Ergernis in het verkeer

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ineke2

Berichten: 33139
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-23 07:24

Als je dagrijverlichting aanstaat, zijn je achterlichten uit. Daarom heb hem altijd op dimlicht staan als ik handmatig mijn verlichting aanzet en als hij automatisch aangaat is het ook dimlicht.

LWDaisy

Berichten: 4790
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 09:05

Ah, een topic naar mijn hart!

Fietsstraten. Echt, ik woon in een achterlijke gemeente. Sowieso heel veel enkelrichting straten, waardoor je altijd langer onderweg bent dan nodig met zowel scooter als auto; ontzettend veel drempels die belachelijk hoog liggen - ik heb mijn verlaagde cabrio er letterlijk op stuk gereden en sinds een klein jaar ook waanzinnig veel fietsstraten. Daar mag je de fietsers dus niet inhalen, en ik kan me alleen maar afvragen: waarom?!

Als die fietsers nou gewoon allemaal netjes zo rechts mogelijk rijden, is het geen enkel probleem om hen te passeren. Het zijn hier toch bijna allemaal enkelrichting straten, dus het is niet zo dat je het de tegenligger moeilijk zou maken bij een inhaalmanoeuvre. Er zijn hier smallere straten, maar echt: als de fietser gewoon rechts rijdt, dan kan het wel. En in de bredere straten is het helemaal frustrerend, want er is echt ruimte genoeg om een fietser veilig voorbij te steken. Maar die clowns gaan dan lekker in het midden rijden, en doen hun uiterste best om zo breed mogelijk te zijn zodat je een eeuwigheid achter hen hangt.

Gisterenmiddag had ik maar een héél korte middagpauze. Dan verdraag ik stommiteiten in het verkeer al helemaal niet - ik moet van klant A om 12u naar huis om te eten en om 12.30u weer bij klant B zijn. Sowieso niet goed voor mijn humeur haha. Onderweg van A naar huis passeer ik een school, en daar stonden de fluovestjes met stopbordjes al klaar, de straat blokkerend voor verkeer zodat Vlinder en Stormpje veilig konden oversteken. Ja fijn, maar Vlinder en Stormpje waren er helemaal nog niet, en daar sta je dan, inwendig minutenlang te vloeken. Naar klant B waren de wegenwerken irritant, want die zijn hier ook overvloedig aanwezig.

Om van de ene gemeente naar de andere te geraken, in een rechte lijn, ligt de baan nu al maanden open, van juni/juli vorig jaar. De werken gingen in december klaar zijn - toen werd het februari - en ondertussen zijn ze nog steeds niet klaar. Omleidingen hier zijn niet "straatje om" maar minstens 5km boerenbaantjes, het type baantje waar je een tegenligger moeilijk kan passeren, en de vrachtwagens en tractors moeten daar ook rijden. En de hele gemeente komt daar terecht, want het is de enige route die nog mogelijk is. De volgende werken zouden pas starten als die ene baan klaar was - mooi niet dus.

Nu ligt ook de hoofdbaan naar de andere gemeente half open, inclusief het fietspad, dus de scooter nemen om sneller te zijn werkt ook niet. En dan plaatsen ze van die lichten met timers, zodat je meteen ziet dat je daar fijn 3 minuten in je neus kan zitten peuteren.

Daarbij hebben ze ook het dichtsbijzijnde tankstation afgebroken, wat echt prut is. En dit zijn nog maar de voorbereidende werken :') Ze hebben daar de stoep ook ontoegankelijk gemaakt, bordje "voetgangers oversteken" (zebrapad aanwezrig) werd gisteren genegeerd en het is daar momenteel zo smal dat je die debiele voetgangers absoluut niet kunt voorbijsteken want dan knal je op het tegenliggend verkeer.

Als klap op de vuurpijl gooien ze volgende week de N-baan naar de autostrade (BXL) ook gedeeltelijk open, ook inclusief fietspad, die krijgen een omleiding van een paar kilometer.

Als ik de lotto win, koop ik een vliegende auto, ik ben het helemaal zat hahaha.

miicchhellee

Berichten: 1350
Geregistreerd: 06-09-11
Woonplaats: Kerkrade, Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 09:33

Ineke2 schreef:
Als je dagrijverlichting aanstaat, zijn je achterlichten uit. Daarom heb hem altijd op dimlicht staan als ik handmatig mijn verlichting aanzet en als hij automatisch aangaat is het ook dimlicht.


Klopt niet helemaal bij mijn Audi en BMW uit 2010 branden ook de achterlichten mee hoor

Saranghea

Berichten: 284
Geregistreerd: 11-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 09:41

miicchhellee schreef:
Ineke2 schreef:
Als je dagrijverlichting aanstaat, zijn je achterlichten uit. Daarom heb hem altijd op dimlicht staan als ik handmatig mijn verlichting aanzet en als hij automatisch aangaat is het ook dimlicht.


Klopt niet helemaal bij mijn Audi en BMW uit 2010 branden ook de achterlichten mee hoor

Er zijn inderdaad ook veel auto's die achter dan ook normaal belicht zijn. Ik snap alleen nog altijd niet hoe ze het zelf niet hebben gezien. In duitsland zijn er geen straatlantaarns zodra je buiten de bebouwde kom komt en het was 10 uur avonds dus eigenlijk hadden ze kunnen herkennen dat ze zelf ook niks zagen

MyWishMax

Berichten: 25361
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 09:49

Exitium schreef:
In het dorp waar ik opgegroeid ben hebben ze op de weg in ooit drempels aangelegd, maar dan gewoon door de asfaltweg wat omhoog en omlaag te laten gaan, dus geen typische drempel. Die dingen waren nog niet gemarkeerd op de eerste dag. Toen er de eerste nacht een auto lichtelijk gelanceerd werd, zijn ze op zaterdag gelijk dat ding komen verven en borden komen plaatsen :')


Dat hadden wij ook, alleen kwam een scooterrijder daarbij om het leven.
Geen markeringen, geen borden en geen verlichting...

luuntje

Berichten: 13988
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 11:23

Verlichting aan in het donker valt niet mee.
Had donderdag bijna een scooterrijder zonder verlichting onder de auto.

Ik heb een vraag.

Op de Hoofdweg mag je max 60 km per uur rijden, niet inhalen tenzij een tractor.
Wat nu met Picnic auto, die gaat maar 50 km per uur. Of een brommobiel die gaan ook niet snel?

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 11:37

Ineke2 schreef:
Als je dagrijverlichting aanstaat, zijn je achterlichten uit. Daarom heb hem altijd op dimlicht staan als ik handmatig mijn verlichting aanzet en als hij automatisch aangaat is het ook dimlicht.

Tenzij je een Volvo hebt, dan branden de achterlichten wel

Exitium

Berichten: 7154
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 12:12

Ineke2 schreef:
Als je dagrijverlichting aanstaat, zijn je achterlichten uit. Daarom heb hem altijd op dimlicht staan als ik handmatig mijn verlichting aanzet en als hij automatisch aangaat is het ook dimlicht.

Dat verschilt per auto. Het is niet verplicht. Sterker nog, achterlichten móchten in eerste instantie überhaupt niet gaan branden bij dagrijverlichting. Inmiddels mag dat wel, en wat mij betreft zouden ze dat per direct mogen gaan verplichten voor nieuwe auto's.
Het is totaal niet logisch dat voor wel maar achter niet brand. Er zijn fabrikanten die de achterlichten dus ook aan dagrijverlichting koppelen. Vandaar dat ik het voor deze auto een keer moet checken.

mvdende

Berichten: 5729
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 12:28

Dat geintje met dagrijverlichting is mij óók eens overkomen. Nèt een eigen auto en draaide de verlichting 1 tik aan. Lampje op het dashboard van de verlichting ging branden, dus ik dacht: mooi, dat is gelukt, m'n verlichting is aan.

Ik snapte de toeterende auto al niet :?

Tot ik enkele dagen later m'n vader op bezoek had en die aangaf dat ik dus in het donker met dagrijverlichting had gereden ipv dimlicht. Ik moest de hendel 2x draaien voor dimlicht bleek.

Vanaf die dag staat mijn dimlicht altijd aan. Gaat gelukkig uit bij afzetten motor. Dus hendel blijft in dimlicht staan.

Alleen na een garage bezoek moet ik even opletten dat ze steeds de verlichting uitzetten.

Brainless

Berichten: 29748
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 13:12

miicchhellee schreef:
Ineke2 schreef:
Als je dagrijverlichting aanstaat, zijn je achterlichten uit. Daarom heb hem altijd op dimlicht staan als ik handmatig mijn verlichting aanzet en als hij automatisch aangaat is het ook dimlicht.


Klopt niet helemaal bij mijn Audi en BMW uit 2010 branden ook de achterlichten mee hoor

Dat is dan later apart aangesloten, want tot 2015 was het verboden dat achterlichten meebranden met de dagrijverlichting aan de voorzijde.
Citaat:
In 2015 is de Europese regelgeving omtrent dagrijverlichting aangepast. Tot dat jaar was het niet toegestaan dat op auto’s ook de achterlichten overdag automatisch inschakelen. Na de regelwijziging mag dit wel.

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/ ... et-branden

Zoolgangster

Berichten: 9673
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 13:32

Anne_GTI schreef:
Ik schrok me de pestpokken vandaag. Ik was netjes gestopt voor een zebrapad om een paar voetgangers over te laten steken. Vond een auto het een goed idee om links langs me in te halen. Bijna voetgangers plat.


Zo is mijn buurmeisje wel eens aangereden! Gelukkig mankeerde ze weinig.

miicchhellee

Berichten: 1350
Geregistreerd: 06-09-11
Woonplaats: Kerkrade, Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 13:38

Brainless schreef:
miicchhellee schreef:
Klopt niet helemaal bij mijn Audi en BMW uit 2010 branden ook de achterlichten mee hoor

Dat is dan later apart aangesloten, want tot 2015 was het verboden dat achterlichten meebranden met de dagrijverlichting aan de voorzijde.
Citaat:
In 2015 is de Europese regelgeving omtrent dagrijverlichting aangepast. Tot dat jaar was het niet toegestaan dat op auto’s ook de achterlichten overdag automatisch inschakelen. Na de regelwijziging mag dit wel.

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/ ... et-branden



Dan denk ik dat dat bij de vorige eigenaren al is ingecodeerd *\o/*

AmyJamess

Berichten: 2121
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 14:12

Vraagje, wat moet je doen als er een auto midden op de rijbaan op een kruising geparkeerd staat, zonder gevarenlichten of bestuurder in de buurt?

Vanmorgen kwam ik namelijk deze situatie tegen. De auto stond daar echt gevaarlijk geparkeerd.
Om wat inzicht te geven in de situatie. Daar waar het blauw omcirkelt is stond de auto geparkeerd.
Afbeelding

Geen idee hoelang de auto er uiteindelijk gestaan heeft, maar ik vind het ook moeilijk in te schatten wat je dan in zo'n situatie doet. Bel je de politie? Of rij je door op de hoop dat de bestuurder snel terug is en er geen ongelukken gebeuren?

Exitium

Berichten: 7154
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 15:02

Ik zou de politie bellen

luuntje

Berichten: 13988
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 17:17

Ik zou ook de politie bellen.

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 17:42

Ik ook. (Maar, dit is er wel een voor het niet-spoed-nummer 0900-8844.)

Ineke2

Berichten: 33139
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-23 18:54

Vanmiddag met trailer en paard terug richting stal aan het rijden ( ik zat op de bijrijderstoel overigens ) wij waren al op de rotonde, kwam er een mafketel nog “ even “ net voor ons de rotonde op sjezen. Ik vraag mij dan echt af of je zaagsel ipv hersenen hebt hoor…

FrNo
Berichten: 3670
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 19:50

Maar niemand wil achter een trailer komen...



Mijn ergernis, ik wilde parkeren in een parkeergarage, staat er voor de ingang een andere auto, degene die rechtsvoor zat stapt uit en laat de kinderen die achterin zitten ook uitstappen.
Ehm, doe dat ergens anders, in plaats van mij daarop te laten wachten

Ineke2

Berichten: 33139
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-23 20:20

FrNo schreef:
Maar niemand wil achter een trailer komen...

Dus is dat een reden om de regels aan je laars te lappen en te zorgen dat wij met paard in de trailer op de rem moeten gaan staan?! Ik mag hopen dat je het sarcastisch bedoelde.

Exitium

Berichten: 7154
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 21:27

Mensen zien het gaatje en schatten in dat ze er nog wel voor kunnen. Ze hebben geen flauw idee hoe rijden met een levend dier achterin is. Had ik ook niet tot ik ooit met een paardentrailer heen en weer gereden heb. Ik hou er nu ook veel meer rekening mee.

Ineke2

Berichten: 33139
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-23 21:46

Exitium schreef:
Mensen zien het gaatje en schatten in dat ze er nog wel voor kunnen. Ze hebben geen flauw idee hoe rijden met een levend dier achterin is. Had ik ook niet tot ik ooit met een paardentrailer heen en weer gereden heb. Ik hou er nu ook veel meer rekening mee.

Het is met een vrachtwagen ook niet zomaar mogelijk om te remmen. Zoveel ton gewicht zet je niet zomaar stil. Daar staan veel mensen ook niet bij stil.

Ja ik kan wel is zuchten als ik achter een langzamere verkeersdeelnemer zit, maar nee het is nooit, echt nooit een reden om risicovolle capriolen uit te halen.

Exitium

Berichten: 7154
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 22:11

Is het ook niet, maar ook bij vrachtwagens hebben mensen geen flauw idee hoe lang de remweg eigenlijk is. De gemiddelde persoon die dat doet ziet het dan ook niet als risico, want ze denken dat de vrachtwagen of trailer dat nog makkelijk aan kan remmen

FrNo
Berichten: 3670
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 22:54

Ineke2 schreef:
FrNo schreef:
Maar niemand wil achter een trailer komen...

Dus is dat een reden om de regels aan je laars te lappen en te zorgen dat wij met paard in de trailer op de rem moeten gaan staan?! Ik mag hopen dat je het sarcastisch bedoelde.


Aan de ene kant was het inderdaad sarcastisch bedoeld.
Echter heb ik soms het idee dat (sommige) mensen bij een trailer, vrachtwagen, tractor oid er soms nog snel ervoor schieten, zodat ze er niet achter komen.


Als ik zelf haast heb, baal ik ook als ik achter bv een trailer kom. Maar dat is dan pech voor mij. Ik zal mijn auto niet ervoor gooien.

ista
Berichten: 1137
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 12:18

luuntje schreef:
Op de Hoofdweg mag je max 60 km per uur rijden, niet inhalen tenzij een tractor.
Wat nu met Picnic auto, die gaat maar 50 km per uur. Of een brommobiel die gaan ook niet snel?


Waar het toegestaan is een tractor in te halen, mag ook een brommobiel ingehaald worden.
Voor Picnic wagentjes staat dit nog niet zo expliciet in de wet beschreven.

Rennie89
Berichten: 37260
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 16:53

In principe geld dat bord voor langzaamrijdend verkeer toch? Dan zou je een picnic auto daar ook onder kunnen laten vallen