Beleggers op het forum?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hwn
Berichten: 4705
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:32

Ik heb ook een aandelenportefeuille, vooral enkele stabiele aandelen die toch ook nog behoorlijke dividenden uitbetalen.

Heb er echter eentje waarvan ik er vandaag nog 50 bijgekocht heb (normaal speculeer ik heel weinig). Had er al 500 van die ik 2 jaar geleden aan 80 euro gekocht heb, stonden paar maand geleden zelfs even aan 280 euro. Nu gedaald naar 135 door de Corona-gekte, maar worden voorspeld om weer de hoogte in te gaan, dus het gokje gewaagd.

Wel heel gek: begin dit jaar "verdiende" ik met de beurs meer dan met werken, maar nu is het even anders. Maar geduld is een schone deugd, komt wel weer goed.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:35

Ik beleg via Centraal Beheer middels een fonds en heb mijn broertje nu ook maar aangespoord een rekening te openen.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 18-03-20 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:35

Ik lees even met jullie mee. Ik zit er ook over te denken om wat te beleggen. Ik zou dan zelf wat aandelen willen kopen, en dan weer verkopen als ze weer beter staan in de toekomst. Gewoon voor de leuk, omdat spaargeld toch niets oplevert. En omdat ik na de financiële crisis best baalde achteraf dat ik dat toen niet heb gedaan.

Maar ik ervaar toch wel een drempel, weet niet waar ik moet beginnen. Geen idee ook hoeveel je minimaal zou moeten inleggen en hoeveel de transactiekosten zijn.

Ik zag bijvoorbeeld net bij Binck een actie dat je 500 euro transactietegoed krijgt. Maar dan vermoed ik dat de transactiekosten dus hoog zijn.

Ik ga even goed naar Binck, Giro en wat banken kijken.

lizard
Berichten: 5269
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: twenterand,overijssel

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:50

Gewoon op de site van je bank kijken.
Ik dacht dat je in een fonds al vanaf 25 E kan inleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:51

lizard schreef:
Gewoon op de site van je bank kijken.
Ik dacht dat je in een fonds al vanaf 25 E kan inleggen.

Ja, maar ik wil niet in een fonds beleggen, maar zelf wat aandelen kopen. Dat kan weet niet overal dacht ik.

lizard
Berichten: 5269
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: twenterand,overijssel

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:58

Bij aandelen betaal je transactie kosten.
Bij de ING is dat geloof ik 4 E voor de Nederlandse beurs.
Buitenland is weer duurder.

tita

Berichten: 19750
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:01

Giro heeft lage transactiekosten gemiddeld 2€ en dan nog 0.30€ cent voor iets.
Giro heeft nu wel zwaar dus puts en call opties kom je soms moeilijk doorheen.

Maar heb ook al gemerkt dat ze bijna alles hebben, er zijn aandelen die ik voor mijn man ooit had gekocht omdat de Rabobank ze niet kon krijgen

Aandelen om te kopen en verkopen is speculeren en als beginner zou ik dan ook een bepaald bedrag opzij zetten voor safe aandelen dus bv voor je pensioen....zodat je later een ijsje kunt eten in Benidorm.

Maar zelf ben ik nu wel beetje angstig, mijn belegd geld heb ik nu niet nodig maar ik heb wel verlies van duizenden euro’s
Persoonlijk zie ik dit niet ff snel herstellen, terwijl ik dat dus wel wil.

Bumba01

Berichten: 5774
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Koekstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 00:13

Ik heb ook Peaks geïnstalleerd. Heb er totaal geen verstand van, maar de app zag er makkelijk uit :+

Wanneer is het bijvoorbeeld verstandig om uit te laten betalen of hoe werkt het? Heb er echt 0,0% verstand van, dus als het kan in Jip en Janneke taal :')

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-20 10:31

Bij onze aandelen is het vooral verstandig om zo lang mogelijk te wachten, een beetje geduld is wel nodig. Zou ook echt alleen geld inzetten dat je voorlopig niet nodig hebt. :D

tita

Berichten: 19750
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:35

Ketly schreef:
Bij onze aandelen is het vooral verstandig om zo lang mogelijk te wachten, een beetje geduld is wel nodig. Zou ook echt alleen geld inzetten dat je voorlopig niet nodig hebt. :D


Alleen geld inzetten wat je kunt missen.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-20 10:45

Uiteraard inderdaad alleen geld wat je kunt missen. Maar je moet er rekening mee houden dat het ook langer duurt dan een paar weken dat je winst hebt. Wij hebben wel eens in een dag 200% winst gehad, maar het kan ook maanden duren. Je moet het in die zin voor een langere tijd of helemaal kunnen missen.

tita

Berichten: 19750
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:50

Ketly schreef:
Uiteraard inderdaad alleen geld wat je kunt missen. Maar je moet er rekening mee houden dat het ook langer duurt dan een paar weken dat je winst hebt. Wij hebben wel eens in een dag 200% winst gehad, maar het kan ook maanden duren. Je moet het in die zin voor een langere tijd of helemaal kunnen missen.



Kan ook zijn dat je 20000€ inzet en dat die waarde na 20 jaar gewoon maar 18000€ waard is.
Door Corona afgelopen dagen sta ik bijna 10000€ in de min.
Geen idee of dat ooit weer 5000€ in de plus wordt

Is iig sneller gedaald dan dat dat ooit zal stijgen...geloof niet dat dit in 3 weken kan plussen :')

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-20 11:17

Ik had laatst een flinke tegenvallen met TNPX. Deze steeg heel hard dus wilde de volgende dag graag mee, dus heb ze voor 1,97 aangekocht. Inmiddels zijn ze gezakt naar 0,60.. :+

EvaLuna

Berichten: 470
Geregistreerd: 05-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 11:28

Wij denken ook aan instappen maar zojuist las ik een artikel/opinie waarin staat dat we wellicht gaan naar een economische crisis als in de jaren 30.

Als dat zo is dan is de bodem nog lang niet in zicht...

Ik heb trouwens echt geen verstand van zaken en het betreft een artikel uit de sensatiekrant van nl, ik wil ook niet doemdenken of onrust veroorzaken maar het geeft een tegenlicht;

https://www.telegraaf.nl/financieel/155 ... rger-wordt

tita

Berichten: 19750
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 12:03

Evaluna....aiii jouw naam doet mij beetje pijn denk gelijk aan Avaluna een overleden bokker die ik

Kijk als je Shell koopt voor 10€ en je zet die 10/20 op de plank kan er weinig fout gaan.

Ik heb helaas ook Shell gekocht destijds voor 29€ deze zullen als waardeloos beschouwd worden.
Mocht Shell 8€ worden koop ik plukje van 100 stukjes bij... 10 jaar op de plank en dan kijken wat geworden is

EvaLuna

Berichten: 470
Geregistreerd: 05-12-06

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 12:13

Tita, sorry daarvoor, kan het mij voorstellen, kende het topic en inderdaad een heel verdrietig verhaal...

Klopt hoor, en het is wel een heel zwart artikel. Gewoon lekker de eigen koers varen : )

jooproo

Berichten: 972
Geregistreerd: 01-04-13
Woonplaats: the middle of nowhere

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 12:51

Ik denk dat het altijd een glazen bol blijft en iedereen zijn eigen keuze moet maken wanneer je koopt/verkoopt. Er blijven altijd verschillende artikels die elkaar tegenspreken.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:23

Ik heb peaksapp gedownload op de gsm maar kan niet kiezen welke aandelen ik wil kopen.

Klopt dat of doe ik wat verkeerd?

Janneke2

Berichten: 22750
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:26

tita schreef:
Kijk als je Shell koopt voor 10€ en je zet die 10/20 op de plank kan er weinig fout gaan.

Ik heb helaas ook Shell gekocht destijds voor 29€ deze zullen als waardeloos beschouwd worden.
Mocht Shell 8€ worden koop ik plukje van 100 stukjes bij... 10 jaar op de plank en dan kijken wat geworden is



Als je Shell of consorten koopt,
draag je bij aan het vergroten van de problemen rondom klimaatverandering; (niet slim en niet verstandig)
EN je koopt bij een maatschappij die er een 'bubbel' op na houdt: olie die nu nog in de grond zit kan daar het beste blijven en hoort dus nooit als 'bezit/ kapitaal van Shell' op de balans te staan
(dus uiterst risicovol).

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:30

Daan13 schreef:
Ik heb peaksapp gedownload op de gsm maar kan niet kiezen welke aandelen ik wil kopen.

Klopt dat of doe ik wat verkeerd?


Met peaks beleg je automatisch in een aantal fondsen, deze zie je bij portfolio

ruitje

Berichten: 12320
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:47

Is het dan zo dat je bij Peak dus niet zelf kan kiezen welke aandelen je koopt en bij DeGiro wel?

Ik lees hele slechte referenties over DeGiro, vooral betreft bereikbaarheid in geval van snel iets willen verkopen.

Wat is jullie ervaring?

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-20 13:54

Ik heb tot nu toe geen slechte ervaringen met DeGiro!

tita

Berichten: 19750
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 14:07

Janneke2 dan beleg jij lekker in windmolens en zonnepanelen...red je de wereld mee.
Als een bedrijf als de Shell echt over de kop gaat hebben we echt andere problemen en red je het niet met je windpark.

Ik heb Giro ben er zeer tevreden mee, alles kunnen kopen en verhandelen.
Alleen tijdens de eerste zwarte dag kwam ik niet door de call opties heen maar das wel stapje verder

germie

Berichten: 25954
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 14:09

Je kunt gratis een account aanmaken bij degiro lijkt het. Maar dan? Als ik voor 200 euro aandelen wil kopen, hoe gaat dat dan verder? Ik heb er de ballen verstand van. Waar zie je dan dat je aandelen hebt? En kun je dan ook van verschillende bedrijven kopen?

tita

Berichten: 19750
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 14:16

germie schreef:
Je kunt gratis een account aanmaken bij degiro lijkt het. Maar dan? Als ik voor 200 euro aandelen wil kopen, hoe gaat dat dan verder? Ik heb er de ballen verstand van. Waar zie je dan dat je aandelen hebt? En kun je dan ook van verschillende bedrijven kopen?



Je maakt account aan de moet je verifiëren met je bank rekening geloof 0.01 cent of 1 cent

Dan wordt je account gekoppeld aan je bestaande bankrekening.
Dan kun je geld overboeken met bv de Rabo-app

Zodra er geld staat kun je kopen.

Op zoeken kun je aandeel intypen wat je wilt kopen.
Laatst bijgewerkt door tita op 19-03-20 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt