Frustratie als winkelmedewerker

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 20:47

Maar wat is negatief? Juist het feit dat jij hier zegt dat winkels die mondkapjes verlangen van jou geen euro meer krijgen vind ik negatief. De winkels die dat wel verlangen laten mij zien dat ze meedenken aan de oplossing van het probleem, dat vind ik juist positief.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 20:49

Er zijn nu eenmaal regels, ben het met Nynke55 eens. Wie is er nu negatief? Ik vind dan ook diegene die zich met de kont tegen de krib gooit tegen de regels negatief. Hou je er gewoon aan en dan wordt je toch ook door niemand negatief aangesproken of niet goed geholpen in winkels? Winkels hebben van de overheid allemaal adviezen en regels ontvangen om voor iedereen het winkelen zo prettig mogelijk te laten verlopen. Daarin mogen zij zelf kiezen of een mondkapje wel of niet een verplichting is. Waarom dan geen euro meer besteden in die winkels die jij bedoeld? Ik lees in je tekst dat de winkeliers erg blij moeten zijn met iedere euro die ze binnen krijgen, zeker willen ze overeind blijven in deze rare periode, maar ook veilig blijven.
Laatst bijgewerkt door MightyMike op 28-10-20 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 20:51

Volgens mij moet jij mijn bericht nog eens lezen. Dat staat er namelijk niet. Ik heb het over winkel personeel wat als neurotische amateur boa hun betalende klanten lopen rond te dirigeren. In plaats van te helpen waar voor ze eigenlijk zijn gekomen. Die nieuwe schoenen, bh of bril. Je noemt het maar.

Daarbij is een mondkapjes nog steeds niet verplicht. Dus niks de kont in de krib tegen de regels.
Laatst bijgewerkt door Jennyj01 op 28-10-20 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Berichten: 9487
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 20:52

Nee MightyMike. Jij kunt NIET voor mij denken. En ik draag dat mondkapje en heb een complete lockdown doorstaan (zonder uitkering te ontvangen) voor de medemens. Wat mij betreft is het nu wel welletjes. Ik kijk niet naar de cijfers wie er allemaal ziek worden, ik kijk naar die andere cijfers, die mensen die geen of nauwelijks verschijnselem hebben. En dan vind ik Covid reuze meevallen. Dus ja, ik doe het voor de rest omdat het moet én onder protest.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Frustratie als winkelmedewerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 20:54

Ik denk niet voor je Palmera, ik geef aan hoe ik het zie en dat ik je reacties niet begrijp. Fijn dat je het allemaal doet voor een ander.. Net als de rest van de wereld, we moeten allemaal.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 20:55

Als mondkapjes het wondermiddel zou zijn, waren de problemen nu niet zo groot.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Frustratie als winkelmedewerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 21:00

Nee, zeker niet Jennyj01 en het zal ook niet corona gelijk oplossen, we zullen er nog wel een hele tijd mee verder moeten ben ik bang voor. Maar het draagt wel bij, al is het maar een klein beetje, net als de andere regels en daar zouden we toch allemaal voor moeten gaan. Op moment dat het een dringend advies is wat een verplichting gaat worden, is het toch een kleine moeite om dan een mondkapje te dragen.

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 21:01

Dus ofwel is iets een wondermiddel ofwel is iets nutteloos? No in between?

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 21:03

Het wordt gevraagd te doen, wat je er dan persoonlijk van vind, is een tweede. Hoe groot het effect precies is, is met corona nog steeds een beetje gokken, maar ik ga er toch vanuit dat experts er naar kijken en adviseren, dit niet voor niets doen. Alle kleine beetjes helpen hopen we dan maar.

Kairos
Berichten: 2730
Geregistreerd: 07-08-17

Re: Frustratie als winkelmedewerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 21:17

Ik ga geen klant weigeren of ze wel of niet een mondkapje op hebben (puur, omdat ik zelf niet overtuigd ben van de waarde van een mondkapje en, waarschijnlijk door mijn slechte conditie, dat ik het gevoel heb dat het me benauwd, dus er ook geen draag. Als het verplicht wordt, dan moet het maar, maar zal ik er waarschijnlijk wel een paar zuchten om laten.). Maar wat ik dus niet zo goed begrijp, mensen met mondkapjes en mensen zonder mondkapjes, beide groepen vertikken het gewoon afstand te houden. Als ik op zaterdagochtend 8:00 aan het vullen ben, bijna 2 volle containers, plusminus 2 uur werk, kan ik het aantal keren dat mensen over me heen hangen, of zeggen van ''ik kom even over je heen hoor'' niet meer op twee handen tellen. Maar hoe lastig is het nou precies voor mensen om te vragen of ze er even bij mogen? Of om bijvoorbeeld de boodschappenkar achter me te zetten en te zeggen van ''drie pakjes kipfilet.'' Ik zou ook veel liever zien dat al die mensen met of zonder mondkap vragen of ze ergens bij mogen, in plaats van in mijn nek hijgen.. En zeker, er ligt ook nog een rol voor de supermarkten om de max mensen per filiaal gewoon nog te halveren, in vergelijking met wat ze nu hanteren, maar om 8:00 is het bij ons echt niet zo druk dat het onmogelijk is afstand te nemen van een medewerker. := Vorige week rond 12 uur was het bij ons zo druk dat alle kassa's open waren en er nog een rij stond, tja, ik heb dan zoiets, het gaat toch niet sneller bij de kassa's, dus waarom zouden er dan zoveel mensen in de winkel moeten zijn.

noviceh

Berichten: 4804
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 21:59

Kairos schreef:
Vorige week rond 12 uur was het bij ons zo druk dat alle kassa's open waren en er nog een rij stond, tja, ik heb dan zoiets, het gaat toch niet sneller bij de kassa's, dus waarom zouden er dan zoveel mensen in de winkel moeten zijn.

Dit is lastig, gezien je niet van elke klant weet hoelang zij in de winkel aanwezig zijn. Als je het aantal aanwezige klanten halveert, kan het evengoed druk zijn bij de kassa’s. Stel dat iedereen toevallig op hetzelfde moment wilt afrekenen?

maralyn

Berichten: 10455
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Frustratie als winkelmedewerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 22:06

Toppunt van de week.
Jij die met je mondkapje netjes achter de kassa met anderhalve meter afstand staat en een klant die een discussie wilt voeren, waarom je ze niet moet dragen.

Heb hem beleefd op de rem getrapt en gezegd dat deze discussie niet relevant is én ik daar geen behoefte toe voel om die te houden.

We kunnen wél discuseren over de betaling die hij nog moest uitvoeren :')

Toen richtte hij zich op de klant achter zich.

Eenmaal toen de beste persoon vertrokken was, zuchtte de klant erna duidelijk :')
"Jeetje zeg! Een mondkapje houdt je vol, maar dit soort volk niet!" Zei hij vol respect tegen mij.

"Ach, weetje, ieder in z'n waarde laten. Dan is het gewoon opgelost! Ik ga me er niet aan storen, maar ik kap ze wél af."

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 22:32

MightyMike schreef:
Nee, zeker niet Jennyj01 en het zal ook niet corona gelijk oplossen, we zullen er nog wel een hele tijd mee verder moeten ben ik bang voor. Maar het draagt wel bij, al is het maar een klein beetje, net als de andere regels en daar zouden we toch allemaal voor moeten gaan. Op moment dat het een dringend advies is wat een verplichting gaat worden, is het toch een kleine moeite om dan een mondkapje te dragen.


Het mondkapje is niet voor iedereen prettig. En niet iedereen went er aan. Daar zouden mensen ook eens wat meer respect en begrip voor moeten hebben. Er is in België al een uitzondering voor mensen die om medische redenen geen kapje kunnen dragen. Dat geeft wel aan dat daar dus een basis voor is. Niet iedereen die het weigert is gelijk die egoïstische aso.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Frustratie als winkelmedewerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 22:36

Daar heb ik ook zeker respect voor wanneer het om medische redenen niet lukt. Maar voor alle andere mensen is het ongemakkelijk, maar in mijn ogen gewoon te doen. Je hoeft er ook niet aan te wennen, het blijft ook raar, maar het is wel te doen. Die basis is voor medische redenen, dat vind ik heel iets anders dan er niet aan kunnen wennen.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 22:39

Jij vind het te doen. Dat kan jij niet voor een andere bepalen. Er niet aan kunnen wennen is een medische reden he. Want waarom kan men er niet aan wennen? Echter is het op dit moment ook niet zo dat de zorg tijd heeft om deze mensen te beoordelen. Dus een beetje tolerantie ten op zichtte van je medemens lijkt me dan wel op zijn plek.

Kairos
Berichten: 2730
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 22:48

noviceh schreef:
Kairos schreef:
Vorige week rond 12 uur was het bij ons zo druk dat alle kassa's open waren en er nog een rij stond, tja, ik heb dan zoiets, het gaat toch niet sneller bij de kassa's, dus waarom zouden er dan zoveel mensen in de winkel moeten zijn.

Dit is lastig, gezien je niet van elke klant weet hoelang zij in de winkel aanwezig zijn. Als je het aantal aanwezige klanten halveert, kan het evengoed druk zijn bij de kassa’s. Stel dat iedereen toevallig op hetzelfde moment wilt afrekenen?


Daar heb je zeker gelijk in, al zou het ook schelen als mensen er geen gezinsuitje van maken. Ga staan turven bij de deur, hoeveel er niet alleen komen en dan heb je daar het grootste probleem eigenlijk al... En ik heb zeker begrip dat kleine kinderen niet alleen thuis kunnen blijven, maar man + vrouw + kinderen (+soms zelfs nog andere aanhang..) wat je soms voorbij ziet komen is een beetje overdreven...

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 22:52

Jennyj01, ik heb zeker tolerantie voor mijn medemens, maar vind het echt onzin dat als je er niet aan kunt wennen, je dit een medische reden vind. Het is maar een stukje stof, meer niet, hoeven we geen drama van te maken. Ongemakkelijk is het voor iedereen, begrijp best dat er uitzonderingen zijn zoals hierboven iemand zich melde die er vanwege misbruik ernstige negatieve associaties mee heeft, of wanneer je huid ernstig reageert, kan me voorbeelden bedenken. Maar het alleen maar onprettig vinden zitten en er niet aan kunnen wennen categoriseer ik niet onder medische redenen.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 23:13

Nou prima blijf jij lekker in je eigen gelijk geloven. En vergeet vooral niet goed de regeltjes te blijven volgen. Het is Lastig communiceren wanneer mensen alleen zichzelf als norm kunnen zien. Jij kan niet voor anderen denken maar je bent ook geen dokter die een ander kan beoordelen of het geoorloofd is of niet. Maar je blijft wel met de beschuldigende vinger naar een ander wijzen.
Laatst bijgewerkt door Jennyj01 op 28-10-20 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 23:17

Is zeker niet het geval. Het niet mee willen doen wat helpt aan de hele samenleving vind ik veel meer een beleving alleen vanuit die persoon zelf bekeken omdat deze daar geen zin in heeft en egoïstisch. Ik geef winkeliers, huisartsen, fysiotherapeuten etc allemaal groot gelijk wanneer ze er op staan dat de klant een mondkapje draagt. Discussie verder voor klaar, mijn standpunt is daarin duidelijk lijkt mij zo.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 23:18

Nou misschien is het tijd om ergens anders mensen te gaan bekeren.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 23:26

Niet nodig hoor, in mijn omgeving zie ik de meeste mensen gewoon het dringende advies van de regering opvolgen en een kapje dragen. Winkeliers spreken hier de mensen ook aan die het niet doen, ben daar zeker niet alleen in. Om discussies te voorkomen met mensen die blijven roepen dat zij niet willen, komt de verplichting er aan vanuit de regering en hopelijk maakt dat het makkelijker voor ts bijv. om klanten daar niet steeds op te hoeven wijzen. Ik denk niet voor anderen, maar geef mijn mening. Je kunt er allerlei draaien aan geven waarom geen mondkapje te dragen, maar het is voor een ieder te doen. Waarbij ik zeker zie dat er uitzonderingen zijn, maar geen zin vind ik een erg slechte reden. Of ik een dokter of niet ben, vind ik een bijzondere opmerking. Volgens mij hebben wij geen gegevens uitgewisseld over mijn beroep of opleiding?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 23:28

Medische reden is allergie aan het materiaal, COPD, beperkte longcapaciteit, dat soort dingen. Als iemand zich er als winkelier nu veiliger bij voelt als jij dat masker draagt en je dan met alle liefde wil helpen... Waarom dan zeuren als je je zin niet krijgt? Geven en nemen noemt dat, elkaar tegemoet komen

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 23:35

MightyMike schreef:
Waarbij ik zeker zie dat er uitzonderingen zijn, maar geen zin vind ik een erg slechte reden. Of ik een dokter of niet ben, vind ik een bijzondere opmerking. Volgens mij hebben wij geen gegevens uitgewisseld over mijn beroep of opleiding?


Niemand heeft het hier over geen zin. Men heeft er zijn eigen reden voor. En die zijn we niet verplicht met jou te delen. En wij hoeven geen gegevens gedeeld te hebben om te weten dat jij geen dokter bent.

friendly
Berichten: 8401
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 23:37

Ik heb zoiets van: of je t wel of niet wilt dragen vanuit welk oogpunt maakt mij niet zo uit. Als mijn werkgever (of welke winkel dan ook) het dragen van een mondkapje (al was het een puntmuts) verplicht stelt dan handhaaf ik dat. Bij de medewerkers en/of gasten. Net voor wie de werkgever het verplicht. Wil ik dat om welke reden dan ook niet? Dan moet ik een andere baan gaan zoeken. En als ik dat als bezoeker niet wil? Dan ga ik die winkel niet binnen. Het is dan niet anders. Zelf draag ik gewoon dat mondkapje en zie er geen probleem in. Ik ontwijk er ook geen winkels voor. Vind het eerder zorgwekkend dat afstand een vies woord lijkt te zijn en het soms best druk is. Ook vind ik (zoals een keer eerder vermeld) een mondkapje schijnveiligheid, maar omdat het van mijn werkgever verplicht gesteld wordt en in het vervoersmiddel die ik nodig heb om op mijn werk te komen ook draag ik deze. Wel zoek ik dan gelijk naar mondkapjes met leuke printjes voor in het ov. Wel zo leuk.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 23:44

friendly schreef:
Ik heb zoiets van: of je t wel of niet wilt dragen vanuit welk oogpunt maakt mij niet zo uit. Als mijn werkgever (of welke winkel dan ook) het dragen van een mondkapje (al was het een puntmuts) verplicht stelt dan handhaaf ik dat. Bij de medewerkers en/of gasten. Net voor wie de werkgever het verplicht. Wil ik dat om welke reden dan ook niet? Dan moet ik een andere baan gaan zoeken. En als ik dat als bezoeker niet wil? Dan ga ik die winkel niet binnen. Het is dan niet anders. Zelf draag ik gewoon dat mondkapje en zie er geen probleem in. Ik ontwijk er ook geen winkels voor. Vind het eerder zorgwekkend dat afstand een vies woord lijkt te zijn en het soms best druk is. Ook vind ik (zoals een keer eerder vermeld) een mondkapje schijnveiligheid, maar omdat het van mijn werkgever verplicht gesteld wordt en in het vervoersmiddel die ik nodig heb om op mijn werk te komen ook draag ik deze. Wel zoek ik dan gelijk naar mondkapjes met leuke printjes voor in het ov. Wel zo leuk.

Ja dit he. Er zijn toch niet bijzonder veel winkels die zó essentieel zijn dat je er op basis van principes echt niet kan veroorloven om weg te blijven :=
Dan koop je je kleding toch even online of ergens anders... Je wordt niet verplicht om je kleding/electronica/wat dan ook bij die specifieke winkel te kopen.

Hier in de stad heb ik trouwens maar weinig winkels gezien die een plicht hadden, en degenen waar het verplicht was werd het niet (echt) gehandhaafd. Hema, AH, Jumbo hebben een bordje met "vergeet je mondkapje niet", vind ik een nette reminder / nudge om er een te dragen zonder het te verplichten. Overigens doen de meesten dat wel gewoon :j
Op mijn universiteit overigens ook dat je er eentje draagt zolang je rondloopt. Kreeg het er vandaag wel erg warm mee toen ik meerdere zalen moest monitoren maar ik heb het overleefd :o