Beleggers op het forum?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tita

Berichten: 19755
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 15:21

Hal trust
Holland Amerika lijn is meer sentimenteel voor mij
Ze hebben niet mega veel aandelen wel achterlijk goed dividend

Is verlaagd zie ik 4.70€ Per aandeel en 50% krijg je in aandelen.
Moet er weer paar bij kopen maar ben te laat staan in de plus

Suuszels

Berichten: 7325
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 15:59

Hello!

Iedereen nog goed bezig?

Ik wil naast de ETFs wat losse aandelen kopen maar het liefst in groene bedrijven of bijv Beyond Meat (vleesvervangers)
Maar was wel benieuwd, hebben jullie daar ook aandelen in? Of andere aanraders qua dat soort beleggingen?

lieke2
Berichten: 2135
Geregistreerd: 12-12-02

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 16:13

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar degenen die voortekenen zagen (of wellicht nog wel zien :o ) van een crash. Wat zagen jullie als voorteken en zien jullie dit nu nog steeds?

marleen_usar

Berichten: 24674
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 16:22

Wij hebben weer goud plakken gehaald, in deze tijd kunnen we meer sparen.

tita

Berichten: 19755
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 16:22

Dit noem ik geen crash

Suuszels

Berichten: 7325
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 16:40

Dit is toch geen crash := ik maak mij er idd ook niet zo druk om..

tita

Berichten: 19755
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 17:15

Nou ik hield um wel wat in de gaten bedoel paar duizend minder in week vind ik niet zoooo heel leuk maar inmiddels nog maar 2000 minder

Naath86
Berichten: 3878
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 18:40

Bedoelt Lieke niet gewoon de reactie van Robert laatst over een aankomende crash? Want hier ben ik ook nog steeds nieuwsgierig naar...


robert45 schreef:
De eerste signalen komen van een aankomende crash.

Hoe denkt bokt hier over?

IMAY1990

Berichten: 1889
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 18:50

Ik ben me langzaam aan aan het oerienteren op of ik mijn meevaller van de belastingdienst en een beetje extra ergens in wil steken aandwlen technisch maar ik ben er nog niet echt over uit. Het betreft echt een extra, als in "ik heb het de komende 20 jaar niet nodig" extra, maar ik kan niet echt een instap optie vinden waar ik me comfortabel bij voel. Ik he zelf niet de kennis of ervaring van beleggen om helemaal zelf aan de slag te gaan en wat ik voorbij zie komen wat zich als beginner instap situatie aanbied gaat ook meteen over zoveel duizenden euros waarbij ik weer een beetje het gevoel krijg meteen de grens van wat ik kan missen op te zoeken

Suuszels

Berichten: 7325
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 18:53

Ik zou dan voor een ETF gaan, bijv. De S&P of vanEck. Dan heb je je risico best goed verspreid en hoef je er ook niks mee. Mocht je je er toch in willen verdiepen zou je bijvoorbeeld de podcast jong beleggen kunnen volgen. Die is heel toegankelijk :)

Pantykous

Berichten: 10493
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 18:54

IMAY1990 schreef:
Ik ben me langzaam aan aan het oerienteren op of ik mijn meevaller van de belastingdienst en een beetje extra ergens in wil steken aandwlen technisch maar ik ben er nog niet echt over uit. Het betreft echt een extra, als in "ik heb het de komende 20 jaar niet nodig" extra, maar ik kan niet echt een instap optie vinden waar ik me comfortabel bij voel. Ik he zelf niet de kennis of ervaring van beleggen om helemaal zelf aan de slag te gaan en wat ik voorbij zie komen wat zich als beginner instap situatie aanbied gaat ook meteen over zoveel duizenden euros waarbij ik weer een beetje het gevoel krijg meteen de grens van wat ik kan missen op te zoeken


Ik zou Jong beleggen, de podcast eens gaan luisteren en gaan lezen over compound interest. Denk dat ETFs voor jou heel interessant zijn.

Prairy
Berichten: 9127
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 19:45

Etf inderdaad, VWRL is op zich een prima instap optie volgens mij. Goed gespreid en lage kosten. Kun je op instappen met elk bedrag dat je wil. Wel aan te raden om elke maand of periodiek te blijven inleggen :)

lieke2
Berichten: 2135
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 23:23

Naath86 schreef:
Bedoelt Lieke niet gewoon de reactie van Robert laatst over een aankomende crash? Want hier ben ik ook nog steeds nieuwsgierig naar...


robert45 schreef:
De eerste signalen komen van een aankomende crash.

Hoe denkt bokt hier over?


:j ja precies, en lau07 dacht dit ook aan te zien komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 04:59

lieke2 schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar degenen die voortekenen zagen (of wellicht nog wel zien :o ) van een crash. Wat zagen jullie als voorteken en zien jullie dit nu nog steeds?

Ik denk dat een van de aspecten de oplopende inflatie is.

Om de covid crisis door te komen is de hoeveelheid geld in omloop flink toegenomen (M2) wat mogelijk voor flinke inflatie zal zorgen de komende periode. De Fed heeft een inflatietarget van gemiddeld 2% en ze zullen de rente gaan verhogen als het hier substantieel boven komt. Hogere rentes zijn slecht voor aandelen (de waarde van een aandeel is de optelsom van verdisconteerde toekomstige dividenden).

De laatste Amerikaanse inflatiecijfers waren slechter dan verwacht (hoger dan verwacht), het risico is er dus nog steeds.

8nnemiek

Berichten: 43436
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 07:15

Die crisis zit er al lang aan te komen, vanaf 2018 zijn er al signalen zichtbaar. Alleen is het met geen mogelijkheid te voorspellen wanneer die bubbel precies knapt. Wel is het zo dat hoe groter die wordt, hoe harder die knapt.

lieke2
Berichten: 2135
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 07:57

enzino schreef:
lieke2 schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar degenen die voortekenen zagen (of wellicht nog wel zien :o ) van een crash. Wat zagen jullie als voorteken en zien jullie dit nu nog steeds?

Ik denk dat een van de aspecten de oplopende inflatie is.

Om de covid crisis door te komen is de hoeveelheid geld in omloop flink toegenomen (M2) wat mogelijk voor flinke inflatie zal zorgen de komende periode. De Fed heeft een inflatietarget van gemiddeld 2% en ze zullen de rente gaan verhogen als het hier substantieel boven komt. Hogere rentes zijn slecht voor aandelen (de waarde van een aandeel is de optelsom van verdisconteerde toekomstige dividenden).

De laatste Amerikaanse inflatiecijfers waren slechter dan verwacht (hoger dan verwacht), het risico is er dus nog steeds.


Dat is interessante informatie, dank daarvoor.
Ik lees dat de inflatie in Amerika in maart behoorlijk was, maar in april weer een stuk lager ligt, de langlopende rente stijgt niet mee en de beurs is hierdoor weer gestegen :=
Er is overal zeker meer geld in de economie gepompt, en wat ik dan wel eens denk, om het bij Nederland te houden, die diepe zakken moeten toch weer een keer gevuld worden? En wie gaat deze dan vullen :o? En de huidige huizenmarkt, er kan toch bijna geen 'normaal' mens meer een huis kopen, dat is toch ook niet vol te houden?

8nnemiek schreef:
Die crisis zit er al lang aan te komen, vanaf 2018 zijn er al signalen zichtbaar.


Wat zie jij als voortekenen dan? Gewoon uit nieuwsgierigheid en om hiervan te leren/snappen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 08:52

lieke2 schreef:
Ik lees dat de inflatie in Amerika in maart behoorlijk was, maar in april weer een stuk lager ligt, de langlopende rente stijgt niet mee en de beurs is hierdoor weer gestegen :=
Er is overal zeker meer geld in de economie gepompt, en wat ik dan wel eens denk, om het bij Nederland te houden, die diepe zakken moeten toch weer een keer gevuld worden? En wie gaat deze dan vullen :o? En de huidige huizenmarkt, er kan toch bijna geen 'normaal' mens meer een huis kopen, dat is toch ook niet vol te houden?

April was juist erger dan verwacht, zie CNBC:

Citaat:
Inflation in April accelerated at its fastest pace in more than 12 years as the U.S. economic recovery kicked into gear and energy prices jumped higher, the Labor Department reported Wednesday.

The Consumer Price Index, which measures a basket of goods as well as energy and housing costs, rose 4.2% from a year earlier. A Dow Jones survey had expected a 3.6% increase. The month-to-month gain was 0.8%, against the expected 0.2%.

Excluding volatile food and energy prices, the core CPI increased 3% from the same period in 2020 and 0.9% on a monthly basis. The respective estimates were 2.3% and 0.3%.

The increase in the annual headline CPI rate was the fastest since September 2008, while the monthly gain in core inflation was the largest since 1981.


Dat de Fed de rente (nog) niet heeft verhoogt zou juist een teken voor een opkomende crash kunnen zijn. Als de inflatie aan blijft houden zal de rente omhoog moeten en hoe langer ze wachten hoe agressiever ze het moeten verhogen.

Inflatie maakt huizen trouwens niet betaalbaarder: vastgoed is redelijk beschermd tegen inflatie (huizenprijzen stijgen mee met de inflatie). Onvoorziene inflatie is voornamelijk een vermogenstransfer van mensen met bezittingen die niet inflatiebestendig zijn naar mensen met schulden. Of dat goed is of niet ligt volledig hoe je er naar kijkt.

lizard
Berichten: 5314
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: twenterand,overijssel

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 09:02

Amerika heeft een gigantische schuld.
Als de fed de rente verhoogt, word het aflossen alleen maar duurder.
Dus de fed zal zo lang mogelijk wachten met het verhogen van de rente.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 09:19

lizard schreef:
Amerika heeft een gigantische schuld.
Als de fed de rente verhoogt, word het aflossen alleen maar duurder.
Dus de fed zal zo lang mogelijk wachten met het verhogen van de rente.

De overheid heeft die schuld en de Fed is onafhankelijk. Bovendien hebben ze al eeuwen schulden.

Lau07
Moderator

Berichten: 1585
Geregistreerd: 10-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 11:52

Even kijken hoor. Ik doe het even in Jip en Janneke taal, want ik heb (te) weinig tijd om er uitgebreid op in te gaan momenteel. Al vind ik het wel een zeer interessante discussie.

Er zijn een aantal dingen waar ik me enigszins zorgen over maak:
- De PE ratio (Schiller) (kanttekening: volgens veel mensen ouderwets en achterhaald)
- De inflatie perikelen en met name het commentaar van Janet Yellen hierop (en daarop weer de reactie van Wall Street). Nu ligt dat voor de EU iets anders, want wij hebben de ECB, maar als er in Amerika gerommeld wordt, hebben aandelen daar wereldwijd altijd last van.
- De zogenaamde Buffett Indicator die aangeeft dat de aandelenmarkt zwaar overgewaardeerd is. Dit is mijn voornaamste reden om nu weinig te investeren, ik vind een aantal aandelen echt zwaar overgewaardeerd.

Nog even een algemene opmerking: een crash is historisch gezien niet tot zeer slecht te voorspellen. En wat ik eerder ook al zei: als je maar negatief genoeg bent, zie je altijd tekens van een crash. Wat de situatie nu anders maakt dan voorheen zijn een aantal factoren:
Allereerst is er de vraag hoe de economie zich gaat herstellen na de pandemie. Overheden en ondernemers hebben zich in de schulden gestoken, en ik ben heel benieuwd hoe de economie het gaat doen als alle maatregelen worden opgeheven. Daarnaast hebben we het rente vraagstuk. Veel beleggers gaan ervan uit dat de rente op nul zal blijven hangen en maken daardoor keuzes die men normaliter niet zou maken.

Edit: ik vond dit een interessant stuk om te lezen. Het is van januari, maar nog altijd relevant. https://www.gmo.com/europe/research-lib ... ast-dance/

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 15:37

Wat vinden jullie van Burry die tesla heeft geshort? Sorry ik beleg zelf niet, volg alleen dit topic met veel interesse en vond dit wel een interessant nieuwsbericht. :o

Lau07
Moderator

Berichten: 1585
Geregistreerd: 10-07-13

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 16:42

Ik denk dat hij een goede reden heeft. De strategie van Tesla m.b.t. de regulatory credits is best zorgwekkend. Daarnaast zijn er steeds meer problemen met en klachten over de auto's. Ik kom het in mijn werk ook steeds meer tegen dus dat is ook wel een aardige rode vlag.

8nnemiek

Berichten: 43436
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 09:31

Hoe gaat het met jullie beleggingen? Heeft iemand nog interessante aandelen gevonden?

Hier blijft alles al een hele tijd erg stabiel. We hadden gehoopt dat Shell nog even richting de 20 euro zou gaan om dan te verkopen, maar dat gaat em voorlopig ook niet worden ben ik bang.
We gaan waarschijnlijk nog een paar bedrijven verkopen, en hebben pas geleden Alibaba gekocht omdat we ivm diversificatie ook een paar Chinese aandelen willen, en die heeft volgens onze berekeningen nog groeikansen.
Verder zijn er nog weinig groeibedrijven te vinden die niet te duur zijn met weinig risico.
De echte hype aandelen beginnen gelukkig een beetje te zakken, hopelijk zijn er binnenkort weer wat duurzame aandelen voor normale prijzen te koop.
We houden wel nog een flinke cent achter de hand voor een eventuele crash. Ik zou er niet van op kijken als alles omlaag duikt zodra de steun ivm corona, vooral in Amerika, wordt stopgezet. Er schijnen veel mensen te zijn die dat geld in aandelen hebben gestopt, en het straks weer nodig hebben.

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 09:43

Ik heb vorige week Oatly gekocht. Ik weet niet wat jouw definitie van een duurzaam aandeel is? Ik zie er zelf wel wat in maar ik ben geen pro belegger haha. Ik koop het voornamelijk omdat ik achter de visie en het product sta.

tita

Berichten: 19755
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 10:02

Alibaba is niet een duurzaam aandeel en goedkoop ook niet

Ik wil nu wat meer cash hebben
Wil nog mondelez hebben

Heb nog paar k#tas delen die van mij eruit mogen maar ja geld nu niet nodig en met verlies van 40-60% is laten staan beter