je geloof meegeven aan je kind

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Re: je geloof meegeven aan je kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 22:01

Ik ben zelf katholiek gedoopt, maar heb de kerk al jaren niet meer van binnen gezien. Mijn man is niet gedoopt. Mijn kinderen ook niet. Mijn kinderen hebben op een katholieke basisschool gezeten en mijn zoon zit op een katholieke middelbare school, mijn dochter op een openbare. Op zich was de oriëntatie van de school geen bewuste keuze. Wij hebben gewoon gekozen voor de school die ons het beste leek passen. Mijn kinderen hebben weinig "last" gehad van de oriëntatie. Ik heb ze thuis geleerd om respect te hebben voor de visie van de school, maar ook onze visie op religie gegeven( namelijk je hebt geen kerk of regels nodig om een goed mens te zijn, vaak is het zelfs makkelijker om zonder geloof tolerant te zijn)

Suzanne F.

Berichten: 49403
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 22:24

Ik vind dat geloven vrije keus is. Ik wil dat mijn dochter zelf de keuze maakt om later naar de kerk te gaan of niet. Ze heeft het geloof vanuit school meegekregen. Vanaf de kleuterklas af aan. Nu ook op een Christelijke middelbare school maar hier wordt niks mee gedaan. Ik vind het wel goed dat de basis is bijgebracht maar wat ze ermee doet is aan haar zelf. Ze hoeft niet mee naar de kerk als ze dat niet wil en blijft dus thuis. Misschien kiest ze er later wel voor, misschien niet.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 22:33

Janneke2 schreef:
Citaat:
Ik denk dat de school een neutrale plek daarin moet zijn en dat geloof vrij weinig met normen en waarden te maken heeft (en ook daar weer - super raar om bepaalde normen en waarden te hebben omdat dat in een boek staat, niet omdat je het zelf logisch vind of je het van je ouders hebt geleerd.


Mohanas Gandhi, beter bekend als Mahatma, stelde dat ethiek de kern van ieder geloof is.
(De man was hindoe, maar had flink contact met met name christenen en moslims.)

Persoonlijk zou ik de mystiek benoemen als de kern, maar het Christendom kent het zogenaamde 'dubbele gebod'
"de Eeuwige liefhebben boven alles en je naaste als jezelf" - dus och, mystiek en ethiek gaan hand in hand.

Normen en waarden "omdat het in een boek staat" vind ik armoedig tot en met.
Feit is wel dat de bijbel (... dat betekent hetzij bibliotheek, hetzij 'dik boek'...) in talloze verhalen, gedichten, leefregels, vergelijking en wat al niet over dit soort zaken DISCUSSIËRT.

... daarstraks op het journaal |( |( een stel malloten dat nog nooit echt de bijbel heeft gelezen : het huwelijk wordt genoemd in de tien Woorden (geboden zijn het eigenlijk niet eens) - maar nadrukkelijk niet exclusief verplicht ofzo gesteld.
En kennelijk nooit gehoord van aartsvader Abraham met twee vrouwen, laat staan aartsvader Jacob met laten we zeggen vier vrouwen...
Of de liefde van Jonathan, die David hoger achtte dan de liefde van vrouwen....



Mooie bijdrage Janneke2

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 22:45

Ik ben katholiek gedoopt en mijn ouders waren van thuis uit praktiserend en vrijwel elke zondag naar de kerk. Als kind kwam ik daar eigenlijk wat tegen in opstand want ik vond het allemaal maar niets om in zo'n kil gebouw naar saaie preken en stom gezang te moeten luisteren. Toen mijn ouders die strijd om mij mee te nemen opgaven (ik zal rond de 11 jaar zijn geweest) zijn zij eigenlijk zelf ook minder kerks geworden. Ze gingen vooral nog met hoogtijdagen en wanneer er speciale koren optraden. Ze gingen daarvoor ook naar andere kerken dan alleen die in hun dorp. Zelf ben ik agnostisch/atheistisch, welke van de twee hangt van mijn stemming af.

Juist nu de strijd vanuit dominante religies verhardt begin ik weer met andere ogen naar de kerk (het gebouw, niet de religiebeleving) te kijken. Door mensen zoals ik die niet meer kerks zijn, gaat straks weer een onderdeel van onze westerse cultuur verloren als de gebouwen niet meer van nut zijn en alleen maar geld kosten.

Waarmee ik wil zeggen dat je wel het belang van het behoudt van onze cultuur moet meegeven, maar een verhaal (religie) waar je geen enkel bewijs voor kunt leveren, niet als waarheid moet brengen. Religies zouden vooral ook wat meer met de tijd mee moeten gaan.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 23:38

Marie111 schreef:
Over de scholen. Wat zouden jullie ervan vinden dat er alleen maar openbare scholen zouden zijn, waar de Katholieke kinderen naar meneer pastoor gaan, protestantse kinderen naar de dominee, islamitische kinderen naar de Imam en de kinderen die 'niks' zijn naar humanistisch vormingsonderwijs?
Dus voor de "geloofsvorming" op school?

Dus alle kinderen naar dezelfde school, geen verzuiling meer. Het mooist zou natuurlijk zijn als kinderen zouden kunnen rouleren van aanbieder van de lessen. Dat is denk ik de beste manier om te leren met iedereen om te gaan.

Ik heb een opleiding in Belgie gedaan en daar kregen we 'zedenleer', daarin werden allerlei religies behandeld. Juist als tijdens een klas alle wereldreligies behandeld worden is het een stuk neutraler dan faciliteren dat ze geindoctrineerd worden door één overtuiging.

HopeMyDay

Berichten: 1285
Geregistreerd: 04-12-16

Re: je geloof meegeven aan je kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 23:59

Mijn ouders zijn beide gelovig opgevoed (protestants) maar doen hier verder weinig mee. Ik ben dus eigenlijk opgegroeid zonder geloof, ik heb op een vrije school gezeten en ben dus in alles eigenlijk ongelovig. Ook ben ik van mening dat je kinderen kennis kan laten maken met verschillende vormen van geloof zonder hier een waardeoordeel aan te plakken. Leer ze wat het christendom inhoud, maar leer ze ook wat bijvoorbeeld de kernwaarden zijn van boeddhisme, taoïsme en de Islam (en er zijn er nog zo veel meer).

Verder heb ik een vrij brede basis gekregen dmv de Griekse en Noorse mythologie. Dit alles leerde ik tijdens mijn vrije schooltijd (basisschool).

Het is dus eigenlijk heel vreemd, ik heb een hele brede basis en ondanks dat geloof ik dus niet. Althans, ik geloof wel in een aantal dingen maar dat is niet voldoende voor mij om er een label op te plakken. Mijn basis helpt mij overigens wel enorm om mensen met verschillende geloofsovertuigingen te respecteren en te begrijpen.

Dus mijn advies, geef je kind een brede basis mee en laat het kind daar later zelf een keuze in maken. Dat zou in ieder geval mijn manier zijn.

Hutcherson

Berichten: 7429
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 00:04

enzino schreef:
Hutcherson schreef:
Eigenlijk vind ik dat kinderen onder de 18 niet in aanraking moeten komen met geloof.

Ik zie dat liever andersom: geloof zou juist voor kinderen moeten zijn (wel eerst even opschonen natuurlijk) en boven de 18 moet je er weg van blijven want dan kunnen er schadelijke dingen gebeuren:
With or without religion, good people can behave well and bad people can do evil; but for good people to do evil — that takes religion.

Je kan een geloof op dezelfde manier gebruiken als sprookjesverhalen: leer kinderen er iets mee dat je ze mee wilt geven in hun verdere leven. Vanaf hun 18e hebben ze stemrecht, mogen ze alcohol kopen en in een auto rijden: dan hoop ik dat ze genoeg kennis en inzicht hebben opgebouwd dat ze de juiste beslissingen al kunnen nemen of weten hoe ze steun kunnen krijgen en vragen. Dan zou een geloof niet meer nodig zijn.

(fijn voor de mensen die er steun en saamhorigheid uit halen, maar ik denk dat je dat ook uit een andere vereniging had kunnen halen waar mensen elke zondag bij elkaar komen om gewoon samen te zijn en over het leven na te denken: jammer genoeg wordt dat alleen binnen een geloof aangeboden).


Kinderen hebben al hun eigen geloof... Alleen dan heet het een denkbeeldig vriendje. Als je volwassen bent heet dat ineens 'geloof'.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 00:05

KimD schreef:
Mijn ouders hebben mij laten dopen, toendertijd was dat nog heel normaal om te doen. In onze klas deden ook alle kinderen op vier na de communie, nu is dat eerder andersom gok ik. Ergens neem ik ze wel kwalijk dat ze me die keuze hebben opgelegd en niet zelf hebben laten kiezen. Als kind zie je de communie en het vormsel vooral als feest en 'vergeet' je al snel waar het daadwerkelijk om draait.

Achteraf had die hoempapa van mij absoluut niet gehoeven.


Hier ook zo. Ik was ook heel verbaasd toen ik uit huis ging en in een klein rotdorpje ging wonen. Stond opeens een vrouw van de kerk met een enveloppe met een acceptgiro achter in de tuin aan m'n deur te rammelen. :wow:

Ik vind het echt heel bijzonder dat je zulke dingen bij kinderen mag doen (wacht lekker tot ze volwassen zijn) en dat de kerk dan ook je adres updates krijgt enzo. Dat krijgen m'n zorg- en autoverzekeraar volgens mij nog nieteens.

germie

Berichten: 26070
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: je geloof meegeven aan je kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 09:16

Ik heb ook ooit mijn 'lidmaatschap' van de kerk opgezegd. Ik kwam er al jaren niet meer, elk jaar een paar euro 'vaste VRIJWILLIGE bijdrage' betaald, en de envelop lag er al weer. Steeds in dubio, opzeggen of niet?
Dat ging op een gegeven moment erg snel, ergens waren 2 pony's uitgebroken en ik wist van wie ze waren, dus ik ben even met mijn auto naar die mensen gereden en heb gezegd stap maar in, dan breng ik jullie even. Zo gezegd zo gedaan en in die 2.5 km in de auto begon die vrouw meteen met: ja, ik ben je wijkouderling en je komt nooit meer in de kerk en daar zouden we eens over moeten praten.
Dat was netjes afzetten bij de pony's, gevolgd door direct de boel opzeggen. Ik heb dat gedaan door op de envelop te schrijven voor de bijdrage: schrijf mij maar uit, een sportclub zeg je ook op als je er niet meer komt. En die envelop heb ik afgegeven. Zo was er schriftelijk opgezegd immers.
Nooit meer wat van gehoord. :D :D :D Netjes opgelost dus. Maar werkelijk, hoe haal je het in je hoofd als je hulp krijgt voor iets om dan direct over het geloof te beginnen?

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 09:37

kwita schreef:
-Onze kinderen zijn gedoopt dat is een bewuste keuze. De school is christelijk van ouds her maar dat is gewoon de school op het dorp, was die openbaar geweest hadden ze daar ook gezeten.
we zijn protestant ,gaan naar de kerk zijn gelovig maar proberen de kinderen vooral ook op te voeden als goede toekomstige volwassenen.
Nu na alle media berichten mbt geloof vraag ik mezelf plots af Moet je je kind daar nog wel mee opschepen?
Juist de positive dingen spreken ons er wel van aan ,maar de negative dingen zoals jongeren die een leraar vermoorden omdat hun god beledigd word.....
Soms maak ik me wel zorgen om de toekomst wat als die strijd verhard, wat geeft hun dat dan voor toekomst met God in hun tijd?
Zelf heb ik heel erg veel aan mijn geloof gehad in moeilijke tijden als steun en hou vast, ik hoop dat hun dat ook zullen hebben. nu zijn ze pas 4 en 7 ze gaan de wereld pas ontdekken en we zullen wel zien wat ze kiezen.
Hoe gaan andere ouders en jongeren van bokt om met deze vragen ( wel of niet gelovig)wat zijn hun twijfels ,ervaringen en tips ?


Kinderen zijn bewust door jullie als ouders gedoopt, maar het was niet hun eigen bewuste keuze.

Ik kijk liever naar de Bijbel en zie dat daar staat dat je toch echt bewust je keuze moet maken voor jezelf. Een kind kan dit nauwelijks, opvoeden met Bijbelse principes is niet verkeerd. Echter echt geloof kun je niet op iemand drukken.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 09:39

Zo erg gaat het er hier (katholieke brabant) niet aan toe. Wellicht heb ik toen ik uit huis ging ook wel een keer een acceptgiro gehad, maar ik heb er niets mee gedaan en het is vanzelf gestopt. Ik heb geen behoefte me te laten uitschrijven zolang ze zich niet opdringen.

Citaat:
Mijn basis helpt mij overigens wel enorm om mensen met verschillende geloofsovertuigingen te respecteren en te begrijpen.

Als mensen het als troost/houvast/ontmoetingsgelegenheid gebruiken heb ik er begrip voor, maar zodra ze allerlei ridicule regeltjes na 'moeten' leven omdat ze anders in de hel komen, dan kan ik ze niet meer serieus nemen.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 09:41

Komend uit een gezin waar geloof een boventoon had moet ik zeggen: de basis meegeven en objectief met het thema omgaan is waardevol.
Het gaat in mijn ogen mis als het een verwachtingspatroon wordt en je eigenlijk het gevoel hebt dat je niet mag weigeren om naar de kerk te gaan. Nog erger vind ik het als er gesproken gaat worden over in de hel belanden als je God niet erkend en dat soort ellende.
Ik ben er sinds ik volwassen ben helemaal klaar mee en ben een echte atheist.
Mijn dochter leg ik wel uit dat er mensen zijn die in God geloven (oma bijvoorbeeld) en dat dit iets is wat niemand zeker weet en je daarom zelf mag weten.

anjali
Berichten: 15195
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 09:43

Shae schreef:
KimD schreef:
Mijn ouders hebben mij laten dopen, toendertijd was dat nog heel normaal om te doen. In onze klas deden ook alle kinderen op vier na de communie, nu is dat eerder andersom gok ik. Ergens neem ik ze wel kwalijk dat ze me die keuze hebben opgelegd en niet zelf hebben laten kiezen. Als kind zie je de communie en het vormsel vooral als feest en 'vergeet' je al snel waar het daadwerkelijk om draait.

Achteraf had die hoempapa van mij absoluut niet gehoeven.


Hier ook zo. Ik was ook heel verbaasd toen ik uit huis ging en in een klein rotdorpje ging wonen. Stond opeens een vrouw van de kerk met een enveloppe met een acceptgiro achter in de tuin aan m'n deur te rammelen. :wow:

Ik vind het echt heel bijzonder dat je zulke dingen bij kinderen mag doen (wacht lekker tot ze volwassen zijn) en dat de kerk dan ook je adres updates krijgt enzo. Dat krijgen m'n zorg- en autoverzekeraar volgens mij nog nieteens.

Tegenwoordig worden vanwege de wet op de privacy adreswijzigingen niet meer doorgegeven aan kerkgenootschappen.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 09:47

Dat werdt wel eens tijd. Ik heb me echt verbaast hoe snel die altijd wisten dat je verhuist was (en ik ben heeeeel vaak verhuist). Echt belachelijk die propaganda die je dan in de bus krijgt om het zieltje (en de bankrekening) van de nieuwe inwoner te winnen. Als je gelooft dan weet je immers dat gebouw met dat hoge puntdak heus wel te vinden.

Kwa bewuste keus laat voor mij de Katholieke kerk enorm veel steken vallen. Voordat je goed en wel weet dat er zoiets is als een keuze zijn die doop, communie en vormsel al door je strot geduwd en sta je dus ruim voor je zelfstandige leeftijd al overal geregistreerd. Dat zou niet moeten mogen.

Toen ik enigreerdde heb ik me als ongelovig geregistreerd in mijn nieuwe land.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 11-11-20 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali
Berichten: 15195
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 09:48

Janneke2 schreef:
Citaat:
Ik denk dat de school een neutrale plek daarin moet zijn en dat geloof vrij weinig met normen en waarden te maken heeft (en ook daar weer - super raar om bepaalde normen en waarden te hebben omdat dat in een boek staat, niet omdat je het zelf logisch vind of je het van je ouders hebt geleerd.


Mohanas Gandhi, beter bekend als Mahatma, stelde dat ethiek de kern van ieder geloof is.
(De man was hindoe, maar had flink contact met met name christenen en moslims.)

Persoonlijk zou ik de mystiek benoemen als de kern, maar het Christendom kent het zogenaamde 'dubbele gebod'
"de Eeuwige liefhebben boven alles en je naaste als jezelf" - dus och, mystiek en ethiek gaan hand in hand.

Normen en waarden "omdat het in een boek staat" vind ik armoedig tot en met.
Feit is wel dat de bijbel (... dat betekent hetzij bibliotheek, hetzij 'dik boek'...) in talloze verhalen, gedichten, leefregels, vergelijking en wat al niet over dit soort zaken DISCUSSIËRT.

... daarstraks op het journaal |( |( een stel malloten dat nog nooit echt de bijbel heeft gelezen : het huwelijk wordt genoemd in de tien Woorden (geboden zijn het eigenlijk niet eens) - maar nadrukkelijk niet exclusief verplicht ofzo gesteld.
En kennelijk nooit gehoord van aartsvader Abraham met twee vrouwen, laat staan aartsvader Jacob met laten we zeggen vier vrouwen...
Of de liefde van Jonathan, die David hoger achtte dan de liefde van vrouwen....

Wat jij hier aanhaalt komt uit het Oude Testament.Sinds de komst van Jezus hebben we het Nieuwe Testament, waar Christenen dus in geloven en navolgen.

Janneke2

Berichten: 22876
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 10:25

Citaat:
Ik vind het echt heel bijzonder dat je zulke dingen bij kinderen mag doen (wacht lekker tot ze volwassen zijn) en dat de kerk dan ook je adres updates krijgt enzo. Dat krijgen m'n zorg- en autoverzekeraar volgens mij nog nieteens.
Citaat:
Tegenwoordig worden vanwege de wet op de privacy adreswijzigingen niet meer doorgegeven aan kerkgenootschappen.


Tot plm 1980 waren alle 33 genootschappen uit de wet op de kerkgenootschappen aangesloten op wat nu de gemeentelijke basisadministratie heet.
Verhuizingen werden dus automatisch doorgeven (en het spaarde de clubs een boel geld).
(Ik ben het debacle rond het opzetten van de kerkelijke administratie nog niet vergeten....)

Iedereen mag zeggen dat het over privacy gaat, maar het is veel ouder dan de huidige 'golf' aan privacywetgeving.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 10:55

Het maakt mij eigenlijk niet uit hoe oud het is, het was altijd mateloos irritant dus het lijkt me een goed ding dat dit niet meer zomaar kan.

smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 11:14

anjali schreef:
Shae schreef:

Hier ook zo. Ik was ook heel verbaasd toen ik uit huis ging en in een klein rotdorpje ging wonen. Stond opeens een vrouw van de kerk met een enveloppe met een acceptgiro achter in de tuin aan m'n deur te rammelen. :wow:

Ik vind het echt heel bijzonder dat je zulke dingen bij kinderen mag doen (wacht lekker tot ze volwassen zijn) en dat de kerk dan ook je adres updates krijgt enzo. Dat krijgen m'n zorg- en autoverzekeraar volgens mij nog nieteens.

Tegenwoordig worden vanwege de wet op de privacy adreswijzigingen niet meer doorgegeven aan kerkgenootschappen.


Ik ben per 1 september verhuisd en kreeg de brief dat ik hier ingeschrevenen was wel := heb gelijk een mail gestuurd dat ze me uit mochten schrijven en me uit geschreven bij sila.
Maar doorgeven wordt zeker nog gedaan

MarliesV

Berichten: 15242
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 11:24

anjali schreef:
Wat jij hier aanhaalt komt uit het Oude Testament.Sinds de komst van Jezus hebben we het Nieuwe Testament, waar Christenen dus in geloven en navolgen.


Dat vind ik een bijzondere uitspraak Anjali, daarmee suggereer je dat wij als Christenen niet het Oude Testament volgen maar alleen het nieuwe en dat er dus zaken in het oude staan waar we niet wat mee kunnen of willen of zelfs tegen zijn.

Dat klopt toch niet? Of bedoel je het niet zo?

Want het OT is voor mij als Christen net zo belangrijk of misschien nog wel belangrijker dan het NT. Het OT bevat de basis, de oorsprong en de aardvaderen waaruit het volk is voortgekomen en uiteindelijk ook Jezus.

Hooglied is 1 van de boeken uit het Oude Testament die bijvoorbeeld door de Jehova's niet wordt gelezen/is geschrapt uit de Bijbel.
Dit is een zeer 'pikant' boek over de mens en de liefde. Prachtig in mijn ogen maar niet heel kuis. Ook dat is de Bijbel en ook dat hoort voor mij bij de kerk.

rien10
Berichten: 14775
Geregistreerd: 01-06-10

Re: je geloof meegeven aan je kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 11:26

Als "je geloof meegeven" betekent dat homo's op scholen niet geaccepteerd worden , dan geef ik liever geen geloof mee aan kinderen.

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 11:27

rien10 schreef:
Als "je geloof meegeven" betekent dat homo's op scholen niet geaccepteerd worden , dan geef ik liever geen geloof mee aan kinderen.


Dat betekent het gelukkig niet :)

MarliesV

Berichten: 15242
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 11:29

rien10 schreef:
Als "je geloof meegeven" betekent dat homo's op scholen niet geaccepteerd worden , dan geef ik liever geen geloof mee aan kinderen.


Eens hoor!

Ik ben pro het geloof meegeven als je zelf gelooft, maar anti extremisme en extreme uitschieters.
Scholen die prediken dat homo's slecht zijn oid is voor mij een extreme en absoluut not done.

rien10
Berichten: 14775
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 11:30

MarliesV schreef:
rien10 schreef:
Als "je geloof meegeven" betekent dat homo's op scholen niet geaccepteerd worden , dan geef ik liever geen geloof mee aan kinderen.


Eens hoor!

Ik ben pro het geloof meegeven als je zelf gelooft, maar anti extremisme en extreme uitschieters.
Scholen die prediken dat homo's slecht zijn oid is voor mij een extreme en absoluut not done.

Ik vind alle geloven te veel
Verboden en geboden hebben.
Anti extremistische uitschieters is ook discutabel. Wat jij vind kunnen/mogen/moeten kan ik als vreselijk ervaren.

anjali
Berichten: 15195
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 11:40

MarliesV schreef:
anjali schreef:
Wat jij hier aanhaalt komt uit het Oude Testament.Sinds de komst van Jezus hebben we het Nieuwe Testament, waar Christenen dus in geloven en navolgen.


Dat vind ik een bijzondere uitspraak Anjali, daarmee suggereer je dat wij als Christenen niet het Oude Testament volgen maar alleen het nieuwe en dat er dus zaken in het oude staan waar we niet wat mee kunnen of willen of zelfs tegen zijn.

Dat klopt toch niet? Of bedoel je het niet zo?

Want het OT is voor mij als Christen net zo belangrijk of misschien nog wel belangrijker dan het NT. Het OT bevat de basis, de oorsprong en de aardvaderen waaruit het volk is voortgekomen en uiteindelijk ook Jezus.
Jij bent waarschijnlijk protestant. Ik ben R.K. en voornamelijk op het Nieuwe Testament gericht.
Hooglied is 1 van de boeken uit het Oude Testament die bijvoorbeeld door de Jehova's niet wordt gelezen/is geschrapt uit de Bijbel.
Dit is een zeer 'pikant' boek over de mens en de liefde. Prachtig in mijn ogen maar niet heel kuis. Ook dat is de Bijbel en ook dat hoort voor mij bij de kerk.

anjali
Berichten: 15195
Geregistreerd: 25-07-15

Re: je geloof meegeven aan je kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 11:42

@Marlies: mijn tekst is een beetje verkeerd beland.Had onderaan moeten staan. Ik zei dajt jij waarschijnlijk Protestant bent. Ik ben R.K. en voornamelijk op het Nieuwe Testament gericht.