je geloof meegeven aan je kind

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 15:28

Ik dacht altijd neutraal/blanco te zijn opgevoed, bleek niet zo te zijn. Niemand in onze omgeving ging naar de kerk. Er was geen God, Jezus is een sprookjesfiguur, gelovigen zijn gehersenspoeld, hypocriet en bekrompen.
Dus eigenlijk best wel radicaal (en m.i net zo bekrompen gedacht als de andere kant op ;) ).
Voor mij waren christenen lange tijd echt een soort andere diersoort ofzo :+ Terwijl we toch echt allemaal als mens worden geboren, de een in een gelovig nest, de ander niet. Maar in wezen hetzelfde, niet beter of slechter dan de ander.
(Ik wist ook helemaal niet dat er een verschil is tussen religie (regels, allerlei dingen moeten en vooral ook heel veel dingen niet mogen) en geloof.)
Nou kan ik zelf wel kritisch nadenken en bovenstaande was nooit zo’n issue, ik liet mijzelf daar nooit zo over uit. Op de middelbare school (‘Bijzonder neutraal onderwijs’ opgezet door hooggeplaatst Philips personeel wat hun bloedjes van kinderen niet op katholiek of protestant onderwijs wilde) werd het feit dat ik geen enkele basis had meegekregen echt wel een gemis, met name bij het vak Kunstgeschiedenis. Zoveel symboliek en betekenis waar ik helemaal niets van begreep en waar ik echt een inhaalslag te maken had tov veel van m’n klasgenoten.
Ik ben uiteindelijk zelf op onderzoek uitgegaan, heb daar een hele hoop van geleerd (en nog steeds) en hoop m’n eigen kinderen wat meer basis te kunnen meegeven. Wat ze daar dan mee doen moeten ze zelf weten.

edit: typo
Laatst bijgewerkt door Klijntje op 10-11-20 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

AnnaXBoy

Berichten: 470
Geregistreerd: 05-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 15:41

Laat ik even beginnen met: ik ben absoluut niet gelovig. Wel ben ik katholiek opgevoed. Ik woon in een dorp dus ga je al snel met iedereen mee. Ik zat ook op een katholieke basisschool (overigens was ik me daar niet bewust van toen) en een paar keer per jaar gingen we naar de kerk. Meestal met Pasen en kerst.

Ik heb het niet positief ervaren. Vooral de keren dat we naar de kerk moesten, voor de rest deden we niet veel met het geloof. Mijn ouders verplichten mij om mee te gaan terwijl ik het daar zo oersaai vond. Die verhalen deden me niks, als jong kind ben je daar sowieso niet mee bezig, maar op latere leeftijd vond ik het gewoon totaal niet interessant. Ik ben nu 24 en pas de laatste jaren accepteerden mijn ouders dat ik niet meer mee ging die paar keer in het jaar. Daarvoor was het eigenlijk een verplichting.

De normen en waarden die je leert, leer je ook in de maatschappij. Niet per se van een geloof. Ik denk wel dat het goed is dat je op de basisschool de basis leert van religies, maar dan ook meerdere. Ik heb op school alleen geleerd over het christendom en een beetje de islam, maar daar hielt het ook wel mee op.

TS, in mijn ogen kan je je kinderen best vertellen over je geloof. Maar daar zou ik ze dus niet te veel in mee nemen. Een keertje naar de kerk is heus wel interessant, maar ga je kinderen geen dingen opleggen. Laat de keuze bij hen liggen als ze wat ouder zijn.

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 15:42

Diane_ schreef:
enzino schreef:
(...)

(fijn voor de mensen die er steun en saamhorigheid uit halen, maar ik denk dat je dat ook uit een andere vereniging had kunnen halen waar mensen elke zondag bij elkaar komen om gewoon samen te zijn en over het leven na te denken: jammer genoeg wordt dat alleen binnen een geloof aangeboden).


Spijker op zijn kop wat mij betreft. Ik denk ook dat veel mensen op zoek zijn naar zoiets tegenwoordig. Die saamhorigheid, maar dan zonder geloof.

Dat is wat ik al sinds jonge leeftijd samen met mijn zoon doe: filosoferen. Hij vindt het geweldig interessant om verder te denken dan alleen wat informatie in een boek of wat een ander hem probeert wijs te maken.

nps
Berichten: 1986
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 15:43

verootjoo schreef:
nps schreef:

Daar heb je een goed punt. Mocht ik kinderen krijgen kunnen dan mogen ze echter op geheel eigen initiatief God leren kennen (of niet). Desnoods via mijn zus. Zij is pas na haar 20e bekeerd, dan maak je denk ik een véél bewustere keuze dan wanneer het geloof je met de paplepel is ingegoten en je je hele (sociale) leven alleen maar met geloofsgenoten in aanraking ben geweest.


Ik denk dat het net zo goed een bewuste keuze is om je te bekeren als je er al op jonge leeftijd mee in aanraking komt :)
Een belijdenis afleggen of je laten dopen doe je niet zomaar, daar gaat heel wat aan vooraf zoals gesprekken en bijbelstudies. Dat doe je niet zonder bewustzijn. In onze kerk iig niet, daar wordt wel ‘getoetst’ of het een bewuste keuze is. Idem dito met je kind laten dopen, dat kan ook niet alleen omdat het wel een mooie plechtigheid is.


Ik weet eerlijkgezegd niet hoe dat bij haar kerk zit qua handelingen. Wel worden haar kinderen vanaf jongsafaan meegesleept naar de kerk, ze weten simpelweg niet anders. Ze gaan daar dan leuk knutselen enzo (en ik denk dan ook, dat kan toch overal maar goed ;)). De jongste moet ook bidden (dies nu 3) terwijl ze totaal niet weet wat het inhoudt. Ze gaan naar een behoorlijk gelovige school. Vrijwel alles, zelfs hobbymatig vind plaats via kerk of iets kerkelijks. Op jongere leeftijd kan je die keuze helemaal nog niet bewust maken denk ik. Als je dan je hele leven "beperkt" bent tot 1 soort mensen en bij vrijwel alles, van school tot hobby, altijd maar in alles geloof hebt gehad geloof ik niet dat de keuze helemaal vrij is.

Overigens dank voor je antwoorden, fijn om zo gedachtes uit te wisselen.

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 15:45

nps schreef:
Ik weet eerlijkgezegd niet hoe dat bij haar kerk zit qua handelingen. Wel worden haar kinderen vanaf jongsafaan meegesleept naar de kerk, ze weten simpelweg niet anders. Ze gaan daar dan leuk knutselen enzo (en ik denk dan ook, dat kan toch overal maar goed ;)). De jongste moet ook bidden (dies nu 3) terwijl ze totaal niet weet wat het inhoudt. Ze gaan naar een behoorlijk gelovige school. Vrijwel alles, zelfs hobbymatig vind plaats via kerk of iets kerkelijks. Op jongere leeftijd kan je die keuze helemaal nog niet bewust maken denk ik. Als je dan je hele leven "beperkt" bent tot 1 soort mensen en bij vrijwel alles, van school tot hobby, altijd maar in alles geloof hebt gehad geloof ik niet dat de keuze helemaal vrij is.

Overigens dank voor je antwoorden, fijn om zo gedachtes uit te wisselen.


Natuurlijk kunnen ze elders ook knutselen. Maar waarom zou je ze ergens anders naartoe brengen om te knutselen als je zelf in hetzelfde gebouw in de kerk zit?

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 15:48

ikke schreef:
Marie111 schreef:
Over de scholen. Wat zouden jullie ervan vinden dat er alleen maar openbare scholen zouden zijn, waar de Katholieke kinderen naar meneer pastoor gaan, protestantse kinderen naar de dominee, islamitische kinderen naar de Imam en de kinderen die 'niks' zijn naar humanistisch vormingsonderwijs?
Dus voor de "geloofsvorming" op school?

Dus alle kinderen naar dezelfde school, geen verzuiling meer. Het mooist zou natuurlijk zijn als kinderen zouden kunnen rouleren van aanbieder van de lessen. Dat is denk ik de beste manier om te leren met iedereen om te gaan.

Dat zou een slechte zaak zijn.

De dominee in het dorp waar ik vandaan kom verwoorde dat eens heel kort en krachtig: WIJ zijn de gemeenschap en laten we elkaar als katholieken en protestanten vinden in de overeenkomsten van ons geloof in plaats van ons af te zetten op de verschillen.

Ik ben meer voor afschaffing en dan inderdaad alleen maar openbare scholen.
Iemand die naar een kerk of moskee wil, doet dat maar in zijn/haar vrije tijd.
(De ander gaat bijv. naar muziekles en de derde naar voetbal ofzo :) )
De maatschappij en zijn normen zouden voor Iedereen gelijk moeten zijn.

Kidde
Berichten: 3458
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 15:58

Nezzie schreef:
kwita schreef:
Waar heeft blijheid gezeten, De paus heeft toch ook onlangs gezegd dat de lhbters een gezin mogen vormen.....en ik denk dat onze kinderen dat echt wel meekrijgen met hun klasgenoot met 2 mama's en de andere heeft 2 papa's....het zijn stuk voor stuk leuke personen dus dat heeft niets te maken met geloof!


Want omdat de paus dat nu heeft gezegd is homofobie binnen het geloof niet meer een ding?
https://www.trouw.nl/politiek/slob-homoseksualiteit-afkeuren-mag-zolang-scholen-zorgen-voor-een-veilig-leerklimaat~beb24246/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F Bericht nog van vandaag, dat er scholen zijn die ouders een verklaring laten tekenen dat ze tegen homoseksualiteit zijn voor dat hun kinderen daar naar school mogen.

Mijn ouders zijn beide via een geloof opgevoed (1 protestant, 1 katholiek) maar geloven zelf niet meer sinds ze ongeveer 20 waren. In onze jeugd hebben ze ons wel meegenomen naar diensten bij verschillende kerken, zodat we wisten wat het was, wat er aan verschillende stromingen bestond en we zelf eventueel een keuze konden maken als we ons er wel door aangetrokken voelden.


Niet dat het heel erg ter zake doet, maar ik weet niet of je het stuk hebt gelezen? Daar staat namelijk in dat het over reformatorische scholen gaat. Daar heeft de paus niet zo veel mee te maken natuurlijk.

elizabeth85
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 15:59

Voor ons is geloof erg belangrijk. Ik voel mij omringt de de liefde van God en hij geeft ons de moed om door te gaan ook in hele zware verdrietige tijden. Ook onze kinderen worden gelovig opgevoed. Maar dat betekend zeker niet dat ze in een gelovig kringetje opgevoed worden. Juist heel bewust niet. Iedereen is hier welkom wie of hoe je ook bent. En laten iedereen in waarde. Over alles is een gesprek mogelijk met onze omgeving, ook met onze kinderen, dat betekend niet dat we het altijd met iedereen eens zijn maar we kunnen er respectvol een gesprek over voeren en verschillende meningen kunnen naast elkaar bestaan en we kunnen in vrede naast en met elkaar leven. Al onze kinderen zijn positief met het geloof bezig, heb en christelijke en onchristelijke vrienden.

Overigens over de scholen... onze dochter zit op een openbare school ( speciaal onderwijs), en daar wordt zeker de evolutie theorie geleerd, over de transformatie van mens tot aan enzo... Dus zo openbaar is dat niet. Dat is overigens met veel meer dingen zoals het jeugdjournaal e.d..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 16:02

Zowel partner als ik zijn Christelijk opgevoed. Wij hebben onze dochter zeer bewust niet gedoopt. Het hoort een vrije keuze te zijn en niet 1 dat wordt opgelegd door de ouders. Moest ze Christelijk worden (of een ander geloof) kan dopen altijd nog. Het omgekeerde kan niet

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 16:02

Marie111 schreef:
Over de scholen. Wat zouden jullie ervan vinden dat er alleen maar openbare scholen zouden zijn, waar de Katholieke kinderen naar meneer pastoor gaan, protestantse kinderen naar de dominee, islamitische kinderen naar de Imam en de kinderen die 'niks' zijn naar humanistisch vormingsonderwijs?
Dus voor de "geloofsvorming" op school?

Dus alle kinderen naar dezelfde school, geen verzuiling meer. Het mooist zou natuurlijk zijn als kinderen zouden kunnen rouleren van aanbieder van de lessen. Dat is denk ik de beste manier om te leren met iedereen om te gaan.

In Finland werkt het scholensysteem ook zo. Je kind gaat automatisch naar de dichtstbijzijnde school en heeft als het ware het recht om onderwijs te krijgen dat aansluit bij het geloof dat thuis wordt beoefend.
Enerzijds is het een mooi systeem, kinderen van alle achtergronden komen bij elkaar samen. In de praktijk is het soms lastig, omdat iedereen andere feesten en normen en waarden hanteert.

Met als gevolg dat er kinderen tijdens de gastles dans aan de kant zitten omdat dans als uiting niet is toegestaan, thuis gehouden worden tijdens de kerstviering, niet mee kunnen doen met de knutselactiviteit omdat het onderwerp niet aansluit bij het geloof, ...

Nu wil ik niet stellen omdat sommige scholen het logistiek niet even handig inrichten (alhoewel de school waarbij ik dit heb meegemaakt het echt wel netjes aanpakt) het systeem maar verkeerd is, maar de keuzevrijheid die we in Nederland hebben omtrent scholen is er wel een die ik persoonlijk erg op prijs stel. Ook omdat je op deze manier een keuze kunt maken in de mate waarop je kind het geloof meekrijgt.

anjali
Berichten: 15150
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 16:07

DeMolenhoek schreef:
Zowel partner als ik zijn Christelijk opgevoed. Wij hebben onze dochter zeer bewust niet gedoopt. Het hoort een vrije keuze te zijn en niet 1 dat wordt opgelegd door de ouders. Moest ze Christelijk worden (of een ander geloof) kan dopen altijd nog. Het omgekeerde kan niet

Jawel,je kunt je laten uitschrijven.

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: je geloof meegeven aan je kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 16:10

Het is ook niet zo dat als je gedoopt bent, je niet meer kunt kiezen voor iets anders ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 16:12

anjali schreef:
DeMolenhoek schreef:
Zowel partner als ik zijn Christelijk opgevoed. Wij hebben onze dochter zeer bewust niet gedoopt. Het hoort een vrije keuze te zijn en niet 1 dat wordt opgelegd door de ouders. Moest ze Christelijk worden (of een ander geloof) kan dopen altijd nog. Het omgekeerde kan niet

Jawel,je kunt je laten uitschrijven.


Ok, fijn om te weten. Dank je.

Blue_Eyes: Dat weet ik. Maar als ze gelovig wordt wil ik dat dit volledig haar eigen keuze is vanaf de eerste moment :)

nps
Berichten: 1986
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 16:19

Blue_Eyes schreef:
nps schreef:
Ik weet eerlijkgezegd niet hoe dat bij haar kerk zit qua handelingen. Wel worden haar kinderen vanaf jongsafaan meegesleept naar de kerk, ze weten simpelweg niet anders. Ze gaan daar dan leuk knutselen enzo (en ik denk dan ook, dat kan toch overal maar goed ;)). De jongste moet ook bidden (dies nu 3) terwijl ze totaal niet weet wat het inhoudt. Ze gaan naar een behoorlijk gelovige school. Vrijwel alles, zelfs hobbymatig vind plaats via kerk of iets kerkelijks. Op jongere leeftijd kan je die keuze helemaal nog niet bewust maken denk ik. Als je dan je hele leven "beperkt" bent tot 1 soort mensen en bij vrijwel alles, van school tot hobby, altijd maar in alles geloof hebt gehad geloof ik niet dat de keuze helemaal vrij is.

Overigens dank voor je antwoorden, fijn om zo gedachtes uit te wisselen.


Natuurlijk kunnen ze elders ook knutselen. Maar waarom zou je ze ergens anders naartoe brengen om te knutselen als je zelf in hetzelfde gebouw in de kerk zit?


Omdat ze dan ook eens met mensen buiten de kerk / het geloofsysteem in aanraking komen? Lijkt me best gezond voor de algemene ontwikkeling...

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 16:20

Janneke2 schreef:
Nu ja, 'geloof is een gave', wat mij betreft aangeboren ofzo.

Welnee, hoe kom je daar nou bij, niemand is geboren met wat voor geloof dan ook, dat moet je met de paplepel door je strot geduwd krijgen.

Hannanas
Berichten: 13026
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: je geloof meegeven aan je kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 16:27

Hehe dat sluit mooi aan bij de uitspraak van Tijs van den Brink (programma eo adieu God) als antwoord op de vraag van Theo Maassen of Tijs zou geloven als hij er niet mee was opgegroeid. Antwoord Tijs: “dat denk ik misschien niet”.

MarliesV

Berichten: 15213
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 16:28

Kuggur schreef:
Janneke2 schreef:
Nu ja, 'geloof is een gave', wat mij betreft aangeboren ofzo.

Welnee, hoe kom je daar nou bij, niemand is geboren met wat voor geloof dan ook, dat moet je met de paplepel door je strot geduwd krijgen.


Goedgelovig is wel aangeboren bij sommige mensen :P

Door de strot geduwd ben ik het niet mee eens. Er zijn ook mensen die op latere volwassen leeftijd voor het geloof kiezen, zonder dat ze hier in hun opvoeding iets van mee hebben gekregen.

Wat zijn sommige mensen toch zwart/wit, als je je kind meeneemt naar de kerk op zondagochtend betekend toch niet dat ze verder niets meekrijgen van de rest van de wereld.

Mijn ouders namen mij ook mee naar de kerk, maar ik heb daar wel mijn eigen keuzes in kunnen en mogen maken. Ik heb ook mij verdiept in de loop der jaren in andere vormen van geloof en ook contact met mensen die niet geloven of zelfs anti zijn. De wereld heeft nuances.

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 16:54

nps schreef:
Blue_Eyes schreef:

Natuurlijk kunnen ze elders ook knutselen. Maar waarom zou je ze ergens anders naartoe brengen om te knutselen als je zelf in hetzelfde gebouw in de kerk zit?


Omdat ze dan ook eens met mensen buiten de kerk / het geloofsysteem in aanraking komen? Lijkt me best gezond voor de algemene ontwikkeling...

Het gaat hier over zondagochtend tijdens de kerkdienst hè? Beetje onpraktisch.

marleen_usar

Berichten: 24665
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 17:06

Op zondag vroeg uit bed gehaald worden om naar de kerk te moeten gaan. Ik weet nog dat ik dat echt zo erg vond.Ik vind dat je het niet moet opdringen ook niet aan je kinderen.

nps
Berichten: 1986
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 17:10

Blue_Eyes schreef:
Het gaat hier over zondagochtend tijdens de kerkdienst hè? Beetje onpraktisch.


Daarom, kinderen moeten dus per sé mee naar de kerkdienst van de ouders waar ze leuke dingen doen maar wél alleen met mensen binnen het geloof. Geen eigen keuze en al een stukje vorming. Dat is een bewuste keuze van de ouders. De kerk is vast niet de enige plek in de wijde omgeving waar ze heen kunnen, ook al is het onpraktisch om ze ergens anders heen te brengen. Je geeft al een stuk geloof mee waar het kind geen keuze in heeft.

*en wat marleen hier aangaf. Ik zat vroeger lekker met m'n cavia op de bank telekids te kijken op zondagochtend terwijl mijn ouders een beetje uitsliepen, waarna we altijd een super relaxed uitgebreid ontbijt hadden. Zaaalig.

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 17:33

Nee, ze hebben geen eigen keuze. Even cru gezegd: ik wil naar de kerk en mijn man ook, en je kunt je kleuters moeilijk alleen thuis laten. Ik kan ze natuurlijk eerst naar oma brengen, maar in veel gevallen gaat oma ook naar de kerk (mijn ouders toevallig niet, maar dat is qua afstand wel erg onhandig). De buurvrouw wil misschien wél uitslapen en heeft echt geen zin om om 9:30 twee (drie, vier) kinderen in huis te hebben omdat ik naar de kerk wilde. Dus tja.

Overigens heb ik het net even gevraagd aan mijn twee pubers en die hebben echt het mee moeten naar de kerk en dan naar de kinderbijbelgroep (zo heet dat in onze kerk) nooit als een probleem ervaren. Uitslapen en uitgebreid ontbijten doen we hier op zaterdag. Op zondag gaan we naar de kerk.
Overigens komen ze doordeweeks genoeg in aanraking met mensen buiten hun eigen geloofsbubbel, het is niet zo van dat we in een commune wonen, hoor ;)

anjali
Berichten: 15150
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 17:34

Je moet er wel aan denken dat je die vrije zondag aan het Christendom te danken hebt.Evenals een heleboel andere vrije dagen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 17:45

anjali schreef:
Je moet er wel aan denken dat je die vrije zondag aan het Christendom te danken hebt.Evenals een heleboel andere vrije dagen.

Hahaha, meen je dat serieus, besef je dan dat zo goed als al die "christelijke" vrije dagen gebaseerd zijn op heidense voorgangers, kerst, pasen, noem maar op....

anjali
Berichten: 15150
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 17:50

Kuggur schreef:
anjali schreef:
Je moet er wel aan denken dat je die vrije zondag aan het Christendom te danken hebt.Evenals een heleboel andere vrije dagen.

Hahaha, meen je dat serieus, besef je dan dat zo goed als al die "christelijke" vrije dagen gebaseerd zijn op heidense voorgangers, kerst, pasen, noem maar op....

Ja die zijn overgenomen en gekerstend.Dat waren ook religieuze dagen van een voorchristelijke religie.Ik bedoel maar ,als je tegen geloof bent dan kun je in puur communistische landen zien hoe het gaat. dan heb je alleen nog de dag van de arbeid en de dag van de republiek.

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 17:51

Kuggur schreef:
anjali schreef:
Je moet er wel aan denken dat je die vrije zondag aan het Christendom te danken hebt.Evenals een heleboel andere vrije dagen.

Hahaha, meen je dat serieus, besef je dan dat zo goed als al die "christelijke" vrije dagen gebaseerd zijn op heidense voorgangers, kerst, pasen, noem maar op....

Dat klopt, het zijn de christenen die de feestdagen van de 'heidenen' hebben overgenomen (of nog beter gezegd: verboden hebben nog langer 'heidense feesten' te vieren) en het een andere naam hebben gegeven en een iets andere invulling.