buitenrit mag dat nog wel?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pjotrg

Berichten: 1159
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 11:13

_Penotti schreef:
Gini, ik ben het toch echt wel met pien_2010 eens.
Er lijken RIVM regels te zijn en bokt regels :+


pien_2010 woont net als ik in Frankrijk. En daar moet je thuis blijven. Dat is de wet op dit moment in Frankijk. De regels (en ook de boetes) zijn hier een stuk strenger dan in Nederland.

Er zijn een paar uitzonderingen op de regel, zoals: medische noodzaak, als je moet werken, boodschappen doen, een persoon in moeilijkheden verzorgen. Ook een "luchtje scheppen en een huisdier uitlaten" zijn toegestaan, als je maar binnen een straal van 1 kilometer van je huis blijft (een paar dagen geleden was dat nog 2 kilometer). Onder huisdier wordt hier verstaan een hond of kat (en nog een paar categoriën).
Een paard valt bij mijn weten onder de categorie vee.

Vee moet uiteraard ook verzorgd worden en dat is een stuk makkelijk als het dier aan huis staat.

Ik woon op het platteland, maar ik zou mensen tegen kunnen komen als ik naar het bos ga. pien_2010 woont, als ik het goed begrijp, ergens ver afgelegen en buiten een dorp. Ze zal dus op een buitenritje waarschijnlijk niemand tegen komen. Er is dus geen risico op besmetting en uiteraard altijd een risico op een ongeluk.

Het probleem is echter, dat volgens de huidige regels in Frankijk, een buitenrit geen essentiele activiteit is en dus mag het niet. En van die regel kun je je wel of niet iets aantrekken. De kans dat ze in het bos een gendarme tegenkomt is zeer klein.

Ze moet het dus zelf weten.

P.s. in Frankrijk verklaren ze de Nederlanders (en de Nederlandse regering) allemaal voor gek dat er in Nederland nog geen totale lockdown is. Wat is wijsheid? Ik weet het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 11:14

_Penotti schreef:
Blijkbaar lezen diverse bokkers het toch als wijzende vinger want zinnen als: "Grappig he, hoe erg we het allemaal vinden dat deze ziekte ons persoonlijk leven aantast. Dat is wat gebeurt wanneer een ver-van-mijn-bed show ineens helemaal niet meer zo ver is." komen mij niet zo prettig over.

Want voor mij tast het heel weinig aan.
Die buitenrit mag gewoon, mijn man werkt gewoon, boodschappen deden we al 1 keer in de week. En ik zit al langer thuis dan nu.

Maar als jij (en mindim) dat als een gesprek vind zal ik dat in gedachte houden bij de volgende berichten en ze anders proberen te lezen. :j


Wat jij daar nu noemt is heel algemeen toch. Het tast toch bijna iedereen zijn persoonlijk leven aan en toen het nog aan de andere kant van de wereld was, was het toch ook ver van je bed show. Ik weet nog wel dat het rivm zelfs zei dat we ons geen zorgen hoefden te maken. Dus in hoeverre is dat een belerende vinger naar jou. En als de situatie voor jou je leven bijna niet aantast, waarom voel je je dan zo aangesproken.

Ik neem geen risico nu en dat mag. Ik rijd zelfs helemaal niet en doe alleen wat noodzakelijk is. Om meerdere redenen. Ten eerste omdat ik niet in het ziekenhuis wil belanden, voor de zorg niet, omdat die al erg belast zijn momenteel en ook voor mezelf niet, want ik ben long patient.
Verder is mijn man op zee en geen idee wanneer hij door de crisis weer thuis komt en ik dus geen opvang zou hebben, als me wat overkomt. Je kan namelijk geen mensen meer vragen bij je thuis te komen om voor je kind en dieren te zorgen.

Dus al ga jij met een kudde over de vlakten galopperen, moet je fijn zelf weten. Het maakt me geen snars uit wat jij doet en als anderen het dak gaan repareren, ook prima. Niet mijn probleem. Ik kies er alleen voor het niet te doen. Maar dat mag ik schijnbar niet zeggen omdat een ander dan aanstoot aan neemt.

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 11:15

Penotti, maar ik bedoel het ook goed. Ik heb geen belerende vinger. Integendeel, op 1 van de voorgaande pagina's heb ik nog aangegeven dat als je vanuit je eigen stal vertrekt dat het dan ok is. Niet in België uiteraard, maar als dat in jouw land nog mag (Frankrijk voor Pien, Nederland voor jou?), trek er dan op uit. Maar blijf wel je gezonde verstand gebruiken. En maak misschien al eens beslissingen die misschien niet zo leuk zijn voor jezelf, maar wel het algemeen goed helpen.

En als iemand dan beslist van 'kijk, ik ga niet naar buiten omdat ik het risico wil beperken en de gezondheidszorg mogelijks niet extra wil belasten, ook al mag ik in mijn land nog wel naar buiten met mijn paard.' Dan vind ik dat een sjieke beslissing die ik toejuich. Dat wilt niet zeggen dat ik tegelijkertijd iedereen die deze beslissing niet neemt een belerend vingertje wil geven. :) :+
Laatst bijgewerkt door Gini op 25-03-20 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 11:16

_Penotti schreef:
Juist goed bedoeld dus -O-


_/-\o_

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 11:16

Citaat:
Maar dat mag ik schijnbar niet zeggen omdat een ander dan aanstoot aan neemt.

En dit vind jij een fijn gesprek?
Een fijne manier van communiceren?


Weet je laat maar. ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 11:21

_Penotti schreef:
Citaat:
Maar dat mag ik schijnbar niet zeggen omdat een ander dan aanstoot aan neemt.

En dit vind jij een fijn gesprek?
Een fijne manier van communiceren?


Weet je laat maar. ;(


Je neemt toch aanstoot aan mijn berichten, vanaf de eerste post al en die ging enkel over wat niet doe en waarom. Daar voelde je je al zoor aangesproken.

Jij communiceert ook niet fijn, je gooit me de ene na de andere vervelende opmerking voor de voeten, over hoe ik jou toch wel niet veroordeel. Terwijl ik al 20 maal noem, dat je zelf moet weten wat je doet. En als je dan alleen dit zinnetje kan quoten en dan zeggen dat het geen fijn gesprek is, dan zou ik toch echt even je eigen posts gaan nalezen en zien hoe vriendelijk je eigen toon de hele tijd is.

Verder heb ik het helemaal niet over een gesprek gehad? En idd laat maar, als je niet wil lezen wat een ander schrijft en alleen maar andere mensen allerlei meningen toe dicht bij gebrek aan argumenten, dan kunnen we beter maar ophouden.

Josien_

Berichten: 9047
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: buitenrit mag dat nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 11:42

Op dit moment rijd/wandel ik nog buiten. Mijn pony is momenteel herstellende van een peesblessure en mag tot 45 min stappen. Om niet altijd geestdodende rondje over het terrein te doen gaan we ook naar buiten. Nooit met meer dan 2 en we zoeken de rust op zo ver mogelijk.

Nickolay

Berichten: 2056
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: buitenrit mag dat nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 11:52

@pjotg. Ik ben het met de fransen eens, maar de nederlandse regering blijft hun ogen sluiten.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 11:55

_Penotti schreef:
Er lijken RIVM regels te zijn en bokt regels :+

Een organisatie als RIVM geeft algemene regels en kan op dit moment echt geen tijd besteden aan alle details van iedereen zijn hobby. Dus gaan ze ervan uit dat mensen hun gezond verstand gebruiken en niet gaan zoeken naar achterpoortjes.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 11:58

Dit is oorlog en in de oorlog valt het laagje vernis over de beschaving weg. En komt de ware aard van de mens boven. En die is in de meeste gevallen : ik ik ik... Tot hun eigen partner/vader/moeder ligt te creperen met Corona, dan gaan ze het hardste schreeuwen hoe schandalig het wel niet is dat er nog iemand voor zijn plezier een poot buiten het erf zet.
Dat is hoe mensen zijn. Daarvoor hoef je niemand te judgen of met de vinger te wijzen. Iedereen bekijkt het vanuit zijn eigen mini-universum. Ik vind dit vooral zeer boeiend. :D

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 11:59

Gini schreef:
Mindim schreef:
Ik ga niet. Niet zozeer vanwege besmetting, want daarvoor ben je te ver van iedereen af te paard. Maar puur voor het feit, dat mocht er wel iets gebeuren (en dat kan met het makste paard van stal, het blijven dieren) het een extra belasting is voor dezorg en die mensen hebben nu wel wat anders te doen.


_/-\o_


_/-\o_

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 12:01

Sclimpre schreef:
_Penotti schreef:
Er lijken RIVM regels te zijn en bokt regels :+

Een organisatie als RIVM geeft algemene regels en kan op dit moment echt geen tijd besteden aan alle details van iedereen zijn hobby. Dus gaan ze ervan uit dat mensen hun gezond verstand gebruiken en niet gaan zoeken naar achterpoortjes.

Maar het zijn geen achterpoortjes, dat is het nou net.
Als hier wel een fietser of hardloper voorbij mag komen mag je van de boktregels niet op je paard naar buiten.
En gezond verstand is groepen mijden: Check.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 12:05

Er is volgens mij niemand die gezegd heeft dat je in Nederland niet naar buiten mag met je paard. Dat sommige kiezen om het niet te doen wil niet zeggen dat hun vinden dat niemand dat mag.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 12:07

_Penotti schreef:
Sclimpre schreef:
Een organisatie als RIVM geeft algemene regels en kan op dit moment echt geen tijd besteden aan alle details van iedereen zijn hobby. Dus gaan ze ervan uit dat mensen hun gezond verstand gebruiken en niet gaan zoeken naar achterpoortjes.

Maar het zijn geen achterpoortjes, dat is het nou net.
Als hier wel een fietser of hardloper voorbij mag komen mag je van de boktregels niet op je paard naar buiten.
En gezond verstand is groepen mijden: Check.

Degenen die in Belgie lockdown parties organiseerden hebben ook geen enkele wet overtreden.
Gezond verstand is niet alleen groepen vermijden, maar ook kans op ongelukken vermijden.

Skessa_
Berichten: 10705
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 12:08


_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 12:10

Citaat:
Degenen die in Belgie lockdown parties organiseerden hebben ook geen enkele wet overtreden.
Gezond verstand is niet alleen groepen vermijden, maar ook kans op ongelukken vermijden.

En mijn hersenletsel heb ik toch opgelopen in de wei naast het paard.
Dus gaan we nu ook maar allemaal alleen maar voeren en meer niet meer? Zeker niet meer naar pension bij vol pension.
Niet meer borstelen, niet meer knuffelen. Alleen voeren en weg weer.
Of is dat ineens geen risico lopen? Dan kom je weer uit bij, iedereen doet zijn eigen ik.

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: buitenrit mag dat nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 12:24

Penotti, ik snap niet waarom je telkens zo boos wordt? Niemand heeft gezegd dat je absoluut niet meer buiten mag met je paard, dus alsjeblieft stop ten eerste met die insinuatie van "Boktregels". Voelt echt niet fijn om telkens zo bejegend te worden. Je treedt in discussie tegen standpunten die niemand hier ingenomen heeft.

Tancreda4

Berichten: 24114
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 12:28

Niemand zegt dat, maar als je wel naar buiten gaat impliceer jij dat men geen gezond verstand heeft e.d. Dan kan je doen dat je geen vinger wijst maar je doet het stiekem wel.

Terugkomend op de vraag. Ja, je mag gewoon buitenrijden. Houdt 1.5 meter afstand en niet in groepen. (Nederland)

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 12:31

Tancreda4 schreef:
Niemand zegt dat, maar als je wel naar buiten gaat impliceer jij dat men geen gezond verstand heeft e.d. Dan kan je doen dat je geen vinger wijst maar je doet het stiekem wel.

Terugkomend op de vraag. Ja, je mag gewoon buitenrijden. Houdt 1.5 meter afstand en niet in groepen. (Nederland)

Precies dat.

mylittlejoy

Berichten: 3296
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 12:38

_Penotti schreef:
Citaat:
Degenen die in Belgie lockdown parties organiseerden hebben ook geen enkele wet overtreden.
Gezond verstand is niet alleen groepen vermijden, maar ook kans op ongelukken vermijden.

En mijn hersenletsel heb ik toch opgelopen in de wei naast het paard.
Dus gaan we nu ook maar allemaal alleen maar voeren en meer niet meer? Zeker niet meer naar pension bij vol pension.
Niet meer borstelen, niet meer knuffelen. Alleen voeren en weg weer.
Of is dat ineens geen risico lopen? Dan kom je weer uit bij, iedereen doet zijn eigen ik.


Dat je kan ook vallen met fietsen, wil niet zeggen dat het op dit moment niet verstqndig is om te gaan motorcrossen. Wat veel mensen hier proberen te zeggen is dat het verstandig is om zoveel als mogelijk aan risicobeperking te doen. De invulling daarvan verschilt per persoon en dat mag, nu er in Nederland nog geen zwart op wit regels voor zijn. Wat wel het gevolg is, is dat wanneer blijkt dat een grote groep mensen deze risico's verkeerd inschat, die regels er wel zullen komen en we niet meer mogen. Vanuit een voorkomen is beter dan genezen gedachte denk ik dan: ik ga nu even niet springen, omdat ik dat niet dagelijks doe. Niemand zegt dat je niets meer met je paard kan doen en naast het paard niet gewond kan raken. Je raakt echter over het algemeen sneller ernstiger verwond als je erop zit. That's all.

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 12:43

Tancreda4 schreef:
Niemand zegt dat, maar als je wel naar buiten gaat impliceer jij dat men geen gezond verstand heeft e.d. Dan kan je doen dat je geen vinger wijst maar je doet het stiekem wel.


Lees hieronder nog eens heel goed hoe dat gesprek precies afgerond werd. Besteed vooral aandacht aan het allerlaatste woord dat ik typ.

Gini schreef:
_Penotti schreef:

Klopt.
En een buitenrit met 1 of 2 personen in een niet druk gebied valt gewoon onder gezond verstand :)


En vertrekkende van de eigen stal. Inderdaad.

Ann

Berichten: 13342
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 12:43

Mindim schreef:
Ik ga niet. Niet zozeer vanwege besmetting, want daarvoor ben je te ver van iedereen af te paard. Maar puur voor het feit, dat mocht er wel iets gebeuren (en dat kan met het makste paard van stal, het blijven dieren) het een extra belasting is voor dezorg en die mensen hebben nu wel wat anders te doen.

Zo denk ik er ook over! Geen onnodige risico's nemen momenteel.
Net zoals mensen niet moeten gaan klussen nu ze zo (te)veel vrije tijd hebben, als ze geen "Bob de Bouwer" zijn...

Narcissa
Berichten: 3054
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 12:44

sevke schreef:
Dit is oorlog en in de oorlog valt het laagje vernis over de beschaving weg. En komt de ware aard van de mens boven. En die is in de meeste gevallen : ik ik ik... Tot hun eigen partner/vader/moeder ligt te creperen met Corona, dan gaan ze het hardste schreeuwen hoe schandalig het wel niet is dat er nog iemand voor zijn plezier een poot buiten het erf zet.
Dat is hoe mensen zijn. Daarvoor hoef je niemand te judgen of met de vinger te wijzen. Iedereen bekijkt het vanuit zijn eigen mini-universum. Ik vind dit vooral zeer boeiend. :D


Als je dit oorlog vind, dan denk ik dat je eens een maandje naar een écht oorlogsgebied moet gaan. Dat valt niet te vergelijken. Ik denk dat de meerderheid maar al te graag de oorlog zou ruilen voor dit virus.

Wat dit virus wél is (buitenom een moment voor moeder natuur om even bij te komen): een grootschalige herinnering dat we allen sterfelijk zijn. We zijn er zó aan gewend dat er voor bijna alles een medicijn is. Nu een virus door de wereld raast waar nog geen medicijn voor is, worden we even terug met de pootjes op aarde gezet dat we niet ongenaakbaar zijn. En dat is beangstigend voor de mensheid: iets niet onder controle hebben...

Lockdown zal niet helpen, daar zijn we veel te bereisd voor. Zodra de lockdown wordt opgeheven, zullen mensen weer massaal gaan reizen. 1 toevallig contact met een besmet persoon in een ander land is dan voldoende om het hier weer te laten losbarsten. De enige manier waarop een lockdown succesvol is, is om letterlijk iedereen in zijn huis op te sluiten tot er een vaccin is - wat nog wel een jaar duurt. Is dat wat we moeten willen, een jaar opgesloten zitten om vervolgens aan andere ziektes te overlijden (want de weerstand wordt niet geprikkeld, dus die daalt sterk), vooropgesteld dat mensen nog geld hebben om levensnoodzakelijke middelen te kopen (de economische recessie begint nu al)? Nee, dat is geen realistisch scenario.

Ik vind de maatregelen van Nederland prima momenteel. Waar mogelijk proberen te vertragen zodat de zorg niet overbelast wordt. Ja, daar zullen mensen bij sterven, zij die niet sterk genoeg zijn. Dat is rot maar dat is het leven. Je komt op aarde en x aantal tijd later verlaat je hem weer. The circle of life... En uiteraard zal ik het vreselijk vinden als dat iemand uit mijn familie is, maar als ze niet aan corona sterven zullen ze dat wel aan wat anders doen. Als ik het zelf krijg, hoeven ze mij niet op de IC te leggen maar mogen ze mij meteen euthanaseren: met mijn zwakke gezondheid zal ik het toch niet overleven. Maar ik ben dan ook helemaal niet bang voor de dood.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:40

En toch is dit te vergelijken met een oorlogssituatie. Niet elk oorlogsgebied bestaat uit één grote frontlinie.
Ik ben geen viroloog en weet niet welke de 'goede' of 'juiste' maatregelen zijn. Ik bekijk het enkel uit sociologisch oogpunt. Het vernis valt van de samenleving. De ware aard komt boven. Je kunt ze er allemaal uitpikken, nu. De collaborateurs. Het verzet. De kampbewakers. De knoppenduwers. Degene die hun verantwoordelijkheid oppakken (de natuurlijke leiders) en de natuurlijke volgers, die wachten tot 'de overheid' met een oplossing komt.
Boeiend, toch?

Nickietje
Berichten: 157
Geregistreerd: 03-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:51

plutolover schreef:
ik lees ook dat sommige niet met de trailer op pad gaan? waarom zou dat niet mogen. lees nergens over een reisverbod met je paard.


In België mag het wel degelijk niet! Nederland weet ik het niet natuurlijk.