Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Achterom
Berichten: 23042
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 20:49

safina schreef:
Bij mij blijft het gewoon dom klinken. :+

Ik ben wel benieuwd hoe jullie het ervaren qua werk. Ik merk dat de banen voor mensen met mijn achtergrond bestwel dun gezaaid zijn hier. Collega's in het westen switchen nog wel eens van baan. Ik zou ook nog wel graag een stap maken, maar de meeste vacatures die voor mij interessant zijn, zijn in het westen. En als ze wel aan deze kant van het land zijn, zijn de reisafstanden nog mega.

Ik hoop dat het thuiswerken uitkomst gaat bieden. Dat je makkelijker een baan kunt accepteren zonder elke dag uren in de auto of de trein door te brengen.

Maar werkgelegenheid, dat vind ik dus een nadeel van aan deze kant van het land wonen.

Dat klopt, helaas. Als ik kijk waar oud-studiegenoten nu staan die naar het westen zijn vertrokken dan denk ik ook weleens: oliebol zeg... Met mijn achtergrond werk je normaal gesproken vooral voor de overheid. Maar alles wat enigszins interessant is qua (semi) overheid zit in het westen en rond Utrecht/Amersfoort.
Tja.
Van de andere kant is het wel zo dat ik werk doe dat ik erg leuk vind. En het is me de afgelopen jaren wel gelukt om een paar keer horizontaal over te stappen. En daarmee weer een ander onderdeel van de zorg te verkennen.
Maar die stap omhoog zou ook weleens leuk zijn. Ach, je moet wat te wensen overhouden.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 16:58


Foaly

Berichten: 4895
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 17:06

Je blijft het ook gewoon proberen he, Nikass? :')

Op de gesprekken tussendoor, over mensen die zich well aanpassen en bijv. Drents of Gronings leren, ga je niet in. Maar dan wel uit het niets en zonder verder bericht zo'n link naar een topic in knallen. Ik vind dat erg bijzonder discussieren, zullen we maar zeggen :+

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:09

Hey Foaly, wat gezellig weer! Wat probeer ik precies volgens jou?

Over bijzonder "discussiëren" (het is niet bedoeld als discussie topic, maar gewoon een uitwisseling van ervaringen) gesproken: op mijn berichten wordt hier ook niet inhoudelijk ingegaan. Dus ja, speciaal topic! Komt vast door de cultuur verschillen :D
Laatst bijgewerkt door Nikass op 29-11-20 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:23

Nikass schreef:


Op verzoek van Foaly een Begeleidend Schrijven:
In dit topic staan vele ervaringen van mensen die vanuit het Westen naar het Oosten van het land zijn verhuisd. Te beginnen met die van de ts, maar in de vele reacties staan ook ervaringen vermeld. Het is een leuke aanvulling op dit topic.

Foaly

Berichten: 4895
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:44

Je blijft proberen om je negatieve ervaring naar voren te halen. En volgens mij had ik het al gezegd, maar zo niet: ik vind het echt heel poedersuiker voor je dat je de Achterhoek zo ervaren hebt. Maar op de positieve geluiden ga je niet in, of ze tellen volgens jou niet 'want jullie zijn er geboren of zijn er niet vanuit de randstad naartoe verhuisd'.

Als mensen dan positieve kanten van het platteland uitlichten (ik heb zelf hierboven bijvoorbeeld wat liedjes genoemd, dus ga nou niet doen alsof ik hier alleen maar post om jou af te zeiken), dan reageer je daar niet op. Hoeft ook niet per se natuurlijk, als je dat niet wilt. Maar om dan na die positieve wending te zeggen 'ja ik had al gedacht dat dit topic zo zou eindigen' (wat voor mij niet echt een leuke bijklank heeft) en er zonder boeh of bah een topic in te gooien dat ook gaat over een negatieve ervaring in de achterhoek, tja. Ik vind dat niet raar, ik vind dat alleen maar bijzonder.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 20:19

Zou je zo vriendelijk willen zijn om voor je zelf te spreken? En niet te vertellen wat ik vind of wat ik wil? Want je hebt bepaald geen inzicht. Dus hou je gewoon bij jezelf.
En dat topic zou je eens moeten lezen; er staat een schat aan ervaringen in, en niet alleen negatieve.
En zoals ik al eerder zei: laat ieders ervaring in zijn waarde in plaats van een ervaring ter discussie te stellen.
(Zelfs op mijn positieve noot over de Achterhoek wordt niet ingegaan, dus dat is niet iets wat aan mij voorbehouden is)

belle_boef

Berichten: 10748
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 20:34

Ook genoeg topic over mensen met problemen met buren die niet op het platteland wonen.

Overal is wel wat.

Sherivey
Berichten: 8691
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 21:13

Dit leek me best een leuk topic om te volgen, om zo ervaringen van anderen te lezen die soortgelijke verhuizing gedaan hebben.

Helaas komt het steeds weer terug op een discussie tussen dezelfde personen en gaat het steeds offtopic. Beetje jammer dit :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 22:06

Dilan93 schreef:
Dit leek me best een leuk topic om te volgen, om zo ervaringen van anderen te lezen die soortgelijke verhuizing gedaan hebben.

Helaas komt het steeds weer terug op een discussie tussen dezelfde personen en gaat het steeds offtopic. Beetje jammer dit :n


In een poging het een duw in de goede richting te geven: Heb jij ervaringen die je wilt delen? Of zijn er bepaalde dingen waarover je graag de ervaringen van anderen hoort?


Achterom schreef:
Dat klopt, helaas. Als ik kijk waar oud-studiegenoten nu staan die naar het westen zijn vertrokken dan denk ik ook weleens: oliebol zeg... Met mijn achtergrond werk je normaal gesproken vooral voor de overheid. Maar alles wat enigszins interessant is qua (semi) overheid zit in het westen en rond Utrecht/Amersfoort.
Tja.
Van de andere kant is het wel zo dat ik werk doe dat ik erg leuk vind. En het is me de afgelopen jaren wel gelukt om een paar keer horizontaal over te stappen. En daarmee weer een ander onderdeel van de zorg te verkennen.
Maar die stap omhoog zou ook weleens leuk zijn. Ach, je moet wat te wensen overhouden.


Precies dat dus. Voor mij is een logische stap vooruit bijvoorbeeld de stap naar een kennisinstituut. Voor mijn werk zitten die allemaal rond Utrecht. En ik ben buitenaf gaan wonen om daarvan te genieten. Niet om mijn tijd in de auto of trein door te brengen en pas om 8 uur s avonds thuis te zijn. Een vriendin van mij werkt voor een adviesbureau in de publieke sector. Als zij geen opdracht in de buurt heeft zit ze een paar dagen per week in een hotel voor opdrachtgevers aan de andere kant van het land. Voor wie echt nog heel veel carriere wil maken of voor werk afhankelijk is van opdrachtgevers zijn dat wel dingen om over na te denken.

Het thuiswerken gecombineerd met buiten wonen bevalt me trouwens ontzettend goed. Ik vind het heerlijk dat ik de paarden even buiten kan zetten tussendoor... Of gewoon even een wandeling maken. Van de zomer plukte ik mn lunch vers uit de moestuin. En die hele intelligente lockdown is een stuk beter te verdragen als je heel veel vierkante meters hebt.

Foaly

Berichten: 4895
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 22:09

safina schreef:
Het thuiswerken gecombineerd met buiten wonen bevalt me trouwens ontzettend goed. Ik vind het heerlijk dat ik de paarden even buiten kan zetten tussendoor... Of gewoon even een wandeling maken. Van de zomer plukte ik mn lunch vers uit de moestuin. En die hele intelligente lockdown is een stuk beter te verdragen als je heel veel vierkante meters hebt.


Oh, ik ben echt jaloers :'). Ik hoop echt dat mijn baas het thuiswerken erin houdt, en dat ik over een tijdje terug naar het Noorden kan. Volgens mij heb ik daar een halve villa voor dezelfde prijs als ik nu betaal voor mijn eenkamerappartement :+

Sherivey
Berichten: 8691
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 22:24

@safina, zelf helaas (nog) geen ervaringen. Ik was vooral benieuwd hoe mensen de overstap maken icm hun werk.

Hebben die dan een enorme buffer? heb me namelijk laten vertellen dat werk vinden in Drenthe lastig/onmogelijk is.

Ik zou namelijk graag naar het noorden willen verhuizen (meer rust), maar wij en de paarden hebben zo onze vaste kosten. En de verhuizing zelf kost natuurlijk ook het nodige

belle_boef

Berichten: 10748
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 22:32

Dilan93 schreef:
@safina, zelf helaas (nog) geen ervaringen. Ik was vooral benieuwd hoe mensen de overstap maken icm hun werk.

Hebben die dan een enorme buffer? heb me namelijk laten vertellen dat werk vinden in Drenthe lastig/onmogelijk is.

Ik zou namelijk graag naar het noorden willen verhuizen (meer rust), maar wij en de paarden hebben zo onze vaste kosten. En de verhuizing zelf kost natuurlijk ook het nodige


Ligt aan het werk wat je doet.
Ik heb nooit moeite gehad met werk vinden. Nog geen dag bij huis gezeten, mijn man ook niet en mijn broertjes ook niet. Allemaal andere sectoren.

Sherivey
Berichten: 8691
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 22:38

Ik werk momenteel op de klantenservice, maar heb voorheen als orderpicker in een magazijn gewerkt.

Stallen uitmesten vind ik ook niet erg om te doen, dus dat is ook nog een optie.

Vriendlief heeft als declarant gewerkt en zit nu in de IT als applicatiebeheerder.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 22:51

safina schreef:
Het thuiswerken gecombineerd met buiten wonen bevalt me trouwens ontzettend goed. Ik vind het heerlijk dat ik de paarden even buiten kan zetten tussendoor... Of gewoon even een wandeling maken. Van de zomer plukte ik mn lunch vers uit de moestuin. En die hele intelligente lockdown is een stuk beter te verdragen als je heel veel vierkante meters hebt.


Dit vind ik ook, vooral met mooi weer, hoewel thuiswerken zonder buiten te wonen óók prima bevalt. ;) Maar buitenaf is het wel meer corona proof, en dat is wel relaxter vind ik.
En vooral als je voor je werk veel achter de computer zit, is het heilzaam om tussendoor even fysiek werk te doen, zoals een stal uitmesten oid ;)

Dilan: als je niet van off topic houdt, moet je zelf niet off topic gaan ;)
Wat betreft werk: is het geen optie om eerst te solliciteren en als je wordt aangenomen te onderhandelen over de begin datum (over één of twee maanden?) zodat je nog wat tijd hebt om een huis te zoeken, en evt tijdelijk te reizen? Maar dat je dan in elk geval al zekerheid hebt van een baan?

Marije_jiplover

Berichten: 25336
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 23:10

Ik ben in het westen geboren, onder de rook van de Maasvlakte.
Via Utrecht (studeren) in regio Arnhem/Veluwezoom terecht gekomen vanwege mijn partner die hier al woonde (en zeg nu zelf, alsje kubg kus en tussen een studentenkamer met gedeelde faciliteiten of een eigen huis met tuin, dan weten jullie ook wel waar wij onze gezamenlijke tijd doorbrachten).

Vanwege mijn werk, er is een groot tekort aan collega's juist in Groningen, Friesland en Drenthe, willen wij komend jaar naar 't noorden verhuizen.
Manlief is opgegroeid in Delfzijl, maar dat vind ik wel een te verre uithoek.
Mijn ouders wonen tegenwoordig tegen Appelscha aan en die regio lijkt ons ook wel wat. Zuidoost Friesland of zuidwest Drenthe zijn we nu aan het rondneuzen.
Ondertussen werk ik al 2 dagen pw in het noorden, met een overnachting op kosten van m'n werkgever, dus ik kan m'n collega's daar en de bedrijven en het werk vast leren kennen en ondertussen ook rondkijken in welke regio ik wel wil wonen.

Sherivey
Berichten: 8691
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 23:16

Marije_jiplover schreef:
Ik ben in het westen geboren, onder de rook van de Maasvlakte.
Via Utrecht (studeren) in regio Arnhem/Veluwezoom terecht gekomen vanwege mijn partner die hier al woonde (en zeg nu zelf, alsje kubg kus en tussen een studentenkamer met gedeelde faciliteiten of een eigen huis met tuin, dan weten jullie ook wel waar wij onze gezamenlijke tijd doorbrachten).

Vanwege mijn werk, er is een groot tekort aan collega's juist in Groningen, Friesland en Drenthe, willen wij komend jaar naar 't noorden verhuizen.
Manlief is opgegroeid in Delfzijl, maar dat vind ik wel een te verre uithoek.
Mijn ouders wonen tegenwoordig tegen Appelscha aan en die regio lijkt ons ook wel wat. Zuidoost Friesland of zuidwest Drenthe zijn we nu aan het rondneuzen.
Ondertussen werk ik al 2 dagen pw in het noorden, met een overnachting op kosten van m'n werkgever, dus ik kan m'n collega's daar en de bedrijven en het werk vast leren kennen en ondertussen ook rondkijken in welke regio ik wel wil wonen.

Ohh dan komen wij uit dezelfde hoek (made in Hellevoetsluis).

Welke sector ben jij werkzaam in, dat ze er een tekort voor hebben?

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 23:16

In het noorden vind ik Appelscha wel het mooiste denk ik, gezien de bosrijke omgeving. Maar ik weet niet of het daar misschien ook weer wat duurder is?
Noordoost Groningen zou ik echt niet trekken qua vlak landschap en aardbevingen. -O-

HorsePassion
Berichten: 983
Geregistreerd: 21-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 23:17

Dilan93 schreef:
@safina, zelf helaas (nog) geen ervaringen. Ik was vooral benieuwd hoe mensen de overstap maken icm hun werk.

Hebben die dan een enorme buffer? heb me namelijk laten vertellen dat werk vinden in Drenthe lastig/onmogelijk is.

Ik zou namelijk graag naar het noorden willen verhuizen (meer rust), maar wij en de paarden hebben zo onze vaste kosten. En de verhuizing zelf kost natuurlijk ook het nodige

Ik ben verhuisd op de dag van de 1e lockdown. De eerste sollicitaties die ik had lopen werden allemaal geannuleerd. Aan de ene kant vond ik het niet zo erg. Had ik lekker even de tijd om de verhuisdozen uit te pakken. Ik hield uiteraard wel de vacatures in de gaten al waren dat er heel erg weinig.
Tot ik 2 maanden later in een weekblad wat leuks voorbij zag komen. Ik heb gelijk gesolliciteerd en kon meteen een week later beginnen. Inmiddels werk ik er precies een half jaar.
Dus waar een wil is is een weg.
Je kan niet te kieskeurig zijn maar ik heb een geweldig leuke baan voor halve dagen gevonden.
Verder kon ik ook meteen aan de slag in de zorg maar die heb ik laten gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 23:31

Dilan93 schreef:
@safina, zelf helaas (nog) geen ervaringen. Ik was vooral benieuwd hoe mensen de overstap maken icm hun werk.

Hebben die dan een enorme buffer? heb me namelijk laten vertellen dat werk vinden in Drenthe lastig/onmogelijk is.

Ik zou namelijk graag naar het noorden willen verhuizen (meer rust), maar wij en de paarden hebben zo onze vaste kosten. En de verhuizing zelf kost natuurlijk ook het nodige


Wij hebben eerst werk gezocht. Toen een tijdelijk onderkomen gezocht (antikraak) en ons huis verkocht. Na 2 jaar antikraak wonen kenden we de omgeving goed genoeg om te weten waar we wilden wonen, was alles rondom werk in kannen en kruiken en hebben we een huis gekocht.

Ik vond die volgorde wel prettig. Is goed bevallen.

Antikraak wonen was geweldig. Groot vrijstaand huis in de natuur. Daar hadden we echt superveel mazzel mee.

Sherivey
Berichten: 8691
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 23:34

Ahja antikraak is ook een optie idd. Heb ik in brabant een poosje gedaan. Enorme tuin erbij en goedkoop wonen.

Had alleen geen verwarming, klein nadeeltje in de winter :+ Maar idd wel heel makkelijk om zo de omgeving te leren kennen en niet met een hoge huur te zitten

Marije_jiplover

Berichten: 25336
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 23:36

Ik werk als dierenarts voor de overheid.
Hou me bezig met het papierwerk voor export van dieren.
En idd, Djilan, ik ben geboren en opgegroeid in Vierpolders, dus zelfde regio :j

Maar nu dus al 12 jaar nét niet in de Achterhoek en dat bevalt op zich uitstekend.
Maar 't noorden lijkt me ook wel wat.
Zoeken naar een huis in een dorp, paarden hoeven niet aan huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 00:03

Dilan93 schreef:
Ahja antikraak is ook een optie idd. Heb ik in brabant een poosje gedaan. Enorme tuin erbij en goedkoop wonen.

Had alleen geen verwarming, klein nadeeltje in de winter :+ Maar idd wel heel makkelijk om zo de omgeving te leren kennen en niet met een hoge huur te zitten


Wij hadden toen gewoon zoiets van: desnoods maar een poos in een stacaravan. We zien wel. Dat huis was natuurlijk een ontzettende meevaller. Maar ik moet zeggen: we hadden het bureau ook wel aangeschreven met "we zijn beiden rond de 40, met een baan, zonder huisdieren, hebben een nette woning te koop blablabla" Dat heeft wel geholpen.
Met kinderen en huisdieren kan je zoiets al niet doen.

Inderdaad mooie gelegenheid om de omgeving te leren kennen. We hebben echt heel veel bezichtigd. En dat was leerzaam. Voor een huis op het platteland moet je toch weer op andere dingen letten. In het begin lijkt alles leuk en mooi.

Spenk
Berichten: 21797
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 00:12

Dilan93 schreef:
@safina, zelf helaas (nog) geen ervaringen. Ik was vooral benieuwd hoe mensen de overstap maken icm hun werk.

Hebben die dan een enorme buffer? heb me namelijk laten vertellen dat werk vinden in Drenthe lastig/onmogelijk is.

Ik zou namelijk graag naar het noorden willen verhuizen (meer rust), maar wij en de paarden hebben zo onze vaste kosten. En de verhuizing zelf kost natuurlijk ook het nodige

Goh? Nou ja misschien in sommige sectoren maar in een boel is zat... Werk zelf in accountancy/financieel mijn man in techniek. Dat ligt echt voor het oprapen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 08:53

safina schreef:
Dilan93 schreef:
Ahja antikraak is ook een optie idd. Heb ik in brabant een poosje gedaan. Enorme tuin erbij en goedkoop wonen.

Had alleen geen verwarming, klein nadeeltje in de winter :+ Maar idd wel heel makkelijk om zo de omgeving te leren kennen en niet met een hoge huur te zitten


Wij hadden toen gewoon zoiets van: desnoods maar een poos in een stacaravan. We zien wel. Dat huis was natuurlijk een ontzettende meevaller. Maar ik moet zeggen: we hadden het bureau ook wel aangeschreven met "we zijn beiden rond de 40, met een baan, zonder huisdieren, hebben een nette woning te koop blablabla" Dat heeft wel geholpen.
Met kinderen en huisdieren kan je zoiets al niet doen.

Inderdaad mooie gelegenheid om de omgeving te leren kennen. We hebben echt heel veel bezichtigd. En dat was leerzaam. Voor een huis op het platteland moet je toch weer op andere dingen letten. In het begin lijkt alles leuk en mooi.


Waar heb je vooral op gelet bij het ontdekken waar je wilde wonen?
Wat is er na verloop tegen gevallen? ("In het begin lijkt alles leuk en mooi") en wat mee? (Van te voren wellicht dingen ingecalculeerd die achteraf helemaal niet zo'n nadeel bleken, of zelfs juist een voordeel ;) )