Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38410
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 21:33

Ik snap je wel mvdende en je ouders ook. Vandaar mijn vraag over de huur die ze bereken . Want tot dat bedrag kun je de volle klap subsidie ontvangen bij weinig inkomen. De helft van de huur betaalt de staat. En de regels zijn er dus kun je er gebruik van maken .

mvdende

Berichten: 5748
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 21:41

bigone schreef:
Ik snap je wel mvdende en je ouders ook. Vandaar mijn vraag over de huur die ze bereken . Want tot dat bedrag kun je de volle klap subsidie ontvangen bij weinig inkomen. De helft van de huur betaalt de staat. En de regels zijn er dus kun je er gebruik van maken .


Bedankt voor je verdere uitleg. Ik was al behoorlijk in de verdediging geschoten omdat ik jou reactie las als: wat flink je ons nu, misbruik maken van de belasting betalers...

Dit is echt een super oplossing en ik weet niet hoe we het anders opgelost zouden moeten hebben.

Ik kon echt niet langer thuis blijven wonen, was net terug van een half jaar backpacken (hele jeugd voor gespaard) en het weer onder één dak wonen met mn ouders ging niet zo goed meer.

En nu nog steeds. Ik ben heel blij om ze te zien voor een weekend, maar met Pasen waren ze er 3 dagen ipv 2 en ondanks dat het heel gezellig was, was ik ook wel weer blij dat ik dinsdag het huis weer voor mezelf alleen had.

MizzMontana

Berichten: 5689
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 20:54

Bij stand van Nederland op npo2 nu wel interessante cijfers van het cpb over de gevolgen van het corona virus op de economie.
oa Bloemenkwekers, camping eigenaren, eigenaren van kleine ondernemingen en een macro econoom aan het woord.

Electra63

Berichten: 17890
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 21:26

MizzMontana schreef:
Bij stand van Nederland op npo2 nu wel interessante cijfers van het cpb over de gevolgen van het corona virus op de economie.
oa Bloemenkwekers, camping eigenaren, eigenaren van kleine ondernemingen en een macro econoom aan het woord.


Ik heb een stukje gezien.
Ik ken best veel ZZP-'ers of ondernemers.
De meesten hebben het zwaar, vooral de MKB.

Loretta
Berichten: 8801
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 07:38

Langzaamaan komt de aap uit de mauw,
We moeten allemaal betalen om oliehandelaren en mensen die geld geleend hebben aan de KLM te spekken.

https://joop.bnnvara.nl/nieuws/klm-milj ... ontwijkers

Dan kan ik toch niet snappen dat de VVD 10 zetels in de peilingen is gestegen. Maar goed, die komen dan voornamelijk van andere dom rechtse partijen zoals FVD en PVV.

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 08:09

Als je het nou over een ongelooflijk onzinartikel hebt... Horeca-onderneners krijgen ook financiële ondersteuning en betalen daarvan bijvoorbeeld de huur aan de eigenaar van het pand. Volgens de redenering van dat artikel is dat onzin, want dat moet die verhuurder maar voor zijn rekening nemen en als die failliet gaat, dan is dat het kapitalisme. Het geld dat de KLM krijgt, krijgen ze niet om op de bank te zetten maar om aan hun verplichtingen te voldoen. En bij een bedrijf als KLM, heb je dan ook buitenlandse verplichtingen en gegarandeerde brandstofprijzen. Je kan altijd een discussie houden over de vraag of KLM gered moet worden, maar als je ze red, dan zal je moeten accepteren dat ze dat geld gebruiken om aan hun verplichtingen te voldoen.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 08:12

Ik vind het een heel raar artikel...
En wat jij zegt, Loretta, is net alsof het geld rechtstreeks van 'ons' naar de oliehandelaren gaat, maar dat is natuurlijk niet zo.. Je zou koppen voor de Telegraaf kunnen maken op die manier ;-)

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 08:17

Karl66 schreef:
Je kan altijd een discussie houden over de vraag of KLM gered moet worden,


Wat mij betreft pertinent niet. Het bedrijf heeft haar winsten uitgekeerd aan zichzelf en toch komen ze hun hand ophouden, waar is dat geld dan allemaal gebleven?
Bovendien zorgen ze niet voor heel veel werkgelegenheid.

Dus geld naar KLM? Neen dank u...

Loretta
Berichten: 8801
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 09:06

Cer schreef:
Ik vind het een heel raar artikel...
En wat jij zegt, Loretta, is net alsof het geld rechtstreeks van 'ons' naar de oliehandelaren gaat, maar dat is natuurlijk niet zo.. Je zou koppen voor de Telegraaf kunnen maken op die manier ;-)


Indirect dan. Feit is wel dat het erg op een herhaling van 2008 begint te lijken.

Loretta
Berichten: 8801
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 09:09

Ninx schreef:
Karl66 schreef:
Je kan altijd een discussie houden over de vraag of KLM gered moet worden,


Wat mij betreft pertinent niet. Het bedrijf heeft haar winsten uitgekeerd aan zichzelf en toch komen ze hun hand ophouden, waar is dat geld dan allemaal gebleven?
Bovendien zorgen ze niet voor heel veel werkgelegenheid.

Dus geld naar KLM? Neen dank u...


Dat bedoel ik dus, als het goed gaat wordt er dividend aan de aandeelhouders uitgekeerd als het slecht gaat moet de belastingbetaler het weer opknappen. Ondertussen zijn dit soort bedrijven kampioen belastingontwijking.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 09:18

Wat is dan wel veel werkgelegenheid?
En vervoert de KLM veel Cargo, wat belangrijk is voor een internationaal handelend land?

En, er zijn denk ik meer bedrijven die winst uitkeren aan aandeelhouders? Of aan werkgevers. Als die een paar vette jaren gehad hebben, en daarna in zwaar weer komen, mogen al die bedrijven dan niet geholpen worden?
Hoe maak je dan dat onderscheid?

Er zijn nu ook bedrijven die failliet gaan doordat ze bijvoorbeeld niet gespaard hebben voor zwaar weer, en die nu aankloppen voor subsidie.. Misschien, als ze beter hadden gepland, hadden ze geld gehad om een poosje te overbruggen.. Hoe ga je dat onderscheid maken dan?

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 09:39

Elk bedrijf waar het goed gaat keert toch dividend uit of koopt aandelen op? Als je deze redenering voor de KLM houdt, dan zal je dat voor elk bedrijf moeten houden. Dan moet dat ook gelden voor al die kleine bedrijfjes, die zwaar getroffen worden en ondersteuning krijgen. Als de directeur eigenaar zichzelf gedeeltelijk in loon en gedeeltelijk in dividend uitbetaald, omdat dit voordeliger is, dan mag die ook niet ondersteund worden.

Ik ben een groot voorstander ervan om belastingontwijking van multinationals, die regeringen tegen elkaar uitspelen, aan te pakken. Maar wat mij betreft staat dat los van de huidige Coronavirus. Je kan niet als Nederlandse overheid dit gedrag faciliteren en er zelfs geld aan verdienen en nu opeens er schande van spreken.

MizzMontana

Berichten: 5689
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:00

Ninx schreef:
Karl66 schreef:
Je kan altijd een discussie houden over de vraag of KLM gered moet worden,


Wat mij betreft pertinent niet. Het bedrijf heeft haar winsten uitgekeerd aan zichzelf en toch komen ze hun hand ophouden, waar is dat geld dan allemaal gebleven?
Bovendien zorgen ze niet voor heel veel werkgelegenheid.

Dus geld naar KLM? Neen dank u...


Dat geld is geïnvesteerd in een vloot met een lagere co2 uitstoot, in een fabriek in Delfzijl waar uit afvalstoffen kerosine wordt geproduceerd en in het vervangen van gemotoriseerde voertuigen voor elektrische voertuigen (denk aan bagageafhandeling etc.).
Verder wordt er geïnvesteerd in een elektrische push-back truck die de vliegtuigen helemaal tot aan de baan kan slepen zodat de motoren daar pas gestart hoeven te worden.

AF-KLM is niet voor niets al jaren de meest duurzame speler binnen de luchtvaart.
Loretta schreef:
Langzaamaan komt de aap uit de mauw,
We moeten allemaal betalen om oliehandelaren en mensen die geld geleend hebben aan de KLM te spekken.

https://joop.bnnvara.nl/nieuws/klm-milj ... ontwijkers

Dan kan ik toch niet snappen dat de VVD 10 zetels in de peilingen is gestegen. Maar goed, die komen dan voornamelijk van andere dom rechtse partijen zoals FVD en PVV.


Bijzonder artikel.
Het lijkt me vrij gebruikelijk dat een bedrijf contracten heeft met externe partijen.
Hoe zie jij dit anders? Dat alle bedrijven die nu in de min staan niet meer hoeven te voldoen aan hun huur, lease en andere voor de corona crisis afgesloten contracten?

Overigens gaat het niet om een gift maar om een garantstelling. Het geld komt dus niet van de belastingbetaler maar van de banken.

Cer schreef:
Wat is dan wel veel werkgelegenheid?
En vervoert de KLM veel Cargo, wat belangrijk is voor een internationaal handelend land?

En, er zijn denk ik meer bedrijven die winst uitkeren aan aandeelhouders? Of aan werkgevers. Als die een paar vette jaren gehad hebben, en daarna in zwaar weer komen, mogen al die bedrijven dan niet geholpen worden?
Hoe maak je dan dat onderscheid?

Er zijn nu ook bedrijven die failliet gaan doordat ze bijvoorbeeld niet gespaard hebben voor zwaar weer, en die nu aankloppen voor subsidie.. Misschien, als ze beter hadden gepland, hadden ze geld gehad om een poosje te overbruggen.. Hoe ga je dat onderscheid maken dan?


Dat onderscheid lijkt mij ook lastig te maken en gelukkig ben ik niet degene die die keuze hoeft te maken.

Dit artikel geeft wel een inzicht in het belang van KLM voor Schiphol en het belang van Schiphol voor het vestigingsklimaat in Nederland, waar ook weer werkgelegenheid uit voortkomt.

https://www.trouw.nl/economie/gaat-klm- ... ~b2c85d9e/

Nog een ander aspect over milieu overwegingen, laten we wel wezen en niet denken dat mensen stoppen met vliegen als KLM om valt. Dit wordt dan na de crisis wel opgevangen door lowbudget maatschappijen die sowieso minder investeren in verduurzaming.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:16

KLM moeten we redden, maar de ziekenhuizen die steun nodig hadden konden kapot vallen. Is het erg dat ik die niet begrijp?
Hopelijk gaan ze nu de zorg eens extra (ic) bedden geven met goed personeel en goed loon.
Laat de vakantievierders maar meer betalen voor een ticket om de KLM te redden. Dat is luxe. Onze gezondheid niet.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:22

Maar de KLM is niet de enige die om steun vraagt.. Dus dan krijg je 'waarom anderen wel en KLM niet'..
Ik denk dat mensen hier boos zijn omdat KLM herkenbaar is, maar het is 'gewoon' een bedrijf.. net zoals het restaurant om de hoek 'gewoon' een bedrijf is (ongeveer dan).
Dus waarom de ene wel steunen en de andere niet, als ze gewoon aan de regels voldoen?

Voor wat betreft de vergelijking met de ziekenhuizen zou je dan eerst moeten kijken wie daar eigenaar van zijn, hoe daar geld verdient wordt, wat er met die 'winst' gedaan wordt en waar ze subsidie's ed voor krijgen.. Als je dat niet weet (ik weet dat niet, ik zit net een artikel te lezen dat ziekenhuizen winst uitkeren aan artsen bijvoorbeeld) kan je moeilijk dingen vergelijken?

MizzMontana

Berichten: 5689
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:29


_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:34

MizzMontana schreef:
https://www.telegraaf.nl/financieel/544 ... ind-houden

Ziekenhuizen krijgen ook steun.

Ik betwijfel ten zeerste dat KLM steun had gekregen als het verlieslatend was geweest in tijden van economische voorspoed.

Ja nu. Slotervaartziekenhuis en de IJsselmeerziekenhuizen hebben ze failliet laten gaan.
Dat zijn een paar ziekenhuizen te laat. Die we nu goed hadden kunnen gebruiken.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:50

_Penotti schreef:
Ja nu. Slotervaartziekenhuis en de IJsselmeerziekenhuizen hebben ze failliet laten gaan. Dat zijn een paar ziekenhuizen te laat. Die we nu goed hadden kunnen gebruiken.


Even hoor, ik lees even snel dit artikel...

https://www.hartvannederland.nl/top-nie ... iekenhuis/

"Het Openbaar Ministerie eist voor de rechtbank in Amsterdam twee jaar cel tegen Aysel Erbudak, oud-directrice van het Slotervaartziekenhuis. Volgens het OM heeft zij 1 miljoen euro weggesluisd en heeft ze zichzelf 200.000 toegeëigend."

Hadden "we" deze mevrouw moeten sponsoren?

Ik ben dan wel benieuwd waarom die ziekenhuizen failliet gegaan zijn...

Electra63

Berichten: 17890
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:51

Er was natuurlijk wel wat aan de hand met deze ziekenhuizen.
Dat kan je de regering niet aanrekenen.
Wel of zij deze ziekenhuizen hadden moeten/kunnen steunen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:54

_Penotti schreef:
Ja nu. Slotervaartziekenhuis en de IJsselmeerziekenhuizen hebben ze failliet laten gaan.
Dat zijn een paar ziekenhuizen te laat. Die we nu goed hadden kunnen gebruiken.

Het zou zo makkelijk zijn geweest als we in de toekomst konden kijken, maar helaas...

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:56

Nee natuurlijk hadden we die niet moeten sponsoren.
Maar omdat er iemand dingen op na houdt die niet deugen sluiten we maar een ziekenhuis? Zodat de burgers die daar niets aan kunnen doen de dupe zijn?
Ze kunnen toch ook aanpakken wat niet deugd?!
Ik denk sowieso dat het hoog tijd word de zorg eens op de schop te nemen en eens te kijken waar het geld naartoe gaat. Hoe de verzekeringen alles bepalen.
Maar daar branden de ministers zich dan weer niet aan.
We kunnen nu in deze crisis wel eggen wat doet Rutte het toch goed, maar we mogen niet vergeten dat zo lang hij er zit de zorg behoorlijk is uitgekleed.
Waar we nu ook weer de vruchten van plukken en we het redden doordat de zorgmensen zo'n enorm hart hebben het draaiende te houden. Extra diensten enz.
En geplande zorg niet door gaat.
We blijven dicht bevolt, die gaat niet de laatste pandemie zijn. En met de griep in 2018 is ook al geplande opnames gestopt. Dus eigenlijk zitten we al enorm op de grens.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 11:01

Ik denk dat je dan eerst zeker moet weten hoe en waarom de zorg is uitgekleed..gaven ze teveel geld uit? kwam er genoeg binnen? werd er veel verspild? Ging er teveel geld naar mensen waar het niet heen moest? etc etc

Ik heb de laatste periode (voornamelijk omdat er veel over geroepen werd, deed ik zelf ook) geprobeerd dingen te lezen over bezuinigingen in de zorg, en ik heb ondertussen een klein beetje uitgevogeld dat het niet zo simpel weg te zetten is als het lijkt...

En ja, als iemand een graai in de kas doet zodat het bedrijf niet overeind blijft, gaat het failliet.. hoe denk jij dat het werkt dan?

Ik snap zelf niet zo goed dat de zorg niet wat zuiverder aangestuurd wordt.. maar ik weet er te weinig van om er iets over te zeggen..

maar goed, de zorg heeft dus niet heel veel met de KLM van doen, denk ik :)

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 11:04

enzino schreef:
_Penotti schreef:
Ja nu. Slotervaartziekenhuis en de IJsselmeerziekenhuizen hebben ze failliet laten gaan.
Dat zijn een paar ziekenhuizen te laat. Die we nu goed hadden kunnen gebruiken.

Het zou zo makkelijk zijn geweest als we in de toekomst konden kijken, maar helaas...

Maar daarvoor hoefde je niet in de toekomst te kijken, het verleden was al genoeg.
2018 was er ook al een zorg tekort aan bedden.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 11:06

Cer, er mag zeker gekeken worden waarom ze niet goed draaide, eens hoor.
Van mij mag de hele zorg eens goed bekeken worden waarom hier alles duurder is dan in Belgie als voorbeeld.
Maar een KLM die hele goede tijden heeft gehad en niet overeind kan blijven nu mag ook wel eens gekeken worden waarom dat is.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 11:08

Volgens mij wordt daar naar gekeken.. maar dat kan ik ook nog wel bedenken, als het vliegverkeer bijna geheel stilligt..
net zoals horeca welke goede tijden heeft gekend, maar nu niks meer kan behalve soms een broodje rondbrengen...

En dannnn over de goedkopere zorg in Belgie.. Nu.nl heeft dit eind 2019 gecheckt, en.. die zorg is daar helemaal niet zo heel veel goedkoper volgens dit artikel:
https://www.nu.nl/nucheckt/6006387/nuch ... ebben.html

Dus wat is er daar dan precies anders?
Laatst bijgewerkt door Cer op 01-05-20 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt