Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 17 van de 25 [ 620 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 ... 25  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

 
Profiel   

Nikass, ik ben het ff kwijt, was jij een jaar of 14/15 toen je in de Achterhoek ging wonen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-20 18:05 



 
Profiel   

Vermakelijk, maar ook wat triestig hoe dit topic mensen in Nederland in hokjes en hoekjes wil verdelen.
Gelukkig de mens die iedere medemens met een open blik en oprechte belangstelling ontmoet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-20 18:09 



 
Profiel   

Ik snap ook niet waarom er hokjes zouden moeten zijn. We zijn allemaal Nederlanders, of nog beter, we zijn allemaal mensen. Ik zie het verschil niet tussen wonen in Zeeland of Groningen. Wat maakt dat een Rotterdammer anders is dan een Fries, geboren en getogen in een dorpje?

Volgens mij hebben we allemaal bepaalde behoeften en verschillen we in wezen weinig van elkaar, ongeacht geboorteplaats.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-20 18:18 



 
Profiel   

Mindim schreef
Nikass schreef
Wat een onzin Karl. Wat weet je over onze verwachtingen?
En waarom ga je er vanuit dat er alleen positieve ervaringen zijn?
Waarom vertel je niet iets over je eigen ervaringen? Waar kom je vandaan? En ben je naar het Oosten verhuisd? Als kind of volwassene en hoe was jouw ervaring?

Dit is toch gewoon een topic om ervaringen te delen en niet om ervaringen ter discussie te stellen en te veroordelen? Ook niet gelezen dat alleen positieve ervaringen mogen worden gedeeld, dus waarom hebben een aantal mensen hier zo'n moeite met andersdenkenden?

Sommige posts zijn generaliserend. In dorpen loopt men achter, verschil in gedrag en praten door opleidingsverschil bijvoorbeeld en dan ben ik enkel op deze pagina.
Ze zullen er zijn heus, maar dat het de norm is, nee, daar ben ik het niet mee eens.


Daar hoef je het ook niet mee eens te zijn. Weet ook niet of ik dat ben. En ik vind ook zeker dat je dat kan zeggen. Maar als het de ervaring of het beeld van SP is dan kan dat toch? Verschillende ervaringen kunnen toch naast elkaar bestaan? Volgens mij is het geen waarheidsvinding topic.

Kinke: ik was 14 toen ik in de Achterhoek terecht kwam (met mijn ouders ;) ). Ben daar toen ik 18 was weggegaan (ging studeren en op kamers). Mijn familie is daar voor een groot deel blijven wonen, en deels getrouwd met Achterhoekers :)
Ik ben jaren later opnieuw daarheen verhuisd vanwege de mogelijkheid paarden aan huis en de verwachting dat we daar prima zouden aarden omdat mijn vriend en ik beide vaak verhuisd zijn in ons leven en omdat mijn familie dan lekker dichtbij woont.
Ik was ook echt gevallen op de ruimte rond het huis, heerlijk! Kan het nog missen.
Maar de buurt helaas niet. En zeker niet iedereen was er onaardig, heus niet. Voor mij was denk ik het lastigste dat men dingen voor ons wilde bepalen. Ik ben erg gesteld op mijn vrijheid en bepaal graag zelf hoe ik mijn erf inricht en of ik wel of niet naar zuipfeestjes kom. Maar ook andere dingen, de manier waarop mensen met honden omgaan bijvoorbeeld, zo totaal anders dan ik gewend was.
Persoonlijke omstandigheden zijn de doorslaggevende reden geweest om (na jaren) weer weg te gaan, en dat was best verdrietig voor ons. Echter ontdekte ik dat ik het platteland en de mentaliteit geen seconde mis en wat dat betreft blij ben dat ik daar weg ben. Enige wat ik (tot op zekere hoogte) mis is de ruimte om ons huis.

Senna maak er niet zo'n drama van, dat is helemaal niet zo. Het is gewoon een topic wat is jouw ervaring en wat is jouw indruk. En dat wordt er verteld. Dat wil helemaal niet zeggen dat er in hokjes wordt gedacht. Sterker nog, volgens mij is dat waar de meeste mensen moeite mee hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-20 18:21 



 
Profiel   

Edit: Mijn jeugd in de Achterhoek vond ik ook niet zo simpel: één op één had ik goede contacten, maar ging ik mee naar een feestje, dan gingen ze er direct over op Achterhoeks en voelde ik me er niet bij horen. Ook bleek iedereen iedereen te kennen, van heinde en ver. En dus werd er gepraat over die en die... en ik wist als enige totaal niet over wie ze het hadden. Bij dorps/stadsfeesten kwam Boh Foi Toch (ojee schrijf ik het goed?) met allerlei grappen in het Achterhoeks. Mij ontging de grap omdat ik het niet verstond. En als keurig opgevoede puber was ik toch wel in shock van hoeveel alcohol mijn leeftijdsgenoten dronken en hoe ze er prat op gingen dronken te worden. En echt, sorry dat ik het zeg, maar het negatieve gepraat over "buitenlanders" (terwijl ik in de hele regio nog geen donker persoon had gezien) daar had ik echt veel moeite mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-20 18:40 



 

Nikass, tuurlijk mag men dat vinden.Ieder heeft zijn/ haar ervaringen. Maar om dan te generaliseren en die generalisatie praktisch als feit neer te pennen, vind ik not done.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-20 19:20 



 
Profiel   

Nikass schreef
Als je weer op pagina één het topic begint te lezen, zie je dat er steeds gesproken wordt over een complete "omschakeling" en een "andere mentaliteit" als je naar het oosten verhuisd.
Wat je daar vervolgens van vindt moet je zelf weten, maar dat het een grote verandering is, is in elk geval een feit.

Nou, ik ervaar dat toch echt anders. Ik ben bij wijze van spreken in een warm bad terecht gekomen.
Ik heb ook nog nooit zo fijn gewoond en nog nooit ergens mij zo welkom gevoeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-20 22:38 



 
Profiel   

Maar dat is toch heerlijk voor je? Waar kwam je vandaan? Was het wat je al gewend was of een positieve verandering? Dat is alleen maar leuk om te horen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-20 22:49 



 
Profiel   

Nikass schreef
Maar dat is toch heerlijk voor je? Waar kwam je vandaan? Was het wat je al gewend was of een positieve verandering? Dat is alleen maar leuk om te horen :)

Midden Nederland maar ik heb in meer provincies gewoond
Ondanks de corona werden we toch bij buren in de omgeving uitgenodigd. Buurtbarbecue zijn we voor uitgenodigd en natuurlijk ook geweest. Volgend jaar is het bij ons :D
We zijn op burendag naar het dorpshuis geweest en dat werd ook gewaardeerd.
Maar ook vrij snel een baan gevonden en ook daar voel ik mij gewaardeerd en welkom.
Ik had mij de verhuizing naar Drenthe niet beter kunnen wensen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-20 23:03 



 
Profiel   

Karl66 schreef
Voor wat Superpony en Nikass ervaren hebben we een term, conformation bias. Zien wat je verwacht te zien.


Dat is zo een bullshit. Ik heb echt jaren in een slechte buurt van Amsterdam gewerkt, zonder enige problemen eerst. Daarna overvallen die je natuurlijk niet verzint. Dan krijg je een indruk van een bepaalde bevolkingsgroep soms, maar die heb ik echt niet gekregen daardoor.

Mijn moeder is in elkaar geslagen door 3 Marokkaanse jongens en die zal je nooit iets slechts horen zeggen over Marokkanen.

Wij hebben in steden en dorpen gewerkt en gewoond. Er zit enorm veel verschil per stad en dorp, dus als ik zou zien, wat ik wil zien, zou ik alles en iedereen over 1 kam scheren.

Daarbij lees je niet goed. Hier een weg met 10 boerderijen en echt een enorm verschil qua mensen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-20 23:54 



 
Profiel   

safina schreef
superpony schreef
Wij zijn aan het verbouwen en sprak 2x een jongen in de bouw en grond sector van 20-23. Net zo oud als onze zoon. Hoe zij over vrouwen praten en denken is echt een totaal andere wereld. Dat kan niks met tijd te maken hebben, want zelfs mijn oma uit 1912 had dat nooit gepikt.

Maar hier zijn het wel echt 2 werelden; de jongens in de bouw, grondverzet, boeren hulp etc. En de jongeren die studeren en als bijbaan achter de kasse zitten, in een winkel werken etc.
Totaal andere manier van praten en denken.

Dat is in steden echt minder. je merkt het wel aan de manier van spreken, maar de denkwijze ligt op ander gebied verder uit elkaar. Meer op gebied van interessen en ontwikkeling. Maar antiek kan je ze nooit noemen.


Naaaah, ik heb 15 jaar lang in Rotterdam gewoond. Ik kan me herinneren dat het daar bij bepaalde buren en stuk erger gesteld was met de manvrouw-verhoudingen dan in m'n huidige buurt. Maar ze zijn er hoor, mannen die niet hoeven te koken, afwassen, stofzuigen etc. Dat klopt. Ook hier. Vooral de oudere generatie. Ik vind het wel z'n charme hebben, zo'n boerenfamilie waar bejaarde ma tussen de middag een warme maaltijd op tafel zet voor iedereen. Met speklappen, prakken en een kuiltje voor de jus. En dat mijn man mag aanschuiven voor een bord 'omdat hij van zijn werkende vrouw 5 dagen per week vegetarisch eten krijgt, de arme ziel'. :')

Maar bij de jongere generaties zie ik dat niet meer. Die werken vaak allebei. Runnen samen het bedrijf of een van beiden werkt buiten de deur. Misschien is dat anders op plekken waar mensen vanuit hun geloof een bepaalde rolverdeling aanhangen? Want hoe orthodoxer mensen geloven, hoe conservatiever de rolverdelingen vaak zijn. Maar dat lijkt me niet zozeer gebonden aan platteland. In de Randstad wonen ook mensen die behoorlijk orthodoxe geloofsopvattingen hebben over hoe mannen en vrouwen zich tot elkaar moeten verhouden.

Qua verschil in werelden: huizen op het platteland zijn duur. Vaak niet te betalen voor de kinderen van de generaties die er nu wonen. Wel voor mensen met een flink inkomen die graag landelijk willen wonen. Ik zie her en der het platteland dan ook bestwel verjuppen. https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/235170 ... laars.html https://www.ad.nl/wonen/thuiswerker-wil ... ~a92f4923/ Maar dat doet dus ook wat met de samenstelling van een buurt.


De jonge jongens die wij hier aan het werk hadden, spreken we nu. Zijn jonger dan onze eigen zoon. Ik vraag ze niks, ik behandel die jongens goed en vriendelijk. Ze komen zelf met opmerkingen en verhalen, waaruit steeds blijkt dat zij nog anders over vrouwen denken, of dat hun vriendin niks te vertellen heeft.

Ik lach erom, want in de praktijk zal het groot spraak zijn. Maar ik verzin het niet. Boeit me verder niet, want zijn niet mijn kinderen. Ze doen hun werk en gaan weg. Het verbaasd me alleen.

Ik heb er hier laatst over staan praten met een jong iemand die wel studeert en die beaamt zelf wat wij opmerken. Ook omdat wij 8 jaar weg zijn geweest hier en ons grote verschillen opvallen met toen en nu.
De jonge generatie die dus studeert spreekt ook zonder dialect. Waar de jongens die komen werken nog een aardig woordje Gronings spreken.

Kleine voorbeelden. Vraag ik niet om en ik oordeel er niet op. Ik neem waar, that's all.

Maar mensen zijn altijd op hun pikkie gertrapt als ze zich aangesproken voelen en moeten dan in de verdediging. Is overal zo en kan ik niks mee.
Ben als Amsterdammer in t Gooi op school geweest en heb zo vaak vooroordelen gehoord. Word je hard van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-20 00:00 



 
Profiel   

tjiftjaf schreef
Nikass schreef
Maar dat is toch heerlijk voor je? Waar kwam je vandaan? Was het wat je al gewend was of een positieve verandering? Dat is alleen maar leuk om te horen :)

Midden Nederland maar ik heb in meer provincies gewoond
Ondanks de corona werden we toch bij buren in de omgeving uitgenodigd. Buurtbarbecue zijn we voor uitgenodigd en natuurlijk ook geweest. Volgend jaar is het bij ons :D
We zijn op burendag naar het dorpshuis geweest en dat werd ook gewaardeerd.
Maar ook vrij snel een baan gevonden en ook daar voel ik mij gewaardeerd en welkom.
Ik had mij de verhuizing naar Drenthe niet beter kunnen wensen.


Best recent dus? De uitnodiging tijdens corona vind ik een beetje >;) := ;) maar ik gun het je van harte! :) Hoop dat je een mooi plekje hebt gevonden ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-20 00:04 



 
Profiel   

Overigens; Toen wij een huis zochten stonden we open voor heel Nederland.

Aangezien we paarden mensen kennen door heel Nederland met veel mensen gesproken over huizen, plekken, omgeving etc.

Het waren de mensen zelf uit de achterhoek die ons waarschuwde dat je er daar moeilijk tussen komt en waar we overal rekening mee moesten houden.

En hier in Groningen weet iedereen welk dorp moeilijk doet tegen import en waar je makkelijk geaccepteerd wordt. Dat wordt niet alleen door mensen van buitenaf verteld, maar juist door mensen uit de dorpen zelf of een dorp ernaast.

Was het maar zo dat we allemaal 1 zijn. Volgens mij schreef ik dat al in mn eerste bericht. Helaas is dat niet zo.
Wij woonden in Ermelo en daar praten ze minder over Putten, pal ernaast. En andersom zelfde verhaal.

Het gros zal gewoon prima samen kunnen, bij elkaar komen als ze bevriend zijn etc. Maar in de volksmond zegt men gewoon dingen die ingeburgerd zijn.

Dat is in Amsterdam net zo. Je noemt een wijk of buurt en men weet de reputatie.

Ik heb als kind in de bijlmer gewoond. Zoek maar even op, hahaha Was toen echt prachtige opzet. Maar mensen vallen nu steil achterover. Durven er vaak niet eens te komen.

Almere waar wij gewoond hebben net zo. Vroeger hadden mensen een berg vooroordelen waar je U tegen zegt. Je kon amper zeggen dat je in Almere woonde.
Stad en Haven zijn verschillend en dat is ook wel de bedoeling. Voor ieder wat wils zeg maar. De oude Haven garde wil graag in Haven blijven doorgaans.
Maar vraag iemand uit Stad en die zegt; daar wil ik niet dood gevonden worden. En Buiten is helemaal een beetje apart geweest altijd.
Door de groei is dat iets minder geworden.

En je kan vinden wat je vindt, maar zo werkt het nou eenmaal. Straten, wijken, dorpen, steden hebben nou eenmaal reputaties. En ergens een dagje zijn, 1x boodschappen doen is echt anders dan ergens wonen en vooral ook werken.

Mijn man werkt al 30jr voor hetzelfde merk/grote baas, maar er zit een enorm groot verschil in werken in Amsterdam, Almere, Amersfoort of Groningen of Drenthe. En echt op meerdere gebieden; werk tempo, voorzieningen, prijzen, mentaliteit onderling en naar klanten etc etc. En mijn man is echt de meest nuchtere, verdraagzame persoon. Die verzint niks, maar werkt en maakt dat elke dag mee.

Ik zei ook niet dat het altijd erg is. Mensen lezen altijd slecht of alleen wat ze willen lezen of pikken er iets uit waar ze even op los kunnen. Prima, maar eerst goed lezen. Of je bevestigt zelf met een reactie hoe mensen ergens zijn denk ik...........

TS, succes. laat je niet gek maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-20 00:15 



 
Profiel   

superpony schreef
Ik zei ook niet dat het altijd erg is. Mensen lezen altijd slecht of alleen wat ze willen lezen of pikken er iets uit waar ze even op los kunnen. Prima, maar eerst goed lezen. Of je bevestigt zelf met een reactie hoe mensen ergens zijn denk ik...........


En zo is het maar net :j

Ik vind ook dat er een enorm verschil zit tussen dorpen, steden, regio's, qua mentaliteit, taalgebruik en gedrag. En inderdaad soms ook al in wijken.
Dat heeft zijn positieve kanten, want dan is er voor (bijna) iedereen een plek te vinden waar die zich thuis voelt en voor een dagje uit is het wel leuk om andere cultuur op te snuiven. Bovendien is nieuwe, andere dingen goed voor je inzicht en om iets te leren.
Wat mij betreft gaat het totaal niet om een verschil in waarde. Dan zou ik de verontwaardiging snappen, maar dat is totaal niet aan de orde. :n
Maar er gaan wonen, je thuis voelen, dat is wel een ander verhaal. En waar ik ooit dacht dat ik dat overal zou kunnen, weet ik nu dat dat (voor mij in elk geval) niet geldt.
Ik denk dat je iets van herkenning wil zien? Iets gemeenschappelijks wil voelen?
Als je altijd de vreemde eend in de bijt blijft is het thuis gevoel ver te zoeken denk ik. En ik denk dat heel veel Achterhoekers zich verschrikkelijk zouden voelen in een grote stad. Onder andere mijn aangetrouwde familie.
De anonimiteit voelt voor sommige mensen kil of onveilig.
Voor mij voelt het gebrek aan anonimiteit niet veilig. En zo verschilt iedereen in zijn behoeftes. Gelukkig maar. En volgens mij kunnen we in dit topic daarover gewoon van gedachten wisselen Y)(^)

Maar! Misschien had ik mij in dit topic eerst beter moeten introduceren, zodat mijn berichten makkelijker werden begrepen en geaccepteerd. Zo zie je maar, dat de één recht voor zijn raap zijn mening op tafel gooit, en een ander daar niet van houdt. :)*

SP ik ben vaak genoeg in Amsterdam Zuidoost geweest voor mijn werk (gewoon met de metro). Het is niet de plek waar ik zou willen wonen, maar geen probleem om er voor werk te komen. En leuke winkels bij de Amsterdamse Poort :)
En collega's die daar wonen en nergens anders gehuisvest willen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-20 09:53 



 
Profiel   

superpony, maar betekent dialect spreken dan dat je ouderwets bent? of niet zo intelligent?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-20 14:59 



 

Delen van de Bijlmer zijn juist nogal aan het gentrificeren, Superpony. Daar durf je tegenwoordig wel te komen. Maar dat hoort bij het hoofdstuk "verhuizen naar de stad."

Dat mensen dialect zien als graadmeter voor een matige ontwikkeling, daar kan ik met mijn verstand niet bij. Moet je eens lezen / horen wat een mooie dingen mensen als Willem Wilmink, Daniel Lohues en Herman Finkers hebben gemaakt. Fantastisch gewoon.
Nee, wie dat denkt heeft zelf wat gemist in z'n ontwikkeling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-20 15:48 



 

safina schreef
Delen van de Bijlmer zijn juist nogal aan het gentrificeren, Superpony. Daar durf je tegenwoordig wel te komen. Maar dat hoort bij het hoofdstuk "verhuizen naar de stad."

Dat mensen dialect zien als graadmeter voor een matige ontwikkeling, daar kan ik met mijn verstand niet bij. Moet je eens lezen / horen wat een mooie dingen mensen als Willem Wilmink, Daniel Lohues en Herman Finkers hebben gemaakt. Fantastisch gewoon.
Nee, wie dat denkt heeft zelf wat gemist in z'n ontwikkeling.

Ede Staal heeft ook mooie liedjes gemaakt! :D



Gronings kan voor niet Groningers misschien rauw en afschuwelijk klinken. Als je er mee bent opgevoed dan heeft het zijn charmes ook wel weer :)
Mijn ouders spreken Gronings en veel mensen uit mijn familie ook. En we zitten in alle lagen van de bevolking. De een heeft goede restaurants, de ander een headhunters bureau, de ander is weer lasser, antquair en noem maar op. De meeste spreken zowel dialect als abn, degene die abn spreken, kunnen ook gronings prima verstaan. Hardwerkende mensen, zoals ik veel hardwerkende mensen ken in Groningen, langzaam tempo komt me niet bekend voor.
Groningers kijken bij nieuwelingen vaak de kat uit de boom, zullen niet gauw de eerste zijn die een stap zetten. Maar dat hier ouderwets gedachtengoed overheerst en dat bij de mannen in de bouw of bij loonbedrijven de vrouw behoorlijk lager in rang zou staan, enkel omdat een paar jongens bij je thuis dat met een grote mond zeggen. Tja...en dat dan aan niveau van opleiding wijten. Ga er eerst maar eens een behoorlijke tijd wonen, denk ik dan.

Edit: typos


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-11-20 16:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-20 16:11 



 
Profiel   

Ik vind het juist prima als jongeren in dialect praten. Het Nedersaksisch is ook gewoon een officiële taal en hoort bij de streek.
Ik vind het juist jammer als mensen overgaan op AN omdat ikzelf helaas geen dialect spreek. Maar ik versta het prima.
Het zou zonde zijn als de streektaal uitsterft...

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-20 16:16 



 
Profiel   

safina schreef
Delen van de Bijlmer zijn juist nogal aan het gentrificeren, Superpony. Daar durf je tegenwoordig wel te komen. Maar dat hoort bij het hoofdstuk "verhuizen naar de stad."

Dat mensen dialect zien als graadmeter voor een matige ontwikkeling, daar kan ik met mijn verstand niet bij. Moet je eens lezen / horen wat een mooie dingen mensen als Willem Wilmink, Daniel Lohues en Herman Finkers hebben gemaakt. Fantastisch gewoon.
Nee, wie dat denkt heeft zelf wat gemist in z'n ontwikkeling.


Quote eens waar dat staat, want het is zo lastig terug zoeken. >;)

Overigens begrijp ik wel dat niet iedereen graag "De Bijlmer" inloopt, aangezien er de laatste jaren wel veel sprake is geweest van vuurwapen geweld. Er zijn wel (jeugd)bendes die hun voorbeeld zoeken in de Bronx en de problematiek van zeer jonge jongens die met een mes op zak lopen en een handgranaat op iemands stoep leggen, is niet niks.
Dat komt overigens niet alleen in Amsterdam Zuidoost voor, maar ik schat zelf in (correct me if I'm wrong :D ) nog niet in Hengelo GLD, Markelo of Doetinchem. :)

Of je al kan spreken van gentrificatie in Zuidoost, dat betwijfel ik eerlijk gezegd, maar misschien wordt er al een begin mee gemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-20 18:25 



 
Profiel   

superpony schreef
Maar hier zijn het wel echt 2 werelden; de jongens in de bouw, grondverzet, boeren hulp etc. En de jongeren die studeren en als bijbaan achter de kasse zitten, in een winkel werken etc.
Totaal andere manier van praten en denken.

Dat is in steden echt minder. je merkt het wel aan de manier van spreken, maar de denkwijze ligt op ander gebied verder uit elkaar. Meer op gebied van interessen en ontwikkeling. Maar antiek kan je ze nooit noemen.


'Anders praten en denken' - dat hoeft echt niet over dialect te gaan...

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-20 19:33 



 

Voor wie het niet duidelijk was: ik reageerde op de post pal boven me, van Kinke.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-20 19:39 



 
Profiel   

safina schreef
Delen van de Bijlmer zijn juist nogal aan het gentrificeren, Superpony. Daar durf je tegenwoordig wel te komen. Maar dat hoort bij het hoofdstuk "verhuizen naar de stad."

Dat mensen dialect zien als graadmeter voor een matige ontwikkeling, daar kan ik met mijn verstand niet bij. Moet je eens lezen / horen wat een mooie dingen mensen als Willem Wilmink, Daniel Lohues en Herman Finkers hebben gemaakt. Fantastisch gewoon.
Nee, wie dat denkt heeft zelf wat gemist in z'n ontwikkeling.


Nou inderdaad. En alsof alle studerende studenten zo lekker ontwikkeld zijn. Bangalijst van Vindicat bijvoorbeeld . Dus wat is ontwikkelend. Intellectueel studenten met het moraal van een pond.

En trek bovenstaande niet uit de context; het is een voorbeeld ik weet prima dat dat maar een kleine groep is die dat doet

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-20 19:45 



 
Profiel   

Maar waar lezen jullie dan verschil in intelligentie? Ik lees alleen een verschil van uitdrukken/taalgebruik. Kan aan mij liggen hoor :?

Safina je reageert op "dat mensen dialect zien als graadmeter voor een matigeontwikkeling" waar lees je dat dan? Op wie of wat reageer je dan, want Kinke noemt dat nou bepaald niet. Zij stelt alleen een vraag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-20 19:51 



 

Achterom schreef
Ik vind het juist prima als jongeren in dialect praten. Het Nedersaksisch is ook gewoon een officiële taal en hoort bij de streek.
Ik vind het juist jammer als mensen overgaan op AN omdat ikzelf helaas geen dialect spreek. Maar ik versta het prima.
Het zou zonde zijn als de streektaal uitsterft...


Zou ik ook hartstikke zonde vinden. Ik vond het bijvoorbeeld erg mooi dat De Beentjes van Sint Hildegard in Twents is opgenomen.

@Mindim Ede Staal ken ik dan weer niet. Ik zal er eens wat van luisteren. Gronings klinkt inderdaad wel lekker rauw ja.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-20 20:21 



 

Nikass schreef
Maar waar lezen jullie dan verschil in intelligentie? Ik lees alleen een verschil van uitdrukken/taalgebruik. Kan aan mij liggen hoor :?

Safina je reageert op "dat mensen dialect zien als graadmeter voor een matigeontwikkeling" waar lees je dat dan? Op wie of wat reageer je dan, want Kinke noemt dat nou bepaald niet. Zij stelt alleen een vraag.


Waarom wordt opleidingsniveau er bij gehaald, denk je ;)
Niet een keer maar meerdere malen.
Om alle andere generalisaties, gebaseerd op een paar mensen, maar even buiten beschouwing te laten.


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-11-20 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-20 20:25 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 17 van de 25 [ 620 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 ... 25  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen