Corona en vakantie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IpsilonkaJarig

Berichten: 5862
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 15:23

moonsparkle schreef:
Ik kan niet thuiswerken... Gevaccineerd en Crp + antigen test, het grootste risico is het vliegtuig, een paar uur met mensen waarvan je helemaal niet weet of ze getest hebben, dat vind ik toch wel een naar idee. Verder op bestemming zal ik weinig risico lopen in the middle of nowhere


Ik wil je niet "bang" maken, maar ik heb dus wel hoogst waarschijnlijk corona opgelopen tijdens de heenvlucht. Wij gingen niet heel lang weg, dus toen de eerste klachten kwamen was ik net thuis. Maar ook ik was dus in mijn besmettelijke tijd op de terugvlucht, wie weet wat ik heb aangestoken -O-

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 15:35

Wij hebben voor het vliegen apart FFP2 maskers gekocht. Zo weinig mogelijk momenten die maskers af en om de paar uur wisselen voor een nieuwe.

Ik heb vroeger zelf gewerkt met FFP3 maskers op, maar dat ging me iets te ver. Dat lukte ook 8 uur, dus dit is niet heel fijn, maar ik vond het zelf wel zo veilig.

moonsparkle
Berichten: 21741
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 16:28

Sakura789 schreef:
Wij hebben voor het vliegen apart FFP2 maskers gekocht. Zo weinig mogelijk momenten die maskers af en om de paar uur wisselen voor een nieuwe.

Ik heb vroeger zelf gewerkt met FFP3 maskers op, maar dat ging me iets te ver. Dat lukte ook 8 uur, dus dit is niet heel fijn, maar ik vond het zelf wel zo veilig.


Ik heb ook ffp2 gekocht. Vind het eigenlijk echt apart dat het testen niet verplicht is voor het vliegen. Zou ook kunnen dat ik naast een vreemde zit dan is er ook geen 1,5 m

purny

Berichten: 27525
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 16:37

Voor Amerika is testen wel verplicht. En volgens mij voor meer landen ook wel.
Wat ik meer apart vind is het advies wat ik kreeg van het rivm.
Ik belde het rivm op met de vraag hoe het zit met testen.
Ik ben zondag thuisgekomen van Amerika.
Ik vroeg aan het rivm of de thuistest de omnikron variant kon herkennen.
De vrouw aan de andere kant van de lijn vertelde mij dat ik dus in quarantaine moest en bij de ggd moest testen.

Op de site reizen tijdens corona staat dit niet. Daar staat er dat de thuistest voldoende is. En ook niet bij hoeveel dagen dit moet

moonsparkle
Berichten: 21741
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 16:43

Voor sommige landen is het wel verplicht inderdaad maar van mij mag het een standaard regel zijn om te testen voor vertrek

Apart dat je andere dingen leest /hoort, wat ga je nu doen?

purny

Berichten: 27525
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 16:51

moonsparkle schreef:
Voor sommige landen is het wel verplicht inderdaad maar van mij mag het een standaard regel zijn om te testen voor vertrek

Apart dat je andere dingen leest /hoort, wat ga je nu doen?

Donderdag laten testen bij de ggd. Ik kan het niet over mijn hart krijgen dat ik alsnog onbewust met Corona rond loop.
Vader is longpatiënt en ik moet volgende week weer weken.
Ik zit nu toch ook binnen en ben nog niet naar buiten geweest

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 17:20

Een programma op de tv, een jongen was getest en kon waarschijnlijk niet naar huis vliegen. Hij was op vakantie, oh maar ik mag gewoon weg hoor ik ben gevaccineerd. Toen kwam die arts en die had slecht nieuws hij moest daar blijven.

Nyaleti

Berichten: 6252
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 17:57

Het is hier vast al vaker gevraagd maar krijg het zo niet terug gevonden.
Ik moet een PCR test doen voor m'n vlucht naar Zuid Afrika met overstap op Dubai.
Vlucht vertrekt om 15u. Test mag max 72 uur oud zijn en om zeker de uitslag binnen te hebben, wil ik me dus zo vroeg mogelijk laten testen.
Wat als ik me de dus, zeg 71 uur van te voren laat testen maar m'n vlucht enkele uren vertraging krijgt en mijn test dus op moment van vertrek ouder is dan 72 uur?

Ik gok dat ik hem moet laten zien bij het inchecken? Of ook nog een keer bij het boarden?

moonsparkle
Berichten: 21741
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 18:02

Nyaleti schreef:
Het is hier vast al vaker gevraagd maar krijg het zo niet terug gevonden.
Ik moet een PCR test doen voor m'n vlucht naar Zuid Afrika met overstap op Dubai.
Vlucht vertrekt om 15u. Test mag max 72 uur oud zijn en om zeker de uitslag binnen te hebben, wil ik me dus zo vroeg mogelijk laten testen.
Wat als ik me de dus, zeg 71 uur van te voren laat testen maar m'n vlucht enkele uren vertraging krijgt en mijn test dus op moment van vertrek ouder is dan 72 uur?

Ik gok dat ik hem moet laten zien bij het inchecken? Of ook nog een keer bij het boarden?


Ik heb een test locatie gezocht waarbij staat voor 13:00 getest dezelfde avond de uitslag en een digitaal reiscertificaat, misschien zit er ook zo een bij jou in de buurt?

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 18:41

Ik heb in ZA ook bij aankomst nog de PCR test moeten laten zien.
En bij inchecken en boarden PCR test en bij inchecken ook covid vaccinaties (en yellow fever). Nu vloog ik wel vanuit Kenia waar ik eerst een tijd was geweest, vandaar de yellow fever maar de covid vaccinaties verbaasde mij.
Al moest ik die ook beide bij grensovergangen naar Botswana en Zimbabwe laten zien.

Sowieso als je via Dubai vliegt, je vlucht naar ZA begint daar en niet in Amsterdam.
Zou dus niet op het randje van geldigheid gaan zitten, mocht je vertraging hebben dan is het wel je eigen verantwoordelijkheid om met een geldige test aan boord te gaan.

Ik hou zelf altijd zo'n max 36/48 uur voor vertrek aan. Ruim voldoende tijd voor de uitslag via een commerciële aanbieder.

Zelf ook net weer wat tickets geboekt voor feb/mrt, Kenia & Tanzania.

purny

Berichten: 27525
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 18:46

Ik heb net de eerste test gedaan en was negatief. Donderdag de tweede. Als die negatief is hou ik het erbij en volg ik de informatie van de rijksoverheid. Dan ben ik 5 dagen in quarantaine geweest uit eigen keuze. En 2 keer getest

Nyaleti

Berichten: 6252
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 19:17

MarijeR schreef:
Ik heb in ZA ook bij aankomst nog de PCR test moeten laten zien.
En bij inchecken en boarden PCR test en bij inchecken ook covid vaccinaties (en yellow fever). Nu vloog ik wel vanuit Kenia waar ik eerst een tijd was geweest, vandaar de yellow fever maar de covid vaccinaties verbaasde mij.
Al moest ik die ook beide bij grensovergangen naar Botswana en Zimbabwe laten zien.

Sowieso als je via Dubai vliegt, je vlucht naar ZA begint daar en niet in Amsterdam.
Zou dus niet op het randje van geldigheid gaan zitten, mocht je vertraging hebben dan is het wel je eigen verantwoordelijkheid om met een geldige test aan boord te gaan.

Ik hou zelf altijd zo'n max 36/48 uur voor vertrek aan. Ruim voldoende tijd voor de uitslag via een commerciële aanbieder.

Zelf ook net weer wat tickets geboekt voor feb/mrt, Kenia & Tanzania.



Snap dat ze het vragen bij de douane in ZA maar als ie dan ouder is dan 72 uur, moet dat eigenlijk geen probleem zijn toch? Er staat aangegeven "PCR test maximaal 72 uur oud vóór vertrek"

Wat je zegt, vlucht naar Zuid Afrika begint in Dubai begrijp ik wel. Maar het is wel geboekt als één ticket..
Wie kan ik het beste bellen hiervoor? De vliegmaatschappij? Twijfel ik eigenlijk over of die het weten. Op de site staat dat je voor je overstap alleen moet voldoen aan de eisen van het land van bestemming.

Kort er op testen durf ik niet zo goed.. stel je hebt vertraging met de uitslag..

Ik zit tussen Breda en Tilburg. Spoedtest zag ik al voorbij komen dat dat hier in de buurt zit maar heb nog niet verder gekeken.

moonsparkle
Berichten: 21741
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 22:39

Even een vraagje je krijgt dus een pdf reiscertificaat en dat kun je laten zien? Begrijp ik dat goed? Ik zie namelijk dat je ook wat kunt uploaden in de corona check app maar bij de aanbieders in de buurt zie ik niet dat je een ophaalcode zou krijgen

Christiene
Berichten: 7731
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 14:13

Nyaleti schreef:
MarijeR schreef:
Ik heb in ZA ook bij aankomst nog de PCR test moeten laten zien.
En bij inchecken en boarden PCR test en bij inchecken ook covid vaccinaties (en yellow fever). Nu vloog ik wel vanuit Kenia waar ik eerst een tijd was geweest, vandaar de yellow fever maar de covid vaccinaties verbaasde mij.
Al moest ik die ook beide bij grensovergangen naar Botswana en Zimbabwe laten zien.

Sowieso als je via Dubai vliegt, je vlucht naar ZA begint daar en niet in Amsterdam.
Zou dus niet op het randje van geldigheid gaan zitten, mocht je vertraging hebben dan is het wel je eigen verantwoordelijkheid om met een geldige test aan boord te gaan.

Ik hou zelf altijd zo'n max 36/48 uur voor vertrek aan. Ruim voldoende tijd voor de uitslag via een commerciële aanbieder.

Zelf ook net weer wat tickets geboekt voor feb/mrt, Kenia & Tanzania.



Snap dat ze het vragen bij de douane in ZA maar als ie dan ouder is dan 72 uur, moet dat eigenlijk geen probleem zijn toch? Er staat aangegeven "PCR test maximaal 72 uur oud vóór vertrek"

Wat je zegt, vlucht naar Zuid Afrika begint in Dubai begrijp ik wel. Maar het is wel geboekt als één ticket..
Wie kan ik het beste bellen hiervoor? De vliegmaatschappij? Twijfel ik eigenlijk over of die het weten. Op de site staat dat je voor je overstap alleen moet voldoen aan de eisen van het land van bestemming.

Kort er op testen durf ik niet zo goed.. stel je hebt vertraging met de uitslag..

Ik zit tussen Breda en Tilburg. Spoedtest zag ik al voorbij komen dat dat hier in de buurt zit maar heb nog niet verder gekeken.

De vroege test doen en kort erop dan ook doen. Als de uitslag er niet is heb je de eerste nog voor nood.

Kost wel geld waarschijnlijk( Ik vlieg zelf niet)

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 14:25

Via health check centers heb ik nog altijd binnen 24 uur de uitslag gehad.
https://healthcheckcenters.nl/

En het maakt niet uit wat voor ticket je hebt, op het moment dat je aan boord wil gaan van een vliegtuig, moet je voldoen aan de eisen van die bestemming.

Zo had ik vorige maand nog dat ik vanuit ZA naar NL reisde, geen PCR vereist met een directe vlucht omdat ik ben gevaccineerd.
Maar ik vloog via Kenia en daar kom je vliegtuig niet uit zonder PCR test, ook al blijf je alleen in transit.
Dus dan controleren ze in ZA bij het inchecken (en boarden) al of je een negatieve PCR test geprint bij je hebt.
Zonder die test wordt je geweigerd, al voldoe je wel aan de eisen van de eindbestemming.

Oh en ik heb ook al meerdere mensen die met een PCR test op het randje zaten met een hoop problemen gezien bij het inchecken omdat ze er niet uitkwamen met de datum/tijd van de test en het lokale tijdsverschil.
Neem daar ook wat extra ruimte voor al is het maar 1 of 2 uur.
Als je dan zo op het randje gaat zitten, wil je daar ook niet mee in problemen komen.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 15:44

Ik hoorde net van een Spanjaard dat hij ipv verplichte PCR (voor Zwitserland) standaard een antigen test neemt omdat hij tot nu toe nog geen beamte tegengekomen is op vliegvelden die het verschil weet.
Deze hele pandemie is echt een prachtig voorbeeld aan wat je allemaal fout kan doen als project manager (overheden).

IndianSu

Berichten: 219
Geregistreerd: 23-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 17:23

Ik zit enorm in dubio. 2 januari zou ik naar New York, in september direct geboekt toen bekend werd dat Amerika weer toeristen toe zou laten. Eigenlijk zouden we dit al gaan doen in april 2020 nadat 2019 ontzettend poedersuiker was geweest voor mij, ging dus niet door door Corona. Nu twijfel ik of het verstandig is om te gaan. De dag nadat we terugkomen begin ik met een nieuwe baan en ik ben heel bang dat tijdens mijn vakantie opeens quarantaineplicht ingevoerd wordt in Nederland voor reizigers uit Amerika. Ook is het maar de vraag of ik überhaupt negatief test, omdat ik op dit moment Corona heb. Aan de andere kant voelt het ook weer dubbel, omdat volgens de GGD de kans herbesmetting binnen 8 weken nihil is.

Ik wil eigenlijk wel heel graag gaan, omdat ik mij hier al erg lang op verheugd had. Maar ik wil ook niet de hele vakantie in de stress zitten vanwege mogelijke quarantaineplicht. Ik wil natuurlijk ook niet mijn nieuwe baan op het spel zetten. Wat denken jullie?

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 18:05

Ik zou het niet doen, maar ik ben ook wel erg voorzichtig dus dat moet je er wel bij denken :P

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 18:19

Totaal los van covid is het altijd een risico om slechts 1 dag speling te hebben. Vluchten zijn vaak genoeg vertraagd.
Verder kan niemand hier zinnig advies over geven want het kan alle kanten op.

IndianSu

Berichten: 219
Geregistreerd: 23-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 18:23

Klopt helemaal, hier twijfel ik inderdaad ook over. Toen ik deze reis boekte wist ik nog niet dat ik een nieuwe baan zou hebben, en in mijn huidige baan is maandag mijn vrije dag (komen op zondag weer thuis).

Anoniem

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 18:29

Ik vermoed dat je nog niet negatief zult testen ook.. volgens mij kan je na genezing nog weken positief testen. Dat is in ieder geval wat de GGD mij vertelde (ik ben 2 weken terug positief getest)


Wij hopen komend jaar nu wel eindelijk weer een keer naar Frankrijk te kunnen. Wat zeg ik: 2x. In februari en in augustus. Beiden zijn geboekt.

IndianSu

Berichten: 219
Geregistreerd: 23-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 18:45

Dat geldt vooral voor een PCR test, bij een antigeentest heb je meer kans dat je al snel negatief test. Ik wilde me als ik uit quarantaine mag eigenlijk even laten testen via testen voor toegang om het uit te proberen. Dat zijn antigeentesten namelijk. Mocht ik daarop nog positief testen dan gaat het hele feest sowieso niet door want Amerika stelt allemaal bizarre eisen aan een herstelbewijs.

moonsparkle
Berichten: 21741
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 18:49

Sizzle schreef:
Ik hoorde net van een Spanjaard dat hij ipv verplichte PCR (voor Zwitserland) standaard een antigen test neemt omdat hij tot nu toe nog geen beamte tegengekomen is op vliegvelden die het verschil weet.
Deze hele pandemie is echt een prachtig voorbeeld aan wat je allemaal fout kan doen als project manager (overheden).


Ik vind het ook best vaag dan krijg je zo'n certificaat waarvan ik denk dat zou je toch makkelijk na kunnen maken of kijk ik ergens overheen?

@indiansum je zou het kunnen voorleggen aan je nieuwe werk hoe hun erover denken als je vooral twijfelt door je nieuwe baan maar dat je het al lang gepland had

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 19:20

Wij hebben ivm twee grensovergangen ook nog een test gedaan vlak voordat we weg gingen. Daar kregen we onderweg uitslag van. Met een geldige test dus aan boord gegaan en de meest recente test op de vlucht gekregen. Uiteraard geen contact met andere mensen gehad in de tussentijd.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 20:47

Vandaag zijn onze regels aangescherpt kwa 2-3G en G+ enzo. Echter hoef ik nu na thuiskomst uit het buitenland niet meer een PCR test te doen en mag nu ook een antigeen sneltest voor het vliegtuig.
Als iemand het nog snapt hoor ik het graag _O-