Beleggers op het forum?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 13:51

enzino schreef:
Maar laat ik het dan anders vragen: wat is precies je doel met het posten dat je vriend naar Oatly heeft gekeken (een Zweeds voedingsmiddelen bedrijf genoteerd aan de nasdaq dat melkalternatieven van oats maakt)? De kans dat iemand hier überhaupt het bedrijf kent lijkt me nihil, en zelfs als iemand het kent is er weinig kans voor een inhoudelijke discussie omdat we niet weten hoe je vriend ernaar gekeken heeft, wat hij ervan vond en waarom, en je geen uitleg geeft waarom jij denkt dat het een goed bedrijf met een toekomst is. Dit zijn toch discussies die op een reddit over beleggen plaats vinden met mensen wereldwijd die bedrijven "doorrekenen" en niet op bokt? Heeft dat boek (Rule #1) niet een subreddit misschien?

Als je even een paar posts terug leest dan zie je dat Queelens vorige week Oatly heeft gekocht, dat ik vervolgens aangeef dat ik het een interessant bedrijf vind omdat ze zo duurzaam zijn en aan mijn vriend wil laten zien, en dat Queelens benieuwd is wat mijn vriend er van vindt.
Vandaar dus..
En zoals Lau zegt; het is inderdaad een heel bekend bedrijf, populair merk, en ze bestaan al tig jaren (alleen pas sinds kort op de aandelenmarkt waardoor het doorrekenen van zo'n bedrijf lastig is omdat je belangrijke gegevens mist)

Ik vind het júist heel leuk dat mensen hier hun aankopen delen. In je eentje kan je nooit alle bedrijven in de gaten houden, en ik vind het juist ook heel leuk om bedrijven tegen te komen waar ik nooit van gehoord heb, waar je normaal langs voorbij scrollt als ze in het nieuws komen, maar onverwacht misschien toch heel interessant zijn.

Reddit ken ik alleen van naam, dus geen flauw idee wat daar voorbij komt.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 14:01

Lau07 schreef:
Verder vind ik dat van dat doorrekenen wel een aardig punt, ik reken ook weleens bedrijven door (samen met anderen) en eenieder doet dat vaak op zijn eigen manier. Zou je hier misschien eens iets meer over willen vertellen 8nnemiek? Of misschien een globaal voorbeeld willen geven? Zo niet, begrijp ik dat ook helemaal hoor. Er gaat veel werk in zitten :)
Ik doe het zelf meestal in de vorm van Due Diligence rapporten, en dan kies ik voor een combinatie van cijfers, geruchten, trends en soms ook wat inside informatie (voor zover dat mogelijk is).


Daarvoor moet ik mijn vriend eens lief aankijken, die kan het waarschijnlijk beter uitleggen dan ik. Het is vrij complex, en hoewel ik vaak mee zoek naar bedrijven en gegevens, heb ik me er niet ver genoeg in verdiept om precies te weten welke gegevens je op welke manier gebruikt.
Ik kom er nog op terug :j

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 14:23

Enzino je ziet het met Elon zoveel volgers hij kan bedrijf nu “breken” en maken”

Mensen kopen wat hij zegt, schaapjes zijn

Maar zoals mijn vader zegt deze tijd maakt haast onmogelijk om veel verlies te draaien en je hebt nu boel jongenlui die ineens beleggen

Ik denk dat de helft bij ons op de zaak aandelen hebben en de jeugd crypto want dáár zit het grote geld
Snelle handel kan leiden tot grote verliezen

Ik vind topic leuk maar minder dat zo op gehamerd wordt dat berekenen en boek rule1# de regels zijn van beleggen

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 14:46

Jammer dat je het idee hebt dat er op gehamerd wordt. Ik heb echt niet één keer gezegd dat iemand anders ook op deze manier moet gaan investeren. Ik zeg keer op keer dat het juist zo mooi is dat er zo veel verschillende strategieën voorbij komen.
Wij hebben ons in verschillende strategieën verdiept, en wij hebben het meeste vertrouwen in value investing. Ik weet dat er hier ook mensen zijn die dat ook interessant vinden, dus deel ik ook graag een beetje van hoe wij het doen.
En ik vind het net zo leuk om te lezen hoe mensen in crypto beleggen, of zoals jij puur op gevoel 20 aandelen kopen..
En als jij vervolgens de discussie begint over hoe een bepaalde strategie niet kan werken, ja dan leg ik graag uit waarom ik er wél vertrouwen in heb :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 15:23

Aangezien Queelens om je mening vroeg is het ook logisch dat je daar antwoord op gaf, excuses in dat geval. Toch blijf ik bij mijn standpunt dat voor een inhoudelijk interessante discussie bokt de volledig verkeerde plek is en dit alleen maar FOMO aanwakkert (zie ook het crypto topic waar nieuwe mensen instromen en toevallig allemaal net aankopen wat iedereen al aankoopt, inclusief kleinere coins die eigenlijk totaal niet bekend zijn bij het grotere publiek - en gaan de waardes 3 dagen lang omlaag dan valt het hele topic stil maar zo snel het weer wat omhoog gaat begint iedereen weer te posten).

Aangezien je niet actief op reddit bent heb ik even snel voor je gekeken en er is daadwerkelijk een lopend topic over Oatly inclusief een hele discussie over de waarde van de aandelen en de producten die ze verkopen (11 dagen geleden gestart - nu al 186 replies) :

Afbeelding
Directe link naar het topic: https://www.reddit.com/r/stocks/comment ... any_sense/

En zo zijn er ook topics over Rule #1:
https://www.reddit.com/r/stocks/comment ... nager_and/
https://www.reddit.com/r/stocks/comment ... d_and_dcf/
https://www.reddit.com/r/stocks/comment ... on_how_do/
(andere resultaten op Rule #1 verwijzen soms naar volledige ongerelateerde topics)


Een groep met 8400 leden die aandelen, strategieën en nog veel meer bespreken:
https://www.reddit.com/r/stocks/


(hopelijk kan je alles zien/lezen zonder account, anders moet je even een account aanmaken)


Verder heb ik mijn zegje gedaan, als jij denkt dat er hier wel een interessante discussie uit kan komen dan moet je vooral niet stoppen met het benoemen met individuele bedrijven en hopelijk is iedereen voorzichtig met zijn bewoordingen om niet de indruk te wekken dat risico's meevallen of sommige zaken zekerheden zijn. Mijn alarmbellen gaan tenminste altijd rinkelen als mensen het over hun winsten gaan hebben (bedrag of % ) zonder het in portfolio context met risicomaatstaven te plaatsen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-06-21 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 15:33

tita schreef:
Maar zoals mijn vader zegt deze tijd maakt haast onmogelijk om veel verlies te draaien en je hebt nu boel jongenlui die ineens beleggen

Dat komt mij bekend voor, mijn interesse in beleggen is gestart in de aanloop van de dotcom bubble en ik denk dat het wel bekend is hoe dat is afgelopen en dat iedereen toen ook volop aan het beleggen was. Maar gelukkig dat ik vroeg genoeg mijn handen mocht branden zodat ik mijn bachelor thesis mooi kon schrijven over de voorspellende waarde van aandelenkoersen van tech bedrijven de dagen na een IPO op hun koersbewegingen de maanden daarna en daarbij de crash mee kon nemen zonder een trauma opgelopen te hebben.

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 16:14

Ik vind het juist interessant om hier te lezen wat mensen hebben, kopen en verkopen. Niet om blindelings iets over te nemen, ik denk ook niet dat mensen die dit topic lezen dat zouden doen. Althans dat hoop ik.. :+
Ik vind het nog interessanter hoe en waarom mensen bepaalde keuzes maken dus waarom zou hier niets over een dergelijke berekening of strategie gedeeld mogen worden als iemand dat wel wil? Dat het al op Reddit staat vind ik geen sterk argument want dan kunnen we maar net zo goed stoppen met posten want alles is te vinden op het internet _O- en dan kan men beter maar naar een beleggingsadviseur gaan want Reddit kan net zo ongevalideerd zijn als wat dan ook. Same voor Bokt.

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 18:09

Laat je vooral niet inperken door een ander 8nnemiek, je posts en de inhoud daarvan worden door andere bokkers wel gewaardeerd.

Yipee

Berichten: 1861
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 18:41

Ik vind de posts van iedereen heel erg interessant. Ik kom ook net kijken en ben zo'n jonkie die ook is gestart met beleggen. Van crypto's blijf ik overigens af. Ik zit erin voor de lange termijn dus een crash ga ik ook niet van schrikken want ik gebruik geld wat ik zou kunnen verliezen. Ik zou dan juist meer inleggen.

Ik vind het leuk om te lezen waar iedereen zijn kennis vandaan heeft betreffende beleggen. Ik heb zelf nu vooral ETF's maar ik heb ook wat losse aandelen omdat ik het leuk vind om te kijken wat dat doet. En ja dat is tot nu toe meer op gut feeling investeren dan alles doorrekenen. Maar ben wel nieuwsgierig om te leren en pak de tips hier wel mee om toch ook slimmere keuzes te kunnen maken.

Even off topic, ik heb ooit 1 oatly product geproefd en wat was dat smerig. Dus nee die laat ik staan. :))

Iinge_

Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 19:37

Hier al eventjes weinig aangekocht. Alleen InBev erbij gehaald met oog op de horeca die hopelijk straks weer vol open is, en weer een paar cryptomuntjes aan het portfolio toegevoegd.

Verder wachten we hier even met meer inleggen, omdat we toch ook aan het oriënteren zijn voor een hypotheek. Omdat we onze beleggingen niet op willen nemen moeten we dus maar even niet bijleggen nu :') al is er een hoop waar ik interesse in heb momenteel.

Hier doe ik over het algemeen ook veel research naar jaarcijfers, ceo, nieuws etc. Bij aandelen dan. Bij crypto koop ik bijna blind aan. :') ooit in 2016 een paar muntjes (o.a Dogecoin) gekocht voor 20 euro, veel winst gecashed (van 20 naar 4500 euro) een deel weer herbelegd, en nu weer een paar jaar wachten. Dit is mijn vreselijk slechte, en niet aan te raden cryptostrategie :+

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 21:15

Ik vraag me ook af of er uberhaupt een strategie bestaat voor beleggen in crypto haha. Maar ik begrijp werkelijkwaar helemaal niets van dat wereldje en kan er geen vinger op leggen. Mijn vriend probeert wel te daytraden in crypto. Meer omdat hij het grappig vindt volgens mij. Maar mij niet gezien :+ maar het is inderdaad wel lekker voor de mensen die er dikke klappers mee heb en gemaakt!

Lau07
Moderator

Berichten: 1572
Geregistreerd: 10-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 21:45

Crypto wordt door een bepaalde groep mensen ook gebruikt om criminele activiteiten te kunnen bekostigen. Een vriendin waarmee ik studeerde heeft in de Baltische staten allemaal cliënten die crypto gebruiken om geld wit te wassen. Ze doen dat ook in zulke grote aantallen dat ze bij bepaalde munten ook schommelingen kunnen veroorzaken.

Vanuit juridisch oogpunt vind ik het erg interessant, de munten worden door niemand gereguleerd e.d., maar dat heeft ook weer zijn risico's. Het grootste nadeel vind ik nog wel dat je er niets tastbaars tegenover kunt zetten. Als je een harde schijf kwijtraakt met daarop toevallig je recovery seed is het gelijk klaar.

Ik volg crypto wel, maar er in investeren durf ik (nog) niet.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 12:10

Juni is altijd zo’n leuke maand qua dividend :D
Hebben jullie ook dividend gekregen of nog te krijgen deze maand?

Het zijn natuurlijk meestal maar kleine bedragen, maar toch altijd leuk :))
Wij hebben iets meer dan 300 euro gekregen deze maand, toch leuk meegenomen!
En een kleine verrassing bij Barrick; die hebben een extra winstuitkering gedaan bovenop hun dividend. Nooit eerder meegemaakt met onze eigen aandelen, maar naast de 30 euro dividend kregen we nog eens 60 euro winstuitkering :))

Verder niet veel spannends hier. We wachten rustig af of er nieuwe kansen voorbij komen. Alfen en Vestas hebben we inmiddels verkocht. Met bijna 500 en 250% rendement hebben we daar leuk aan verdient, maar ze staan nu al een hele tijd erg hoog.. Maar wie weet kopen we ze weer als ze eens terug zakken.
De rest stijgt gewoon rustig door.
Ik ben heel benieuwd wat voor invloed het eind van de corona crisis gaat hebben op de aandelenmarkt.

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 12:38

8nnemiek lekker bedrag toch?

Ik heb 1,39 aan dividend ontvangen _O- dus daar hoef ik het niet voor te doen. Maar portefeuille staat nu op +12,12%, dus dat is erg fijn. Ik investeer op dit moment minimaal (want, hoge koersen), alleen elke maand in een paar ETF's zodat die op blijven bouwen.

Suuszels

Berichten: 7325
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 12:55

Ik ontvang ook voor het eerst dividend. €2,45 hahah dus dat is ook niet direct waarmee we onze hypotheek gaan aflossen :')
Maar het is wel meer als dat ik bij de bank zou krijgen.

Welke ETFs hebben jullie?

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 13:14

Alleen juni 8annemiek?

Ik krijg paar keer per jaar dividend omdat ik bedrijven heb met kwartaaldividend
Heb nu 700€ en komt nu nog 300€ aan laatste bedrijf in mijn corporate actions staat op 1-7 das Coca Cola geloof dat zij 0.42$per aandeel uitkeren en dan 4x per jaar

En dan komt HAL weer met die splitst het op want eigenlijk krijg je dividend en gedeelte aandelen.
Geen idee wat ik nog meer krijg na 1/7 :D

Volgens mij heb ik de grootste al ontvangen en die moet de verkoop in als ie nog in de plus komt.

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 13:15

Suuszels schreef:
Ik ontvang ook voor het eerst dividend. €2,45 hahah dus dat is ook niet direct waarmee we onze hypotheek gaan aflossen :')


_O-

Ik heb:
- iShares AEX (+7% nu)
- iShares Global Clean Energy (-7%, maar ik geloof er echt in dat die OOIT gigantisch moet gaan stijgen :7 )
- iShares Nasdaq (+6%)
- Vanguard S&P 500 (+10%)

En jij?

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 13:19

VanEck vectors AEX is 30%
VanEck Bitcoins 7% was ooit veel veeeeel meer

Suuszels

Berichten: 7325
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 13:44

Ik heb ook de
-ishares clean energy (+0,9%) hiervan geloof ik ook dat je gaat groeien
-vanguard s&p (+2,2%)
-van Eck Bitcoin (+10,18%) die heb ik vrij laag gekocht, maar koop hem voorlopig niet bij...

Ik wil nog de vanEck realestate en AEX voor de spreiding. Misschien ook.

Van de week trouwens Compagnie des Alpes gekocht. Die staat laag maar ik verwacht volgend jaar wel weer groei als iedereen op wintersport gaat.

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 13:49

Interessante comment, daar ga ik ook eens induiken.

Domi_94

Berichten: 2048
Geregistreerd: 11-01-08
Woonplaats: Twente

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 14:32

Hier 30€ dividend van onze etfs dit kwartaal. Enkele van de hiervoor genoemde etfs hebben wij ook in ons portfolio. Eentje die ik nog wil benoemen: iShares Euro dividend UCITS etf, fijne dividenduitkering en hij is in de periode januari - juni met 18% gestegen in waarde.

Suuszels

Berichten: 7325
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 14:51

Domi_94 schreef:
Hier 30€ dividend van onze etfs dit kwartaal. Enkele van de hiervoor genoemde etfs hebben wij ook in ons portfolio. Eentje die ik nog wil benoemen: iShares Euro dividend UCITS etf, fijne dividenduitkering en hij is in de periode januari - juni met 18% gestegen in waarde.

Oh klinkt goed! Ik zet hem op mijn lijstje. Ik wil nog iets in Europa, ik dacht gewoon AEX maar dit klinkt ook goed!

Succes doubtless!

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 16:20

tita schreef:
Alleen juni 8annemiek?

We krijgen elke maand wel een beetje dividend, maar in Maart, Juni, September en December piekt het altijd flink.

Wat ETF’s betreft hebben wij nog maar weinig. Wel in het begin wat meer van gehad, maar naarmate we ons wat meer erin gingen verdiepen vonden we het gemiddeld rendement wat te laag.
Domi, wat goed dat die van jou zo hard gestegen is, heerlijk zeg!

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 09:54

Hier ook dividend gehad maar ook niet veel. Heb nog niet zo gek veel in aandelen zitten. Heb Unilever dus die doen per kwartaal.

Global clean energy heb ik ook. In de hoop dat deze ook nog gaat stijgen inderdaad.. :+ verder geen ETF’s, ik zit meer in de aandelen.

Prairy
Berichten: 9079
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 10:28

Wij krijgen deze maand ongeveer 85€ dividend. De VWRL etf doet het van alles dat ik heb nog steeds het beste, de rest is een beetje bedroevend op het moment. Gewoon laten staan, stijgt vast een keer weer.