Nog meer mensen helemaal alleen?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 14:24

Anoniem schreef:
Gelukkig kwam het dus niet alleen bij mij verkeerd aan.


Nee hoor. Er mist nogal wat empathie in de post van Lindy. Fijn dat de sociale isolatie voor jou geen probleem is Lindy, en ik ben zeker met je eens dat het óók goed is om alleen te kunnen zijn. Maar... mensen zijn sociale wezens. De één meer dan de ander, maar in de basis zijn wij 'groepsdieren'. Dat sociale beperkingen dan een eenzaam gevoel kunnen geven is niet meer dan normaal .

Wat ouderen betreft; realiseer je dat hun wereldje vaak al klein(er) is. Ze zijn vaak minder fit, minder mobiel en minder vaardig met social media dan wij. Daarnaast zijn veel oudere mensen een deel van hun netwerk al kwijt; partners, familieleden en vrienden die al overleden zijn. Dan worden de sociale contacten die er nog wél zijn nog belangrijker.

Het zou je sieren om je denkkader iets te verruimen. Bovendien praat je nog onzin ook; was het maar waar dat 'iedereen' zijn leven platlegt voor ouderen (en voor de zorg en überhaupt de hele maatschappij). Veel mensen hebben toch lak aan de voorschriften en brengen daarmee nog steeds kwetsbare groepen extra in gevaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 14:26

Citaat:
Ik word zo moe van de ouderen die na 3 dagen geen bezoek al zitten te klagen over eenzaamheid. Iedereen legt gvd zijn hele leven plat voor jullie, het hele land gaat naar de knoppen voor jullie, en dan zeiken dat je geen bezoek krijgt. Nou ja, ik probeer dan maar te bedenken dat ze de situatie niet helemaal door hebben.

Wat een ongelooflijk nare opmerking. :\

neetoch
Berichten: 1032
Geregistreerd: 16-06-19

Re: Nog meer mensen helemaal alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 14:39

Hwn ontzettend veel sterkte.

En wat de ouderen betreft; Het hele land gaat naar de knoppen voor jullie? Zij zijn het geweest die ons complete land juist weer hebben opgebouwd. Ik ben echt flabbergasted dat een generatie genoot van mij dat durft te schrijven gewoon....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 14:41

RedPassion schreef:
Anoniem schreef:
Gelukkig kwam het dus niet alleen bij mij verkeerd aan.


Nee hoor. Er mist nogal wat empathie in de post van Lindy. Fijn dat de sociale isolatie voor jou geen probleem is Lindy, en ik ben zeker met je eens dat het óók goed is om alleen te kunnen zijn. Maar... mensen zijn sociale wezens. De één meer dan de ander, maar in de basis zijn wij 'groepsdieren'. Dat sociale beperkingen dan een eenzaam gevoel kunnen geven is niet meer dan normaal .

Wat ouderen betreft; realiseer je dat hun wereldje vaak al klein(er) is. Ze zijn vaak minder fit, minder mobiel en minder vaardig met social media dan wij. Daarnaast zijn veel oudere mensen een deel van hun netwerk al kwijt; partners, familieleden en vrienden die al overleden zijn. Dan worden de sociale contacten die er nog wél zijn nog belangrijker.

Het zou je sieren om je denkkader iets te verruimen. Bovendien praat je nog onzin ook; was het maar waar dat 'iedereen' zijn leven platlegt voor ouderen (en voor de zorg en überhaupt de hele maatschappij). Veel mensen hebben toch lak aan de voorschriften en brengen daarmee nog steeds kwetsbare groepen extra in gevaar.

Maar imo heb je alleen zijn en alleen zijn. Alleen zijn in de zin van je eigen plan trekken en jezelf niet afhankelijk maken van anderen voor je eigen geluk en je eigen levenspad, daar ben ik ook een groot voorstander van, maar is voor mij echt iets heel anders dan een beetje sociaal contact willen. Wat jij inderdaad al zegt: we zijn nou eenmaal, in meer of mindere mate, groepsdieren, en soms hoef je niet eens een diepgaand gesprek met een goede vriend of vriendin te hebben, maar is een glimlach van iemand op straat al voldoende om in die behoefte te voorzien.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 14:43

Marie_Anne schreef:
Citaat:
Ik word zo moe van de ouderen die na 3 dagen geen bezoek al zitten te klagen over eenzaamheid. Iedereen legt gvd zijn hele leven plat voor jullie, het hele land gaat naar de knoppen voor jullie, en dan zeiken dat je geen bezoek krijgt. Nou ja, ik probeer dan maar te bedenken dat ze de situatie niet helemaal door hebben.

Wat een ongelooflijk nare opmerking. :



Nou inderdaad schaam je dat je zoiets durft te zeggen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37370
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 15:00

Ik snap op zich wat er bedoeld wordt met de post. Ik hoor ook idd ouderen die nu al piepen dat er minder bezoek is. Maar dat zijn diegene die normaal niet eenzaam zijn. Ellende is die laatste groep hoor je nagenoeg niet. :(:) Die je nu hoort vallen daar meest niet onder. -O-

Hier mijn paps is bijna 86 en gaat nog de deur uit. Al zijn zijn afleidingen nu ook stilgevallen. Maar het is hem gelukt te beeldbellen vanmorgen met messenger. *\o/* Eerder was het met whats app van gv. Maar nu is het hem gelukt. Hij houdt zich nu bezig met zaadjes zaaien voor plantjes op zijn balkon.

Net heeft gv zijn buurman gebeld, is hij mantelzorger van en meest de enige die vaker komt. Beperkt thuiszorg, drukke kinderen. En nu juist, sins kort slaapt buurman beneden, valt regelmatig en is nu bekend lang zal hij niet meer leven.

Hij komt niet meer de deur uit, hele dagen in aan de keukentafeL tv kijken zonder contact met de buitenwereld. En dan valt je mantelzorger ook al weg. Buurman zei nu, ik roep je Gv waar ben je maar dan reageer je niet. |( Pff dat is heftig hoor. Zijn net traantjes gelaten hoor. (Note de huizen zijn gehorig en bij een kreet hoor je dat goed. Het alarm systeem faalt namelijk soms).

Groot verschil de man is twee jaar ouder dan mijn vader maar compleet een digibeet. Mijn vader redt zich wel en voelt zich niet eenzaam, buurman van gv redt zich niet en is wel eenzaam. -O-

MyWishMax

Berichten: 25487
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 15:06

Sterkte hwn

Ik kom me hier ook melden. Woon alleen na scheiding, gezondheidsproblemen dus altijd al beperkt in sociale contacten en sowieso buiten komen. Maar dit is toch wel veel vervelender. Ik heb wel hulp, maar daarnaast heb ik altijd 1 avond in de week dat ik wat met vrienden doe en verder niet echt vriendschappen waarmee ik veel contact heb via de telefoon. Degene die ik normaal spreek is nu druk omdat dochter thuis is en heeft nog veel mensen die langskomen enzo. Ik wil dat absoluut niet, mijn ouders helpen me regelmatig, ik kan niet zonder ze, maar vader is een risicogroep. Die heeft grootste gedeelte van 2018 in ziekenhuis doorgebracht en 2019 regelmatig voor controle, sowieso om de zo veel tijd een foto om te controleren hoe zijn longontsteking is. Die is chronisch namelijk. Dus aan de ene kant ga ik er niet meer langs en komen ze niet hier thuis maar heb ze wel nodig dus zie ze wel af en toe waardoor ik nog voorzichtiger ben.

Ik heb wel een hond, maar op dit moment kan ik die niet normaal uitlaten. De veldjes spelen allemaal kinderen en de plekken waar hij misloopt zijn nu zo druk dat dat niet kan. (Ik zit dan in rolstoel en dat durf ik niet als het zo druk is)

Het worden wel hele lange stille dagen zo. Heb van alles wat ik zou willen doen, maar qua gezondheid niet alleen kan.

Anoniem

Re: Nog meer mensen helemaal alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 15:19

Mywishmax :(:)

Jis_

Berichten: 11675
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 15:29

Anoniem schreef:
Gelukkig kwam het dus niet alleen bij mij verkeerd aan.


Zeer zeker niet, zo veel ouderen en ook jongeren die zich ook al eenzaam voelde voor deze maatregelingen. Logisch dat zulke opmerkingen kwetsend zijn. Je in kunnen leven in ouderen die niet zo flexibel meer zijn is een groot goed.

friezenfan2

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 16:39

En hier dacht ik eindelijk mensen te vinden die echt alleen zijn in deze periode.
Maar de ene gaat gewoon nog naar stal en de andere laat haar honden nog uit.
Ik zat al 10 dagen alleen op 1 kort praatje na met mijn moeder vrijdag aan de voordeur.
Dan pas zit je echt alleen. En ja ik voel me eenzaam. En wat Lindy ook denkt mensen zijn sociale wezens.
En als je met niemand face to face kan praten voor 8 dagen voel je je eenzaam. En dat lijkt me wel normaal. Vooral omdat ik ziek thuis zat en dus verplicht werd om niet naar buiten te gaan. Normaal kan ik heel goed alleen zijn, ook ik ben een introvert. Maar het is moeilijk omdat het je verplicht wordt en normaal is dit een keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 16:57

Friezenfan, ik ben helemaal alleen maar mijn honden moeten natuurlijk wel gewoon uitgelaten worden. Alleen in het bos lopen is nog steeds alleen hoor. :) Nu snap ik dat het nog pittiger is als je echt binnenshuis moet blijven, maar ik denk dat velen van ons op onze eigen manier alleen en (een beetje) eenzaam zijn.

rien10
Berichten: 14809
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 16:59

Dammie schreef:
Hier ook een alleenwonende.
Normaal geen probleem.
Maar nu vind ik een dag lang duren. Ik kan thuis werken, skype en bel veel voor mijn werk.
Het is moeilijk niet langs te kunnen gaan bij vrienden en familie.
Mijn broer is ook alleen, en ik zit al een paar dagen te twijfelen of we bij elkaar op bezoek kunnen.
Drie weken is echt lang.

Kan je niet gaan “samenwonen” met je broer. Dan heb je gezelschap van elkaar , maar niet keer op keer besmettings gevaar.

Morganlefay

Berichten: 8714
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 17:31

Ben ook van de alleen wonende met wel veel contacten buitenshuis. Als echte huismus kan ik mij goed zelf vermaken zolang ik mijn tuin in mag. Heb op mijn koelkast een things to do lijst hangen voor dit jaar en die heeft pas een vinkje uit staan. Laat dat nu mijn straatje zijn die net voor de "bui" opgehoogd is. ;)

milou123

Berichten: 7674
Geregistreerd: 16-05-06

Re: Nog meer mensen helemaal alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 18:07

Ook alleen, door een werkongeval bestaat mijn leven al 2.5 jaar al uit alleen zijn.
Maar toch had ik al die tijd veel contact met mijn vriendinnen. Dat is nu veel minder want die zijn nu druk met gezin/partner. Vooral dat ik mijn beste vriendinnetje niet zie of spreek vind ik echt heftig. Ben serieus jaloers op mensen die wel naar hun werk mogen (niet die in het ziekenhuis he), maar die zien nog mensen.
Social media helpt zeker niet mee, ook al weet ik als ik mensen spreek dat ze veel ruzies hebben. Maar toch. Heb het de afgelopen maanden echt moeilijk gehad met dat alleen zijn, echt heftig diepe eenzaamheid, en daar kwam ik net uit... En dat ik dan mensen zie die er lak aan hebben, daar kan ik echt zó enorm kwaad van worden. Alleen zijn is poedersuiker, is niemand voor gemaakt. Hoop echt dat we snel weer naar buiten mogen, maar vrees dat dit nog wel minstens 2 maanden duurt.

anjali
Berichten: 15221
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 18:54

RedPassion schreef:
Friezenfan, ik ben helemaal alleen maar mijn honden moeten natuurlijk wel gewoon uitgelaten worden. Alleen in het bos lopen is nog steeds alleen hoor. :) Nu snap ik dat het nog pittiger is als je echt binnenshuis moet blijven, maar ik denk dat velen van ons op onze eigen manier alleen en (een beetje) eenzaam zijn.

Met honden ben je toch niet alleen.

germie

Berichten: 26089
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 19:02

milou123 schreef:
Ook alleen, door een werkongeval bestaat mijn leven al 2.5 jaar al uit alleen zijn.
Maar toch had ik al die tijd veel contact met mijn vriendinnen. Dat is nu veel minder want die zijn nu druk met gezin/partner. Vooral dat ik mijn beste vriendinnetje niet zie of spreek vind ik echt heftig. Ben serieus jaloers op mensen die wel naar hun werk mogen (niet die in het ziekenhuis he), maar die zien nog mensen.
Social media helpt zeker niet mee, ook al weet ik als ik mensen spreek dat ze veel ruzies hebben. Maar toch. Heb het de afgelopen maanden echt moeilijk gehad met dat alleen zijn, echt heftig diepe eenzaamheid, en daar kwam ik net uit... En dat ik dan mensen zie die er lak aan hebben, daar kan ik echt zó enorm kwaad van worden. Alleen zijn is poedersuiker, is niemand voor gemaakt. Hoop echt dat we snel weer naar buiten mogen, maar vrees dat dit nog wel minstens 2 maanden duurt.

Ik hoop het niet dat het zo lang gaat duren.
Maar ook ik kijk inderdaad met scheve ogen naar mensen die wel aan het werk moeten, ik ga normaal ook gewoon dagelijks naar m'n werk, ben 12 uur per dag van huis. Maar erger me ook aan de radio die dan 'de mensen met een belangrijk beroep een hart onder de riem steken', alsof de rest niet belangrijk is.
Elke week werk ik normaal 1 dag thuis, dat is prima. Maar nu het moet is het echt verschrikkelijk.
2.5 jaar is echt lang. En gelukkig kwam je er uit, dan is dit wel extra hard natuurlijk. Ik hoop met je mee dat het niet lang duurt.

https://www.nu.nl/coronavirus/6039417/w ... -niet.html
Laatst bijgewerkt door germie op 22-03-20 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 19:05

anjali schreef:
RedPassion schreef:
Friezenfan, ik ben helemaal alleen maar mijn honden moeten natuurlijk wel gewoon uitgelaten worden. Alleen in het bos lopen is nog steeds alleen hoor. :) Nu snap ik dat het nog pittiger is als je echt binnenshuis moet blijven, maar ik denk dat velen van ons op onze eigen manier alleen en (een beetje) eenzaam zijn.

Met honden ben je toch niet alleen.



Serieus? :roll:
Ik heb hier een huis (opvang) vol dieren. Nee, dan ben ik feitelijk gezien niet alleen misschien. Maar ik voel me wel heel alleen... Ik zit in een nare vechtscheiding. Er is onzekerheid qua wonen en financiën. Voel me kwetsbaar nu, want wat gebeurt er met de dieren als ik ziek word? Ik ben helemaal alleen qua verantwoordelijkheid voor hen.

De dieren zijn alles voor me en ik voel zeker veel liefde... maar dat is anders dan een arm om me heen, een face tot face gesprek met een vriendin, een knuffel van mijn moeder, de gesprekken op de sportschool.

Zoals ik al schreef zijn er veel mensen op hun eigen manier alleen/eenzaam momenteel. Ik hoopte dat men elkaar in dit topic wat kon steunen. Maar ik ontstip, want een 'wedstrijd' wie het meest alleen is draagt niks bij.

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Re: Nog meer mensen helemaal alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 19:08

Wat een interessant bijdrage zo. (Ver)oordelen of iemand eenzaam is of niet. Hoe dan? En wat voor nut heeft zo’n reactie?

Volgens mij ging dit topic over eenzaamheid in deze periode. Een topic om elkaar tot steun te zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 19:13

:\ -:(- mensen echt..... Het lef om tegen mensen die zich zo kwetsbaar durven op te stellen dat soort opmerkingen te maken.
Het is verdomme niet aan jou om te bepalen of iemand zich wel of niet eenzaam voelt, domme internetheld. Een beetje extra trappen op iemand die zich al klote voelt. Voel je je nu wat?

germie

Berichten: 26089
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 19:18

Eenzaamheid is een gevoel en zeggen dat iemand zich aanstelt kan alleen als je ook echt iemand wilt opbeuren. Maar je kunt er nog niet over oordelen.
Ja, dieren beuren je op, maar het is geen vervanger van de mens voor velen. Als ik de deur niet meer uitkan dan hou ik mijn hart ook vast, ik voel me nu al eenzaam soms.
Laatst bijgewerkt door germie op 22-03-20 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

neetoch
Berichten: 1032
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 19:21

@Redpassion


Serieus? :roll:
Ik heb hier een huis (opvang) vol dieren. Nee, dan ben ik feitelijk gezien niet alleen misschien. Maar ik voel me wel heel alleen... Ik zit in een nare vechtscheiding. Er is onzekerheid qua wonen en financiën. Voel me kwetsbaar nu, want wat gebeurt er met de dieren als ik ziek word? Ik ben helemaal alleen qua verantwoordelijkheid voor hen.

De dieren zijn alles voor me en ik voel zeker veel liefde... maar dat is anders dan een arm om me heen, een face tot face gesprek met een vriendin, een knuffel van mijn moeder, de gesprekken op de sportschool.

Zoals ik al schreef zijn er veel mensen op hun eigen manier alleen/eenzaam momenteel. Ik hoopte dat men elkaar in dit topic wat kon steunen. Maar ik ontstip, want een 'wedstrijd' wie het meest alleen is draagt niks bij.[/quote]

Ik herken alles wat jij vertelt; Dan wel niet de vechtscheiding, want ik ben al jaren zelfgekozen single na de laatste relatie (dat nooit meer). Maar mijn dieren zijn ook mijn alles en het enige wat ik heb. Ik maak mij ook grote zorgen over wat nu als ik ziek wordt, of ik kan straks geen eten meer voor ze kopen, omdat het financieel in elkaar dondert. Ik moet wel zeggen, ik blijk dus echt geweldige vrienden te hebben, die gewoon mij hebben verzekerd dat ze mijn dieren opvangen, want ze willen niet eens dat ik ze weg doe of in laat slapen, want stel je voor dat ik het overleef. Dat doet mij ontzettend veel goed en geeft mij wel wat rust.
Dus ja ik begrijp jou echt helemaal gewoon :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 19:28

Shot in the dark van mijn kant dan maar (met als sidenote dat ik niet weet in hoeverre ik er zelf aan kan deelnemen omdat hier alles even onzeker is): zou het een idee zijn om een koffieuurtje o.i.d. te organiseren via Zoom of iets dergelijks voor mensen die daar behoefte aan hebben? En dan maakt het niet uit of je zes katten, drie kinderen of helemaal niemand om je heen hebt.

Ik zit trouwens te kijken naar DWDD met Floortje Dessing (want Floortje Dessing), en ik vind het oprecht jammer dat haar positieve, motiverende boodschap ten eerste compleet verkeerd geïnterpreteerd wordt, en ten tweede in zo'n negatief, veroordelend bericht als argument wordt aangevoerd.

Dikke knuffel voor milou en MWM. :(:)

Zelda_Link

Berichten: 220
Geregistreerd: 04-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 19:49

Poeh, ik dacht dat dit een topic zou zijn voor mensen die, net als ik, nu een paar weken geen face-to-face contact met mensen hebben omdat ze alleenwonend zijn en zich houden aan het gebod om geen onnodige sociale contacten aan te gaan.

Maar ik lees de laatste twee a drie pagina's met berichten door en het lijkt hier meer een wedstrijdje wie er het eenzaamst is??? Alsjeblieft mensen, het gaat er niet om of iemand al dan niet alleen is, maar of iemand zich eenzaam vóelt! Daar kan niemand anders over oordelen! Doe eens lief tegen elkaar! Juist nu!
Gelukkig lees ik ook veel lieve berichten van mensen die elkaar echt een hart onder de riem willen steken +:)+

Voor iedereen die zich eenzaam voelt, of dat nou met een huis vol dieren is, met veel digitale contacten of zonder dat alles....voor jullie állemaal veel sterkte en een dikke, digitale knuffel! :(:)

Anoniem

Re: Nog meer mensen helemaal alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 19:55

Precies. Dat moet het ook gewoon zijn.

Laten we die sfeer terug halen.

Heb ik trouwens al gezegd dat ik tegen m'n nepvisje klets? :+

Dammie

Berichten: 3325
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 19:58

Ik vind het idee van een digitaal koffieuurtje leuk. Ik heb vorige week zoom werkend gekregen, dus stap 1 is er.
Er is ook een party app om gezamenlijk vanaf afstand spelletjes te doen, ergens op bokt is die genoemd, maar ik weet niet meer waar.

App heet Houseparty
Laatst bijgewerkt door Dammie op 22-03-20 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt