Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lizz

Berichten: 8897
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 13:03

Keet schreef:
ja blijkbaar wel.
Vind alleen deze erg open voor eigen invulling:

"Past het bij
gebruikelijke/bekende
klachten, zoals
hooikoorts of astma?"

Gebruikelijk is hij af en toe verkouden en hoest hij 2 keer per jaar een week of wat :+

Haha tja dan werkt het idd niet helemaal.

Al vind ik het wel duidelijk die beslisboom, het geeft voor bijv scholen wel een houvast.
Maar als leerkracht zijnde vind ik het wel lastig om een grens te stellen. Stel je hebt een kind in de klas met een loopneus. Beslisboom zegt, naar huis (mits kind geen onderliggende allergieën/ziektes heeft). Maarja het kan ook door het weer komen, warm/koud ofzo en deze heeft dit sneller dan de ander.

Maar voor mezelf vind ik het ook lastig, wanneer meld je je “ziek”. Bij ons hebben al meerdere leerkrachten zich moeten testen, dan zijn ze minimaal 1 of 2 dagen afwezig. Tja vervanging in het onderwijs :') was dat niet een van de redenen voor het staken de afgelopen jaren?

En ergens snap ik de mondkapjes wel, de leerkrachten lopen ook een risico als er verkouden kids zijn, ook als ze geen corona hebben. De leerkracht zit thuis als ze snotteren en de kids hebben geen leerkracht, die komen ook thuis te zitten en dan is er ook vrijwel geen interactie. Maar zoals ik zei, ik snap het, maar of het de oplossing is? Dat betwijfel ik.

Ik zeg, lastig :Y)

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 13:12

Dat met het verkouden zijn is inderdaad super lastig, maar je kan geen kleine kinderen verbieden verkouden te worden, dat geeft enkel problemen op latere leeftijd. Het immuunsysteem moet immers ook leren. Het vinden van de balans is verdomd moeilijk, maar kinderen een stofje voorbinden waarmee ze al dromend gewoon in hun neus peuren is gewoon kortzichtig en dom.

Daarnaast, als we nu iedere corona (niet covid) verkoudheid gaan vermijden minimaal 1 jaar, wat is dan het effect op onze basis afweer tegen verschillende corona stammen?
Misschien zijn kinderen wel zo ongevoelig juist omdat ze om de haveklap met corona‘s vechten. Nobody knows.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34749
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 13:34

Ik heb ooit een docu gezien over allergieën en dat die vooral voorkomen op plekken waar we zo zijn doorgeslagen qua hygiëne. In landen waar men nog tussen het vee en veel buiten leeft is geen glutenintolerantie, pinda allergie, extreme hooikoorts. Ik geloof dat dit met weerstand voor ziektes ook zo werkt. Basis hygiëne is niet verkeerd, te ver doorslaan en alles willen voorkomen wel. Mondkapjes voor kinderen gaat mij echt veel te ver.

juval

Berichten: 13259
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 18:09

ik hoorde net op het nieuws dat er in Heerlen al weer een hele basisschool dicht is vanwege zieke leerkrachten die op testen/uitslagen moeten wachten..

qua snotneuzen... ik verwacht dat die wel gaan oplopen nu de ramen verplicht open blijven. Kinderen maar met dikke jas in de klas laten zitten straks? ik weet niet of dat gaat werken. Ben ook heel benieuwd hoe onze school de winter in gaat (oud gebouw/geen ventilatiesysteem)

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 18:20

Ik ga er eigenlijk gewoon vast maar vanuit dat ik veel thuis zal moeten werken na de herfstvakantie.

pmarena

Berichten: 48278
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 18:54

Wat ze ook bedenken, ik weet in ieder geval wel dat er heel wat moet gebeuren eer dat ik zal toestaan dat onze 5-jarige zo'n test krijgt. Dan hou ik hem liever gewoon thuis alsof hij Covid heeft....

lenaa_tje

Berichten: 10349
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 18:55

pmarena schreef:
Wat ze ook bedenken, ik weet in ieder geval wel dat er heel wat moet gebeuren eer dat ik zal toestaan dat onze 5-jarige zo'n test krijgt. Dan hou ik hem liever gewoon thuis alsof hij Covid heeft....

Bij ons mag wachten tot klachtenvrij ook. Die ouders zitten alleen niet te wachten op
Hun pubers (in de examenklas) thuis :')

Die jassen is wel een ding ... die mogen nu dus inderdaad aan bij ons in de klas. Ik laat het niet toe om jassen op te halen. Daar moeten ze vooraf over nadenken. Heb ze dat wel natuurlijk medegedeeld :') (ik geef in het koudste lokaal van de school les :') )

PSvanLot

Berichten: 10181
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 19:38

Ik hoop heel erg dat als er scholen moeten sluiten, ze het regiogebonden gaan doen.
Al hoop ik dat we helemaal niet dicht hoeven.

Mijn school heeft een top ventilatiesysyeem daar hoeven de ramen niet open van de winter.

zonnebloem18

Berichten: 24862
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 19:42

Onze school is nog geen 2 jaar geleden gebouwd en heeft ook alle nieuwste snufjes. Daarbij zie ik het wel weer gebeuren dat het noorden ook dit keer minder getroffen wordt.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 20:37

Wij hebben een heel oud gebouw maar het is wel heel groot. Twee grote ruimtes voor 20 kleuters en veel van de tijd zijn ze buiten. Als kleuterjuf heb je echter weinig opties als je er een paar hebt die letterlijk nog vaak huilen en fysiek aan je vast willen houden.
Wat ze wel handig doet (denk ik) is dat ze voor iedere nieuwe kleuter een oudere kleuter als „mentor“ aangewezen heeft.

zonnebloem18

Berichten: 24862
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 20:57

Ze werken hier ook met maatjes. Vind het trouwens wel opvallend dat er bij de kleuters een stuk minderen kinderen zijn die moeite hebben met het afscheid op het plein dan zoals voorheen in de klas.

Hier wordt door de juffen geen afstand gehouden, dat hoeft gelukkig ook niet en zou ik echt onmenselijk vinden. Zeker in de onder en middenbouw moeten ze af en toe gewoon even een knuffel of op schoot kunnen.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 21:00

Ik vraag me af of scholen iets met de wetenschap doen dat het doorspoelen van het toilet enorm veel aerosolen veroorzaakt die lang blijven hangen in een kleine ruimte.

pmarena

Berichten: 48278
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 10:58

Hier hebben ze altijd maatjes, wel elke week een andere :)

Sizzle: is dat qua Corona / Covid ook een ding dan, dat wat je op het toilet doet?
Normaal is het sowieso natuurlijk beter om de klep dicht te doen en dan door te trekken :)

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 10:59

Zo, Gup is naar school gebracht. Heb hem sinds zondag niet meer horen hoesten dus dat is minimaal 24u na de laatste keer geweest.

juval

Berichten: 13259
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 11:58

fijn Keet!

hier hebben de nieuwe kleuters ook vanaf dag 1 een maatje uit groep 2. Dat werkt prima.

over toiletvoorschriften heb ik nog niets gehoord. zowiezo is het bij de kleuters wel al een open ruimte (lage hokjes), maar volgens mij zitten er geeneens kleppen op de wc's... zal eens opletten.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 12:00

Bij ons hebben ze een brandmaatje. Gewoon een vast kindje voor als ze in de rij moeten lopen :)
Gup loopt meestal met de juf, althans vorig jaar. Nu heeft ie weer een kindje om mee te lopen, wel voorop

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 07:43

Volgens mij doen maar weinig instanties iets met de toiletten. Er zit redelijk wat virus in ontlasting en doorspoelen zorgt voor aerosolen die lang kunnen blijven hangen. Er zijn daar nog geen officiele besmettingsdata van, enkel simulaties maar dat is beter opgezet dan de meeste masker onderzoeken.

juval

Berichten: 13259
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 11:39

de snotneusjes mogen weer naar school.

kan me goed voorstellen dat hier gemengde gevoelens over zijn bij de juffen/meesters.

Bij ons is morgenavond ouderavond/vergadering op school.. ben benieuwd hoe ze dat gaan aanpakken. Het is normaal nooit erg druk, maar wel binnen meestal, en weinig ventilatie. we zullen zien.

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 11:44

Ik vind het buitengewoon onverstandig. Dan raken we naast het zicht op het virus via testen, ook de nog onzorgvuldigere maat van klachten kwijt. (Iedereen verkouden, dan is helemaal niet meer te weten waar corona opspeelt.)
Daar gan dan toch vroeger of later mensen corona krijgen, met alle risico's van dien?

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 11:46

Volgens mij zijn ze van mening dat de schoolkinderen geen enorme bijdrage hebben aan de verspreiding van het virus omdat ze geen toename zagen toen de basisscholen weer begonnen zijn.
Ben het daarmee wel eens.

lenaa_tje

Berichten: 10349
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 11:50

Shadow0 schreef:
Ik vind het buitengewoon onverstandig. Dan raken we naast het zicht op het virus via testen, ook de nog onzorgvuldigere maat van klachten kwijt. (Iedereen verkouden, dan is helemaal niet meer te weten waar corona opspeelt.)
Daar gan dan toch vroeger of later mensen corona krijgen, met alle risico's van dien?

Volwassenen moeten nog steeds getest worden.
Wat anders wordt (volgens mij) is dat kinderen zonder klachten maar wel een ouder met Corona niet naar school mogen.
Wij hadden nu een 12 jarige met een ouder met Corona die naar school mocht :')
Dat voelde voor heel veel collega’s heel erg krom.

pmarena

Berichten: 48278
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 11:52

Ik vind het ook nogal wat, met die oplopende cijfers.... Maar snap ook wel waarom ze het doen, teveel thuiszittende kinderen willen ze ook niet.

Ik las nog ergens een reactie van Boink! dacht ik, dat die tijdens "de eerste golf" aan honderden extra kinderen tot 12 jaar opvang aangeboden hebben toen de scholen gesloten waren, en zij geen extra besmettingen daardoor geconstateerd hebben. Dat klinkt dan wel weer bemoedigend :)

Alleen ik weet natuurlijk ook niet wat voor regels zij daarbij gehanteerd hebben, of er veel snotteraars bij zaten, en hoe ze bekeken hebben of er extra besmettingen door kwamen...

Bij ons op school hebben ze het wel goed geregeld vind ik. De jaarlijkse informatiemiddag waarbij je als ouders bij je kind in de (toekomstige) klas mag komen kijken hebben ze afgeschaft. En in plaaats daarvan hebben de juffen in elke klas afzonderlijk, met hun kinderen een filmpje gemaakt voor de ouders waarin ze laten zien wat ze doen. Dus nu hebben we dat doorgestuurd gekregen :)

En eerlijk gezegd is dat eigenlijk nog leuker ook omdat je dan de normale dynamiek van de klas kan zien zonder dat het verstoord wordt door je eigen aanwezigheid zeg maar :)

En wat betreft het snotneuzen besluit vond ik het in de weekbrief wel netjes verwoord dat gevraagd werd om de eigen verantwoordelijkheid te nemen:

Citaat:
Richtlijnen rondom de Corona
Kranten, journaals, weekbrieven staan deze maanden bol van de aanwijzingen rondom de Corona. RIVM geeft ons de officiële richtlijnen, die binnen het onderwijs gevolgd worden.
Kinderen binnen het basisonderwijs zullen niet zo snel ziek worden van de Corona en op de vraag hoe groot het risico is dat zij het virus kunnen overbrengen, is ook nog geen eens duidend antwoord.

Wat we wel weten dat kinderen vaak snotterig en/of verkouden zijn en dat de beslissing voor ouders om hen toch naar school te laten gaan, verleidelijk is. De beslissing ligt zo veel mogelijk bij de ouders. Leerkrachten kennen het kind uiteraard, maar niet hun fysieke gestel. U –als ouder- kunt inschatten of de verkoudheid ‘anders is dan normaal’.
Waar absoluut rekening mee gehouden moet worden is de kans dat leerkrachten een verkoudheid kunnen oppikken. Zeker als een aantal kinderen in haar groep aan het snotteren, kuchen en hoesten is.
De leerkracht moet in dat geval dan thuisblijven; zij moet zich laten testen en is zomaar een aantal dagen uit de running. Waar de leerkracht in het pré-Coronatijdperk gewoon naar school kwam, is dit niet meer toegestaan.
Gezien het probleem rondom invallers, is dat niet een situatie waar we met zijn allen op zitten te wachten. Door het gebrek aan bevoegde leerkrachten op de arbeidsmarkt is de kans dat een hele klas naar huis gestuurd wordt erg groot.
Daarom vragen we u; neem uw verantwoordelijkheid en weeg de beslissing goed af. Al het bovenstaande geldt alleen wanneer het kind géén koorts heeft. Indien dit wel het geval is blijft het kind en eventuele broertjes/zusjes thuis conform de RIVM richtlijnen.
Als een leerling ziek/ verkouden wordt gemeld door u de komende weken en thuisblijft, is er de mogelijkheid om een pakketje werk op te halen. Dit in overleg met de betreffende leerkracht.

Voor de laatste informatie mbt het Coronavirus kunt u terecht op de website https://www.ggdrotterdamrijnmond.nl


Zelf heb ik zoiets dat een beetje snotterig nog wel kan, een keer een klein kuchje ook, maar echt van die vieze lopende snotkokers of echte hoesters / niezers: hou die nou gewoon lekker thuis joh :(:)

Karin_deB

Berichten: 8273
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 11:56

Dat vind ik bij ons wel jammer. De kennismakingsdag is afgeschaft (begrijpelijk) alleen mogen ze bij ons niet filmen in de klas omdat (nog) niet alle ouders daar toestemming voor hebben gegeven.
Heb wel een filmpje gekregen waarin de juf zichzelf voorstelt en de klas laat zien maar ik zou toch graag wat meer "actie" van mn kind zien omdat ze zelf niet zoveel vertelt :D

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 11:57

Die toename is er wel degelijk (maar omdat er aangenomen wordt dat kinderen geen enorme bijdrage hebben aan de verspreiding, wordt het ook niet onderzocht, en kan het dus niet weerlegd worden |o )

Het beste dat er is, is dus een zelf samengestelde kaart op basis van meldingen en lokale krantenberichtjes...
https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... 250018&z=6

lenaa_tje

Berichten: 10349
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 11:59

Shadow0 schreef:
Die toename is er wel degelijk (maar omdat er aangenomen wordt dat kinderen geen enorme bijdrage hebben aan de verspreiding, wordt het ook niet onderzocht, en kan het dus niet weerlegd worden |o )

Het beste dat er is, is dus een zelf samengestelde kaart op basis van meldingen en lokale krantenberichtjes...
https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... 250018&z=6

Die toename valt sowieso niet te meten. Je was als ouder sowieso niet verplicht je kind te laten testen.