Ergernis in het verkeer

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 16236
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 19:57

Ik snap ze wel. De Duitse politie is echt niet mals met verkeersovertredingen.

hagelslag
Berichten: 9158
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 20:01

Avalanche schreef:
Ik snap ze wel. De Duitse politie is echt niet mals met verkeersovertredingen.


Snelheidsboete vallen in duitsland behoorlijk mee.
Maar ze weten dat een boete in Nederland erg duur is.
Vandaar dat ze het niet aan durven sneller te rijden.
Omdat ze niet weten dat een groene streep in het midden 100 betekend

Nayomie
Berichten: 32793
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 20:03

Ik dacht dat ze juist voorzichtig waren voor de Nederlandse politie, zo te horen niet dus? Maar dan nog, 20 km te langzaam rijden, zelfs met bordjes die aangeven dat je 100 mag, en een rij autos er achter omdat inhalen ook geen optie is, is ook niet fijn. Als er een vrachtwagen vervolgens strak achter je rijdt, geeft dat ook niet een heel fijn gevoel. -O-

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-24 21:44

Ik kan begrijpen dat je in eerste instantie denkt dat het 80km p/u is, maar serieus he op die wegen staat letterlijk na elke 2 hectometer paaltjes een bord 100. Hoe veel duidelijker wil je het hebben?

hagelslag
Berichten: 9158
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 13:28

Moet ik hier nog woorden aan vuil maken?
Afbeelding

CharleyT
Berichten: 4010
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 14:34

Nayomie schreef:
Ik dacht dat ze juist voorzichtig waren voor de Nederlandse politie, zo te horen niet dus? Maar dan nog, 20 km te langzaam rijden, zelfs met bordjes die aangeven dat je 100 mag, en een rij autos er achter omdat inhalen ook geen optie is, is ook niet fijn. Als er een vrachtwagen vervolgens strak achter je rijdt, geeft dat ook niet een heel fijn gevoel. -O-


Is niet prettig, maar je bent niet verplicht 100 te rijden, je mag!100 rijden. Het is dus niet 'te langzaam'.

pien_2010

Berichten: 43728
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 14:38

Raar dat die scootmobiel niet op het fietspad/ wandelpad gaat. Is veiliger voor alle partijen.

hagelslag
Berichten: 9158
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 15:03

pien_2010 schreef:
Raar dat die scootmobiel niet op het fietspad/ wandelpad gaat. Is veiliger voor alle partijen.


Ik dacht bijna dat het mijn oma was _O-
Maar die rijd met haar scootmobiel op Ameland rond(en rijd eh erg speciaal).

Maar waarom hij daar reed en niet op het fietspad, ik heb geen idee

Nayomie
Berichten: 32793
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 15:34

CharleyT schreef:
Nayomie schreef:
Ik dacht dat ze juist voorzichtig waren voor de Nederlandse politie, zo te horen niet dus? Maar dan nog, 20 km te langzaam rijden, zelfs met bordjes die aangeven dat je 100 mag, en een rij autos er achter omdat inhalen ook geen optie is, is ook niet fijn. Als er een vrachtwagen vervolgens strak achter je rijdt, geeft dat ook niet een heel fijn gevoel. -O-


Is niet prettig, maar je bent niet verplicht 100 te rijden, je mag!100 rijden. Het is dus niet 'te langzaam'.

Nee, het hoeft niet, maar de toegestane snelheid rijden is een beter voor de verkeersveiligheid in mijn ogen. Een gemiddelde vrachtwagen kan harder dan 80. Je kunt in een ideale situatie gaan denken en vanuit gaan dat alle bestuurders genoeg ruimte houden, realiteit is dat er genoeg groot verkeer chauffeurs niet die afstand houden. Leuk dat je met je 80 km/u voorop rijdt, maar iemand in dat rijtje heeft grote kans op een vrachtwagen in diens nek. Als je auto het kan, rij dan ook de maximale snelheid, dat is immers waar iedere weggebruiker rekening mee houdt.

pien_2010

Berichten: 43728
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 15:36

Nederland vind ik wel eens wat over regelen , een beetje betutteling. Hier andersom dat me vanochtend verbaasde. Ik reed met mijn vriendin en je mag daar 80 rijden. Doet niemand want de bocht gaat naar rechts. Links heeft geen voorrang (geen enkel bordje, driehoekjes , of zo).

Alleen links en rechts is een gewone rechte weg die mij niet kunnen zien aankomen, en daar mag je 80 km. lekker doorrijden. Ik ken die situatie dus ik dacht ik ga hier heel zachtjes rijden om te kijken of ik op deze onlogische weg, voorrang krijg.
Niet dus hetgeen volledig duidelijk was. Ik was blij dat ik stil stond.

Zegt mijn vriendin, wouw zo bedankt, jij hebt voorrang maar het gaat hier nog al eens mis. Ik haar uitgelegd dat dit logisch is. Hahahahaha we waren allebei blij.

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 18:14

Nayomie schreef:
Leuk dat je met je 80 km/u voorop rijdt, maar iemand in dat rijtje heeft grote kans op een vrachtwagen in diens nek. Als je auto het kan, rij dan ook de maximale snelheid, dat is immers waar iedere weggebruiker rekening mee houdt.


Dat is helemaal voor rekening van die vrachtwagen / andere bumperklever en die kiest ervoor om gevaarlijk weinig afstand te houden. Dat hoeft namelijk niet, je kunt ook bij een lagere snelheid gewoon voldoende afstand houden. Dat is helemaal vrije keuze. Sneller rijden om te voorkomen dat mensen achter je gaan drammen werkt niet, maar bovendien is dat een van de situaties waar ik echt gevaarlijk gedrag tegenkom: als er ergens voor mij iets is waardoor een rits auto's niet sneller kan (bijvoorbeeld een tankauto, of maaimachines) en de auto's achter me dat niet zien en gaan drammen. Hou gewoon afstand. En als je voorganger niet zo hard gaat als jij vindt dat het moet, hou dan gewoon nog steeds afstand, en zet ondertussen een muziekje op.

pien_2010

Berichten: 43728
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 18:45

Shadow helemaal eens met je. Je mag 60, 80, of 100 of 120, maar het moet niet! Gewoon afstand houden.
Of ga lekker zingen in de auto _O-

Avalanche

Berichten: 16236
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 18:50

pien_2010 schreef:
Raar dat die scootmobiel niet op het fietspad/ wandelpad gaat. Is veiliger voor alle partijen.

Dat mag ook echt niet.
pien_2010 schreef:
Shadow helemaal eens met je. Je mag 60, 80, of 100 of 120, maar het moet niet! Gewoon afstand houden.
Of ga lekker zingen in de auto _O-

Nou, ik weet iemand die er echt op gezakt is tijdens het examen, reed niet vlot genoeg door.

pien_2010

Berichten: 43728
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 19:04

Wij noemen dat soort chauffeurs "zalven". "Daar heb je weer zo'n zalf"....is een gevleugelde uitspraak. Maar het mag wel.
Van de week had ik iemand voor me die buitengewoon langzaam reed. En hij slingerde ook. Dus ik dacht of gedronken of de telefoon of beiden.
Gaat hij rechts parkeren zie ik een oudere man (65 ++) die aan het appen is op zijn telefoon. Dus ook ouderen zitten op hun telefoon in het verkeer := . Bizar, idioot. MAAR ook al reden we 20 km en moest ik ergens op tijd zijn, ik hou wel afstand en zing dan mee met de radio want ik wil ook niet passeren in een straat waar mensen kunnen oversteken. Dat stukje relativeren, terwijl het lastig is, mis ik vaak.

luuntje

Berichten: 14005
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 19:10

Ik was het niet op mijn scootmobiel.
Rij waar het kan over het fietspad.

Wel bijna aangereden terwijl ik op scootmobiel door onze straat reed.
Woon op/aan een hofje. Geen stoep maar straat en parkeervakken.
Iemand reed parkeervak uit bijna in mij. Bleef ook duwen met zijn auto.
Hou gewoon afstand.

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 19:47

Avalanche schreef:
Nou, ik weet iemand die er echt op gezakt is tijdens het examen, reed niet vlot genoeg door.

Ja, maar het examen is niet allesbepalend. Het examen toetst ook vooral wat je op dat moment moet beheersen voor je de weg op kunt. En vlot doorrijden is daar wel een deel van, maar niet alles.

En daarnaast: bumperkleven is iets wat volgens mij ook niet gewaardeerd wordt tijdens een examen.

Nayomie
Berichten: 32793
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 20:18

Shadow0 schreef:
Nayomie schreef:
Leuk dat je met je 80 km/u voorop rijdt, maar iemand in dat rijtje heeft grote kans op een vrachtwagen in diens nek. Als je auto het kan, rij dan ook de maximale snelheid, dat is immers waar iedere weggebruiker rekening mee houdt.


Dat is helemaal voor rekening van die vrachtwagen / andere bumperklever en die kiest ervoor om gevaarlijk weinig afstand te houden. Dat hoeft namelijk niet, je kunt ook bij een lagere snelheid gewoon voldoende afstand houden. Dat is helemaal vrije keuze. Sneller rijden om te voorkomen dat mensen achter je gaan drammen werkt niet, maar bovendien is dat een van de situaties waar ik echt gevaarlijk gedrag tegenkom: als er ergens voor mij iets is waardoor een rits auto's niet sneller kan (bijvoorbeeld een tankauto, of maaimachines) en de auto's achter me dat niet zien en gaan drammen. Hou gewoon afstand. En als je voorganger niet zo hard gaat als jij vindt dat het moet, hou dan gewoon nog steeds afstand, en zet ondertussen een muziekje op.

Ik ben het helemaal met je eens dat dit de verantwoordelijkheid is van de andere bestuurder, dat is alleen de ideale wereld. De praktijk is helaas anders, ook omdat vrachtwagenchauffeurs op strakke schema's rijden. Je hebt invloed op hoeveel afstand je zelf houdt tot je voorganger, maar geen invloed op degene achter je. Maar dan heb ik liever een auto die kleeft op 100km/u dan een vrachtwagen met 80.

Maar buiten het stukje veiligheid wat je voor jezelf wegneemt én de bestuurders achter je, begrijp ik ook niet waarom je langzamer wílt rijden? Je wekt gevaar en irritatie op. Als je per se 80 wilt rijden, zorg dan dat je dat doet waar mensen je veilig kunnen inhalen.

pien_2010

Berichten: 43728
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 20:26

Vrachtwagens kleven zelden of nooit en als ze kleven (soms rondweg Parijs) dan ga ik naar links en rijd eventjes hard of ik ga naar rechts zodat ze kunnen passeren.
Maar nooit laat ik een vrachtwagen kleven gezien de wet van de traagheid en de meeste chauffeurs weten dat en doen dat ook niet.
Ik rijd sowieso altijd paar km harder als de max snelheid van vrachtwagens.

Nayomie
Berichten: 32793
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 20:34

Heel fijn natuurlijk dat ze dat bij jouw in de omgeving niet doen, zo zou het ook moeten zijn. :D

Op de plekken waar ik rij en hier vooral op doel, is dat helaas wel anders. Dit gaat dan vooral op plekken waar geen mogelijkheid tot inhalen is en geen vluchtstrook aanwijzingen is.

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 20:45

Nayomie schreef:
Ik ben het helemaal met je eens dat dit de verantwoordelijkheid is van de andere bestuurder, dat is alleen de ideale wereld.


Niks ideale wereld, die keuzes maak je zelf.

Citaat:
De praktijk is helaas anders, ook omdat vrachtwagenchauffeurs op strakke schema's rijden.


Misschien kunnen ze niet rekenen, maar volgafstand heeft niet te maken met rijtijden of schema's. Je bent niet sneller op je locatie als je op iemands achterbumper gaat zitten. Je hebt nog steeds dezelfde snelheid met een klein beetje meer volgafstand.

En verder, dan moet de logistiek niet plannen op 'ideale wereld'-omstandigheden.


Citaat:
Maar buiten het stukje veiligheid wat je voor jezelf wegneemt én de bestuurders achter je, begrijp ik ook niet waarom je langzamer wílt rijden? Je wekt gevaar en irritatie op. Als je per se 80 wilt rijden, zorg dan dat je dat doet waar mensen je veilig kunnen inhalen.


De meeste keren dat ik onder de snelheid rij met iemand achter me is dat omdat er voor me iets maakt dat we niet harder kunnen. Maar daar heeft iedereen achter me maar gewoon mee te dealen. Alleen lang niet altijd ziet degene achter me wat er speelt (en soms zie ik het zelf ook niet, omdat het verder naar voren is.)

Maar eigenlijk maakt het niet uit. Er kunnen allerlei redenen zijn. Omdat je de weg niet kent. Omdat er iemand in de auto zit die pijn heeft. Omdat je de hoogte van de drempels niet helemaal vertrouwt. Omdat je weet dat er fietsers uit zijstraten of inritten kunnen komen. Omdat de weg glad is. Omdat je een ambulance hoort maar nog niet ziet. Sommige van die redenen gelden ook voor degene achter je, sommige niet. Maar het is vrij simpel: hou gewoon fatsoenlijk afstand van je voorganger.

hagelslag
Berichten: 9158
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 20:48

Chauffeur ja of nee moet helemaal niks qua snelheid uit mogen maken.

Ja soms hebben wij tijdnood.
Maar dat is dan even pech.
Iedereen heeft wel eens tijdnood.

Een vrachtauto mag op een 100 kmh weg max 80.
En met max betekent het officieel niet harder dan 80.
Als hij harder rijd, prima.
Zijn eigen keus en verantwoordelijkheid.

Zonder je rijbewijs ben je nergens als Chauffeur en dat is iets wat vele "collega's " wel eens vergeten

Exitium

Berichten: 7168
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 20:52

Shadow0 schreef:
Nayomie schreef:
Ik ben het helemaal met je eens dat dit de verantwoordelijkheid is van de andere bestuurder, dat is alleen de ideale wereld.


Niks ideale wereld, die keuzes maak je zelf.

Eh nee. Jij bepaalt wel zelf hoe je rijdt, maar niet of de bestuurder achter je wel of niet kleeft.

Exitium

Berichten: 7168
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 20:54

hagelslag schreef:
Moet ik hier nog woorden aan vuil maken?
[ [url=m/fy2Sai.jpg]Afbeelding[/url] ]

DAF?

pien_2010

Berichten: 43728
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 20:55

Precies Hagelslag en in Frankrijk mogen vrachtwagens 90 km maximaal op de autoroutes en de 90 km wegen.
Wellicht dat het daarom is dat ik het zelden tegen kom. 80 km op de autosnelweg is ook wel zacht en eerlijk gezegd was ik dat vergeten.
Ik ben zelden nog in Nederland (2 weken per jaar).

Siggislief

Berichten: 14064
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 20:57

Laatst gehad dat er een deel scooter dacht dat ie er wel mocht rijden
op een weg waar alleen auto's mogen rijden.
En ik kwam er nauwelijks langs.. (Een weg waar 70 gereden mag worden)

Maar ook genoeg gezien dat ze op de snelweg hebben gereden, 1e is aangehouden door de politie,
en de 2e stonden op een %$#@ punt waar precies 2 wegen bij elkaar komen.
(2 wegen die 100 mogen rijden)