Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mischa

Berichten: 3503
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 10:53

Kelpla schreef:
Wij hebben inmiddels onze sleutel van ons nieuwe huis en zijn druk bezig met verbouwen.
Over 3 weken gaan we echt over. Tot nu toe heel warm welkom gehad. Buren zijn al praatje komen maken. Scheelt denk ik wel dat wij nu ook al in een dorp wonen, dus zijn wel wat gewend :). Wij voelen ons in ieder geval er prettig en de mensen zijn vriendelijk.


Wat goed zeg! En heel fijn dat jullie je welkom voelen door de buren!
Veel op en neer geweest de afgelopen tijd zeker?
Dat is wel echt even een onderneming lijkt me, die verbouwperiode en dan nog iedere keer weer terug naar huis.
Succes met de laatste loodjes, straks lekker genieten +:)+

tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 11:16

Mindim schreef:
Oh wat naar, welke omgeving zat je dan en wie waren er dan onvriendelijk? Winkeliers, mensen op het terras of iets?
Ik geloof best dat men in de zomer niet elke toerist even joviaal behandeld. Zeker de mensen die verder niks met toerisme te maken hebben. Er komen hier enorm veel dagjes mensen en andere toeristen, in de zomer en in de vakanties stroomt Drenthe vol. Ene kant goed voor de economie, maar het geeft aan de andere kant ook enorm veel drukte. En dat is gewoon niet altijd even leuk.


Omgevingen tussen Emmen en Assen :) Dat laatste snap ik wel hoor, maar dan vind ik het toch wel de moeite waard om iedere tourist of klant als individu te behandelen. Wij hadden op een gegeven moment toch het gevoel dat we iedereen 'stoorde' en merkte ve wantrouwen en terughoudendheid.

Dit hadden we meegemaakt bij de camping/vakantiepark houders, mede kampeergasten (veel vaste klanten uit de omgeving volgens mij), wielrenners, kassa medewerkers en we waren ook een halve dag naar de stad geweest (Emmen) en hier ook vergelijkbare ervaringen.

Geen idee of dit te maken heeft met het feit dat we van de stad komen of omdat we beide buitenlanders zijn of wat dan ook %) Er werd ook steeds engels tegen ons gepraat, snap ik op zich wel, maar voor ons was dat echt vreemd in eigen land :+

Ik hoop écht dat we gewoon toevallig nare ervaringen hebben gehad, want ik vond het er verder super.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 12:13

belle_boef schreef:
Het boerenleven is meer dan de romantische rust, vertrouwen en dieren. Ze zij niet voor niets in protest.


En trekken deuren uit het provinciehuis omdat het RIVM liegt.

Hetzelfde soort volk dat het Capitool bestormde....

miccamaaike

Berichten: 8685
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 12:20

Er wonen op zich meer mensen in t noorden dan alleen boeren, lekker kortzichtig stukje Arabest :+ en wauw dat je die boeren vergelijkt met t volk wat t capitool bestormde, echt ga je mond spoelen. Het is zeker niet chique wat er bij de pronvinciehuizen is gebeurd, maar nu vergelijk je boeren die dit uit frustratie hebben gedaan (niet dat ik t goed wil praten) met een extreem rechtse groepering die alleen maar op rellen uit is. Ik vind dat echt niet kunnen.

Gelukkig mag jij lekker blijven wonen waar je zit Arabest, zulk kortzichtig volk als jij hebben we hier in t noorden helemaal niet nodig.

Sherivey
Berichten: 8749
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 12:31

miccamaaike schreef:
Er wonen op zich meer mensen in t noorden dan alleen boeren, lekker kortzichtig stukje Arabest :+ en wauw dat je die boeren vergelijkt met t volk wat t capitool bestormde, echt ga je mond spoelen. Het is zeker niet chique wat er bij de pronvinciehuizen is gebeurd, maar nu vergelijk je boeren die dit uit frustratie hebben gedaan (niet dat ik t goed wil praten) met een extreem rechtse groepering die alleen maar op rellen uit is. Ik vind dat echt niet kunnen.

Gelukkig mag jij lekker blijven wonen waar je zit Arabest, zulk kortzichtig volk als jij hebben we hier in t noorden helemaal niet nodig.

Want in de randstad zijn mensen altijd zo subtiel in hun handelen...

Lees hier de ene steek- of vechtpartij na de andere op het nieuws...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 12:55

tempura schreef:
Mindim schreef:
Oh wat naar, welke omgeving zat je dan en wie waren er dan onvriendelijk? Winkeliers, mensen op het terras of iets?
Ik geloof best dat men in de zomer niet elke toerist even joviaal behandeld. Zeker de mensen die verder niks met toerisme te maken hebben. Er komen hier enorm veel dagjes mensen en andere toeristen, in de zomer en in de vakanties stroomt Drenthe vol. Ene kant goed voor de economie, maar het geeft aan de andere kant ook enorm veel drukte. En dat is gewoon niet altijd even leuk.


Omgevingen tussen Emmen en Assen :) Dat laatste snap ik wel hoor, maar dan vind ik het toch wel de moeite waard om iedere tourist of klant als individu te behandelen. Wij hadden op een gegeven moment toch het gevoel dat we iedereen 'stoorde' en merkte ve wantrouwen en terughoudendheid.

Dit hadden we meegemaakt bij de camping/vakantiepark houders, mede kampeergasten (veel vaste klanten uit de omgeving volgens mij), wielrenners, kassa medewerkers en we waren ook een halve dag naar de stad geweest (Emmen) en hier ook vergelijkbare ervaringen.

Geen idee of dit te maken heeft met het feit dat we van de stad komen of omdat we beide buitenlanders zijn of wat dan ook %) Er werd ook steeds engels tegen ons gepraat, snap ik op zich wel, maar voor ons was dat echt vreemd in eigen land :+

Ik hoop écht dat we gewoon toevallig nare ervaringen hebben gehad, want ik vond het er verder super.


Volgende keer gewoon richting zuid west Drenthe, prachtige omgeving en veel import, Meppel is ook iets wereldser dan Emmen of Assen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 12:56

Arabesk schreef:
belle_boef schreef:
Het boerenleven is meer dan de romantische rust, vertrouwen en dieren. Ze zij niet voor niets in protest.


En trekken deuren uit het provinciehuis omdat het RIVM liegt.

Hetzelfde soort volk dat het Capitool bestormde....


Is het niet lastig als je met zoveel tunnelvisie de wereld bekijkt?

F_Orumster

Berichten: 15339
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:04

Tot mijn 10e in zuid holland gewoond, daarna Friesland maar dus altijd als import beschouwd, later veel georienteerd op/en in Groningen en nu woon ik bijna 2 jaar in Drenthe.

En weet je wat, ik heb me overal thuis gevoeld.
Verrassend genoeg vind ik de Drenthenaren opener en spontaner dan Groningers en Friezen. Ik kan het zo gek niet bedenken of ik beland in een praatje.

Kinke

Berichten: 20570
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:48

Arabesk schreef:
En trekken deuren uit het provinciehuis omdat het RIVM liegt.

Hetzelfde soort volk dat het Capitool bestormde....


Uiteraard. Want iedere boer in Nederland stond daar. En trok die deur eruit. En was het ermee eens dat dit gebeurde. |o :r

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 14:20

Arabesk schreef:
belle_boef schreef:
Het boerenleven is meer dan de romantische rust, vertrouwen en dieren. Ze zij niet voor niets in protest.


En trekken deuren uit het provinciehuis omdat het RIVM liegt.

Hetzelfde soort volk dat het Capitool bestormde....


Over bekrompenheid gesproken :=

Zie je niet in dat juist jij enorm kortzichtige opvattingen hebt?
Ik denk dat de gemiddelde boer minder uitgesproken en bevooroordeeld is dan hoe jij je in dit topic uitlaat...

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 14:22

TS gefeliciteerd met de aankoop van jullie huis! Nu kan het ‘avontuur’ echt beginnen :-D

vicky

Berichten: 3133
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 22:39

baudyh schreef:
Gefeliciteerd, waar ga je wonen?
Ik ben 13 jaar geleden van de randstad naar Drenthe verhuist. Voor de liefde.
Heerlijk hier. Nu op een boerderij en de paarden aan huis.
Ik wil echt niet meer terug

Vlakbij Diever! Waar woon jij?

baudyh

Berichten: 4297
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 00:37

vicky schreef:
baudyh schreef:
Gefeliciteerd, waar ga je wonen?
Ik ben 13 jaar geleden van de randstad naar Drenthe verhuist. Voor de liefde.
Heerlijk hier. Nu op een boerderij en de paarden aan huis.
Ik wil echt niet meer terug

Vlakbij Diever! Waar woon jij?

In Dalen. Niet in de buurt dus

Avelienvd

Berichten: 7228
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 00:51

Diever is een mooie omgeving.

lenaa_tje

Berichten: 10349
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 10:05

tempura schreef:
Mindim schreef:
Oh wat naar, welke omgeving zat je dan en wie waren er dan onvriendelijk? Winkeliers, mensen op het terras of iets?
Ik geloof best dat men in de zomer niet elke toerist even joviaal behandeld. Zeker de mensen die verder niks met toerisme te maken hebben. Er komen hier enorm veel dagjes mensen en andere toeristen, in de zomer en in de vakanties stroomt Drenthe vol. Ene kant goed voor de economie, maar het geeft aan de andere kant ook enorm veel drukte. En dat is gewoon niet altijd even leuk.


Omgevingen tussen Emmen en Assen :) Dat laatste snap ik wel hoor, maar dan vind ik het toch wel de moeite waard om iedere tourist of klant als individu te behandelen. Wij hadden op een gegeven moment toch het gevoel dat we iedereen 'stoorde' en merkte ve wantrouwen en terughoudendheid.

Dit hadden we meegemaakt bij de camping/vakantiepark houders, mede kampeergasten (veel vaste klanten uit de omgeving volgens mij), wielrenners, kassa medewerkers en we waren ook een halve dag naar de stad geweest (Emmen) en hier ook vergelijkbare ervaringen.

Geen idee of dit te maken heeft met het feit dat we van de stad komen of omdat we beide buitenlanders zijn of wat dan ook %) Er werd ook steeds engels tegen ons gepraat, snap ik op zich wel, maar voor ons was dat echt vreemd in eigen land :+

Ik hoop écht dat we gewoon toevallig nare ervaringen hebben gehad, want ik vond het er verder super.

Ik denk dat dit jaar ook wel extreem was. En daardoor mensen ook wel wat gefrustreerd waren. Voor ons waren de schoolvakanties al weer over en ik stond nog steeds in de files in bepaalde dorpen, mensen die geen afstand hielden etc. , asociaal parkeerde etc. Corona heeft hier zeker een rol ingespeeld afgelopen zomer.
Zoals het nu is leek het wel over maar dat was het natuurlijk niet :+

Sherivey
Berichten: 8749
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 10:14

Wij waren in Drenthe nog nét voor corona ons land in kwam.

Waren toen wel wat vakantiegangers (net als wij) in de bossen, maar echt druk was het niet.

Behalve in het restaurant op ons vakantiepark :+ maar daar zijn we alleen geweest om even wat te eten. Toen kon dat allemaal nog zonder problemen

lenaa_tje

Berichten: 10349
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 10:17

Dilan93 schreef:
Wij waren in Drenthe nog nét voor corona ons land in kwam.

Waren toen wel wat vakantiegangers (net als wij) in de bossen, maar echt druk was het niet.

Behalve in het restaurant op ons vakantiepark :+ maar daar zijn we alleen geweest om even wat te eten. Toen kon dat allemaal nog zonder problemen

Mijn idee is dat die irritatie ook pas later kwam :)
Begin juli stond ik ook nog niet in de file.
Je merkt aan gebieden bij de kust ook vaak dat mensen geïrriteerder zijn aan het einde van een seizoen wat jij ook al beschreef.

belle_boef

Berichten: 10752
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 10:19

Dilan93 schreef:
Wij waren in Drenthe nog nét voor corona ons land in kwam.

Waren toen wel wat vakantiegangers (net als wij) in de bossen, maar echt druk was het niet.

Behalve in het restaurant op ons vakantiepark :+ maar daar zijn we alleen geweest om even wat te eten. Toen kon dat allemaal nog zonder problemen


Maar wanneer is het vriendelijk en wanneer onvriendelijk. Ik woon hier al jaren en kom echt zelden onvriendelijke mensen tegen.
Duidelijk expressieve emoties zie je zo dagelijks in het openbaar minder. Wellicht allemaal er neutraler maar niet onvriendelijk.

Kan me wel voorstellen dat het zo opgevat kan worden als je zelf uit een expressieve omgeving komt.

Maar bewust onvriendelijk kom ik niet vaak tegen in het openbaar

tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 11:13

@lenaa_tje

Dit was 2 jaar geleden! Ik kan wel herrineren dat er veel banners voor de mensen hun huizen hingen met (volgens mij) iets over de AZC's in de buurt. Misschien dat er spanningen waren rondom dat. Dit was 2018 ergens in de herfstperiode.

lenaa_tje

Berichten: 10349
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 11:14

tempura schreef:
@lenaa_tje

Dit was 2 jaar geleden! Ik kan wel herrineren dat er veel banners voor de mensen hun huizen hingen met (volgens mij) iets over de AZC's in de buurt. Misschien dat er spanningen waren rondom dat. Dit was 2018 ergens in de herfstperiode.

Dan zat je wel dicht bij Emmen gok ik (misschien Smilde etc) Emmen is sowieso wel een speciaal stukje Drenthe :+

En ja ik geef ook les aan anderstaligen leerlingen en ik heb wel eens gehad dat mijn volgende klas binnen kwam en dan de tafels wilde schoonmaken omdat er zwarten aan hadden gezeten. Is best een serieus probleem inderdaad. Niet alleen van Drenthe :+ zijn ook niet alleen boeren. Zwartemeer is bijv. Zo’n plaats waar ik veel leerlingen heb met ouderwetse ideeën. Oa. Over nieuwkomers maar ook over vrouwen die achter het aanrecht horen.
Er is ook niet voor niks wel leegloop van jongeren uit deze gebieden die toch meer willen, sommige komen terug en sommige ook niet.

F_Orumster

Berichten: 15339
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 11:44

lenaa_tje schreef:
tempura schreef:
@lenaa_tje

Dit was 2 jaar geleden! Ik kan wel herrineren dat er veel banners voor de mensen hun huizen hingen met (volgens mij) iets over de AZC's in de buurt. Misschien dat er spanningen waren rondom dat. Dit was 2018 ergens in de herfstperiode.

Dan zat je wel dicht bij Emmen gok ik (misschien Smilde etc) Emmen is sowieso wel een speciaal stukje Drenthe :+


Emmen en Smilde liggen 40km uit elkaar.
Ik denk dat het over Ter Apel gaat achter Emmen, waar de gevangenis azc is geworden. Ik kan me ook commotie herinneren over een varkenskop die neer was gelegd bij het azc of zoiets.
Niet goed te praten naar het heeft op kleine dorpjes ook wel impact natuurlijk. Uit onwetendheid zijn mensen bang en racistisch.

lenaa_tje

Berichten: 10349
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 11:53

Dat weet ik :) maar ook daar hingen de borden van weg met de azc. En ze gaf aan tussen Emmen en Assen. Ook dat is een breed gebied.

Sherivey
Berichten: 8749
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 11:55

belle_boef schreef:
Dilan93 schreef:
Wij waren in Drenthe nog nét voor corona ons land in kwam.

Waren toen wel wat vakantiegangers (net als wij) in de bossen, maar echt druk was het niet.

Behalve in het restaurant op ons vakantiepark :+ maar daar zijn we alleen geweest om even wat te eten. Toen kon dat allemaal nog zonder problemen


Maar wanneer is het vriendelijk en wanneer onvriendelijk. Ik woon hier al jaren en kom echt zelden onvriendelijke mensen tegen.
Duidelijk expressieve emoties zie je zo dagelijks in het openbaar minder. Wellicht allemaal er neutraler maar niet onvriendelijk.

Kan me wel voorstellen dat het zo opgevat kan worden als je zelf uit een expressieve omgeving komt.

Maar bewust onvriendelijk kom ik niet vaak tegen in het openbaar

Ik vind dat hele expressieve juist niet fijn :')

Heb ook nog geen (bewuste) onvriendelijkheid meegemaakt in het noorden eerlijk gezegd.

Maar kan idd ook schelen dat ik vriendelijkheid niet alleen zie als heel enthousiast doen. Maar gewoon 'hoi' zeggen als je iemand tegen komt op straat, of netjes te woord gestaan worden in winkel/restaurant is voor mij al voldoende

Achterom
Berichten: 23060
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:12

Dilan93 schreef:
Ik vind dat hele expressieve juist niet fijn :')

Heb ook nog geen (bewuste) onvriendelijkheid meegemaakt in het noorden eerlijk gezegd.

Maar kan idd ook schelen dat ik vriendelijkheid niet alleen zie als heel enthousiast doen. Maar gewoon 'hoi' zeggen als je iemand tegen komt op straat, of netjes te woord gestaan worden in winkel/restaurant is voor mij al voldoende

Ik was afgelopen zomer in Noord Holland en daar keken ze me regelmatig aan alsof ik gek was, omdat ik gewoon "hoi" zei tegen mensen die ik tegenkwam.
Tja, dat ben ik hier in het oosten nu eenmaal gewend en blijf ik gewoon koppig doen :')
Dus heel eerlijk gezegd koppel ik onvriendelijkheid op straat eerder aan het westen dan aan het oosten of het noorden.

Sherivey
Berichten: 8749
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:19

Achterom schreef:
Dilan93 schreef:
Ik vind dat hele expressieve juist niet fijn :')

Heb ook nog geen (bewuste) onvriendelijkheid meegemaakt in het noorden eerlijk gezegd.

Maar kan idd ook schelen dat ik vriendelijkheid niet alleen zie als heel enthousiast doen. Maar gewoon 'hoi' zeggen als je iemand tegen komt op straat, of netjes te woord gestaan worden in winkel/restaurant is voor mij al voldoende

Ik was afgelopen zomer in Noord Holland en daar keken ze me regelmatig aan alsof ik gek was, omdat ik gewoon "hoi" zei tegen mensen die ik tegenkwam.
Tja, dat ben ik hier in het oosten nu eenmaal gewend en blijf ik gewoon koppig doen :')
Dus heel eerlijk gezegd koppel ik onvriendelijkheid op straat eerder aan het westen dan aan het oosten of het noorden.

Hier verschilt het echt heel erg. Veel mensen hier in het dorp zeggen wel hoi terug. Maar kom ook vaak genoeg op plaatsen waar ik iemand groet en idd heel raar aangekeken wordt.

Of als ik hardlopend passeer, knik ik soms alleen even omdat ik dan buiten adem ben :')

Het voelt voor mij gewoon heel raar om mensen zomaar voorbij te lopen