Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pillow
Berichten: 7805
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 21:55

Nikass. Ik ben blij dat jij mijn buurvrouw niet bent. En ik ben een noordeling dus ik zeg het gewoon.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 22:11

Mindim schreef:
Dan heb je wel een heel ouderwets beeld van het noord oosten hoor! :D
Ook Ambonezen en Turken woonden daar al in de jaren zeventig, eerder al, verder ook veel Javanen en Chinezen en ook Antillianen.
"Bartje " komt nu niet gelijk op in mijn gedachten als ik aan vroeger denk :D

Vergeet de textielindustrie in Twente niet. ;-)

Ik ben opgegroeid in een middelgrote gemeente in Twente en op mijn (openbare) basisschool was zeker een kwart van de leerlingen van Turkse afkomst. Ouders (vooral vaders) werkten in 'de fabriek'. We hadden ook een Molukse wijk, verder nog een paar Surinaamse gezinnen en één Marokkaans gezin. Spaans en Italiaans woonde er ook, die gingen naar de katholieke basisschool. En al die afkomsten en nationaliteiten leidden de aandacht ook een beetje af van ons gezin met Indo-moeder. Wij waren ineens niet meer zo exotisch. }>

We hebben het hier overigens over de vroege jaren 80. Ik ben dus opgegroeid met meer dan alleen 'boeren' om me heen - en dat in Twente. Scheer dan ook maar liever niet het hele noorden en oosten over één kam.

Nikass

Berichten: 16702
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 22:47

pillow schreef:
Nikass. Ik ben blij dat jij mijn buurvrouw niet bent. En ik ben een noordeling dus ik zeg het gewoon.


Dat is wederzijds!

En Safina, kijk naar je eigen aandeel. Toen ik mijn ervaring opschreef had je dat gewoon als gegeven kunnen accepteren in plaats van het ter discussie te stellen. Je bent zelf die discussie gestart. (En steeds op de persoon gespeeld, dan krijg je vanzelf een wat minder vriendelijke reactie terug)
Laatst bijgewerkt door Nikass op 24-11-20 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Berichten: 16702
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 22:51

Kinke schreef:
nou echt verschrikkelijk, zo'n enorme 'boom' in je tuin. en wat een krater is daar gegraven ;)
Je kunt er een probleem van maken, je kunt ze ook een biertje geven en gezellig erbij staan kletsen.
En dan later eens vragen of ze even willen helpen om de 'boom' weg te halen omdat je dat zelf niet lukt. Zo te zien is dat al lang geleden?


Gelukkig waren wij niet degene van de kapotte leidingen. Maar ik vond het wel terecht dat de betreffende mensen uit mijn straat zich daar druk om maakten. Je kunt vragen om hulp en het toch niet altijd krijgen. Dat is heel jammer.

Anoniem

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 23:11

Ik zag deze site: een dorp dat de moete heeft genomen om voor nieuwkomers hun tradities en gewoontes op een rij te zetten.

https://www.gelselaar.nl/pages/over-gel ... oabers.php

Ik ben wel benieuwd hoe jullie erover denken. Leuk dorp om te gaan wonen met al die sociale bezigheden met elkaar? Of schrikt het juist af?

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 23:17

Ik ben totaaaaal niet van de buurtactiviteiten. Ben wel erg op mezelf. Dus zo'n lijst zou mij wel wat afschrikken

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 23:19

als ik de lijst zo zie dan gelden hier zo ongeveer dezelfde regels, maar.....lang niet alles wordt zo zwart wit nageleefd. Bij rouw bijvoorbeeld wordt hier niet meer 'gedragen' door de buren en ook geen broodjes gesmeerd etc. En als je hulp krijgt bij bouwen dan vind ik het zelf wel zo netjes om ff wat in te schenken voor iedereen die heeft geholpen. Daarvoor hoeven er wat mij betreft geen regels te zijn. Buurtfeest is hier inmiddels meer dan 2 jaar geleden. Dat is een middagje een simpele activiteit en daarna buffet. Ff bijkletsen met iedereen en ook een kans om bij te kletsen met diegenen die je bijna nooit ziet.
Vind het niks bijzonders, beetje belangstelling voor elkaar en helpen indien nodig.
Ik ben ook best wel op mezelf, en dat vond ik niet echt een goede eigenschap, wou graag socialer worden, dat is aardig gelukt in de afgelopen 13 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 23:33

Het komt voor mijn buurt ook bestwel overeen. Ook niet heel zwart-wit trouwens.
Sommige dingen mogen van mij best afgeschaft worden. (Die Sara in ieder geval afschaffen gedurende het jaar dat ik 50 word.:D) Maar vooral dat rondgaan met oud en nieuw... Gelukkig zit daar nu ook een beetje de klad in en komen we meestal op één adres samen in plaats van al die adressen af, een hele middag en avond lang. Op zondag. Als je de dag daarna moet werken. :O
Nieuwjaarsrolletjes, paasvuur, midwinterhoorns horen....dat zijn wel allemaal dingen waar ik erg van hou. Vogelschieten doe ik nooit aan mee. Straks schiet ik dat ding er nog per ongeluk af, krijg ik een mantel om en word ik als schutterskoningin rongereden op een wagen achter een trekker. Dikke doei. :')

Ik kan me trouwens best voorstellen dat het mensen afschrikt allemaal.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 23:48

eekhoornerik schreef:
Ik denk dat het grootste verschil tussen het Westen en het Oosten van Nederland is dat er in het Westen meer een individualistische samenleving heerst, waarin veel verschillende culturen (zowel vanuit nationaal als internationaal aspect) naast elkaar bestaan. Ik ben bijvoorbeeld opgegroeid in een multiculturele omgeving, zat op een openbare basisschool met Nederlandse, Griekse, Surinaamse, Antilliaanse en Vietnamese kinderen, in een plaats waarin naast de culture verschillen ook mensen naast elkaar leefden met verschillende opleidingsniveau’s en milieus.
Ik kreeg van al die culturen iets mee. We woonden door elkaar.

Het Oosten en Noord Oosten van Nederland is anders ingericht en bestond en bestaat voor een heel groot deel uit agrariërs en inwoners van dorpen die van oudsher op elkaar waren aangewezen. Daar komt ook de traditie van het noaberschap vandaan, we zorgen met de gemeenschap voor elkaar. Maar dan moest je wel in die gemeenschap passen en geen rare dingen uithalen (om het even ongechangeerd te zeggen :-D) :j.

Mijn vriend komt uit het Noord Oosten en hij heeft een heel andere opvoeding gehad dan ik. Hij is behoorlijk ouderwets en calvinistisch opgevoed, zij kregen nog altijd een lepel levertraan, aten altijd Hollandse pot en ‘ wie binne zunig, want al die spullen van nu hadden wij vroeger ook niet’ . Als hij weleens vertelt zie ik zo Bartje voor me met zijn “ ik bid niet voor bruine bonen” .
Hij zag bijvoorbeeld voor het eerst een ‘ gekleurde’ jongen toen hij in een grotere plaats naar de middelbare school ging.

Ik ben vrijer opgevoed, mijn ouders waren in de jaren 70 hippies en met name mijn moeder was van de vrije opvoeding. We aten allerlei soorten gerechten, Hollandse pot aten we juist amper. Gingen naar musea of op de bonnefooi met de tent naar Frankrijk. Mijn beste vriendin op de basisschool was een Grieks meisje. Mijn tweede beste vriendin een Vietnamees meisje.

Om even een beeld te schetsen hoe extreem het verschil kan zijn tussen de stadse mentaliteit in het Westen en de agrarische mentaliteit in het Oosten...


Grotendeels wel mee eens.

En het lijkt erop dat ze in dorpen gewoon wat achterlopen. Is niet erg, maar wel iets dat opvalt.

Ik kom sowieso uit een multiculturele omgeving EN familie, dus mij valt het eigenlijk juist op als het ergens overwegend blank is.

Maar mijn oma was van 1912 en kwam uit het nette Zuid Amsterdam. Mijn moeder is van 1943 en had 1 oudere broer en 2 jongere zusjes. Mijn oma was 2 weken na de laatste wedwuwe op haar 40e. Zij heeft echt nooit gedaan aan eten wat de pot schaft bijvoorbeeld. Waar de kinderen moesten staan bij het eten kwam zij niet. En ze vroeg gewoon om drinken voor de kinderen op visite, want zij was best fanatiek daarin.

Zelfs in Amsterdam moesten wij wel altijd horen hoe mensen van mn moeders leeftijd en ook jonger klaagde over hun jeugd en tekort komingen.

Ik ben van 1974 en ken wel armoe van de omgeving en vriendinnen van gescheiden ouders die het zwaar hadden enzo, maar kinderen waren allemaal vrij thuis, nooit eten wat de pot schaft, leuke kleding werd echt mogelijk gemaakt, al was het het laatste dubbeltje.

Wij zijn aan het verbouwen en sprak 2x een jongen in de bouw en grond sector van 20-23. Net zo oud als onze zoon. Hoe zij over vrouwen praten en denken is echt een totaal andere wereld. Dat kan niks met tijd te maken hebben, want zelfs mijn oma uit 1912 had dat nooit gepikt.

Maar hier zijn het wel echt 2 werelden; de jongens in de bouw, grondverzet, boeren hulp etc. En de jongeren die studeren en als bijbaan achter de kasse zitten, in een winkel werken etc.
Totaal andere manier van praten en denken.

Dat is in steden echt minder. je merkt het wel aan de manier van spreken, maar de denkwijze ligt op ander gebied verder uit elkaar. Meer op gebied van interessen en ontwikkeling. Maar antiek kan je ze nooit noemen.


Kinke schreef:
nou echt verschrikkelijk, zo'n enorme 'boom' in je tuin. en wat een krater is daar gegraven ;)
Je kunt er een probleem van maken, je kunt ze ook een biertje geven en gezellig erbij staan kletsen.
En dan later eens vragen of ze even willen helpen om de 'boom' weg te halen omdat je dat zelf niet lukt. Zo te zien is dat al lang geleden?


Dat is toch niet normaal? Ik snap dat je Nikass vervelend kan vinden, dat moet je zelf weten. Maar om nou te zeggen dat een boom in iemand tuin plaatsen normaal is, gaat echt te ver. Ik ken hier, in de stad en op de veluwe echt niemand, die je niet van het terrein afschopt.

Ja, het kan heel gezellig zijn, maar dan moet het wel in overleg gaan en niet ongewenst. Dan is echt niks gezellig.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 08:52

nou...dat valt wel mee. Hier best hoogopgeleide neefjes in de familie. Misschien zo op het eerste gezicht anders praten en denken maar net zo feesten als de rest hoor. Bepaald gedrag wordt natuurlijk versterkt in een groep maar zegt niet perse iets over denken.
Het gaat me niet om die boom superpony, maar om het veroordelende. Alsof iemand die zo'n boom plaatst aso is, of dom, of een stomme boer of een vulmaarin. En men standaard in de achterhoek allemaal op reeën jaagt en bij aangereden wild deze snel in de achterbak pleurt, ouderwets is etc.etc. Zo komt het in ieder geval op mij over.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 09:22

Ik denk dat het komt door Nikass zijn ervaringen. Dan krijg je een gekleurd beeld. Wat niet zo gek is, want iedereen onthoud en oordeelt naar aanleiding van zijn of haar ervaringen.

Om terug te komen op het lijstje wat hier boven via een link te zien is; als nieuwkomer lijkt het mij leuk om op die manier de buurt en bewoners te leren kennen. Ik ben trouwens slecht in het onthouden van namen dus dat zou nog wel een dingetje zijn :D

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 09:27

safina schreef:
Ik zag deze site: een dorp dat de moete heeft genomen om voor nieuwkomers hun tradities en gewoontes op een rij te zetten.

https://www.gelselaar.nl/pages/over-gel ... oabers.php

Ik ben wel benieuwd hoe jullie erover denken. Leuk dorp om te gaan wonen met al die sociale bezigheden met elkaar? Of schrikt het juist af?

Dat is van het dorp hiernaast :')
Dus komt best wel overeen, al zie je ook hier in de omgeving wel dat hoe strikt de dingen zijn verschilt per dorp en zelfs per buurt.
Rondgaan op nieuwjaarsdag gebeurt hier bijvoorbeeld niet meer.
In het buurtschap waar ik als tiener woonde organiseren ze tegenwoordig zelfs een inburgeringscursus voor nieuwe inwoners. Ik vind dat een leuk initiatief, gewoon met een flinke knipoog kennismaken met elkaar, de buurtvereniging, ondernemers etc.

Nikass

Berichten: 16702
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 10:02

Kinke schreef:
nou...dat valt wel mee. Hier best hoogopgeleide neefjes in de familie. Misschien zo op het eerste gezicht anders praten en denken maar net zo feesten als de rest hoor. Bepaald gedrag wordt natuurlijk versterkt in een groep maar zegt niet perse iets over denken.
Het gaat me niet om die boom superpony, maar om het veroordelende. Alsof iemand die zo'n boom plaatst aso is, of dom, of een stomme boer of een vulmaarin. En men standaard in de achterhoek allemaal op reeën jaagt en bij aangereden wild deze snel in de achterbak pleurt, ouderwets is etc.etc. Zo komt het in ieder geval op mij over.


Als je weer op pagina één het topic begint te lezen, zie je dat er steeds gesproken wordt over een complete "omschakeling" en een "andere mentaliteit" als je naar het oosten verhuisd.
Wat je daar vervolgens van vindt moet je zelf weten, maar dat het een grote verandering is, is in elk geval een feit. En andersom natuurlijk ook. Mijn toenmalige buurtbewoners zouden never naar Amsterdam willen, eigenlijk überhaupt niet naar een stad, maar Amsterdam staat er wel bekend als het Sodom en Gomorra: de hele dag schietpartijen op straat en iedereen gebruikt er drugs, is de opvatting.

Het invullen doe je nu zelf; de woorden die jij gebruikt zijn anders dan de mijne. Ook heb ik meerdere keren aangegeven dat niet alles voor elk dorp en iedere inwoner geldt.
Maar ik ben wel benieuwd: als jij een groot gazon hebt dat je netjes hebt gemaakt en er komt onverwacht een trekker op gereden, waardoor je het helemaal opnieuw kunt gaan doen, dan ben jij blij en vindt je het alleen maar gezellig?

De gebruiken uit Gelselaar, als alles in overleg gaat, is er niet zoveel aan de hand, maar ik zou niet blij worden van een Sara of een Ooievaar voor mijn huis (waar ik woonde hangen ze er ook nog een gedicht bij) en ik heb ook nooit deelgenomen aan de schuttersfeesten en carnaval. Ik moet ook zeggen dat ik wel verrast was over hoe jongeren nog verkleed gingen. Denk niet dat je ooit een Amsterdammer in die kleding aantreft. ;)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 10:17

Achterom schreef:
safina schreef:
Ik zag deze site: een dorp dat de moete heeft genomen om voor nieuwkomers hun tradities en gewoontes op een rij te zetten.

https://www.gelselaar.nl/pages/over-gel ... oabers.php

Ik ben wel benieuwd hoe jullie erover denken. Leuk dorp om te gaan wonen met al die sociale bezigheden met elkaar? Of schrikt het juist af?

Dat is van het dorp hiernaast :')
Dus komt best wel overeen, al zie je ook hier in de omgeving wel dat hoe strikt de dingen zijn verschilt per dorp en zelfs per buurt.
Rondgaan op nieuwjaarsdag gebeurt hier bijvoorbeeld niet meer.
In het buurtschap waar ik als tiener woonde organiseren ze tegenwoordig zelfs een inburgeringscursus voor nieuwe inwoners. Ik vind dat een leuk initiatief, gewoon met een flinke knipoog kennismaken met elkaar, de buurtvereniging, ondernemers etc.

Het lijstje is wel duidelijk. Dat doet me ook denken aan een filmpje dat gemaakt is toen de familie Meiland een huis gekocht had in de regio
https://www.youtube.com/watch?v=nhB7LC6ISWs

Hier redelijk in de buurt ook het lijstje hierboven. Een aantal dingen herken ik van het dorp in limburg waar ik ben opgegroeid. Ik had een geluk wat betreft buurtmaken. Verhuizen in covid tijd :D ik vind op zich de openbare feestdingen leuk, maar absoluut geen liefhebber van prive bezoeken. Maar heb wel vrij snel kennis gemaakt met buren. Nu kwam ik ze buiten tegen vrij snel dat scheelt. :+ Een buur al tijdens de bezichtiging _O-

Er zijn hier best wat buurtfeesten en activiteiten. Een feest ging niet door ivm covid. In plaats daarvan was het een bescheiden straat bijeenkomst. Lees neem je eigen drinken mee en een stoel en ga op straat zitten. De opkomst viel me tegen dat wel. Best wat import van ver buiten de regio in de straat blijkt die ook niet mee wilde doen. Was geen enkel probleem.

Zolang je mensen maar in hun waarde laat of desnoods uitlegt joh hierom doe ik het liever niet. Wordt dat meest wel geaccepteerd. :j

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 10:44

Kinke schreef:
nou...dat valt wel mee. Hier best hoogopgeleide neefjes in de familie. Misschien zo op het eerste gezicht anders praten en denken maar net zo feesten als de rest hoor. Bepaald gedrag wordt natuurlijk versterkt in een groep maar zegt niet perse iets over denken.
Het gaat me niet om die boom superpony, maar om het veroordelende. Alsof iemand die zo'n boom plaatst aso is, of dom, of een stomme boer of een vulmaarin. En men standaard in de achterhoek allemaal op reeën jaagt en bij aangereden wild deze snel in de achterbak pleurt, ouderwets is etc.etc. Zo komt het in ieder geval op mij over.


Ik heb het echt niet over feesten.

Studenten bijv feesten juist behoorlijk.

Hier in t Noorden is er echt een groot verschil in opleiding hoe mensen zich gedragen en ook denken en praten. Denken kan ik dan niet beoordelen, maar aan de hand van de dingen die ze zeggen.

In de stad is er ook een verschil natuurlijk tussen de straat en mensen die geleerd hebben, maar beiden leven wel in dezelfde wereld.

Ik probeer het netjes in te pakken, dus kan het niet anders uitleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 13:22

superpony schreef:
Kinke schreef:
nou...dat valt wel mee. Hier best hoogopgeleide neefjes in de familie. Misschien zo op het eerste gezicht anders praten en denken maar net zo feesten als de rest hoor. Bepaald gedrag wordt natuurlijk versterkt in een groep maar zegt niet perse iets over denken.
Het gaat me niet om die boom superpony, maar om het veroordelende. Alsof iemand die zo'n boom plaatst aso is, of dom, of een stomme boer of een vulmaarin. En men standaard in de achterhoek allemaal op reeën jaagt en bij aangereden wild deze snel in de achterbak pleurt, ouderwets is etc.etc. Zo komt het in ieder geval op mij over.


Ik heb het echt niet over feesten.

Studenten bijv feesten juist behoorlijk.

Hier in t Noorden is er echt een groot verschil in opleiding hoe mensen zich gedragen en ook denken en praten. Denken kan ik dan niet beoordelen, maar aan de hand van de dingen die ze zeggen.

In de stad is er ook een verschil natuurlijk tussen de straat en mensen die geleerd hebben, maar beiden leven wel in dezelfde wereld.

Ik probeer het netjes in te pakken, dus kan het niet anders uitleggen.


In welk opzicht gedraagt men zich dan anders en praat men anders?

Ik vind het best kort door de bocht gezegd namelijk.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 13:45

Mindim schreef:
In welk opzicht gedraagt men zich dan anders en praat men anders?

Ik vind het best kort door de bocht gezegd namelijk.


Dat mag je vinden. Maar na jaren in steden en dorpen te hebben gewoond, is dat gewoon de ervaring.

Ik kan wel een berg voorbeelden geven, maar heb het netjes geprobeerd uit te leggen en daar laat ik het ook bij.
Maar geloof me als je met werkende jonge jongens te maken hebt, hoor je echt de verschillen met de jongeren die studeren.

Die verschillen heb je dus in steden ook zoals ik zei, maar de denkwijze ligt wat dichter bij elkaar. Ik heb het dan bijv over man-vrouw relaties, hoe men spreekt over milieu, dieren, autorijden, regels etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 13:49

superpony schreef:
Mindim schreef:
In welk opzicht gedraagt men zich dan anders en praat men anders?

Ik vind het best kort door de bocht gezegd namelijk.


Dat mag je vinden. Maar na jaren in steden en dorpen te hebben gewoond, is dat gewoon de ervaring.

Ik kan wel een berg voorbeelden geven, maar heb het netjes geprobeerd uit te leggen en daar laat ik het ook bij.
Maar geloof me als je met werkende jonge jongens te maken hebt, hoor je echt de verschillen met de jongeren die studeren.

Die verschillen heb je dus in steden ook zoals ik zei, maar de denkwijze ligt wat dichter bij elkaar. Ik heb het dan bijv over man-vrouw relaties, hoe men spreekt over milieu, dieren, autorijden, regels etc.


Oh dat is prima hoor, ik ben daar opgegroeid en ken ook de veel jongeren daar van tegenwoordig, maar zie het dan schijnbaar compleet anders dan jij. Ik zie die enorme tweedeling helemaal niet zo.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 14:00

Voor wat Superpony en Nikass ervaren hebben we een term, conformation bias. Zien wat je verwacht te zien.

Nikass

Berichten: 16702
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 14:07

Wat een onzin Karl. Wat weet je over onze verwachtingen?
En waarom ga je er vanuit dat er alleen positieve ervaringen zijn?
Waarom vertel je niet iets over je eigen ervaringen? Waar kom je vandaan? En ben je naar het Oosten verhuisd? Als kind of volwassene en hoe was jouw ervaring?

Dit is toch gewoon een topic om ervaringen te delen en niet om ervaringen ter discussie te stellen en te veroordelen? Ook niet gelezen dat alleen positieve ervaringen mogen worden gedeeld, dus waarom hebben een aantal mensen hier zo'n moeite met andersdenkenden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 14:16

Nikass schreef:
Wat een onzin Karl. Wat weet je over onze verwachtingen?
En waarom ga je er vanuit dat er alleen positieve ervaringen zijn?
Waarom vertel je niet iets over je eigen ervaringen? Waar kom je vandaan? En ben je naar het Oosten verhuisd? Als kind of volwassene en hoe was jouw ervaring?

Dit is toch gewoon een topic om ervaringen te delen en niet om ervaringen ter discussie te stellen en te veroordelen? Ook niet gelezen dat alleen positieve ervaringen mogen worden gedeeld, dus waarom hebben een aantal mensen hier zo'n moeite met andersdenkenden?

Sommige posts zijn generaliserend. In dorpen loopt men achter, verschil in gedrag en praten door opleidingsverschil bijvoorbeeld en dan ben ik enkel op deze pagina.
Ze zullen er zijn heus, maar dat het de norm is, nee, daar ben ik het niet mee eens.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 14:17

Iemand die alleen maar positieve ervaringen heeft, heeft net zo goed last van conformation biass. Als jij morgen besluit om een Renault te kopen, zie je opeens allemaal Renaults rondrijden, als jij vindt dat ruiters nou eindelijk eens die paardendrollen op de weg op moeten gaan ruimen, zie je allemaal paardendrollen op de weg liggen, als jij vindt dat achterhoekers conservatief zijn, zie je allemaal convervatieve achterhoekers. Dat is heel normaal menselijk gedrag wat een naam heeft, conformation biass. Ik heb er last van, jij hebt er last van Superpony heeft er last van, iedereen heeft er last van. En de berichten die jullie plaatsen laten zien welke conformation biass jullie hebben.

Ik ben een geboren en getogen Drenth en heb door heel Nederland met allerlei verschillende bevolkingsgroepen gewerkt en dat zijn de ervaringen waar ik door gevormd ben. En ik heb ook mijn eigen conformation biass en net zoals de meeste mensen heb ik die vaak ook niet door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 16:41

Karl66 schreef:
Iemand die alleen maar positieve ervaringen heeft, heeft net zo goed last van conformation biass. Als jij morgen besluit om een Renault te kopen, zie je opeens allemaal Renaults rondrijden, als jij vindt dat ruiters nou eindelijk eens die paardendrollen op de weg op moeten gaan ruimen, zie je allemaal paardendrollen op de weg liggen, als jij vindt dat achterhoekers conservatief zijn, zie je allemaal convervatieve achterhoekers. Dat is heel normaal menselijk gedrag wat een naam heeft, conformation biass. Ik heb er last van, jij hebt er last van Superpony heeft er last van, iedereen heeft er last van. En de berichten die jullie plaatsen laten zien welke conformation biass jullie hebben.

Ik ben een geboren en getogen Drenth en heb door heel Nederland met allerlei verschillende bevolkingsgroepen gewerkt en dat zijn de ervaringen waar ik door gevormd ben. En ik heb ook mijn eigen conformation biass en net zoals de meeste mensen heb ik die vaak ook niet door.


Amen. _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 17:34

superpony schreef:
Wij zijn aan het verbouwen en sprak 2x een jongen in de bouw en grond sector van 20-23. Net zo oud als onze zoon. Hoe zij over vrouwen praten en denken is echt een totaal andere wereld. Dat kan niks met tijd te maken hebben, want zelfs mijn oma uit 1912 had dat nooit gepikt.

Maar hier zijn het wel echt 2 werelden; de jongens in de bouw, grondverzet, boeren hulp etc. En de jongeren die studeren en als bijbaan achter de kasse zitten, in een winkel werken etc.
Totaal andere manier van praten en denken.

Dat is in steden echt minder. je merkt het wel aan de manier van spreken, maar de denkwijze ligt op ander gebied verder uit elkaar. Meer op gebied van interessen en ontwikkeling. Maar antiek kan je ze nooit noemen.


Naaaah, ik heb 15 jaar lang in Rotterdam gewoond. Ik kan me herinneren dat het daar bij bepaalde buren en stuk erger gesteld was met de manvrouw-verhoudingen dan in m'n huidige buurt. Maar ze zijn er hoor, mannen die niet hoeven te koken, afwassen, stofzuigen etc. Dat klopt. Ook hier. Vooral de oudere generatie. Ik vind het wel z'n charme hebben, zo'n boerenfamilie waar bejaarde ma tussen de middag een warme maaltijd op tafel zet voor iedereen. Met speklappen, prakken en een kuiltje voor de jus. En dat mijn man mag aanschuiven voor een bord 'omdat hij van zijn werkende vrouw 5 dagen per week vegetarisch eten krijgt, de arme ziel'. :')

Maar bij de jongere generaties zie ik dat niet meer. Die werken vaak allebei. Runnen samen het bedrijf of een van beiden werkt buiten de deur. Misschien is dat anders op plekken waar mensen vanuit hun geloof een bepaalde rolverdeling aanhangen? Want hoe orthodoxer mensen geloven, hoe conservatiever de rolverdelingen vaak zijn. Maar dat lijkt me niet zozeer gebonden aan platteland. In de Randstad wonen ook mensen die behoorlijk orthodoxe geloofsopvattingen hebben over hoe mannen en vrouwen zich tot elkaar moeten verhouden.

Qua verschil in werelden: huizen op het platteland zijn duur. Vaak niet te betalen voor de kinderen van de generaties die er nu wonen. Wel voor mensen met een flink inkomen die graag landelijk willen wonen. Ik zie her en der het platteland dan ook bestwel verjuppen. https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/235170 ... laars.html https://www.ad.nl/wonen/thuiswerker-wil ... ~a92f4923/ Maar dat doet dus ook wat met de samenstelling van een buurt.

Anoniem

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 17:44

Ik ken ook veel boeren en loonwerkers. Van de meesten werkt hun vrouw ook gewoon. De rolverdeling is wat wisselend, in de zomer doet de vrouw meer en in de winter heeft manlief meer tijd. In de zomer zien ze hun man amper, er is veel te veel werk. Maar of die mensen nu 'antiek' denken, ik denk het niet, denk dat velen maar maken wat ze er van kunnen maken.

De huizen hier gaan ook als warme broodjes. Maar er is maar 1 huis aan mensen uit Drenthe verkocht, verder aan mensen uit Den Haag, Heemstede, Rotterdam en andere plaatsen in het westen. Gemiddeld zijn ze of bijna met pensioen of hebben ze het als tweede huis en wonen hier enkel in het weekend. Vaak mensen zonder gezin die makkelijk op en neer kunnen.
In Groningen zijn de huizen dan weer spotgoedkoop, maar minder in trek.