je geloof meegeven aan je kind

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 11:48

.... waarschijnlijk heb ik van mijn moeder die uit de tropen komt geërfd dat ik slecht tegen de donkere periode van het jaar kan.

Hier in huis zijn alle lichtfeesten de revue gepasseerd.
Ik vertelde van Channuka, en de jongste riep ogenblikkelijk 'Doe je best, God doet de rest.' Niets aan toe te voegen.
De twaalf heilige dagen van de antroposofen, en stille meditatie op het eigenlijke moment van zonnewende.
Plus iets over Father Christmas die vast anders heette op de Noordpool en met rendieren door de lucht vliegt. Net als Wodan met zijn Sleipnir op acht benen. De kerstboom komt ook uit die hoek.
En dat de oude Romeinen de verjaardag van keizer Augustus vierden als lichtjesfeest - "dus moest dat maar aan het christendom worden toegevoegd."

Verder is er nog :o 'de' Gijsbrecht van Amstel -
"Oh, Kerstnacht schoner dan de dagen,
hoe KAN Herodes het licht verdragen
dat in de duisternisse blinkt".
(Als Rotterdamse vind ik het toch mooi.)

Het kerstverhaal zelf vind ik weinig feestelijk, keizer Augustus die zijn bevolking beter wil kunnen beheersen, dus verplichte landverhuizing 'en er was geen plaats in de herberg voor een zwangere vrouw'. Gevolgd door de moordpartij van Herodes.
... al kan ik het wel lezen als 'een sprankje hoop in gitzwarte duisternis'.
De wijzen 'uit het Oosten' die niet in het klatergoud trappen, de engelen die het (uiteraard) weten, en de armsten van de armen (de herders die buiten op het veld op de schapen letten) die het te horen krijgen.
... en toen was er een dominee die de woorden sprak 'dat de toekomst begint in een voerbak' - sindsdien is het goed gebruik hier in huis om te stellen dat de dieren het ook weten.
(In mijn favoriete boek staat een opmerking dat men in Silezië gelooft dat dieren in de Kerstnacht kunnen praten.)

Hmmm- men lette dus op de wijzen, de engelen, de allerarmsten en de dieren. Mooi feest.

(En alle djinglebels mogen van mij afgeschaft. 'Vreten op aarde', desnoods - maar vegan en met de armsten aan tafel.)

Babootje

Berichten: 26258
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:02

Wij vieren het kerstfeest niet. We geloven niet dat we God en Jezus daar een plezier mee doen.

Waarom?

De christenen in de eerste eeuwen na christus vierden geen kerst. Jezus had hen dit ook niet gevraagd. Tijdens het laatste avondmaal vroeg hij hen juist zijn dood te gedenken. Ingevolge de gedachte uit prediker de dag van iemands dood belangrijker is dan de dag van zijn/haar geboorte wegens de reputatie die hij/zij heeft opgebouwd. Het kerstfeest is een van oorsprong heidens feest. In de link hieronder een heel aardig artikel uit Trouw, over de oorsprong van het kerstfeest. De in de eerste eeuwen na christus werd de behoefte om de geboorte van Jezus te herdenken onder het Romeinse rijk door de 'half bekeerde" pro christelijke keizer Constantijn samengebracht met enorm populaire feesten die ter ere van de uit Perzie afkomstige zonnegod Mithras, direct voorafgaande aan de Saturnalia (Zonnewende) werden gehouden. Mithras werd naar verluid op 25 december geboren. De geboortedag van Jezus is niet precies bekend. Maar uit de profetieën die naar de komst van de Messias op aarde verwezen en omdat de datum van Johannes de doper, die een half jaar ouder was dan Jezus vrij nauwkeurig bekend is, kunnen we weten dat Jezus omstreeks 1 oktober moet zijn geboren. Daarbij weten we dat tijdens de geboorte van Jezus de herders s nachts nog op het veld waren om te waken over hun kudden. In midden winter was het daar ook te koud voor.
https://www.trouw.nl/nieuws/de-eeuwenou ... ~b96597c1/

Naarmate de heersende vorm van het christendom zich over Europa verbreidde, begonnen ook steeds meer mensen het kerstfeest te vieren. De Katholieke Kerk nam het standpunt in dat het passend was een vreugdefeest ter ere van Jezus’ geboortedag te bestendigen. Bijgevolg werden door het Concilie van Tours in 567 G.T. „de twaalf dagen van Kerstmis tot Driekoningen uitgeroepen tot een heilige feesttijd”. — The Catholic Encyclopedia for School and Home.
Al spoedig werden in het kerstfeest vele gebruiken uit de wereldse oogstfeesten van Noord-Europa overgenomen. Vermaak bleef het winnen van vroomheid, want de feestvierders gingen zich te buiten aan gulzig eten en drinken. Professor E. Lehmann schrijft in Hastings’ Encyclopedia of Religion and Ethics: „De meeste kerstgebruiken die nu in Europa in zwang zijn, of waarvan nog berichten uit vroeger tijd voorhanden zijn, zijn niet werkelijk christelijke maar heidense gebruiken, die door de Kerk zijn aanvaard of geduld. . . . Deze kerstgebruiken stammen uit hoofdzakelijk twee bronnen: uit het Romeinse en Germaanse heidendom.” Sommige gebruiken zijn zelfs afkomstig uit het oude Babylon.
In 601 G.T. schreef paus Gregorius I aan Mellitus, zijn zendeling in Engeland, om hem te zeggen „geen halt toe te roepen aan deze oude heidense feestelijkheden, maar ze aan te passen aan de riten van de Kerk door alleen de reden ervoor te veranderen van een heidense in een christelijke aanleiding.
Tijdens de middeleeuwen was er een flinke verdeeldheid in voor- en tegenstanders van het vieren van het kerstfeest en tussen 1659 en 1681 is het door puriteinse hervormers even verboden geweest.
In de jaren daarna toen de tegenstellingen tussen arm en rijk groter werden en vooral de rijken zich te buiten konden gaan aan uitbundig eten en drinken leidde dit in steeds grotere mate tot geweld en plunderingen.
In de jaren 20 van de 19e eeuw verslechterden de toestanden dusdanig dat „het wangedrag tijdens Kerstmis een acute maatschappelijke bedreiging” vormde en leidde tot een groot oproer in de periode rond kerst in 1827/28,

Maakt het iets uit hoe wij de kerstgedachte beleven?
IMO is het belangrijk voor ons om te weten hoe God zelf hierover denkt.
Zoals staat opgetekend in Deuteronomium 12:30, 31: „Wees . . . op uw hoede . . . Vraag niet naar hun goden met de gedachte: Hoe hebben die volken hun goden vereerd? om het ook zo te gaan doen. Neen, zo moogt gij Jahwe uw God niet vereren” (Vertaling katholieke bijbelstichting). En bedenk hoe misnoegd God was toen de natie Israël tot afgodische Egyptische kalveraanbidding verviel. En al beweerden zij ook dat het kalf Jehovah vertegenwoordigde en dat dit een „feest voor Jehovah” was, toch zei God tot Mozes: „Uw volk . . . heeft verderfelijk gehandeld.” — Ex. 32:4, 5, 7.

Ik ben van mening dat je het hele jaar door vrede moet nastreven. Daarbij willen wij onze geloofsbelijdenis vrij houden van afgoderij. Onze dochter konden we dat altijd goed uitleggen en verder kreeg ze rond deze periode toen ze wat kleiner was, ook altijd wel wat meer cadeautjes. Niet voor Sint of voor Kerst, maar gewoon omdat ze lief was. En maakten we het als gezin ook best gezellig. Dat kan ook zonder kerstboom. We hebben ook jarenlang met Kerst geskied. Daardoor heeft ze ook nooit het gevoel gehad iets te hebben gemist.

anjali
Berichten: 15080
Geregistreerd: 25-07-15

Re: je geloof meegeven aan je kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:14

@Babootje: Momenteel is het eerder zo dat het wangedrag rondom Oud en Nieuw een acute maatschappelijke bedreiging vormt !

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: je geloof meegeven aan je kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:26

Wanneer herdenken jullie Jezus’ dood dan Babootje? Wel met goede vrijdag of op een andere dag? Herdenken jullie dan de opstanding ook? Want de opstanding is imo de kern van het christelijk geloof :)

Nikass

Berichten: 16699
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:50

Sizzle schreef:
kwita schreef:
Wat geven jullie met de kerst mee aan jullie kinderen?
Ons buurjongetje kwam niet verder dan lekker eten en kadotjes...heb het zo maar gelaten!


Ondanks dat wij niet gelovig zijn vind ik het ontzettend belangrijk dat je enigsinds een idee hebt waar zulke dingen vandaan komen. Wij hebben vorig jaar met onze toen 5 jarige het kerstverhaal gekeken in een planetarium (365 graden beeldscherm).
Vroeger gingen we standaard naar de nachtmis en als we dan thuskwamen maakte mijn moeder beschuit met muisjes (voor de geboren Jezus), dat vond ik echt super leuk bedacht.


Wat mooi bedacht van je moeder! En zoals jij er met je kind mee omgaat kan ik me wel goed in vinden.
Ik vind daarnaast ook wel dat kinderen een heel aantal Bijbelverhalen moeten horen. Zijn toch mooie verhalen met een bijzondere boodschap en ook onderdeel van onze cultuur.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:56

Wij hebben overigens wel een kerstboom in huis. M.i is een afgod pas een afgod als je er een afgod van maakt. Dus als je ergens een ongezonde belangstelling voor gaat tonen als in een obsessie of een verslaving.
Een kerstboom vind ik geen afgod, wij vereren hem niet. Wij maken in de donkere periode ons huis gezellig dmv een kerstboom en lichtjes. Omdat kerst ook het feest is van licht, warmte en het omkijken naar een ander. (En ja, dat doen we ook de rest van het jaar ;))

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: je geloof meegeven aan je kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:06

De kerstboom heeft niets met Jezus/God te maken. De kerstboom komt vanuit het midwinterfeest. Je kunt dus rustig je huis versieren voor midwinter met een boom en veel lichtjes ook als je hardcore religieus bent. De kerstman is een commerciele maar gezellige toevoeging.

Nikass

Berichten: 16699
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:07

Zo zie ik dat ook Verootjoo.

En Babootje, even een zijdelingse opmerking:
Volgens de Bijbel heb je joden en heidenen. Dat christenen zich hebben toegeëigend dat zij het uitverkoren volk zijn en de anderen heidenen is natuurlijk totaal misplaatst.
Ik heb al eerder een vraag gesteld over de joden, maar hier is nooit een reactie op gegeven. Misschien over het hoofd gezien, maar ik ben er toch wel benieuwd naar ;)

Babootje

Berichten: 26258
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 17:57

Nikass schreef:
Overigens slaat jouw theorie wat mij betreft helemaal nergens op; dus Jezus, die jood is, accepteert geen joden?


Nikass, bedoelde je deze vraag?

Babootje

Berichten: 26258
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 18:05

anjali schreef:
@Babootje: Momenteel is het eerder zo dat het wangedrag rondom Oud en Nieuw een acute maatschappelijke bedreiging vormt !


Haha ja dat is inderdaad waar. Ik hem natuurlijk maar een klein stukje geschiedenis verteld over de oorsprong van het kerstfeest.
Wat belangrijker natuurlijk is, te bedenken hoe God denkt over zo'n feest, waarin wordt gepretendeerd de geboorte van Jezus te herdenken, maar wat daar in feite niets mee te maken heeft. Als we weten hoe God denkt over het aanbidden van afgoden. Wat zou hij er dan van vinden als zijn gelovigen een feest ter ere van Mithras vieren- ook al doen we dat niet met die gedachte - met alle gebruiken die daarbij horen?

Babootje

Berichten: 26258
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 18:08

verootjoo schreef:
Wij hebben overigens wel een kerstboom in huis. M.i is een afgod pas een afgod als je er een afgod van maakt. Dus als je ergens een ongezonde belangstelling voor gaat tonen als in een obsessie of een verslaving.
Een kerstboom vind ik geen afgod, wij vereren hem niet. Wij maken in de donkere periode ons huis gezellig dmv een kerstboom en lichtjes. Omdat kerst ook het feest is van licht, warmte en het omkijken naar een ander. (En ja, dat doen we ook de rest van het jaar ;))


Ik denk (maar dat ben ik en jij mag er gerust anders over denken) dat we ons vooral moeten beseffen hoe God daar zelf over denkt.

Babootje

Berichten: 26258
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 18:14

verootjoo schreef:
Wanneer herdenken jullie Jezus’ dood dan Babootje? Wel met goede vrijdag of op een andere dag? Herdenken jullie dan de opstanding ook? Want de opstanding is imo de kern van het christelijk geloof :)


Op 14 Nisan (volgens de Joodse kalender). De datum van het laatste Pascha maal waarbij Jezus zijn discipelen zei dat zij dat tot zijn nagedachtenis moesten blijven doen.
De dag van 1 Nisan wordt bepaald als de dag waarop de nieuwe maan die het dichtst bij de lente-equinox valt, die met zonsondergang in Jeruzalem zichtbaar is. Veertien dagen verder tellen brengt ons op 14 Nisan, wat dan gewoonlijk overeenkomt met de dag van volle maan.
Dit is de enige gelegenheid dat Jezus zei dat zijn discipelen moesten herdenken. Zijn opstandig herdenken we dus niet op die manier als speciale gelegenheid.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: je geloof meegeven aan je kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 18:27

Wij hebben ook een kerstboom sinds mijn dochter er is (daarvoor nooit). Niet omdat het voor ons een betekenis heeft, gewoon omdat het leuk is om knutseltjes en lampjes in te stoppen. Niet alles hoeft voor mij naar een diepe betekenis georganiseerd zijn.
Het is een beetje hetzelfde als slingers op je verjaardag, gewoon voor de leuk.
Cadeaus met kerst doen we verder niet aan.

Als je hem heel bewust niet neer zet ivm verkeerde associaties lijkt me daar ook niets mis mee. Een kerstboom is niet bepaald eerste levensbehoefte.

Mijn vaders ouders waren vreselijk bijgelovig en die konden echt woest worden als je na de kerst je boom nog in de tuin had liggen (iets met ongeluk). Dat vond ik echt een sneue vertoning. Wel verklaren dat je niets geloofd en dan een ander veroordelen op het niet delen vam jouw bijgeloof 8)7

anjali
Berichten: 15080
Geregistreerd: 25-07-15

Re: je geloof meegeven aan je kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 18:42

Maar door het lezen van deze verschillende gebruiken omtrent Kerstmis blijkt toch wel duidelijk dat het doorgeven van je geloof aan je kinderen moeilijker wordt als je een partner of familieleden hebt die het op een hele andere manier zouden willen doen dan jij.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: je geloof meegeven aan je kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 18:48

Iedereen doet wat hij wil doen, maar ik vind persoonlijk wel dat als je kinderen hebt en ze in deze tijden niet laat meedoen aan de populaire gebeurtenissen als sinterklaas of kerstmis, dat je ze wel tekort doet.

Niet omdat ik de gebeurtenis op zich zo belangrijk vind, maar omdat er op school naartoe gewerkt wordt enz en als je dan zelf thuis niets doet en geen cadeautjes kan tonen/delen aan je klasgenootjes, vind ik dat nogal zielig voor het kind, zeker als hij de enige in de klas is die niet meedoet.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 18:57

Schemerdier schreef:
Iedereen doet wat hij wil doen, maar ik vind persoonlijk wel dat als je kinderen hebt en ze in deze tijden niet laat meedoen aan de populaire gebeurtenissen als sinterklaas of kerstmis, dat je ze wel tekort doet.

Niet omdat ik de gebeurtenis op zich zo belangrijk vind, maar omdat er op school naartoe gewerkt wordt enz en als je dan zelf thuis niets doet en geen cadeautjes kan tonen/delen aan je klasgenootjes, vind ik dat nogal zielig voor het kind, zeker als hij de enige in de klas is die niet meedoet.

Het zal zeker bijdragen tot het in opstand komen tegen het geloof van de ouders als je zoiets zou doen idd.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 19:24

anjali schreef:
Maar door het lezen van deze verschillende gebruiken omtrent Kerstmis blijkt toch wel duidelijk dat het doorgeven van je geloof aan je kinderen moeilijker wordt als je een partner of familieleden hebt die het op een hele andere manier zouden willen doen dan jij.


Dat ligt er maar net aan hoe sterk je aan je rituelen gehecht bent. Het lijkt me juist goed als een kind ziet dat er ook zoiets is als wederzijds respect en concessies (water bij de wijn om in de christelijke hoek te blijven m).
Als je allebij op het ietwat extremistische randje zit dan kom je waarschijnlijk sowieso niet verder dan een eerste date. Het lijkt me nogal vreemt dat je daar eerst pas over na denkt als het kroost reeds onderweg is?
Mijn ouders hebben over een hoop ruzie gehad maar nooit over het verschil in geloof vs ongelovig.

Babootje

Berichten: 26258
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 19:27

Schemerdier schreef:
Iedereen doet wat hij wil doen, maar ik vind persoonlijk wel dat als je kinderen hebt en ze in deze tijden niet laat meedoen aan de populaire gebeurtenissen als sinterklaas of kerstmis, dat je ze wel tekort doet.

Niet omdat ik de gebeurtenis op zich zo belangrijk vind, maar omdat er op school naartoe gewerkt wordt enz en als je dan zelf thuis niets doet en geen cadeautjes kan tonen/delen aan je klasgenootjes, vind ik dat nogal zielig voor het kind, zeker als hij de enige in de klas is die niet meedoet.


En dat hoeft dus niet. Als je maar goed kunt uitleggen waarom. En ook belangrijk is dat je er wat tegenover stelt.
Ik ben ook zo groot gegroeid en ik heb het echt nooit gemist. Ik heb misschien wel het geluk gehad dat ik in de Randstad woon waar er op school ook geen punt van werd gemaakt dat ik niet mee deed aan bepaalde vieringen. Maar ik moet echt zeggen dat ik wat kinderen betreft niet zo "streng" ben. Zij moeten uiteindelijk hun eigen keuze maken. Met de daadwerkelijke kerstviering bleef mijn dochter wel thuis, tenzij ze dat echt expliciet anders had gewild. Maar zij had daar toen ook geen interesse in en vond een dagje vrij ook wel prima.
De verder in die tijd geplakte en/of geknipte op sinterklazen en kerstbomen lijkende plaatjes gingen bij mij ook gewoon op de koelkast.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 19:35

Zo kijken wij braaf de sint intocht en zetten een schoen terwijl dat verder niemand doet. Dat stoort totaal niet. Als kind dat tegen andere kinderen verteld dan komt er een reactie als: oh ik hou ook van snoep....en dat was het :D
Anders is niet perse een probleem zolang je er inderdaad open mee omgaat en het kind het een vertrouwde situatie vind. Als je echt een knalhard verbod of plicht gaat opleggen dan kun je de klok erop gelijk zetten dat er over gelogen gaat worden. Maar dat is ook bij ouders die keihard computerspellen (of weet ik veel wat) verbieden, dan weet je net zo goed dat die kinderen snel leren liegen.
Lekker een dagje vrij ipv kerst op school...ik zou voor het eerste gegaan zijn _O-

Brainless

Berichten: 29736
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 19:49

Schemerdier schreef:
Iedereen doet wat hij wil doen, maar ik vind persoonlijk wel dat als je kinderen hebt en ze in deze tijden niet laat meedoen aan de populaire gebeurtenissen als sinterklaas of kerstmis, dat je ze wel tekort doet.

Niet omdat ik de gebeurtenis op zich zo belangrijk vind, maar omdat er op school naartoe gewerkt wordt enz en als je dan zelf thuis niets doet en geen cadeautjes kan tonen/delen aan je klasgenootjes, vind ik dat nogal zielig voor het kind, zeker als hij de enige in de klas is die niet meedoet.

Het ergste is als de juf zegt: goh heb jij geen cadeautje in je schoen gehad?
Dan was je zeker stout geweest..

Het aparte is; je móét mee doen met sinterklaas omdat je kinderen anders gepest worden.
Dat is toch absurd?
Net zoals tegen die kinderen op school wordt verteld dat ze wel mee moeten doen met het grote geheim omdat dit eenmaal zo hoort.
Mijn zoon kreeg straf omdat hij gelogen had (heel logisch..was ook terecht) maar 2 maanden later moest hij liegen tegen kinderen, van dezelfde juf, dat sinterklaas wel bestond..

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 19:53

Zo‘n juf moeten ze accuut haar diploma afnemen, wat een idioot mens -:(-
Tegen idioten kun je echter je kinderen helaas niet levenslang beschermen, wel weerbaar maken.

Babootje

Berichten: 26258
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 19:57

Brainless schreef:
Het ergste is als de juf zegt: goh heb jij geen cadeautje in je schoen gehad?
Dan was je zeker stout geweest..

Het aparte is; je móét mee doen met sinterklaas omdat je kinderen anders gepest worden.
Dat is toch absurd?
Net zoals tegen die kinderen op school wordt verteld dat ze wel mee moeten doen met het grote geheim omdat dit eenmaal zo hoort.
Mijn zoon kreeg straf omdat hij gelogen had (heel logisch..was ook terecht) maar 2 maanden later moest hij liegen tegen kinderen, van dezelfde juf, dat sinterklaas wel bestond..


Hahaha, nou dat is pedagogisch gezien echt onverantwoord inderdaad. Die juf mag toch geen juf meer zijn in deze tijd... :+ Tegenwoordig is dat toch echt geen probleem meer volgens mij. Er zijn zoveel kindertjes met andere geloven op school.

Brainless

Berichten: 29736
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: je geloof meegeven aan je kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 20:10

Was ook een openbare school met meerdere kinderen die niet (volgens de regels) sinterklaas vierden.
Het was nl (blijkbaar) de bedoeling dat kinderen wat in hun schoen kregen op de zaterdagavond van de sinterklaas intocht.
Tja. als je dat niet verteld wordt en je kind daar niet op kan voorbereiden is dat best vervelend.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: je geloof meegeven aan je kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 20:16

Dat slaat ook gewoon nergens op. Bij dat soort dingen zeg ik rustig dat de juf ook nog dingen moet leren en dat volwassenen niet altijd gelijk hebben.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 20:26

Babootje schreef:
verootjoo schreef:
Wanneer herdenken jullie Jezus’ dood dan Babootje? Wel met goede vrijdag of op een andere dag? Herdenken jullie dan de opstanding ook? Want de opstanding is imo de kern van het christelijk geloof :)


Op 14 Nisan (volgens de Joodse kalender). De datum van het laatste Pascha maal waarbij Jezus zijn discipelen zei dat zij dat tot zijn nagedachtenis moesten blijven doen.
De dag van 1 Nisan wordt bepaald als de dag waarop de nieuwe maan die het dichtst bij de lente-equinox valt, die met zonsondergang in Jeruzalem zichtbaar is. Veertien dagen verder tellen brengt ons op 14 Nisan, wat dan gewoonlijk overeenkomt met de dag van volle maan.
Dit is de enige gelegenheid dat Jezus zei dat zijn discipelen moesten herdenken. Zijn opstandig herdenken we dus niet op die manier als speciale gelegenheid.


Ah ok. Wij vieren in de kerk regelmatig zijn dood met brood en wijn. (Heilig avondmaal) De opstanding herdenken we met Pasen.
Alles tot eer van God. En ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat hij ‘boos’ wordt als je een feest op een ‘verkeerde’ dag viert, of iets viert waarvan hij niet specifiek heeft gezegd dat je het moet herdenken. Het leven mag ook gevierd worden. Wij vieren verjaardagen ook, niet om degene die jarig is te vereren als een afgod, maar wel omdat we dankbaar zijn dat we weer een jaar ouder zijn geworden. We weten allemaal dat dat niet vanzelfsprekend is :)