Coronavirus verspreidt en werken?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cobiie

Berichten: 7318
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:01

Als je je nu al zorgen maakt omdat je voor je paarden geen back up hebt voor als je (om welke reden dan ook) samen met je moeder daar niet heen kan, dan kan je nu beginnen met kijken hoe je dat zou oplossen.
Informeer eens rond bij je kennissen, bedenk welke klusjes niet hoogstnoodzakelijk zijn voor als een “leek” je uit de brand helpt enz.
Dat je geen achtervang hebt naast je moeder vind ik eerder zorgelijk als je paarden in eigen beheer hebt.

Welke maatregelen je op je werk kan nemen wordt ongeveer dagelijks tig keer gezegd en staat ook vermeld in dit topic. Ik zou mij nog niet echt veel zorgen maken en gewoon gaan werken.

Lestrange01

Berichten: 2826
Geregistreerd: 20-01-14

Re: Coronavirus verspreidt en werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:08

Ik snap niet zo goed waarom mensen de vergelijking met gewone griep maken. Word je bij de gewone griep ook twee weken in quarantaine gehouden?

Hier ook een kassa medewerker. En hoeveel mensen niet aan het niezen en hoesten zijn en vervolgens hun vieze vingers likken om hun geld te pakken en aan mij te overhandigen (bah!!).

Mijn moeder heeft hele slechte longen, dus het is vooral voor háár dat ik bang ben. Vorig jaar had ze de griep en heeft ze ook al een long ontsteking gehad.

Ter voorzorg houd ik een flesje desinfectie op mijn kassa. Ik was mijn handen daar tussen door even mee. Meer kan je niet doen denk ik. Maar ik snap je zorg wel, vooral als caissière kom je met zoveel mensen in contact. De kans is ""klein"" dat je ziek wordt, maar toch.

capopjekop

Berichten: 30683
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:17

Ik denk dat je er weinig meer aan kan doen dan goeie hygiëne in acht nemen. Het leven gaat gewoon door en ik vind het wel wat overdreven om thuis te blijven als je niet in de risicogebieden bent geweest. Wil je dan een maand alles en iedereen uit de weg gaan?

Ik heb gelukkig voor zover ik weet geen mensen met hoger risico in mijn naaste omgeving, anders zou ik die zoveel mogelijk uit de weg gaan uit voorzorg als ik met veel mensen in aanraking zou komen
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 02-03-20 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Berichten: 26082
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:17

Dat aan vingers likken is niet iets van nu hoor. En niezen en hoesten ook niet. Dat is niet veranderd door corona.

Ababe

Berichten: 982
Geregistreerd: 05-09-12

Re: Coronavirus verspreidt en werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:28

Als je er echt bang voor bent dan zou je vakantiedagen kunnen opnemen en daarmee vrij nemen. Ik snap dat je daar niet op zit te wachten maar dat is echt de enige realistische optie om geen risico op je werk te lopen.

Shanna7836
Berichten: 451
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-20 10:16

Lestrange01 schreef:
Ik snap niet zo goed waarom mensen de vergelijking met gewone griep maken. Word je bij de gewone griep ook twee weken in quarantaine gehouden?

Hier ook een kassa medewerker. En hoeveel mensen niet aan het niezen en hoesten zijn en vervolgens hun vieze vingers likken om hun geld te pakken en aan mij te overhandigen (bah!!).

Mijn moeder heeft hele slechte longen, dus het is vooral voor háár dat ik bang ben. Vorig jaar had ze de griep en heeft ze ook al een long ontsteking gehad.

Ter voorzorg houd ik een flesje desinfectie op mijn kassa. Ik was mijn handen daar tussen door even mee. Meer kan je niet doen denk ik. Maar ik snap je zorg wel, vooral als caissière kom je met zoveel mensen in contact. De kans is ""klein"" dat je ziek wordt, maar toch.



Dit vind ik een heel fijn bericht, dit is exact de situatie waar ik ook in zit. Dankjewel:)

AmyJamess

Berichten: 2127
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 10:20

Citaat:
Geplaatst: Vandaag, 08:08

Ik snap niet zo goed waarom mensen de vergelijking met gewone griep maken. Word je bij de gewone griep ook twee weken in quarantaine gehouden?


Dit snap ik ook echt niet.
Zoveel mensen die elke keer weer die vergelijking maken.

Ik maak mij niet echt zorgen. Afgelopen weekend (zaterdag t/m maandag) en volgend weekend is er beurs bij ons op het werk.
Mensen komen uit heel het land en zelfs uit duitsland.
Maar goed, dat daar iemand tussen zit die het corona virus heeft lijkt me klein.
Daarnaast de mensen die zwakker zijn (ouderen, mensen die al ziek zijn etc.) Voor die mensen is het coronavirus het gevaarlijkst.
Maar wat moeten we dan, uit voor zorg allemaal maar thuis gaan zitten, wachten tot het over waait? Nee, gewoon je ding blijven doen en was gewoon een keer extra je handen.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 10:23

Anders trek je van die plastic wegwerp handschoentjes aan? En dan niet aan je gezicht zitten en regelmatig wisselen?
Of 2x per dag met Dettol onder de douche? Kleding direct wassen na het dragen of direct omkleden op het werk en mee naar huis nemen in een dichte vuilniszak?

germie

Berichten: 26082
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Coronavirus verspreidt en werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 10:30

De vergelijking met griep is niet raar. Het 'human coronavirus' is er namelijk altijd al en is gewoon een variant van 'griep'. Ook covid19 is een coronavirus en als zodanig gewoon weer verwant aan 'griep'. Het is alleen een nieuwe variant. Maar het al langer op de markt zijnde middel Lysol doodt ook gewoon covid19 (of hoe het virus eigenlijk ook maar moge heten). Zo ook Chemgene.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 11:11

Men lijd het meest door het lijden dat men vreest, gewoon doorgaan met je leven.
Je kunt voorzorg maatregelen treffen dat is verstandig maar dat is het dan ook.....gewoon je ding doen en niet teveel over nadenken! ;)

Vera96

Berichten: 2168
Geregistreerd: 15-02-08

Re: Coronavirus verspreidt en werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 13:46

Ik zit in Tilburg achter de kassa waar al meerdere mensen met het corona virus zijn maar zelfs ik heb weinig stress eerlijk gezegd. Zelfs niet bij hoestende mensen. En ik let er bijzonder slecht op om niet met mijn handen aan mijn gezicht te komen, vergeet het de hele tijd. :+ Maar daar ga ik wel echt beter opletten, verder kun je toch vrij weinig doen en de winkel zal toch moeten draaien.

chanicha

Berichten: 12190
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 13:49

Mijn man is chauffeur bij de regiotaxi en ik denk er weleens aan hoor.
Hij zit in een kleine ruimte met allerlei mensen maar ja, zolang ze rijden dan rijden ze en hij is gelukkig gezond maar het komt wel steeds dichterbij.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 13:59

Het blijft lastig, en ik begrijp goed dat je je moeder zeker niet wilt infecteren. Maar dit geldt voor zo ontzettend veel beroepen helaas, echt niet iedereen kan het werk maar neer gaan leggen en thuis blijven. Dan komen we ook allemaal in de problemen. Denk goed aan handen wassen, handgel idd. Ik heb hier gehoord in de regio dat er supermarkten zijn waar de kassieres desinfectie doekjes gebruiken vanuit het werk. Misschien kan je dat nog eens voorleggen, al weet ik niet of je ze inmiddels nog aan kunt schaffen na de hype op handzeep etc. Hier ook iemand die vanwege gezondheid onder de risico groep valt, maar kan de kinderen en mijn man toch echt niet thuis houden, begrijp je bezorgdheid best, het is een raar iets, maar laten we ons niet gek maken. Wanneer je thuis komt, was eerst je handen voor je deurkrukken etc aanraakt, veel meer kunnen we helaas niet doen. De kans om iets anders op te lopen is idd waarschijnlijk groter, en ik neem aan dat je moeder met een flinke griep ook niet blij zou worden, maar daar kunnen we immers ook niet voor thuis blijven. Blijven ademhalen!

Ipsilonka

Berichten: 5869
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Coronavirus verspreidt en werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 14:29

Op Jumbonet staan alle mededelingen en update over het coronavirus en hoe hier mee om te gaan in de winkels. Ik weet niet of je zelf een account hebt daarvoor? Er is ook een poster die uitgeprint kan worden mbt handen wassen. De zeepapparaten bij de "standaard" Jumbo bevat een desinfecterende handzeep.

Hutcherson

Berichten: 7439
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Coronavirus verspreidt en werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 21:20

er vroeg vanmorgen een client aan me of wij 'nog wel gewoon handen gaven ivm corona'.... Ik was zowaar een beetje verbaast. Hoewel ik het snap vind ik het raar dat we nu ineens allemaal onze beleefdheids dingen laten vieren om maar niet besmet te worden...
als mensen nou eens zouden beginnen met het afbellen van hun afspraak als ze lopen te snotteren en kuchen. dan ben ik al blij.

BigOne
Berichten: 38494
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 21:35

germie schreef:
De vergelijking met griep is niet raar. Het 'human coronavirus' is er namelijk altijd al en is gewoon een variant van 'griep'. Ook covid19 is een coronavirus en als zodanig gewoon weer verwant aan 'griep'. Het is alleen een nieuwe variant. Maar het al langer op de markt zijnde middel Lysol doodt ook gewoon covid19 (of hoe het virus eigenlijk ook maar moge heten). Zo ook Chemgene.


Lysol dood diverse coronavirussen maar is nog niet op deze getest. Deze heeft een dikkere huid, helaas. Maar goed schoonmaken van klinken, lichtknopjes, trapleuningen enz is niet verkeerd , net zoals de counter waar ts achter staat en de schermen die ze aanraakt , ook van je mobiel .

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23537
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 21:38

Hutcherson schreef:
er vroeg vanmorgen een client aan me of wij 'nog wel gewoon handen gaven ivm corona'.... Ik was zowaar een beetje verbaast. Hoewel ik het snap vind ik het raar dat we nu ineens allemaal onze beleefdheids dingen laten vieren om maar niet besmet te worden...
als mensen nou eens zouden beginnen met het afbellen van hun afspraak als ze lopen te snotteren en kuchen. dan ben ik al blij.


In de spoedzorg mogen we geen handjes meer schudden hoor (nou deed ik altijd al m'n uiterste best om met volle handen bij een patiënt binnen te komen, we komen altijd bij zieke mensen, ik word liever niet besmet..)

Popstra
Berichten: 13856
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Coronavirus verspreidt en werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 22:15

Gewoon vaak je handen goed gaan wassen met zeep.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Coronavirus verspreidt en werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 22:21


Nouvel

Berichten: 28579
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 22:58

Wij geven de kinderen bij binnenkomst in de klas ook even niet het standaard handje, je geeft er zo toch zo’n 25/30 achter elkaar een hand, dan geef je iets makkelijk door...
Het is maar een kleine maatregel maar alle beetjes helpen zullen we maar denken...

Memories

Berichten: 2636
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 23:03

LadyMadonna schreef:
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/316 ... -Nederland

In dit bericht staat dat Philips veel aanvragen vanuit China krijgt voor CT-scans, omdat deze scans goed het virus zouden kunnen weergeven.
Ik vraag me af hoe?


Omdat je met zo'n scan in beeld kan brengen dat er een infectie gaande is (ivm abnormaliteiten die je dan in longen ziet). Volgens onderstaand artikel is het zelfs gevoeliger dan qPCR testen en daarnaast ook een wat makkelijkere tool.

Artikel dat verslag doet over onderzoek naar zowel qPCR als CT-scans van de borstregio als diagnostische tool voor covid19:
https://pubs.rsna.org/doi/10.1148/radiol.2020200642

Anoniem

Re: Coronavirus verspreidt en werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 23:11

Als je veel contant geld aanraadt is het niet gek om je handen wat vaker te desinfecteren (je kan aan je leidinggevende vragen of ze bij iedere kassa een flesje neer willen zetten, vaak gebruiken ze het ook als schoonmaakmiddel en is het dus gewoon in huis) en eventueel zelfs wegwerphandschoenen aan te trekken. Vooral als je buiten je werk veel contact hebt met mensen met een ernstig verzwakte weerstand of ouderen kan ik me goed voorstellen dat je het heel graag wil voorkomen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Coronavirus verspreidt en werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 23:17

Hi, ik had het verkeerde topic zie ik.... maar tnx memories

Sani

Berichten: 27359
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 00:15

Hutcherson schreef:
er vroeg vanmorgen een client aan me of wij 'nog wel gewoon handen gaven ivm corona'.... Ik was zowaar een beetje verbaast. Hoewel ik het snap vind ik het raar dat we nu ineens allemaal onze beleefdheids dingen laten vieren om maar niet besmet te worden...
als mensen nou eens zouden beginnen met het afbellen van hun afspraak als ze lopen te snotteren en kuchen. dan ben ik al blij.

Ik heb de afgelopen twee weken meer handen geschud dan in de periode ervoor. Van klanten. Zelfs met een dichte en verstopte neus. Zij staken hun hand als eerste uit, niet ik. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 07:51

Desinfectie handgel werkt niet tegen virussen ;)
Achter de kassa zo min mogelijk je gezicht aanraken. Met collegas afspreken dat als het rustig is, jullie even afwisselen i.v.m. handen wassen met zeep. Want dat werkt wel ;)