Corona, Wetenschap & Discussie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Femke_Tweety

Berichten: 12000
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 11:44

Kelan schreef:
Deze kreeg ik in mijn mail.
Dacht ik zet m even hier, voor wie geinteresseerd is:


College over coronavaccins met Cécile van Els

27 januari | 20:00 uur | online vanuit TivoliVredenburg

Wat is de status van de coronavaccins? Wat is er bekend over de risico’s en nadelen, en wat weten we nog niet? Heb jij deze of andere prangende vragen? Of wil je een spoedcursus over de werking van vaccins? Kijk dan volgende week woensdag naar het pop-up college over coronavaccins met hoogleraar vaccinologie Cécile van Els. Na een kort college beantwoordt Cécile vragen die je kunt insturen via de chat.

Over de spreker
Cécile van Els is immunoloog bij het RIVM en hoogleraar vaccinologie aan de Universiteit Utrecht. Ze studeerde af als medisch bioloog aan de UU, promoveerde aan de Universiteit Leiden en werkte vervolgens als onderzoeker bij het RIVM en het Nederlands Vaccin Instituut. Van Els onderzocht hoe bescherming werkt tegen een groot aantal infectieziekten, waaronder AIDS, mazelen, griep, tuberculose, kinkhoest, pneumokokkenziekte en recent COVID-19.

Livestream
Het college is live te bekijken op de website van TivoliVredenburg.https://www.tivolivredenburg.nl/collegecoronavaccins/ Daar kun je het colleeg ook achteraf terugkijken. De link naar de opname zullen we onder andere delen op de Facebook-pagina voor alumni van de Universiteit Utrecht.




Even een reminder, dit is vanavond!

Ik heb hem in mijn agenda staan!

Femke_Tweety

Berichten: 12000
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 21:04

Ik zit te kijken!

Femke_Tweety

Berichten: 12000
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 21:30

Ze is op zich duidelijk, maar niveau wel extreem simpel. Gericht op de grote groep, en niet op mensen die al een goede basiskennis hebben.

Niveau derde klas voorgezet onderwijs ongeveer.
Kennis immunologie die wordt getoetst in Havo en VWO bovenbouw is nog wel een stukje hoger.
Over versimpeld wat mij betreft.

Ik ben benieuwd of er nog vragen op niveau komen, of dat het hierbij blijft.

mysa

Berichten: 10496
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 21:45

Ik heb als redacteur gewerkt, artikelen van artsen redigeren. Die moesten vertaald worden naar het niveau van twaalfjarigen.

BigOne
Berichten: 38320
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 21:47

mysa schreef:
Ik heb als redacteur gewerkt, artikelen van artsen redigeren. Die moesten vertaald worden naar het niveau van twaalfjarigen.

Klinkt apart maar wel een goede zaak, er zijn veel volwassen die zelfs met dat niveau moeite hebben.

Femke_Tweety

Berichten: 12000
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 21:53

Klopt.

En ik vind het zeker ook geen slecht webinar.

Maar het niveau in dit topic is bijvoorbeeld al een eind hoger.

De vragen die gesteld worden in de zoommeeting zijn ook vooral de standaardvragen die je hier op bokt in de verschillende topics zeer regelmatig voorbij ziet komen.

Niet het niveau van een hbo/wo college dus.
Dat is waar ik voor mezelf op hoopte.

Doet niets af aan het feit dat dit prima is juist voor een brede groep.

Kelan

Berichten: 1626
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 22:17

Jammer en mooi tegelijk dat het simpel / heel toegangelijk was.
Gisteren kon ik niet kijken, wilde het later even terug kijken, maar weet nu niet meer of ik dat echt ga doen


Nu op NPO3, in het programma Propoganda, een stukje over de (on)waarheden mbt de claims van Maurice de Hond mbt corona.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 17:06

Ik gooi mijn vraag even hier ook in.

De expert die Viruswaanzin in heeft gezet bij de rechtszaak over de avondklok (zie hier voor de livestream)

Ik vind zijn betoog lastig te volgen door het vele jargon. Is er iemand hier die kan uitleggen wat hij zegt en hoe dat Viruswaanzin' betoog ondersteund? En of dat enigzins correct is :))?

Jildau

Berichten: 9410
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 08:06

Ik ben ook heel benieuwd wat jullie hiervan vinden. Wanneer deze man gelijk heeft dan zijn we nu echt aan 't ouwehoeren om niks..

https://www.facebook.com/10000071168148 ... 6108/?d='n

Zijn er echt zoveel mutaties waarvan een groot deel helemaal niet erger / besmettelijker / dodelijker is?

Klopt het dat de medicijnen die hij noemt zo goed werken? Waarom wordt daar niet meer op ingezet?

Klopt het dat vaccineren geen zin heeft omdat we vaccineren tegen de eerste variant en er al zoveel nieuwe zijn?

Roodvos

Berichten: 6675
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 10:28

Jildau schreef:
Ik ben ook heel benieuwd wat jullie hiervan vinden. Wanneer deze man gelijk heeft dan zijn we nu echt aan 't ouwehoeren om niks..

https://www.facebook.com/10000071168148 ... 6108/?d='n

Zijn er echt zoveel mutaties waarvan een groot deel helemaal niet erger / besmettelijker / dodelijker is?
Ja. Dit kan je gewoon Googlen en is ook helemaal geen geheim. Het feit dat het virus muteert heeft het ook mogelijk gemaakt dat het heeft kunnen overstappen van de oorspronkelijke gastheer (vleermuis?) naar de mens.
Na elke besmetting is het virus een beetje gemuteerd. Er zijn dus inmiddels duizenden mutaties. Op die manier kan men ook volgen hoe het virus zich over de wereld verspreid heeft. Je kan zelf even zoeken, maar bijvoorbeeld hier kan je meer lezen over mutaties:
https://www.umcutrecht.nl/nieuws/klunzi ... leven-niet

Jildau schreef:
Klopt het dat de medicijnen die hij noemt zo goed werken? Waarom wordt daar niet meer op ingezet?
Geen idee, want ik ben geen arts o.i.d. Wat ik wel weet:
Medicijnen mogen, net als vaccins, niet zomaar ingezet worden. Elke medicijn is toegelaten voor bepaalde ziektes. Omdat Covid-19 nieuw is, zijn bestaande medicijnen niet toegelaten voor gebruik tegen Covid-19. Dat betekent natuurlijk niet dat ze niet gebruikt worden. Maar omdat het virus nieuw is en de combinatie, danwel de ernst, van de symptomen nieuw is gebeurt dit eerst in gecontroleerde omstandigheden. Ook moest men eerst uitzoeken wat de oorzaak was van bepaalde symptomen, om daar vervolgens een medicijn bij te kunnen zoeken.

Zo zijn er inmiddels ook al medicijnen bekend die de symptomen van Covid-19 (kunnen) verlichten. En is de behandeling van Covid-19 in de ziekenhuizen ook nog continu in ontwikkeling. Als je nu met Covid-19 in ziekenhuis wordt opgenomen is de behandeling anders dan vorig jaar april.

Waar het betoog van deze man aan voorbij gaat, is dat als je deze medicijnen nodig hebt je al ziek bent en (waarschijnlijk) in het ziekenhuis ligt. De zorg kan het nu, met maatregelen al amper aan en draait overuren. Het doel is dus om te voorkomen dat mensen ziek worden. Een vaccin is preventief, en helpt bij het voorkomen dat mensen (ernstig) ziek worden en dus ook restklachten overhouden. Medicijnen zijn curatief (genezend) en eigenlijk mosterd na de maaltijd.

Waar het betoog ook aan voorbij gaat is dat ook dat er veel mensen zijn die thuis uitzieken die nog langdurig klachten houden en revalidatie nodig hebben.

“Voorkomen is beter dan genezen” gaat hier letterlijk op.

Jildau schreef:
Klopt het dat vaccineren geen zin heeft omdat we vaccineren tegen de eerste variant en er al zoveel nieuwe zijn?
Nee. Zie o.a. hierboven. Er zijn wel zorgen over de werkzaamheid tegen bepaalde mutaties. Dit omdat deze specifieke mutaties zich bevinden in de codering van het spike-eiwit. In gewoon Nederlands: het zorgt ervoor dat het “zuignapje” waar het virus zich mee aan een cel hecht een andere vorm krijgt. Als je een vaccin hebt gekregen voor een rond zuignapje is het niet gezegd dat je lichaam ook een ovaal of vierkant zuignapje herkend.
De vaccin-ontwikkelaars houden e.e.a. dan ook goed in de gaten. Er lopen onderzoeken naar de werkzaamheid en indien nodig worden er aanpassingen gedaan.


En tot slot heb ik nog een opmerking over het betoog van deze man m.b.t. de avondklok. Dat het geen zin zou hebben omdat ouderen toch op dat tijdstip al thuis zitten.
Hij gaat hiermee voorbij aan de overdracht tussen de generaties. Dat hebben we na de zomer heel mooi kunnen zien. Eerst werden de studenten ziek. De studenten besmetten hun ouders, en dat is dan net weer de groep van middelbare leeftijd met mannen met een te hoog BMI die in onevenredig hoog % op de IC terecht komen. En die ouders besmetten weer hun ouders en hop: uitbraak in een verpleeghuis (de pandemie even heel platgeslagen).
Die avondklok moet dus sociale interactie tegen gaan. Zodat bovenstaande besmettingsroute wordt gedwarsboomd.

Ik ben maar een leek, maar ik vind dat deze man aan het ouwehoeren is en dat verpakt in heel veel dure woorden. Een soort van lege doos met een heel mooi glimmend papiertje met een grote strik erop. Het lijkt heel wat maar het is niks.

secricible

Berichten: 25698
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 10:34

Ik denk dat je laatste alinea een hele mooie samenvatting is roodvonk.

Over hydrochloroquine en ivermectine is al heel veel geschreven. O.a. viruswaarheid houdt sterk vast aan deze middelen als genezend maar van hcq is het onderzoek controversieel en lijkt het juist tegen te kunnen werken.
Van ivermectine lijkt in dierproeven een gunstig effect zichtbaar maar dat zijn zulke hoge doseringen dat het niet waarschijnlijk is dat veilige doseringen werkzaam zijn.

Ann

Berichten: 13311
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 10:44

Dank voor je heldere uitleg, Roodvos! :-)

Jildau

Berichten: 9410
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 10:48

Heel erg bedankt Roodvos! Superduidelijke uitleg!

Anna79

Berichten: 3381
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 13:38


secricible

Berichten: 25698
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 13:44

Hier heb ik ook wel vertrouwen in, hoewel ik liever een vaccin heb. Ik heb bij mijn zoontje gezien wat voor powerspul dexamethason is, maar het is wel echt mega zooi. Een soort extreem sterke prednison.

RianneH

Berichten: 28238
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 13:46

Klinkt interessant, en ik vind het voor de verandering ook een goed artikel, ze zijn kritisch over de aanpak, ze beargumenteren waarom ervoor gekozen wordt (werkbaar al op IC, nu in eerder stadium inzetten) en het is door de Etische Commissie goedgekeurd. Best een goede wetenschappelijke betrouwbare aanpak om de proef ruimer door te zetten. Want de laatste zin is ook erg belangrijk:

Citaat:
De covid-studie van deze Drentse huisartsen wordt momenteel uitgezet onder vijftig patiënten. Als deze proef slaagt, wordt opgeschaald naar 750 patiënten.


n=50 is wel erg laag, dus ook blij dat ze het daarna meteen kunnen/mogen (?) opschalen naar 750 patiënten. Maar ben ook benieuwd naar de controlegroep, of zal die er niet zijn...?

secricible

Berichten: 25698
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 13:52

De rest van NL is toch controlegroep? Je vergelijkt toch met reguliere behandelwijze?

RianneH

Berichten: 28238
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 13:55

Kan best eens zo wezen hoor :j

Roodvos

Berichten: 6675
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 14:33


Anna79

Berichten: 3381
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 15:54

Roodvos schreef:
Anna79 schreef:
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/167334 ... rtsen-goed

Hier hoor je ook weinig meer over terwijl dit mij een geweldige aanpak lijkt!

Daar hoort deze bij denk ik:
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/167688 ... de-monitor

Het artikel is ook nog maar van 2 weken geleden hè. Ik denk dat het erg kort dag is om nu al een evaluatie te verwachten.


Dankjewel Roodvos! Ik bedoelde meer dat ik had verwacht dat het wel landelijk in het nieuws was gekomen. Aangezien het een enorme doorbraak zou kunnen betekenen! Zeker nu de vaccins niet opschieten...

Femke_Tweety

Berichten: 12000
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 00:55

Ik heb hem in het algemene topic gegooid, hier ook nog even.

Past hier misschien zelfs nog wel wat beter.


_


Interessant artikel over zeer snel testen zonder laboratorium.

Voorlopige resultaten zeer veelbelovend:


https://www.theguardian.com/world/2021/ ... 1614113818


_


Ik hoop dat dit uiteindelijk ook goed door de peer reviews kan komen, en dat het simpel en niet al te duur te produceren is.

Het zou énorm veel verschil kunnen maken, mijns inziens.

Sodera

Berichten: 5305
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:18

Ik zag bij Diederik Gommers op Instagram een onderzoek genoemd, uitgevoerd in Ierland over de effectiviteit van vaccinaties. Hierbij waren 5 miljoen mensen onderzocht. Heeft iemand enig idee waar dat over gaat/welk onderzoek?
Hier wonen nl geen 5 miljoen mensen en er is nog geen 500,000 man gevaccineerd....

RianneH

Berichten: 28238
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:31

Dat is niet wat er staat, er staat namelijk:
“Uit Iers onderzoek blijkt...” dat betekend niet, uit onderzoek uitgevoerd op Ierse gevaccineerden, maar: dit is een onderzoek uitgevoerd door een Ierse groep. Die hebben zoals ik het nu lees de gegevens van 5 miljoen gevaccineerden beoordeeld en zien daarin dus die conclusie. De link naar dat onderzoek plaatst ie inderdaad niet, dat is een beetje jammer, al valt dat vast wel ergens terug te vinden :)

Sodera

Berichten: 5305
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:24

Ja daar heb je ook wel gelijk in.
Sorry... Enorme frustratie over de traagheid van vaccineren & de lockdowns hier. Vaccins relatief voldoene maar niet genoeg mensen om te prikken. Lockdown (dus alles dicht en max 5 km van je huis) is verlengd tot mei inmiddels, dus alles wat positief uit Ierland komt denk ik, rot op, doe eerst even normaal in je eigen land :o O:) :=

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 14:51

Heeft er iemand kunnen vinden of er al een deugdelijk onderzoekt is geweest met conclusie of de Britse variant daadwerkelijk net zo duidelijk/heftige nasleep heeft als het originele virus?
Zou toch mooi zijn als een minder ernstig maar wel besmettelijkere variant van het virus zich gaat verspreiden.