Echte liefde, bestaat dat nog?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Qimm

Berichten: 15195
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Echte liefde, bestaat dat nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 08:23

Wij doen ook zo'n 2-3x per jaar een 'hé, ben jij gelukkig/haal jij uit je leven waar je behoefte aan hebt?'-gesprek. Dat zijn de uitgelezen momenten om de fijne en minder fijne dingen bespreekbaar te maken.
Verder proberen we zo veel mogelijk 'meteen' grotere, storende zaken bespreekbaar te maken. Die van mij heeft af en toe de neiging om in het konijnenhol van games te verdwalen, dat is echt vervelend, hij merkt zelf niet zo dat het gebeurt omdat hij er enthousiast over is en het natuurlijk voor hem hartstikke leuk is. Maar als ik dan al voor de 4e nacht op rij om half 3 wakker word omdat hij dan pas naar bed gaat en ik hem eigenlijk alleen nog zie en spreek bij het avond eten is de aardigheid er wel af. Dan ga ik mijn beklag doen. Tuurlijk mag hij gamen, en als hij een nieuw, gaaf spel heeft gun ik hem ook echt de tijd. Maar ergens is toch wel een grens.

Suzanne F.

Berichten: 49457
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 08:23

VogeltjeM schreef:
Suzanne F. schreef:

Liefde is onlosmakelijk verbonden met hoe je in het leven staat en wat je eigen patronen zijn in relaties met anderen. Het hangt samen met hoe je in staat bent om te hechten. Als die basis bij jezelf goed zit, ga je minder snel last hebben van bovenstaande. Bijv.: omdat je kan focussen op het goede in de ander, niet heel veel behoefte hebt aan nieuwe (seksuele) prikkels, op zoek bent naar een gevoel van veiligheid en maatjeszijn ipv spanning. Een lange relatie hangt voor mijn gevoel ook samen met commitment en een goede frustratietolerantie bij beide partners.


Ik wil er hier niet al te diep op ingaan maar ik denk dat ik juist teveel hecht/hechtte. En met een ouder of kind is die hechting voor mijn gevoel ‘gezonder’ dan voor een partner. Vooral omdat je dan een heel stuk van jezelf in handen legt van een ander. Ik zie achteraf ook dat ik een stuk van mezelf verloren heb en ik dit nooit meer wil.
Ik lees hier echt hele mooie dingen en ik zou willen dat ik dat had ervaren. De kans dat ik dit nog ga ervaren voelt heel klein eerlijk gezegd. Voor mijn gevoel kan ik dit niet nog een keer. En ik ontmoet ook echt nooit iemand die mij interessant lijkt om beter te leren kennen trouwens.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 08:31

Qimm schreef:
Wij doen ook zo'n 2-3x per jaar een 'hé, ben jij gelukkig/haal jij uit je leven waar je behoefte aan hebt?'-gesprek.

Wij hebben het bij de start van onze tweede relatie letterlijk afgesproken. Minimaal een half jaarlijks evaluatie gesprek. Met, jawel :') , van tevoren opgestelde vragen zodat we beiden konden voorbereiden en niet overvallen zouden worden. Ook om het te formuleren als vraag en níet als verwijt "jij doet altijd..etc!!" op een ongelukkig moment, waardoor de ander overvallen wordt en in de verdediging schiet.
Maar 'ik merk dat ik moeite heb met....' en 'waar komt het vandaan' 'wat kan ik doen om hierin te verbeteren' 'het zou mij helpen als...' enzovoorts..

Qimm

Berichten: 15195
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Echte liefde, bestaat dat nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 08:54

Haha zo goed bereiden we het niet voor. Meestal ontstaan die gesprekken bij ons organisch.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Echte liefde, bestaat dat nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 09:12

Nu wel... maar toen moesten we echt nog even zoeken naar 'hoe werkt het het best'.. en omdat ik het hart op de tong heb, en mijn vriend wat meer een denker is, vond ik het wel eerlijk als hij ook nadenktijd krijgt.. Nu hebben we dat ook wel meer organisch hoor.. als ik dan iets op tafel leg, mag hij gewoon zeggen 'ik wil daar even over nadenken'.. en dat is prima :j

Wolfwomen

Berichten: 116
Geregistreerd: 24-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-20 09:29

Cer schreef:
Nu wel... maar toen moesten we echt nog even zoeken naar 'hoe werkt het het best'.. en omdat ik het hart op de tong heb, en mijn vriend wat meer een denker is, vond ik het wel eerlijk als hij ook nadenktijd krijgt.. Nu hebben we dat ook wel meer organisch hoor.. als ik dan iets op tafel leg, mag hij gewoon zeggen 'ik wil daar even over nadenken'.. en dat is prima :j

Mooie afspraak zo voor jullie beide!

Elisa2

Berichten: 37654
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 09:37

Cer schreef:
Qimm schreef:
Wij doen ook zo'n 2-3x per jaar een 'hé, ben jij gelukkig/haal jij uit je leven waar je behoefte aan hebt?'-gesprek.

Wij hebben het bij de start van onze tweede relatie letterlijk afgesproken. Minimaal een half jaarlijks evaluatie gesprek. Met, jawel :') , van tevoren opgestelde vragen zodat we beiden konden voorbereiden en niet overvallen zouden worden. Ook om het te formuleren als vraag en níet als verwijt "jij doet altijd..etc!!" op een ongelukkig moment, waardoor de ander overvallen wordt en in de verdediging schiet.
Maar 'ik merk dat ik moeite heb met....' en 'waar komt het vandaan' 'wat kan ik doen om hierin te verbeteren' 'het zou mij helpen als...' enzovoorts..


Mooie oplossing, ik denk dat zoiets wel helpt om dingen uit te spreken voordat het gaat stapelen en de bom barst en er schadelijke verwijten komen.

Wat hier gezegd wordt over de weegschaal vind ik ook een hele goede, liefde is niet alles op een weegschaaltje willen leggen. Het is geen ruilhandel. Ook belangrijk is het om te blijven waarderen en uit te spreken wat je hebt.

Suzanne: ik snap je wel, dat is wat je krijgt als je zo intens gekwetst bent dat je je hart niet meer open durft te zetten.

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 11:31

Mijn hémel wat een Disney draad.
Gelukkig een páár open geesten.

Meiskes, Disney is een droomfabriek.
Homo sapiens is de ultiem flexibele soort; samenlevingsvorm, gezinsstructuur passen we aan naar de levensomstandigheden.
´Liefde´ en ander varianten = chemie.
´Normen en waardes´= cultuur.

Kijk om je heen:
In onze westerse hypocriete cultuurversie is de modale duur van ´duurzame´ relaties 5-7 jaar en gaan vrouwen net zoveel vreemd als mannen.

Spreek af met jouw partner wat je maar wil en práát. Bedenk darabij dat hoe sterker jíj je opstelt mbt ´normen en waardes´ hoe groter de kans dat jouw partner er niet over praat wanneer die in de loop der tijd wat anders voelt/wil; hoe groter de kans dat je ´bedrogen wordt´.

Het perspectief aan levenservaring:
Ik heb 23 jaar gelukkig ´samen´ geleefd in een open relatie tot zij verongelukte.
Nu inmiddels alweer 20 gelukkig in een open relatie.
Gedurende de meeste van die 20, duurzaam poliamoor.
Echte, romantische liefde voor/met allemaal. Altijd vriendschappelijk, beschaafd uit elkaar: onderhouden bijna wekelijks whatsapp contact.

Blue_Eyes

Berichten: 20356
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Echte liefde, bestaat dat nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 11:34

Ik zat al op je te wachten, HC. Leuke poging weer. Maar waar jij nou nooit antwoord op wenst te geven is: als beide partners M/V nou allebei zo'n 'Disneyrelatie' willen en dat samen ook al 20+ jaar volhouden tot beider tevredenheid, wáárom meen jij daar dan een oordeel over te moeten hebben?
Oprecht fijn voor je dat jij geniet van je open relaties, mijn man en ik (en velen met ons) genieten van onze exclusiviteit. Gun ons dat dan ook en bespaar ons je gepush.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 11:39

Volgens mij is HC voor vrije keuze (gaan we die discussie weer aan.. 8)7 ) dus als beide partners Disney willen, kunnen ze dat zeker doen.

waar mensen voor moeten waken is denken dat Disney het ideaal beeld is, en dan dus onrelalistische verwachtingen gaan hebben en daardoor de boel laten klappen.. . dát is volgens mij wat er staat..

Blue_Eyes

Berichten: 20356
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Echte liefde, bestaat dat nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 11:41

Dat zal best. Jammer dat er wel altijd geïnsinueerd moet worden dat vrouwen hun partner dwingen tot de keuze voor een exclusieve relatie. Maar ik zal er verder inderdaad niet op ingaan ;)

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Echte liefde, bestaat dat nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 11:45

Jammer, want ik was wel benieuwd in welke zin je dat las :j

Blue_Eyes

Berichten: 20356
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Echte liefde, bestaat dat nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 11:45

Dat is meer 'eerdere ervaringen met HC', maar het denigrerende 'meiskes' helpt niet :)

Ayasha
Blogger

Berichten: 58038
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 11:47

Cer schreef:
Volgens mij is HC voor vrije keuze (gaan we die discussie weer aan.. 8)7 ) dus als beide partners Disney willen, kunnen ze dat zeker doen.

waar mensen voor moeten waken is denken dat Disney het ideaal beeld is, en dan dus onrelalistische verwachtingen gaan hebben en daardoor de boel laten klappen.. . dát is volgens mij wat er staat..

Die indruk heb ik nou nog nooit gekregen door woorden als "disney relatie" en "gelukkig een páár open geesten" waarmee dan op de niet disney-relaties gedoeld wordt. En denigrerende termen als "meiskes" gevolgd door een beschrijving van de westerse hypocriete cultuurvorm.

Nee. HC komt alleen zijn eigen figuurlijke pik weer showen en veelal is het topic en de mogelijkheid om echt met elkaar te praten dan ook meteen voorbij. :-)

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 11:47

Oh ik dacht dat dat sloeg op de dames die denken dat iedere relatie moet voldoen aan de disney standaard :')
En, ik heb het hier in dit topic ook wel gedacht als een 20jarige zegt 'oh voor mij is de echte liefde niet weggelegd, ik geloof er niet in want aaaaal mijn relaties tot nu toe zijn mislukt' :') .. Giirrrrll je bent 20, get over it :')

En vwb eerdere ervaringen.. dat snap ik zeker :j ik ben, mede door mijn leeftijd, gezegend met een slecht korte termijn geheugen, dus dat heb ik niet zo :')

Blue_Eyes

Berichten: 20356
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 11:49

Ayasha schreef:
Nee. HC komt alleen zijn eigen figuurlijke pik weer showen en veelal is het topic en de mogelijkheid om echt met elkaar te praten dan ook meteen voorbij. :-)

Nou dat inderdaad. Heel jammer.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58038
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 11:50

Hoeveel dames heb je al zien reageren die dat dachten? :)
Nee, HC heeft al meermaals duidelijk gemaakt dat hij traditionele relaties niet respecteert en niet accepteert en dat hij mensen die voor seriële monogamie zijn, naïef en dom vindt en dat niet alleen; ze sluiten hun partner op. HC kan zich op geen enkele manier voorstellen dat er koppels zijn waarbij beide (hij vindt het, gebaseerd op wat ik gelezen heb, vooral moeilijk te geloven dat er mannen zijn die dit willen.) die monogamie willen.
Dat is een samenvatting van HC over de afgelopen 10 jaar. :j
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 30-10-20 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 11:50

Ayasha schreef:
door een beschrijving van de westerse hypocriete cultuurvorm.

wel, maar ik vind de 'westerse' bedachte relatiecultuur ook hypocriet soms hoor :j

Citaat:
Nee. HC komt alleen zijn eigen figuurlijke pik weer showen en veelal is het topic en de mogelijkheid om echt met elkaar te praten dan ook meteen voorbij. :-)

En de term 'figuurlijke pik' helpt dan ook niet :)

Daarnaast heb ik ook in eerdere topics gelezen dat iedereen die een open relatie heeft, een viezerik is en houdt van vreemdgaan. Was ook niet echt heel bevorderend voor een gesprek.. . dus ja, dat mes en die twee kanten...

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 11:51

ik geloof wel in echte liefde, maar ik geloof ook dat er vaak te makkelijk of te snel wat begonnen en geëindigd wordt. Ik vind het een heel bijzonder iets dat de generatie van mijn ouders veelal nog heel gelukkig bij elkaar is, maar in de huidige tendens er heel vaak relaties uit elkaar gaan, ze willen wat anders, passen toch niet bij elkaar, dingen worden te moeilijk etc. etc.

Voor mij is een relatie in voor en tegenspoed. klinkt misschien heel ouderwets maar kom op, als je van elkaar houd wil je toch ook voor elkaar moeite doen en voor elkaar vechten? Natuurlijk zijn er relaties die echt niet werken, mijn man en zijn ex vraag ik me echt af hoe die ooit met elkaar hebben kunnen leven dat past gewoon echt niet. Wat echter daarin meespeelt is dat zij na een maand relatie zwanger werd, ze zijn toen dus getrouwd waarschijnlijk vooral om die reden.

Inmiddels ben ik ruim 2 jaar samen met hem en hebben we al behoorlijke dingen voor onze kiezen gehad waarin het echt niet altijd makkelijk geweest is en soms de handdoek maar in de spreekwoordelijke ring te gooien makkelijker was maar dat hebben we niet gedaan, sterker nog we zijn bijna 2 weken geleden getrouwd.

Dus ja ik geloof in echte liefde, waarom zou ik anders voor iemand kiezen die misschien door zijn ziekte vroeg overlijd, die niet alles zelf kan en hulp hier en daar nodig heeft? Soms valt dat best zwaar maar omdat ik onvoorwaardelijk van hem (en zijn kinderen) houd wil ik niets liever dan bij hem zijn

Als dat Disney is, tja dan is het wel een Disney jankfilm denk ik die ik niet aan kinderen zou laten zien

Ayasha
Blogger

Berichten: 58038
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 11:52

Cer schreef:
Ayasha schreef:
door een beschrijving van de westerse hypocriete cultuurvorm.

wel, maar ik vind de 'westerse' bedachte relatiecultuur ook hypocriet soms hoor :j

Citaat:
Nee. HC komt alleen zijn eigen figuurlijke pik weer showen en veelal is het topic en de mogelijkheid om echt met elkaar te praten dan ook meteen voorbij. :-)

En de term 'figuurlijke pik' helpt dan ook niet :)

Daarnaast heb ik ook in eerdere topics gelezen dat iedereen die een open relatie heeft, een viezerik is en houdt van vreemdgaan. Was ook niet echt heel bevorderend voor een gesprek.. . dus ja, dat mes en die twee kanten...

Als HC niet hypocriet is, dan kan ie wel tegen een dergelijke uitspraak. Want ik heb veel erger van hem gelezen. :(:)

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Echte liefde, bestaat dat nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 11:58

Oh dat zal best, maar ik hoef zijn strijd niet te voeren.
Het ging mij erop dat ik in zijn bericht niet precies las wat Blue_Eyes schreef.. en eigenlijk staat dat er ook niet zo, maar komt het voort uit andere topics.. en dat snap ik dan wel :j

Als vrouw die met haar partner in een niet-exclusieve relatie zit, kon ik de link ook niet helemaal leggen. Maar het is me nu duidelijker. En aangezien dit niet helemaal gerelateerd is aan dit topic zal ik proberen daar niet meer over te beginnen..

En daarvoor staan hier ook echt te mooie verhalen tussen <3 .. En helaas ook verdrietige.. Y;(

Qimm

Berichten: 15195
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 12:01

Cer schreef:
Nu wel... maar toen moesten we echt nog even zoeken naar 'hoe werkt het het best'.. en omdat ik het hart op de tong heb, en mijn vriend wat meer een denker is, vond ik het wel eerlijk als hij ook nadenktijd krijgt.. Nu hebben we dat ook wel meer organisch hoor.. als ik dan iets op tafel leg, mag hij gewoon zeggen 'ik wil daar even over nadenken'.. en dat is prima :j


Dat is ook super, en daarom werkt het ook om meteen/zsm dingen bespreekbaar te maken omdat er dan veel minder emotie bij komt en je de ander dus niet 'dwingt' tot een snelle (re)actie

Verder beschouw ik mijn mind als wagenwijd open en respecteer alle gelijkwaardige relaties waarbij ik niet 1 relatievorm als de enige juiste zie, maar respecteer dat iedereen zijn keuzes maakt op basis van datgene waar zij gelukkig van worden.

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 12:34

trustHim schreef:
ik geloof wel in echte liefde,


Ik ook :)*

In vele vormen en varianten.

Urbanus

Berichten: 44959
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 12:36

Huertecilla schreef:
trustHim schreef:
ik geloof wel in echte liefde,


Ik ook :)*

In vele vormen en varianten.


Manneke, wat fijn.

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 12:40

Qimm schreef:
Verder beschouw ik mijn mind als wagenwijd open en respecteer alle gelijkwaardige relaties waarbij ik niet 1 relatievorm als de enige juiste zie, maar respecteer dat iedereen zijn keuzes maakt op basis van datgene waar zij gelukkig van worden.



Het is net als religie: Het maakt niet uit wát je gelooft, zolang dat maar niet uitsluit wat een ander mag geloven.

Bij relaties is het enige wat telt de vrijwillige deelname van betrokkenen. De emotionele beleving daarbij is volstrekt individueel.

Het probleem van dogmas is dat het anderen vrijheid om wat anders te vinden ontneemt, of dat nu religie of ´echte liefde´ betreft.

Knap als je dáár gebrek aan respect voor vrijheid van keuze en beleving in leest *D