Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shadow0

Berichten: 43537
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:02

lenaa_tje schreef:
Volwassenen moeten nog steeds getest worden.


Ten eerste: als het lukt. (Want die tests zijn dus niet voldoende beschikbaar)
Ten tweede: dan ben je al te laat, dan heb je het al zelf (inclusief de risico's op complicaties.)

Dat geldt ook voor de ouders / grootouders van de kinderen in de klas: kind neemt het mee naar huis en niemand weet dat het een risico is, maar ouders/verzorgers kunnen ernstig ziek worden of overlijden. (Ook kinderen zelf trouwens. Niet vaak, maar wel meer dan we normaal aanvaardbaar vinden.)

Bv: niet alle ouders zijn jong. Niet alle verzorging wordt door ouders gedaan. Hoewel we niet direct dezelfde samenlevingstructuur hebben als Italie wordt een hoop zorg wel degelijk door grootouders gedaan. Denk aan situaties waar een ouder al ziek is of overleden is.

Citaat:
Wij hadden nu een 12 jarige met een ouder met Corona die naar school mocht :')
Dat voelde voor heel veel collega’s heel erg krom.


Niet eens krom - het voelt als spelen met levens.


lenaa_tje schreef:
Die toename valt sowieso niet te meten. Je was als ouder sowieso niet verplicht je kind te laten testen.

1. we hadden natuurlijk ook gewoon kinderen wel kunnen testen zodat we het daadwerkelijk kunnen weten
2. zelfs als je onzekerheid registreert weet je meer dan als je niks registreert en het onderwerp vooral zoveel mogelijk niet wilt onderzoeken.

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:03

Onze regering heeft net van de week toegegeven dat ze het intern helemaal niet eens waren over het sluiten van de scholen destijds. Uiteindelijk heeft 1 persoon gewoon besloten om het te doen omdat Frankrijk het ook deed. Dus niet op basis van wetenschap of cijfers, maar gewoon omdat de buurman het doet.
Politiek is wat dat betreft maar gewoon een spel.

Verder is nu gebleken dat veel tieners nu gewoon glashard liegen over hun gezondheid zodat ouders en school niet weten dat ze zich niet lekker voelen. Ook geen goede ontwikkeling.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 21-09-20 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:03

Shadow0 schreef:
Die toename is er wel degelijk (maar omdat er aangenomen wordt dat kinderen geen enorme bijdrage hebben aan de verspreiding, wordt het ook niet onderzocht, en kan het dus niet weerlegd worden |o )

Het beste dat er is, is dus een zelf samengestelde kaart op basis van meldingen en lokale krantenberichtjes...
https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... 250018&z=6


Vind dat eigenlijk niet echt schokkend ofzo. Als je zo'n kaart gaat maken voor buikgriepjes en verkoudheidjes dan ziet het er waarschijnlijk heftiger uit

Er is geen/weinig toename geweest toen de kinderen weer naar school gingen, ook niet toen de kinderen opgevangen werden toen de scholen dicht waren.
Ik ben dus blij dat kinderen gewoon naar school kunnen. Inmiddels zelfs met een kriebelhoestje

lenaa_tje

Berichten: 10349
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:04

De test schijnt enigszins traumatisch te zijn voor jonge kinderen. Verder zegt de ggd geen klachten? Dan is de kans op het verspreiden van het virus nihil.

En ja ik vind dat van een die ouder met Corona ook krom maar ik stel juist dat, dat dus aangepast wordt. Graag wel alles quoten dan.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:04

Sizzle schreef:
Onze regering heeft net van de week toegegeven dat ze het intern helemaal niet eens waren over het sluiten van de scholen destijds. Uiteindelijk heeft 1 persoon gewoon besloten om het te doen omdat Frankrijk het ook deed. Dus niet op basis van wetenschap of cijfers, maar gewoon omdat de buurman het doet.
Politiek is wat dat betreft maar gewoon een spel.


Dat was ook zo in Nederland. Ze wilden het eigenlijk ook niet, maar omdat er zoveel druk kwam vanuit de ouders (??) hebben ze het toch maar gedaan

lenaa_tje

Berichten: 10349
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:05

Keet schreef:
Sizzle schreef:
Onze regering heeft net van de week toegegeven dat ze het intern helemaal niet eens waren over het sluiten van de scholen destijds. Uiteindelijk heeft 1 persoon gewoon besloten om het te doen omdat Frankrijk het ook deed. Dus niet op basis van wetenschap of cijfers, maar gewoon omdat de buurman het doet.
Politiek is wat dat betreft maar gewoon een spel.


Dat was ook zo in Nederland. Ze wilden het eigenlijk ook niet, maar omdat er zoveel druk kwam vanuit de ouders (??) hebben ze het toch maar gedaan

Dit is mijn idee ook.

pmarena

Berichten: 48318
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:07

Kleine kinderen testen vind ik echt geen optie Shadow. Dat moet bij de ouders gelaten worden of ze dat willen. Ik laat die van ons echt niet testen in ieder geval als het niet extreem noodzakelijk zou zijn, zo'n toch best vervelende ervaring met een "dokter" voorkom ik liever :(:)

Als er binnen een huishouden iemand Corona heeft vind ik zeker dat de rest van het huishouden dan niet naar school / werk zou moeten gaan. Maar aan de andere kant....als de kinderen van een Corona-geval niet snotteren / kuchen / niezen / koorts hebben.... is er juist wel wat voor te zeggen om ze toch lekker naar school te laten gaan zodat ze het in die tijd ook niet op kunnen lopen thuis en de ouder ook zijn eigen rust kan pakken, want waar moeten die kinderen anders naartoe? Naar de opa en oma zeker...

lenaa_tje

Berichten: 10349
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:09

Maar Pmarena het risico is er wel voor andere leerlingen en juffen en meesters/docenten die ook familie hebben.
Nee in aanraking met Corona is voor mij echt thuis blijven.

pmarena

Berichten: 48318
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:13

Snap ik helemaal :j Vandaar ook dat ik zeg dat ik beide kanten heel goed zie.

Maar hoe groot is het risico van hebben en verspreiden nou eigenlijk als kind zelf geen snot heeft, niet hoest en niet niest, en geen koorts heeft.... ik kan het me dus ook goed voorstellen wanneer men van hogerhand besluit dat die kinderen toch gewoon naar school kunnen.

En ik kan me goed voorstellen dat ouders die zich helemaal niet fit voelen, het ook fijner vinden als hun kind naar school gaat in plaats van dat het op hun lip zit met een daardoor groter risico van besmetting :(:)

Als ik Corona / Covid zou hebben en die kleine klachtenvrij is zou ik graag willen dat hij naar school kan in plaats van dat hij de hele dag op mijn lip zit en daardoor groter risico van besmetting loopt.

Maar als ik zou horen dat Jantje zijn pappa / mamma positief getest is en hij gaat gewoon naar school....dan zou ik ook wel balen. Al helemaal als hij dan met een snotneus loopt te kuchen -O-

Het is gewoon lastig met zulke dingen....

Shadow0

Berichten: 43537
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:15

pmarena schreef:
Kleine kinderen testen vind ik echt geen optie Shadow. Dat moet bij de ouders gelaten worden of ze dat willen. Ik laat die van ons echt niet testen in ieder geval als het niet extreem noodzakelijk zou zijn, zo'n toch best vervelende ervaring met een "dokter" voorkom ik liever :(:)


Nou ja, 1 van de dingen die je kunt doen als je daadwerkelijk een goed beeld onder kinderen wilt krijgen is dus om een niet-invasieve manier van testen te gebruiken, er zijn ook wel wat ideeen, bv speekseltests. Die misschien niet exact hetzelfde geven als de swabs maar wel gebruikt kunnen worden om een beeld te krijgen van verspreiding via en onder kinderen.

Citaat:
als de kinderen van een Corona-geval niet snotteren / kuchen / niezen / koorts hebben.... is er juist wel wat voor te zeggen om ze toch lekker naar school te laten gaan zodat ze het in die tijd ook niet op kunnen lopen thuis en de ouder ook zijn eigen rust kan pakken, want waar moeten die kinderen anders naartoe? Naar de opa en oma zeker...


Ze kunnen het in die tijd verspreiden naar andere kinderen, en die naar hun ouders. En naar de leerkrachten.

En daarna heb je niet de kinderen van 1 huishouden met dat dilemma, maar de kinderen van meerdere huishoudens. Dat is een beetje de kern van dit virus: iedere keer dat je er niks aan doet groeit het probleem.

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:19

Ik laat mijn kind zeker niet naar school gaan bij verkoudheid maar die is gelukkig net uit de hele winter groene uitloop leeftijd en dat maakt het ook wat makkelijker haalbaar.
Het grootste dilemma is denk ik kleuterschool. Als je daar iedere loopneus als gevaar ziet dan kun je beter gewoon dichtblijven vanaf oktober.
Verder kan natuurlijk een niet symptomatisch kind/mens gewoon toch hartstikke dik vet besmet en infectieus zijn. Het is dus sowieso een wankel touw waar ieder op loopt.
Als je dan ook nog meerdere kinderen hebt op meerdere school/opvang locaties en zelf ook nog in het onderwijs zit dan is zo‘n virus ook binnen no-time overal.

Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:36

Hier gaat het om kinderen, maar het zal je verbazen hoeveel (grote) bedrijven hun verkouden werknemers gewoon aan het werk zetten en die hebben dan geen test gedaan dus... Ik ben er zelfs mijn stageplaats door kwijtgeraakt omdat ik er iets van zei.

juval

Berichten: 13304
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:56

mijn kind van net 18 woont op kamers.. en heeft sinds deze week last van verkoudheid en hoesten. Ze kan zich donderdag laten testen op grote afstand van haar woning. Ze vroeg dus of ik haar wilde brengen. Ze heeft zelf nog geen rijbewijs....

ik vind dit toch best wel spannend want ik heb copd. mijn vriend ziet het zowiezo niet zitten want een vitaal beroep. haar vader zal waarschijnlijk ook gewoon moeten werken.
OV is geen optie uiteraard.

Ik twijfel dus nogal wat te doen.

Kimbers

Berichten: 5109
Geregistreerd: 04-02-05

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 13:22

Oei dat is een lastige inderaad. Als je het al doet iig mondkapjes op, ramen open en dochter achterin.

pmarena

Berichten: 48318
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 13:58

Nou eigenlijk zou je hopen dat je dochter een dermate verantwoordelijkheidsgevoel / moeder beschermings instinct heeft dat ze die vraag niet stelt.... ik zou toch zoeken naar een andere oplossing eerlijk gezegd :(:)

juval

Berichten: 13304
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 08:53

Nou, gister toch 2 uur in de auto gezeten om met kind naar de teststraat in Breda te gaan. Zij achterin met mondkapje, en ik voorin met mondkapje.. Op zich ging het testen vrij soepel, er waren 3 rijen, maar het liep redelijk vlot door.

En, meteen gisteravond per mail al de uitslag: negatief!
dus dat was wel heel erg vlot. fijn.

pmarena

Berichten: 48318
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 09:32

Zo dat is lekker vlot, en gelukkig maar +:)+

juval

Berichten: 13304
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:07

en dan weer het volgende dilemma... dochterlief is onlangs 7 geworden, en we hebben een kinderfeestje besproken bij MonkeyTown voor aanstaande woensdag.
Ik hoop dat het door kan gaan, anders moeten we snel een plan B verzinnen. (komt uiteraard ook wel goed).
Benieuwd naar de persco vanavond

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:21

Zal mij benieuwen inderdaad.
Maar feestje kan gelukkig ook gewoon thuis op die leeftijd.
Mijn kinderen hebben geen feestje gehad ivm jarig tijdens lockdown.

Hier op school hebben ze voor de verandering eens goed nagedacht over ziekte bij leerkrachten en de gevolgen bij geen vervanging.
Per bouw is er een protocol opgesteld gebaseerd op aantal leerlingen. Dan wordt de groep of samengevoegd (bv groep 3 bij de andere groep 3 in) of in vaste groepjes over de rest van de bouw verdeeld ( bv groep 5 verdeeld over groep 6/7/8).
Bij de tweede dag geen leerkracht is die groep vrij.
Is er daarna nog geen leerkracht? Dan komt er een andere interne collega voor hun klas en is diens klas vrij.
Dit om het zoveel mogelijk te verdelen.
Op dagen dat de vakleerkracht gym er is, staat steeds de leerkracht wiens groep op dat moment bij gym is voor de klas. Wel veel wisselingen op die dag dus, maar wel met interne leerkrachten en tenminste niet naar huis.

pmarena

Berichten: 48318
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 18:16

Hier hebben ze bij dat soort krijspaleizen de regel nu dat er maar 1 begeleider per gezelschap mee mag, zodat er niet een heel groepje volwassenen op elkaars lip komt te zitten.

Ben benieuwd wat er vanavond gezegd gaat worden....

Hier stond de pakkettenbezorger al aan de deur met belachelijk groot beeldscherm nr.2 voor manlief die zijn thuiswerkplek nog wat wil optimaliseren := Als we nu ook eindelijk eens glasvezel krijgen ipv. die 15 MB die we nu hebben :')

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34774
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 18:27

juval schreef:
en dan weer het volgende dilemma... dochterlief is onlangs 7 geworden, en we hebben een kinderfeestje besproken bij MonkeyTown voor aanstaande woensdag.
Ik hoop dat het door kan gaan, anders moeten we snel een plan B verzinnen. (komt uiteraard ook wel goed).
Benieuwd naar de persco vanavond


Ik zou plan B (of C) gaan doen. Ik ben echt niet van de voorzichtige maar ik zou mijn kind toch niet graag naar een feestje bij Monkey Town laten gaan nu alles weer oploopt. Onze dochter was 13 maart jarig, had toen ook haar feestje net voor alles op slot ging. Wij zouden lasergamen en naar Monkey Town. Maar ik heb knutselspulletjes bij de Action gehaald en een splinternieuwe film gehuurd via 1 of andere site en Monkey Town afgezegd. Als ik maar met 1 begeleider naar zo'n hal zou moeten zou ik sowieso al niet gaan. Is niet te doen met zo'n groep stuiterende kinderen.

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 18:28

Hier begin juli partijtje van dochter ingehaald bij monkey town, dat kon in maart op het laatste moment niet doorgaan (jarig op 21 maart). Ik vond het echt top! Door beperking bezoekers lekker rustig, hier mochten er twee begeleiders per partijtje mee. Kinderen vonden het fantastisch. We hadden voor alle kinderen een pakketje Pikachu oren en staart, dus er rende een kudde wilde Pokémon rond. En bij thuiskomst geen zooi thuis, super relaxed.
Wij hebben vooraf wel even gechecked of alle ouders er ok mee waren. In juli waren de besmettingen wel lager dan nu.

Karin_deB

Berichten: 8276
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 22:09

Ik ben de laatste weken regelmatig in Monkey Town geweest (geen feestjes, gewoon met mn eigen 2 kinderen) en het was juist heerlijk rustig.
Laatstr keer met mn zoon waren er maar 3 andere kindjes.
Max 2 volwassenen per gezelschap mogen er mee, dat scheelt veel in drukte.

Anastasia24

Berichten: 2730
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 22:50

Hoi iedereen, ik kom even jullie mening vragen.
Bij mij op school (middelbare) hebben ze mondkapjes verboden, echt verboden, omdat ze dan niet heel je gezicht kunnen zien... Nu kan ik in de gangen (Met 1000 andere leerlingen...) wel een mondkapje op omdat ik dit toevallig heb kunnen regelen ivm moeders gezondheid.

In de klas, 30 kinderen, moet ik m' dus af. De rest van de school hebben geen mondkapjes. De hele gang is vrij gemaakt voor de docenten, oftewel wij zijn met slecht weer afhankelijk van een kleine aula voor neem weg 500 kinderen. Op het schoolplein is het vanzelfsprekend ook erg druk, maar nu het slechter weer word... Ook bij de kluisjes mogen wij niet ''hangen''.

Ik ben het hier gewoon absoluut niet mee eens, ik wil mijzelf graag beschermen ivm moeder. Wij thuis kunnen verder niks, is namelijk beleid van de school, maar wil toch graag jullie mening horen. Want niemand anders lijkt het er moeilijk mee te hebben. 1.5 meter afstand is ook zeker niet van toepassing bij ons op school. Ik weet niet of dit de juiste plek is om dit te vragen, maar zoals ik al zei, lees ik even graag andere hun mening :)

lenaa_tje

Berichten: 10349
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 22:54

Die 1,5 meter afstand hoe stom ook, is niet voor jullie van toepassing.
Ik zou je ouders contact laten opnemen met je teamleider en de situatie uitleggen. Is de situatie thuis zo ernstig kan je ook toestemming krijgen op thuis les te krijgen.

Verder kan ik mij echt niet voorstellen dat er scholen zijn die mondkapjes verbieden. Wel dat er kritische opmerkingen zijn geweest. Dus heb je dit niet verkeerd opgevat?
Zo kunnen leerlingen bij ons mondkapjes krijgen. Wordt ook gestimuleerd maar ze wilde natuurlijk juist allemaal tijdens de les een mondkapje halen... gingen de elastiekjes ook nog stuk. Toen zijn er wel kritische opmerkingen gemaakt. Nu er richtlijnen voor zijn. Zijn er nog weinig leerlingen die het mondkapje dragen tijdens de les :')