Zorgverzekering 2021

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Zorgverzekering 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 11:34

Er zitten marges tussen bij de apotheek, uiteraard, het pand en het personeel moeten ook betaald worden. Maar online bestellen is in veel gevallen goedkoper doordat zij het in bulk kunnen inkopen en daardoor goedkoper kunnen inkopen.

Om een makkelijk voorbeeld te noemen: onze honden krijgen natvoer: renske vers. Wat wij ervoor betalen online is net zo veel als dat de plaatselijke winkel het voor moet inkopen. Het online bedrijf bestelt zulke grote hoeveelheden dat hij zelfs inclusief verzendkosten nog een marge over heeft voor dit bedrag.

In de VS is sommige medicatie goedkoper, maar andere medicatie juist absoluut niet. Diabetes-medicatie is daar een voorbeeld van:
https://zorgkrant.nl/anders/11724-koste ... smedicatie
"Binnen de groep diabetesmiddelen zijn naar verhouding de kosten het hoogst voor de GLP-1-agonisten. Ze bedragen per gebruiker gemiddeld ruim € 1000 per jaar. Hun aantal nam in 2019 met tienduizend toe tot 29.000. Ter vergelijking: de jaarkosten voor insuline bedragen per patiënt gemiddeld ongeveer de helft."

Ten opzichte van de VS: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK4 ... lassdrugm/
Waar GLP1 720.00$ per maand kost (dus 10.000 USD per jaar i.p.v. 1.000 EUR)
En de 2 varianten insuline 145$ en 365$ per maand kosten (dus 1740 en 4380 USD per jaar i.p.v. 500 EUR)

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Zorgverzekering 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 12:48

Apotheek heeft een pand en personeel te betalen, als daar iemand die medicijnen moet zoeken, bestellen , aanpakken en uitpakken, registreren in het systeem , label maken en printen en zorgen dat joj ze op kan komen halen
De eigenaar van de apotheek wil daarnaast ook nog wat overhouden aan het hele verhaal


Dat moet allemaal betaald worden , dus een prijsverschil daar in is niet meer dan logisch

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Zorgverzekering 2021

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-20 14:58

Maar ze zouden ook eens wat mogen minderen met medicatie geven. Als ik een medicijn heb wat ik moet herhalen krijg ik vaak 90 stuks. Mocht ik bij het medicijn ineens bijwerkingen krijgen en ik mag het niet dan moet ik de hele bups weggooien. Zonde van het geld

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 14:59

Elisa2 schreef:
Iedereen hier zegt de kosten voor de zorg te begrijpen, maar persoonlijk denk ik dat er een enorm verdienmodel achter zit.

Voorbeeldje: wegens medicijn wat niet leverbaar was heb ik zelf een vervangend medicijn moeten regelen wat uit Duitsland kwam. Dit medicijn kon ik ook zelf bestellen..zelf bestellen was maar liefst e20,- goedkoper dan via de apotheek. Hoe kan dat? Lijkt mij dat de apotheek verdiend met die e20,-.

In Amerika bijvoorbeeld zijn medicijnen veel goedkoper, in NL betalen we er 3 dubbel zoveel voor. Volgens mij zou er al enorm veel bespaard kunnen worden op zorgkosten als er een neutraal, geen winstbelust bedrijf van de overheid bijvoorbeeld medicijnen zou produceren voor normale prijzen.

Dit gaat alleen nog maar over medicijnen..

Ze hadden de zorg nooit moeten privatiseren. Ik heb korte tijd bij een commerciële thuiszorg organisatie gewerkt, ik ben er mede snel weggegaan omdat ik het gewoon niet oké vond. Alles werd er aan gedaan om te besparen, winst te maximaliseren en ondertussen waren de zorgmedewerkers en cliënten de dupe.
Ik vind het prima om voor andere mensen te betalen, maar niet een commercieel bedrijf dat zo min mogelijk zorg levert te laten verdienen aan belastinggeld.

MyWishMax

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 15:07

purny schreef:
Maar ze zouden ook eens wat mogen minderen met medicatie geven. Als ik een medicijn heb wat ik moet herhalen krijg ik vaak 90 stuks. Mocht ik bij het medicijn ineens bijwerkingen krijgen en ik mag het niet dan moet ik de hele bups weggooien. Zonde van het geld


Ik zou juist meer in 1 keer willen krijgen. De 1d keer krijg ik altijd een kleine hoeveelheid, maar daarna sta ik alsnog elke maand a anderhalve maand bij de apotheek voor herhaalrecepten. En ik rijd dus elke maand minimaal 1 keer naar de apotheek omdat het alle medicijnen op andere dag opgehaald moeten worden.

Ik zou dat dus vreselijk vinden om continu kleinere hoeveelheden te krijgen, ook omdat aanvragen 3 of 4 dagen duurt.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Zorgverzekering 2021

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-20 15:20

Wist je dat er elk jaar 100 miljoen euro aan medicatie word vernietigd? Dat is dus 100 miljoen die deels word doorberekend aan jou en mij

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Re: Zorgverzekering 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 16:24

Ze hadden inderdaad nooit moeten privatiseren...

Ik krijg van bijna al m'n medicatie voor 3 maanden mee per keer. Bij nieuwe medicatie vraag ik bij de dokter al direct om minder omdat het indd verkeerd kan vallen en ik in het verleden dan wel eens zat met een hele bups medicatie die weggegooid kon worden.

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 20:33

Princess_ schreef:
miramii schreef:
Het verhoogd eigen risico verhaal is wel iets ingewikkelder. Natuurlijk moet je de lasten kunnen dragen, maar de eerste 385 betaal je sowieso zelf. Je loopt dus risico dat je 500 extra moet betalen, waarvan je 240 extra aan premie uitgeeft per jaar (is namelijk 20 euro per maand duurder dan het hoogste eigen risico). Ofwel een risico van 260 euro per jaar. In die zin zou je kunnen stellen dat je vanaf 625 aan eigen risico kosten dus het extra risico gaat lopen. Maar dat moet je aandurven en kunnen dragen.

In mijn opinie zou iedereen standaard die 385 pp op zijn rekening moeten hebben, voor het geval dat. Dan zit je niet direct in stress als je dus wel een keer gebruik maakt van je eigen risico.

Datzelfde gaat natuurlijk op voor tandarts, wat een andere bokker al aangaf. In mijn geval verzeker ik me voor 60 per jaar voor 75% tot 250 euro. Ik ga eigenlijk elk jaar over dat bedrag heen. Als ik daaroverheen zit, heb ik dus ongeveer 310 euro uitgegeven, waarvan ik 60 zelf heb bekostigd. Ofwel: 120 per jaar voor mij (60 premie en 60 voor de overige 25%), 190 (kosten min mijn premie) per jaar voor de verzekeraar. Voor mij dus een gunstigere keuze.


Is echt heel makkelijk om zo meer te zetten, maar dit is dus niet haalbaar voor iedereen. Al helemaal niet als je chronisch ziek bent en in een uitkering zit.


Gelukkig weet ik heel goed waar ik over praat. Ik ken die situatie. En er staat ook duidelijk: in mijn opinie. Ik merk in mijn omgeving dat mensen eerder geld opzij zetten voor een nieuw interieur dan om zichzelf in te dekken voor dergelijke kosten. Daar is dit op gebaseerd. ;)
Neemt niet weg dat die situatie onwijs rot en ingewikkeld is.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 00:43

Princess_ schreef:
Ze hadden inderdaad nooit moeten privatiseren...


Mee eens, met mijn inkomen was ik dan particulier verzekerd geweest. Als particulier verzekerde was je eerder aan de beurt, kreeg je witte vullingen ipv van die grijze, had je in het ziekenhuis een prive-kamer ipv een 6 persoonskaart. En werd de premie door de werkgever betaald. Lijkt me heerlijk als dat allemaal weer terug komt.

(Veel mensen zijn fan van DSW: die hebben er ooit een blog over geschreven https://www.dsw.nl/consumenten/blogs/ziekenfonds)

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 10:09

FleurVP schreef:
Elisa2 schreef:
Iedereen hier zegt de kosten voor de zorg te begrijpen, maar persoonlijk denk ik dat er een enorm verdienmodel achter zit.

Voorbeeldje: wegens medicijn wat niet leverbaar was heb ik zelf een vervangend medicijn moeten regelen wat uit Duitsland kwam. Dit medicijn kon ik ook zelf bestellen..zelf bestellen was maar liefst e20,- goedkoper dan via de apotheek. Hoe kan dat? Lijkt mij dat de apotheek verdiend met die e20,-.

In Amerika bijvoorbeeld zijn medicijnen veel goedkoper, in NL betalen we er 3 dubbel zoveel voor. Volgens mij zou er al enorm veel bespaard kunnen worden op zorgkosten als er een neutraal, geen winstbelust bedrijf van de overheid bijvoorbeeld medicijnen zou produceren voor normale prijzen.

Dit gaat alleen nog maar over medicijnen..

Ze hadden de zorg nooit moeten privatiseren. Ik heb korte tijd bij een commerciële thuiszorg organisatie gewerkt, ik ben er mede snel weggegaan omdat ik het gewoon niet oké vond. Alles werd er aan gedaan om te besparen, winst te maximaliseren en ondertussen waren de zorgmedewerkers en cliënten de dupe.
Ik vind het prima om voor andere mensen te betalen, maar niet een commercieel bedrijf dat zo min mogelijk zorg levert te laten verdienen aan belastinggeld.


Nou dat dus, het is een commerciele bende geworden waarbij alleen maar gedacht wordt aan geld verdienen. Ongebruikte medicijnen zouden gewoon terug gegeven moeten kunnen worden.

Verzekeren via de werkgever lijkt me ook een mooie stimulans voor mensen om te werken. (zoals het vroeger geregeld was via de werkgever verzekerd te zijn)

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 10:33

De laatste keer in Spanje al het een en ander meegenomen, scheelt op een tubetje Zovirax al een paar euro!
Ik doe dat iedere keer, scheelt mij teveel.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 10:36

miramii schreef:
Het verhoogd eigen risico verhaal is wel iets ingewikkelder. Natuurlijk moet je de lasten kunnen dragen, maar de eerste 385 betaal je sowieso zelf. Je loopt dus risico dat je 500 extra moet betalen, waarvan je 240 extra aan premie uitgeeft per jaar (is namelijk 20 euro per maand duurder dan het hoogste eigen risico). Ofwel een risico van 260 euro per jaar. In die zin zou je kunnen stellen dat je vanaf 625 aan eigen risico kosten dus het extra risico gaat lopen. Maar dat moet je aandurven en kunnen dragen.

In mijn opinie zou iedereen standaard die 385 pp op zijn rekening moeten hebben, voor het geval dat. Dan zit je niet direct in stress als je dus wel een keer gebruik maakt van je eigen risico.

Datzelfde gaat natuurlijk op voor tandarts, wat een andere bokker al aangaf. In mijn geval verzeker ik me voor 60 per jaar voor 75% tot 250 euro. Ik ga eigenlijk elk jaar over dat bedrag heen. Als ik daaroverheen zit, heb ik dus ongeveer 310 euro uitgegeven, waarvan ik 60 zelf heb bekostigd. Ofwel: 120 per jaar voor mij (60 premie en 60 voor de overige 25%), 190 (kosten min mijn premie) per jaar voor de verzekeraar. Voor mij dus een gunstigere keuze.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Re: Zorgverzekering 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 10:54

Via de werkgever verzekerd zijn gold alleen voor particulier verzekerden. Tot ca 2x modaal zat je verplicht bij het ziekenfonds.

Hoe zien jullie dat: medicijnen terug geven? Krijgen andere patiënten dan die medicijnen? Ook als je niet weet of deze juist bewaard zijn?
Alleen voor ziekenfondsverzekerden, hoop ik

_Christina

Berichten: 1490
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Re: Zorgverzekering 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 11:28

Hier staan bij de apotheek bakken om je medicijnen in te leveren. Ik meende dat niet alles wordt vernietigd, maar deels naar armere landen gaat?

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Re: Zorgverzekering 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 11:32


Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Zorgverzekering 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 12:09

Het idee van ongebruikte medicijnen teruggeven us sympathiek, maar ik ben heel blij dat het niet gebeurt. Paar jaar terug van paard gelazerd, heel erg misselijk geweest en medicijnen daarvoor gekregen. Arts assistent was wat royaal met de hoeveelheid voorschrijven, maar bij de apotheek krijg ik maar een deel mee en de rest blijft als herhalingsrecept staan, dus weinig verspilling.
Wat betreft ziekenfonds en particulier: ook ambtenaren en trendvolgers moesten particulier verzekerd zijn, ik kreeg daarvoor een vergoeding voor.

Siers83

Berichten: 7348
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 13:21

Wij zitten nu bij Menzis met PMAkorting, gaan volgend jaar 274 betalen. Vind ik wel heel veel
Heb wat zitten kijken en kan naar Bewuzt voor 246. Ik heb een basisverzekering met aanvullend tand, en dit heb ik ook nodig voor tandvleesproblemen. Mijn vent heeft alleen een basisverzekering nodig. Hij heeft nu een basisvoordelig met aanvullend maar die aanvullend laten we sowieso vallen, word niet gebruikt. Is Bewuzt een goede verzekering? Ik ken t niet maar is onderdeel van VGZ las ik.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 14:22

Ceetje_bokt schreef:
Het idee van ongebruikte medicijnen teruggeven us sympathiek, maar ik ben heel blij dat het niet gebeurt. Paar jaar terug van paard gelazerd, heel erg misselijk geweest en medicijnen daarvoor gekregen. Arts assistent was wat royaal met de hoeveelheid voorschrijven, maar bij de apotheek krijg ik maar een deel mee en de rest blijft als herhalingsrecept staan, dus weinig verspilling.
Wat betreft ziekenfonds en particulier: ook ambtenaren en trendvolgers moesten particulier verzekerd zijn, ik kreeg daarvoor een vergoeding voor.

Klopt. Vaak deed de werkgever een tegemoetkoming vanwege de kosten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 14:46

Iemand wie mij kan adviseren over de aanvullende tandartsverzekering?
Ik was dit jaar verzekerd voor 250,- 100%. Dit kost omgerekend 240,- per jaar aan premie. Ik heb maar 209,- aan kosten gemaakt.
Zou ik hem aanhouden, of niet? Er is ook een verzekering 250,- 75%, is dat dan handiger?
Of je gaatjes krijgt is natuurlijk moeilijk te voorspellen haha. Verder heb ik gezond tandvlees en zijn mijn verstandskiezen al getrokken.
Er moeten volgend jaar wel foto's worden gemaakt.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 14:58

brokjes schreef:
Iemand wie mij kan adviseren over de aanvullende tandartsverzekering?
Ik was dit jaar verzekerd voor 250,- 100%. Dit kost omgerekend 240,- per jaar aan premie. Ik heb maar 209,- aan kosten gemaakt.
Zou ik hem aanhouden, of niet? Er is ook een verzekering 250,- 75%, is dat dan handiger?
Of je gaatjes krijgt is natuurlijk moeilijk te voorspellen haha. Verder heb ik gezond tandvlees en zijn mijn verstandskiezen al getrokken.
Er moeten volgend jaar wel foto's worden gemaakt.


€ 240 euro aan premie betalen voor een verzekerde waarde van € 250 was een slechte deal.

Met jouw gebit zou ik geen aanvullende tandverzekering nemen. Dat is niet lucratief.

Sherivey
Berichten: 8625
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 15:22

brokjes schreef:
Iemand wie mij kan adviseren over de aanvullende tandartsverzekering?
Ik was dit jaar verzekerd voor 250,- 100%. Dit kost omgerekend 240,- per jaar aan premie. Ik heb maar 209,- aan kosten gemaakt.
Zou ik hem aanhouden, of niet? Er is ook een verzekering 250,- 75%, is dat dan handiger?
Of je gaatjes krijgt is natuurlijk moeilijk te voorspellen haha. Verder heb ik gezond tandvlees en zijn mijn verstandskiezen al getrokken.
Er moeten volgend jaar wel foto's worden gemaakt.

Zou het zelf niet doen denk ik. Weet niet of je een offerte hebt voor de foto's en controles die je komend jaar in moet plannen?

Nog best een dure verzekering trouwens, €20 per maand voor een bedrag van max €250 aan dekking :=

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 15:50

brokjes schreef:
Iemand wie mij kan adviseren over de aanvullende tandartsverzekering?
Ik was dit jaar verzekerd voor 250,- 100%. Dit kost omgerekend 240,- per jaar aan premie. Ik heb maar 209,- aan kosten gemaakt.
Zou ik hem aanhouden, of niet? Er is ook een verzekering 250,- 75%, is dat dan handiger?
Of je gaatjes krijgt is natuurlijk moeilijk te voorspellen haha. Verder heb ik gezond tandvlees en zijn mijn verstandskiezen al getrokken.
Er moeten volgend jaar wel foto's worden gemaakt.


Een verzekering die max 250€ uitkeert en €240 kost zou ik sowieso niet nemen := Als je die neemt weet je zeker dat je sowieso minimaal €240 moet betalen, en anders moet je dat misschien betalen maar blijft het misschien ook op je rekening. €209 aan kosten is toch prima zelf te betalen als je ook die verzekering kan betalen :?

Anoniem

Re: Zorgverzekering 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 15:52

Uhm ja klopt, had ik toen niet goed naar gekeken..

Ik wil die sowieso op gaan zeggen. Maar omdat ik volgend jaar waarschijnlijk meer kwijt ben dan 209,- dacht ik misschien is 75% tot 250 nog wel handig.

xChanelx
Berichten: 1921
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Zorgverzekering 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 16:50

Hier vandaag overgestapt naar Ditzo, voor het eerst een overstap gemaakt en ik vind het gewoon spannend :')

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 17:36

brokjes schreef:
Uhm ja klopt, had ik toen niet goed naar gekeken..

Ik wil die sowieso op gaan zeggen. Maar omdat ik volgend jaar waarschijnlijk meer kwijt ben dan 209,- dacht ik misschien is 75% tot 250 nog wel handig.


Weet niet hoeveel je daarvoor betaalt, maar zal ook wel afzetterij zijn dan :P Voor mensen zonder grote gebitsproblemen zijn tandartsverzekeringen meestal niet handig. Gewoon zelf betalen ben je dan vaak het beste mee uit.