Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 25 [ 620 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 25  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

 
Profiel   

Hallo,

Wij zitten er heel erg over te denken om van de Randstad naar Drenthe te verhuizen. Wij gaan er elk jaar wel heen en voelen ons fijn daar. Hebben jullie hier ervaringen mee? Wij hebben een zoon van 11 jaar. We willen graag meer vrijheid en rust om ons heen.
Wat zijn de grootste verschillen en veranderingen? Waar moeten we aan denken wat tegen kan vallen etc?

Bedankt alvast!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-20 10:33 



 
Profiel   

Ik heb er geen ervaring mee, woon al mijn hele leven in Drenthe (en Groningen).

Ik zou goed uitzoeken waar in Drenthe je wilt wonen. Er zijn in Drenthe toch ook wel veel verschillen. En tsja verder kan ik Drenthe alleen maar aanraden uiteraard. Prachtige provincie en een stuk rustiger dan de randstad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-20 10:35 



 
Profiel   

Cultuurshock. Dat wel, maar wel inderdaad heel veel rust en ruimte in drenthe. Mensen hebben nog goed vertrouwen in elkaar over het algemeen. De beste deals haal je in die bovenste drie provincies. Zowel qua huizen als qua spullen van bv marktplaats.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-20 10:40 



 
Profiel   

Drenthe is geen compleet ander land he :'). Anderhalf uur tuffen vanuit de randstad en je bent er al.

Wat Miccamaaike zegt, orienteer je op de verschillende regio's. Wil je meer richting Groningen, meer richting het zuiden of juist tegen de Duitse grens aan, want dat kan nog wel verschil maken. Verder niet vergeten dat een vakantiegevoel heel iets anders is dan er daadwerkelijk wonen.

Maar laat je verder vooral niet tegenhouden, want het is inderdaad een mooie provincie :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-20 10:42 



 
Profiel   

Mijn oom en tante zijn van Gouda naar Drenthe verhuisd, ze wonen nu tussen Emmen en Coevorden. Jaar of 10 geleden denk ik, net voordat mn nichtje naar de basisschool ging. Het is heel anders inderdaad en mn tante had het er laatst over dat ze niet voor altijd daar denkt te blijven. Maar zeker met kinderen vonden zij de vorodelen van een grote tuin en een klein dorp waar de kinderen zelf naar school en vriendjes en vriendinnetjes kunnen gaan ook héél veel waard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-20 10:42 



 
Profiel   

Wij verhuisden 21 jaar geleden vanuit Uitgeest naar Buinen. Een klein dorpje opt zand in Drenthe. Ik was destijds 10 en heb nooit moeite gehad met deze actie van mijn ouders. Mijn ouders betrokken ons als kinderen wel in de keuze die ze wilden maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-20 10:52 



 
Profiel   

Mijn ouders zijn van loodsrecht naar drenthe verhuisd (ik was toen nog maar 4)
Ze vertelde dat het echt wennen was. Nu heel wat jaar later (ben nu 27) ben ik de enige die nog in drenthe woont...
Vooral werkgelegenheid is beter in de randstad als je wat kieskeurig bent op werk.

Veder is er een hele andere mentaliteit, doe maar gewoon dan doe je gek genoeg.
Ik merk dit verschil vooral tussen mijn vriend en mij. Hij is een echte drent en ik eigenlijk niet. Wat soms ook kan botsen daardoor

En wat er al is aangegeven laat het vakantie gevoel vallen! Ook in drenthe heb je lawaai, al is dat meer van de landbouw. Ook daarvan heb ik al voorbeelden gezien en waarbij de irritaties hoog opliepen.

Een voordeel is ook al eerder genoemd, kinderen kunnen zelf naar school (soms is het wel wat veder fietsen). De dorpsschooltjes zijn vaak klein. Grotere tuinen, rustigere straten.

Gewoon alles heeft zijn voor en nadelen en uiteindelijk weet j e alleen of het wat voor je is door te ervaren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-20 11:05 



 
Profiel   

Ik ben zelf sept 2019 verhuisd van Utrecht naar Drenthe. Ben daarvoor wel opgegroeid in een drop in Gelderland, dus was het al wat gewend. Ben naar Drenthe verhuisd, omdat mijn vriend daar al een vaste baan had en ik net afgestudeerd. Ik moet voor mijn werk wat verder rijden (1 uur enkele reis), maar eigenlijk nooit file gehad (behalve bij boerenprotesten of ongeluk).

Voordeel is de ruimte en rust die er is. Wij lopen achter ons huis de schutting uit en zijn met 100 meter lopen in het bos. Ander voordeel van Drenthe: ik heb nog nooit parkeerproblemen gehad. Er is altijd wel een plekje. En wij hadden nooit in de randstad een huis binnen budget gevonden met ruime tuin. Tot nu toe kan ik het ook prima vinden met de drentse mentaliteit. Nadeel vind ik bijvoorbeeld de supermarkt die op 10 minuten rijden zit. In Utrecht kon ik er heen lopen. Eigenlijk mis ik de stad verder niet zo :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-20 11:51 



 
Profiel   

Ik zit nu grinnikend achter de PC :D als rasechte Drent ;) Mijn wederhelft komt uit de randstad en die heeft wel verteld dat hij met name in het begin echt wel moeite had met de omschakeling en het compleet andere leven hier. De eerste paar jaar was die gillend terug gegaan naar Krimpen als hij gekund had (zijn toenmalige vriendin wilde niet). Nu wil hij zelf niet eens meer terug naar het westen.

Het is echt zoals hiphorse zegt, het is een omschakeling, er zijn dingen gewoon heel anders hier. Het verschil in mentaliteit van de Drenten tegenover de westerling. Winkels vaak verder weg, waardoor even naar snel naar de winkel voor een boodschap vaak toch of fiets of auto betekend. En het hangt ook idd erg af van waar in Drente je wilt gaan wonen, er zijn echt nog wel stukken waar je als niet Drent niet zomaar tussenkomt. En voor je werk ben je hier ook heel vaak aangewezen op de auto en een rijbewijs, plus de werkgelegenheid hier is ook een stuk minder dan in de randstad.
:D Maar ik als rasechte Drent zou echt niet in de randstad willen wonen. Ik hang nu net tussen de Groningers, en hou me maar vast dat de grens met Drenthe een paar km van hier is :+ :') Geintje hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-20 11:53 



 
Profiel   

Kennissen van me gingen al jaren in Drenthe en Overijssel op vakantie met de caravan.
Ze vonden het geweldig en besloten ook te verhuizen van Amsterdam naar Tubbergen (overijssel dan wel).
Binnen een jaar hebben ze hun huis weer te koop gezet omdat ze echt niet konden
konden wennen.

Uiteraard gaat het 9/10x wel goed, maar denk er goed over na!.
Ik woon al mn hele leven in Twente en moet er niet aan denken om naar het westen te verhuizen. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-20 11:56 



 
Profiel   

Heb deze van Facebook gepikt :D

Citaat
Voor randstedelingen die besluiten een woning te kopen op het platte land voor de rust en de ruimte,

DOE HET NIET!

Ik zal uitleggen waarom. Wij hebben:

- Dorpsfeesten/ tentfeesten (vergelijkbaar met mini zwarte cross) dagen lang herrie en heel veel bier. Dagenlang! Elk jaar, in elk dorp!
- Carbid schieten met oud en nieuw = onmundige herrie de hele dag door! En heel veel bier. Elk jaar!

- Sinterklaasintochten mèt Zwarte Pieten!
- Schone lucht en geen CO2!

- Elk jaar Autocross, trekkertrek en elke week motorcross = onwies veul herrie!

- Volksfeesten/kermis/braderieën = onmundige herrie en veel bier. Elk jaar!

- Boerenaroma = niet te harden!
- Hardwerkende boeren 7 dagen per week dus ook op zondag lawaai!!
- Noaberplicht = de buren weten eerder wat er thuis bij jullie aan de hand is dan jijzelf! En altijd erger!

- We zijn niet te verstaan!!

- Wij zijn onaanpasbaar. Heb je ergens problemen mee? Ut zal ons an de reet roest'n. Aanpassen of opzouten!

Wees gewaarschuwd

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-20 12:13 



 
Profiel   

Ik kom uit Amersfoort, en woon nu in een klein dorp in Drenthe.
Voordelen: meer huis en tuin voor je geld, rust (maar ook hier hoor je de buren, heb je landbouwgeluiden en zijn er feestjes), natuur, gemoedelijker, veel ruimte voor opgroeiende kinderen, mensen zijn vriendelijker.
Nadelen: reistijd naar werk is veel langer, supermarkt is ver weg, je loopt niet zo het centrum in, voor alles heb je de auto of de fiets nodig.

Soms heb ik echt heimwee naar de stad, maar over het algemeen ben ik blij om hier te wonen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-20 12:17 



 
Profiel   

Westerling :wave: of nou ja zo zie ik het inmiddels niet meer. Mijn man heeft een bedrijf waardoor het duidelijk was dat ik in Drenthe zou gaan wonen. Het is mij best wel zwaar gevallen. De mentaliteit is anders maar vooral mijn familie en vrienden ver weg vond ik (eigenlijk nog steeds) het meest vervelend. Even langs gaan is er niet bij. Nou de jaren vorderen voel ik me hier thuis. Voor mij is het goed, ik verlang niet meer naar 'het westen'.

Oh ja iedereen zegt hier heel veel ja. Ik doe het ook al ja :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-20 12:19 



 
Profiel   

Steekt vingertje op... :j


Bijna 13 jaar geleden van Rotterdam naar het Noorden verhuisd.

We gingen in juli op vakantie in de omgeving van Borger.
Vent had cv op monsterboard gezet en in de vakantie kreeg hij een verzoek om te komen praten.
Aangenomen in Bolsward starten 1 sept. 8)7

Dan gaat het hele circus beginnen.

Ik kwam maandag op het werk en zei.... ik weet niet hoe lang ik hier nog zit want we gaan verhuizen.
Volgende dag belde mijn manager en zei, in Drachten komen banen vrij ga maar praten, ik wil je niet kwijt maar dit is wel een mooie optie

Aangenomen en huis tekoop gezet, onderdak gaan zoeken.

We kwamen uit op een bosbungalowpark in Norg.
Vent moest 160 km per dag rijden maar die zei ook... in Rotterdam zit ik 20km van mijn werk en daar doe ik vaak een uur over en nu 80km van mijn werk en daar doe ik ook een uur over.

Pony, 2 katten onder mijn arm genomen en 15 sept vertrokken.
Vent al 1 sept die kant uit gegaan.


Wij hebben uiteindelijk van 1 sept tot eind maart in Norg gewoond.
Ik werd toe ziek, schildklier, dus ik was een vaatdoek in die tijd,
Toen voor 2 jaar een huurhuis in Leek gekregen terwijl ons huis in Rotterdam nog te koop stond.

Na een kleine 1,5 jaar was ons huis verkocht en konden we om ons heen gaan kijken.

Uiteindelijk terecht gekomen in "the middle of nowhere" rand Fryslan/Groningen en Drenthe en nooit maar dan ook echt nooit geen spijt gehad van deze beslissing. Ik zou het zo weer doen.

We hebben die eerste 1,5 jaar best wel op een houtje moeten bijten, Mando stond naar mijn idee niet goed dus ook daar weer andere stal voor gezocht waar ik nu al bijna 13 jaar sta.
Achteraf denk je ook, was ik maar naar de ruitersport zaak gegaan die weten altijd wel de adresjes van stallingen.

Ondertussen sloot het bedrijf waar ik werkte van dat kantoor de deuren dus best wel beetje lopen zwerven maar ik ben niet schuw om te werken dus pakte alles wel aan.
Nu gelukkig al 3,5 jaar bij dit bedrijf. Vent zit ook nog steeds waar hij toen begonnen is.

We wonen vrij centraal, zitten in 30 minuten in Heerenveen/Groninge/Leeuwarden.
Omdat wij altijd wel km moeten maken is de afstand naar de rest van NL niet ver... ze zeggen niet voor niets.
De weg van het westen naar het Noorden is langer dan van het Noorden naar het Westen....


Ik heb het nooit als cultuurschok ervaren omdat ik mezelf wel gelijk probeerde aan te passen.
Ik probeerde Fries te leren verstaan, spreken doe ik het na bijna 13 jaar nog steeds niet.
Het scheelt dat ik Mando op een hele leuke persion stal had staan en je daardoor ook weer mensen leert kennen en dus makkelijk weer contacten maakt.

Ik blijf Rotterdamse in hart en nieren en als we Rotterdamse chauffeurs hier hebben dan ben ik ineens weer een rasechte Rotterdamse maar ik zou voor geen goud meer terug willen.
Ik heb hier nu een Rotterdamse collega sinds 1,5 maand. Ze woont hier nu een klein jaar maar die wil ook niet meer terug en woont ook nog steeds op een bungalowpark om alles op te bouwen.

Leuke baan, lieve vrienden en vriendinnen.

Nee... nooit meer terug voor geen goud.


Altijd als ik dit soort vragen hoor of lees zeg ik alleen maar.... ga ervoor, volg je hart en denk met je verstand. Het komt wel goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-20 12:22 



 
Profiel   

Tja het is wel erg afhankelijk van waar je gaat wonen. Kies je voor de stad, het dorp of het buitengebied.
En hoe je gaat wonen, vrijstaand/rijtje/tussenwoning/boerderij/grond er bij?

Wil je alles op fietsafstand, dan is een dorp met in ieder geval een supermarkt/drogist en bakker wel een pre. Maakt het je niet uit, dan kan buitenaf ook prima.

Wil je je kind met de fiets naar school laten gaan, moet je er rekening mee houden dat het aantal plaatsen met een middelbare school niet zo dik bezaaid is, dan in de Randstand.
Hier fietsen ze rustig 10 km voor de school, maar als je dat niet gewend bent, is dat misschien wel een struikelblok.

Woon op de rand Twente/Salland en ben hier ook opgegroeid. De verschillen tussen hier en Drente zijn niet enorm.

Maar over het algemeen, rust en ruimte. De buren die alles van je weten haha. Maar zou het zeker aanraden, alles went, zelfs de stugge Noordelingen/Oosterlingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-20 12:24 



 
Profiel   

Nog niet eens Drenthe, maar in Wageningen miste ik de zeelucht gruwelijk. Het is voor mij een reden om waarschijnlijk niet terug naar het binnenland te verhuizen, ondanks dat ik 9 jaar in Wageningen heb gestudeerd, waarbij ik periodes maar eens per 3-4 maanden bij mijn ouders op bezoek ging. Dat wende niet, terwijl ik verder Wageningen heerlijk vond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-20 12:30 



 
Profiel   

Ik ga binnenkort..naar Norg...als dat huis eens een keertje klaar is }> (zou 15 juli de sleutel krijgen)

Ik ben inmiddels een aantal keer die kant op geweest en tot nu toe bevalt het wel.
Ook aardige mensen ontmoet en mooie plekjes gezien. Ik ben zelf ook wel doe normaal doe je al gek genoeg ..moet goed komen dus.


Ik heb 2 supermarkten in het dorp straks,cafe's, bakker, snackbar(met super lekker softijs) een sportcomplex met zwembad en paard staat op 8 km met een stal gelegen aan een ruiter/menpad. Dus dat kan lopend en met de fiets. Voor andere dingen moet ik wat verder en vaak naar de stad en uitgaan doe ik nu al helemaal niet. Assen is ong 15 minuten met de auto. Met mooi weer doe ik dat ook wel met de fiets.
Kwa woning ga ik er zeker op vooruit, straks ook een bovenverdieping en een fijne tuin met zon. Het betreft een nieuwbouw huurhuis en ik denk dat ik er enorm mazzel mee heb gehad.

Ik heb er veel zin in maar ik vind het ook ontzettend spannend.
Gelukkig is het niet naar Australie en ben ik met een kleine 2 uur weer in NH om bv kerst en pasen te vieren met familie. En daarnaast heb je nog Skype, App, FB en ouderwets bellen. Mijn ouders zijn beide met pensioen en gaan graag met vrienden op fietsvakantie in Nederland...en in Drenthe kun je heel mooi fietsen :P

Ik blijf ten alle tijden ook in NH ingeschreven bij de woningbouwver. zodat ik ook altijd weer terug kan...om wat voor reden dan ook.


DE post van Echwel +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-20 12:39 



 
Profiel   

Geen Drenthe, maar hier 2,5 jaar geleden verhuisd naar de oostkant van de Veluwe. Ik mis ook soms ook mijn familie en vrienden, maar het is de wereld niet uit. Met 1,5 uur zit je weer in het westen. Die reistijd went ook.

Wat ons hielp was echt mensen opzoeken. Wij spelen muziek, dus zijn lid geworden van de muziekvereniging in het dorp. Paard staat op een stal in de buurt, daar leer je ook weer mensen kennen. Dan gaat het vanzelf wel. Bij ons was het 1e half jaar/jaar echt afbouwen in het westen en na zeker een half jaar opbouwen hier. Dat was wel een pittige tijd. Maar nu vind ik het echt super fijn hier. Qua mentaliteit pas ik hier beter. Sterker nog, ik zelfs nog wel verder naar het oosten willen, maar de Achterhoek. Maar ik wil bos naast de deur, dus dit was de middenweg :D

Als je hart er ligt: doen. Maar je moet er wel wat voor doen om te integreren zeg maar. Als je daar voor gaat en open staat, dan komt het wel goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-20 12:43 



 
Profiel   

Denk dat er twee dingen het aller-, allerbelangrijkste zijn:

1) integreer. Mijn ervaring (als dochter van import-ouders) met geïmporteerde westerlingen is dat het het beste gaat als ze zich aanpassen aan de andere mentaliteit die hier heerst (en er heerlijk kunnen wonen). Degene die hier komt met het idee z’n eigen ding te doen, zonder rekening te houden met de mensen die hier jaren wonen/met de omgeving: die gaan het niet redden (en de locals zullen met liefde helpen om de koffers weer in te pakken bij wijze van). Beetje gechargeerd, maar daar komt het wel op neer.

2) kijk goed naar waar je wilt wonen in Drenthe. De verschillen zijn enórm. Zuid-Oost Drenthe is ‘arm’ gebied en de verschillen qua mens-type met bijvoorbeeld Noord-Drenthe zijn echt groot.

Ik ben opgegroeid in Een (Roden/Norg), woon in Drouwen (bij Gieten/Borger) en kreeg een enorme cultuurschok toen ik in Schoonebeek ging werken. De mensen, de omgeving, echt alles was anders. Wel goedkope huizen, maar ik zou er niet kunnen wonen.

Ook qua natuur (weet niet hoe belangrijk dat voor je is), is het erg divers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-20 13:17 



 
Profiel   

Wij zijn in 2004 vanuit Utrecht verhuisd naar Friesland.

Grootste nadeel vind ik nogsteeds dat familie en vrienden ver weg wonen. Verder vinden we het hier heerlijk. We hebben een vrijstaand huis gekocht voor de prijs waarvoor je in de randstad een appartementje kunt krijgen. Ik ben toendertijd samen met m'n vriend verhuisd. We waren toen begin 20. Het leven is hier wat gemoedelijker en rustiger. Wij missen de drukte van de randstad zeker niet. We hebben ook qua locatie gekozen voor een plek die wel redelijk centraal ligt. 30 min van Groningen, Leeuwarden, assen en Heerenveen. Mijn vriend had al een baan voordat we verhuisden en ik vond binnen een half jaar een baan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-20 13:34 



 
Profiel   

Of je met de auto of fiets naar de supermarkt moet heeft niks met Drenthe te maken. Zelfs daar zijn steden waarbij je kruipend naar de supermarkt kan :)
De verschillen zijn inderdaad groot. Zoals Olympia96 ook al zegt, de verschillen zijn groot. Ik kom ook uit de regio Noord Drenthe (ook in Norg gewoond), maar moet er ook niet aan denken om in zuid Drenthe te wonen. Nu ik in Overijssel woon mis ik toch het Drentse coulissenlandschap wel, maar qua gezelligheid zit ik hier, eerlijk is eerlijk, vele malen beter

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-20 13:45 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie reacties! Ga ze straks op mijn gemak eens allemaal doorlezen. Wij wonen nu ook in een dorpje waar we overal de auto voor nodig hebben dus dat zal niet zoveel uitmaken :).

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-20 13:52 



 
Profiel   

Grappig ik moet er juist niet aan denken om in Noord-Drenthe te wonen zit zelf in zuid (Dalen) maar het verschilt enorm per dorp! Ik kom uit Emmen oorspronkelijk dat is net als Schoonebeek echt compleet niet vergelijkbaar met de kleinere dorpen er om heen :j en ook die zijn niet vergelijkbaar :))

Na Emmen jaren in Oosterhesselen gewoond en nu dus in Dalen en dat waren onderling al mega verschillen.

Mijn vader is als 18 jarige destijds met zijn ouders vanuit Haarlem naar Emmen verhuisd voor werk van zijn vader. Zijn moeder verlangt naar al die jaren nog altijd terug naar de randstad maar hij moet er niet aan denken om ooit nog terug te gaan.

Daarentegen is mijn zusje wel verhuisd en woont nu al weer jaren in Den Haag en zou niet meer terug naar Drenthe willen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-20 13:57 



 
Profiel   

Als je om kan gaan net langzaam integreren dan zal het best gaan. Als westerling (Dwz je komt van onder zwolle) moet je je dubbel en dwars bewijzen. Dat je geen ‘grootbek’ bent, dat je niet zeurt over dorpse dingen (mest geur, sjezende trekkers, de buurt tamtam) etc.
I
Het helpt als je gaat wonen in forenzen dorpjes. In de besloten dorpjes moet je na 15 jaar nog je waffel houden als het om ‘belangrijke‘ dingen gaat, das nogal vermoeiend..

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-20 14:06 



 
Profiel   

Kan mij niet voorstellen dat het zo'n cultuur shock is en zo erg wennen, maar ik ben erg op mezelf, ben graag alleen in de natuur te vinden en bemoei me verder weinig met mensen :')
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-20 14:08 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 25 [ 620 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 25  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen