Corona, Wetenschap & Discussie

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
s1993

Berichten: 2130
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 15:16

Ik vraag me af hoe het nou precies zit met de tweede golf, voor mij is het lastig te begrijpen dat het nu opeens zo heftig gaat terwijl vorige maanden rustig verliep. Is dit nou puur veranderende weeromstandigheden en seizoen? Zijn er meer factoren? Als we dit voorbij zijn is er dan ook grote kans op een derde/vierde/vijfde golf?

Kelan

Berichten: 1628
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 17:26

Dat is het principe van exponentiele groei.
Dat lijkt eerst heel langzaam te gaan (want als kleine aantallen verdubbelen heeft dat niet zo veel effect), en dan heel snel (want als grote aantallen verdubbelen dan heeft dat enorm effect).

Denk bv aan de anecdote van de farao die als prijs graankorrels op ieder vakje van het schaakbord wilde, en dan iedere keer verdubbeld: dan kom je aan het eind op enorme aantallen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Sissa_(mythische_brahmaan)#Het_graankorrelvraagstuk

of het vraagstuk: je vult een zwembad door iedere keer wat er in zit te verdubbelen. na 100 dagen is het zwembad vol. Wanneer is het halfvol. Intuitief zeggen de meeste mensen dan " na 50 dagen" (want liniaire groei is veel beter te bevattend dan exponentiele groei). Maar het juiste antwoord is: op dag 99.

En voor corona ligt het natuurlijk net iets genuanceerder . Daar is de groeifactor niet 2 (zoals bij verdubbeling). Maar dat vaak genoemde R getal. En zolang dat boven de 1 is, zal het aantal besmettingen exponentieel groeien. En dat heeft altijd het kenmerk dat het in het begin langzaam lijkt te gaan, en dan in 1 x heel snel.

Janneke2

Berichten: 22951
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 17:56

s1993 schreef:
Is dit nou puur veranderende weeromstandigheden en seizoen? Zijn er meer factoren? Als we dit voorbij zijn is er dan ook grote kans op een derde/vierde/vijfde golf?


.... daar zeg je idd eens wat.
Toen het de goede kant op ging in mei, juni - werd gezegd / aangenomen dat het te maken had met het feit dat het mooi weer was en mensen veel buiten waren ipv dicht opeen gepakt in gesloten ruimten.
Dat zou kunnen - maar we weten heel veel niet van dit virus.

En ik denk dat er ook een derde etc golf gaat komen, maar hopelijk hebben we dan wel een vaccin en verloopt het milder.
(Een vaccin maakt dat de R omlaag gaat - en nu 'profiteren we al' van de eerste extra kennis : mensen liggen gemiddeld korter op de IC.)

s1993

Berichten: 2130
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 19:47

Ja ik begrijp de exponentiele groei maar wat ik interessant vind is dat begin stuk. Toen er weer langzaam meer besmettingen kwamen. Waarom kwamen die ineens weer terwijl het de zomer relatief rustig was? Als ik naar mezelf kijk is er vrij weinig veranderd in mijn gedrag, maar misschien ben ik een uitzondering omdat ik het hele jaar veel buiten ben. Of is het gestart met studenten die weer begonnen met vanalles en vanuit daar verder gegroeid? Gezien deskundigen een tweede golf rond september/oktober zagen aankomen is er vast een logische verklaring. Maar als men het zag aankomen waarom lukte voorkomen dan niet?

mysa

Berichten: 10561
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 08:37


Janneke2

Berichten: 22951
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 12:06

s1993 schreef:
(...) Of is het gestart met studenten die weer begonnen met vanalles en vanuit daar verder gegroeid? Gezien deskundigen een tweede golf rond september/oktober zagen aankomen is er vast een logische verklaring. Maar als men het zag aankomen waarom lukte voorkomen dan niet?


Tja, ik heb staan stampvoeten dat er vliegtuigen vol naar Spanje gingen - en terugkeerden
en er werd NIET getest op Schiphol.
(Een paar weken vrijwillig voor 30% van de reizigers.)
'Blijf in uw kot', of blijf in uw eigen land en houd je aan de maatregelen.

(Twee op de tien mensen die positief getest zijn gaan toch naar buiten...)

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 11:28

Weet iemand of ergens wordt bijgehouden in hoeveel gevallen de besmette voortgezet onderwijs kinderen de rest van het gezin daadwerkelijk aansteken?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37377
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 12:05

Ik heb geen cijfers maar ik vermoed dat het best vaak voorkomt. Hoorde van iemand dat op het werk daar nu gebleken een hele ploeg uitgeschakeld besmet en meer in afwachtig van testuitslag of nog thuis ivm de verplichte quarantaine vanwege een uitbraak op een middelbare school kind besmet, daarna papa besmet en zo door. Via de besmette kinderen zijn er aardig wat gezinnen gevloerd. Ook volwassenen die het weer doorgeven aan collegas en familie.

Andere plek hier lagere school een leerling heeft leraren andere kinderen en vervolgens families aangestoken.

Sizzle

Berichten: 35734
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 12:12

Een wetenschappelijke bron heb ik niet, maar ik las toevallig vorige week ergens dat de incidentie op scholen en onder schoolpersoneel niet verschilt van de gemiddelde populatie besmetting. Dus niet specifiek meer of minder.

Femke_Tweety

Berichten: 12028
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-20 12:13

Maar dit is niet het 'vermoeden' topic natuurlijk.


Cijfers zouden wel fijn zijn.

Ik weet van mijn werk wel wat cijfers, maar die zijn niet echt openbaar denk ik.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37377
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 12:15

Die cijfers zijn er ook nog niet voor zover ik weet. :n ik weet ook niet of die al verzameld worden. Zou fijn zijn als ze daar ook onderzoek naar gaan doen.

RianneH

Berichten: 28277
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 12:20

Ik vermoed dat het CBS wel een samenwerking met het RIVM opgezet heeft om dit soort data te verwerken, maar dit niet ‘live’ te volgen is op dit moment. Hoewel er ongetwijfeld wat AVG problemen op de loer liggen met het verzamelen van dit soort data...

Femke_Tweety

Berichten: 12028
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-20 12:25

RianneH schreef:
Ik vermoed dat het CBS wel een samenwerking met het RIVM opgezet heeft om dit soort data te verwerken, maar dit niet ‘live’ te volgen is op dit moment. Hoewel er ongetwijfeld wat AVG problemen op de loer liggen met het verzamelen van dit soort data...


Jup.

Ik weet van bij mijn school precies wie corona hebben, hebben gehad, een huisgenoot hebben met Corona etc. Zowel van leerlingen als docenten, dat is intern allemaal behoorlijk open.

Maar die gegevens zijn dus expliciet níét bedoeld om naar buiten te brengen, en AVG speelt daar inderdaad een dikke rol in.

Maar er zullen vast wel ook formele onderzoeken naar dit soort zaken lopen.

Sizzle

Berichten: 35734
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 12:37


C_estmoi

Berichten: 443
Geregistreerd: 14-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 12:45

GraceZarif schreef:
Weet iemand of ergens wordt bijgehouden in hoeveel gevallen de besmette voortgezet onderwijs kinderen de rest van het gezin daadwerkelijk aansteken?


Ik weet niet of hier wetenschappelijke bronnen van zijn. Vraag me ook serieus af hoeveel er überhaupt bekend is; de kans is natuurlijk ook behoorlijk aanwezig dat er asymptomatische besmettingen zijn binnen een klas/gezin, er wordt immers niet per definitie getest bij personen die in nauw contact zijn geweest met een positief getest persoon.

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 12:50

Femke_Tweety schreef:
RianneH schreef:
Ik vermoed dat het CBS wel een samenwerking met het RIVM opgezet heeft om dit soort data te verwerken, maar dit niet ‘live’ te volgen is op dit moment. Hoewel er ongetwijfeld wat AVG problemen op de loer liggen met het verzamelen van dit soort data...


Jup.

Ik weet van bij mijn school precies wie corona hebben, hebben gehad, een huisgenoot hebben met Corona etc. Zowel van leerlingen als docenten, dat is intern allemaal behoorlijk open.

Maar die gegevens zijn dus expliciet níét bedoeld om naar buiten te brengen, en AVG speelt daar inderdaad een dikke rol in.

Maar er zullen vast wel ook formele onderzoeken naar dit soort zaken lopen.


Dat is lang niet bij elke school zo. Er zijn ook genoeg scholen waar die informatie intern is afgeschermd: als docenten en/of leerlingen het zelf niet aangeven, weet de rest van de docenten/leerlingen eigenlijk niet dat diegene Corona heeft/had. Juist vanwege de privacy.

Femke_Tweety

Berichten: 12028
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-20 13:18

IMANDRA schreef:
Dat is lang niet bij elke school zo. Er zijn ook genoeg scholen waar die informatie intern is afgeschermd: als docenten en/of leerlingen het zelf niet aangeven, weet de rest van de docenten/leerlingen eigenlijk niet dat diegene Corona heeft/had. Juist vanwege de privacy.




Dan zal dat bij ons vast ook gedeeltelijk zo zijn.

Ik weet dat ze al jaren heel fel en correct zijn op die ACHregels.
Dus misschien liggen de werkelijke cijfers ook gewoon wel nog anders dan wat ik weet.



Die nieuwe sterftecijfers zijn wel interessant.
De 'death' rate loopt dus -zoals te verwachten was- naar beneden.

Betere behandelmogelijkheden dus besmette mensen maken meer kans op overleven, en daarnaast is er inmiddels natuurlijk veel meer zicht op hoeveel mensen werkelijk besmet zijn.
(Alleen testen bij ernstig zieke mensen of testen bij heel milde en zelfs geen klachten)

Femke_Tweety

Berichten: 12028
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-20 14:09

Ach is avg natuurlijk.
Autocorrect

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 14:32

Ja ik weet er inhoudelijk ook niet veel van hoor, maar ik verwacht dat het zo maar nog wel eens vrij ingewikkeld zou zijn om als school dit soort informatie te verzamelen. Als een leerling ziek is, moet deze dan aan de school doorgeven dat het corona is? En zo ja, mag de school deze informatie dan 'zomaar' met het RIVM/GGD/etc delen?
Je hoort natuurlijk via de wandelgangen wel e.e.a., maar officiële cijfers zullen lastiger zijn. Denk ik.

Interessant die sterftecijfers :j

raket

Berichten: 4097
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 11:12

Weten jullie of er al artikelen over herbesmettingen zijn?
Volgens mijn huisarts was er nog niet veel over bekend.
Ik ben net voor de 2e keer positief getest. Met 7,5 maand er tussen en ook negatieve test er tussen.
Dus ik ben benieuwd of er meer zijn zoals ik.

Pandora2
Berichten: 19881
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 11:44

raket schreef:
Weten jullie of er al artikelen over herbesmettingen zijn?
Volgens mijn huisarts was er nog niet veel over bekend.
Ik ben net voor de 2e keer positief getest. Met 7,5 maand er tussen en ook negatieve test er tussen.
Dus ik ben benieuwd of er meer zijn zoals ik.


Ik vond dit artikel o.a.

https://www.uzleuven.be/nl/nieuws/belgi ... euw-besmet

Femke_Tweety

Berichten: 12028
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-20 11:48

raket schreef:
Weten jullie of er al artikelen over herbesmettingen zijn?
Volgens mijn huisarts was er nog niet veel over bekend.
Ik ben net voor de 2e keer positief getest. Met 7,5 maand er tussen en ook negatieve test er tussen.
Dus ik ben benieuwd of er meer zijn zoals ik.


Beterschap!


Ik heb het hier en daar al wel vaker gehoord, artikelen nog niet gezien.

Het is veel sneller dan ik persoonlijk graag zou zien, ik had graag een langere immuniteitsperiode gezien.

Cijfers over herbesmettingen, gemiddelde duur van immuniteit etc nog niet gezien.

Ik zal het in de gaten houden!

raket

Berichten: 4097
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 11:54

Dank jullie wel.
Het ziekenhuis waar ik werk doet ook veel covid onderzoek.
Maar de huisarts belde net en zei dat er nog weinig bekend was en dat hij echt wel van een nieuwe besmetting uit gaat.
Ik ben ook echt wel een beetje flabbergasted.

mysa

Berichten: 10561
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 13:42

Beterschap! Ben je erg ziek? Vraag me namelijk ook af of je immuuncellen nu sneller in actie komen?

raket

Berichten: 4097
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 13:44

mysa schreef:
Beterschap! Ben je erg ziek? Vraag me namelijk ook af of je immuuncellen nu sneller in actie komen?

Vergelijkbaar met vorige keer.