[volg] van aanmelding tot ....(adoptie)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: [volg] van aanmelding tot ....(adoptie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-20 17:10

We weten dat het altijd een roots is en blijft bij het kind, net daarmee dat Hongarije voor ons ideaal lijkt.
Dat het kind, tussen onze kinderen altijd ‘anders’ zal zijn, is iets waar ik de laatste weken ook erg mee zit... altijd het enige kind die niet biologisch is, altijd als enige andere huidskleur(onze 3 zijn alledrie blond met blauwe ogen. Roma kindjes zijn getint en donker haar.

Net daarmee zijn we momenteel erg aan het denken aan sibling(broer/zus(of broer/broer, zus/zus), dan ben je nooit meer alleen ‘anders’ binnen het gezin.... maar 5 kindjes is natuurlijk ook niet niets... maar ook daar zijn we ons enorm van bewust... en tuurlijk is elk kind anders en kan je nooit voorspellen hoe het loopt.

Pleegzorg hebben we geopteerd en veeel pleegouders gehoord en we hebben daarop afgehaalt omdat je nooit zekerheid hebt hoe lang een kindje bij je blijft en meerdere pleegouders gehoord die de handdoek in de ring gooiden nadat een kindje waar ze enorm aan gehecht waren en een deeltje van de familie geworden was, plots terug moest naar ouder(s), oma, tante,...
En net dat willen we niet....

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-20 19:25

(nu ff meer tijd)

om nog ff terug te komen op leeftijd.

in de meeste landen zijn het net oudere kinderen waar ze vooral adoptiegezinnen voor zoeken.

heel veel landen tekenden ondertussen het verdrag van den haag,waarin ze dus beloven eerst op zoek te gaan naar adoptiegezinnen in hun eigen land.

dus de kinderen die een adoptieplek zoeken zijn dan vaak ofwel oudere kinderen(5+) of special needs(dus met een rugzakje die medisch of psychisch is,medisch kan gaan van bv schisis tot diabetes,hiv,afwijkingen aan handjes,hartproblemen,....) en psychisch ook heel ruim,van mentale handicap totmishandeling of verwaarlozing,autisme,.....
Ook sibling(dus meer dan een kindje,broer-zus of zelfs 3-4-5 kindjes uit hetzelfde gezin die een adoptieplek zoeken), is er veel vraag naar.

binnenlandse adoptie zijn dus vaak de enige weg om een jong kindje te adopteren, via buitenlandse wordt in belgie zelden tot nooit nog een kindje van minder dan 2 jaar geadopteerd.

we denken aan een kindje van max 4 jaar,en mochten het 2 kindjes worden lijkt ons beiden tussen 1 en 5 max ideaal. maar daar zijn we dus nog niet aan uit, nog veeeel lezen,horen,vragen,.... om dan ergens tegen eind dit jaar definief onze keuze door te geven.

zelf ken ik ook wel enkele mensen die ongeveer mijn leeftijd zijn en vroeger geadopteerd zijn.
bijna alles hebben alles relatief goed doorstaan(tuurlijk als je puber bent, heb je, zoals de meeste pubers, wel een periode dat je wat met jezelf in de knoop ligt), maar de meest die ik ken,zijn uitgegroeid tot volwassen, stabiele mensen die gewoon gelukkig zijn met het leven dat ze nu en hier hebben.

tuurlijk gaan er ook veel verhalen rond van miserie met het adoptiekind eens ze ouder worden en zeker weten gebeurd dat ook. Maar de negatieve verhalen doen ook zoals in alles, veel vlugger de ronde dan de goeie.
zo was er vroeger is ons dorp ook een gezin die 2 meisjes had en als die puber werden hebben die ouders daar enorme problemen mee gehad.
heel het dorp zei toen ook van 'zie je wel,die adoptie,dat geeft vroeg of laat alleen maar problemen'.
een ander kind die geadopteerd was in het dorp,daar hoorde je niets van,dat ging gewoon goed,maar niemand zei van 'maar zie je,het kan ook gewoon goed gaan'

zo zijn mensen ook.

iemand die ook geadopteerd heeft zei mij ook van 'je haalt een kind uit het land,maar je haalt het land nooit uit het kind'.
vond ik zo enorm mooi en is zo waar en beseffen we echt 400%.

iemand vroeg ook of we niet te oud waren.

sowieso krijg je geen baby.

neem nu dat er binnen 4 jaar een kindje van 4j aankomt.
dan ben ik 39 met de jongste dan 4.
lijkt me tegenwoordig helemaal geen gekke leeftijd.
+ het wordt ook altijd aangeraden dat er toch een leeftijdsverschil zit tussen biologische kinderen en adoptiekinderen.
wat ik zeker volg.

binnen bv 4 jaar is onze jongste al een goeie 6,snapt al heel veel dingen,terwijl eentje van 4 gewoon nog enorm afhankelijk is van volwassenen.
(en bv veel landen zetten ook in hun voorwaarden een minimum leeftijdsverschil tussen bio kinderen en het adoptiekind,net als ze bv leeftijd kleven op ouder versus kind.(bv iemand van 40+ mag enkel een kind van 4+ adopteren,iemand van 45+ eentje van 6+,....)

mysa

Berichten: 10484
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [volg] van aanmelding tot ....(adoptie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 19:50

Grappig dat je Hongarije boven aan je lijstje hebt staan. Mijn overgrootouders hebben vlak na de tweede wereldoorlog een Hongaars meisje in huis genomen. Zij is niet door hen geadopteerd maar kwam in het kader van hulpverlening. En is nog best lang bij hun gebleven. Heeft verder niet zoveel met jullie te maken maar misschien vind je het toch leuk om er iets over te lezen?

https://www.rtvoost.nl/nieuws/325530/Ge ... d-merkbaar

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: [volg] van aanmelding tot ....(adoptie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 20:25

Interessant om te volgen. Mijn adoptie nichtje uit Korea is inmiddels 16.

Ik kom zelf ook regelmatig in Hongarije :j

Wopkebrok
Berichten: 116
Geregistreerd: 20-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 23:03

tengeltje11 schreef:
Leuk! Puur uit interesse, hoe werkt het in nl dan?

En hoe lang zijn jullie al ouders van de jongens? Op welke leeftijd kwamen ze bij jullie? Hoe lang tussen aanmelden en thuis? En uit welk land?(vind het telkens zo interessant om alle verhalen te horen van mensen die ons voorgingen)



In Nederland volg je eerst een verplichte voorlichting van 6 dagdelen waarin eigenlijk alle facetten van adoptie voorbij komen, daarna heb je 3 gesprekken met de raad voor de kinderbescherming waarin er uitgebreid word gesproken over je relatie samen, je netwerk, je wensen en grenzen aangaande special needs en het land van je keuze.
Wanneer de raad voor de kinderbescherming je geschikt acht dan krijg je je beginseltoestemming en daarmee kun je je inschrijven bij 1 van de adoptieorganisaties.

Wij hebben ons in 2005 aangemeld, onze oudste zoon kwam thuis in 2009, hij was toen 12 maanden. Een jaar later zijn we de tweede procedure gestart en in 2014 is onze jongste zoon van toen 21 maanden thuisgekomen.

Onze jongens komen allebei uit Taiwan en sinds de oudste thuis is ben ik vrijwilliger bij de stichting. Ik ben verantwoordelijk voor de rootsvragen van gezinnen met kinderen uit Taiwan en ik reis zelf ook 1 of 2 keer per jaar naar Taiwan om gezinnen te begeleiden die hun kindje mogen ophalen.
Heel erg dankbaar en bijzonder werk <3

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 23:27

Wopkebrok schreef:
tengeltje11 schreef:
Leuk! Puur uit interesse, hoe werkt het in nl dan?

En hoe lang zijn jullie al ouders van de jongens? Op welke leeftijd kwamen ze bij jullie? Hoe lang tussen aanmelden en thuis? En uit welk land?(vind het telkens zo interessant om alle verhalen te horen van mensen die ons voorgingen)



In Nederland volg je eerst een verplichte voorlichting van 6 dagdelen waarin eigenlijk alle facetten van adoptie voorbij komen, daarna heb je 3 gesprekken met de raad voor de kinderbescherming waarin er uitgebreid word gesproken over je relatie samen, je netwerk, je wensen en grenzen aangaande special needs en het land van je keuze.
Wanneer de raad voor de kinderbescherming je geschikt acht dan krijg je je beginseltoestemming en daarmee kun je je inschrijven bij 1 van de adoptieorganisaties.

Wij hebben ons in 2005 aangemeld, onze oudste zoon kwam thuis in 2009, hij was toen 12 maanden. Een jaar later zijn we de tweede procedure gestart en in 2014 is onze jongste zoon van toen 21 maanden thuisgekomen.

Onze jongens komen allebei uit Taiwan en sinds de oudste thuis is ben ik vrijwilliger bij de stichting. Ik ben verantwoordelijk voor de rootsvragen van gezinnen met kinderen uit Taiwan en ik reis zelf ook 1 of 2 keer per jaar naar Taiwan om gezinnen te begeleiden die hun kindje mogen ophalen.
Heel erg dankbaar en bijzonder werk <3


Wat lijkt me dat mooi en heftig tegelijk.

Wopkebrok
Berichten: 116
Geregistreerd: 20-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 20:31

DiantaM schreef:
Wopkebrok schreef:

Leuk! Puur uit interesse, hoe werkt het in nl dan?

En hoe lang zijn jullie al ouders van de jongens? Op welke leeftijd kwamen ze bij jullie? Hoe lang tussen aanmelden en thuis? En uit welk land?(vind het telkens zo interessant om alle verhalen te horen van mensen die ons voorgingen)



In Nederland volg je eerst een verplichte voorlichting van 6 dagdelen waarin eigenlijk alle facetten van adoptie voorbij komen, daarna heb je 3 gesprekken met de raad voor de kinderbescherming waarin er uitgebreid word gesproken over je relatie samen, je netwerk, je wensen en grenzen aangaande special needs en het land van je keuze.
Wanneer de raad voor de kinderbescherming je geschikt acht dan krijg je je beginseltoestemming en daarmee kun je je inschrijven bij 1 van de adoptieorganisaties.

Wij hebben ons in 2005 aangemeld, onze oudste zoon kwam thuis in 2009, hij was toen 12 maanden. Een jaar later zijn we de tweede procedure gestart en in 2014 is onze jongste zoon van toen 21 maanden thuisgekomen.

Onze jongens komen allebei uit Taiwan en sinds de oudste thuis is ben ik vrijwilliger bij de stichting. Ik ben verantwoordelijk voor de rootsvragen van gezinnen met kinderen uit Taiwan en ik reis zelf ook 1 of 2 keer per jaar naar Taiwan om gezinnen te begeleiden die hun kindje mogen ophalen.
Heel erg dankbaar en bijzonder werk <3


Wat lijkt me dat mooi en heftig tegelijk.[/quote]


Bedoel je de procedure of het vrijwilligerswerk?
Ik vind zelf vooral de contacten die ik heb in het geboorteland van mijn zoons ontzettend waardevol. Het maakt voor hen dat Taiwan heel dichtbij is in hun dagelijkse leven en dat geeft heel veel rust voor hen.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: [volg] van aanmelding tot ....(adoptie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 20:50

ja,kan ik me idd heel erg voorstellen,is gewoon ideaal.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 21:14

Spannend zeg!
Maar dit kan dus met wat pech een topic van 10 jaar worden? :oo
Wat heftig dat die tijden zo lang zijn. Zijn er dan gewoon zo weinig adoptiekinderen of is dat puur de traagheid van het systeem?

In hoeverre mag je zelf een aangeboden kind (klinkt nogal oneerbiedig trouwens) afwijzen? Stel dat je alleen echte probleemgevallen aangeboden krijgt, moet je dan uiteindelijk toch kiezen om op de lijst te blijven bijvoorbeeld?

Zelf zou ik ook bang zijn voor verkapte kinderhandel, maar dat is via de officiele buro‘s goed onder controle neem ik aan.

Of het goed of slecht uitpakt weet je uiteraard nooit, ook niet met een biologisch eigen kind.
Een voormalig collega heeft een adoptiebroer met foetaal alcohol syndroom, dat is wel echt heel heftig (erg aggressief). Maar dat zijn inderdaad ook enkel gevallen waar je toevallig van hoort. Ik heb ook een geadopteerde huisgenoot gehad die een heel normaal stabiel leven had en ook geen behoefte had om naar familie te zoeken.

En jeetje, wat verschrikkelijk veel miskramen heb jij voor je kiezen gehad, enorm verdrietig zeg :(:)

Wopkebrok
Berichten: 116
Geregistreerd: 20-09-05

Re: [volg] van aanmelding tot ....(adoptie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 21:44

Samen met het adoptiebureau stel je een lijst samen van wat je wel en niet aankunt qua special needs en in principe zul je dus geen voorstel krijgen wat buiten je grenzen ligt.
Met daarbij de kanttekening dat je niet alles van te voren weet en er ook later dingen naar boven kunnen komen die alsnog heel heftig zijn.
De bemiddelaars in NL staan onder streng toezicht van het ministerie en ik kan bij Taiwan met zekerheid zeggen dat er altijd op een hele zuivere manier gewerkt word. Voordat een gezin een voorstel krijgt is dat voorstel over ongeveer 5 schijven gegaan ter controle.

Mavelle

Berichten: 4747
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 17:47

Wat bijzonder, ik ga dit volgen.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 17:56

Ha, de kogel is door de kerk dus!
Ik lees hier straks bij maar kom me toch al melden.
Welk bureau is er met Hongarije bezig?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: [volg] van aanmelding tot ....(adoptie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 20:02

Welke regio waren jullie eigenlijk bezig met een vakantiewoning?

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 20:39

Sizzle schreef:
Spannend zeg!
Maar dit kan dus met wat pech een topic van 10 jaar worden? :oo
Wat heftig dat die tijden zo lang zijn. Zijn er dan gewoon zo weinig adoptiekinderen of is dat puur de traagheid van het systeem?

In hoeverre mag je zelf een aangeboden kind (klinkt nogal oneerbiedig trouwens) afwijzen? Stel dat je alleen echte probleemgevallen aangeboden krijgt, moet je dan uiteindelijk toch kiezen om op de lijst te blijven bijvoorbeeld?

Zelf zou ik ook bang zijn voor verkapte kinderhandel, maar dat is via de officiele buro‘s goed onder controle neem ik aan.

Of het goed of slecht uitpakt weet je uiteraard nooit, ook niet met een biologisch eigen kind.
Een voormalig collega heeft een adoptiebroer met foetaal alcohol syndroom, dat is wel echt heel heftig (erg aggressief). Maar dat zijn inderdaad ook enkel gevallen waar je toevallig van hoort. Ik heb ook een geadopteerde huisgenoot gehad die een heel normaal stabiel leven had en ook geen behoefte had om naar familie te zoeken.

En jeetje, wat verschrikkelijk veel miskramen heb jij voor je kiezen gehad, enorm verdrietig zeg :(:)


België werkt alleen met landen die het Verdrag van Den Haag ondertekend hebben. Die landen zorgen er in eerste instantie voor dat kinderen in het land van herkomst kunnen geadopteerd worden. Veel herkomstlanden kennen een stijgende welvaart waardoor er veel meer binnenlandse adoptie is. Pas als er geen binnenlandse mogelijkheden zijn, komen de kinderen in aanmerking voor buitenlandse adoptie. Dan zit je vaak in de groep van de special needs. Dat zijn niet alleen kinderen met een aandoening maar bv ook oudere kinderen of siblings/triblings.

Ik heb zelf een SN zoon en ja, het adoptiebureau doorloopt een lijst en je kan aangeven wat je aankunt. Bij een match krijg je eerst het medisch dossier en heb je ongeveer 48u de tijd om zelf dokters te raadplegen en het voorstel al of niet te aanvaarden.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 00:05

Wat je aan kunt is lastig te bepalen wanneer je weet dat zeker hechtingsproblematiek pas tot uiting komt bij stabilisatie.
En wanneer blijkt dat een kind bijvoorbeeld niet in staat blijkt liefde/geborgenheid te herkennen of terug te geven, of een van de andere mogelijke uitingen.
Daarom mijn advies... lees je in en volg trainingen. Zulke zaken komen vaak pas later aan het licht en mijn professionele ervaring is dat de voorlichting door adoptie bureaus en de raad soms net niet genoeg informatie hier over geeft.
Wat mij betreft zeker geen reden om niet te adopteren, maar zorgbwel dat je ook een kindje met dergelijke problematiek een thuis kan blijven bieden ook als het later aan het licht komt.

Ik vind het altijd een nobel streven. Zeker als het echt lukt om dergelijke kinderen een goed en veilig thuis te kunnen geven tot ze echt het huis uit gaan als volwassenen. Dus wat dat betreft alleen maar respect voor jullie keuze.

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 06:51

Ik vind het knap en dapper dat jullie dit aangaan. Zoals al eerder vermeld, lees je goed in en doe dit niet met een roze bril op.

Ik ken 4 gezinnen die 1 of meer kinderen geadopteerd hebben en toch vrij zware problemen ondervonden hebben met het kind.
Slaapproblemen, angststoornissen, agressie, communicatieproblemen, problemen op sociaal vlak zijn bij alle 4 voorgekomen.

Kinderen moesten vaak langdurig begeleid worden in verschillende therapiesessies.
Dit is ook voor de adoptieouders zwaar!
Het kan ook je eigen relatie onder druk zetten en jullie hebben daarnaast ook eigen kinderen, die tijd en energie vragen.

Ik zeg niet dat je het niet moet doen, maar denk er 10x over na, want het is veelal geen makkelijk pad.

AngeliqueB
Berichten: 1524
Geregistreerd: 29-02-08

Re: [volg] van aanmelding tot ....(adoptie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 07:09

Wij hebben uit Hongarije (en uit China) geadopteerd, in Nederland. Ben benieuwd waar de procedure anders in is, in België!
Nu in Adoptieland zijn de wachttijden enorm op aan het lopen, de special needs worden steeds zwaarder en de kinderen die aangeboden worden, steeds ouder. Onze eerste adoptie 14 jaar geleden uit China, dochter (SN- schisis) was 10 mnd, de 2e was bijna 3, ook schisis. de jongste uit Hongarije; 5 jr. Ook SN.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 14:27

Hoe gaat het nu TS?

germie

Berichten: 25949
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 11:43

Ik dacht dat de ouders niet ouder mochten zijn dan 40. Is dat nu veranderd? Kan ook zijn dat iemand mij dat onjuist verteld heeft. Maar ik heb een korte relatie gehad vroeger met iemand die kanker gehad had en daardoor dus onvruchtbaar was. Hij vertelde toen dat als hij ooit voor adoptie wilde gaan dat het dan voor zijn 40ste moest.

Hebben jullie inmiddels al wat meer gehoord behalve die 2 bijeenkomsten?

En hoewel adoptie natuurlijk betekent dat het je 'eigen' kindje wordt, vraag ik me af of je ook over pleegkinderen hebt nagedacht. Ja, die hebben natuurlijk altijd een rugzakje en je moet ook omgaan met de biologische ouders en dat is misschien niet wat je wilt. Maar ook bij pleegkinderen zijn er kinderen die gewoon als het goed gaat bij vaste pleegouders blijven.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 21:30

Die voorwaarden worden door het herkomstland gesteld. Bij sommige landen is dat een leeftijdsgrens, bij andere is dat bvb dat je maximum 45 jaar ouder mag zijn dan het kind.
Bij China Special Needs is het bv (toch in "mijn tijd") dat je tot 50 mag gaan voor special need en voor special focus (kinderen met een ernstigere aandoening) tot 55.

Galaika

Berichten: 597
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 10:35

Ik ben toch wel benieuwd hoe de situatie er nu, 3 jaar later, voor staat. Weten jullie al iets meer?

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: [volg] van aanmelding tot ....(adoptie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-23 19:28

We zijn ondertussen gestopt met de procedure… Hongarije bleek geen optie, daarnaast waren dan algemeen al heel wat adoptie problemen binnen belgie(en denk daarbuiten ook), en het nog veel langer wachten heeft ons doen beslissen er mee te stoppen.

Mochten hier mensen er wel nog mee bezig zijn, veel succes alvast!