Echte liefde, bestaat dat nog?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 02:57

Huertecilla schreef:
Mindim schreef:
Ik zou bijna denken als een post van "zie je het is heel normaal", "normaler dan monogamie" of leg ik je dan verkeerd uit.


De crux is dat het symbool van echte liefde en monogaam huwelijk een heel ander verhaal is; dat huwelijk in essentie een zekelijke overeenkomst is, het in dit geval meerdere zakelijke overeenkomsten was in combinatie met polisex én liefde.

Het toegevoegde punt; beperkt referentiekader dus niet zo breed bewust kiezen.


Nee, dat is het daar en in dat verhaal.

Voor ons is het huwelijk geen zakelijke overeenkomst en in sommige gevallen is het in Nederland zelfs nadelig om getrouwd te zijn bijvoorbeeld.
Wij zijn pas na 18jr getrouwd en hadden toen al een zoon, koophuis etc. Dus daarvoor geen papiertje nodig.

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Echte liefde, bestaat dat nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 11:06

Want als je specifiek het verhaal van de Taj Mahal niet kent, heb je een beperkt referentiekader? Want er zijn geen andere voorbeelden? :') Over een beperkt referentiekader gesproken.

Huertecilla

Berichten: 26857
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 11:15

superpony schreef:
Voor ons is het huwelijk geen zakelijke overeenkomst en in sommige gevallen is het in Nederland zelfs nadelig om getrouwd te zijn bijvoorbeeld.
Wij zijn pas na 18jr getrouwd en hadden toen al een zoon, koophuis etc. Dus daarvoor geen papiertje nodig.


Wettelijk IS het een zakelijke overeenkomst. Het voor- of nadeel ervan is irrelevant. Idem wat er wel/niet mee kan.

Moraal van het verhaal: Hoe meer informatie je hebt, hoe beter onderbouwd je keuzes.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Echte liefde, bestaat dat nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 11:22

En wettelijk IS het ook een monogaam huwelijk, dus wat is eigenlijk je punt?

Prima dat jij meerdere liefdes wil hebben, ook prima dat anderen het houden bij één.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 12:41

Huertecilla schreef:
superpony schreef:
Voor ons is het huwelijk geen zakelijke overeenkomst en in sommige gevallen is het in Nederland zelfs nadelig om getrouwd te zijn bijvoorbeeld.
Wij zijn pas na 18jr getrouwd en hadden toen al een zoon, koophuis etc. Dus daarvoor geen papiertje nodig.


Wettelijk IS het een zakelijke overeenkomst. Het voor- of nadeel ervan is irrelevant. Idem wat er wel/niet mee kan.

Moraal van het verhaal: Hoe meer informatie je hebt, hoe beter onderbouwd je keuzes.


Dat is het ook als je gaat samenwonen, een huis koopt, samen een kind krijgt. Overal zijn regels voor, alles moet geregeld zijn.


Blue_Eyes schreef:
Want als je specifiek het verhaal van de Taj Mahal niet kent, heb je een beperkt referentiekader? Want er zijn geen andere voorbeelden? :') Over een beperkt referentiekader gesproken.


Dit!

Huertecilla

Berichten: 26857
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 16:46

superpony schreef:
Dat is het ook als je gaat samenwonen, een huis koopt, samen een kind krijgt. Overal zijn regels voor, alles moet geregeld zijn.


Nee hoor; je kan onderling afspreken wat je maar wil. De enige kaders zijn meerderjarig en vrijwiilig.

Een vrij recent begrip is ´ceremonieel huwelijk´ voor diegenen die een ceremoniele symboliek belangrijk vinden maar de zakelijke overeenkomst van het wettelijk huwelijk niet willen.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Re: Echte liefde, bestaat dat nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 16:51

Conclusie, huwen kan met of zonder zakelijke overeenkomst, samenwonen idem.

rien10
Berichten: 14737
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Echte liefde, bestaat dat nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 16:53

Nope, huwen is een wettelijke overeenkomst.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Echte liefde, bestaat dat nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 18:01

Maakt het uit?
Ga je ineens meer of minder van iemand houden omdat je je financiele situatie op papier geregeld hebt?

rien10
Berichten: 14737
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 18:17

Sizzle schreef:
Maakt het uit?
Ga je ineens meer of minder van iemand houden omdat je je financiele situatie op papier geregeld hebt?

Nee. Maakt geen barst uit. Maar een huwelijk ijs een wettig iets. Dat is een feit.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 18:18

Dat klopt, een ambtshuwelijk is wettelijk. Ik vroeg me meer af waarom dat een probleem zou zijn. Of is het geen probleem?
Ik snap de discussie niet echt denk ik.

rien10
Berichten: 14737
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 18:19

Callisto04 schreef:
Conclusie, huwen kan met of zonder zakelijke overeenkomst, samenwonen idem.

Het was mijn reactie hierop. Huwen is wel een zakelijke overeenkomst.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 18:21

Aha, maar een ceremonieel huwelijk dat boven genoemd werd is niet wettelijk toch :o?

Verder niet belangrijk. Ik vond het vooral wel een fijn idee dat we door het huwelijk ook wettelijk vast gelegd hebben dat bij kritische medische situaties de partner erbij mag.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 10-12-20 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10
Berichten: 14737
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Echte liefde, bestaat dat nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 18:21

Nee. Daarvoor heb je het burgerlijk huwelijk volgens mij.

Huertecilla

Berichten: 26857
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 18:30

rien10 schreef:
Callisto04 schreef:
Conclusie, huwen kan met of zonder zakelijke overeenkomst, samenwonen idem.

Het was mijn reactie hierop. Huwen is wel een zakelijke overeenkomst.



Jep.
Het wettelijk huwelijk is een zakelijke overeenkomst.
Het is ooit bedacht zelfs als zodanig*.
Liefde heeft er inhoudelijk NIETS mee van doen.
Liefde ermee verbinden/verwarren is een potentiële bron van ellende.

* De kuisheid van de vrouw werd er een vereiste door. Anno nu, in onze westerse cultuur is dat er in de religieuze ´normen en waardes´ van het kerkelijk huwelijk aan vast geplakt, zelfs iets in het wettelijke doorgefilterd.
Wederom niets met liefde van doen; in tégendeel zelfs.

Voor líefde is een onderlinge afspraak, al dan niet ceremonieel gevierd, genoeg.
Echte liefde is bij elkaar wíllen blijven, vóór elkaar zijn.

rien10
Berichten: 14737
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Echte liefde, bestaat dat nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 18:31

“Integendeel”. Nou, dat nou weer ook niet. Ik ga niet trouwen met iemand die ik haat.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Re: Echte liefde, bestaat dat nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 19:15

Je kan huwen in een ander land zonder dat het hier erkend wordt. Wie een erkend huwelijk afsluit weet de consequenties. So what? Is een keuze als een andere. Ik kan zonder huwelijk ook dingen vastleggen. Is gewoon een keuze en niet (meer) de norm.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Re: Echte liefde, bestaat dat nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 19:18

Noem het dan een liefdesfeest als je geen wettelijke verplichtingen wil, who cares?

Huertecilla

Berichten: 26857
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 19:23

rien10 schreef:
“Integendeel”. Nou, dat nou weer ook niet. Ik ga niet trouwen met iemand die ik haat.



De context is ??? De morele castratie van de vrouw in het religieuze huwelijk :)*

Huertecilla

Berichten: 26857
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 19:26

Callisto04 schreef:
Noem het dan een liefdesfeest als je geen wettelijke verplichtingen wil, who cares?



Iedereen die ´het huwelijk´; wettelijk en of kerkelijk, op een voetstuk zet of gezet krijgt door de sociale omgeving. Héél wat ´care´dus ;) Disney heeft er een magazijn vol films over gemaakt }>

Iinge_

Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 19:31

Zoals hier te lezen is werkt liefde voor iedereen anders, en iedereen kijkt er anders tegenaan. Zo is dat ook met het huwelijk, de een vind het super romantisch, de ander vind het een vervelende verplichting.

Uit origine kan een huwelijk misschien simpelweg een overeenkomst zijn. Maar als iemand het ziet als een geweldige manier om de liefde voor elkaar te vieren, dan is dat toch prachtig. Dan is dat voor hen net zo waar als dat het voor een ander een stomme zakelijke overeenkomst is. :D

Huertecilla

Berichten: 26857
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 19:38

Iinge_ schreef:
Uit origine kan een huwelijk misschien simpelweg een overeenkomst zijn.


Het wettelijke is dat nog steeds.
Je kan er aan verbínden wat je wil, zoals ook een kerkelijk huwelijk, doch dat zijn dan onderlinge afspraken.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Re: Echte liefde, bestaat dat nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 20:17

Wat wil je dan? Geen verplichtingen? Kies dan voor iets anders. Poepsimpel. Voor de aankoop van een huis bestaat ook wetgeving. Wil je die niet dan kan je huren, kraken, bij je ouders blijven, ... Niemand moet trouwen, je kan niet als overheid elk geval een wettelijk kader geven.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Re: Echte liefde, bestaat dat nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 20:18

De tijd van Disney huwelijken is voorbij, tijd dat je erkent dat mensen iets andere keuzes maken dan 30 jaar geleden.

rien10
Berichten: 14737
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 20:19

Callisto04 schreef:
Wat wil je dan? Geen verplichtingen? Kies dan voor iets anders. Poepsimpel. Voor de aankoop van een huis bestaat ook wetgeving. Wil je die niet dan kan je huren, kraken, bij je ouders blijven, ... Niemand moet trouwen, je kan niet als overheid elk geval een wettelijk kader geven.

Helemaal mee eens. Ik vind het geen probleem wat verplichtingen in een huwelijk te hebben.