Corona, Wetenschap & Discussie

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 14:04

raket schreef:
Weten jullie of er al artikelen over herbesmettingen zijn?
Volgens mijn huisarts was er nog niet veel over bekend.
Ik ben net voor de 2e keer positief getest. Met 7,5 maand er tussen en ook negatieve test er tussen.
Dus ik ben benieuwd of er meer zijn zoals ik.

Wat naar voor je! Dan ben je dus maar korte tijd immuun geweest. Jammer hoor.

Pumpkins

Berichten: 3149
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 14:11

raket schreef:
mysa schreef:
Beterschap! Ben je erg ziek? Vraag me namelijk ook af of je immuuncellen nu sneller in actie komen?

Vergelijkbaar met vorige keer.

Veel sterkte! Je was de vorige keer toch goed ziek van? Met lang herstel? Hopelijk valt het verloop nu mee

nicole_floor

Berichten: 3308
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 14:58

raket schreef:
mysa schreef:
Beterschap! Ben je erg ziek? Vraag me namelijk ook af of je immuuncellen nu sneller in actie komen?

Vergelijkbaar met vorige keer.

Ooh beterschap. Je zou dan toch verwachten dat je nu minder ziek zou worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 07:53

GraceZarif schreef:
Weet iemand of ergens wordt bijgehouden in hoeveel gevallen de besmette voortgezet onderwijs kinderen de rest van het gezin daadwerkelijk aansteken?


Er is op het moment nauwelijks tot geen bron en contactonderzoek, dus die data worden steeds minder verzameld.

Uit de tijd dat er nog wel BCO was, hoorde ik dat de indruk was dat het vooral omgekeerd was. Dus dat kinderen vooral hun besmettingen in het gezin oplopen en niet omgekeerd. Uitgezonderd de hogere klassen van het VO (vanaf een jaar of 16). Maar heb er zelf geen publicaties over gezien.

Edit: vond er wel eentje https://www.ecdc.europa.eu/en/publicati ... ansmission
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-10-20 08:19, in het totaal 1 keer bewerkt

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 08:03

safina schreef:
GraceZarif schreef:
Weet iemand of ergens wordt bijgehouden in hoeveel gevallen de besmette voortgezet onderwijs kinderen de rest van het gezin daadwerkelijk aansteken?


Er is op het moment nauwelijks tot geen bron en contactonderzoek, dus die data worden steeds minder verzameld.

Uit de tijd dat er nog wel BCO was, hoorde ik dat de indruk was dat het vooral omgekeerd was. Dus dat kinderen vooral hun besmettingen in het gezin oplopen en niet omgekeerd. Uitgezonderd de hogere klassen van het VO (vanaf een jaar of 16). Maar heb er zelf geen publicaties over gezien.


Daar is toch door het rivm ook over gezegd dat een kwart van de besmettingen thuis plaats vindt (tegenover 5% in de horeca)...??
Hier staat een artikel, niet wetenschappelijk op zichzelf overigens maar er staat een link in naar de data van het rivm.
https://www.dvhn.nl/extra/Waar-worden-d ... gle.com%2F

Je zou daaruit kunnen concluderen dat het sluiten van de horeca rare maatregelen zijn want nu zouden mensen weer meer thuis moeten zitten.

@raket beterschap!
Als ik vragen mag: hoe zit het met je vitamine waardes? Heb je daar al eens naar laten kijken? Omdat bepaalde tekorten je meer bevattelijk maken en een hogere kans hebben op een ernstig verloop.
Op zich is het niet zo gek om weer besmet te raken, kan ook met de griep. Er zijn al zoveel mutaties, maar balen is het natuurlijk wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 08:09

corine1981 schreef:
safina schreef:

Er is op het moment nauwelijks tot geen bron en contactonderzoek, dus die data worden steeds minder verzameld.

Uit de tijd dat er nog wel BCO was, hoorde ik dat de indruk was dat het vooral omgekeerd was. Dus dat kinderen vooral hun besmettingen in het gezin oplopen en niet omgekeerd. Uitgezonderd de hogere klassen van het VO (vanaf een jaar of 16). Maar heb er zelf geen publicaties over gezien.


Daar is toch door het rivm ook over gezegd dat een kwart van de besmettingen thuis plaats vindt (tegenover 5% in de horeca)...??
Hier staat een artikel, niet wetenschappelijk op zichzelf overigens maar er staat een link in naar de data van het rivm.
https://www.dvhn.nl/extra/Waar-worden-d ... gle.com%2F

Je zou daaruit kunnen concluderen dat het sluiten van de horeca rare maatregelen zijn want nu zouden mensen weer meer thuis moeten zitten.
.


Ik snap bij god niet hoe je van mijn post via dit vage krantenartikel (uit een fase die totaal anders is dan de huidige) tot deze conclusie komt. Ik kan er geen touw aan vast knopen, sorry.

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 08:44

Dat is jouw mening, het gaat om de cijfers waar de meeste besmettingen plaats vinden.

Wat maakt dat je het een vaag artikel vindt (waar gewoon de link naar de gebruikte bron van het rivm in staat?)

Denk je dat het sluiten van de horeca wel iets bij gaat dragen dan?
Want mijn mening is dat het nu zeker door gaat in de huiselijke kring, zonder toezicht, waar mensen zich niet aan maatregelen houden etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 09:17

corine1981 schreef:
Dat is jouw mening, het gaat om de cijfers waar de meeste besmettingen plaats vinden.

Wat maakt dat je het een vaag artikel vindt (waar gewoon de link naar de gebruikte bron van het rivm in staat?)

Denk je dat het sluiten van de horeca wel iets bij gaat dragen dan?
Want mijn mening is dat het nu zeker door gaat in de huiselijke kring, zonder toezicht, waar mensen zich niet aan maatregelen houden etc.


Nee, het is geen mening. Ik snap je redenatie niet.

En dit is een topic voor een wetenschappelijke discussie. Je mening geven over krantenartikelen kan je in andere topics doen.

Femke_Tweety

Berichten: 12028
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-20 09:21

Mening met duidelijk politiek statement dat discussie uitlokt op basis van weinig wetenschappelijk bronmateriaal is hier expliciet níét de bedoeling.

Evenals vragen naar vitaminen waarden van 1 specifieke casus (doe dat dan in pb als je het echt wilt weten)


Dit is het wetenschap-topic, niet het algemene.

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 09:26

Wauw, wat een reacties toch weer.
Er is een uitgebreide vragenronde aan Raket, ik stel er ook één en dat mag niet.

Dan wordt er gespeculeerd over cijfers en ik geef een bron die gebaseerd is op cijfers van het RIVM.

En ik mag geen vragen stellen?
Jammer. Ik ben namelijk juist benieuwd naar wetenschappelijke onderbouwingen van bepaalde statements.

Femke_Tweety

Berichten: 12028
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-20 09:36

Nee, jij lijkt vanaf het begin van het topic steeds opnieuw de discussie aan te willen tegen wetenschappelijke gegevens.

Komt niet met oorspronkelijke papers.

Haalt er regelmatig een politiek beslissing bij, waarbij je laat doorschemeren het niet met de betreffende beslissing eens te zijn.

Dat is iedereen een beetje zat denk ik.
Dat proberen we nu net weg te houden uit dit topic, omdat dat al heel veel gebeurt in de maatschappij,

Terwijl er bijzonder weinig ruimte is voor mensen om het puur over wetenschappelijke onderzoeken te hebben.

Dus please, als je steeds opnieuw gewezen wordt op dat jouw inbreng niet past in een wetenschappelijke discussie, pas je manier van posten aan, of kies een topic waar deze manier van posten wél past.

Er zijn er heel veel op bokt waar jouw posts wél op hun plek zijn.
Hier niet.

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 09:44

Tuurlijk. Want ik ben de enige hier die vragen stelt en zijn mening door laat schemeren... whatever. Ik dacht behulpzaam te zijn door een linkje naar cijfers te plaatsen.

En ik vind het toch interessant hoe de vermoedelijke herbesmetting ontstaan is.

Maar ik zal me hier nu echt niet meer mengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 12:04

corine1981 schreef:
Tuurlijk. Want ik ben de enige hier die vragen stelt en zijn mening door laat schemeren... whatever. Ik dacht behulpzaam te zijn door een linkje naar cijfers te plaatsen.

En ik vind het toch interessant hoe de vermoedelijke herbesmetting ontstaan is.

Maar ik zal me hier nu echt niet meer mengen.


Als je je mening in een ander, meer geschikt topic geeft, beloof ik je dat ik er daar op reageer. Hier is de plek niet.

RianneH

Berichten: 28277
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 12:09

Hebben jullie ook de indruk dat er minder wordt gepubliceerd? In de eerste golf, zo maart/april had ik het idee dat artikelen veel en snel online kwamen (al dan niet voordat ze peer reviewed waren), en daar lijkt nu nog niet te gebeuren. Ook za de focus nu wel gaan veranderen van begrijpen van mechanisme naar vaccin- en therapie ontwikkeling, denken jullie niet ook?

Femke_Tweety

Berichten: 12028
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-20 12:21

Ik zit er zelf momenteel veel minder bovenop dan in de eerste golf.

Dus ik kan niet goed inschatten of de artikelen momenteel in een eerder stadium al online komen.


Vaccin en therapie-ontwikkeling gaat ongetwijfeld meer op de voorgrond komen, maar 'begrijpen' zal nog niet weg zijn.
Lange termijn gevolgen, herbesmettingen bijvoorbeeld. Maar ook betrouwbaar inzetbare sneltests, misschien thuistests zelfs wel, hoop ik.
Maar dat ontwikkelen duurt wel even, dus dat daar nog geen artikelen over zijn vind ik logisch.



Ik zal straks weer eens even de recente onderzoeken erbij pakken, eens zien wat er de laatste periode gebeurt.

hazel

Berichten: 199
Geregistreerd: 16-08-06

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 23:49

Hebben jullie onderzoeken over het risico op schade voor de baby wanneer een zwangere vrouw corona krijgt?

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 14:40


Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 14:42

Ik hoor dat al vanaf april... zit ook vanaf die tijd al aan de extra vit.
het wordt wel hier en daar ontkracht als "ja je weet toch dat je gezond moet leven" en "gezond eten wil niet zeggen dat je gezond blijft"..
maar ik denk er het mijne van in het kader van 'beter mee verlegen dan dan een koe in de put'

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 14:49

Ik heb ook een vitamine D tekort en als ik er aan denk slik ik wel bij, maar ik ben niet zo'n pillenslikker, dus ik moet er echt aan herinnerd worden. Dat soort figuren die gezond leven promoten alsof hun leven er van af hangt, trek ik mij niet zoveel van aan. Dat zijn dezelfde soort mensen die iedereen zwanger willen hebben als ze zelf net een kind gekregen hebben, of ex-rokers die gaan kokhalzen als ze een sigaret ruiken. Gezond leven is natuurlijk verstandig, maar je moet het niet om gaan draaien.

secricible

Berichten: 25715
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 23:07

raket schreef:
Weten jullie of er al artikelen over herbesmettingen zijn?
Volgens mijn huisarts was er nog niet veel over bekend.
Ik ben net voor de 2e keer positief getest. Met 7,5 maand er tussen en ook negatieve test er tussen.
Dus ik ben benieuwd of er meer zijn zoals ik.


Een tijdje geleden werden mogelijke herbesmettingen verder onderzocht om te zien of er daadwerkelijk sprake was van besmetting met een nieuwe stam. Ik heb dit in juni bij iemand zien gebeuren en deze werden echt op hoog niveau besproken. Er waren toen 4 gevallen van bekend in NL zo even uit mijn hoofd.

secricible

Berichten: 25715
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:37

nynke55 schreef:
Kennen jullie dit artikel uit HP de tijd, over de rol van vitamine D en C bij covid-19? https://www.hpdetijd.nl/2020-10-26/bete ... FVhJmeSySQ


dit stukje werd net gepost in het andere corona-topic en ik zat er eens naar te kijken. Mijn oog viel op de grafiek met griepachtige klachten.
Het valt me op dat die lijn nu nog niet eens boven de epidemische grens komt. Hoe moet ik dat interpreteren? Want dan lijkt het alsof COVID-19 nog niet eens zo heel veel gevolgen heeft voor NL op dit moment, terwijl je van ziekenhuizen wat anders hoort.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:54

Ik ben niet zo'n ster in het interpreteren van grafieken, maar volgens mij lijkt het er op dat er nu nog geen griep is maar veel wel mensen in het ziekenhuis met griepachtige klachten die dus covid-19 hebben. De griep moet dus nog komen. Dat het minder is dan in het voorjaar klopt wel.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18045
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:30

'griepachtige klachten' is natuurlijk een breed begrip. Andere jaren waren er vermoedelijk mensen verkouden, daarmee kom je niet in het ziekenhuis, maar het valt in dit onderzoek vermoedelijk wel onder 'griepachtige klachten'.

*checkt onderzoek nog even goed* Inderdaad:
Citaat:
Met de koudere temperaturen is evenals andere jaren het risico op bovenste luchtweginfecties toegenomen. Dit patroon loopt tot op heden nagenoeg parallel aan dat van de wekelijkse surveillance van 2019. Tot op heden wordt hoofdzakelijk het rhinovirus aangetoond met in veel mindere mate SARS-COV-2 en andere virussen. Dit kan mede veroorzaakt worden doordat mensen met griepachtige verschijnselen naar een teststraat van de GGD worden doorverwezen. Het influenzavirus wordt dit najaar nog niet niet aangetoond (3).

Verkouden wordt dus in deze specifieke cijfers meegenomen, maar is dus voor de belasting voor de zorg echt iets anders dan Covid.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:33

Maar doet dat dan iets af aan de wellicht goede toevoeging van extra Vit D?

RianneH

Berichten: 28277
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:59

Mijn issue met het artikel is dat er gesuggereerd wordt dat Vit D en C supplementie werkelijk helpt tegen COVID of tijdens besmetting kan helpen het verloop te verzachten, maar dat is een nog onbewezen hypothese.
Neemt niet weg dat de kennis er is uit het verleden, het is bekend dat het goed is voor het afweersysteem deze (en andere) elementen goed op peil te houden, maar nog niet bekend of het helpt bij het bestrijden van dit specifieke geval van luchtwegvirus.

Ik vind de conclusie interessant, maar stoor me bijvoorbeeld aan het stukje over Vit D deficiëntie en Afrikaanse Amerikanen en de cijfers rond overlijden aan Corona, gezien op dat specifieke gebied er veel meer zaken meespelen dan enkel een vitamine gebrek (sociaal economisch, staat van gezondheidszorg in US, vertrouwen in artsen, overgewicht).

Overigens is het bekend dat de griepepidemie afgelopen winter korter en minder heftig is geweest door de maatregelen, meer handen wassen, afstand houden, thuis werken etc. En meeste wat wij griep noemen is gewoon verkoudheid, griep zelf is wel een tikje ernstiger.