Beleggers op het forum?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tengeltje11
Berichten: 7147
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 23:29

Interessant.

Waarom doen sommige bedrijven dit wel en andere niet? Want aandelen bij bedrijven die dit wel doen lijkt dan een stuk aantrekkelijker?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 23:50

tita schreef:
Er zijn bedrijven die garanderen dividend.


Dividend betekend in feite verdelen en dat hoeft niet perse winst zijn.

En wat is dividend... dividend is een uitkering aan de aandeelhouders.
Meestal winst maar zeker niet altijd en daarmee vond ik jouw uitleg gewoon niet waar.
Want 2020 gaat geen topjaar worden denk ik...maar dividend zal wel uitgekeerd worden uit reserves en ander dingen

Ik heb geen zin om heel diep in de materie te gaan voor germie dus vermeld ik het in Jip en Janneke taal
Soort beloning.....

Jij schrijft geen winst geen dividend en dat is gewoon niet waar.

De definitie van dividend:
Van Dale:
Dividend:
deel van de winst dat wordt uitgekeerd aan aandeelhouders

Dat er allerlei trucjes worden verzonnen om toch uit te keren als er geen winst is verandert hier niets aan. Voor germie is het van belang om te weten dat dividend niet vanzelfsprekend wordt uitgekeerd en de kans toch echt groot is dat niet wordt uitgekeerd in slechte tijden. En ik verwacht slechte tijden. Daar laat ik het bij.

tita

Berichten: 19754
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 23:58

Dividend is een uitkering aan de aandeel houders, daar hoef je niet ff van Dale te citeren.

Volgens mij heb jij geen ervaring in beleggen, knap dat je het dan allemaal zo goed weet.
Heeft niks te maken met trucjes enzo..... praat niet er niet over als je geen persoonlijke ervaring mee hebt
Germie wist niet wat dividend was en jij weet alleen woordje dividend maar hebt nog nooit iets ontvangen gok ik zo.

Geloof maar dat ik dividend ontvang in mei, ik weet toch zeker wel waar ik in beleg.
En tuurlijk heb ik gokjes maar dat zijn bedrijven zonder dividend

Mijn dividend portefeuille hebben mij nog nooit in de steek gelaten ook niet in 2008
Je hoeft geen ervaren belegger te zijn om te zeggen dat je slechte tijden verwacht want dat is al aan de gang. Wallstreet is niet voor niks paar keer per dag op freeze gezet van de week en geldt ook voor de AEX
Laatst bijgewerkt door tita op 20-03-20 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Iinge_

Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 00:07

Wat een leuk topic! Mijn vriend en ik beleggen voor een vervroegd pensioen maandelijks in offensief fonds. Mocht het heel goed gaan is het optioneel om het geld te gebruiken voor het kopen van een huis over een paar jaar, en dan door te beleggen voor het pensioen.

Ik heb ook nog wat in crypto zitten, waar ik al mijn inleg + een leuke winst heb uitgehaald.

Daarnaast heb ik een tijd valuta getrade, onwijs leuk en het ging me vrij goed af! Maar dit kostte me net te veel tijd, omdat het vooral daytraden was. Dit kostte veel tijd en focus en ging niet meer samen met mijn werk.

Omdat het toch kriebelt om weer te beginnen ga ik er toch ook een beleggingsrekening bij openen, het is nog steeds wel een mooi moment om te starten namelijk.

tita

Berichten: 19754
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 00:14

Welkom Iinge

Ik vind dit ook leuk topic en hoop hier stiekem via anderen nog wat leuks op te pikken of mee te maken

Vreemde valuta en bitcoin via een robot hebben wij ook gedaan maar dat nooit meer wat een louche wereldje is dat.
We hebben nu nog last van telefoontjes over de hele wereld als je eenmaal in zo’n organisatie hebt gezeten willen ze je terug hebben in de sekte.
Wij zijn er met kleine winst uit gekomen maar moesten zowat 10x per dag inloggen om actief te zijn en zorgen dat die robot geen rare fratsen ging doen.

We hebben het mee gemaakt en ervaren en blijft het bij :D

Ik ga me na deze crisis beter verdiepen in hefboom

Iinge_

Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 00:32

Tita herkenbaar wat je daar zegt. :+ ik heb ook veel rare personen meegemaakt in dat wereldje. Gelukkig uiteindelijk wat goede mensen leren kennen, die mij hebben geleerd technische analyses te maken en korte termijn te traden. Toen ben ik dat zelf gaan doen. De hefboom hierbij maakt dat je erg leuke winsten kunt maken. Maar het tijdsintensieve is iets te veel van het goede.

Ik gebruik overigens geen robots, ik doe alles zelf. Robots werken op lange termijn niet omdat ze geen rekening houden met ontwikkelingen in de wereld.

Ik ben benieuwd hoe het beleggen zal gaan en heb er zin in. Nog wel even kijken waar ik mijn account ga openen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 08:29

tita schreef:
Dividend is een uitkering aan de aandeel houders, daar hoef je niet ff van Dale te citeren.

Volgens mij heb jij geen ervaring in beleggen, knap dat je het dan allemaal zo goed weet.
Heeft niks te maken met trucjes enzo..... praat niet er niet over als je geen persoonlijke ervaring mee hebt
Germie wist niet wat dividend was en jij weet alleen woordje dividend maar hebt nog nooit iets ontvangen gok ik zo.

Geloof maar dat ik dividend ontvang in mei, ik weet toch zeker wel waar ik in beleg.
En tuurlijk heb ik gokjes maar dat zijn bedrijven zonder dividend

Mijn dividend portefeuille hebben mij nog nooit in de steek gelaten ook niet in 2008
Je hoeft geen ervaren belegger te zijn om te zeggen dat je slechte tijden verwacht want dat is al aan de gang. Wallstreet is niet voor niks paar keer per dag op freeze gezet van de week en geldt ook voor de AEX

Ik heb door mijn studie en mijn laatste baan bij een financiële instelling wat meer verstand van beleggen dan de gemiddelde Nederlander. Genoeg verstand om er tot nu toe zelf niet aan te beginnen, aangezien ik lange tijd geen geld "over" had.

Verder laat ik het er nu echt bij, want ik heb geen zin in de manier waarop jij communiceert. Ik probeer in deze tijden van crisis zo vriendelijk mogelijk te zijn tegen mijn medemens en de negativiteit zoveel mogelijk te laten.

Misschien kun jij ook je bericht nog eens doorlezen de volgende keer voor je het plaatst en je afvragen of je het misschien op een andere manier zou kunnen verwoorden.

germie

Berichten: 25999
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 08:56

Kortom, investeer in aandelen die ook dividend geven. Dat is wat ik er nu uit haal. Ik zit nog steeds er aan te denken om er een 200 euro in te stoppen. Klein beginnen.

8nnemiek

Berichten: 43421
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 09:02

Hefbomen zou ik zelf nooit toepassen. Áls het eens flink zakt, zoals de afgelopen weken, en je hebt een hefboom x2, dan zakken je aandelen ook twee keer zo snel, en als zo'n aandeel op -50% staat dan ben je mét hefboom gewoon alles kwijt. Ik weet dat je aandelen bij Bux dan gewoon automatisch worden verkocht, dus dan heb je direct flink verlies.

tita

Berichten: 19754
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:13

Daarom ook na de crisis

Ik kom er eerlijk voor uit dat ik daar niet fijne van weet maar wel in ga verdiepen

Turbo’s met Tesla was feestje hoor 2 maanden terug
Maar goed dat geld zat in ASMI en die kelderde

Echter ben ik kleine belegger en is dit soort hobby
Deels leergeld, deels hobby en serieuze gedeelte voor later
Mijn leergeld leerde ik put/call/turbo
Mijn hobby zijn de gokjes short shell
Mijn serieuze gedeelte zijn standvastige bedrijven met voldoende buffer en dividend

Zit er al jaren in ruim 20 jaar dus wel “kennis”
Mijn man helemaal die zit er vol in maar niet met eigen geld

Benieuwd naar deze dag :j

mavantos

Berichten: 3610
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:22

Super interessant om te volgen wat jullie visie is en op welke wijze jullie beleggen. Zelf beleg ik niet, maar beleggen in vastgoed (zowel indirect als direct) komt voor in mijn opleiding en heb ik ook de minor in gevolgd. M'n scriptie is ook gericht op het beleggen in direct vastgoed.

Ben benieuwd of er nog mensen zijn die (direct of indirect) beleggen in vastgoed.

*kruipt weer onder meeleessteen*

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:23

Goud behoud zijn waarde en wordt alleen maar meer waard, daarom hebben wij goud.

tita

Berichten: 19754
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:09

Mavantos

Als ik echt geld had kocht ik een huis om te verhuren

Ik heb HAL Trust misschien zegt je dat wat?
Mijn pareltje <3

Westfield unibail wilde ik kopen vanwege goede dividend
Toen ik um wilde kopen was ie 150€ ik besloot aantal weken dat aandeel fanatiek te volgen
Want aandeel kwam van 250€ af
Gister was ie 53€
Ik volg um nog steeds vooral om te kijken wat ze met hun dividend doen
Maar is heel triest van 254 naar 50+ in 3jaar
Heb daar geen portefeuille in

germie

Berichten: 25999
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:55

Maar jullie kopen en verkopen dus regelmatig? ZO'n broker vangt dan ook weer geld toch? Ik ben iemand van eens voor 200 euro wat kopen en over een jaar weer wegdoen. Of is dat niet handig?

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:06

Dat kan ook hoor germie, maar je moet je niet vastpinnen op “over een jaar”. Je moet naar de markt kijken en dan beslissen. Ook moet je bedenken met welk doel je wil beleggen. Gokje wagen? Of juist lange termijn?

Ik leg maandelijks kleine bedragen in en laat het sudderen om over 30 jaar eens te bekijken wat het nu heeft opgeleverd.
Hou het tussendoor wel in de gaten en koop wel eens iets extra als ik denk dat het moment goed is, maar verkopen doe ik eigenlijk niet ivm lange termijn.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 20-03-20 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

lizard
Berichten: 5296
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: twenterand,overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:08


sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:25

Een dividend is een deelname in de winst, die uitgekeerd wordt aan de aandeelhouders. Niks meer en niks minder. Een dividend is NOOIT gegarandeerd. Het feit dat een bepaald bedrijf al gedurende 50 jaar een dividend uitkeert, zegt niks over het feit dat ze dat in de toekomst ook gaan doen. De winst kan namelijk ook voor andere dingen aangewend worden dan voor uitbetaling aan de aandeelhouders. Een dividend is namelijk géén coupon!
Als je voor 100 of 200 € wil gaan beleggen in individuele aandelen, zal je niet veel overhouden door de afname van de fix aan makelaarskosten. Deze zijn bij een online platform weliswaar veel lager dan bij een bank, maar een fix van bv 10€, is al direct 10% van je kapitaal. Dit bij aankoop én verkoop, en je moet al meer dan 20% winst hebben om uit je kosten te komen.
Houd er verder ook rekening mee dat aandelen de neiging hebben om snel te zakken, maar dat het heel lang duurt voordat ze weer op hun hoogste punt zijn. Een voorbeeld : als iets 50% zakt, moet het daarna dubbel zoveel stijgen vooraleer het weer op zijn startpunt staat. Houd daar rekening mee.
Verder zou men de titel van dit topic beter veranderen in : gokkers op het forum. Wat ik hier lees heeft in vele gevallen niks, maar dan ook niks te maken met beleggen, maar wel met gokken. De voorbije stierenjaren op de beurs hebben de 'gokkers' het idee gegeven dat ze aan het beleggen waren. Ben benieuwd wat de komende berenjaren zullen doen...
Houd als beginnende belegger een aantal gouden regels aan:
- kies zorgvuldig uw risicoprofiel en wijk hier niet van af.
- surf niet mee op hypes en geloof geen geruchten, ga niet mee met wat je op internet leest
- wordt niet verliefd op een aandeel.
- beleg in wat u kent en begrijpt
- laat beleggen in hefboomproducten en pennystocks over aan professionals
- beleg niet in aandelen met geld wat je geen 10 jaar kunt missen
- spreiding is het allerbelangrijkste
Deze basisregels zijn afkomstig van niemand minder dan Warren Buffet en ik geloof niet dat die op bokt zit.
Mensen : aub : laat u informeren of lees u in!! Het is niet voor niks dat wij, als professionele beleggingsadviseurs, nooit zomaar in het wild met 'tips' mogen gaan rondstrooien van de toezichthoudende overheid.

MoniqueT

Berichten: 8847
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:35

Amen!!

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:35

marleen_usar schreef:
Goud behoud zijn waarde en wordt alleen maar meer waard, daarom hebben wij goud.


en dit is ook al een fabel.
Goud is een hoogrisicobelegging en heel volatiel, zoals elke grondstof. Als morgen de centrale bankiers beslissen dat er niet meer een bepaald percentage in baar goud moet aangehouden worden, is het goud niks meer waard. Komt daar nog bij dat het goud noteert in Dollar, en dat je dus ook rekening moet houden met het wisselkoersrisico van USD/EUR.
Dat het goud alleen maar in waarde stijgt, klopt ook niet. Het goud staat nu op ongeveer dezelfde waarde als in 2010. Nu niet direct een fantastische belegging op 10 jaar.
Afbeelding

Zunzuncito

Berichten: 1574
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:58

Sevke, waardevolle input, bedankt. Wanneer is een particulier dan wel goed aan het beleggen? Als je alleen naar de lange termijn kijkt?
Ik snap je opmerking over kapitaal opbouwen die je eerder maakte niet zo. Bedoel je te zeggen dat beleggers altijd kapitaal weten op te bouwen en gokkers niet? Ik zou denken dat beleggers ook gokkers zijn, alleen hebben ze meer (niet eigen) geld weg te zetten. Anders zou het toch een wetenschap zijn waarin alleen winnaars zijn? En die goudprijs lijkt mij fantastisch als je voor 2005 hebt gekocht en in 2020 hebt verkocht...Wat zeg ik, ook nu verkopen lijkt ook nog een prima deal...
Maar ik ben overduidelijk een leek :o

tita

Berichten: 19754
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:01

De kosten voor kopen en verkopen vind ik wel mee vallen

Voor mijn opties betaalde ik 0.85 deze lopen tot dec22

Mijn laatste transactie was 2.00€ en 0.14€ voor 100 aandelen
Verkoop zal zelfde kosten zijn

Post van sevke vind ik zo negatief maar hè zet je geld op de bank en wordt het ook minder waard met de jaren

MoniqueT

Berichten: 8847
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:05

Niks negatiefs aan als je echt voor een stabiele opbouw van je vermogen wilt zorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:08

MoniqueT schreef:
Amen!!

Daar sluit ik me bij aan. Verstandige post van Sevke.

Stephanie_M
Berichten: 1388
Geregistreerd: 19-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:14

Marie_Anne schreef:
MoniqueT schreef:
Amen!!

Daar sluit ik me bij aan. Verstandige post van Sevke.

Zeker!


Als je kijkt hoeveel mensen apps als Peaks en Kendu als beleggen zien. Het is eigenlijk niks anders als gokken, je hebt compleet geen inzicht in wat je koopt.

Bedragen als 200 euro beleggen eenmalig heeft ook zeer weinig zin. Klinkt als "ik wil meeliften" echter staan de kosten niet in verhouding.

Als je maar 200 euro belegd kan ik me niet voorstellen dat je een buffer hebt staan die erg groot is. Anders je meer informatie winnen(en niet op Bokt) en grotere bedragen inleggen.

JudithGigi

Berichten: 4219
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:23

Stephanie_M schreef:
Marie_Anne schreef:
Daar sluit ik me bij aan. Verstandige post van Sevke.

Zeker!


Als je kijkt hoeveel mensen apps als Peaks en Kendu als beleggen zien. Het is eigenlijk niks anders als gokken, je hebt compleet geen inzicht in wat je koopt.

Bedragen als 200 euro beleggen eenmalig heeft ook zeer weinig zin. Klinkt als "ik wil meeliften" echter staan de kosten niet in verhouding.

Als je maar 200 euro belegd kan ik me niet voorstellen dat je een buffer hebt staan die erg groot is. Anders je meer informatie winnen(en niet op Bokt) en grotere bedragen inleggen.


Zou je me uit kunnen leggen waarom peaks dan geen beleggen is?