
NoTwixLeft schreef:
Op weefvlakken (in/uit-voegstroken), zoals op klaverbladen, mag je wel eerder je knipper aan zetten om zo iedereen zo goed mogelijk te informeren wat jij wilt en jij je ook beter kan aanpassen op mensen die ook van rijstrook willen wisselen. Geeft je geen recht om je auto er tussen te willen duwen, want invoegen blijft "ondergeschikt" aan uitvoegers en mensen die al op die rijstrook zitten.

Dit is iets waar ik al een tijd over aan het nadenken was en ik zie nu dat jij hier als rij-instructeur over begint. Op het moment dat je op zo’n in-/uitvoegstrook rijdt heeft de uitvoegende bestuurder (van hoofdrijbaan naar uitvoegstrook) dus voorrang op de invoegende bestuurder (van invoegstrook naar hoofdrijbaan) als ik het goed begrijp? :) Toen ik zelf tot een logisch antwoord probeerde te komen, twijfelde ik omdat ik dacht dat beide verrichtingen misschien ‘gelijkwaardig’ zouden zijn, maar zoals ik het nu lees is invoegen dus altijd ondergeschikt?

Wat betreft het geen ruimte hebben om in te voegen heb ik tijdens mijn rijlessen ook geleerd om dan soort en rijden op de vluchtstrook. Dat lijkt me ook de meest veilige optie.


Klopt. In de basis is het een gelijkwaardige actie natuurlijk, maar het uitvoegende verkeer heeft vaak een hogere snelheid. Dat is de reden dat uitvoegers voor invoegers mogen.
Rode draad in het hele auto rijden is zo min mogelijk hinderen en ze hebben bedacht dat eerst uitvoegen net wat minder hindert dan eerst invoegen.

Nayomie
Berichten: 32785
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 17:54

Dat vroeg ik mij dus ook al af. In mijn hoofd is bovenstaande niet logisch want daarmee kan je als invoeger geen snelheid maken omdat je regelmatig situaties hebt waarin de uitvoeger moet remmen.

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 17:57

Bij klaverbladen houd ik als richtlijn vaak dat invoegende bestuurders snelheid aan het maken zijn en het fijn is dat ze daar niet in gehinderd worden omdat sommige autos niet zo snel zijn en uitvoegende bestuurders toch snelheid moeten minderen.

Maar uiteindelijk ligt het altijd aan de situatie wat het handigste is.

NoTwixLeft
Berichten: 604
Geregistreerd: 06-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 17:58

Nayomie schreef:
Dat vroeg ik mij dus ook al af. In mijn hoofd is bovenstaande niet logisch want daarmee kan je als invoeger geen snelheid maken omdat je regelmatig situaties hebt waarin de uitvoeger moet remmen.

Ja, daar heb je zeker een punt. Maar zo moet ik het wel aanleren. Heb daar nog geen verandering in gezien in onze "instructie bijbel" -:)


En wat corinep zegt. Uiteindelijk ligt het altijd aan de situatie wat werkt en handig is.

Marjo

Berichten: 37250
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 18:09

ikke schreef:
Kaus schreef:
Marije_1997 schreef:
Weet je ook waarom vrachtwagen chauffeurs er geen auto tussen willen hebben en daarom zo deun op elkaar rijden?


Ik vraag me af hoe je dat in Duitsland doet dan? Daar heb je vaak makkelijk 20 vrachtwagens die neus aan staart rijden achter elkaar. Mijn auto gaat niet zo heel hard dus ik probeer vaak tegelijk met andere tragere auto's in de te halen of achter een andere vrachtwagen in te halen maar dat gaat niet altijd. Dan dus er maar tussen als ik zie dat er iemand achterop komt met 200km p/u. Hoe zou jij dat doen?

Ehm, ook in Duitsland geldt, voor zover ik weet, die 50mtr afstand.

Maar nog steeds: wat hebben die vrachtwagens misdaan?
Geen enkele personenauto is trager dan willekeurig welke vrachtwagen. Als ie weer op de weg mag, mag je het uit komen proberen. Jij met je Alto tegen mijn 8 ton, 220pk, 1000Nm, DAF. Wedden dat jij dat wint? En ja, in tegenstelling tot de beroeps; ik trap gerust door tot 2800 toeren (dat is oranje gebied) waar de paarden echt zitten. Er is niemand die mij afrekent op het feit dat ie op dat moment 25:1 loopt..... Maar dan nog, een Alto is sneller, echt waar :j

De andere kant: als een vrachtwagen naar links wil, bijvoorbeeld omdat ie op een 2x 2 rijbanen wisselstrook, de andere richting wil hebben, dan moet ie ook maar zien dat ie er tussen komt.

Ik heb in zo'n situatie ook weleens m'n plek met enig geweld afgedwongen omdat niemand me ruimte bood terwijl ik toch echt die andere richting op moest.
Dan is het richting aangeven, kijken, kijken, kijken en als iemand ruimte geeft, hop. Maar als er geen ruimte gegeven wordt? Juist, dan weet ik exact hoe groot mijn wagentje is en ga ik heel strak aan de streep rijden. Dan komt er vrij vlot ruimte. Maar eigenlijk is dat geen oplossing. Sterker nog, al die auto's die mij niet de ruimte boden waar ik, middels m'n richtingaanwijzer, om vroeg, die zijn allemaal in overtreding! Jij MOET ruimte bieden aan een auto die in wil voegen!! Lees de wegenverkeerswet er maar op na....

Maar andersom: die 50mtr afstand is eerst en vooral de 2-sec-regel maar tevens is het bedoelt om ervoor te zorgen dat er ruimte blijft om uit te voegen of ruimte te bieden aan snellere auto's.


Allemaal leuk en aardig dat mijn Altootje sneller optrekt dan een gemiddelde vrachtwagen, maar als ik op een vrij korte invoegstrook ernaast zit, heb ik niet de mogelijkheid om er voorbij te gaan en er dan voor in te voegen. Daar is de invoegstrook te klein voor.

Daarbij als er 2 of 3 vrachtwagens achter elkaar rijden, en ik moet daarachter invoegen, dan heb ik die nooit ingehaald voordat ik bij mijn afslag ben en moet ik 2x tussen vrachtwagens door, of op het laatste moment een dick-move uithalen om de afslag te halen.

Je vergelijking gaat dus gewoon niet op. Als vrachtwagens zich aan die 50m houden, dan zal het kunnen, maar de ervaring leert dat ze regelmatig veel krapper op elkaar rijden en dan pas ik er met mijn Altootje soms net tussen. En in de meeste situaties is het dan gewoon niet te doen om ze in te halen voor de volgende afrit. Als dit mogelijkheid er is, ben ik er tussenuit, maar kan het niet dan moet de vrachtwagen achter mij z'n gas maar gewoon loslaten.

Beetje rekening houden met elkaar toch ;)

Exitium

Berichten: 7154
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 18:12

NoTwixLeft schreef:
Lugea schreef:
Dit is iets waar ik al een tijd over aan het nadenken was en ik zie nu dat jij hier als rij-instructeur over begint. Op het moment dat je op zo’n in-/uitvoegstrook rijdt heeft de uitvoegende bestuurder (van hoofdrijbaan naar uitvoegstrook) dus voorrang op de invoegende bestuurder (van invoegstrook naar hoofdrijbaan) als ik het goed begrijp? :) Toen ik zelf tot een logisch antwoord probeerde te komen, twijfelde ik omdat ik dacht dat beide verrichtingen misschien ‘gelijkwaardig’ zouden zijn, maar zoals ik het nu lees is invoegen dus altijd ondergeschikt?

Wat betreft het geen ruimte hebben om in te voegen heb ik tijdens mijn rijlessen ook geleerd om dan soort en rijden op de vluchtstrook. Dat lijkt me ook de meest veilige optie.


Klopt. In de basis is het een gelijkwaardige actie natuurlijk, maar het uitvoegende verkeer heeft vaak een hogere snelheid. Dat is de reden dat uitvoegers voor invoegers mogen.
Rode draad in het hele auto rijden is zo min mogelijk hinderen en ze hebben bedacht dat eerst uitvoegen net wat minder hindert dan eerst invoegen.

I know, maar zo simpel is het niet. Aan het begin van de uitvoegstrook wel, dus als je gelijk bij het puntstuk komt zal uitvoegend normaliter voorgaan. Maar hoe verder je richting het einde van het weefvak komt, hoe meer snelheid de invoeger heeft en met hoe minder snelheid de uitvoeger meestal uit kan voegen (want bochten die van de snelweg afdraaien). Uiteindelijk is het behoorlijk situatie-afhankelijk en komt het aan op inschatting van zowel de invoeger als de uitvoeger.

NoTwixLeft
Berichten: 604
Geregistreerd: 06-07-16

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 19:27

@exitium zo simpel is het inderdaad in de meeste gevallen niet. Maar we moeten ergens beginnen met dingen aanleren. Dan is een basisregel wel handig. De theorie erachter is vrij zwart/wit. De praktijk is 10.000 tinten grijs.