Waar heb jij als student meer behoefte aan ivm thuisstudie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Earth

Berichten: 7939
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-20 18:46

Kairos schreef:
- Hoeveel les krijg je nu op school en hoeveel thuis?
1 a 2 x in de maand op school, wekelijks rond de 14 uur online
- Hoe gaat het nu met het maken van huiswerk/opdrachten? Hoe is daarin je motivatie?
Mijn motivatie is best wel laag, omdat ik al een hele dag achter een scherm heb gezeten, kan ik mezelf er moeilijk toe zetten om dan weer huiswerk vanaf een scherm te gaan maken.
- Mis je iets aan het contact met je medestudenten? Waar heb je behoefte aan?
Mogelijkheden om in real life af te spreken. Thuis is neh, ik vind het stom dat de cafés dicht zijn.
- Mis je iets aan het contact met je docenten? Waar heb je behoefte aan?
Niet alle docenten zijn goed benaderbaar via de mail. Ze reageren traag, begrijpen vervolgens de vraag niet, waardoor je lang met je vraag blijft zitten.

- Stel je hebt psychische problematiek, denk aan AD(H)D, ASS, depressieve klachten etc, merk je dat de 'nieuwe' manier van lesgeven daar invloed op heeft? En zo ja, in welke zin?
Ik denk dat het voor dit soort mensen zeker invloed heeft. Ik vind het fijn dat je je tijd nu flexibeler in kan delen, maar ik snap dat dit voor mensen moeilijk kan zijn.
- Voel je je wel eens eenzaam?
Ja.

-Wat zou voor jou online kunnen werken? Hoe zou je bovenstaande problemen willen veranderen? Even met het idee dat meer reallife contact niet mogelijk is.
Niet. Online is niet te vervangen voor reallife. Misschien meer mogelijkheden voor laagdrempelige psychologische hulp


Citaat:
-Wat zou voor jou online kunnen werken? Hoe zou je bovenstaande problemen willen veranderen? Even met het idee dat meer reallife contact niet mogelijk is.
Niet. Online is niet te vervangen voor reallife. Misschien meer mogelijkheden voor laagdrempelige psychologische hulp


Dit vind ik wel interessant. Hoe zou je dit voor je zien?

Anoniem

Re: Waar heb jij als student meer behoefte aan ivm thuisstudie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 18:52

Ik studeer zelf niet, maar als ik zie wat de dochter van mijn vriend meemaakt...Die zit op de PABO, loopt 2 dagen stage en heeft 3 dagen online les. Die online les is meestal de gehele dag, met niet of nauwelijks pauze, en totaal niet interactief.
Ik snap echt niet dat ze denken dat studenten op die manier nog iets oppikken :o Je bent echt murw na zo'n dag.

Jette

Berichten: 1455
Geregistreerd: 28-05-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Waar heb jij als student meer behoefte aan ivm thuisstudie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 19:07

Nog een aanvulling op het gebied van hoorcolleges, aan de RUG was dit opgenomen materiaal van het jaar daarvoor. Daar kon je inderdaad pauzeren, PowerPoint erbij pakken etc. Aan de VU heb ik een live hoorcollege waarvan de slides vaak pas achteraf online komen. Docenten draaien gewoon een verhaal af, met meer tempo ook, dan dat er echt les gegeven wordt. Ik snap ze wel, immers is er voor hun ook geen vragend gezicht te zien. Maar hierdoor merk ik wel dat ik het slechter volg, naast het feit dat het sowieso best een opgave is 6 uur op een dag en ik dan sowieso al afdwaal

E_J
Berichten: 1180
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 19:12

- Hoeveel les krijg je nu op school en hoeveel thuis?
Bij mij wisselt het per week af, mijn klas (jaar 2 paraveterinair) krijgt dit jaar samen met de eerstejaars “voorrang” wat betreft les op school. Mijn klas is onderverdeeld in 2 subgroepen van een 10-15 man per groep. De ene week heb je dinsdag, donderdag en vrijdag les op school en de andere week alleen woensdag op school. En de dagen dat je dan dus niet op school les hebt heb je thuis les. Maandag is keuzedeel, deze heb ik zelf altijd op school. Mijn dagen zijn standaard van 9:30 tot 16:40 of 17:40 dus flink volle dagen.

- Hoe gaat het nu met het maken van huiswerk/opdrachten? Hoe is daarin je motivatie?
Zo goed als niet. Ik vind het thuis heel lastig om me te concentreren, en de motivatie is heel ver te zoeken. Ik krijg het vaak dan ook niet af.

- Mis je iets aan het contact met je medestudenten? Waar heb je behoefte aan?
Nee niet heel erg, ik ben in normale situatie ook niet super sociaal op school dus qua sociaal mis ik persoonlijk eigenlijk niks.

- Mis je iets aan het contact met je docenten? Waar heb je behoefte aan?
Nee, niet echt.

- Stel je hebt psychische problematiek, denk aan AD(H)D, ASS, depressieve klachten etc, merk je dat de 'nieuwe' manier van lesgeven daar invloed op heeft? En zo ja, in welke zin?
Ik heb depressieve en angst klachten, en ik merk dat als ik thuis zit dat het me in het opletten tijdens de les wel erg beïnvloedt. Ik vind het heel lastig om me op de les te focussen, ook omdat mijn thuissituatie niet altijd even fijn is.

- Voel je je wel eens eenzaam?
Jazeker.


Verder wat betreft de hoorcolleges, bij ons gaat dat hetzelfde als wat Jette zegt. De docenten zijn live aan het vertellen via microsoft teams en gaan behoorlijk snel door de stof heen wat bijna niet te volgen is. Ook is bij ons het geval tijdens de hoorcolleges dat er 30 man in het lokaal zitten bij de docent en 30 man online aanwezig zijn, waardoor de docent vaak dus ook vragen beantwoordt en bezig is met de mensen die fysiek in het lokaal aanwezig zijn, wat voor de online studenten weer totaal niet te volgen is omdat wij alleen de docent kunnen verstaan

Bowo
Berichten: 2828
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 19:45

Ik heb hoorcolleges in bijna alle mogelijke varianten:
-Enkel powerpoint slides
-Powerpoint met opgenomen stem van de docent
-Filmpje van slides met spraak (zelfde als hierboven alleen ander bestandstype)
-Filmpje van slides met daarnaast de webcam van de slides
-Conference call met slides, soms met en soms zonder webcam van docent. Kan ook worden gegeven als een stroom aan woorden, maar soms ook interactief met een poll of quiz tussendoor.
-en vandaag was een geval apart. Docent die met iets van een tablet "schreef" op het beeldscherm en vervolgens met een webcam dat scherm filmde in de conference call |o

Zebrastreep

Berichten: 9812
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 20:05

- Hoeveel les krijg je nu op school en thuis.
Maandag tot en met woensdag zijn onze stagedagen. Op maandag of dinsdag heb ik standaard een late dienst en op de woensdag een vroege dienst. Om de week loop ik een dag stage in het weekend. Op donderdag en vrijdag krijg ik les. De donderdag is van 12:30 tot 16:00. Ik heb dan BO vakken over een project wat we aan het maken zijn. Ook heb ik op de donderdag SLB en nog het keuzedeel verpleegtechnisch handelen , maar het opstarten daarvan verloopt zeer moeilijk dus die les heb ik nog niet kunnen volgen.
Op de vrijdag hebben we online les. Dit zou van 9 tot 4 maar er zijn te weinig docenten dus we hebben vaak maar van 10:00 tot 11:30. Dit bestaat uit een uur Nederlands , PIT ( bezig met het project) en om de zoveel tijd een gastles.

- Hoe gaat het nu met het maken van huiswerk/opdrachten? Hoe is daarin je motivatie?
Niet zo best momenteel. Maar dat zou ik ook wel hebben als we alleen fysiek les zouden hebben. Ik stel dingen nu wel makkelijker uit. Meestal krijg ik als het bijna af moet zijn een bult met motivatie. Voor de stage heb ik ontzettend veel motivatie. Ik vindt het veel belangrijker dit jaar dat ik mijn Nederlands , Engels , reken en praktijkexamens worden afgerond. Ik zet mij ook minder in voor een project omdat ik examens uitvoeren nu echt even belangrijker vindt.

- Mis je iets aan het contact met je medestudenten? Waar heb je behoefte aan?
Nee , eigenlijk niet. Al het contact verloopt via de app of skype ect. Dit contact verloopt ook gewoon goed en iedereen is goed aan te sturen met projecten.

- Mis je iets aan het contact met je docenten? Waar heb je behoefte aan?
Nee , ik heb elke week contact met mijn SLB'er en ze belt ook wel als er tussendoor wat is. Je mag docenten op onze school ook appen dus ik heb regelmatig contact. Een andere docent die we hebben reageert ook snel op de mail en hebben we ook een telefoon nummer van om te kunnen appen. Eigenlijk reageren de docenten op school vrij snel op een mail. En zo niet kun je dat door spelen naar je SLB'er en die zorgt er dan voor dat er naar je mail gekeken wordt. Dat is eigenlijk wel top zo.

- Stel je hebt psychische problematiek, denk aan AD(H)D, ASS, depressieve klachten etc, merk je dat de 'nieuwe' manier van lesgeven daar invloed op heeft? En zo ja, in welke zin?
Ik heb last van angst , dwangmatige handelingen en hypochondrie. De dwangmatige handelingen hebben 0,0 invloed omdat dat maar op 1 moment van de dag gebeurd. De angst en hypochondrie zijn wel wat van invloed. Een vast ritme die elke week terugkomt is wel beter dan nu dat onvoorspelbare en onlogische gebeuren. Vandaag heeft het bijvoorbeeld de invloed dat de spanningen mij iets teveel zijn en ik wat verkouden ben geworden en mijn kaken helemaal heb vastgezet en ik dus school niet kon volgen.

- Voel je je wel eens eenzaam?
Eigenlijk niet , vroeger zou ik mij ontzettend eenzaam hebben gevoeld maar ik weet dat er mensen om mij heen zijn die om mij geven en ik goede vrienden heb. Ik heb dagelijks contact met de meesten. Ik kan ook goed tegen alleen zijn. Ik ben ook zeker elke dag tijd voor mijzelf nodig. Ik kan mijzelf ook prima vermaken wat dat betreft. Dit heb ik eigenlijk een beetje geleerd door de jaren heen en komt nu wel fijn van pas.

Zebrastreep

Berichten: 9812
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 20:25

Ik wou nog even een reactie geven op het eenzaam gebeuren ik was nog even wat aan het nalezen.

Ik schrik namelijk best wel erg van hoeveel mensen zich eenzaam voelen en niet alleen nu. Vooral op jongere leeftijd weet ik dat het wat meer voorkomt. Zelf heb ik mij ook wel erg eenzaam gevoeld vroeger , maar door ontwikkeling in de jaren heb ik de eenzaamheid meer ontwikkeld in zelfstandig zijn. Ik merkte dat mijn eenzaamheid deels gecreëerd werd door slechte vriendschappen , en het teveel nadenken over wat anderen dachten of over mij dachten. Vooral in de periode 16 tot en met 21 jaar had ik hier veel mee te maken. Je komt er dan vaak wel achter hoeveel mensen zich anders voordoen en niet het beste met je voor hebben. Ik was ook totaal de weg kwijt , had eigenlijk geen vrienden meer. Ik had een hele hoop neppe vrienden of die mij verschrikkelijk genaaid hadden of pijn gedaan. Ik had geen behoefte meer aan vrienden of om überhaupt close met iemand te worden en een band op te bouwen. Ik had een muurtje gebouwd en daar kwam niemand meer in.
Ik stelde mij dus ook zo op dat het niet meer mogelijk was om dichtbij te komen. En het gevolg daarvan is dat je echt depressief wordt. Ik ging over op de automatische stand en leefde maar gewoon , maar ik had geen doel en wou ook geen doel. Ik dacht dat mijn leven voor altijd ging bestaan uit werken in een winkel en elke dag hetzelfde want dat was veilig en ik hoefde mijn muurtje niet af te bouwen.
In 2017 had ik mijn breekpunt en sindsdien heb ik mijn drive weer compleet teruggevonden. Ik heb toen toegegeven aan het stukje ik ben hulp nodig en het is niet erg om hulp te krijgen. Een collega is het toen gelukt om door dat muurtje heen te komen ( en deze vriendin is 35 jaar ouder) en zij liet mij echt weer voelen dat ik er zeker toe doe en zij was ook wel mijn reden om uit bed te komen en naar werk te gaan en weer een doel te gaan zoeken ( als ik niet kwam , kwam ze mij halen dus ik had geen keus). Nu hebben al mijn oud collega's daar zeker bij geholpen door mij de dag gezamenlijk een kaartje te geven wat ik zo lief en ontroerend vond dat ik toen eindelijk vond dat het roer compleet om moest dat er weer wat om voor te vechten en dat ik uit dat muurtje moest en weer open moest staan voor nieuwe contacten en de oude mij achter zich moet laten.

Inmiddels heel wat jaartjes verder en dat eenzame , depressieve meisje zie ik totaal niet meer in mij terug. Ik kreeg ander werk aangeboden en doe dat nu al 3 jaar met heel veel plezier. Een nieuwe opleiding en mijn leven is zoveel stabieler geworden. Al mijn stoornissen zijn veel afgenomen en ik durf veel meer te doen en ook sociaal ben ik veel minder onzeker geworden. Er zijn mindere dagen en die zullen er altijd zijn , maar ik heb nu zoveel om voor te vechten dat stoppen geen optie meer is. En wat ben ik daardoor een gelukkig mens geworden.

Achteraf ben ik hartstikke dankbaar voor de eenzaamheid en depressie. Het was nodig om mij te vormen tot wie ik nu ben en kan zijn. En ja ook die mensen die mij verschrikkelijk pijn hebben gedaan en eenzaam laten voelen. Ik ben nu een sterk , zelfverzekerd iemand en kan mijzelf redden en ben niet meer afhankelijk van anderen. En stiekem lach ik nu de mensen die mij toen zoveel pijn deden wel eens uit want jemig wat hebben die hun leven totaal verkeerd aangepakt. En nu met corona is het voordeel dat ik mij niet meer eenzaam voel maar weet wat ik moet doen om dat te voorkomen.

Tja en als iemand 6 jaar geleden naar mij toe was gekomen om mij dit te vertellen zou ik het niet geloof hebben. En zeker niet dat mijn held een 35 jaar oudere vrouw was die als een tweede moeder voelt.

Wou het even kwijt misschien heeft iemand er wat aan dat er zeker een lichtpuntje is aan het einde van de tunnel!!! En dat je echt niet alleen bent en het ook niet gek is om je eenzaam te voelen of te moeten dealen met een stoornis en om hulp vragen echt niet stom is , je wilt niet weten hoeveel mensen in Nederland rond lopen met eenzaamheid of een stoornis.

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 20:26

Eten :Y)

Kimmie25501

Berichten: 7567
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 20:51

Hoeveel les krijg je nu op school en hoeveel thuis?
Ik krijg op dit moment al mijn lessen online. Ik mocht twee dagen in de periode (van september tot november) naar school. Dat betekent maandag, dinsdag de hele dag en donderdag en vrijdag 's ochtends online les.

- Hoe gaat het nu met het maken van huiswerk/opdrachten? Hoe is daarin je motivatie?
Het gaat redelijk. Ik moet eerlijk zeggen dat ik soms gewoon moet stoppen met schoolwerk, omdat het fysiek niet meer gaat (hoofdpijn ed). Dat stoort mij heel erg, aangezien ik niet alles kan doen wat ik moet doen. Mijn motivatie is ook beduidend minder. Ik vind mijn studie niet meer leuk, terwijl het eigenlijk exact is wat ik wil.

- Mis je iets aan het contact met je medestudenten? Waar heb je behoefte aan?
Ik mis het enorm. Ik ben in opleiding tot Leraar Nederlands. Een studie waarbij fysiek contact en presenteren ed enorm belangrijk is. Dat mis ik nu. Ook mis ik de gezelligheid en het werken in fysieke groepen. Als we dan eens samen zijn, voel ik me zo goed. Waar heb ik behoefte aan? Eigenlijk om ze vaker te zien. We proberen daarom om soms coronaproof af te spreken met een paar mensen om aan school te werken. Zo kun je elkaar ook motiveren, wat niet altijd goed lukt zelf namelijk.

- Mis je iets aan het contact met je docenten? Waar heb je behoefte aan?
Ja, ik mis dit ook enorm. Normaal zijn onze docenten heel betrokken, dat is nu erg lastig. Ze doen hun best, maar je merkt ook echt aan hen dat de werkdruk veel te hoog is. Daardoor gaat de kwaliteit van het onderwijs erg achteruit. Ik zou er behoefte aan hebben om mijn docenten wat vaker te zien, ook om gewoon eens te praten hoe het met iedereen gaat. Het is heel logisch dat ze daar geen tijd voor hebben overigens.

- Stel je hebt psychische problematiek, denk aan AD(H)D, ASS, depressieve klachten etc, merk je dat de 'nieuwe' manier van lesgeven daar invloed op heeft? En zo ja, in welke zin?
Ik merk eigenlijk nu in deze tijd pas dat ik me een stuk somberder ga voelen. Doordat ik veel thuis zit en veel tijd heb om te denken, voel ik me steeds slechter over mezelf. Voor nu denk ik dat ik er misschien professionele hulp voor nodig ga hebben, omdat het niet bepaald verbeterd. In ieder geval merk ik door het vele thuis zitten en het ook veel achter een laptop zitten dat ik ook fysiek niet veel beter word.

- Voel je je wel eens eenzaam?
Ja, best wel. Ik zie niet heel mensen op dit moment (behalve mijn gezin) en dat zorgt er wel voor dat ik een knuffel oid (wij knuffelen thuis niet echt) steeds vaker heel erg mis. Of gewoon eens met iemand anders praten dan je gezin.

-Wat zou voor jou online kunnen werken? Hoe zou je bovenstaande problemen willen veranderen? Even met het idee dat meer reallife contact niet mogelijk is.
Ik vind dit heel lastig. Ik kan natuurlijk heel goed aangeven wat ik niet prettig vind, maar hoe het wel prettig gaat worden, vind ik moeilijk. Ten eerste denk ik dat er veel beter geroosterd moet worden. Wij hebben de komende periode een dag van 9 tot 3 en daarna van half vier tot half zes non stop online les zonder pauze. Dat kan gewoon niet. Je kan maximaal een uur online geconcentreerd zijn bij een hoorcollege, daarna is het weg. Ik denk dat de hele manier van onderwijs aangepast moet worden. Dus kortere lessen, misschien korte filmpjes maken, meer afwisseling. Verder minder druk op studenten leggen. Niet jezelf moeten dwingen om aan de slag te gaan, ondanks dat je eigenlijk niet kan. Ik denk dat dat stap 1 is. Daarna kunnen we weer verder kijken.

Enorm fijn trouwens dat je dit onderzoek doet! Ik krijg nu namelijk vaak het idee dat mensen denken dat studenten het allemaal maar zo makkelijk hebben en niet moeten zeuren. Terwijl ik echt in mijn omgeving zie hoe zwaar iedereen het heeft. Bijna iedereen uit mijn klas heeft deze periode minstens één mental breakdown gehad waarbij de hele middag is gehuild. Soms kan je niet anders. Heel fijn dus om te weten dat er in ieder geval iets mee gedaan gaat worden!
Als je nog vragen hebt, laat maar weten!

sauffi

Berichten: 703
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Waar heb jij als student meer behoefte aan ivm thuisstudie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 21:41

- Hoeveel les krijg je nu op school en hoeveel thuis?

Vanaf maart zijn al mijn lessen al online. ik ben ook niet op school geweest in deze tussentijd.
- Hoe gaat het nu met het maken van huiswerk/opdrachten? Hoe is daarin je motivatie?

poeh, mijn motivatie is de ene dag beter dan de andere. Het ligt er ook aan wie er allemaal thuis zijn op dat moment (ik woon nog thuis bij mijn ouders). Met veel theoretische en langdurige colleges verlies ik wel snel mijn aandacht.
Ik heb toen der tijd voor deze opleiding gekozen omdat ik de combinatie van de praktische en theoretische lessen zo leuk vond. In het begin van de corona werden alle praktische opdrachten vervangen voor theoretisch. Inmiddels heeft school er een goede weg in gevonden voor alternatieve opdrachten zodat we nog steeds praktisch bezig zijn. Op het moment dat ik me niet op iets theoretisch kan concentreren pak ik er een praktische opdracht bij en wissel ik af.

- Mis je iets aan het contact met je medestudenten? Waar heb je behoefte aan?

Ja ik mis het samenwerken aan opdrachten, de ideeën en inspiratie van anderen en het sparren. Ik heb wel goed contact met mijn medestudenten via de app en we bellen ook regelmatig maar dat is toch anders. Normaal werp je even gauw een blik op elkaars werk voor enige input en nu ben ik meer op mezelf.
Met de projecten werken wij in groepen met medestudenten uit andere klassen. Dit zijn medestudenten die ik nog nooit gezien heb. Dat voelt wel een beetje onpersoonlijk. Iedereen heeft binnen deze projecten ook zijn of haar eigen taken. Waardoor we dus wederom veel alleen werken. Uiteraard bespreken we alles tijdens de general meetings maar ik heb dus ook werkelijk geen idee wat andere project groepen maken en aanleveren.

- Mis je iets aan het contact met je docenten? Waar heb je behoefte aan?
De docenten doen enorm hun best en binnen mijn studie is dit echt heel erg goed geregeld. Alleen mijn studiebegeleider spreek ik weinig. Vorig jaar had ik ook bepaalde lessen van haar maar dit jaar zal ik haar niet meer krijgen. Normaal sprak ik haar iedere week wel even in de wandelgangen dus dat vind ik erg wennen. Ik merk wel dat zij haar best doet met mailen en meetings maar ook hier vind ik het gewoon een stuk onpersoonlijker.

- Stel je hebt psychische problematiek, denk aan AD(H)D, ASS, depressieve klachten etc, merk je dat de 'nieuwe' manier van lesgeven daar invloed op heeft? En zo ja, in welke zin?

Ik ben niet bekend met deze problemen maar ik denk dat voor mensen die al moeite hebben met alles volgen en persoonlijke aandacht erg waarderen dat dit een lastig pakket is. Doordat het allemaal minder persoonlijk is wordt de drempel wel groter om vragen te stellen of dingen bespreekbaar maken. Normaliter kunnen docenten je vaak goed pijlen aan houding en gedrag maar dat valt nu niet op waardoor de kans dat je naar de achtergrond schuift vele malen groter is dan in een fysieke les.

- Voel je je wel eens eenzaam?
Eenzaam is een groot woord maar ik mis wel sociale contacten om mij heen zoals vrienden en familie maar ook klasgenoten.

-Wat zou voor jou online kunnen werken? Hoe zou je bovenstaande problemen willen veranderen? Even met het idee dat meer reallife contact niet mogelijk is.

Op dit moment eigenlijk niets, het loopt in goede banen. Mochten we weer met enkele huishoudens bij mekaar komen is een 'verplichte' opening en afsluiting met het project groep wel iets waar ik waarde aan zou hechten.

Kairos
Berichten: 2723
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 21:48

Earth schreef:
Kairos schreef:
- Hoeveel les krijg je nu op school en hoeveel thuis?
1 a 2 x in de maand op school, wekelijks rond de 14 uur online
- Hoe gaat het nu met het maken van huiswerk/opdrachten? Hoe is daarin je motivatie?
Mijn motivatie is best wel laag, omdat ik al een hele dag achter een scherm heb gezeten, kan ik mezelf er moeilijk toe zetten om dan weer huiswerk vanaf een scherm te gaan maken.
- Mis je iets aan het contact met je medestudenten? Waar heb je behoefte aan?
Mogelijkheden om in real life af te spreken. Thuis is neh, ik vind het stom dat de cafés dicht zijn.
- Mis je iets aan het contact met je docenten? Waar heb je behoefte aan?
Niet alle docenten zijn goed benaderbaar via de mail. Ze reageren traag, begrijpen vervolgens de vraag niet, waardoor je lang met je vraag blijft zitten.

- Stel je hebt psychische problematiek, denk aan AD(H)D, ASS, depressieve klachten etc, merk je dat de 'nieuwe' manier van lesgeven daar invloed op heeft? En zo ja, in welke zin?
Ik denk dat het voor dit soort mensen zeker invloed heeft. Ik vind het fijn dat je je tijd nu flexibeler in kan delen, maar ik snap dat dit voor mensen moeilijk kan zijn.
- Voel je je wel eens eenzaam?
Ja.

-Wat zou voor jou online kunnen werken? Hoe zou je bovenstaande problemen willen veranderen? Even met het idee dat meer reallife contact niet mogelijk is.
Niet. Online is niet te vervangen voor reallife. Misschien meer mogelijkheden voor laagdrempelige psychologische hulp


Citaat:
-Wat zou voor jou online kunnen werken? Hoe zou je bovenstaande problemen willen veranderen? Even met het idee dat meer reallife contact niet mogelijk is.
Niet. Online is niet te vervangen voor reallife. Misschien meer mogelijkheden voor laagdrempelige psychologische hulp


Dit vind ik wel interessant. Hoe zou je dit voor je zien?

Ik denk misschien in de vorm van een schoolpsycholoog oid. Dus dat er geen kosten aan zitten voor de student en je gewoon kan bellen voor een afspraak . Want de drempel voor mij om naar een psycholoog zou zijn de prijs, want 80 euro per consult op eigen kosten vind ik enorm veel.

Siamsmeesje

Berichten: 2237
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 22:37

Ik studeer aan de Universiteit in Antwerpen, en daar werd het schooljaar al begonnen met strengere regels dan de meeste onderwijsinstellingen. Dat betekende in de praktijk dat max 20% in de collegezaal aanwezig mocht zijn (in een roulerend schema), maar inmiddels is dat dus bijgesteld naar tot 12 november niets meer op de campus.
De universiteit had na het laatste semester al meerdere enquetes rondgestuurd naar de voorkeuren van de studenten en de professoren voor manieren van lesgeven en de ervaringen ermee.

- Hoeveel les krijg je nu op school en hoeveel thuis?
In principe gingen alle hoorcolleges op de campus door voor een beperkte groep live, maar aanwezigheid is niet verplicht. Voor de overige studenten was er een live verbinding via BlackBoard Collaborate, en worden alle lessen daarnaast ook nog eens offline beschikbaar gesteld.
Practica zijn altijd verplichte deelname, maar daar was duidelijk zorgvuldig gehandeld met name in hoeveel zalen er beschikbaar zijn, looproutes, beschikbaar gestelde mondmaskers en ontsmettingsmiddelen, protokolen e.d.

- Hoe gaat het nu met het maken van huiswerk/opdrachten? Hoe is daarin je motivatie?
Dat is voor mij geen probleem, ik studeer voor mijn eigen plezier, en de motivatie is er gewoon. Inleveren is allemaal online via BlackBoard, maar dat gebeurde ook al voor Corona bij bepaalde vakken.

- Mis je iets aan het contact met je medestudenten? Waar heb je behoefte aan?
Soms wel, al heb ik door een aangepast programma wat minder contact met deze groep, maar contact is er altijd wel via Facebook of Messenger. Facebookgroep per jaar wordt hier opgezet door de studentenvereniging van de studierichting, en iedere student (lid of niet) is welkom. Gewoon voor wat plezierig babbelen of serieuze vragen over de vakken.

- Mis je iets aan het contact met je docenten? Waar heb je behoefte aan?
Nee, contact met de professoren en assistenten is juist beter geworden sinds Corona. Sommigen reageren tegenwoordig aanmerkelijk beter en sneller dan in pre-corona tijden.

- Stel je hebt psychische problematiek, denk aan AD(H)D, ASS, depressieve klachten etc, merk je dat de 'nieuwe' manier van lesgeven daar invloed op heeft? En zo ja, in welke zin?
Hoewel ik in het verleden depressieve klachten heb gehad, en er ernstige vermoedens bestaan voor ADHD en ASS, is alleen een Niet-Aaangeboren Hersenbeschadiging bewezen. Deze laatste maakt wel dat ik moet studeren op een redelijk arbeidsintensieve manier, maar daar heb ik in deze situatie wel voordeel van. Ik kan het makkelijker op mijn eigen tempo doen, en ook wanneer mijn mentale staat het toelaat om veel info op te nemen.
Zou ik echter weer depressieve (of andere) klachten ontwikkelen, dan kan ik me altijd op de universiteit melden bij een van de psychologen/psychiaters die in dienst zijn van de universiteit ter ondersteuning van de studenten. Deze afdeling begeleidt ook studenten die moeite hebben met studeren of andere praktische zaken.

- Voel je je wel eens eenzaam?
Zelden, ben altijd wat een loner geweest, en ook dat maakt dat ik me prima kan vermaken, zelfs met bijna volledig thuiszitten.

-Wat zou voor jou online kunnen werken? Hoe zou je bovenstaande problemen willen veranderen? Even met het idee dat meer reallife contact niet mogelijk is.
Zoals het nu gaat werkt uitstekend voor mij, de universiteit heeft duidelijk goed geïnventariseerd wat de studenten waarderen en prettig vinden.
Ik mis eigenlijk maar een ding, en dat is de bibliotheken die sinds de nieuwe sluiting niet meer beschikbaar zijn. Die waren tot gisteren beperkt beschikbaar, en je moest een plekje reserveren, maar dat was wel prettig. Zeker weten dat je een plekje had, zodat ik na het practicum rustig verder kon studeren.

Verder zorgt de universiteit voor een hoop online mogelijkheden. Cursusmateriaal is online te bestellen (wel op campus ophalen), via de universiteitskantine zijn online lunches/maaltijden te bestellen die je dan kunt afhalen voor thuis of tussen je colleges door.

Earth

Berichten: 7939
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-20 16:59

Zo, ik ben even stil geweest om alles te laten bezinken, en ben nog steeds aan het bedenken wat nou nodig is. Ik merk dat ik op zoek ben naar oplossingen, maar dat is natuurlijk niet de manier. Dus ik moet dat loslaten, moeilijk voor een ultieme brainstormer als ik. :')

Ik denk dat ik gewoon een enquete moet gaan houden op school, zodat ik concrete antwoorden krijg. Ik heb natuurlijk al wel ideeën, maar ik denk dat dit het meest praktische is.
Ideeën:

- Online kantine, een interactieve kantine waarin studenten met elkaar online kunnen lunchen, huiswerk kunnen maken, maar ook vragen kwijt kunnen.
- Voorlichting voor docenten. Docenten oefeningen geven om in contact te blijven met studenten en de studenten met elkaar. Denk aan simpele werkvormen als in ijsbrekers en kennismakingsspellen.
- Voorlichting voor studenten over geestelijke gezondheid.

Enfin, dit zijn ruwe ideeën, nu eerst maar eens de enquete maken.

Antwoorden op mijn vragen uit de openingspost zijn ook nog steeds welkom :)

Earth

Berichten: 7939
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Waar heb jij als student meer behoefte aan ivm thuisstudie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-20 18:02

Wacht, laat ik het kalm aan doen en eerst eens mn onderzoeksplan gaan schrijven _O- Note to self: Rustig aan :')

Kimmie25501

Berichten: 7567
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Waar heb jij als student meer behoefte aan ivm thuisstudie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 19:48

Je ideeën tot nu toe vind ik super! Echt top bezig!

Earth

Berichten: 7939
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-20 13:10

Kimmie25501 schreef:
Je ideeën tot nu toe vind ik super! Echt top bezig!


Dank je wel :D

CalipsoLover

Berichten: 5579
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 13:41

Ik ben van België, hier is het nu terug gewoon een bijna-volledige lockdown en ik zit in mijn laatste professionele bachelorjaar.

Alles is van thuis uit, hoewel ik ook veel praktijk heb is dit sinds vorige week niet meer toegestaan. In het begin van dit schooljaar had ik alles nog op campus, dit was naar mijn gevoel ook niet goed want er waren vakken die perfect online konden waardoor je een dag minder naar school hoefde te komen maar dat werd niet gedaan en tegelijkertijd zag ik de besmettingen in mijn klasomgeving stijgen. Daar tegenover stond ook heel veel koppigheid van de docenten en professoren die kosten wat het kost de les wouden laten doorgaan, dat terwijl er al 3 mensen van mijn klas (we zijn met 8), positief getest waren. Totaal onverantwoord dus. Nu zijn de besmettingen dus zo hard gestegen dat alle hogescholen en universiteiten alles online moeten organiseren tot het einde van het semester. Dat betekent voor mij dat ik nooit meer terug hoef naar campus, want ik ben hierna praktisch afgestudeerd en moet enkel mijn stage nog doen.

Mijn praktijk is hier dus nu ook helemaal geschrapt, dit kan ik niet meer inhalen en vind ik heel jammer. Ik ben bang dat mijn diploma hierdoor ook minder waard gaat zijn. Tegelijkertijd voel ik me ook wel geïsoleerd en ben ik mijn motivatie echt wel verloren. De druk in mijn opleiding ligt heel hoog en we hebben ontzettend veel taken en opdrachten. Met de hoeveelheid motivatie die ik op dit moment heb lukt dat me niet.

Alles waar je voordien naar kon uitkijken is weg. Ik heb geen leuke praktijklessen meer, heb niet het gevoel dat ik leer wat ik hoor te leren en mis het sociale contact, een biertje gaan drinken met vrienden, een feestje... Gelukkig haal ik nog veel energie uit mijn paarden. Ik weet niet wat ik zonder de paarden zou moeten gedaan hebben.

Earth

Berichten: 7939
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Waar heb jij als student meer behoefte aan ivm thuisstudie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-20 14:28

Bedankt ovor je reactie Calipso. Het maakt natuurlijk niet veel uit of je van België bent, ik ben vooral benieuwd wat het met jou doet :) Maar ik vind het ook wel interessant dat het idd een gevoel kan geven dat je diploma minder waard is.

Ik kom net dit artikel tegen, ook wel zorgelijk vind ik dat.
https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuw ... 1604909212

CalipsoLover

Berichten: 5579
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 14:40

Earth schreef:
Bedankt ovor je reactie Calipso. Het maakt natuurlijk niet veel uit of je van België bent, ik ben vooral benieuwd wat het met jou doet :) Maar ik vind het ook wel interessant dat het idd een gevoel kan geven dat je diploma minder waard is.

Ik kom net dit artikel tegen, ook wel zorgelijk vind ik dat.
https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuw ... 1604909212

In België is er nu heel veel rond te doen. Een bekende youtuber heeft vorige week (onder andere door de isolatie) zelfmoord gepleegd. Er is ook een Belgische podcast op spotify gepubliceerd genaamd 'onbespreekbaar', gemaakt door een bekende DJ. Deze podcast legt ook de nadruk op de mentale gezondheid van mensen onder de 30 jaar die door de corona crisis geïsoleerd raakte. De DJ in kwestie verloor 31 mensen in de event sector aan zelfmoord de afgelopen periode.

Ik denk persoonlijk dat de impact op jongeren echt wel onderschat wordt. Het klinkt vast een beetje egoïstisch, maar wij zouden nu eigenlijk de tijd van ons leven moeten hebben. Dit is de leeftijd waarop je vrienden en contacten maakt voor het leven en nog even dom en onverantwoord kan zijn.

xCODA
Berichten: 502
Geregistreerd: 03-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 14:46

- Hoeveel les krijg je nu op school en hoeveel thuis?
Ik studeer sinds afgelopen September aan de Radboud universiteit en sindsdien pas 2x op locatie mogen komen, de rest is allemaal online gegaan. Nu heb ik vorige periode en deze periode maar 1 vak, dus dat staat ongeveer gelijk aan 2 dagen per week studielast.

- Hoe gaat het nu met het maken van huiswerk/opdrachten? Hoe is daarin je motivatie?
Ik merk dat het makkelijker is om achter te komen en de motivatie om bij te blijven dus zodanig laag is, dat ik eigenlijk altijd achter de feiten aan blijf lopen. Nu moet ik zeggen, de overgang van HBO naar uni is gewoon al een hele stap, maar 'onlineles' draagt daar niet echt aan bij.

- Mis je iets aan het contact met je medestudenten? Waar heb je behoefte aan?
Ik mis het GEHELE contact met medestudenten. Ik ken pas 2 mensen uit mijn klas door een project, maar verder ken ik nog niet echt iemand.

- Mis je iets aan het contact met je docenten? Waar heb je behoefte aan?
Ik denk dat het lastig is om je motivatie aan docenten te laten zien. Zeker omdat ik nu allemaal nieuwe docenten heb die ik nog niet ken, maar die mij ook niet kennen, is het toch lastig om een 'band' op te bouwen.

- Stel je hebt psychische problematiek, denk aan AD(H)D, ASS, depressieve klachten etc, merk je dat de 'nieuwe' manier van lesgeven daar invloed op heeft? En zo ja, in welke zin?
Ik merk dat online lesgeven meer stress oplevert bij mij. Normaal gesproken vertelde ik mijn docent in een gesprekje dat ik stress had voor een tentamen en dan stelde die docent me altijd wel gerust. Dat mis ik nu een beetje. Verder ben ik het inmiddels al wel gewend, want ik heb sinds maart al online les. Op sommige vlakken (reistijd, hoorcolleges) is het inderdaad ook wel echt fijner, maar op sociaal gebied niet.

- Voel je je wel eens eenzaam?
Nou niet perse. Ik heb maar 2 dagen per week les en buiten dat heb ik genoeg contact met vrienden en familie. Maar ik denk dat op het moment dat we weer terug mogen naar school het wel eenzaam gaat worden, want daar ken ik niemand... :')

-Wat zou voor jou online kunnen werken? Hoe zou je bovenstaande problemen willen veranderen? Even met het idee dat meer reallife contact niet mogelijk is.
Ik denk dat ik het fijn zou vinden als er een soort mentor aangewezen zou worden die bijvoorbeeld per week een uurtje skype gesprekjes houdt met een aantal studenten. Dit werd op het HBO gedaan en dat vond ik eigenlijk wel heel fijn.

Earth

Berichten: 7939
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-20 14:51

CalipsoLover schreef:
Earth schreef:
Bedankt ovor je reactie Calipso. Het maakt natuurlijk niet veel uit of je van België bent, ik ben vooral benieuwd wat het met jou doet :) Maar ik vind het ook wel interessant dat het idd een gevoel kan geven dat je diploma minder waard is.

Ik kom net dit artikel tegen, ook wel zorgelijk vind ik dat.
https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuw ... 1604909212

In België is er nu heel veel rond te doen. Een bekende youtuber heeft vorige week (onder andere door de isolatie) zelfmoord gepleegd. Er is ook een Belgische podcast op spotify gepubliceerd genaamd 'onbespreekbaar', gemaakt door een bekende DJ. Deze podcast legt ook de nadruk op de mentale gezondheid van mensen onder de 30 jaar die door de corona crisis geïsoleerd raakte. De DJ in kwestie verloor 31 mensen in de event sector aan zelfmoord de afgelopen periode.

Ik denk persoonlijk dat de impact op jongeren echt wel onderschat wordt. Het klinkt vast een beetje egoïstisch, maar wij zouden nu eigenlijk de tijd van ons leven moeten hebben. Dit is de leeftijd waarop je vrienden en contacten maakt voor het leven en nog even dom en onverantwoord kan zijn.


Ja daar is in Nederland ook aandacht voor geweest, was wel heftig hoor. Zo heeft bijvoorbeeld ook een Nederlandse judoka in de eerste lockdown zelfmoord gepleegd door de corona situatie. Dat vind ik heel heftig, zeker omdat veel van deze mensen in de eerste instantie geen depressieve klachten hadden.

CalipsoLover

Berichten: 5579
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Waar heb jij als student meer behoefte aan ivm thuisstudie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 17:50

Daar had ik het zojuist met een Nederlandse vriendin ook nog over. Ik ben benieuwd naar de zelfmoordcijfers van 2020. Ondanks dat er een dodelijk virus de ronde doet is mentale gezondheid minstens even belangrijk dan de mensen die corona hebben. Dat wordt - naast vele andere aandoeningen - wel een beetje vergeten denk ik.

Om dan terug te komen op studenten; hier wordt er in de politiek gewoon los genegeerd. De eerste lockdown bleek een heel grote impact te hebben, maar vooral de hogeschool en universiteiten werden totaal niet in de aandacht gebracht. Dan wordt er op een persconferentie 2 weken geleden nog eens gezegd dat jongeren "veerkrachtig en flexibel" zijn, Dat terwijl ik de mensen rondom mij in mijn school een voor een zie uitvallen, allemaal met burn-out klachten en depressieve gevoelens. Ik had vorige week een weekje vakantie, dit was het moment om dingen in te halen voor school, maar ik heb hier totaal geen fut of energie voor gehad. Dat terwijl ik normaal echt wel een zeer voorbeeldige student ben... Ik voel mij als student echt wel een beetje vergeten.

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 17:51

Edit: Ik doe een technische pre-master, wo.

- Hoeveel les krijg je nu op school en hoeveel thuis?
Ik heb 1 werkcollege in het echt, de rest is online. Ik ga niet naar dat werkcollege dus ik ben de hele week thuis.

- Hoe gaat het nu met het maken van huiswerk/opdrachten? Hoe is daarin je motivatie?
Prima, ik vind het wel fijn als docenten de colleges online opnemen, dan kan ik ze rustig bekijken en eventueel stopzetten om aantekeningen te maken of tussendoor iets op te zoeken. Ik vind het veel fijner dan real-life college krijgen. Verder ben ik 40u/week zoet met alles dus ik heb weinig tijd om mijn motivatie te evalueren.

- Mis je iets aan het contact met je medestudenten? Waar heb je behoefte aan?
Ja, want ik ken mijn medestudenten niet. De docenten hebben een discord server aangemaakt waar de lessen op worden gegeven en waar je vragen kan stellen, dat is wel ideaal, want dan kan ik toch een soort van praten met studiegenoten, maar het niet samen kunnen werken heeft de vorige periode wel flink wat stress opgeleverd.

- Mis je iets aan het contact met je docenten? Waar heb je behoefte aan?
Ik verwacht niet dat ik veel meer contact met docenten zou hebben als de college's fysiek zouden zijn, dus ik mis dat niet per se. Ik vind het wel heel irritant dat niet elke docent snel reageert. Sommige docenten wachten gerust een week. Dat vind ik echt waardeloos en daar zou een systeem op moeten komen, bijvoorbeeld dat een studentassistent je dan maar helpt o.i.d.

- Stel je hebt psychische problematiek, denk aan AD(H)D, ASS, depressieve klachten etc, merk je dat de 'nieuwe' manier van lesgeven daar invloed op heeft? En zo ja, in welke zin?.
n.v.t.

- Voel je je wel eens eenzaam?
Ja, maar het is de laatste tijd wel veel minder. Ik ben meer gewend geraakt aan het thuis zijn en zoek mijn vrienden online op, we spelen dan 's avonds een bordspelletje op de computer of kletsen via discord. Eigenlijk zijn we in dat opzicht meer samen dan ooit.

-Wat zou voor jou online kunnen werken? Hoe zou je bovenstaande problemen willen veranderen? Even met het idee dat meer reallife contact niet mogelijk is.

- Alle colleges gewoon vooraf opnemen.
- Duidelijkheid over beschikbaarheid (bijv. vragen worden beantwoord tussen 08:00-10:00 ofzo).
- Mogelijkheid om met een docent te videobellen om een vraag te beantwoorden.

Eefke85

Berichten: 1324
Geregistreerd: 29-01-06
Woonplaats: Silvolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 18:10

Ik doe een BBL opleiding en zit in de examenfase.

- Hoeveel les krijg je nu op school en hoeveel thuis?
Om de week via teams, alleen voor examens mogen we wel naar school komen.

- Hoe gaat het nu met het maken van huiswerk/opdrachten? Hoe is daarin je motivatie?
Motivatie had beter gekund. Thuis ben ik vrij snel afgeleid, maar krijg de verslagen wel op tijd af als ik me er echt toe zet.

- Mis je iets aan het contact met je medestudenten? Waar heb je behoefte aan?
Het overleggen over hoe iedereen de opdrachten aanpakt en daarvan leren mis ik ontzettend. En de ontspannen gesprekken mis ik ook.

- Mis je iets aan het contact met je docenten? Waar heb je behoefte aan?
Mijn SLB`er is zo warrig als maar kan, dus veel verwarrende info die ik niet mis.

- Stel je hebt psychische problematiek, denk aan AD(H)D, ASS, depressieve klachten etc, merk je dat de 'nieuwe' manier van lesgeven daar invloed op heeft? En zo ja, in welke zin?
Ik kan goed alleen zijn en hou me steeds voor dat in ruim 20 jaar niemand iets heeft gemerkt van de depressie die vorig jaar pas is vastgesteld. Aangezien ik altijd gewoon ben doorgegaan is er nu niets dat me zou kunnen tegenhouden alleen omdat het gevoel nu een naam heeft.

- Voel je je wel eens eenzaam?
Regelmatig, maar dat heb ik altijd al gehad en komt niet door de maatregelen.

-Wat zou voor jou online kunnen werken? Hoe zou je bovenstaande problemen willen veranderen? Even met het idee dat meer reallife contact niet mogelijk is.
Als docenten duidelijkheid zouden kunnen geven in plaats van elkaar tegen te spreken dat zou wel heel erg fijn zijn. Vandaag ook weer verwarring of de les nou om 13.00 uur of 14.00 uur was, over het inleveren van de examenmappen, over de diplomauitreiking, noem maar op.

Kimmie25501

Berichten: 7567
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 20:48

Earth schreef:
Bedankt ovor je reactie Calipso. Het maakt natuurlijk niet veel uit of je van België bent, ik ben vooral benieuwd wat het met jou doet :) Maar ik vind het ook wel interessant dat het idd een gevoel kan geven dat je diploma minder waard is.

Ik kom net dit artikel tegen, ook wel zorgelijk vind ik dat.
https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuw ... 1604909212


Het is ook heftig, maar ik merk zelf dit ook enorm. Ik heb nu hulp gezocht, omdat ik merk dat ik het zelf niet meer red, maar de wachtlijsten zijn enorm. Ik heb nu een afspraak staan voor 12 januari en dat was nog snel. Op heel veel plekken worden geen cliënten meer aangenomen of de wachtlijst is langer dan 6 maanden. Hulp zoeken wordt dus ook best wel ontmoedigd. Dat is denk ik best een groot probleem.