Wegverkeer bord 30

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
belle_boef

Berichten: 10752
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 22:38

Shadow0 schreef:
AmyJamess: ja, maar dat geldt alleen als er ook daadwerkelijk mensen aan het werk zijn. Dat was hier niet het geval.



De geplaatste borden zijn de op dat moment geldende snelheid. Of er nou gewerkt wordt of niet.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 22:41

Met een bumperklever achter je heb je ook nog kans dat de flitser je kenteken niet in beeld heeft. Als het al een flitser is inderdaad. Ik hoop het van niet voor je! Zal een dure boete worden anders, bij wegwerkzaamheden is hij inderdaad een stuk hoger.

Niobe

Berichten: 7993
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 22:46

Janneke2 schreef:
Niobe schreef:
Nee dit absoluut niet doen, dit zal vaak goed gaan, maar kan voor een schrikreactie zorgen die nogal gevaarlijk is!


...ik ken 'rem aantikken' als "een remsignaal geven".
Alleen de remlichten gaan efkes aan.
Ik heb het geleerd en toegepast als een aankondiging 'ik ga dadelijk remmen', of 'ik ga mijn gas loslaten'.

Waar denk jij aan, dat je het gevaarlijk vindt?


Aan hetzelfde als jij in principe, maar als degene achter je denkt dat je wel degelijk op de rem gaat en daarvan schrikt en/of daarop actie onderneemt, omdat de afstand zo kort is en de reactie zo snel moet zijn, dan kunnen ze dingen beslissen waarvan de gevolgen niet zo leuk zijn. Ondanks dat die persoon echt fout bezig is en ik dat helemaal niet goed wil praten, is het echt niet slim om doen.

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Re: Wegverkeer bord 30

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 22:50

Nou, lijkt me toch dat je ook met een bumperklever wel gewoon moet kunnen remmen. Zou wat zijn zeg. Dat daardoor die persoon domme dingen gaat doen is niet jouw probleem. Je gaat toch geen boete pakken omdat degene achter je te dicht erop zit en je dan niet mag remmen omdat hij kan schrikken?

loveslimpie

Berichten: 1726
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Wegverkeer bord 30

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 22:53

Andere truc kan ook zijn om je ruiten even te sproeien, dan krijg je vaak ook wat afstand.

En als het inderdaad een bouw terrein is dan kunnen het ook best bewakingscameras zijn :j

Niobe

Berichten: 7993
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 23:09

Ceffyl schreef:
Nou, lijkt me toch dat je ook met een bumperklever wel gewoon moet kunnen remmen. Zou wat zijn zeg. Dat daardoor die persoon domme dingen gaat doen is niet jouw probleem. Je gaat toch geen boete pakken omdat degene achter je te dicht erop zit en je dan niet mag remmen omdat hij kan schrikken?



Als je moet, dan moet je, je moet het gewoon niet onnodig uit gaan lokken.
Stel dat er wat gebeurt door jouw “waarschuwingsactie” en de bumperklever rijdt met een dashcam, dan ben jij net zo goed de Sjaak ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 10:26

Passadena schreef:
karuna schreef:
Je moet wel degelijk 30 rijden daar als het bord niet is afgeplakt of omgedraaid. En iemand dicht achter je is geen reden te hard te rijden. :n



Hij zat zo danig dicht achter mij dat remmen gewoon gevaarlijk was.. ik hoef hem niet boven op mij.


Je moet ook niet remmen, maar op tijd anticiperen en het gas los laten. Daarbij, als hij op jou knalt is hij fout en niet jij.. Ok, daar heb je niks aan als je een whiplash oploopt, maar laat je niet opjagen/anders rijden door iemand die zit te bumperkleven..

En ja, bij zo'n bord krijg je gewoon een boete, been there done that :')

Radiostilte
Berichten: 987
Geregistreerd: 15-08-08

Re: Wegverkeer bord 30

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 11:05

Eigenlijk ben ik ook wel nieuwsgierig naar het antwoord en spookt deze vraag regelmatig door mijn gedachten. Komt omdat een vriendin mijn ooit heeft verteld dat als er tijdelijke verkeersborden zijn voor wegwerkers maar er wordt op dat moment niet aan de weg gewerkt dat ze dan niet gelden. Had ze van haar instructrice tijdens de rijlessen geleerd. Ik heb hier altijd een hard hoofd in gehad want:
A) Ik heb dit nooit geleerd bij mijn rijlessen kan mijn ook niet heugen hier iets over gelezen te hebben bij theorie
B) Het lijkt mij toch dat je borden gewoon op moet volgen ook al zijn ze tijdelijk
C) Op onoverzichtelijke plekken kun je toch niet eens zien of er gewerkt wordt of niet over het gehele traject

Ik hou mijn altijd maar aan de snelheid op de borden. Maar elke keer als er niet gewerkt wordt schiet de opmerking van mijn vriendin door mij hoofd. En vraag ik mij af of ik nu "voor niks" zo zacht heb gereden. Haar instructrice zou het toch niet voor niks hebben gezegd. Die vriendin zou het ook niet zomaar verzinnen. Maar misschien dat ze haar instructrice ooit verkeerd geïnterpreteerd heeft. Ben wel benieuwd of er hier een agent of rijinstructeur is die hier het "echte" antwoord op weet.

Radiostilte
Berichten: 987
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 11:08

Relaxed schreef:
Je moet ook niet remmen, maar op tijd anticiperen en het gas los laten. Daarbij, als hij op jou knalt is hij fout en niet jij.. Ok, daar heb je niks aan als je een whiplash oploopt, maar laat je niet opjagen/anders rijden door iemand die zit te bumperkleven..

En ja, bij zo'n bord krijg je gewoon een boete, been there done that :')


Kreeg jij die boete toen er ook niet gewerkt werd langs de weg? Of waren ze op dat moment wel aan het werk?

Ibbel

Berichten: 49225
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 11:15

Niobe schreef:
Als je moet, dan moet je, je moet het gewoon niet onnodig uit gaan lokken.
Stel dat er wat gebeurt door jouw “waarschuwingsactie” en de bumperklever rijdt met een dashcam, dan ben jij net zo goed de Sjaak ook.


Welnee, jij dacht dat een kind of fietser gind oversteken dus je remde in een reflex. Dat je je vergiste en er geen kind of fietser te zien was is dan jammer. Je hoort gewoon afstand te houden.

Ik trap de rem heel licht met links in en houd m'n rechtervoet gewoon op het gas, zodat ik effectief niet afrem maar de remlichten wel gaan branden. Blijven ze dan nog kleven dan laat ik gas los, desnoods tot ik kruip. Bumperklevers moeten wég achter me.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 29-06-20 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 11:18

Daantj__ schreef:
Relaxed schreef:
Je moet ook niet remmen, maar op tijd anticiperen en het gas los laten. Daarbij, als hij op jou knalt is hij fout en niet jij.. Ok, daar heb je niks aan als je een whiplash oploopt, maar laat je niet opjagen/anders rijden door iemand die zit te bumperkleven..

En ja, bij zo'n bord krijg je gewoon een boete, been there done that :')


Kreeg jij die boete toen er ook niet gewerkt werd langs de weg? Of waren ze op dat moment wel aan het werk?


Er werd niet gewerkt, was op een zondagochtend en bijna geen ander verkeer.. Ik kachelde dus gewoon met 100 door en je mocht op een stuk van nog geen kilometer maar 70..

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 11:19

Daantj__ schreef:
Eigenlijk ben ik ook wel nieuwsgierig naar het antwoord en spookt deze vraag regelmatig door mijn gedachten. Komt omdat een vriendin mijn ooit heeft verteld dat als er tijdelijke verkeersborden zijn voor wegwerkers maar er wordt op dat moment niet aan de weg gewerkt dat ze dan niet gelden. Had ze van haar instructrice tijdens de rijlessen geleerd. Ik heb hier altijd een hard hoofd in gehad want:
A) Ik heb dit nooit geleerd bij mijn rijlessen kan mijn ook niet heugen hier iets over gelezen te hebben bij theorie
B) Het lijkt mij toch dat je borden gewoon op moet volgen ook al zijn ze tijdelijk
C) Op onoverzichtelijke plekken kun je toch niet eens zien of er gewerkt wordt of niet over het gehele traject

Ik hou mijn altijd maar aan de snelheid op de borden. Maar elke keer als er niet gewerkt wordt schiet de opmerking van mijn vriendin door mij hoofd. En vraag ik mij af of ik nu "voor niks" zo zacht heb gereden. Haar instructrice zou het toch niet voor niks hebben gezegd. Die vriendin zou het ook niet zomaar verzinnen. Maar misschien dat ze haar instructrice ooit verkeerd geïnterpreteerd heeft. Ben wel benieuwd of er hier een agent of rijinstructeur is die hier het "echte" antwoord op weet.



Ik vraag me ook altijd af of ik een regel heb gemist daarover omdat echt iedereen me altijd inhaalt als ik braaf snelheid verminder ook al is het avond of weekend :')

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Wegverkeer bord 30

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 11:25

https://boeteberekenen.nl/
Hier kan je het heel simpel uit laten rekenen.
Maar het klopt wat anderen ook zeggen, bij wegwerkzaamheden zijn de boetes hoger als de snelheid wordt overschreden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 11:29

Tijdelijke verkeerstekens gaan boven gewone verkeerstekens. Dus als er een bord staat met 30 ivm wegwerkzaamheden, dan dien je 30 te rijden. Het maakt niet uit of er daadwerkelijk personen aan het werk zijn of dat het wegvak leeg is.

https://www.theorieexamen.nl/auto-theor ... eerstekens

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 11:29

Niobe schreef:
karuna schreef:
Ik heb die optie vaak toegepast maar helaas bus en zachte berm en weinig uitwijk mogelijkheid pas ik de kort rem aantikken toe. Dat werkt meestal heel erg goed :D


Totdat degene achter je denkt dat je hem een remtest wil geven, vol in de rem gaat met nog iemand er achter en/of van de weg rijdt. Gewoon niet gek laten maken en doorrijden dan.

Dan hield degene daarachter ook te weinig afstand want de wegenverkeerswet schrijft voor dat je afstand zodanig moet zijn dat je tot stilstand moet kunnen komen over de afstand waarover de weg vrij EN te overzien is.

Waar denk je dat de 2 sec-regel vandaan komt, net als de wettelijke verplichting van vrachtwagens om 50mtr tussenruimte tot hun voorganger te houden?

Radiostilte
Berichten: 987
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 11:50

Relaxed schreef:
Daantj__ schreef:
Kreeg jij die boete toen er ook niet gewerkt werd langs de weg? Of waren ze op dat moment wel aan het werk?


Er werd niet gewerkt, was op een zondagochtend en bijna geen ander verkeer.. Ik kachelde dus gewoon met 100 door en je mocht op een stuk van nog geen kilometer maar 70..


O dan kan het dus al niet kloppen wat de rijinstructrice ooit tegen mijn vriendin heeft gezegd. Wel gek dat ze dat dan ooit gezegd heeft tegen mijn vriendin. En geld het bord dus echt altijd (wat ergens wel logisch is)

Air schreef:
Ik vraag me ook altijd af of ik een regel heb gemist daarover omdat echt iedereen me altijd inhaalt als ik braaf snelheid verminder ook al is het avond of weekend :')


haha idd dat heb ik dus ook elke keer als ik braaf aan de snelheid probeer te houden en anderen komen achterop rijden met een noodgang of sjeezen met een hoge snelheid zo langs je heen en er is gewoon niemand aan het werk.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 11:54

Daantj__ schreef:
Eigenlijk ben ik ook wel nieuwsgierig naar het antwoord en spookt deze vraag regelmatig door mijn gedachten. Komt omdat een vriendin mijn ooit heeft verteld dat als er tijdelijke verkeersborden zijn voor wegwerkers maar er wordt op dat moment niet aan de weg gewerkt dat ze dan niet gelden.


Vertel haar maar dat de tijdelijke borden altijd voor gaan.

Mijn collega's komen graag na hun dag/avond/nachtdienst weer veilig thuis bij hun familie. Als ik naar de veiligheidsrapportages kijk en de meldingen van 'near misses' gaat het vaak nét goed.

Het gaat hier om mensenlevens, dus die paar tellen dat je iets langzamer moet... Laat je niet opjagen door anderen of meegaan in de flow van anderen. Tegenwoordig wordt er veel vaker gewerkt in de avonden en nachten. Extra gevaarlijk bij ondergaande en opkomende zon.

Radiostilte
Berichten: 987
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 12:03

Sakura789 schreef:
Daantj__ schreef:
Eigenlijk ben ik ook wel nieuwsgierig naar het antwoord en spookt deze vraag regelmatig door mijn gedachten. Komt omdat een vriendin mijn ooit heeft verteld dat als er tijdelijke verkeersborden zijn voor wegwerkers maar er wordt op dat moment niet aan de weg gewerkt dat ze dan niet gelden.


Vertel haar maar dat de tijdelijke borden altijd voor gaan.

Mijn collega's komen graag na hun dag/avond/nachtdienst weer veilig thuis bij hun familie. Als ik naar de veiligheidsrapportages kijk en de meldingen van 'near misses' gaat het vaak nét goed.

Het gaat hier om mensenlevens, dus die paar tellen dat je iets langzamer moet... Laat je niet opjagen door anderen of meegaan in de flow van anderen. Tegenwoordig wordt er veel vaker gewerkt in de avonden en nachten. Extra gevaarlijk bij ondergaande en opkomende zon.


Zal ik doen! Ze houd zich trouwens er wel netjes aan op het moment dat er daadwerkelijk gewerkt wordt aan de weg.

CharleyT
Berichten: 4008
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 12:04

Suzanne F. schreef:
Misschien stond die automatische flitspaal niet ingesteld op de tijdelijke 30 door wegwerkzaamheden. Dan mag je daar 50 en heb je mazzel.


De instelling van de flitspaal is ondergeschikt aan de borden die geplaatst zijn. Flitspaal is een controle middel, de borden geven aan wat er mag/moet.

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 12:11

Daantj__ schreef:
Eigenlijk ben ik ook wel nieuwsgierig naar het antwoord en spookt deze vraag regelmatig door mijn gedachten. Komt omdat een vriendin mijn ooit heeft verteld dat als er tijdelijke verkeersborden zijn voor wegwerkers maar er wordt op dat moment niet aan de weg gewerkt dat ze dan niet gelden. Had ze van haar instructrice tijdens de rijlessen geleerd. Ik heb hier altijd een hard hoofd in gehad want:
A) Ik heb dit nooit geleerd bij mijn rijlessen kan mijn ook niet heugen hier iets over gelezen te hebben bij theorie
B) Het lijkt mij toch dat je borden gewoon op moet volgen ook al zijn ze tijdelijk
C) Op onoverzichtelijke plekken kun je toch niet eens zien of er gewerkt wordt of niet over het gehele traject

Ik hou mijn altijd maar aan de snelheid op de borden. Maar elke keer als er niet gewerkt wordt schiet de opmerking van mijn vriendin door mij hoofd. En vraag ik mij af of ik nu "voor niks" zo zacht heb gereden. Haar instructrice zou het toch niet voor niks hebben gezegd. Die vriendin zou het ook niet zomaar verzinnen. Maar misschien dat ze haar instructrice ooit verkeerd geïnterpreteerd heeft. Ben wel benieuwd of er hier een agent of rijinstructeur is die hier het "echte" antwoord op weet.


Dat klopt écht niet. Tijdelijke snelheidsaanduidingen gaan altijd boven de originele snelheidsaanduidingen. Ook bv de matrixborden boven de snelweg moet je ten allen tijde volgen als daar een andere snelheid op staat aangegeven.

Als het bord bij wegwerkzaamheden niet geldt, staat hij omgedraaid. (Zodat je hem dus ook niet ziet)
De snelheidsvermindering is niet alleen bedoelt zodat je wegwerkers niet aanrijdt, maar ook kan het wegdek bv tijdelijk anders zijn waardoor de max snelheid niet veilig is om te rijden.
En ook al denk je dat er niemand aan het werk is, misschien hebben ze even pauze, of misschien zijn ze uit het zicht. Dat kun je met volle vaart ook niet altijd zien.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wegverkeer bord 30

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 12:16

Zeker in gevallen waar TS zegt niet goed te kunnen anticiperen op het bord omdat de weg onoverzichtelijk is, dan valt nog veel minder in te schatten of er nog iemand staat te werken.

Suzanne F.

Berichten: 49391
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 12:27

CharleyT schreef:
Suzanne F. schreef:
Misschien stond die automatische flitspaal niet ingesteld op de tijdelijke 30 door wegwerkzaamheden. Dan mag je daar 50 en heb je mazzel.


De instelling van de flitspaal is ondergeschikt aan de borden die geplaatst zijn. Flitspaal is een controle middel, de borden geven aan wat er mag/moet.


Klopt maar dan is er een kans dat ze niet geflitst is.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 12:42

Daantj__ schreef:
Zal ik doen! Ze houd zich trouwens er wel netjes aan op het moment dat er daadwerkelijk gewerkt wordt aan de weg.


Ze zal zich er helaas altijd aan moeten houden. Het is gewoon niet altijd duidelijk wanneer er wel/niet gewerkt wordt. Soms moet je zelfs de grond in of een ploeg wordt afgelost en vijf minuten later staat er een nieuwe ploeg te werken. Of men werkt onder/opzij van een brug en is niet goed zichtbaar.

Met name in de schemering is het heel gevaarlijk om goed te kunnen zien of er mensen zijn.

Daarnaast moet een bedrijf best veel betalen voor dit soort verkeersmaatregelen, dus die laten ze meestal niet onnodig staan. En ja, soms lijkt dat wel zo, maar meestal zitten er legio redenen aan om er een bord neer te zetten. Denk aan werkverkeer wat op/af moet rijden. Volbeladen kan het even duren voordat ze op gang zijn, dan is het fijn dat je 30km per uur aan het rijden bent, dan met 80km per uur aan komt zetten.

Bedenk je maar dat je vader/broer/vriend daar aan het werk is, hoe zal dan je reactie zijn?

Princesj

Berichten: 4551
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Wegverkeer bord 30

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 13:12

Ik heb dit topic naar LZP verplaatst, daar past hij beter.

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Wegverkeer bord 30

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 17:46

Toevallig was dit een vraag op mijn examen en ja je moet je er altijd aan houden, ook als er niet gewerkt wordt.