Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:06

Oh wat leuk al die verhuisverhalen :D
Ik heb als motto; Overal wonen leuke mensen dus het maakt dan ook eigenlijk niet uit.

Ik ben geboren in Enkhuizen, een poosje in Enschede gewoond, 4 jaar in Groningen, 3 jaar in Spijkenisse daarna 10 jaar in Gouda, 17 jaar in Zeewolde en nu wordt dit de derde zomer in Kootwijk.

Overal is wat en overal wonen leuke mensen die je vanzelf tegenkomt wanneer je daarvoor openstaat.
Hier op de Veluwe is denk ik wel vergelijkbaar met jouw plannen ts.
Ik woon in een heel klein dorp met 280 inwoners, er is geen winkel maar wel 2 restaurants :Y) . Ik heb hier veel sneller mensen leren kennen dan in alle voorgaande woonplaatsen.

Voordat we hier neerstreken hebben we wel onderzoek gedaan, want er zijn ook plekken waar het lastiger is om je snel thuis te voelen. Voor ons is het niet handig om in een heel christelijk dorp te wonen.
Mijn tip; ga kijken in verschillende dorpen en voel gewoon of het je aanspreekt.
Ik woon op vakantie zeg ik altijd en zo voelt het echt.

Afbeelding

Achterom
Berichten: 23074
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:15

Leuk om te lezen inderdaad :j
Ik ben wel redelijk verbonden aan het oosten, maar zoals anderen ook al schreven zijn er ook dan nog behoorlijke verschillen.
Op dit moment woon ik in het buitengebied bij een klein dorpje met zo'n 800 inwoners. Er zit hier verder eigenlijk niks, dus voor een winkel moet je wel even in de auto stappen.
Eerder heb ik o.a. ook in Enschede gewoond, dat is toch veel meer een grote stad. Heeft ook absoluut voordelen :j
Hier op het platteland heb je meestal veel te maken met de buurt waar je bij hoort. Of je nu een local bent, of import, als je gewoon sociaal bent en goede wil toont is het al snel goed :j
Nu hebben we sinds een paar jaar buren die uit het westen komen en nergens aan mee willen doen. Zelfs fatsoenlijk voorstellen was er niet bij. Ik vind dat toch wel jammer.
Hier ben je soms best op elkaar aangewezen, als iedereen zich zo op zou stellen kunnen we alle voorzieningen ook wel opdoeken, en is het met de leefbaarheid straks niet best gesteld.

Olympia96

Berichten: 3301
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:39

Dat wat Troi zegt bedoelde ik ook ongeveer.
Wij woonden 3 km buiten het dorp vroeger en kregen tot onze grote afschuw Caterine Keijl als buurvrouw. Kocht een zomerhuis, liet dat ombouwen tot woning en liet die aanwezige TV-tuinman aanrukken om een stuk ongerepte natuur aan een gezamenlijk vennetje om te toveren tot kiezel-stadstuin. Om over haar attitude maar helemaal niet te spreken.
Lang verhaal kort: dat matchte niet en ze ging met piepende bandjes weer terug.

Qua verschillende menstypes in Drenthe is wat ik bedoel dat Roden (Noordenveld) bijvoorbeeld meer een hockeyclub gemeente is. En regio Emmen is voetbal. Dat is linksom of rechtsom gewoon echt anders. Het is ‘arm’ gebied tegenover ‘welvarend’ en dat werkt in vele lagen door.

Noordenveld, Aa&Hunze is ook allemaal meer stad Groningen georiënteerd zeg maar.

Ik heb een halfjaar noodgedwongen in Schoonoord gewoond (kende alleen Schoonloo goed en dit was maar een paar km verderop), maar oh wat was dat schrikken. Prachtige omgeving, maar zo rauw en ruw als het meerendeel van de mensen was. Ga voor de ‘gein’ maar eens een drankje halen in café de Haven. De houding van die eigenaresse is met geen pen te beschrijven. Brrrrrr. Ik voelde me er niet thuis.
Nee voor mij ligt de grens qua wonen wel na Schoonloo zeg maar. Maar hè, dat is voor iedereen persoonlijk en ook wat je gewend bent.
Wij zijn echt van de gezelligheid en het zoeken van aansluiting. Maar in Schoonoord was dat een mission impossible.

Dalen vind ik overigens wel een karakteristiek dorpje. En als ik moet kiezen tussen shoppen in Assen of Emmen, dan kies ik liever voor Emmen als het gaat om winkels en restaurants. Assen is op sterven na dood.

Liex

Berichten: 1353
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:44

Integreren m.a.w. "buurt maken" is cruciaal. Zodra je de sleutels hebt nodig een keer 'de buurt' uit voor een borrel. Is de makkelijkste manier om ook jezelf gewenst te maken :j In sommige dorpen zijn de gemeenschappen erg hecht en hoort 'buurt maken' er echt een beetje bij als nieuweling (zeker als westerling). Al zal dit in de steden niet zoveel voorkomen gok ik, in dorpen is dit heel gebruikelijk.

Em_

Berichten: 2180
Geregistreerd: 05-06-12
Woonplaats: Regio midden NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:51

Mijn vriend woont in Drenthe en ik kom daar om de 2 weken een lang weekend. Ik heb altijd het gevoel alsof ik daar op vakantie ben omdat ik het zo mooi en leuk vind. Maar dat zal denk ik wel anders zijn als je daar echt woont. Op termijn zou ik er wel willen wonen (mijn vriend, een Drent dus, zal nooooit naar "het Westen" verhuizen), maar met name door minder werkgelegenheid en familie die dan niet meer in de buurt woont, staat het mij (nu nog) wat tegen.

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 16:36

Hier zeggen ze altijd dat het verschil zit in mensen op veen of zandgrond. Vind het trouwens wel grappig om te lezen wat een oordelen er zijn over regio’s in Drenthe. Naar mijn mening zitten er in zuid oost Drenthe nogal wat pittoreske plaatsjes zoals Sleen en Dalen. Vind dat bepaald geen arme gemeenschappen. Wij wonen daar in het buitengebied. Als je dat van plan bent moet je rekening houden dat elke boodschap doen tijd kost.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37377
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 16:48

Buurtmaken in corona tijd is wat lastiger dat wel.

Maar ik heb voor school en daarna over al en nergens gewoond. Van minidorpje in limburg tot lelystad van zwaar christelijke grotere stad tor mini katholiek. Eindhoven petten en daarna oostelijk neergestreken. Eerst semi oostelijk sinds kort nog verder.

En buurtmaken wordt lastig ivm ruimte binnen en buiten. Ik heb wel alle buren gezien gesproken enz. Ben wel de nieuwe in de hele wijk in dat huis dat zo lang leeg stond. Hihi oftwel anderen weten meer van mij dan andersom. Maar ach dat hindert niet.

En eigenlijk zolang het kleine plaatsen zijn maakt niet uit waar je zit de mentaliteit is aardig gelijk. Grotere stad daarin merk je wel verschil duidelijk in oost of west zuid of Noord.

Zolang je niet als een dolle stier om je heen gaat verbouwen alle parkeergelegenheid in de buurt opeist en een beetje vriendelijk doet kan je weinig gebeuren.

Maar noaberschap staat zeker in de kleinere plaatsen hoog aangeschreven. Je helpt als het kan.

xSwanHeart

Berichten: 4428
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 16:57

Mijn ouders zijn ook naar Drenthe verhuisd toen ik iets jonger was dan jouw zoon, TS.
Ik heb groep 7 en 8 op de lokale basisschool gedaan (ca. 2,5 km fietsen) en daar heb ik het enorm naar mijn zin gehad. Werd goed in de groep opgenomen en vond het hartstikke leuk dat mijn klasgenoten ineens paarden hadden, etc.
(Ik heb daarmee wel geluk gehad, want mijn vriend is in dezelfde leeftijd ook vanuit de randstad naar Drenthe verhuisd en die werd als Westerling juist niet opgenomen. De terughoudendheid naar 'import' verschilt echt per dorp. Bij ons zat er slechts 15 km tussen, maar toch echt heel anders.)

Toen ik naar de middelbare school ging, kon dat niet in mijn eigen dorp (daar was wel een school, maar die bood geen VWO aan). Dat betekende dat ik iedere dag een uur in de bus naar school zat. Het reizen vond ik geen probleem (want snel en was bovendien gezellig), maar het maakte afspreken met klasgenoten uit andere dorpen wel lastig. Mijn vrienden woonden rustig 40 km weg. Hetzelfde geldt voor naar de bioscoop gaan, stappen, etc... Altijd moest er een slaapplek geregeld worden of een ouder uit de buurt die wel wilde rijden. Toen ik wat ouder werd, vond ik dat helemaal niet leuk meer. Spontaan iets doen was lastig en dat wil je op die leeftijd juist wel.

Goed, lang verhaal, maar wilde dit wel even aanstippen. Voor je zoon kan het best een flinke omslag zijn! Ikzelf heb het in Drenthe echt wel naar mijn zin gehad met de paarden, maar verder was er weinig te beleven. Kon niet wachten tot ik kon gaan studeren en in de stad kon gaan wonen.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 17:10

Dat is een hele goede die je daar aanhaalt xSwanHeart :j wij dachten er ook goed aan te doen om de kinderen een fijne dorps leefomgeving te bieden. Vandaar onze verhuizing van Gouda naar Zeewolde, alleen voor de kinderen had het echt niet gehoeven die hebben nog ruim 2 jaar lopen miepen (ze waren 7 en 6 toen we verhuisden)
Zij gingen naar Harderwijk naar het voortgezet onderwijs want ze wilden het dorp uit.
Uitgaan in Zeewolde... tja dan fietsten ze ook liever door naar Harderwijk (14 km) dus kijk ook vooruit. Waar kunnen de kinderen straks uitgaan en waar gaan ze naar school.
Onze kinderen wonen nu in Utrecht en Wageningen (met als wens ook Utrecht) maar vinden ons huisje ook leuk als ze op bezoek komen. Maar t zijn stadsmensen (voorlopig :D )

belle_boef

Berichten: 10771
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 17:49

Ik was 14 toen we vanuit Brabant in een buitenwijk naar een dorpje in Zuidoost-Drenthe kwamen te wonen. De eerste 2 jaar heb ik me diep ongelukkig gevoeld op school. Ik had klasgenoten die geen Nederlands konden spreken, enkel dialect. Ik was dat meisje uit de stad en paste er niet tussen.

Toen ik ouder werd werden de verschillen in omgeving binnen Drenthe steeds duidelijker. Nu werk ik in 2 verschillende gemeentes in Drenthe en leg huisbezoeken af in heel Drenthe en het verschil is enorm.

In sommige dorpen kom je er nooit tussen en Andere dorpen zijn een stuk toegankelijker.
En dat is op werk in die gebieden eigenlijk niet veel anders al is dat Per sector wel afhankelijk van je opleidingsniveau hoeveel je er op je werk van merkt.

Janneke2

Berichten: 22951
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 18:14

Ivm werk en pensioen zijn lief en ik naar Drenthe gegaan.

Ik kan het van harte aanbevelen. Wel zijn we (aan de rand van ...) een stad gaan wonen ivm openbaar vervoer. (Lekker ogen luiken en 'de meester' zoeft je naar de Randstad.)

Een compleet andere sfeer, maar lieve mensen.
We sloven ons uit om dialect te spreken en iedereen hoort dat het nergens op lijkt. (Wat mij dan weer niet interesseert, het gebaar wordt wel gewaardeerd is mijn indruk.)

Anoniem

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 18:34

Ik zit in de gemeente Westerveld, Zuid West Drenthe en ik moet zeggen dat hier inmiddels best veel import woont, wel vaak wat oudere mensen die vanuit het westen hier met hun pensioen komen.

xSwanHeart

Berichten: 4428
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 18:36

Mindim schreef:
Ik zit in de gemeente Westerveld, Zuid West Drenthe en ik moet zeggen dat hier inmiddels best veel import woont, wel vaak wat oudere mensen die vanuit het westen hier met hun pensioen komen.

Daar woonde ik ook en mijn vriend ook. Er zat toch echt wel verschil tussen de 'gastvrijheid' in de dorpen. Let wel, ik spreek over ongeveer 15 jaar geleden. Misschien is het inmiddels anders.

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 18:38

Dat is nog steeds wel zo. Bepaalde dorpen in Westerveld zou ik niet willen wonen.

Mijn ouders zijn ook van de stad (Rotterdam) naar Drenthe gegaan (Nijeveen). Is heel goed bevallen. Zelf moeite doen om te integreren wordt wel heel erg gewaardeerd en doe je dat niet wordt je er ook op aangekeken, zagen/zie ik veel daar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 18:40

xSwanHeart schreef:
Mindim schreef:
Ik zit in de gemeente Westerveld, Zuid West Drenthe en ik moet zeggen dat hier inmiddels best veel import woont, wel vaak wat oudere mensen die vanuit het westen hier met hun pensioen komen.

Daar woonde ik ook en mijn vriend ook. Er zat toch echt wel verschil tussen de 'gastvrijheid' in de dorpen. Let wel, ik spreek over ongeveer 15 jaar geleden. Misschien is het inmiddels anders.


Ik vind de meeste mensen hier heel vriendelijk. Ik zit in het sociaalste dorp geloof ik :D

Siers83

Berichten: 7401
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 19:00

Mijn vent en ik zouden ook graag verhuizen naar Drenthe. Wij hebben sinds 4 jaar een stacaravan in Havelte en vinden t heerlijk daar. Het leven is daar een stuk langzamer dan hier op Texel. Maar we kunnen de stap niet maken door werk, mijn vent heeft hier een baan die redelijk betaald en diezelfde baan is er niet ergens anders helaas. Vooral de huizenprijzen spreken ons heel erg aan, vergeleken met hier. Denk dat als je ervoor open staat dat je altijd wel ergens tussen past.

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 19:06

Ik ben op mijn 14e met mijn ouders en zus (toen 16) van Delft naar zuid oost Drenthe gegaan. Mijn ouders zijn wel heel actief in het dorp geweest om goed te integreren en geaccepteerd te worden, maar dit ging in ons dorp ook vrij gemakkelijk als je open staat voor anderen en behulpzaam bent. Het werk van mijn vader hielp ook mee om gemakkelijk te integreren. Er wonen meer imports in het dorp ook. Mijn ouders wonen er nu 16 jaar later nog steeds.
Ik werd ook op school (3e klas VWO) heel prettig opgenomen, had het echt veel meer naar mijn zin dan in Delft. Het was wel een stuk verder fietsen (8km). Voor mijn zus was de omschakeling groter, zij zat in een lastigere leeftijd en miste haar vriendinnen heel erg. Die is 2 jaar later ook weer in het westen gaan studeren en woont daar inmiddels nog steeds.
Ik heb in Groningen gestudeerd en woon nu in Zwolle vanwege het werk van mijn vriend, maar we zouden graag terug gaan naar Drenthe.

Nano05

Berichten: 2195
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: hier en niet daar

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 19:18

Steek ook mijn vinger op, in 2008 verhuisd van Scheveningen naar een klein dorp in Drenthe vlakbij Hoogeveen, geen moment spijt gehad. Nu 2.5 jaar geleden verhuisd naar Groningen, verschil was nu stuk kleiner. Ik wil voor geen goud meer terug naar het drukke en haastige westen.

Tiggs

Berichten: 7537
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 19:30

Ik moet er niet aan denken. Rust tijdens mijn vakantie vind ik heerlijk, maar verder mag er wel wat gebeuren zonder dat je uren onderweg bent.

Ik ben in een dorp midden in de randstad opgegroeid en kon ook lopend naar school en vriendjes, dat is niet onmogelijk in de randstad ;)

crazycactus

Berichten: 10930
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 19:52

Ik woon inmiddels al weer 25 jaar net over de Drentse grens (4 km in Groningen). Verhuisd vanuit Zoetermeer, wat toen een rustig stadje was. Maar als ik zie hoe het er nu aan toe gaat in het westen van het land denkt geen haar op mijn hoofd er aan om ooit weer die kant op te gaan... Na de dood van mijn moeder kom ik helemaal niet meer in Zoetermeer/Den Haag.
Zo blij dat mijn kinderen opgegroeid zijn met heel veel ruimte om te doen wat ze leuk vinden. Tuurlijk is het niet alleen maar rozengeur en manenschijn. Zo hadden we geen leuke buren (zwaar gereformeerd, en al oud voordat ze oud waren) maar die zijn inmiddels verhuisd en hebben we er een leuk stel met 2 zoontjes er voor terug gekregen. Aanpassen moet je je overal, dus als het werk het toe laat zeg ik: doen!!! Er is altijd wel een weg terug als het niet bevalt ;)

Lolacabana

Berichten: 3362
Geregistreerd: 05-08-09
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:06

xSwanHeart schreef:
Mindim schreef:
Ik zit in de gemeente Westerveld, Zuid West Drenthe en ik moet zeggen dat hier inmiddels best veel import woont, wel vaak wat oudere mensen die vanuit het westen hier met hun pensioen komen.

Daar woonde ik ook en mijn vriend ook. Er zat toch echt wel verschil tussen de 'gastvrijheid' in de dorpen. Let wel, ik spreek over ongeveer 15 jaar geleden. Misschien is het inmiddels anders.

Ik woon ook in Westerveld (Wilhelminaoord) en ik merk weinig verschil, vind in alle dorpen de mensen wel vriendelijk. Al is het natuurlijk ook maar net hoe je je opstelt. Mijn schoonouders wonen in Vledder (oorspronkelijk uit Doldersum en Steenwijk), dus misschien helpt het dat ik niet helemaal als import gezien wordt overal haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:10

Lolacabana schreef:
Ik woon ook in Westerveld (Wilhelminaoord) en ik merk weinig verschil, vind in alle dorpen de mensen wel vriendelijk. Al is het natuurlijk ook maar net hoe je je opstelt. Mijn schoonouders wonen in Vledder (oorspronkelijk uit Doldersum en Steenwijk), dus misschien helpt het dat ik niet helemaal als import gezien wordt overal haha.

Ik kan zo naar je zwaaien, ik zit in Vledderveen :D

daantjuhhh

Berichten: 26923
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:19

Wij zijn ook verhuist naar Drenthe. Niet vanuit het westen. Maar vanuit het oosten.
Het scheelt enorm dat je een zoontje van 11 hebt.
Via zijn nieuwe school vriendjes kun je makkelijker contact krijgen met andere ouders.

Verder ligt het heel erg aan je zelf.
Leg je zelf makkelijk contact?

Wij hebben enorm geluk gehad. Wij verhuisden naar een dorpje met 700 inwoners waar je eigenlijk moeilijk tussen komt.
Onze buurman destijds had problemen vanwege de kippen pest. Wij hebben hem toen enorm geholpen. En aangezien hij een beetje de spil van het dorp was kwamen wij er door hem heel goed tussen. Ik was een jaar of 16. Wij zijn verhuisd in januari. Toen in augustus het dorps feest in de tent was en ik mee ging met mijn buurmeisje hoorde ik heel veel mensen zeggen: hè [achternaam] ik wist helemaal niet wie dat allemaal waren. Maar mij kenden ze allemaal.

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:50

Toen ik in Amsterdam in een appartementenblok van 6 ging wonen, heb ik al mijn buren een brief gestuurd waar in stond dat ik van het platteland kwam en nooit eerder in een appartement gewoond had. Ik had geen idee wat wel en niet kon qua geluidsoverlast, dus ik vroeg ze of ze als ze last van me hadden, dat even wilden melden. Daarnaast heb ik ze uitgenodigd voor een house-warming. 1 ouder echtpaar kwam opdagen en zeiden stomverbaasd te zijn over de brief en de uitnodiging. Ze woonden daar al 25 jaar en het was een redelijk doorgangshuis van bewoners, maar ze waren nog nooit eerder zo op een borrel gevraagd om kennis te maken. Ze vonden het fantastisch. De andere buren heb ik in de 4 jaar dat ik er woonde nooit gezien...

Voor mij als Noordeling was het logisch dat ik dat deed. Je woont bovenop elkaar, dan maak je toch even kennis met elkaar. Blijkbaar niet :+

Ik woon inmiddels al weer heel wat jaren fijn in het noorden. Mij krijg je niet meer naar het westen.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:57

En zo kunnen de randstedelingen mooi nog wat leren van de rest van Nederland :D