Man depressief

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Re: Man depressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:09

Oh Concorde, wat heftig!

Ik lees je topic nu pas en vond het (ondanks de depressie van je man) wel mooi om te lezen hoe jullie, ondanks verschillende meningen, elkaar al jarenlang aanvullen en in elkaars waarde laten en ook gewoon tot de 'agree to disagree' konden komen.

Ik vond het echt vervelend om te lezen hoe het de afgelopen maanden is gegaan, steeds meer die depressie en afstandelijkheid.
En nu die laatste update, ik kan me niet indenken dat mensen de rellen goed praten, echt niet. Ik weet dat er verschillende standpunten zijn, maar geweld lost niets op...

Heb je ondertussen al hulp voor jezelf? Je hoeft dit niet alleen te dragen.

Verder weet ik ook niet goed advies te geven, maar ik wil je veel sterkte toewensen en een hart onder de riem steken!

senna21

Berichten: 11862
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 00:11

Wat moeilijk TS.
Ik zou niet weten wat te doen in jouw situatie.
Sterkte.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 00:27

Pfoe. Moeilijk hoor...

Hij hoopt op een burgeroorlog.
Hij vindt jou een dom wicht omdat je er anders over denkt.
Het lijkt of hij, nog meer dan voorheen, het complotdenken gebruikt om een muur op te trekken en jou buiten te sluiten.

Is dit nog een volwaardige relatie? Voel jij je op andere vlakken wel gezien, erkend en geliefd door hem? Zie je enig perspectief op verbetering?
Zo nee, doe jij jezelf dan niet enorm tekort door in deze relatie te blijven - pasgetrouwd of niet?
Dat lijken me relevante vragen. Geen makkelijke vragen natuurlijk. Maar je kunt ze niet langer uit de weg gaan, lijkt mij.

Heel veel sterkte!

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 10:43

Ik kan gelukkig mijn verhaal goed kwijt bij familie.
Heb geen professionele hulp (maar die behoefte nu ook niet). Hij ook niet. Hij heeft tenslotte geen probleem, de rest van de wereld is gek.
@Askja: Normaal voel ik me dus juist wel gezien, erkend en geliefd. We hebben het echt fijn met elkaar, zitten over veel dingen wel op 1 lijn, hij is zorgzaam, knuffelt me dood en ik kan met hem lachen en huilen. Hij ís er ook echt voor me zeg maar. (heb zelf door overlijden van mijn vader eind vorig jaar en een hele nare (financiële) nasleep geen makkelijk jaar gehad)
Maar met dit.. Hij gaat gewoon op slot, is heel afstandelijk en ik zie zijn "goede kant" niet meer terug. Heb hem vanmorgen teruggebeld (hij is voor zijn werk ook snachts weg). Dan neemt hij de telefoon al op met "Hallo." (normaal is het "hee lieffie" of iets dergelijks). Ik uitgelegd dat ik die discussie van gister moeilijk vond, dat we er niks mee opschieten en alleen elkaar maar frustreren. Dus dat het me beter lijkt dat gewoon níet te doen, als we tenminste nog een beetje goed met elkaar op willen schieten. Dat ik het wel naast me neer kan leggen dat we daarin zo verschillen, gevraagd of hij dat ook kan "weet ik niet, dat zien we wel" was zijn antwoord. Ik lees tussen de regels door dat hij vindt dat ik maar aan moet sluiten bij zijn mening... Maar dat gaat gewoon niet gebeuren. Toen gezegd dat hij daar dan eens goed over na moet denken want dat we, als hij dat niet kan, wat mij betreft er wel helemaal mee kunnen stoppen.

Ik ben best bereid om een tijdje kiezen op elkaar te houden en wachten tot het overwaait (ben niet voor niks met hem getrouwd, hij heeft natuurlijk ook eigenschappen waar ik wel heel blij van word) maar ik heb geen idee hoe lang deze ellende aanhoudt en hoe hij daar uiteindelijk uit komt. Wat als ik de stekker eruit trek, het waait over, hij draait weer bij, en ik ben de man kwijt waar ik mee oud zou worden? (hij is ook wel weer zo principieel dat ie dan niet zomaar een relatie weer opstart hoor, zijn koppigheid wint het altijd van zijn gevoel) Het is zo lastig, enerzijds denk ik, waar is je zelfrespect? Hoezo laat je je zo beïnvloeden/frustreren door iemand? Maar ik houd verdorie echt van hem, moet ik dan zo'n coronacrisis waarvan half nederland helemaal gestoord wordt (letterlijk, psychische klachten) de stekker eruit trekken?

Roodvos

Berichten: 6674
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:53

Wat een zorgen er zo bij TS :(:) .

Ik vind dat Askja hierboven een hele goede post schrijft en sluit mij daar van harte bij aan.

Dat hij jou een dom wicht vindt, of je in elk geval die indruk geeft, is voor mij wel een rode vlag. Want het betekent dat hij jouw mening, en dus mogelijk ook jou, niet als gelijkwaardig ziet. En als dat zo is, vindt hij kennelijk dus dat jij niet in staat bent je eigen mening te vormen.

En dat onderwerp zou ik zeker ter sprake brengen als hij weer terug is. Dus niet door de telefoon.
En dit gaat duidelijk niet over het onderwerp. Het lijkt erop dat in deze bij jullie corona slechts de aanleiding is en niet het dieper onderliggende probleem. Want het maakt in deze niet uit of het over corona of het paarse spaghettimonster gaat.

En dit staat helaas ook volledig los van zijn zorgzaamheid en knuffels en dat jullie verder goed op 1 lijn zitten (mogelijk heeft dit het probleem verhult). Kan ik uit eigen ervaring vertellen.

Hevonen

Berichten: 5626
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:54

Pff, ik bewonder je om je zelfbeheersing en incasseringsvermogen.

Pas wel heel goed op jezelf. Ik ken zo'n stel, zijn al 35 jaar getrouwd. De man is ook zo. En zijn vrouw is compleet platgewalst en depressief. Ze heeft altijd geprobeerd om de vrede te bewaren en is al lang gestopt met tegen hem in te gaan. Vroeger schijnt ze creatief en opgewekt te zijn. Nu is het gewoon akelig om te zien hoe vreselijk somber en apathisch ze is. Het maakt haar allemaal niet meer uit.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Re: Man depressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 11:12

Het jammere en moeilijke is dat hij de confrontatie met je opzoekt, zo te lezen.
Je maakt mij niet wijs dat hij deze discussies wél prettig vindt. Dus misschien kun je elkaar dáár weer in vinden; heb het over hoe om te gaan met dergelijke verschillen van inzicht, ipv op die materie in te gaan. Hij zal zich toch ook niet prettig voelen als hij zó de emotie in schiet, dat hij jou, de liefde van zijn leven, zelfs als dom wicht gaat zien (terwijl hij echt wel beter weet)? Misschien kun je het over die situatie hebben ipv over de aanleiding. Op een rustig moment, waarbij jullie allebei niet in een irritatiemodus zitten maar juist respect- en liefdevol naar jezelf en elkaar kunnen kijken.
Ik wens je sterkte en wijsheid toe Concorde.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 11:31

Ik kan me voorstellen dat als hij zowel in zijn werk als privé momenteel zo belemmerd wordt dat psychisch enorm veel met hem doet.

Als ik kijk naar de meeste mensen om mij heen, die kunnen nog regelmatig naar hun paard. Dan ben je lekker buiten, aan het 'sporten', vaak zijn er ook nog anderen om je heen dus heb je ook nog een stukje het sociale. Maar dat is voor veel mensen weggevallen. En werk, voor veel mensen momenteel met beperkingen maar vaak vind je wel een weg ook al moet je thuis werken. De omstandigheden voor jouw man en zijn beroep zijn zo te lezen momenteel echt heel bedroevend.

Er zijn al heel veel goede adviezen gegeven. Denk inderdaad vooral ook aan jezelf, jij moet hier niet aan onderdoor gaan en hij heeft ook het recht niet om zo met jou om te gaan. Dat verdien je niet.

Zijn er dingen die het voor hem wat dragelijker zouden kunnen maken? Een moment waar hij naar uit kan kijken? Samen buiten sporten, jullie favoriete eten bestellen en een goede film kijken, een andere bezigheid waardoor je even uit de 'coronasleur' komt?

Wildgirl

Berichten: 11672
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 11:31

Poeh TS wat een lastige situatie.
Ik heb het idee dat jouw man om zich heen aan het slaan is omdat hij vreselijk met zichzelf in de knoop zit.
De opmerkingen naar jou gaan mij ook te ver maar denkt hij echt zo over je of is het de frustratie die spreekt?
Bewondering voor jouw reacties en het aangeven van je grens.
Ik denk dat, dat ook het enige is wat je kunt doen op dit moment en wellicht moet je daar nog een keer wat harder in worden om bij hem de juiste snaar te raken.
Je bent verdorie net getrouwd, dat doe je in voor en tegenspoed en deze Corona ellende is iets wat je samen doormaakt. Dat mag hij zich best wel eens gaan realiseren :j
Heel veel sterkte!

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Re: Man depressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 11:47

Wat een nare situatie voor jou. In je openingspost schrijf je dat je bang bent dat hij zichzelf wat aandoet. Dat klinkt als een zware depressie. Heb je het idee dat hij nog steeds depressief is?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 11:47

Concorde schreef:
Hij hoopt oprecht dat het uitloopt op een burgeroorlog; want dan gebeurt er tenminste iets

hij zat zo in emotie dat ie dan kinderachtig vervelend gaat doen.
benoemde dat ik dan maar lekker in mijn droomwereldje moest leven als ik alles zo prima en perfect vond.

|(

Ik vind het heel erg voor je, ik kan je alleen maar veel sterkte wensen.

Sunneva

Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 12:03

Pistasche schreef:
Ik kan me voorstellen dat als hij zowel in zijn werk als privé momenteel zo belemmerd wordt dat psychisch enorm veel met hem doet.

Als ik kijk naar de meeste mensen om mij heen, die kunnen nog regelmatig naar hun paard. Dan ben je lekker buiten, aan het 'sporten', vaak zijn er ook nog anderen om je heen dus heb je ook nog een stukje het sociale. Maar dat is voor veel mensen weggevallen. En werk, voor veel mensen momenteel met beperkingen maar vaak vind je wel een weg ook al moet je thuis werken. De omstandigheden voor jouw man en zijn beroep zijn zo te lezen momenteel echt heel bedroevend.

Er zijn al heel veel goede adviezen gegeven. Denk inderdaad vooral ook aan jezelf, jij moet hier niet aan onderdoor gaan en hij heeft ook het recht niet om zo met jou om te gaan. Dat verdien je niet.

Zijn er dingen die het voor hem wat dragelijker zouden kunnen maken? Een moment waar hij naar uit kan kijken? Samen buiten sporten, jullie favoriete eten bestellen en een goede film kijken, een andere bezigheid waardoor je even uit de 'coronasleur' komt?


Ik vind dit heel goed advies :)

Zo op een rijtje gezet zou ik ook zeggen:
- Ga naar de huisarts als de gedachten aan de dood bij hem (terug)komen.

- Probeer niet teveel in discussie te gaan met hem over zijn denkbeelden, maar laat wel weten dat je het niet fijn vindt als hij jou wegzet als dom.

- Probeer iets te vinden dat je nog wel kan doen tijdens de corona. Er is altijd iets dat wel mogelijk is en misschien belangrijk voor hem kan zijn om (weer) te gaan doen.
Een depressieve stemming leidt tot een vermindering van zin om iets te gaan ondernemen. Dit leidt weer tot een vermindering van gevoelens van nut, eigenwaardering, zingeving, wat weer de depressieve gevoelens versterkt.
Een manier om uit deze cyclus te komen is om aan te grijpen op waar je het makkelijkste iets aan kan veranderen, namelijk het gedrag.

Om te ontdekken waar zijn doelen kunnen liggen kan je op een natuurlijke manier waarbij je zelf niks voorstelt, maar alleen het onderwerp aansnijd, een soort lijstje afgaan, bestaande uit onder andere:
- familie (wil hij hier misschien meer contact mee dat hij nu heeft laten verwateren?)
- Sociale contacten (heeft hij vrienden die hij één op één zou kunnen zien, of anders via de telefoon of zoom als het voor jou en je werk geen optie is als hij anderen ziet.
- De relatie met jou (heeft hij hier misschien toch een doel in, wat wil hij met jou ondernemen. Kan zijn meer knuffelen/seks, maar ook meer samen een hobby doen)
- opleiding/cursus/zelf iets nieuws leren
- Hobby's, andere leuke activiteiten

Zo kan je gaan ontdekken waar nog wel dingen zijn die waar hij voor zou kunnen leven en waar hij iets kan veranderen, zonder direct de hele wereld/maatschappij aan te moeten pakken voor hij zich weer beter kan voelen.

Als laatste wil ik je sterkte wensen. Mijn vader heeft (een deel van) deze denkbeelden ook en ik vind het lastig dat hij zulke sterke meningen heeft die ik niet deel. Het is nog niet zo erg als bij jouw man, maar ook ik voel de druk en de spanning. Ik wil je dus zeggen dat ik je begrijp en ik het heel naar voor je vind.

Veel liefs en nogmaals sterkte met deze lastige situatie :knuffel:

anjali
Berichten: 15121
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 12:08

Concorde schreef:
Ik kan gelukkig mijn verhaal goed kwijt bij familie.
Heb geen professionele hulp (maar die behoefte nu ook niet). Hij ook niet. Hij heeft tenslotte geen probleem, de rest van de wereld is gek.
@Askja: Normaal voel ik me dus juist wel gezien, erkend en geliefd. We hebben het echt fijn met elkaar, zitten over veel dingen wel op 1 lijn, hij is zorgzaam, knuffelt me dood en ik kan met hem lachen en huilen. Hij ís er ook echt voor me zeg maar. (heb zelf door overlijden van mijn vader eind vorig jaar en een hele nare (financiële) nasleep geen makkelijk jaar gehad)
Maar met dit.. Hij gaat gewoon op slot, is heel afstandelijk en ik zie zijn "goede kant" niet meer terug. Heb hem vanmorgen teruggebeld (hij is voor zijn werk ook snachts weg). Dan neemt hij de telefoon al op met "Hallo." (normaal is het "hee lieffie" of iets dergelijks). Ik uitgelegd dat ik die discussie van gister moeilijk vond, dat we er niks mee opschieten en alleen elkaar maar frustreren. Dus dat het me beter lijkt dat gewoon níet te doen, als we tenminste nog een beetje goed met elkaar op willen schieten. Dat ik het wel naast me neer kan leggen dat we daarin zo verschillen, gevraagd of hij dat ook kan "weet ik niet, dat zien we wel" was zijn antwoord. Ik lees tussen de regels door dat hij vindt dat ik maar aan moet sluiten bij zijn mening... Maar dat gaat gewoon niet gebeuren. Toen gezegd dat hij daar dan eens goed over na moet denken want dat we, als hij dat niet kan, wat mij betreft er wel helemaal mee kunnen stoppen.

Ik ben best bereid om een tijdje kiezen op elkaar te houden en wachten tot het overwaait (ben niet voor niks met hem getrouwd, hij heeft natuurlijk ook eigenschappen waar ik wel heel blij van word) maar ik heb geen idee hoe lang deze ellende aanhoudt en hoe hij daar uiteindelijk uit komt. Wat als ik de stekker eruit trek, het waait over, hij draait weer bij, en ik ben de man kwijt waar ik mee oud zou worden? (hij is ook wel weer zo principieel dat ie dan niet zomaar een relatie weer opstart hoor, zijn koppigheid wint het altijd van zijn gevoel) Het is zo lastig, enerzijds denk ik, waar is je zelfrespect? Hoezo laat je je zo beïnvloeden/frustreren door iemand? Maar ik houd verdorie echt van hem, moet ik dan zo'n coronacrisis waarvan half nederland helemaal gestoord wordt (letterlijk, psychische klachten) de stekker eruit trekken?

In een stresssituatie nooit ingrijpende beslissingen nemen die niet teruggedraaid kunnen worden.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Man depressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 12:13

Jeetje, wat een heftige update.
Mijn voorgangers hebben het meeste al gezegd. Ik kan je alleen maar veel sterkte en wijsheid wensen :(:)

lies_sparkle

Berichten: 6129
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Man depressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 12:18

Lieve TS,

Ik denk dat alle goede adviezen al gegeven zijn.
Maar ik wil je wel een hele dikke virtuele knuffel sturen en als je gewoon even van je af wilt kleppen, stuur je maar een pb!

Dikke knuf!

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 13:58

Kun je niet op zoek naar lotgenoten, mensen die ook een partner hebben die vastzit in complotdenken? Ik kan me voorstellen dat je daar steun aan zou kunnen hebben.

Verder kan ik alleen maar zeggen: zorg goed voor jezelf, en blijf bij je eigen waarden, je autonomie. Wat je ook gaat doen, hoe het ook loopt, zorg er hoe dan ook voor dat je jezelf niet kwijtraakt in deze situatie.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Man depressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 14:12

Jeetje, ik vind het best heftig eigenlijk.

Mijn man en ik zijn het ook niet altijd 100% eens en vertellen dan wel onze meningen, maar je moet ook naar elkaar luisteren en dan begrip opbrengen voor de mening van de ander. Laten weten dat je het hebt gehoord, uitleggen waarom je het daar niet mee eens bent en waarom je anders denkt. Dat kan dan over en weer en is een discussie wel klaar.

Maar zoals ik op social media van alles lees, wat gedeeld wordt, schrik ik ook behoorlijk. Uit alle hoeken, komen allerlei theorieën en het afzeiken van anderen is bijna standaard geworden.

Ik heb er misschien overheen gelezen, maar zit je man ook veel op social media? Mensen stoken elkaar zo erg op. Corona zorgt vooral voor veel verdeeldheid en dat is best eng en naar.

Voor alles is een reden en als je echt goed naar de mensen luistert snap je altijd wel waar iets vandaan komt. Zelfs als je het er totaal niet mee eens bent. Maar dat is helemaal weg dat mensen zich nog verplaatsen in anderen en luisteren wat mensen zeggen en doen en waarom.

Maar dat zijn wel mensen van buitenaf. Misschien voor je man dichtbij als het collega's en vrienden zijn die zich in hetzelfde schuitje bevinden?? Maar toch zou je relatie, je thuis, je vertrouwde plek moeten zijn, waar je allebei jezelf kan zijn, je eigen mening mag hebben, begrip voor elkaar kan hebben en kan delen. Zelfs als je het niet eens bent.

Ik zou echt wel dit als teken aan de wand zien, dat er wat mis is met de relatie. Ondanks al die goede dingen, is dit echt een flinke hindernis die effect heeft en blijft hebben als jullie hier niet uit gaan komen.
Dat moet toch echt bij je man doordringen, anders gaat het mis.
Je kan je mond houden en dit onderwerp ontwijken, maar vroeg of laat gaat het om iets anders en komt deze manier van ( niet ) discussieren weer terug. Dat slokt je echt op.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 15:30

Goede, eerlijke communicatie is toch het fundament onder een relatie. En goede communicatie is alleen mogelijk als er sprake is van wederzijds respect, van het erkennen van de partner zoals die is.

Het enge en nare van complotdenken is dat het zo allesoverheersend is. Mensen lijken gehersenspoeld, alsof ze deel uitmaken van een sekte. Elke vorm van relativering lijkt verdwenen. Zij hebben gelijk, zij hebben het door, en de rest hoort bij de kudde domme naïeve schapen. Ieder tegenargument ketst af op een muur. Ik vind het heel dwangmatig allemaal, op het pathologische af.

Wat Superpony zegt, ik zou als ik jou was alles op alles zetten om toch een keer door te dringen tot je man, om hem duidelijk te maken dat het essentieel is voor jullie relatie dat hij respecteert en accepteert dat jij zijn complotgeloof niet deelt. Er nog 1 x maximaal voor vechten, en als het dan nog niet lukt, de stekker eruit trekken - uit zelfbehoud.

Arcodavella
Berichten: 555
Geregistreerd: 30-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 15:59

Wat een lastige situatie waar je inzit. Ik voel me bij lange na niet iemand die je advies kan geven, maar het stukje depressieve partner die therapie niet ziet zitten is voor mij wel herkenbaar. Heb je wel eens nagedacht over relatietherapie?

Relatietherapie hoeft niet alleen te zijn voor scheidingen of grote ruzies in relaties, maar kan ook wanneer communicatie verbetering nodig heeft. Of wanneer je elkaar op een andere manier, onder begeleiding, beter wilt leren kennen. En voor degene die eigenlijk tegen therapie is, is het vaak een lagere drempel om overheen te gaan. Ik ken jullie relatie natuurlijk verder niet, maar misschien als je hem uitlegt dat therapie samen (of misschien zelfs maar één sessie) voor jou waardevol is, is hij bereidt mee te gaan? En dan kun je vanuit daar zien hoe het verder gaat. Als het een positieve ervaring geeft, kan hij milder worden over individuele therapie. En veel relatietherapeuten geven ook individuele therapie.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Man depressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 16:30

De kans is best groot dat je man op een aantal vlakken best wel eens gelijk zou kunnen hebben, je moet ook wel bijna onder een steen leven wanneer je denkt dat overal 'correct' gehandeld wordt en sommige agenda's welke uitgerold worden niet altijd even zuiver van aard zijn.
Niet zo gek.... er is veel onrust, politiek is hoe langer hoe beïnvloed door het bedrijfsleven, en er dreigt een financiële crisis. Het is wat mij betreft dus niet 'vreemd' dat hij waarneemt dat sommige zaken niet kloppen.

MAAR..... daarin kun je jezelf verliezen. Zoals sommige mensen zichzelf nu verliezen in alles ontsmetten, alles mijden, steeds binnenzitten en alleen nog maar in angst leven en lijdzaam volgen.
Die uitersten van het spectrum zijn niet heilzaam, maar opnieuw ook weer begrijpelijk.

De planeet is in crisis, maar je man is nu ook in crisis.
Jij mag en moet hem begrenzen, maar misschien ook afspraken maken over wat hij wel naar je kan ventileren. Door het wel op gang te houden krijg je niet zo'n enorme kloof. Hij heeft immers gelijk over enkele zaken, en andere zaken zijn lastiger te bewijzen (ook niet te weerleggen, maar ok) en te groot om invloed op uit te oefenen. Je belt niet even Bill Gates om e.a. door te spreken ;-)
Met andere woorden, ventileer over je eigen leven, de zaken die jou aangaan en waar jij invloed op hebt. En probeer de zaken die te groot zijn om te bevatten of veranderen te negeren.
Dit zou mijn advies aan hem zijn.....

Hij is helemaal overprikkeld. Dat is duidelijk.
Kappen met social media, samen dingen die jullie leuk vinden, laten ventileren over dingen binnen jullie leven, jullie systeem en jullie invloedssfeer, en de grote dingen proberen los te laten.

Hij is blijkbaar 9 jaar een fijne man, en in een crisis zelf ook in een crisis. Lijkt me niet dat je dan wegloopt.
Meningen zijn allemaal ego-dingen, die doen er niet toe.... ook jouw mening niet en de mijne.
De waarheid is dat we allemaal helemaal NIETS weten over deze crisis.

Succes!

FelineNanet

Berichten: 1632
Geregistreerd: 03-09-11

Re: Man depressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 17:30

Hi TS

Ik wil je vooral even een hart onder de riem steken.

Je schreef dat je niet de behoefte hebt om nu hulp (in vorm van HA bijvoorbeeld) op te zoeken. Heb je een goede relatie met je HA/fijne HA? Want anders zou ik het wellicht tóch hulp zoeken. Er is weinig kans dat het komende half jaar er dingen echt verbeteren corona-technisch gesproken, en gezien de situatie zou het denk ik fijn zijn om je huisarts wel op de hoogte te stellen. Stel je trekt het niet meer over een paar maanden, dat er iemand iets weet van de geschiedenis, en je daar ook in kan begeleiden (wellicht door verwijzing naar praktijkondersteuner). Mocht je dit kwijt kunnen bij familie/vrienden etc is dat natuurlijk een andere optie. Zorg dat je in ieder geval zelf een fijn vangnet hebt, sterkte!

Roodvos

Berichten: 6674
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 17:56

anjali schreef:
In een stresssituatie nooit ingrijpende beslissingen nemen die niet teruggedraaid kunnen worden.

Ninx schreef:
Hij is blijkbaar 9 jaar een fijne man, en in een crisis zelf ook in een crisis. Lijkt me niet dat je dan wegloopt.

En hier ben ik het niet mee eens.

En ik wil zeker niet zeggen dat je bij de minste of geringste tegenslag de boel moet laten vallen als een baksteen, de rokken moet optillen en wegrennen. Maar als het perspectief is dat de TS wordt gemanipuleerd in iemand die krampachtig de lieve vrede probeert te bewaren en ondertussen zichzelf daarin verliest, dan kan ze maar beter op tijd weglopen.

En wat de TS in de OP schrijft “hij hoopt dat hij morgen dood is” laat bij mij alle alarmbellen rinkelen. Ik heb vergelijkbare dreigementen in mijn omgeving bij meerdere relaties voorbij zien komen. En ik vind het de ultieme, onuitsprekelijk foute, manipulatie.
Het staat in mijn lijstje "redenen om er direct een punt achter te zetten".

Lieve TS, er is uiteindelijk maar 1 persoon op de hele wereld die goed voor jou kan zorgen, en dat ben jij zelf. Zorg goed voor jezelf, ook als dat betekent dat je jezelf eerst heel veel pijn moet bezorgen. Ik wens je veel wijsheid en sterkte toe :(:) .

senna21

Berichten: 11862
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 18:32

Roodvos, nu concludeer je van alles wat jij helemaal niet weet., op basis van wat woorden op je beeldscherm.
Ik vind dit soort uitspraken vallen onder/net zo kwalijk als medisch advies op bokt. Want Depressie is een serieuze ziekte...

ts, je zou je eigen verhaal en wat jij je man wil vertellen eens op papier kunnen zetten.
Dan kun jij in alle rust formuleren en kan hij het op een goed moment lezen.
Soms is afstand helpend voor goede communicatie.
Misschien is het wel verstandig om professionele hulp in te schakelen, want jezelf helpen is voor iemand met depressieve klachten heel lastig.

Sterkte.

Roodvos

Berichten: 6674
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 00:17

Senna, ik concludeer helemaal niets? Ik geef slechts mijn mening?

Ik zie bij jou wel een conclusie die je niet kan weten, namelijk dat de man depressief is? Ja, TS geeft aan dat er aanwijzingen zijn voor depressie. Maar bij mijn weten is er geen officiële diagnose, en die gaat er ook niet komen als hij blijft weigeren hulp te zoeken. Ja, depressie is een serieuze ziekte, dat ben ik helemaal met je eens, maar zonder diagnose van een daartoe bevoegd arts is hij gewoon "gezond".

Het is uiteindelijk aan de TS om te beslissen wat ze hiermee wil en waar haar grenzen liggen. Zij moet zorg dragen voor haar eigen welzijn, een ander doet het niet.

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 01:42

Hier zou ik niet zo bang voor zijn, in jouw situatie zoals je die hier beschrijft en voor zover ik hem vanachter mijn telefoontje kan inschatten. (ik spreek niet zonder ervaring).
Ik lees hier eigenlijk dat je man er gewoon helemaal klaar mee is, maar geen macht vind om iets aan de situatie te veranderen en dus eigenlijk de handdoek in de ring wil gooien.
Maar hij gaat dat niet doen, want hij heeft echt nog wel hoop dat er een eind aan komt (de maatregelen).
Ik lees hier gewoon een onverschillige man die geen partij vind bij zijn vrouw en dus geen 'wij' gevoel heeft en dan maar onverschillig reageert om op die manier jouw aandacht te krijgen.

Dit zie ik niet als depressiviteit maar gewoon een dip en even geen uitzicht hebben op een lichtpuntje,maar ergens weet hij echt wel dat het beter wordt.

Hoe je hiermee om kunt gaan is hem vertellen wat je van zijn uitspraken vind, wat jouw gevoel daarbij is en wat je van hem verwacht. Meer kun je niet doen. Geeft hij daar geen gehoor aan dan zul jij uiteindelijk afstandelijk gaan reageren ('jahaa, nu weten we het wel'). Dat is niet wenselijk voor jullie beiden en jullie verse huwelijk.