Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38490
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 11:10

De zorg is door toedoen van de zorgverzekeraars een zooitje geworden. Er was eens een docu op npo , zal kijken of ik het terug kan vinden maar de marktwerking die bij privatisering van de zorg de toenmalige regering voor ogen stond met als reden kostenbesparing en kortere wachtlijsten is totaal aan zijn doel voorbij geschoten.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 11:11

Maar kun je een kleine zelfstandige vergelijken met zo'n mega bedrijf?
Die moeten toch wat kunnen dragen?
En laat daarna de luxe vlieger maar wat extra betalen zodat KLM wat ze nu eventueel krijgen terug de staatskas in kunnen stoppen.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 11:14

_Penotti schreef:
Maar kun je een kleine zelfstandige vergelijken met zo'n mega bedrijf?
Die moeten toch wat kunnen dragen?
En laat daarna de luxe vlieger maar wat extra betalen zodat KLM wat ze nu eventueel krijgen terug de staatskas in kunnen stoppen.


Waarom de kleine zelfstandige? er zijn ook grotere horeca ondernemingen?
En een mega bedrijf heeft ook weer mega kosten..
Maar goed, ik denk dat zelfs een 'mega' bedrijf moeite heeft met dingen als de gehele bedrijfsvoering zo goed als stil komt te liggen..

Overigens, de KLM was niet zo heel goedkoop qua vliegen hoor?? Dat zijn de Easyjets bijvoorbeeld.. Dus als KLM vliegen duurder wordt (ik vond dat al duur) dan gaan mensen naar EasyJet of iets anders... want dat waren de prijsvechters volgens mij...

purny

Berichten: 27569
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 11:16

_Penotti schreef:
Cer, er mag zeker gekeken worden waarom ze niet goed draaide, eens hoor.
Van mij mag de hele zorg eens goed bekeken worden waarom hier alles duurder is dan in Belgie als voorbeeld.
Maar een KLM die hele goede tijden heeft gehad en niet overeind kan blijven nu mag ook wel eens gekeken worden waarom dat is.


Omdat het overgrote gedeelte van het vliegverkeer nu stil ligt dus ook het grootste gedeelte van onze economie. KLM en ook ons land is gewoon geheel afhankelijk van toerisme en ander vliegverkeer.

MizzMontana

Berichten: 5690
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 11:24

_Penotti schreef:
Cer, er mag zeker gekeken worden waarom ze niet goed draaide, eens hoor.
Van mij mag de hele zorg eens goed bekeken worden waarom hier alles duurder is dan in Belgie als voorbeeld.
Maar een KLM die hele goede tijden heeft gehad en niet overeind kan blijven nu mag ook wel eens gekeken worden waarom dat is.


Zoals Cer ook al zegt, 90% van de productie is weg gevallen en aan de staatsteun worden ook voorwaarden gehangen wat betreft herstructurering van het bedrijf.

Het is trouwens niet zo dat er voor andere bedrijven helemaal geen steun is, denk aan de NOW regeling.

Overigens wordt er nu nog gesproken over garantstelling van de staat, het geld komt dan van banken. Maar wat denk je dat de kosten zijn als 30.000 man in de ww komt? Daarbij heb ik Schiphol of andere banen die daarna wegvallen niet eens meegerekend. Deze mensen kunnen dan op zoek naar banen die er niet meer zijn. Dan komt het geld sowieso van de belastingbetaler.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 11:47

MizzMontana schreef:
Maar wat denk je dat de kosten zijn als 30.000 man in de ww komt? Daarbij heb ik Schiphol of andere banen die daarna wegvallen niet eens meegerekend. Deze mensen kunnen dan op zoek naar banen die er niet meer zijn. Dan komt het geld sowieso van de belastingbetaler.

Dan mogen ze in Belgie komen werken. Veel bedrijven vinden niet de juiste mensen.
Het is toch niet omdat er in een bedrijf veel mensen werken dat het kost wat kost in de huidige vorm moet behouden blijven op kosten van de belastingbetaler?
Als er minder vraag is naar een product, in dit geval vliegen, is het logisch dat een bedrijf moet inkrimpen, of een ander product gaan aanbieden. Het is niet zo dat op een bepaalde datum iedereen plots weer het vliegtuig in gaat. Mocht dat toch het geval zijn zal een volgende golf van het virus wel zorgen dat dat van korte duur is.

MizzMontana

Berichten: 5690
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 12:16

Sclimpre schreef:
MizzMontana schreef:
Maar wat denk je dat de kosten zijn als 30.000 man in de ww komt? Daarbij heb ik Schiphol of andere banen die daarna wegvallen niet eens meegerekend. Deze mensen kunnen dan op zoek naar banen die er niet meer zijn. Dan komt het geld sowieso van de belastingbetaler.

Dan mogen ze in Belgie komen werken. Veel bedrijven vinden niet de juiste mensen.
Het is toch niet omdat er in een bedrijf veel mensen werken dat het kost wat kost in de huidige vorm moet behouden blijven op kosten van de belastingbetaler?
Als er minder vraag is naar een product, in dit geval vliegen, is het logisch dat een bedrijf moet inkrimpen, of een ander product gaan aanbieden. Het is niet zo dat op een bepaalde datum iedereen plots weer het vliegtuig in gaat. Mocht dat toch het geval zijn zal een volgende golf van het virus wel zorgen dat dat van korte duur is.


Maar de steun is dus op kosten van een bank, de staat staat alleen garant, ww is op kosten van de belastingbetaler.

Loretta
Berichten: 8819
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 15:20

bigone schreef:
De zorg is door toedoen van de zorgverzekeraars een zooitje geworden. Er was eens een docu op npo , zal kijken of ik het terug kan vinden maar de marktwerking die bij privatisering van de zorg de toenmalige regering voor ogen stond met als reden kostenbesparing en kortere wachtlijsten is totaal aan zijn doel voorbij geschoten.


Dat neonliberale stelsel is gewoon vreselijk. Zaken als zorg zijn niet geschikt voor vrije marktwerking.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 15:26

MizzMontana schreef:
Sclimpre schreef:
Dan mogen ze in Belgie komen werken. Veel bedrijven vinden niet de juiste mensen.
Het is toch niet omdat er in een bedrijf veel mensen werken dat het kost wat kost in de huidige vorm moet behouden blijven op kosten van de belastingbetaler?
Als er minder vraag is naar een product, in dit geval vliegen, is het logisch dat een bedrijf moet inkrimpen, of een ander product gaan aanbieden. Het is niet zo dat op een bepaalde datum iedereen plots weer het vliegtuig in gaat. Mocht dat toch het geval zijn zal een volgende golf van het virus wel zorgen dat dat van korte duur is.


Maar de steun is dus op kosten van een bank, de staat staat alleen garant, ww is op kosten van de belastingbetaler.


Wat privébedrijven onder elkaar afspreken moeten ze zelf beslissen. Maar je zegt al dat de staat garant moet staan. Dus zo privé ook weer niet. En in 2008...
Het is ook niet zo dat bij een faillissement de werknemers tot het eind van hun loopbaan nergens meer aan de slag zulen gaan. Als er minder mensen vliegen is dat weer goed nieuws voor andere sectoren, bv. trein, lokaal toerisme, installaties voor videoconferenties, etc. Die hebben dan ook weer extra mensen nodig.

Loretta
Berichten: 8819
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 15:37

Sclimpre schreef:
Wat privébedrijven onder elkaar afspreken moeten ze zelf beslissen. Maar je zegt al dat de staat garant moet staan. Dus zo privé ook weer niet. En in 2008...
Het is ook niet zo dat bij een faillissement de werknemers tot het eind van hun loopbaan nergens meer aan de slag zulen gaan. Als er minder mensen vliegen is dat weer goed nieuws voor andere sectoren, bv. trein, lokaal toerisme, installaties voor videoconferenties, etc. Die hebben dan ook weer extra mensen nodig.


De luchtvaart is een gigantisch grote vervuiler. Op de oude voet doorgaan is gewoon wachten op de volgende megaramp. .

purny

Berichten: 27569
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 15:44

Maar je kunt niet ineens de luchtvaart beperken zoals nu. Dan zie je wat voor enorme financiële consequenties dit heeft.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 15:50

De luchtvaart niet beperken heeft op termijn nog grotere gevolgen, ook financieël. Want zoals Loretta zegt, het is een gigantische vervuiler. En vervuiling kost hoe langer hoe meer geld.
Misschien is het nu het juiste moment om sommige dingen op een ander emanier terug op te starten.

MizzMontana

Berichten: 5690
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 16:01

Loretta schreef:
Sclimpre schreef:
Wat privébedrijven onder elkaar afspreken moeten ze zelf beslissen. Maar je zegt al dat de staat garant moet staan. Dus zo privé ook weer niet. En in 2008...
Het is ook niet zo dat bij een faillissement de werknemers tot het eind van hun loopbaan nergens meer aan de slag zulen gaan. Als er minder mensen vliegen is dat weer goed nieuws voor andere sectoren, bv. trein, lokaal toerisme, installaties voor videoconferenties, etc. Die hebben dan ook weer extra mensen nodig.


De luchtvaart is een gigantisch grote vervuiler. Op de oude voet doorgaan is gewoon wachten op de volgende megaramp. .


Daarom zou juist beter gevlogen kunnen worden met AF-KLM, die doorlopend investeringen doet in verduurzaming van de luchtvaart.
Ze zijn niet voor niets al jaren achtereen koploper van de sustainability index.

De meeste mensen gaan als de crisis voorbij is echt niet minder vliegen, maar pakken hun vlucht naar de gedroomde vakantie bestemming wel. Of dat nou met KLM vanaf Schiphol is of met een lowbudget carrier vanaf Düsseldorf.
Het is denk ik een illusie om te denken dat met het omvallen van KLM de wereldwijde luchtvaart zal krimpen. Dat plekje wordt wel opgevuld door maatschappijen die minder investeren in duurzaamheid.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 09:00


Electra63

Berichten: 17899
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 11:17

Ninx schreef:
Mensen gaan voorlopig sowieso niet veel vliegen... OF ze durven het niet te betalen, OF ze kunnen het niet meer betalen.

https://www.ad.nl/economie/er-is-een-gi ... ebook.com/


Ik heb 2 vouchers, dus ik hoop deze komende winter of voorjaar/zomer in te kunnen wisselen.
En dat zal voor veel mensen gelden.

Echwel

Berichten: 12504
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 11:28


Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 12:10

Electra63 schreef:
Ninx schreef:
Mensen gaan voorlopig sowieso niet veel vliegen... OF ze durven het niet te betalen, OF ze kunnen het niet meer betalen.

https://www.ad.nl/economie/er-is-een-gi ... ebook.com/


Ik heb 2 vouchers, dus ik hoop deze komende winter of voorjaar/zomer in te kunnen wisselen.
En dat zal voor veel mensen gelden.


Tja.... maar ook ter plaatse zijn mensen geld kwijt.
Veel mensen zijn zich nog niet bewust van de gevolgen waar we op af stevenen.... als je niet heel veel reserve hebt, en dat hebben veel mensen niet, dan kun je beter even blijven zitten op wat je wel hebt.

Electra63

Berichten: 17899
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 13:08

Daarom balen veel mensen van die vouchers. Ik had ook liever mijn geld terug.

verootjoo
Berichten: 35672
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 13:09

Maar als iedereen zn geld terugvraagt gaat ms alles failliet en kunnen we helemaal nergens meer heen op vakantie

Electra63

Berichten: 17899
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 13:16

verootjoo schreef:
Maar als iedereen zn geld terugvraagt gaat ms alles failliet en kunnen we helemaal nergens meer heen op vakantie



Daarom, ik begrijp het heel goed.
Ik ga ervan uit, dat ik deze volgend jaar kan inwisselen.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 13:24


Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 13:26

Peetstap schreef:
Linksom, rechtsom, vvd kontje draaien..., elite afschermen, de graaiers , kansloze bedrijven support geven, voetbal steunen??
Ten koste van ?


Harde maar voor mij ware conlusies:

https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~be214a2e/


https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... bac9bb0bd/



Volstrekt eens.....

Ik betaal veel belasting en zou dit met liefde schenken aan iets dat geld, aandacht en zorg verdient..... maar wetende in welke broekzakken veel van dit geld terecht komt maakt me spinnijdig....

Gele hesjes zijn van schrik opgehouden met demonstreren.... dat komt vast goed uit ;-)

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 16:41

Nou ze gaan dus gewoon weer vliegen hutje mutje op en bij elkaar op diverse bestemming, met alleen wat mondkappies als "bescherming"

Lekker hoor, het totale ov, winkels, etc, etc draaien zich een slag in de rondje om het voor elkaar te krijgen voor ietwat afstand onder elkaar, wat soms niet lukt of kan.
Horeca en alles wat daarbij hoort, gaat vrijwel naar zijn grootje omdat ze niks kunnen door deze afstand regels en de klm en andere luchtvaart steekt gewoon een dikke middelvinger :r op naar iedere eerder genoemde ondernemer en iedereen die de afstand regels serieus neemt zoals bijna iedere burger.
Scheit aan carona, nee geld verdienen....

Ik snap er dus geen bal meer van, 8)7


Citeer en vervang zelf door:
Op plekken waar niet voldoende afstand kan worden gehouden, zoals aan boord van een vliegtuig, wordt het dragen van mondkapjes volgens KLM geadviseerd "dan wel verplicht gesteld". Dat geldt dus ook vanaf 11 mei aan boord van alle KLM-vliegtuigen. Passagiers moeten in principe zelf zorgen voor een mondkapje.

Vul zelf maar in voor " aan boord van een vliegtuig". >. Restaurant, terras, kapper, trein, metro, bus, taxi, camping, pretparken, strandtenten, en al wat je niet kan verzinnen wat nog dicht is of aangepast functioneert.

Loretta
Berichten: 8819
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 20:24

Ninx schreef:
Peetstap schreef:
Linksom, rechtsom, vvd kontje draaien..., elite afschermen, de graaiers , kansloze bedrijven support geven, voetbal steunen??
Ten koste van ?


Harde maar voor mij ware conlusies:

https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~be214a2e/


https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... bac9bb0bd/



Volstrekt eens.....

Ik betaal veel belasting en zou dit met liefde schenken aan iets dat geld, aandacht en zorg verdient..... maar wetende in welke broekzakken veel van dit geld terecht komt maakt me spinnijdig....

Gele hesjes zijn van schrik opgehouden met demonstreren.... dat komt vast goed uit ;-)


Ik kan gewoon niet snappen dat Rutte en de VVD zo enorm populair zijn. Kijken mensen dan echt niet verder dan hun neus lang is?

purny

Berichten: 27569
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 13:05

Tui schrapt 8000 banen