Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
belle_boef

Berichten: 10748
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 21:57

_AB_ schreef:
Voor ons zijn de huizen in Noord-Drenthe ook niet meer betaalbaar helaas. Dan zouden we naar regio Emmen moeten, of naar het Noorden van Groningen. Dat trekt me dan meer dan Emmen en omgeving geloof ik. Maar dat zijn vast vooroordelen :')



Ligt er aan wat je vooroordelen zijn. Echter in het hier in zuid oost Drenthe per dorp echt heel erg verschillen.

_AB_
Berichten: 3959
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Groningen, samen met de pluizen <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 10:57

Stadskanaal en omgeving hebben we nog niet bekeken, dank je voor de tip!
We hebben nog niet echt n budget, maar onze tussenwoning in Groningen kan 220 opleveren ongeveer. Dus iets meer dan 220 denk ik :)

Spenk
Berichten: 21797
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 11:14

Dan ligt het er ook aan wat je wil. Met dat budget wordt het in omgeving zuid oost drenthe in de dorpen een heel stuk moeilijker :) en in Emmen in de nette wijken ook. Dan kom je echt al in een doorsnee rijtjeshuis uit.

_AB_
Berichten: 3959
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Groningen, samen met de pluizen <3

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 11:22

Ja, ik vrees er ook n beetje voor. Of echt een kluswoning. Opzich ook geen probleem, bij het huis wat we nu hebben zijn alleen de muren blijven staan zo ongeveer ;)

Spenk
Berichten: 21797
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 11:24

Wij zijn 4 jaar geleden bij een kluswoning (coevorden) gaan kijken. Toen €170.000. Inmiddels staat die er weer op.. Niets aan verandert zelfde nog ergere staat voor €240.000. De markt is echt overspannen nu :=

_AB_
Berichten: 3959
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Groningen, samen met de pluizen <3

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 11:25

Aaah neeee meen je niet! Misschien moeten we dan nog maar even wachten. We zitten hier echt nog wel prima voorlopig. Maar ik ben opgegroeid in een dorp, dan is de stad toch wel heel anders :)

gewoonmarie

Berichten: 1145
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 11:56

Er staat toch wel wat hoor, ik woon in noord Drenthe en heb even een omtrek van 10km ingevuld op funda.
Zomaar een paar die ik eruit gehaald heb.
Huis in 2e Exloërmond gevonden via #funda

Huis in Gasselternijveenschemond gevonden via #funda

Huis in Stadskanaal gevonden via #funda

Er staat niet heel veel maar ze zijn er wel.

lenaa_tje

Berichten: 10347
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 11:59

Dat zijn wel dorpjes waar je moet willen wonen. Dan kan de omgeving Emmen ook wel prima.
Maar goedkoop is die omgeving wel inderdaad.

gewoonmarie

Berichten: 1145
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 12:04

Ja maar daarom zijn ze ook net wat betaalbaarder. Er stond ook 1 in rolde en nieuw Buinen 2. Assen had er wat tussen.
Het is natuurlijk ook maar net wat je zoekt en belangrijk vind.
Het is natuurlijk ook logisch dat in een pittoresk dorpje, als orvelte, grolloo, Zuidlaren etc er in de overspannen markt er niks te vinden is voor die prijs.

lenaa_tje

Berichten: 10347
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 12:07

Ik vind Assen inderdaad ook goedkoop nu is er geregeld in Zuidlaren, annen etc. ook nog wel wat te vinden tussen de 190 en 240. Maar grond ga je er niet vinden inderdaad. Daar ligt het ook te voor bij de stad.

belle_boef

Berichten: 10748
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 12:52

_AB_ schreef:
Stadskanaal en omgeving hebben we nog niet bekeken, dank je voor de tip!
We hebben nog niet echt n budget, maar onze tussenwoning in Groningen kan 220 opleveren ongeveer. Dus iets meer dan 220 denk ik :)



Dat is niet een heel ruim budget voor ZO Drenthe. Wel netjes maar voor een beetje standaard vrijstaand huis in een buitendorp betaal je al snel meer

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 16:59

lenaa_tje schreef:
Dat zijn wel dorpjes waar je moet willen wonen. Dan kan de omgeving Emmen ook wel prima.
Maar goedkoop is die omgeving wel inderdaad.


Wat is er typerend aan die dorpen dan?

lenaa_tje

Berichten: 10347
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 17:53

Het zijn oude Veenkoloniën dorpen daar is verder weinig ‘gezellig’ dorps aan. Verder is er eerder genoeg gezegd over oude Veenkoloniën dorpen. Of dat nou vooroordelen zijn of niet je moet er tussen willen wonen. Dit zijn ook niet echte dorpen met nog veel voorzieningen zoals de populaire Drentse dorpen. Als de (veen) omgeving Emmen je niet trekt is de kans groot dat deze dorpen je dus ook niet zo trekken.

gewoonmarie

Berichten: 1145
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 18:28

En het zijn veelal lange lintdorpen. Allemaal platteland erom heen. Met inderdaad weinig voorzieningen.
En niet aan een bos zoals grolloo, Borger, odoorn wat Drenthe voor velen zo aantrekkelijk maakt.
Maar ja met 10 min in de auto sta je wel in het bos. Of kan je naar de leuke dorpjes toe.
Dat is dus maar wat je precies zoekt en of je die concessie wil doen.
Stadskanaal is meer een klein stadje net in Groningen ipv Drenthe met wel een echt winkelcentrum, middelbare scholen etc..
Stadskanaal is denk ik wel wat meer rechts (politiek) dan gemiddeld in Nederland. Die instelling staat mij persoonlijk altijd een beetje tegen. Maar dat moet ieder natuurlijk voor zichzelf bepalen of je daarin past.

Gnome
Berichten: 8450
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 08:34

Is iemand bekend met het Friese dorp Surhuizum? Zou dat wat zijn voor een oud stedeling?

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 20:47

Wat zoek je in een woonplaats?

Santos_05

Berichten: 3084
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 08:34

Ik ben 15 jaar geleden naar een kleiner veendorpje verhuisd (5000 inwoners), met 3 scholen, 2 supermarkten, 2 drogisterijen, huishoudelijke spullen/kado winkeltje, gemeentewinkel... Voldoende 'dorp'.

Tegenwoordig 2 scholen, 1 supermarkt, 1 drogist .... Vergrijzing, online winkelen, er blijft weinig over.

De huizen die te koop staan, worden meestal niet verkocht aan jonge stellen/ gezinnen die in het dorpsleven staan en helpen het dorpsleven te behouden.

Gelukkig heb ik hier mijn man en tegenwoordig via de kinderen een fijn leven opgebouwd, maar ik vind deze achteruitgang wel jammer.

Maar gelukkig een auto en trailer, dus binnen een half uur in het bos en de meeste winkels zitten in een straal van 20 minuten (Klazienaveen/Coevorden/Emmen hebben voldoende winkels voor de dagelijkse dingen die je in je eigen dorp niet kan halen)

Iedereen wil graag dicht bij het bos zitten, maar daar zijn ook de vraagprijzen naar van de toeristendorpen ;)

pillow
Berichten: 7821
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 20:49

5000 inwoners zou ik geen dorpje durven noemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 22:19

pillow schreef:
5000 inwoners zou ik geen dorpje durven noemen.

Best een groot dorp idd, wij hebben hier iets meer dan 300 :D

pillow
Berichten: 7821
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 23:29

Mindim schreef:
pillow schreef:
5000 inwoners zou ik geen dorpje durven noemen.

Best een groot dorp idd, wij hebben hier iets meer dan 300 :D

Hier net geen 1000 en dat noemen we zelfs een dorp.