Beleggers op het forum?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 07:51

Wij beleggen vooral in bedrijven die al langere tijd op de beurs zijn en zo makkelijker door te rekenen zijn.
Er zijn al zo veel energieleveranciers, en de kans dat een deel van die bedrijven de energietransitie niet overleeft is best aanwezig, en ik ken het bedrijf niet, dus het risico is ons te groot.

Ik hoop dat ASML nog een tijdje blijft stijgen voor jullie! Zou leuk zijn als ie nog eens 50% stijgt, badeendje!
Wij kopen hem niet omdat ie van voor de coronacrisis eigenlijk al aan de dure kant was, het lijkt een beetje een hype te zijn, en dan wordt het risico groter dat ie toch weer daalt. Maar voor hetzelfde geld gaat ie nog een hele tijd omhoog natuurlijk.

We hebben niet veel meer gekocht de laatste tijd, nog steeds weinig echte koopjes te vinden. We hebben wat Alibaba bijgekocht toen die helemaal in het dal stond, precies goed getimed haha!
En wat flowtraders, die hebben we wel redelijk in de buurt van de top gekocht, niet helemaal volgens onze strategie dus :)) Maar die hebben we vooral gekocht voor het dividend.

De dividenden gaan sowieso weer leuk hier! Vorige maand rond de 400 euro dacht ik, en deze maand gaan we daar als het goed is nog overheen.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 08:10

Morgen

ASML heb ik ook maar 2 van maar ik ben fanatiek van ASMI
8annemiek je kan daar nu nog steeds goed op inspringen hoor.

Ik geloof dat de koers nu rond de 366€ is en het is koersdoel van 480? € ongeveer met advies van kopen.
Ooit had ik ze voor 43€ maar iets na de eerste dip verkocht op 100€
Kreeg zo spijt was echt een impulsieve bange actie .. angst is slechte raadgever.

Geloof niet dat deze sector een hype is, alles draait op deze technologie wordt alleen maar erger.
Besi is nog laag

Ben ik weer ingestapt op 125€ en nu dan wel redelijk weer safe.
Hopelijk hebben ze morgen een klein dipje en verkoop ik mijn Cm.Com met verlies om meer Asmi te kopen


Heb deze maand niet zoveel dividend hooguit 100€ waar bij Nvidia toch wel de slechtste is met 0.04€ per aandeel. Ik heb dan zoiets van doe het niet.

Flowtraders heb ik gepakt bij vorige dividend die was hoger maar daarna is aandeel dus niet meer omhoog gegaan dus veel gezeur voor 50€ winst enkel door dividend

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 14:02

Inderdaad, nou verwacht ik niet zo'n superhoge stijging maar ik geloof wel heilig in het feit dat er geen ander bedrijf is als ASML, en dat wat zij doen nog heel lang nodig gaat zijn in de wereld. Daarom dacht ik ach, vooruit, 2 stukjes dan maar.

Edit: sorry te vroeg verstuurd. Lekker dividend wel annemiek! Ideaal.
Ja jammer is dat tita, part of the game :)

Lau07
Moderator
Bronzen 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 1558
Geregistreerd: 10-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 15:42

Badeendje schreef:
Inderdaad, nou verwacht ik niet zo'n superhoge stijging maar ik geloof wel heilig in het feit dat er geen ander bedrijf is als ASML, en dat wat zij doen nog heel lang nodig gaat zijn in de wereld. Daarom dacht ik ach, vooruit, 2 stukjes dan maar.

Edit: sorry te vroeg verstuurd. Lekker dividend wel annemiek! Ideaal.
Ja jammer is dat tita, part of the game :)


Ik was wat ASML betreft ook altijd onder de indruk van hun bedrijfsvoering en waardevolle bedrijfsgeheimen, ware het niet dat er een tijdje geleden iemand is vertrokken met een heleboel trade secrets. Die is ongetwijfeld naar China vertrokken, dus ik ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken. De komende 5+ jaar zitten ze in ieder geval nog goed, schat ik zo in.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 20:05

Das een al speculaties die post hierboven

Lau07
Moderator
Bronzen 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 1558
Geregistreerd: 10-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 20:39

tita schreef:
Das een al speculaties die post hierboven


Wat mij betreft is de hele aandelenmarkt speculatie, maar goed. :+

Een enorm monopolie is leuk en geeft veel garantie, maar technologieën ontwikkelen zich zo razendsnel dat je het nooit zeker weet. Zeker nu er grondstof tekorten zijn en er op steeds nieuwe manieren wordt geproduceerd. Zo zijn er een aantal alternatieven voor ASML die nu in rap tempo fabrieken aan het bouwen zijn in Azië om nieuwe productielijnen op te kunnen zetten. Niets is eeuwigdurend, dus ik verwacht dat ook niet van de hegemonie van ASML.

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 09:43

Wat bedoel je precies met 'trade secrets'? Mijn mening is dat ASML niet vanwege het management nou zo'n goed bedrijf is, maar het product dat zij maken is gewoon extreem high-tech, en daarin lopen ze voortdurend voor op de rest van de wereld. Dat gaat vast op een dag door een ander bedrijf ingehaald worden, maar ik zie het niet snel gebeuren dat dit gaat gebeuren voor 1/10 van de prijs van nu, zeg maar.

Maar goed, dat is ook leuk, als iedereen er heilig in zou geloven was het aandeel nog duurder geweest. En ik vind het ook leuk om andermans beredenering te lezen om een aandeel wel/niet te kopen :)

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 10:57

Ik ben al even het meelezen maar ik meld mij ook maar eens hier. ben sinds een aantal maanden beginnen beleggen in ASML en ASMI. Eerst gedacht meer te gaan spreiden maar gezien het koersverloop en dat het toch niet zo’n groot bedrag is dat ik beleg bij deze 2 bedrijven gebleven.

Ik was vooral enthousiast over ASML omdat ik het bedrijf via mijn studie heb leren ken en ze denk ik wel goed bezig zijn met verder ontwikkelen en de beste ingenieurs binnen te krijgen.

Lau07
Moderator
Bronzen 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 1558
Geregistreerd: 10-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 13:27

Badeendje, trade secrets zijn bedrijfsgeheimen waar intellectuele eigendomsrechten op rusten en dus ook onder intellectuele eigendomswetgeving worden beschermd. Het gaat om geheimen met veel waarde (denk aan geheime informatie omtrent receptuur of een bepaalde productiemethode bijvoorbeeld). Ik denk ook niet dat ASML zomaar ten onder gaat ofzo hoor, daarom zei ik eerder ook dat ik denk dat ze de komende 5 jaar nog goed zitten. Ik vind het echter heel interessant om te zien dat een aantal concurrenten nu ineens enorme sprongen maakt. Er is er bijvoorbeeld eentje die twee fabrieken in 1 maand tijd heeft geopend.

Doubtless

Berichten: 8463
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 12:40

ASML zit in een relatie flinke dip. Even getwijfeld, maar vanochtend wel bijgekocht.

lizard
Berichten: 5248
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: twenterand,overijssel

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 15:21

Bij mij staat ook alles een stuk lager.
Asmi,en asml klein beetje bijgekocht.
Maar heb nu geen geld over om meer bij te kopen.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 15:56

Ik heb getwijfeld om bij te kopen maar waarom …… wil eerst meer cash hebben.
Dus hier twijfel ik wel om Shell bij te kopen met de gas prijzen die sky high zijn lijkt me wel handig om daar van mee te kunnen profiteren

Duurt ontzettend lang maar in maart 2020 met ruim 5000€ verlies op de Shell …. Zag ik nu dat het verlies 250€ is ben blij dat ik destijds ben blijven zitten maar o wat vond ik het moeilijk

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 16:04

Hoi, mag ik even tussendoor hier een vraag stellen? Ik ben aan het inlezen over beleggen, maar nu vroeg ik me af of je bijvoorbeeld ook in de min (het rood) kan gaan met je aandelen. Dat je je inleg kan verliezen snap ik, maar kun je ook failliet gaan als iets heel erg de min in gaat? Dat je er eigenlijk op moet toeleggen?

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 17:46

Shell is flink gestegen inderdaad! Wij zijn nu aan het twijfelen om te verkopen, of nog heel even te wachten.
We hebben wat winst nu, en Shell is geen bedrijf dat nog ooit zal verdubbelen in waarde, dus voor ons niet erg interessant.

We hebben wel weer bizar veel dividend gekregen afgelopen maand := Barrick betaalt altijd leuk uit en dan nog extra winstuitkering.

Ceffyl, welkom!
De waarde van je aandelen kan zakken, maar je kan je aandelen niet zomaar helemaal kwijt raken tenzij een bedrijf failliet gaat. Je inleg zou je dan kunnen verliezen, maar niet meer dan dat. Tenzij je met hefbomen gaat werken. Dat zou ik zeker afraden.

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 19:17

Dank je 8nnemiek! Ik beleg momenteel via fondsen, maar het lijkt me leuk om er zelf mee aan de slag te gaan. Ik ga zo dit topic ook doorspitten. Kan inhoudelijk niet zoveel bijdragen, maar ga iig meelezen B-)

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 07:53

Zo wat is Shell hard gestegen he! We hebben gezegd: boven de 20 euro gaat ie eruit, dus ik hoop dat ie nog heel even blijft stijgen :D

Hoe gaat het met jullie aandelen?
Het grootste deel van onze bedrijven zakt langzaam wat omlaag, maar niks om ons druk over te hoeven maken gelukkig :)) Volgens mij is zo'n beetje de hele beurs wat aan 't inzakken. Zou leuk zijn als er daardoor weer wat bedrijven koopwaardig worden.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 08:15

O nou leuk vind ik die daling niet ….. ik heb verkocht kleine winst genomen en naar saai spaarrekening geplaatst ik wil daar gewoon voor mijn gevoel meer cash op hebben en dan weer wat aandelen dus bijkopen wordt um niet

Al heb ik wel interesse in coolblue

jooproo

Berichten: 972
Geregistreerd: 01-04-13
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 08:38

8nnemiek schreef:
Zo wat is Shell hard gestegen he! We hebben gezegd: boven de 20 euro gaat ie eruit, dus ik hoop dat ie nog heel even blijft stijgen :D

Hoe gaat het met jullie aandelen?
Het grootste deel van onze bedrijven zakt langzaam wat omlaag, maar niks om ons druk over te hoeven maken gelukkig :)) Volgens mij is zo'n beetje de hele beurs wat aan 't inzakken. Zou leuk zijn als er daardoor weer wat bedrijven koopwaardig worden.


Hij is dinsdag even boven de 20 geweest. Is er bij mij uit gegaan voor 20.10. de rest (niet zoveel meer) staat ondertussen in het rood... We wachten geduldig maar denk dat het nog even gaat duren voordat die weer groen worden. Inderdaad wachten op inzakers die dan leuk gekocht kunnen worden. Ben benieuwd of en wanneer dat komt, of dat die voorspelde bubbel dit keer niet klapt.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 08:39

8nnemiek schreef:
Zo wat is Shell hard gestegen he! We hebben gezegd: boven de 20 euro gaat ie eruit, dus ik hoop dat ie nog heel even blijft stijgen :D

Hoe gaat het met jullie aandelen?
Het grootste deel van onze bedrijven zakt langzaam wat omlaag, maar niks om ons druk over te hoeven maken gelukkig :)) Volgens mij is zo'n beetje de hele beurs wat aan 't inzakken. Zou leuk zijn als er daardoor weer wat bedrijven koopwaardig worden.


Shell is een van de beste bedrijven ter wereld op energiegebied.

Een veel betere investering dan laadpalen of windmolen bedrijven waar geen klap verdiend word of geen stuiver dividend betaald word.

Shell beschikt over enorm veel cash en kan zich dus ook veroorloven om een transitie te betalen, wat ze ook doen. En om andere succesvolle bedrijven in te lijven en direct rendement te maken.

Shell is steeds harder op weg om een groene toekomst in te gaan. Ze zitten steeds minder in olie en veel in gas.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 08:45

Volgens mij kun je best in gas gaan zitten :=

Shell vind ik persoonlijk fijne investering heb mijn GAK met 10€ per aandeel kunnen verlagen tijden de dip van Corona.
Ik blijf Shell gewoon apart houden misschien bijkopen als ie vandaag nog zakt want er staat wel geld op de beleggerrekening niks te doen
Als ik 65 ben kijk ik wat de stand is hopelijk heb ik dan velen jaren dividend ontvangen :D

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 08:51

Shell geeft een hoop uit aan reclame over hoe groen ze wel niet zijn/worden, maar ondertussen is het echt maar minimaal wat ze daadwerkelijk aan duurzaamheid doen. Haast al die omzet waar de aandeelprijzen op gebaseerd zijn komen uit fossiele brandstof. Ze kunnen vast ooit prima mee richting duurzaam, maar voor ons is het risico te groot en het potentiële rendement te laag.
Gas is voor ons ook niet iets waar we in willen investeren.
Ik heb veel meer vertrouwen in die laadpalen, windmolens en zonnepanelen.

Jooproo, hij was inderdaad net even boven de 20 euro uit geschoten, maar daar waren we te laat bij haha.
Ik ben ook benieuwd of alles wat er momenteel gaande is misschien weer een nieuwe dip of zelfs crash kan veroorzaken.
Hier in NL zijn de TOZO en andere vergoedingen voor bedrijven inmiddels gestopt. Ik weet niet hoe dat in de VS zit, maar ik verwacht wel dat er wat gaat gebeuren als mensen ineens geen geld van de overheid meer krijgen waar ze in de afgelopen twee jaar van afhankelijk zijn geworden.

Lau07
Moderator
Bronzen 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 1558
Geregistreerd: 10-07-13

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 10:08

De VS heeft sowieso een groot probleem als we Yellen moeten geloven. Ze moeten het schuldenplafond verhogen, anders volgt er weer een shutdown. Ik vraag me af hoeveel ambtenaren in Amerika een dergelijke shutdown kunnen overleven zonder grote financiële gevolgen. Ik geloof dat de Democraten en Republikeinen inmiddels wel dichtbij een compromis zitten, dus het is even afwachten.

Shell heeft een paar weken geleden heel veel rechten op gas- en olievelden in Amerika verkocht, en toen zag je het aandeel gelijk omhoog schieten. Ik dacht dat ze deze velden hebben verkocht om aan de klimaatdoelstellingen te voldoen, wat natuurlijk een goede stap zou zijn.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 11:35

Lau07 schreef:
De VS heeft sowieso een groot probleem als we Yellen moeten geloven. Ze moeten het schuldenplafond verhogen, anders volgt er weer een shutdown. Ik vraag me af hoeveel ambtenaren in Amerika een dergelijke shutdown kunnen overleven zonder grote financiële gevolgen. Ik geloof dat de Democraten en Republikeinen inmiddels wel dichtbij een compromis zitten, dus het is even afwachten.

Shell heeft een paar weken geleden heel veel rechten op gas- en olievelden in Amerika verkocht, en toen zag je het aandeel gelijk omhoog schieten. Ik dacht dat ze deze velden hebben verkocht om aan de klimaatdoelstellingen te voldoen, wat natuurlijk een goede stap zou zijn.



Shell verkoopt zijn belangen en haalt zijn doelstelling ineens zeer snel en is geweldig bezig.

Het bedrijf die ze gekocht heeft pompt gewoon verder en doet niet mee aan de groene waanzin.

0 procent reductie van wat dan ook.

Alleen op papier lijkt het geweldig.

Een bedrijf als shell is gewoon heel hard nodig anders kunnen we niet autorijden of onze huizen verwarmen. Wat overigens nu al onbetaalbaar aan het worden is.

Lau07
Moderator
Bronzen 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 1558
Geregistreerd: 10-07-13

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 11:43

Robert, klopt daarin heb je gelijk. Ik ben van mening dat die klimaatdoelstellingen alleen zin hebben als werkelijk elk land eraan gaat meedoen. Een bijkomend punt bij de transitie is echter wel dat de infrastructuur van zo'n beetje de hele wereld enorm op de schop moet, wil het elektriciteitsnet eraan kunnen voldoen.
Voorlopig is een bedrijf als Shell inderdaad nog heel hard nodig, maar ik denk dat gedurende de transitie die we nu gaan doormaken bepaalde branches volledig gaat laten verdwijnen. Dit zie je bijvoorbeeld al bij Q8 die in Rotterdam een hele tak heeft opgeheven omdat ze vinden dat de werkzaamheden daarvan zullen verdwijnen in de komende jaren. Dat kun je als bedrijf natuurlijk beter voor zijn en je gaan verdiepen in alternatieven.

lizard
Berichten: 5248
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: twenterand,overijssel

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 18:13

Ik heb veel technologie.
En de waarde van mijn aandelen is wel heel erg gedaald.
En laten we het helemaal maar niet over moderna hebben. :)

Ik sta nu ytd op plus 28 procent