Beleggers op het forum?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 13:58

Wij stoppen iedere maand 1000 euro in ETFs met de bedoeling over zo'n 20 jaar te kunnen stoppen met werken. We zijn inmiddels hartstikke fanatiek en het gaat goed. We maken ons er verder ook niet druk om en willen dit heel lang blijven volhouden.

Wij hebben Vanguard 2x en 1x iShares.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 14:01

denice schreef:
Wij stoppen iedere maand 1000 euro in ETFs met de bedoeling over zo'n 20 jaar te kunnen stoppen met werken. We zijn inmiddels hartstikke fanatiek en het gaat goed. We maken ons er verder ook niet druk om en willen dit heel lang blijven volhouden.

Wij hebben Vanguard 2x en 1x iShares.


Je stopt dan steeds 1000 euro erbij in je bestaande ETF's? Vanwaar de keuze voor alleen deze ETF's?

Bij mij gaan de ETF's ook lekker, dus wil eigenlijk ook helemaal daarheen overstappen. Stabiel en 'makkelijk' :D

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 14:06

Precies daarom. Wij zijn erg geïnteresseerd in de 'fire' methode: financieel onafhankelijk worden en eerder met pensioen.

We lossen iedere maand extra af aan de hypotheek en stoppen iedere maand zoveel in ETFs omdat dit een redelijk betrouwbare vorm van beleggen is en dit steeds geadviseerd wordt.

Idee is dat we straks zoveel geld in ETFs hebben zitten dat we kunnen afromen en ons vermogen niet slinkt. En dat we daar dus genoeg aan hebben en niet meer hoeven te werken.

Anoniem

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 14:14

Ja, ik heb er eerst maar kleine bedragen in gestopt, maar toch al 11 en 13% rendement (had ik er maar meer in gestopt :') )
Gewone aandelen vind ik teveel gedoe, althans, ik doe maar wat..
Bitcoin kan wel lekker verdienen, maar ik vind die veel te beïnvloedbaar door allerlei zaken :n

tita

Berichten: 19754
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 14:29

Belangrijkste is spreiding denice

Ook je ETF kunnen kelderen geld wat er nu staat heb je pas als je het incasseert.

Ik vind gevaarlijk wat je doet

Anoniem

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 14:37

Dat gevaar zal wel meevallen, een ETF heeft natuurlijk al flinke spreiding in zich. Dat ligt anders dan alle mensen hier die aandelen kopen: waar een ETF makkelijk 100 verschillende aandelen kan aanhouden doen de meeste mensen die zelf aandelen kopen dat hier waarschijnlijk niet. Met 3 verschillende ETFs, die waarschijnlijk niet gericht zijn op een hele kleine sector in een klein gebied, heb je meer dan voldoende spreiding om bedrijfsspecifiek risico weg te werken.

tita

Berichten: 19754
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 14:48

Enzino niet meegemaakt zeker

Het is veiliger maar beste is spreiden in producten en diversiteit



Afbeelding

tita

Berichten: 19754
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 14:56

Ja ik zat in de ETF zowel 2005-2008

En uiteindelijk handel je wel redelijk in emotie
Ik kon het niet laten staan want moest mijn huis betalen

Kan altijd maar ook altijd mijn ETF waren helaas minder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 14:57

Wel meegemaakt, zelfs mijn bachelorscriptie over die eerste rode pijl geschreven. De titel mist trouwens in je plaatje (niet onbelangrijk - maar ik denk dat ik wel weet waar je op doelt).

En of er spreiding is in producten en diversiteit (diversiteit = spreiding?) ligt toch volledig aan de ETF die je kiest? De toegevoegde waarde van nog een aandeel in een portefeuille neemt ook flink af na een aandeel of 40, en dat redden de meeste ETF's al wel laat staan een portfolio van 3 ETF's.

Anoniem

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 15:01

Handelen met emotie lijkt me niet slim: volgende keer vantevoren regels opstellen. Zelf hou ik 1 jaar vertraging aan: als ik vandaag beslis dat ik iets wil verkopen en daarvoor iets anders aan wil kopen dan schrijf ik op waarom en kijk ik daar 6 maanden later nog eens naar. Sta ik er nog steeds achter dan wacht ik nog 6 maanden en als ik het dan nog steeds wil dan doe ik het.

Beleggen met geld dat je nodig hebt om je huis te betalen lijkt me ook niet slim.

tita

Berichten: 19754
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 15:13

Met spreiding bedoelde ik zowel producten als type aandelen maar goed dat terzijde

Mee gemaakt of echt gevoeld zit groot verschil
We zaten bij de beleggersclub van de Rabobank waar je dus als team gaat beleggen hartstikke leuk
Echter waren ook mensen individueel bezig met geleend geld laat ik zo zeggen das nooit meer goed gekomen

Je weet namelijk niet wanneer er iets gebeurd maar privé kan er ook genoeg gebeuren
Je kan dan 50000€ in tracker hebben zitten toch kak als ie stuk minder waard is en jij moet geld
hebben
Heb je nog aandeel die 30-50% rendement heb heb je iig de keuze om je tracker te laten stijgen tenminste daar hoop je op

Ik heb een tracker die 300% in de plus heeft gestaan en nu 7%

Enzino je moet niet alles uit je verband gaan halen want ik denk niet dat je weet hoe het voelt
En ik heb mijn aandelen wel om er IETS mee te doen

Als ik mijn auto nu in de prak rij moet er nu auto komen en dat pak ik dan wel van mijn aandelen
Want ik wil ook gewoon geld op de bank hebben en dan ga je wellicht aandelen verkopen die in de min staan
Ja ik heb ze :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 15:44

Maar de eerste regel is toch, en dat is hier al vaak herhaald, dat je alleen moet beleggen met geld dat je kan missen? Want zelfs als je op de piek had ingestapt (eind 2000 - AEX rond de 700?) dan had je nu op winst gestaan (AEX 725 deze week). Slechte grafiek trouwens waar ze de onderlijn op 200 stellen en niet op nul. Dat dramatiseert de resultaten visueel wel heel erg.

Geld dat je kan missen is geld dat je erin kan laten als de koersen tijdelijk naar beneden gaan. Als je geen potje hebt om je huis te betalen of je auto te vervangen, dan heb je ook geen geld dat je kan missen. Doe je dat wel, dan loop je risico's die jij aan den lijve hebt ondervonden.

De situatie van denise leest volledig anders: maandelijks bijstorten (je zal dus niet snel een gemiddelde aankoopprijs hebben rond de piek), geld dat ze kan missen (1000 euro per maand plus extra hypotheekaflossingen - als morgen haar auto kapot gaat dan kan ze nieuwe investeringen opschorten en heeft ze binnen 6 maanden een gloednieuwe auto voor de deur staan), en een lange horizon (pensioen - ik neem aan dat ze niet 63 jaar oud is en dus gerust 10 jaar op marktherstel kan wachten).

Ik zie de risico's dus niet van alles in 3 ETF's stoppen mits ze niet alle drie op een kleine sector in een bepaald gebied gericht zijn.

Grafiekje erbij van de afgelopen 30 jaar:

Afbeelding

tita

Berichten: 19754
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 15:59

Tuurlijk moet je beleggen met geld wat je kan missen maar je kunt gewoon niet in de toekomst kijken en ik wil mijn geld niet

A op mijn 80ste gebruiken
B dood zijn en niet gebruiken
C pas na mijn pensionering gebruiken

Ik wil pakken wanneer ik het wil en als jij in 2000 thuis woont en spaart en belegt is er niks aan de hand
En als je 2005 heb mee gemaakt verwacht je 2008 niet

Er is niks gebeurd ik legde alleen minder eigen geld in

Dus jij kan heel mooi praten als je dan had ingestapt blablablabla is de bedoeling dat je ook keer gaat uitstappen

Ik lees de situatie wel anders en helemaal niet zoals jij met 6 maanden nieuwe auto kopen
Wil je in 6 maanden nieuwe auto kun je beter iets anders doen dan ETF

Maar goed ik houd er over op
Een crash meemaken en in mijn geval 3!! en dan is die vsn 2020 niet eens meegerekend is bizar
Ervaring zat hier

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 20:07

Wij hebben 3 etfs met wereldwijde spreiding, ook allerlei sectoren en niet bijvoorbeeld alleen visserij oid.

Juist deze gekozen vanwege de juiste spreiding. Ik zie ook niet echt een risico en het is ook allang bekend dat beleggen op deze manier minstens zo rendabel is als meer risicovol beleggen.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 20:10

enzino schreef:
Maar de eerste regel is toch, en dat is hier al vaak herhaald, dat je alleen moet beleggen met geld dat je kan missen? Want zelfs als je op de piek had ingestapt (eind 2000 - AEX rond de 700?) dan had je nu op winst gestaan (AEX 725 deze week). Slechte grafiek trouwens waar ze de onderlijn op 200 stellen en niet op nul. Dat dramatiseert de resultaten visueel wel heel erg.

Geld dat je kan missen is geld dat je erin kan laten als de koersen tijdelijk naar beneden gaan. Als je geen potje hebt om je huis te betalen of je auto te vervangen, dan heb je ook geen geld dat je kan missen. Doe je dat wel, dan loop je risico's die jij aan den lijve hebt ondervonden.

De situatie van denise leest volledig anders: maandelijks bijstorten (je zal dus niet snel een gemiddelde aankoopprijs hebben rond de piek), geld dat ze kan missen (1000 euro per maand plus extra hypotheekaflossingen - als morgen haar auto kapot gaat dan kan ze nieuwe investeringen opschorten en heeft ze binnen 6 maanden een gloednieuwe auto voor de deur staan), en een lange horizon (pensioen - ik neem aan dat ze niet 63 jaar oud is en dus gerust 10 jaar op marktherstel kan wachten).

Ik zie de risico's dus niet van alles in 3 ETF's stoppen mits ze niet alle drie op een kleine sector in een bepaald gebied gericht zijn.

Grafiekje erbij van de afgelopen 30 jaar:

[ [url=m/ZNaJKR.png]Afbeelding[/url] ]


Klopt helemaal! We zijn 32 en willen rond ons 50e stoppen met werken.

We hebben zo veel gelezen hierover, dit is volgens ons juist een goede manier van beleggen met vrij zeker rendement over de lange termijn. We hebben genoeg spaargeld zodat we dit niet aan hoeven te breken bij nood. Ook bij een dip blijven we bijkopen, ook om weer goed uit die dip te komen.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 20:14

Relaxed schreef:
Ja, ik heb er eerst maar kleine bedragen in gestopt, maar toch al 11 en 13% rendement (had ik er maar meer in gestopt :') )
Gewone aandelen vind ik teveel gedoe, althans, ik doe maar wat..
Bitcoin kan wel lekker verdienen, maar ik vind die veel te beïnvloedbaar door allerlei zaken :n


Precies, ik heb ook geen zin om me steeds onzeker te voelen over beslissingen en aanschaf van aandelen. Wij gaan een beetje uit van 5% per jaar, ben benieuwd hoe dat over een jaar of tien heeft uitgepakt.

tita

Berichten: 19754
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 07:58

Hebben de mensen nog iets gedaan

Ik heb klein winstje gepakt met Marine…. Een of ander vaag fonds kreeg de info en dacht why nut
En nu 100 aandelen gekocht in Trivago met dividend wat vrij kwam deze maand en dan eens kijken of ik daar klein winstje van kan pakken
50€ is voldoende geloof niet in dit aandeel maar de k wel dat de mensen volgend jaar gaan boeken


Flowtraders moet eruit gepakt voor dividend maar groeit mij te onstabiel en ik wist dit wel maar dacht na dividend staat ie wel weer snel op aankoopprijs en dit duurt wat langer.

Nvidia ga ik maar turbo’s opnemen los zijn ze mij te duur …. Schijnt aandeel van dit jaar te zijn.

Ethereum stap ik nog in zakten alleen maar

Hmmmmm verder…tja ik wil wat nieuws maar a geen geld, b ik weet niet wat, c sparen gaat te langzaam :P
Kan ik dingen in huidige portefeuille verkopen maar wat hè ….

8nnemiek

Berichten: 43413
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 09:22

Wij hebben weinig gedaan omdat er zo weinig koopkansen zijn. Alles blijft gewoon rustig stijgen.
Theoretisch zouden we aan het eind van dit jaar al financieel onafhankelijk zijn als alles zo door blijft stijgen als dat het gemiddeld de afgelopen drie jaar heeft gedaan, en we tegen die tijd volledig belegd zouden zijn, maar ik verwacht toch nog altijd een flinke correctie of crash, dus we blijven een groot deel achter de hand houden voor betere koopkansen.

tita

Berichten: 19754
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 09:27

Ik snap jouw punt wel hoor Annemiek maar financieel onafhankelijk gaan we hier nooit worden met kinderen, paarden en verbouwing of ander huis op het oog.

Daarbij beleg ik niet alleen om er beter van te worden iig iets meer geld uithalen is voor mij ook echt een hobby erbij.
Is echt spelen…. Verslaving hoe je het wilt noemen.
Vind gewoon leuk om sommige items te kopen en verkopen dat ik dan bv maar 50€ winst heb word ik wel blij van.

Mijn grote aandelen waar ik zelf verwachtingen van heb blijf ik houden zoals ASMI,DSM,HAL maar ooit zal ik ze moeten verkopen

Toevallig kwam er vandaag een stuk over Nvidia binnen…. Kopen voor lange termijn is advies …tja aandeel is ruim 600€ vind ik nogal wat

Luxorvalkje
Berichten: 1939
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 11:09

Ik had ooit gepost dat ik twee aandelen ASML had gekocht.
Vorige week waren die 2x zoveel waard en heb ik er een verkocht.
Voor zo'n duur aandeel is het dividend bedroevend, dus daar hoef je het niet voor te doen.

tita

Berichten: 19754
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 11:56

Afbeelding

ASML wat vind je er niet goed aan

Luxorvalkje
Berichten: 1939
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 12:02

Ik heb goedkopere aandelen die meer dividend opleveren, vandaar.

tita

Berichten: 19754
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 12:04

Luxorvalkje schreef:
Ik heb goedkopere aandelen die meer dividend opleveren, vandaar.


Welke dan, mag je best delen hoor.
Maar dividend is niet alleen zaligmakend

Toen Adyen op 700€ stond twijfelden we…. En nu zeggen we hadden we het maar gedaan.
Adyen heeft helemaal geen dividend

8nnemiek

Berichten: 43413
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 12:08

Luxorvalkje, dat is leuk verdiend :j En slim dat je er eentje verkocht hebt. Zo heb je je hele inleg terug en kun je zonder risico afwachten wat de rest doet.
Dividend van ASML stelt niks voor inderdaad, 0,47% zie ik.

Wij zijn jaren geleden een tijdje bezig geweest met wat meer dividendbeleggen. Erg leuk, dat dividend, maar als je financieel onafhankelijk wil worden dan gaat dat met alleen dividendbeleggen gewoon te langzaam.

Een paar leuke dividendstocks die we nu nog hebben zijn Rio Tinto (op de beurs in Londen) (5,71% div)
We hebben Shell nog steeds maar daar willen we vanaf (dik 3% dividend)
3M (bijna 3%)
Unilever (3,5%)
Verizon (4,48%)
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 01-07-21 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Berichten: 19754
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 12:15

8nnemiek schreef:
Luxorvalkje, dat is leuk verdiend :j En slim dat je er eentje verkocht hebt. Zo heb je je hele inleg terug en kun je zonder risico afwachten wat de rest doet.
Dividend van ASML stelt niks voor inderdaad, 0,47% zie ik.



Hoe kom je daarbij het dividend bedoel ik en de rest daar deel ik je mening niet in.
:D maar dat mag