buitenrit mag dat nog wel?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
josien_m_
Berichten: 2440
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 18:03

Ik zou willen aanbevelen draai het eens om: wat kan ik, jij doen om besmettingen te voorkomen naast wat de regels nu al zijn. En 2 wat kan ik doen om de gezondheidswerkers zo goed mogelijk hun essentiele werk te kunnen laten doen. Voor mij is dat me aan de regels houden en verder nog, me aan de geest van de regels houden. Alles doen wat ik kan bedenken om risico's zoveel als mogelijk te voorkomen. Dus voor mij: niet paardrijden, niet op het dak werken, alleen de weg op in noodzaak (boodschappen) geen potentieel gevaarlijke apparaten gebruiken. En vast nog wat zaken die ik nog niet heb bedacht.

Suliko

Berichten: 4353
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: buitenrit mag dat nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 18:19

Interessante discussie.

Fijn om de reacties te lezen over het 'waarom niet', dat zet me wel aan het denken.

De enige reden dat ik nog naar buiten ga is om boodschappen te doen en de paarden te verzorgen. Voor mij valt buiten rijden eigenlijk wel onder essentiële training... de een heeft artrose en is te dik en veel in de bak is veel te belastbaar, de ander wordt erg snel dik en moet echt genoeg bewegen (kilometers maken, tempo of afstand training is bij beide paarden altijd de hoofdzaak geweest naast werken aan de hand en dressuurmatig rijden). We staan direct aan het bos en afhankelijk van welke kant je op gaat, hoef je echt niemand tegen te komen. Ik zie er voor nu nog geen reden toe om niet buiten te rijden, in mijn eentje en hooguit met één ander persoon waar ik vaak mee samen ga.
In het bos ben ik minder in contact met mensen dan op stal, dus het liefst hang ik ook niet te lang op stal en in de bak rond.

Ik begrijp dat paardrijden een risico sport is, maar als ik kijk naar alle kilometers en uren die ik heb gemaakt met deze 2 paarden in het (buiten)land en veel rare situaties de afgelopen jaren zonder ook maar één schrammetje, voelt het voor mij niet als risico opzoeken. Met een ander paard aan de slag gaan, wat ik minder goed ken, zou ik dan ook niet doen nu.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:16

josien_m_ schreef:
Ik zou willen aanbevelen draai het eens om: wat kan ik, jij doen om besmettingen te voorkomen naast wat de regels nu al zijn. En 2 wat kan ik doen om de gezondheidswerkers zo goed mogelijk hun essentiele werk te kunnen laten doen. Voor mij is dat me aan de regels houden en verder nog, me aan de geest van de regels houden. Alles doen wat ik kan bedenken om risico's zoveel als mogelijk te voorkomen. Dus voor mij: niet paardrijden, niet op het dak werken, alleen de weg op in noodzaak (boodschappen) geen potentieel gevaarlijke apparaten gebruiken. En vast nog wat zaken die ik nog niet heb bedacht.


dit dus. _/-\o_
Sommige mensen komen echt in aanmerking voor de Darwinprijs tegenwoordig. :D

mylittlejoy

Berichten: 3296
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: buitenrit mag dat nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:43


_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: buitenrit mag dat nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:46

Dus de wielrenners en hardlopers zijn sporten die volgens het KNHS niet meer door mogen gaan?

"De paardensporters zijn de enige sporters in Nederland die nog door mogen gaan volgens de huidige regels."

Ze kletsen dus onzin.

mylittlejoy

Berichten: 3296
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: buitenrit mag dat nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:01

Joh, het is gewoon een verzoek om zoveel mogelijk contact te beperken zodat de paardensport, die wel degelijk een uitzonderingspositie heeft, door kan blijven gaan. Als je daar al door aangebrand wordt, weet ik het ook niet meer.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: buitenrit mag dat nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:03

Aangebrand? Nee niet echt.
Maar dat dit nog de enige sport is is natuurlijk onzin. Iets onzin noemen staat gelijk aan aangebrand? Oke weet ik dat ook weer :D

Esaqar

Berichten: 3179
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:03

Ik blijf gewoon op buitenrit gaan zolang dat mag.
Als ik tot juni niet meer met mijn vrienden af kan spreken, niet meer kan stappen, en alleen maar mag werken... Ja, dan heb ik 1 of 2 buitenritten in de week nodig om er geestelijk niet helemaal aan onderdoor te gaan.
Ik snap alle regels, ik hou me er aan. Maar zolang het nog mag ga ik met mijn merrie nog lekker de bossen in... :)

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:09

Esaqar schreef:
Ik blijf gewoon op buitenrit gaan zolang dat mag.
Als ik tot juni niet meer met mijn vrienden af kan spreken, niet meer kan stappen, en alleen maar mag werken... Ja, dan heb ik 1 of 2 buitenritten in de week nodig om er geestelijk niet helemaal aan onderdoor te gaan.
Ik snap alle regels, ik hou me er aan. Maar zolang het nog mag ga ik met mijn merrie nog lekker de bossen in... :)

Lekker doen hoor.
Als je geestelijk erdoorheen zit heeft ook niemand wat aan. :(:)

Grooming_Mom

Berichten: 438
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:35

Wij zijn gisteren gegaan, mijn dochter te paard en ik op de fiets als begeleiding. Fijn om er even uit te zijn, het bos was uitgestorven maar ik voelde me toch een beetje `in overtreding`zeg maar.

Tancreda4

Berichten: 24114
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:09

_Penotti schreef:
Aangebrand? Nee niet echt.
Maar dat dit nog de enige sport is is natuurlijk onzin. Iets onzin noemen staat gelijk aan aangebrand? Oke weet ik dat ook weer :D


Eens, alle sporten mogen nog alleen niet meer in sport scholen en als 1.5 meter maar wordt gehandhaafd. Maar je mag nog steeds met je personal trainer het park in voor niet-contact sporten. Dus dat we de enige sporters zijn is idd wat stellig.

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:19

Grooming_Mom schreef:
Wij zijn gisteren gegaan, mijn dochter te paard en ik op de fiets als begeleiding. Fijn om er even uit te zijn, het bos was uitgestorven maar ik voelde me toch een beetje `in overtreding`zeg maar.


Waarom voelde je je zo?
Omdat het in jouw gemeente daadwerkelijk niet meer mag.
Omdat jij het gevoel had toch een bepaald risico te nemen.
Omdat je de mening van anderen "vreest".

mylittlejoy

Berichten: 3296
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:20

_Penotti schreef:
Aangebrand? Nee niet echt.
Maar dat dit nog de enige sport is is natuurlijk onzin. Iets onzin noemen staat gelijk aan aangebrand? Oke weet ik dat ook weer :D


Paardrijden is wel degelijk de enige sport die nog in ongewijzigde vorm doorgang mag vinden op een sportlocatie. Maar prima, haal je schouders op doe het af als onzin, omdat één zin uit het artikel niet helemaal correct verwoord is.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:24

mylittlejoy schreef:
_Penotti schreef:
Aangebrand? Nee niet echt.
Maar dat dit nog de enige sport is is natuurlijk onzin. Iets onzin noemen staat gelijk aan aangebrand? Oke weet ik dat ook weer :D


Paardrijden is wel degelijk de enige sport die nog in ongewijzigde vorm doorgang mag vinden op een sportlocatie. Maar prima, haal je schouders op doe het af als onzin, omdat één zin uit het artikel niet helemaal correct verwoord is.


Ook dat klopt niet.

Manege- en verenigingslessen per direct afgelast,
Groepsactiviteiten en georganiseerde buitenritten niet toegestaan
Pensionstallen mogen met extra maatregelen open blijven zodat paardeneigenaren hun paarden de nodige dagelijkse verzorging en beweging kunnen bieden.

Een buitenrit met twee is mogelijk in verband met de veiligheid van mens en dier. Wel moet men altijd minimaal 1,5 meter afstand houden van elkaar.
Net zoals mountainbikers, wielrenners, hardlopers, en meerdere sporten.

Dus ik haal mijn schouders niet op, ben niet aangebrand, ik hou het graag bij de feiten, niet bij de gevoelens zoals sommige het liever zouden zien.

mylittlejoy

Berichten: 3296
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: buitenrit mag dat nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:49

Waarom doe je dan het artikel, waarbij verwezen wordt naar die regels, af als "ze kletsen dus onzin"? Er staat een boel waardevolle informatie in, waarom dit als onzin bestempelen op basis van één zin? Dit geeft de indruk aan mij dat je dit alles maar nonchalant opvat.

Misschien heb ik gewoon teveel beelden gezien van mensen die de regels aan hun laars lappen.

Rubs

Berichten: 533
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:58

Ik rij nog in het bos/duingebied op doordeweekse dagen, dan is er niemand, ik doe bewust rustiger aan voor de veiligheid.
De stal is praktisch aan de rand van het bos, dus onderweg er naar toe kom ik weinig wezens tegen.
En ik rij in het weekend in de bak. Les heb ik voorlopig niet want onze instructeur valt onder de kwetsbare groep helaas, voor hem is dit allemaal zeer zorgelijk.
Mijn stal is kleinschalig en ik houd bewust afstand van iedereen, en als ik klaar ben ga ik gelijk weg.
Zo houd ik het prima vol, ik denk dat deze situatie minimaal nog 3 maanden duurt. we zitten nu nog maar aan het begin.
Wij hebben ook een hond, die laten we ook uit, op straat, en we gaan met een hele grote boog om anderen heen.
In deze tijd voel me echt een gelukkig mens dat ik beesten heb. Lekker veel buiten, MET grote afstand!

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 17:03

mylittlejoy schreef:
Waarom doe je dan het artikel, waarbij verwezen wordt naar die regels, af als "ze kletsen dus onzin"? Er staat een boel waardevolle informatie in, waarom dit als onzin bestempelen op basis van één zin? Dit geeft de indruk aan mij dat je dit alles maar nonchalant opvat.

Misschien heb ik gewoon teveel beelden gezien van mensen die de regels aan hun laars lappen.


Ze kletsen toch ook onzin dat de paardensport de enige is die gewoon door mag gaan.
Dat is gewoon niet zo.
Tancreda4 zegt het dan misschien wat netter: Dus dat we de enige sporters zijn is idd wat stellig.
Mijn bewoording, onzin :D
Daar lijk jij nogal aangebrand in in mijn woordkeuze.


Dat jij gezien hebt dat teveel mensen de regels aan hun laars lappen kan, geloof je ook direct, heb de beelden op tv ook gezien.
Maar de aanname dat ik het nochelant opvat schiet me best verkeerd.
Ik ben best van de regels zelfs, hou me daar ook aan, maar nee ik doe niet aan de bokt regels.

Ik wil ook voor jou gevoel best zeggen wat ik zelf nu doe.
Ik zit de hele dag thuis, maar deed dat ook al voor corona.
Ik doe 1 keer in de week boodschappen, deed dat ook al voor corona. En was daarna ook meteen de handen.
Mijn man werkt nog wel want die heeft een vitaal beroep, maar komt zeer weinig in contact met mensen, dus niet heel hoog risico.
Mijn familie heb ik al weken niet meer gezien, ook niet mijn jarige neefje vandaag.

Ja ik ga op buitenrit, met mijn man die dus de hele week heeft gewerkt en hij loopt dan met de hond mee. Daaruit kun je concluderen dat ik ook stap, anders moet hij zo hard :)
We lopen hier vanuit huis, dus geen pension, zo de zandpaden en de landwegen op en komen zelden mensen tegen. Afgelopen zondag 2 crossmotoren. Meer niet.
Het risico dat ik ga vallen is denk ik kleiner dan dat mijn man getackeld word door onze 8 maanden oude Rottweiler :D
Mijn 5 jarige wat onstuimig paard rij ik nu niet, niet met buitenrit niet in de buitenbak.
Dus denk zeker na over de risico's.

Wil je nog meer weten? :D
En ook dit bericht is niet met een nare ondertoon bedoeld, gewoon ter verduidelijking. Meer kan ik ook niet meer doen. :)

pjotrg

Berichten: 1159
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 17:15

Da's nou net een beetje het probleem in Nederland. De regering wil niet in een totale lockdown gaan, met als gevolg dat de regels beperkt blijven (t.o.v. andere landen) en op verschillende manieren geïnterpreteerd kunnen worden.

Het gevolg zie je hier in dit topic. Een deel van de mensen interpreteren de regels "naar zich toe" (zonder kwade bedoelingen uiteraard). Als de regels niet helder en éénduidig zijn worden ze ook minder eenduidig gerespecteerd.

Het heeft ook met cultuur te maken. In een land als China zijn de mensen meer geneigd om te doen wat de regering opdraagt. In Frankrijk, waar de individuele vrijheid en verworvenheden een groot goed zijn redeneert men. "Het is verboden, ik kan het wel doen, maar ik moet voorkomen dat ik gepakt wordt". In Nederland geldt dat individuele vrijheidsgevoel misschien nog wel sterker: "ja het mag niet, maar zoals ik het doe kan het wel". Veel mensen zoeken een uitweg.

Iedereen baalt als een stekker van de huidige situatie. Hoe meer we voorkomen dat het virus zich kan verspreiden, hoe eerder we weer normaal kunnen leven.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: buitenrit mag dat nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 17:20

Maar de regels zijn toch helder?
Niet in groepen of waar je veel mensen tegen kunt komen omdat je dan kunt verspreiden.

Ik zie hier geen van de buitenrijders rijden die zeggen ik reed in op een druk strand of bos.
Niet door een drukke straat.
Maar mensen die bijna niemand tegenkomen en dan ook op gepaste afstand.

Op het moment dat vanuit de regering zegt we mogen niet meer buiten, behalve apotheek of supermarkt, dan is het inderdaad anders.

Rubs

Berichten: 533
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: buitenrit mag dat nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 17:36

Ik vind de regels juist helemaal helder, en de onderbouwing vanuit RIVM ook. NL kiest juist, gebaseerd op feiten, niet voor een totale lockdown. Een totale lockdown zou dan moeten tot er voor iedereen een vaccin is, wat ongeveer een jaar duurt!, want zodra de totale lockdown wordt opgeheven begint alles van voor af aan. Dit virus is er al en gaat nooit meer weg, totdat iedereen of het doormaakt heeft, of gevaccineerd is.
En het leven gaat weliswaar op een gekke manier ook gewoon door. Dus, lekker op mijn paard in mijn vrije tijd, alleen!

pjotrg

Berichten: 1159
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Re: buitenrit mag dat nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 17:58

De tijd zal het leren

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 19:57

Penotti, 1 vraagje: zou je willen stoppen met het gebruik van het woord "boktregels"? Komt voor mij zo denigrerend over (mijn visie versus de visie van de Bokkers), terwijl iedereen in deze tijden enkel maar zijn best doet. Bij voorbaat dank! :)

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: buitenrit mag dat nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 20:31

Daar wil ik best mee stoppen hoor :j
Maar voor mij maakte het gewoon in 1 woord heel duidelijk dat mensen die met Darwinprijzen en andere soort gelijke opmerkingen komen, toch een eigen gedachte er op na blijken te houden buiten die van het RIVM om.
Maar ik zal hem hier niet meer gebruiken.

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: buitenrit mag dat nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 20:42

Super, dank je wel! :)
Als ik voor mezelf spreek, probeer ik juist niemand regels op te leggen. Ik geef alleen mijn visie/mening en daar is iedereen vrij mee om te doen wat die wilt.