Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 40 van de 68 [ 1684 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43 ... 68  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Beleggers op het forum?

 
Profiel   

Als nieuwe belegger kun je ook eens kijken naar ETF’s. Daar zitten meerdere bedrijven in waardoor je voor weinig geld toch een aantal verschillende bedrijven kan kopen. En een goede spreiding verlaagd het risico.

Ik zou ook wat boeken lezen als je de tijd hebt. Dan leer je een beetje herkennen wanneer bedrijven goedkoop of duur zijn, en bv dat je niet te snel moet verkopen als het even slecht lijkt te gaan.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 20:37 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Als nieuwe belegger kun je ook eens kijken naar ETF’s. Daar zitten meerdere bedrijven in waardoor je voor weinig geld toch een aantal verschillende bedrijven kan kopen. En een goede spreiding verlaagd het risico.

Ik zou ook wat boeken lezen als je de tijd hebt. Dan leer je een beetje herkennen wanneer bedrijven goedkoop of duur zijn, en bv dat je niet te snel moet verkopen als het even slecht lijkt te gaan.


Ik heb via binck 2 jaar terug al heel wat webinars gevolgd. Dus ik weet wel al iets over beleggen.
Ik heb er toen alleen niks mee gedaan.

Welke boeken zijn aan te raden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 21:20 



 
Profiel   

Volgens mijn vriend is ‘One up on Wall Street’ van Peter Lynch een goed boek om serieus te leren beleggen.
En als je er nog heel weinig vanaf weet en alle begrippen nog niet kent is Beleggen voor Dummy’s een goede om mee te starten zegt ie.
Hier in het topic komen ook een aantal andere goede boeken voorbij.

En als je value investing interessant vindt dan is Rule #1 een erg goed boek, maar dat is vooral leuk als je al wat ervaren bent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 21:26 



 
Profiel   

Jeetje 8annemiek stop eens met dat boek te promoten heb je er aandelen in ofzo

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 22:12 



 
Profiel   

Jeetje tita Lovelyfiefy vraagt toch naar interessante boeken om te lezen. Aan 8nnemiek haar post heeft ze wat, aan jouw post een stuk minder..

Ik ben de specifieke titel even kwijt, maar ik kan de boeken aanraden die over de manier van beleggen van Warren Buffet gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 22:41 



 
Profiel   

pumpina schreef
Jeetje tita Lovelyfiefy vraagt toch naar interessante boeken om te lezen. Aan 8nnemiek haar post heeft ze wat, aan jouw post een stuk minder..

Ik ben de specifieke titel even kwijt, maar ik kan de boeken aanraden die over de manier van beleggen van Warren Buffet gaan.


Nee ze vraagt om raad en Annemiek suggereert een boek waarop ze dan maar vraagt welk boek.

Ik heb genoeg adviezen gegeven in topic.
Welk bedrijf je wilt investeren is voor iedereen anders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 04:32 



 
Profiel   

tita schreef
Ik heb genoeg adviezen gegeven in topic.
Welk bedrijf je wilt investeren is voor iedereen anders.


Ik ben echt benieuwd hoe jij irl bent, hier kan je als een zure pruim overkomen zeg :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 05:02 



 

lovelyfiefy schreef
Welke boeken zijn aan te raden?

Voor zo'n vraag zal je toch echt wat specifieker moeten zijn. Normaal gesproken is het handig eerst een complete studie economie te doen om de wiskunde, accounting, werking van markten, menselijk gedrag, optietheorie, portfolio theorie, technische analyse, risico analyse, etc. erachter te begrijpen. Vervolgens ga je je verdiepen in een bepaalde methode en gebruik je die algemene kennis als basis.

Veel boeken promoten een bepaalde methodiek om alpha (outperformace rov de benchmark) te behalen op basis van wat iemand in het verleden heeft gedaan (bv Buffet). Of deze methode nog steeds werkt, en of het na te doen is, is nog maar de vraag (Zuckerberg is rijk geworden met facebook, maar om vandaag een nieuwe facebook te maken gaat je waarschijnlijk niet veel opleveren).

Om toch een boek aan te raden, al is het maar gewoon omdat het goed geschreven is en interessant stof behandeld: "Barbarians at the Gate - The fall of RJR Nabisco".

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 06:31 



 
Profiel   

Doubtless schreef
tita schreef
Ik heb genoeg adviezen gegeven in topic.
Welk bedrijf je wilt investeren is voor iedereen anders.


Ik ben echt benieuwd hoe jij irl bent, hier kan je als een zure pruim overkomen zeg :')


Heel schattig :D
Recht door zee

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 08:24 



 
Profiel   

Beetje vriendelijker mag wel. De post van 8nnemiek is heel informatief, en zij en haar vriend zijn fan van dat boek, dus logisch dat ze het aanraden. Bovendien heeft het haar al een mooie cent opgeleverd, dus vanwaar deze passief aggressieve reactie?

Nogmaals, iedereen heeft zijn eigen strategie, kritiek mag, maar doe een beetje relaxed a.u.b.

Ik zelf heb weinig te melden. De ETF's gaan lekker, heb geen losse aandelen meer, en beleg maandelijks. Wat een burgerlijke saaiheid :+.

Zijn jullie open over beleggen naar vrienden/familie? Op mijn werk belegt iedereen en gaat het er regelmatig over, maar mijn schoonfamilie heeft er een heel slecht beeld bij, die praten erover alsof beleggers een stel wilde cowboys zijn :'). Dus daar ben ik wat voorzichtiger mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 08:32 



 
Profiel   

enzino schreef
lovelyfiefy schreef
Welke boeken zijn aan te raden?

Voor zo'n vraag zal je toch echt wat specifieker moeten zijn. Normaal gesproken is het handig eerst een complete studie economie te doen om de wiskunde, accounting, werking van markten, menselijk gedrag, optietheorie, portfolio theorie, technische analyse, risico analyse, etc. erachter te begrijpen. Vervolgens ga je je verdiepen in een bepaalde methode en gebruik je die algemene kennis als basis.

Veel boeken promoten een bepaalde methodiek om alpha (outperformace rov de benchmark) te behalen op basis van wat iemand in het verleden heeft gedaan (bv Buffet). Of deze methode nog steeds werkt, en of het na te doen is, is nog maar de vraag (Zuckerberg is rijk geworden met facebook, maar om vandaag een nieuwe facebook te maken gaat je waarschijnlijk niet veel opleveren).

Om toch een boek aan te raden, al is het maar gewoon omdat het goed geschreven is en interessant stof behandeld: "Barbarians at the Gate - The fall of RJR Nabisco".


Bij de aanrader van Enzino sluit ik me helemaal aan. Er is ook een goede film van gemaakt, die is in zijn geheel op YouTube te zien en heet ook "Barbarians at the Gate". Iets minder leerzaam dan het boek, maar enorm vermakelijk. Ik raad deze ook vaak aan mijn cliënten aan als we een overnametraject in gaan met bedrijven. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 08:39 



 
Profiel   

Dat boek is ook oprecht heel erg goed, dus ik snap wel dat ze er fan van is. Ik heb hem ook op aanraden van 8nnemiek gekocht.

Hier trouwens heel open over beleggen met mijn ouders en vrienden, maar niet verder met familie of collega's. Hier heb ik veel te veel mensen gehad die echt bleven vragen om tips of dat ik voor anderen ging beleggen of traden, en nee blijven zeggen bracht me niet echt leuke reacties. Sindsdien ben ik er dus stil over. Ik wil namelijk niet verantwoordelijk zijn over andermans eventuele verliezen, en zij zagen het alsof ik gewoon egoïstisch niks wilde delen :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 09:47 



 
Profiel   

Haha lekker dan Inge!
Hier ook open naar familie, vrienden en collega’s. Juist ook veel met collega’s erover die rond dezelfde levensfase zitten als ik en ook startende zijn. Dan is het leuk om ervaringen en tips met elkaar te delen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 10:24 



 
Profiel   

Iinge_ schreef
Dat boek is ook oprecht heel erg goed, dus ik snap wel dat ze er fan van is. Ik heb hem ook op aanraden van 8nnemiek gekocht.

Hier trouwens heel open over beleggen met mijn ouders en vrienden, maar niet verder met familie of collega's. Hier heb ik veel te veel mensen gehad die echt bleven vragen om tips of dat ik voor anderen ging beleggen of traden, en nee blijven zeggen bracht me niet echt leuke reacties. Sindsdien ben ik er dus stil over. Ik wil namelijk niet verantwoordelijk zijn over andermans eventuele verliezen, en zij zagen het alsof ik gewoon egoïstisch niks wilde delen :')


Oh jeetje, lekker dan inderdaad. Ik snap je wel hoor, het is andermans geld en als ze het kwijtraken omdat ze mijn tips volgen, zou ik me echt heel schuldig voelen.
Qua leestips heb ik niet echt wat, ja wat lesboeken, maar dat is ook zo saai.
De podcast jong beleggen is ook wel een fijne informatiebron, zeker voor tijdens het werken, wandelen of autorijden :) ik moest alleen wel heel erg wennen aan de stem van de host, maar daar ben ik nu wel overheen. Verder kijk ik wel eens filmpjes van Graham Stephan op YouTube
Na lang zeuren van mijn vriend hebben we nu een paar Galapagos aandelen gekocht. Ik weet nog niet echt wat ik van dat bedrijf moet vinden, maar mijn vriend wou het graag aan ons portfolio toevoegen

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 12:30 



 
Profiel   

Ik krijg meestal de reactie:maar als het fout gaat ben ik alles kwijt.
Of,ja,eerst dit en dat,en later als ik geld over heb....

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 16:04 



 
Profiel   

Ik vond de jong beleggen podcast wel leuk, maar ook wel tricky. Die jongen is begonnen in super goede beurstijden. Hij heeft allerlei losse aandelen, maar als de beurs het algeheel goed doet, dan is het logisch dat zijn stukken het ook goed doen. Echter ben ik heel benieuwd hoe hij gaat performen als er wat zwaarder weer aankomt. Als beginner zou ik toch vooral aanraden om wat ETF's te kopen, en pas met losse aandelen te beginnen als je wat beter begrijpt hoe de beurs werkt (en bewust significant meer risico op wil zoeken)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 17:10 



 
Profiel   

Bedankt voor de reacties :)

Ik heb de tips opgeschreven ben er heel erg blij mee. Kan vast van alles iets (bij)leren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 16:38 



 
Profiel   

Succes lovelyfiefy, het begin kan even lastig zijn, veel informatie die in een keer op je af komt.

Haha Inge, herkenbaar hoor dat mensen vragen om hulp en tips. Wij hebben mijn vader pas geleden geholpen met het openen van een rekening, hij wilde het toch ook eens proberen. Tips geven, prima, maar voor anderen beleggen gaan we ook niet doen, ik zou ook te bang zijn om geld van een ander te verliezen :))

Zijn er meer mensen die bij Binck zaten, en over zijn moeten gaan naar Saxo? We balen een beetje van de nieuwe app, die is zo onlogisch ingedeeld :=

Domi, de Youtube video's van Graham Stephen hebben we ook een tijdje gekeken inderdaad :j Inmiddels al vrij lang niet meer omdat het haast alleen nog over crypto ging.
Mijn vriend kijkt graag naar Sven Carlin, die doet alleen value investing en dan binnen Nederland. En het kanaal van Phil Town volgen we ook een beetje.

We hebben een tijdje geleden wat Alibaba gekocht als value investing aandeel.. die is inmiddels flink gezakt (terwijl ze veel winst maken), en dat is mooi, want nu kunnen we weer wat bijkopen :D
Verder hebben we dit jaar eigenlijk nauwelijks iets gekocht omdat er gewoon nog steeds geen goede koopkansen te vinden zijn voor ons, alles blijft érg duur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-21 08:12 



 
Profiel   

Goed dat je het zegt 8nnemiek, dan ga ik daar nog eens naar kijken!

Hier blijft het goed gaan, blijf rond de 25% rendement zitten nu. De stijgers blijven stijgen en de rode cijfers (Global clean energy ETF en Shell) blijven rood. Ik heb de afgelopen weken/maanden ook niet zoveel ingelegd, vanwege wat grote uitgaven maar ook omdat wat ik wil kopen inderdaad zo hoog staat. Komend loon ga ik S&P 500 wel weer bijkopen (standaard aankoop, normaal dus elke maand).

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-21 08:15 



 
Profiel   

Ik koop niks meer >20000 afgetikt vorige week

Ff sparen en dan kijken wat ik ga kopen

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-21 08:17 



 
Profiel   

Goed zeg, 25% rendement! Ik hoop dat je rode cijfers binnenkort ook weer de plus in schieten. Shell heeft belachelijk veel winst gemaakt, dus het zou eigenlijk wel logisch zijn dat die binnenkort weer wat gaan stijgen.

Wij zitten nu in totaal op zo'n 30% rendement gok ik, sinds het begin. De eerste jaren hebben we vooral heel stabiele bedrijven gekocht, en dividendbedrijven.. Waar je weinig aan kan verliezen maar waar je ook niet veel rendement op krijgt, dus hadden we een paar procent winst. Leuk om je vermogensbelasting van te kunnen betalen, dat was dan ook in eerste instantie de reden dat we begonnen met beleggen. En naarmate we ons meer hebben ingelezen en betere bedrijven hebben gezocht gaat ook het rendement steeds verder omhoog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-21 08:43 



 
Profiel   

Stilletjes hier

Aangezien hier paar mensen zitten die voor duurzame aandelen gaan.

Wie gaat er in Scholt Energy of wie overweegt het?

Ik denk zelf dat ik niet in stap.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-21 18:05 



 
Profiel   

tita schreef
Stilletjes hier

Aangezien hier paar mensen zitten die voor duurzame aandelen gaan.

Wie gaat er in Scholt Energy of wie overweegt het?

Ik denk zelf dat ik niet in stap.


Wat voegt het bedrijf toe? Het is een soort van Essent maar dan met 65 verkoopmedewerkers.

Groene energie verkopen is leuk maar als belegger moet er enorme groei in kunnen zitten of een goed dividend.

Zie eigenlijk het verdienmodel niet, maar groen is hot op dit moment dus ik ben niet verbaasd als het aandeel een aardige sprong maakt na introductie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-21 19:02 



 
Profiel   

Wat een bedrijf toevoegde…tja dat is voor iedereen verschillend.
Maar ik dacht post het hier ivm duurzame energie en dat is best wel hot.

Bovendien gaan er niet elke dag ladingen bedrijven naar de beurs. En soms kun je dan iid iets moois mee maken als kleine belegger.
Je zou maar ingestapt zijn op Adyen toen ie naar de beurs ging.

Ik ben nog steeds bij Amsi waar ik al lang op hamer tot ruim 2023 zijn de vooruitzichten goed in de chips industrie.
Dus ik overweeg om mijn aandelen die al ver in de min staan gewoon van de hand te doen en te investeren in de chip of iets van food

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-21 19:41 



 
Profiel   

Ah, ik heb van de week 2 stukken ASML gekocht. Had begin dit jaar een bonus gekregen en toen al de intentie om dat te doen, maar en inmiddels dus al ruim 50% rendement misgelopen. Maar goed, ik heb mijn 2 stukjes, toch leuk!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-21 20:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 40 van de 68 [ 1684 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43 ... 68  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen