je geloof meegeven aan je kind

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 13:41

Marie111 schreef:
Over de scholen. Wat zouden jullie ervan vinden dat er alleen maar openbare scholen zouden zijn, waar de Katholieke kinderen naar meneer pastoor gaan, protestantse kinderen naar de dominee, islamitische kinderen naar de Imam en de kinderen die 'niks' zijn naar humanistisch vormingsonderwijs?
Dus voor de "geloofsvorming" op school?

Dus alle kinderen naar dezelfde school, geen verzuiling meer. Het mooist zou natuurlijk zijn als kinderen zouden kunnen rouleren van aanbieder van de lessen. Dat is denk ik de beste manier om te leren met iedereen om te gaan.

Dat zou een slechte zaak zijn.

De dominee in het dorp waar ik vandaan kom verwoorde dat eens heel kort en krachtig: WIJ zijn de gemeenschap en laten we elkaar als katholieken en protestanten vinden in de overeenkomsten van ons geloof in plaats van ons af te zetten op de verschillen.

germie

Berichten: 26006
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 13:45

Gelovig opgevoed, op christeslijke school gezeten, belijdenis gedaan en daarna alles opgezegd.

Geloven kan prima buiten een kerk mocht je dat willen. Als ik kinderen zou hebben zouden ze niet naar de kerk gaan, maar misschien wel naar een christelijke school, dat zegt namelijk niets over geloven. Het zou gewoon een fijne school moeten zijn.

Ik ben verder wel blij dat ik al die verhalen geleerd heb, en dat dan blijkt dat ze veelal in grote lijnen ook echt gebeurd zijn. Ik vond een bezoek aan Israel, ook al ben je niet actief gelovig zeker de moeite waard.

Hutcherson

Berichten: 7381
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 13:47

996981 schreef:
Hutcherson schreef:
Eigenlijk vind ik dat kinderen onder de 18 niet in aanraking moeten komen met geloof.
Ik vind geloof moeilijk, want je gelooft in iets dat niet bewezen is en je (voor je gevoel) kracht geeft. Dat doet een placebo ook.
Anyway, als kinderen niet aan drank mogen zitten omdat het hun niet uitgegroeide hersenen aantast, vind ik ook dat er geen geloof 'opgedrongen' dan wel dat ze in een bepaalde richting worden geduwt, mogen worden omdat dit hun psyche en zelfbeeld kan veranderen.
Pas vanaf 18 jaar vind ik dat ze een keuze kunnen maken om het geloof te ontdekken en te kijken of en waar ze ergens thuishoren.

Het is natuurlijk makkelijk om je eigen geloof als ouder te stimuleren maar denk dat het mooier zou zijn om 18 jarigen meer te leren over de andere geloven zoals bv het boeddhisme.

Kinderen onder de 18 mogen geen alcohol, gokken, drugs, sigaretten en geloof. Gewoon blanko opvoeden en pas met 18 jaar daarin vrij laten.


“Gewoon blanco opvoeden” is een stuk moeilijker dan je denkt. Veel van onze huidige normen en waarden zijn gestoeld op het christelijke geloof. Dat is niet per definitie slecht.


Ik doel meer op: geen denkbeeldige almighty persoon en geen aanbidding daarvan of zichtbaar bidden etc. Gewoon niet het geloof bij je kind inprenten.

anjali
Berichten: 15151
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 13:50

Het geloof geeft een extra dimensie aan het leven.Dat er meer is dan de directe materiele wereld en je bankrekening.Want hoe dan ook zijn dat eindige zaken.

germie

Berichten: 26006
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: je geloof meegeven aan je kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:18

Blanco opvoeden is lastig, dat begint bijvoorbeeld al bij huisdieren of een milieunorm. Hou je van honden, dan leren kinderen dat er honden rondlopen. Hou je niet van dieren, dan leer je ze automatisch dat honden stinken zeg maar even (of in ieder geval dat honden 'vies' zijn).
Sommige mensen gaan niet in een diesel rijden omdat dat 'smerig' zou zijn, maar als je een fervent dieselrijder bent dan leer je je kinderen dat een diesel fijner rijdt.
Zo gaat dat ook met andere dingen.

Tink89
Berichten: 2943
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:20

anjali schreef:
Het geloof geeft een extra dimensie aan het leven.Dat er meer is dan de directe materiele wereld en je bankrekening.Want hoe dan ook zijn dat eindige zaken.


Uhm, ik geloof niet in god en ben niet religieus, maar mijn leven heeft echt wel meer dimensie da de directe materiële wereld hoor. Alsof je geen liefde, hoop, zingeving enz kunt hebben zonder de kerk?!?

anjali
Berichten: 15151
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:22

Tink89 schreef:
anjali schreef:
Het geloof geeft een extra dimensie aan het leven.Dat er meer is dan de directe materiele wereld en je bankrekening.Want hoe dan ook zijn dat eindige zaken.


Uhm, ik geloof niet in god en ben niet religieus, maar mijn leven heeft echt wel meer dimensie da de directe materiële wereld hoor. Alsof je geen liefde, hoop, zingeving enz kunt hebben zonder de kerk?!?

Jawel,maar dan is alles eindig.Stopt dan bij de dood.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:24

Wij zijn gelovig en houden onze kinderen niet buiten het geloof. Wordt ook lastig om voor elke kerkdienst oppas te zoeken en ze op de gang te zetten als we gaan bidden :')

Ze zitten ook op een christelijke school/KDV. We hebben hier in het dorp ook geen alternatief en het is de dichtstbijzijnde school dus voor ons helemaal prima. Als een christelijke school een dorp verderop was weet ik niet of ik koste wat kost een christelijke school had gewild, maar nu komt het mooi uit.

Kinderen blanco opvoeden lijkt me trouwens ook onmogelijk; iedereen geeft aan z’n kinderen de normen en waarden mee die hij belangrijk vindt, of ze nou christelijk zijn of niet. En die verschillen ook per gezin.

germie

Berichten: 26006
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: je geloof meegeven aan je kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:25

Ik geloof wel dat er meer is wat je nu niet rationeel kunt verklaren, en ja, bijbelverhalen zijn ook gebeurd, Jezus heeft echt geleefd, en was een belangrijk persoon. Maar sommige dingen zullen toch anders gegaan zijn.

nps
Berichten: 1986
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:31

Anjali, ik hecht ook meer waarde aan andere dingen de direct materiele wereld en m'n bankrekening. Dat heeft geen hol met geloof te maken. Net alsof je meteen een materialistische geldwolf ben als je niet gelooft.

Ik wil hier wel reageren vanuit een ander standpunt. Ik kom uit een totaal niet gelovig gezin (en familie) maar mijn zus heeft zich op latere leeftijd bekeerd. Ze haalt veel plezier en goede dingen uit de kerk maar waar ik veel moeite mee heb is dat haar kinderen voor mijn gevoel nooit oprecht een keuze kunnen maken. Ze weten simpelweg niet anders. Zijn opgegroeid met kinderen van de kerk, gaan naar school met de bijbel, bidden voor het eten... Zelfs de kleinste, die nog niet eens weet wat het inhoud. Ze komen nooit uit die bubbel en krijgen heel erg mee dat God ze kracht om de toffe dingen die ze doen te doen. Terwijl ze het toch echt helemaal zelf doen. Ik vind dat erg lastig.

We hebben een hele goede band, kunnen praten over alles (behalve het geloof ;)) en hebben vrijwel compleet dezelfde normen en waarden. Dat komt toch echt door onze opvoeding, gezond verstand en niet door de bijbel. Lang verhaal kort - ik denk dat je best ze kennis kan laten maken met het geloof maar dat je de keuze echt aan henzelf moet laten en je niet alleen maar moet beperken tot de bubbel van de kerk.

SoofO
Berichten: 368
Geregistreerd: 17-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:32

verootjoo schreef:
Wij zijn gelovig en houden onze kinderen niet buiten het geloof. Wordt ook lastig om voor elke kerkdienst oppas te zoeken en ze op de gang te zetten als we gaan bidden :')

Ze zitten ook op een christelijke school/KDV. We hebben hier in het dorp ook geen alternatief en het is de dichtstbijzijnde school dus voor ons helemaal prima. Als een christelijke school een dorp verderop was weet ik niet of ik koste wat kost een christelijke school had gewild, maar nu komt het mooi uit.

Kinderen blanco opvoeden lijkt me trouwens ook onmogelijk; iedereen geeft aan z’n kinderen de normen en waarden mee die hij belangrijk vindt, of ze nou christelijk zijn of niet. En die verschillen ook per gezin.


Ik ging zelf ook naar een christelijke middelbare school, omdat die dichtbij was. :+ Basisschool was ook christelijk..zijn mijn ouders ook. Ik geloofde al niet meer op de basisschool, heb eigenlijk nooit wat met het geloof gehad, ook al moest ik vroeger wel mee naar de kerk. Maar vond het wel handig om naar die middelbare school te gaan, aangezien wij sowieso al in the middle of nowhere woonden en die andere scholen een flink eind fietsen zouden zijn. Mijn broer is trouwens ook niet gelovig, mijn ouders gaan nog wel steeds naar de kerk.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:34

Maar nps, dat werkt toch twee kanten op? Jouw kinderen (als je die hebt) kennen God niet dus die kunnen dan net zo min een onderbouwde keuze maken. Of moeten zelf actief op zoek gaan als ze dat willen.

Je moet het op latere leeftijd toch zelf doen. Elk kind kan er later zelf voor kiezen om belijdenis te doen van het geloof/te laten dopen. Dat is de oprechte keuze die je kan en mag maken.

Christiene
Berichten: 7732
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:38

Alleen christelijke basisschool gezeten thuis was niks christelijk. Alleen bij een of 2 families is het geloof echt aanwezig. Dankzij de basisschool weet ik er genoeg van.wel handig als ze ooeens bidden aan tafel of pinksteren willen vieren ect weet je er genieg van af.


Ben nooit na de kerk geweest na de basisschool ( met name met kerst vieren was dat).op een begrafenis of bruiloft na .

Mijn ouders deden het bewust zo omdat mijn opa en oma gescheiden zijn door het geloof vroeger. Een fing na een andere kerk of geloof. De andere was er zo klaar mee dat die nergens meer bij zat daarna.

Diane_

Berichten: 1985
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:47

Interessant topic. Ik ben zelf wel gelovig (protestants) opgevoed en vind het zijn voor- en nadelen hebben. Zo heb ik echt wakker gelegen van het idee dat ik niet in de hemel zou komen of, als ik wel in de hemel zou komen, ik voor altijd zou blijven bestaan. Vond dat een vreselijk eng idee, dat ik ‘tot in de eeuwigheid’ daar zou blijven. Daarbij vond ik toch veel mensen wat hypocriet, was onze kerk mijn inziens veel te weinig bezig met zorgen voor de aarde -het milieu- en wordt praktiserende homoseksualiteit nog steeds niet geaccepteerd. Zelfs dingen als yoga of mindfulness vinden ze al discutabel. Ook wel steun uit gehaald, maar sinds mijn 20e toch niet meer gelovig. Ik sta niet achter de bijbel en wil die niet actief meegeven aan mijn kind. Overigens interpreteert iemand als Eckhart Tolle de bijbel veel minder letterlijk en kan ik me daar wél in vinden. Eerder dacht ik altijd wel een christelijke basisschool te kiezen, inderdaad ivm die normen en waarden, maar dat kan je ook prima aan je kind meegeven buiten school om.
Mochten mijn kinderen toch interesse hebben in een bepaalde godsdienst: daar zijn ze volledig vrij in. Vrijwel onze hele omgeving is christelijk, dus mogelijkheden genoeg om daar kennis mee te maken.

Ik wil nog even toevoegen dat ik weet dat er ook meer openminded en andere kerken zijn, maar de christelijke school hier is dat niet. Daarbij geloof ik niet meer in een God buiten onszelf, dus wil ik niet dat mijn kind(eren) dat wel meekrijgen.
Laatst bijgewerkt door Diane_ op 10-11-20 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

nps
Berichten: 1986
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:48

verootjoo schreef:
Maar nps, dat werkt toch twee kanten op? Jouw kinderen (als je die hebt) kennen God niet dus die kunnen dan net zo min een onderbouwde keuze maken. Of moeten zelf actief op zoek gaan als ze dat willen.

Je moet het op latere leeftijd toch zelf doen. Elk kind kan er later zelf voor kiezen om belijdenis te doen van het geloof/te laten dopen. Dat is de oprechte keuze die je kan en mag maken.


Daar heb je een goed punt. Mocht ik kinderen krijgen kunnen dan mogen ze echter op geheel eigen initiatief God leren kennen (of niet). Desnoods via mijn zus. Zij is pas na haar 20e bekeerd, dan maak je denk ik een véél bewustere keuze dan wanneer het geloof je met de paplepel is ingegoten en je je hele (sociale) leven alleen maar met geloofsgenoten in aanraking ben geweest.
Laatst bijgewerkt door nps op 10-11-20 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Berichten: 22797
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:48

Ik hoop maar dat mijn kinderen en kleinkinderen zich nergens mee opgescheept voelen...
Nu ja, 'geloof is een gave', wat mij betreft aangeboren ofzo. En ik heb dat van harte voorgeleefd, uitgelegd en over gepraat.
Dat laatste is keihard nodig, want er zijn nogal wat mensen die niet zo zeer 'niets van godsdienst weten', maar vooral denken dat de ouderwetse, extreme ideeën het een en het al zijn.
Verder kom ik in kringen waar de bijbel geldt als een springlevend boek.
Klein voorbeeld : Schepping in zes dagen : ja, mooi gedicht. Not to mention dat 1 hoofdstuk later een totaal ander scheppingsverhaal staat, wat mij betreft is dat een manier om te zeggen dat we ECHT NIET in de bijbel hoeven te lezen om Darwin onderuit te halen ofzo...
Beide scheppingsverhalen zijn zeer de moeite waard - en dat ze er samen staan betekent een enorme diversiteit en veelstemmingheid. (En zo komt de kerk helaas maar zelden ter sprake...)

En al maanden roep ik over de corona regels 'dat de letter van de wet niet zo geweldig is, maar de geest van de wet doet leven'.
En dat 'er vreugde in de hemel is', als Fox news eindelijk eens "de alternatieve feiten van Trump" niet meer onverkort uitzendt. (Het hele citaat luidt "... als de zondaar zich bekeert." Ik wil nog wel eens antwoorden met ' maar ik voel mij de broer van de verloren zoon'.)

Waar ik tegelijkertijd wel voor voel is het idee van de Wederdopers: ga eerst tijdens je puberteit (... daar is die voor...) in goed plaatselijk jargon 'rumspringen', en uitsluitend als mondig, ervaren mens kun je de keuze maken om verder met het christendom (of welke religie dan ook) te gaan.

Maar de vraag was:
"Nu na alle media berichten mbt geloof vraag ik mezelf plots af Moet je je kind daar nog wel mee opschepen?
Juist de positive dingen spreken ons er wel van aan ,maar de negative dingen zoals jongeren die een leraar vermoorden omdat hun god beledigd word...."
... ik zou zeggen dat God niet te beledigen is.
En dat white supremacy ook een rol speelt.

Als calviniste zie ik een duidelijke rol voor dingen die je 'offer' zou kunnen noemen - maar niet omdat de Eeuwige dat nodig zou hebben. (Die heeft alles al....) Het is veel meer een spirituele training voor mij als mens.
En ipv offeren en eren het tegenovergestelde: beledigen - daar wordt de Eeuwige echt niet minder van.
Blijft staan dat ook ik het als mens niet leuk vind, als iemand smadelijk schrijft over mijn religie.
Wat dat betreft heeft de islam de afgelopen eeuwen stevige klappen gekregen van met name het christendom. :o
Geert Wilders heeft het haatzaaien echt niet uitgevonden :o :o
.... of van een vreemde, de kerkgeschiedenis heeft het allemaal al aangereikt. :o :o :o
En daar ben ik het dan radicaal niet mee eens - ik zal mij er wel toe moeten verhouden.

Dus niets te kop in het zand, de dingen bij de naam noemen. DE manier om van je kinderen weerbare burgers te maken.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 10-11-20 15:07, in het totaal 2 keer bewerkt

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 15:02

Ik ben katholiek opgevoed en heb op een katholieke basisschool gezeten. Ikzelf vond het verschrikkelijk. Hierin had ik geen keuze. Dat kwam meer vanuit de school dan ouders.

Als je niet de communie of vormsel deed hoorde je er niet bij. Gewoon heerlijk buitegesloten door die o zo goedaardige gelovigen. Bijbel mocht ik absoluut niet in twijfel trekken. En als ik tegenstrijdige dingen aanwees had ik een grote mond. Dat ik in eerste instantie niet het vormsel wilde doen had ook best wel wat gevolgen. Ik moest nog steeds bijbel les volgen maar kreeg een schuin oog vanuit de leeraar en medeleerlingen naar mij toe. Niet lang nadat ik mijn keuze bekend maakte werden mijn moeder en ik bij zon hulpmoeder op het matje geroepen op de koffie gevraagd. Compleet zitten guilttrippen dat ik toch wel het vormsel moest doen. Bah

Daarnaast werden andere geloven zo goed als niet besproken. Alleen hoeveel beter "ons geloof was"

Na het hele basisschool debakel heb ik jaren met een tik rond gelopen. Pure zelfhaat en verachting. Waarom? Ik ben homo. En homo's zijn slecht/vies en horen niet in de hemel. Het voelde voor mij zo smerige om homogevoelens te hebben want ja dat werd mij immers aangeleerd. En een goede katholiek is niet homo. Van mijn tante die lesbisch was mocht het niet eens uitgesproken worden dat zij op vrouwen viel.


Dus nee mijn kinderen krijgen het geloof niet mee. Zullen ook niet naar een school gaan met een gelovige achtergrond. Wel zal ik ze stimuleren om verschillende geloven te onderzoeken om te kijken of iets eventueel bij ze past. Maar ik zal ze vooral naasten liefde aanleren. Wat een hoop gelovigen ook in deze tijd lekker links laten liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 15:05

Hutcherson schreef:
Eigenlijk vind ik dat kinderen onder de 18 niet in aanraking moeten komen met geloof.

Ik zie dat liever andersom: geloof zou juist voor kinderen moeten zijn (wel eerst even opschonen natuurlijk) en boven de 18 moet je er weg van blijven want dan kunnen er schadelijke dingen gebeuren:
With or without religion, good people can behave well and bad people can do evil; but for good people to do evil — that takes religion.

Je kan een geloof op dezelfde manier gebruiken als sprookjesverhalen: leer kinderen er iets mee dat je ze mee wilt geven in hun verdere leven. Vanaf hun 18e hebben ze stemrecht, mogen ze alcohol kopen en in een auto rijden: dan hoop ik dat ze genoeg kennis en inzicht hebben opgebouwd dat ze de juiste beslissingen al kunnen nemen of weten hoe ze steun kunnen krijgen en vragen. Dan zou een geloof niet meer nodig zijn.

(fijn voor de mensen die er steun en saamhorigheid uit halen, maar ik denk dat je dat ook uit een andere vereniging had kunnen halen waar mensen elke zondag bij elkaar komen om gewoon samen te zijn en over het leven na te denken: jammer genoeg wordt dat alleen binnen een geloof aangeboden).

Diane_

Berichten: 1985
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 15:09

enzino schreef:
(...)

(fijn voor de mensen die er steun en saamhorigheid uit halen, maar ik denk dat je dat ook uit een andere vereniging had kunnen halen waar mensen elke zondag bij elkaar komen om gewoon samen te zijn en over het leven na te denken: jammer genoeg wordt dat alleen binnen een geloof aangeboden).


Spijker op zijn kop wat mij betreft. Ik denk ook dat veel mensen op zoek zijn naar zoiets tegenwoordig. Die saamhorigheid, maar dan zonder geloof.

Marie111
Berichten: 4675
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 15:13

ikke schreef:
Marie111 schreef:
Over de scholen. Wat zouden jullie ervan vinden dat er alleen maar openbare scholen zouden zijn, waar de Katholieke kinderen naar meneer pastoor gaan, protestantse kinderen naar de dominee, islamitische kinderen naar de Imam en de kinderen die 'niks' zijn naar humanistisch vormingsonderwijs?
Dus voor de "geloofsvorming" op school?

Dus alle kinderen naar dezelfde school, geen verzuiling meer. Het mooist zou natuurlijk zijn als kinderen zouden kunnen rouleren van aanbieder van de lessen. Dat is denk ik de beste manier om te leren met iedereen om te gaan.

Dat zou een slechte zaak zijn.

De dominee in het dorp waar ik vandaan kom verwoorde dat eens heel kort en krachtig: WIJ zijn de gemeenschap en laten we elkaar als katholieken en protestanten vinden in de overeenkomsten van ons geloof in plaats van ons af te zetten op de verschillen.


Ik geloof dat ik niet helemaal duidelijk was.

Ik bedoel dat iedereen dus naar dezelfde neutrale school gaat. Ouders die graag willen dat hun kinderen iets meekrijgen op school van het 'geloof' dat zij belijden _kunnen_ hun kinderen opgeven voor lessen in die richting. Eigenlijk is dat er nu ook al op openbare scholen.

Ouders hoeven dan niet meer te kiezen voor een school in een bepaalde richting, maar kunnen dan gaan kiezen op onderwijsmethode. Jenaplan, Montessori, "klassiek", afstand, etc.

Als kinderen dan ook nog kunnen wisselen, zou dat helemaal mooi zijn. Want wat is mis met wat meekrijgen van RK, protestants, Islam, Joods, etc.? Want om ergens een mening over te kunnen vormen, moet je je er wel eerst in kunnen verdiepen.

En dat jijzelf een slechte ervaring met een dominee hebt, wil toch niet zeggen dat alle voorgangers van alle kerken zo zijn?

Janneke2

Berichten: 22797
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 15:15

Marie111 schreef:
Over de scholen. Wat zouden jullie ervan vinden dat er alleen maar openbare scholen zouden zijn, waar de Katholieke kinderen naar meneer pastoor gaan, protestantse kinderen naar de dominee, islamitische kinderen naar de Imam en de kinderen die 'niks' zijn naar humanistisch vormingsonderwijs?
Dus voor de "geloofsvorming" op school?

Dus alle kinderen naar dezelfde school, geen verzuiling meer. Het mooist zou natuurlijk zijn als kinderen zouden kunnen rouleren van aanbieder van de lessen. Dat is denk ik de beste manier om te leren met iedereen om te gaan.

Ik ben een groot voorstander van openbaar onderwijs, waar ook nu idd wel mensen van verschillende kerken / geloven mogen spreken over het geloof, maar verder ook niet.
Er is ook toestemming van de ouders nodig.

Maar de verzuiling zit diep in Nederland (... en tegelijkertijd houd ik van veelkleurigheid...)
"en als je op het Binnenhof 'artikel 23 van de grondwet' zegt, geeft niemand thuis".

(Ooit lag half Nederland stil omdat 'de schoolstrijd' woedde, artikel 23 werd de uitkomst - en ik denk dat het artikel er nog lang blijft staan....)

Janneke2

Berichten: 22797
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 15:23

Citaat:
fijn voor de mensen die er steun en saamhorigheid uit halen


;)
Welkom in Nederland.
Nederland ligt aan de grote rivieren en in die klei zit calvinisme.
Daar kun je natuurlijk steun uit halen, maar wie onder andere de Nederlandse literatuur wat kent weet dat er ook nog WERK is dat gedaan moet worden, vermaningen en geboden.

(Het geeft niet als je er weinig van weet, maar dan is een mening soms wat gewrongen.)

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 15:25

Hutcherson schreef:
Ik doel meer op: geen denkbeeldige almighty persoon en geen aanbidding daarvan of zichtbaar bidden etc. Gewoon niet het geloof bij je kind inprenten.

Yeah, that’s not how this works. Om te beginnen is God voor christenen niet denkbeeldig. Ten tweede hoort bidden (en bijbellezen) gewoon bij het dagelijks leven. Ieder geeft zijn kind zijn eigen normen en waarden mee en voor christenen (en mensen van andere geloven, overigens) is dat inclusief geloof, want dat is gewoon niet iets dat je op het nachtkastje laat liggen.
Laat ieder zijn kind opvoeden zoals hij dat wil.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 15:26

nps schreef:
verootjoo schreef:
Maar nps, dat werkt toch twee kanten op? Jouw kinderen (als je die hebt) kennen God niet dus die kunnen dan net zo min een onderbouwde keuze maken. Of moeten zelf actief op zoek gaan als ze dat willen.

Je moet het op latere leeftijd toch zelf doen. Elk kind kan er later zelf voor kiezen om belijdenis te doen van het geloof/te laten dopen. Dat is de oprechte keuze die je kan en mag maken.


Daar heb je een goed punt. Mocht ik kinderen krijgen kunnen dan mogen ze echter op geheel eigen initiatief God leren kennen (of niet). Desnoods via mijn zus. Zij is pas na haar 20e bekeerd, dan maak je denk ik een véél bewustere keuze dan wanneer het geloof je met de paplepel is ingegoten en je je hele (sociale) leven alleen maar met geloofsgenoten in aanraking ben geweest.


Ik denk dat het net zo goed een bewuste keuze is om je te bekeren als je er al op jonge leeftijd mee in aanraking komt :)
Een belijdenis afleggen of je laten dopen doe je niet zomaar, daar gaat heel wat aan vooraf zoals gesprekken en bijbelstudies. Dat doe je niet zonder bewustzijn. In onze kerk iig niet, daar wordt wel ‘getoetst’ of het een bewuste keuze is. Idem dito met je kind laten dopen, dat kan ook niet alleen omdat het wel een mooie plechtigheid is.

Diane_

Berichten: 1985
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 15:26

Janneke2 schreef:
Citaat:
fijn voor de mensen die er steun en saamhorigheid uit halen


;)
Welkom in Nederland.
Nederland ligt aan de grote rivieren en in die klei zit calvinisme.
Daar kun je natuurlijk steun uit halen, maar wie onder andere de Nederlandse literatuur wat kent weet dat er ook nog WERK is dat gedaan moet worden, vermaningen en geboden.

(Het geeft niet als je er weinig van weet, maar dan is een mening soms wat gewrongen.)


Deze begrijp ik niet? Uit mijn eigen omgeving ken ik tal van mensen die steun halen uit hun kerkelijke netwerk.