Coronavirus verspreidt en werken?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shanna7836
Berichten: 451
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: Drenthe

Coronavirus verspreidt en werken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 22:33

Hoi Bokkers,

mocht dit verkeerd staan mag het uiteraard verplaatst worden.

Ik werk bij de Jumbo, ik ben leidinggevende op de kassa en heb een vast contract. Ik ga niet meer naar school.
Echter maak ik mij zorgen over het coronavirus. Ik maakte mij hier geen zorgen over en snapte het paniekzaaien niet zo. Want we kunnen er niet echt wat tegen doen.
Nu het coronavirus ook in Drenthe is vind ik het wel spannend. Ik sta 9 van de 10 keer op de servicebalie op werk waar mensen dus sigaretten en shag komen kopen, en kom daardoor met honderden mensen in contact per dag. Ik draai ook gewoon kassa en zelfscankassa, Zowel buitenlandse mensen als Nederlandse mensen uit allerlei plekken heb ik dan voor mij staan en moet ik dus geld mee uitwisselen. Nu is het coronavirus dus in Dalen. Wat erg dichtbij is voor mij. Mijn werk neemt geen voorzorgsmaatregelen of iets in die richting.

Kan ik dit eisen? En als werk dit weigert, mag ik dan werk weigeren? Ik heb zo'n 200 collega's... En ik ben van mening dat het toch wel risicovol is om dagelijk met honderden mensen in contact te komen op werk, zowel collega's als klanten, als er zoiets rondgaat als corona...

Nog even voor de duidelijkheid, ik ben niet in paniek, ik maak mij zorgen, met name ben ik bang dat ik het over zou brengen op familieleden die wel risico's lopen.
Laatst bijgewerkt door Shanna7836 op 01-03-20 22:58, in het totaal 2 keer bewerkt

_Nelleke_

Berichten: 8067
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Coronavirus verspreidt en werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 22:35

Wat wil je precies eisen?

Sani

Berichten: 27359
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 22:38

'Mijn werk neemt geen voorzorgsmaatregelen of iets in die richting.'
Heb je dit nagevraagd?
Ik weet niet of je contact kan leggen met het hoofdkantoor van Jumbo, maar wellicht daar informeren.

Je zou altijd, voor je eigen gemoedsrust, desinfecterende handgel bij je kunnen houden en deze veelvuldig gebruiken. En geen handjes schudden en alle andere voorzorgsmaatregelen in acht nemen.

Shanna7836
Berichten: 451
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 22:38

_Nelleke_ schreef:
Wat wil je precies eisen?


Eventuele voorzorgsmaatregelen om besmetting te voorkomen. Of misschien is het handig dat ze ons informeren over hoe wij dit het beste aan kunnen pakken. Ik weet niet zo goed wat handig is in zo'n geval...

Shanna7836
Berichten: 451
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 22:39

Sani schreef:
'Mijn werk neemt geen voorzorgsmaatregelen of iets in die richting.'
Heb je dit nagevraagd?
Ik weet niet of je contact kan leggen met het hoofdkantoor van Jumbo, maar wellicht daar informeren.

Je zou altijd, voor je eigen gemoedsrust, desinfecterende handgel bij je kunnen houden en deze veelvuldig gebruiken. En geen handjes schudden en alle andere voorzorgsmaatregelen in acht nemen.


Desinfecterende handgel heb ik sowieso altijd bij mij (lichte smetvrees) maar toch moeten wij geld aangeven aan elkaar etc
Hoofdkantoor ga ik eens contact mee opnemen morgen. Wellicht kunnen zij de managers van de filialen helpen, dankjewel:)

MeggiieTommy
Berichten: 399
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 22:40

Ik denk dat je je niet zo veel zorgen moet maken. Kijk of je zelf handalcohol kan meenemen. Ik werk in het ziekenhuis in rotterdam en moet ga elke keer met de metro naar werk.
Dalijk kan niemand meer naar buiten. :+

MeggiieTommy
Berichten: 399
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 22:41

Sani schreef:
'Mijn werk neemt geen voorzorgsmaatregelen of iets in die richting.'
Heb je dit nagevraagd?
Ik weet niet of je contact kan leggen met het hoofdkantoor van Jumbo, maar wellicht daar informeren.

Je zou altijd, voor je eigen gemoedsrust, desinfecterende handgel bij je kunnen houden en deze veelvuldig gebruiken. En geen handjes schudden en alle andere voorzorgsmaatregelen in acht nemen.

Goede tips!
Laatst bijgewerkt door MeggiieTommy op 01-03-20 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Autumnn

Berichten: 8076
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 22:42


mvdende

Berichten: 5748
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 22:42

Shanna7836 schreef:
Hoi Bokkers,

mocht dit verkeerd staan mag het uiteraard verplaatst worden.

Ik werk bij de Jumbo, ik ben leidinggevende op de kassa en heb een vast contract. Ik ga niet meer naar school.
Echter maak ik mij zorgen over het coronavirus. Ik maakte mij hier geen zorgen over en snapte het paniekzaaien niet zo. Want we kunnen er niet echt wat tegen doen.
Nu het coronavirus ook in Drenthe is vind ik het wel spannend. Ik sta 9 van de 10 keer op de servicebalie op werk en kom daardoor met honderden mensen in contact per dag. Zowel buitenlandse mensen als Nederlandse mensen uit allerlei plekken. Nu is het coronavirus dus in Dalen. Wat erg dichtbij is voor mij. Mijn werk neemt geen voorzorgsmaatregelen of iets in die richting.

Kan ik dit eisen? En als werk dit weigert, mag ik dan werk weigeren? Ik heb zo'n 200 collega's... En ik ben van mening dat het toch wel risicovol is om dagelijk met honderden mensen in contact te komen op werk, zowel collega's als klanten, als er zoiets rondgaat als corona...



Ik vind dat je alleen een uitzonderingspositie mag krijgen als je vanwege slechte gezondheid grotere kans heb om aan corona te overlijden.

Anders is dit alleen maar paniek zaaien.

Wat denk je dat er gebeurt als jij thuis zou blijven? (Mondkapjes werken 1 niet en 2 zijn niet meer te verkrijgen en zijn daarnaast heel duur)

Denk je niet dat je collega's dan niet ook thuis willen blijven?

Want niet alleen aan de service Bali heb je veel contact met de klant, ook aan de kassa's en bijvoorbeeld achter de bakkerij en bij het verse vleeswaren en kaas.

En zonder medewerkers kan een supermarkt niet draaien.

Wat denk je dat er gebeurt als jou supermarkt zn deuren sluit?

MASSALE PANIEK bij de klanten die direct overal zo veel mogelijk gaan hamsteren.....

Muisbal

Berichten: 2362
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Coronavirus verspreidt en werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 22:43

Gewoon werken en niet met je handen aan je gezicht zitten, komt echt allemaal wel goed.

Shanna7836
Berichten: 451
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 22:43

MeggiieTommy schreef:
Ik denk dat je je niet zo veel zorgen moet maken. Kijk of je zelf handalcohol kan meenemen. Ik werk in het ziekenhuis in rotterdam en moet ga elke keer met de metro naar werk.
Dalijk kan niemand meer naar buiten. :+


Ik ben zelf ook niet echt huiverig om het te krijgen. Ik ben 19 en op deze leeftijd minder vatbaar voor de griepverschijnselen las ik. Ik ben eerder bang voor het overdragen aan de mensen om mij heen zoals familieleden. En dat, mocht ik besmet raken. Ik verplicht zal worden thuis te blijven(ik las dat dat verplicht wordt als je besmet bent) en dat ik dan dus niet naar mijn paarden zou kunnen om ze te voeren. Ik sta niet op een pensionstal dus wij moeten het toch echt zelf doen

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 22:44

Ik werk in een zorginstelling met 6 afdelingen waarvan 3 revalidatie
Dus . Mensen in en uit, vanuit huis.. vanuit het zh.. vanuit andere zorginstellingen..

Maak ik me er druk om?
Welnee...

Heb je je verdiept in het virus..?
In de symptomen en de risicogroepen?

Ik vind het nog steeds allemaal een paniek gebeuren. (In het algemeen, niet jij persoonlijk)

Janneke2

Berichten: 22866
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 22:44

Die meter afstand is aan de kassa een groter probleem.

Eventueel zou de baas de servicebalie kunnen voorzien van een 'ouderwetse' glasafscheiding.

Je hebt recht op een veilige werkplek: vraag het morgen aan de GGD.

Shanna7836
Berichten: 451
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 22:47

Lotus83 schreef:
Ik werk in een zorginstelling met 6 afdelingen waarvan 3 revalidatie
Dus . Mensen in en uit, vanuit huis.. vanuit het zh.. vanuit andere zorginstellingen..

Maak ik me er druk om?
Welnee...

Heb je je verdiept in het virus..?
In de symptomen en de risicogroepen?

Ik vind het nog steeds allemaal een paniek gebeuren. (In het algemeen, niet jij persoonlijk)



Ik heb er inderdaad veel over gelezen, en ik ben niet bang voor mijzelf. Eerder voor de mensen aan wie ik het zou kunnen overbrengen, die wel meer risico lopen op ziekteverschijnselen en zelfs de risico's op overlijden. Ook al is dit maar 1 op de 100 besmette volwassenen die overlijdt. Mijn moeder zal maar net die ene op de 100 besmettene zijn. Was dat het dan waard? Nee. Ben ik van plan me te isoleren? Absoluut niet. Maar ik vind wel dat ik op mijn werk meer risico loop dan in mijn persoonlijke omgeving. Ik ben niet heel erg 'outgoing' eerder veel bij mijn paard waar niemand te bekennen is :+

Shanna7836
Berichten: 451
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 22:48

Janneke2 schreef:
Die meter afstand is aan de kassa een groter probleem.

Eventueel zou de baas de servicebalie kunnen voorzien van een 'ouderwetse' glasafscheiding.

Je hebt recht op een veilige werkplek: vraag het morgen aan de GGD.


GGD is ook een goede tip! Dankjewel daar heb ik wat aan:) ik zal morgen sowieso eerst contact opnemen met het hoofdkantoor :)

Nouvel

Berichten: 28569
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 22:49

Hier onderwijs...
Er is een brief uitgegaan naar iedereen over hygiëne maatregelen, de bekende, die je overal leest...
Gewoon goed opletten, even geen handjes geven bij binnenkomst en vaker handen wassen, etc...
En hopen maar dat het snel weer voorbij is!

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 22:51

Ik snap je gedachtengang wel, maar dat is toch geen doen?

Op het moment dat jij enigszins klachten zou krijgen, pas dan ben je besmettelijk..

Heb je enig idee hoeveel mensen er jaarlijks doodgaan aan de echte griep?
Of longontsteking als complicatie bij iets anders?

Ik wil echt je gevoel niet naar beneden halen maar meer dan normale hygiëne kan je niet doen

Shanna7836
Berichten: 451
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 22:52

Nouvel schreef:
Hier onderwijs...
Er is een brief uitgegaan naar iedereen over hygiëne maatregelen, de bekende, die je overal leest...
Gewoon goed opletten, even geen handjes geven bij binnenkomst en vaker handen wassen, etc...
En hopen maar dat het snel weer voorbij is!


Zoiets was ook waar ik aan dacht inderdaad. Dat ze werknemers informeren over hygiëne. Of bijvoorbeeld een desinfecterende handgel bij de ingang neerzetten voor klanten

Shanna7836
Berichten: 451
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 22:56

Lotus83 schreef:
Ik snap je gedachtengang wel, maar dat is toch geen doen?

Op het moment dat jij enigszins klachten zou krijgen, pas dan ben je besmettelijk..

Heb je enig idee hoeveel mensen er jaarlijks doodgaan aan de echte griep?
Of longontsteking als complicatie bij iets anders?

Ik wil echt je gevoel niet naar beneden halen maar meer dan normale hygiëne kan je niet doen



Ben ik mij bewust van. Maar dit virus heeft zich nu zo snel wereldwijd verspreid dat dit voor mij toch wel anders voelt, het is zo snel gegaan. Eerst voelde ik me wel veilig omdat ik in Drenthe zit en tja. Het is Drenthe. Maar het is opeens zo dichtbij nu

Amyyy

Berichten: 3501
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Coronavirus verspreidt en werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 22:58

Vaker je handen (goed!!) wassen, niezen en hoesten in je elleboog, papieren zakdoekjes gebruiken, mensen geen handen geven en niet aan je mond/gezicht zitten met je handen. Ik denk dat je voor nu niet veel meer kan doen

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 23:04

Nouvel schreef:
Hier onderwijs...
Er is een brief uitgegaan naar iedereen over hygiëne maatregelen, de bekende, die je overal leest...
Gewoon goed opletten, even geen handjes geven bij binnenkomst en vaker handen wassen, etc...
En hopen maar dat het snel weer voorbij is!

Ik werk in de zorg, zal ff doorgeven wat wij voor voorzorgsmaatregelen kregen:

Handen regelmatig wassen
Hoesten en niezen in je elleboog en niet in je handen
Papieren zakdoekjes gebruiken

Meer is het niet. Het is in die zin niet anders dan een gewone griep, het verspreid niet anders dan een gewone griep. Dus als je daarvan de maatregelen vasthoud doe je het beste wat je kan doen.

Blacky94

Berichten: 3502
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 23:04

Gewoon de hygiëne regels van het RIVM/GGD in acht nemen. Ik werk zelf ook in het ziekenhuis en bij ons was er op sommige afdelingen ook wat onduidelijkheid over handen geven. Infectiepreventie gaf toen echter ook aan dat dit gewoon mag, zolang je maar handhygiëne in acht houdt. Voel je je er minder prettig bij kan je er altijd voor kiezen om zoveel mogelijk te proberen het te beperken maar het is dus niet zo dat het helemaal niet meer kan/mag.

Wat betreft het overlijden, dat risico loop je met influenza ook elk jaar. Prima natuurlijk om te proberen het risico te verkleinen, maar wees je er van bewust dat er nog veel meer dingen zijn waar iemand dood kan gaan die elke winter/jaar wel voorbij waaien.

imaudy
Berichten: 5085
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 23:10

Een spons neerleggen met alcohol erop en dan met je handen langsgaan als je geld gewisseld hebt?

Mazida
Berichten: 1391
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 23:11

In chirurgenoutfit naar je werk gaan :Y) ?

Maar wat wil je dan eisen? Dat je tijdelijk administratief werk ofzo mag doen? Hoe moet de supermarkt dan draaien? Op complete zelfbediening :+ ?

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 23:14

imaudy schreef:
Een spons neerleggen met alcohol erop en dan met je handen langsgaan als je geld gewisseld hebt?

Alcohol verdampt dus dat werkt niet zo lang.

Als je al een flesje desinfectie/sterrilium hebt, gewoon niet met je handen aan je neus/mond/gezicht zitten zonder te hebben gewassen. En zolang er niemand in je gezicht niest kan er weinig gebeuren.