Zorgverzekering 2021

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Re: Zorgverzekering 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 02:07

Hier gaat de verzekering kijken wat ze gaan doen qua therapie. Aanvullende fysio heb ik als zieke niks aan omdat het termijn wat ze aan de klacht zetten niet in verhouding is bij mij. Ik val wel im de categorie chronische indicatie maar dat betekent dat vanuit verzekeringen de therapie moet bestaan uit looptraining...en ja dat gaat dus niet bij mij. Max lopen is nog 100 meter, staan max 2 minuten en dan houdt het op. Ze gaan in overleg met elkaar....ben hier al sinds 2008 mee bezig en heeft al goud geld gekost zo naast de andere dingen die niet vergoed worden.

Overstappen heeft verder geen zin dus nu afwachten of ze nu wel akkoord gaan met de indicatie.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 08:45

Luxorvalkje schreef:
Ik ben nog zoekende.

Maar ik zou graag zien dat anticonceptie en sterilisatie ook onderdeel werden van het ‘geboorte pakket’. Zo sneu als er mensen zijn die anticonceptie niet kunnen betalen maar wel zouden willen. Een extra kind is niet goedkoop, en een eventuele abortus niet echt gezond :(

Dat zou ik dus ook graag zien idd

Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 10:07

smit_ilse schreef:
Hier gaat de verzekering kijken wat ze gaan doen qua therapie. Aanvullende fysio heb ik als zieke niks aan omdat het termijn wat ze aan de klacht zetten niet in verhouding is bij mij. Ik val wel im de categorie chronische indicatie maar dat betekent dat vanuit verzekeringen de therapie moet bestaan uit looptraining...en ja dat gaat dus niet bij mij. Max lopen is nog 100 meter, staan max 2 minuten en dan houdt het op. Ze gaan in overleg met elkaar....ben hier al sinds 2008 mee bezig en heeft al goud geld gekost zo naast de andere dingen die niet vergoed worden.

Overstappen heeft verder geen zin dus nu afwachten of ze nu wel akkoord gaan met de indicatie.

Valt de aandoening niet onder de Lijst van Borst??

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Re: Zorgverzekering 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 03:38

Ja hij valt eronder maar de therapie die er bij hoort is looptherapie maar dat is niet mogelijk bij mij dus daar lopen we op vast. Nu afwachten of ze het eindelijk wel gaan accepteren want reken maar uit sinds 2008 elke week therapie die niet vergoed wordt hierdoor....

Cemlys

Berichten: 14960
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 08:13

karin1994 schreef:
Hoi,

Ik vroeg me af of jullie misschien handige tips hebben over het volgende.

Ik beval in januari van de eerste, ik wil mn partner en kind meeverzekeren, ik zit nu bij cz.

Wat is nu belangrijk om op te letten?

Kijk of je borstvoeding wil geven, zoja dan is het handig om te kijken of je een vergoeding krijgt voor lactatiekundige of huren kolfapparaat. Fysio is altijd handig mocht je dit achteraf nodig hebben. Sommige aanvullende premies vergoeden eigen bijdrage van kramzorg, maar ook bevalling in het ziekenhuis bv als je niet klinisch bevalt. Kraampakket zit er ook soms bij, maar misschien heb je die al.

Lynnepinny

Berichten: 2708
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 08:23

verootjoo schreef:
Zo duur is een gaatje bij de tandarts toch niet, of een losgelaten vulling, of een los draadje achter je tanden :? Het duurste wat ik tot nu toe moest is een WKB van 480€. Daar ga ik me niet voor verzekeren.


Hier kost het me ongeveer 70 euro (drievlaksvulling). Nu heb ik de pech gehad dat ik van ooit één gaatje een paar jaar geleden naar zes(!!) gaatjes dit jaar ben gegaan. Reken dan maar uit hoeveel dat kost, dan zitten foto's e.d. er nog niet bij gerekend :+
Ik vind het dus ook heel lastig te bepalen wat ik hier volgend jaar mee aanmoet. Zes gaatjes zal ik wel niet meer krijgen, maar wat als er wel wat mis gaat? En dan wordt bij de meeste verzekeringen toch maar ~75% tot 250 euro vergoed, en daar betaal je dan ook al 120 euro voor.. in ieder geval, als ik het een beetje betaalbaar wil houden. Heb ook niet het grootste inkomen als student :/

Sherivey
Berichten: 8688
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Zorgverzekering 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 08:44

Ligt eraan wat gedaan moet worden. Ik had een meting bij de mondhygiënist, plus schoonmaakafspraken ivm tandvleesproblemen, gaat over de €500

Gaatje vullen bij TA €170

Gelukkig het zo kunnen indelen dat een deel nu voor de verzekering komt en een deel verschoven naar volgend jaar. Maar ben blij met de verzekering hoor

MarliesV

Berichten: 15206
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 09:14

Sonja_vR schreef:
MarliesV schreef:
Ik ben maar weer blijven zitten en heb ivm de fysio mijn pakket opgehoogd, wat een geld he die verzekeringen.

Maar goed, heb chronische klachten en heb dus die fysio wel nodig.

Menzis is duur, maar ook goed geregeld, kan met mijn knieklachten bij een prive kliniek terecht en wordt dan binnen een paar weken geholpen. Waar ik in de reguliere zorg echt maanden moet wachten.
Daarnaast werkt hun wachtlijst bemiddeling echt super is in het verleden gebleken.

Ik wou alleen dat je sommige dingen gewoon kan schrappen, dingen als kraamzorg en zo. Daar betaald iedereen aan mee maar maar een klein percentage heeft het ook echt nodig.


En doordat iedereen er aan mee betaald is het betaalbaar voor iedereen
Zo zit het systeem gewoon in elkaar, met zijn allen maak je een hoop dingen toegankelijk voor de massa terwijl het anders voor het grootste deel onbereikbaar zou zijn

Maar zo zitten (gelukkig ) meer systemen in elkaar hier


Staat er ook een beetje ongelukkig besef ik, maar soms voelt het zo krom.
Wij hebben/willen geen kinderen maar betalen toch flink mee aan bijvoorbeeld kraamzorg. Wat in mijn ogen ook best een separate verzekering kan zijn die je aan/uit mag zetten. Maar dat mag voor mij ook voor alternatieve geneeswijzen, fysiotherapie enz. Dus wat meer werken met opgeknipte pakketten.
Aan de andere kant, waar trek je de grens.

Ben super blij met het Nederlandse systeem verder hoor, je betaald wat meer maar bent ook wel verzekerd van zorg. Je zult maar in de USA of zo wonen, dat je gewoon geweigerd kan worden ivm geld.

Sherivey
Berichten: 8688
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Zorgverzekering 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 09:50

Precies Marlies. En dat laatste vergeten heel veel mensen. Ja, het is duur. Maar wij hoeven eigenlijk niet bang te zijn dat we de zorg niet krijgen omdat we geen geld hebben.

Voor eigen risico oid is ook vrijwel altijd een regeling mogelijk.

Vind de hoogte van boodschappenkosten erger hier :+

Anoniem

Re: Zorgverzekering 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 11:19

Ik heb steunzolen nodig en ben nu niet aanvullend verzekerd. Heb alleen basis + tandarts. Is er een verzekering die dan handig is om te nemen voor de podotherapeut?

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 11:22

Dilan93 schreef:
Ligt eraan wat gedaan moet worden. Ik had een meting bij de mondhygiënist, plus schoonmaakafspraken ivm tandvleesproblemen, gaat over de €500

Gelukkig het zo kunnen indelen dat een deel nu voor de verzekering komt en een deel verschoven naar volgend jaar. Maar ben blij met de verzekering hoor


Zou mijn verhaal kunnen zijn :)

Belachelijk dat we zelf voor dit soort aandoeningen moeten opdraaien. Hoort in de basisverzekering thuis.
En lastig dat er veel verzekeringen zijn die paradontologische behandelingen uitsluiten of maar heel summier vergoeden. Veel keus heb je niet.

En dat alles terwijl tandvleesaandoeningen worden gelinkt aan veel andere gezondheidsproblemen. Je kunt er niet niets mee doen.

Je kunt beter ziek zijn aan je grote teen :)

Wat voor tandverzekering heb jij, Dilan93?

MarliesV

Berichten: 15206
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Zorgverzekering 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 11:30

Brokjes, alleen voor steunzolen je pakket ophogen haal je er niet uit. Dan betaal je extra premie maar dit staat niet in verhouding met wat je terug krijgt.
Als je daarnaast ook verwacht bijvoorbeeld een bril, fysiotherapie oid nodig te zijn, dan is het wel het uitrekenen waard.

Boras, waarom in de basis, je kan je toch bij verzekeren? Het is niet zo dat bijna elke Nederlander dit nodig heeft. Daarvoor is in mijn ogen de basis, voor de zorg die bijna iedereen nodig heeft.

Heb je een verrot lijf (me!) of tand(vlees)problemen, wil je een kind, heb je een chronische aandoening, tja dan ontkom je niet aan zelf betalen of bij verzekeren.
Zo blijft de basis nog enigszins betaalbaar.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 11:54

MarliesV schreef:
Sonja_vR schreef:

En doordat iedereen er aan mee betaald is het betaalbaar voor iedereen
Zo zit het systeem gewoon in elkaar, met zijn allen maak je een hoop dingen toegankelijk voor de massa terwijl het anders voor het grootste deel onbereikbaar zou zijn

Maar zo zitten (gelukkig ) meer systemen in elkaar hier


Staat er ook een beetje ongelukkig besef ik, maar soms voelt het zo krom.
Wij hebben/willen geen kinderen maar betalen toch flink mee aan bijvoorbeeld kraamzorg. Wat in mijn ogen ook best een separate verzekering kan zijn die je aan/uit mag zetten. Maar dat mag voor mij ook voor alternatieve geneeswijzen, fysiotherapie enz. Dus wat meer werken met opgeknipte pakketten.
Aan de andere kant, waar trek je de grens.

Ben super blij met het Nederlandse systeem verder hoor, je betaald wat meer maar bent ook wel verzekerd van zorg. Je zult maar in de USA of zo wonen, dat je gewoon geweigerd kan worden ivm geld.


Hier ook heel bewust kindvrij hoor en zou idd heel erg graag zien dat geboortebeperking in welke vorm dan ook (permanent of middels medicatie oid)
Er. Gewoon onder zou vallen.
Ben het denk ik verder ook wel grotendeels met je eens hoor zoals je het nu tikt idd

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 12:13

MarliesV[/quote]

Staat er ook een beetje ongelukkig besef ik, maar soms voelt het zo krom.
Wij hebben/willen geen kinderen maar betalen toch flink mee aan bijvoorbeeld kraamzorg. Wat in mijn ogen ook best een separate verzekering kan zijn die je aan/uit mag zetten. Maar dat mag voor mij ook voor alternatieve geneeswijzen, fysiotherapie enz. Dus wat meer werken met opgeknipte pakketten.
Aan de andere kant, waar trek je de grens.

Ben super blij met het Nederlandse systeem verder hoor, je betaald wat meer maar bent ook wel verzekerd van zorg. Je zult maar in de USA of zo wonen, dat je gewoon geweigerd kan worden ivm geld.[/quote]

Opgeknipte pakketten werkt niet zo goed bij dit soort verzekeringen. Dan krijgt je alleen mensen die zeker weten dat ze het nodig hebben. Dan is het geen verzekering meer en zelfs geen abonnement meer, maar gewoon per maand betalen wat je het hele jaar gaat gebruiken (plus kosten van de verzekeraar). FBTO heeft van die modulaire pakketten eens geprobeerd, mocht je in de loop van het jaar aanzetten. Daar zijn ze niet voor niets mee gestopt.

Jij zegt, ik krijg geen kinderen, dus doe de alles rondom kinderen er voor mij maar uit. Ik weet zeker dat ik bepaalde erfelijke aandoeningen niet krijg. Bijvoorbeeld aandoeningen die zich als kind bij iemand voor doen (ziekte van Pompe of zo). Daarvoor zijn vaak hele dure medicijnen nodig. Om het even door te trekken: laat dat er voor mij dan maar uit. "Daar betaalt iedereen aan mee en maar een klein percentage heeft dat nodig" Maar ja, dat is niet zo prettig voor degene die hier wel last van heeft. Als iedereen dat doet, moet degene met zo'n aandoening net zoveel premie betalen als de medicijnen kosten. De premie van een verzekering bestaat, simpel gezegd, uit de totale schade plus kosten gedeeld door het aantal verzekerden.
Nu kun je zeggen dat een erfelijk aandoening geen keuze is en kinderen wel. Dat is wel zo, maar zonder kinderen is er straks niemand om ons te verzorgen als we in het bejaardentehuis zitten. Maar dat is misschien een andere discussie.

Sherivey
Berichten: 8688
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 13:45

Boras schreef:
Dilan93 schreef:
Ligt eraan wat gedaan moet worden. Ik had een meting bij de mondhygiënist, plus schoonmaakafspraken ivm tandvleesproblemen, gaat over de €500

Gelukkig het zo kunnen indelen dat een deel nu voor de verzekering komt en een deel verschoven naar volgend jaar. Maar ben blij met de verzekering hoor


Zou mijn verhaal kunnen zijn :)

Belachelijk dat we zelf voor dit soort aandoeningen moeten opdraaien. Hoort in de basisverzekering thuis.
En lastig dat er veel verzekeringen zijn die paradontologische behandelingen uitsluiten of maar heel summier vergoeden. Veel keus heb je niet.

En dat alles terwijl tandvleesaandoeningen worden gelinkt aan veel andere gezondheidsproblemen. Je kunt er niet niets mee doen.

Je kunt beter ziek zijn aan je grote teen :)

Wat voor tandverzekering heb jij, Dilan93?

Ik heb nu Tandgoed bij Ditzo. Maar ga volgend jaar naar een 2* tandverzekering bij zilveren kruis :) geloof dat ik dit jaar maar €250 gedekt krijg

karin1994
Berichten: 620
Geregistreerd: 10-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 15:01

Cemlys schreef:
karin1994 schreef:
Hoi,

Ik vroeg me af of jullie misschien handige tips hebben over het volgende.

Ik beval in januari van de eerste, ik wil mn partner en kind meeverzekeren, ik zit nu bij cz.

Wat is nu belangrijk om op te letten?

Kijk of je borstvoeding wil geven, zoja dan is het handig om te kijken of je een vergoeding krijgt voor lactatiekundige of huren kolfapparaat. Fysio is altijd handig mocht je dit achteraf nodig hebben. Sommige aanvullende premies vergoeden eigen bijdrage van kramzorg, maar ook bevalling in het ziekenhuis bv als je niet klinisch bevalt. Kraampakket zit er ook soms bij, maar misschien heb je die al.


Dankjewel cemlys, lactatie en fysio is een goede tip, ik ga inderdaad proberen borstvoeding te geven, een kolf kon ik van iemand goedkoop overnemen en het o zo leuke kraampakket verwacht ik een dezer weken...

Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 15:11

LiselotZorro schreef:
Niniane schreef:
Ik wil van verzekeraar wisselen (zit nu bij CZ) en mijn eigen risico ophogen. Erger me er iedere keer weer aan dat ik de volle pond betaal iedere maand, maar nog niet eens 20 euro verbruik per jaar. De mensen die ik hierover spreek zijn er terughoudend in, want... WAT ALS JE EEN ONGELUK KRIJGT?!

Iemand hier eigen risico opgehoogd die het aan kan raden?

Ja, doen. Er is voor mij nog nooit een euro vergoed dus ik dacht een aantal jaar terug stik er in :+ Ben een jaar op de eerste hulp beland met potentieel levensbedreigend letsel, röntgenfoto's gemaakt van bijna mijn hele lichaam en pijnstilling waar je een paard mee plat legt. Dat jaar was hoog of laag eigen risico ongeveer op dezelfde kosten neergekomen, verder dus altijd voordeel er van gehad.

Als je een operatie nodig hebt dan is het er wel zo doorheen natuurlijk, maar die kans vind ik veel te klein om meer voor te betalen.


Het ook jarenlang mijn eigen risico omhoog gehad, meteen het hoogste.
Simpele rekensom;
- als er wat gebeurt, kan ik die €885 eigen risico a la minuut betalen/missen?
Ja? Doen. Maar check even goed wat wel en niet onder je eigen risico valt.
Nee? Dan niet doen, je moet er geen zorgen van krijgen, dat is de premievermindering niet waard.

De kosten die ik zo een aantal jaren heb bespaard op de premie heb ik altijd apart gezet, "voor het geval dat".

Afbeelding


Hier nog een artikeltje:
https://www.independer.nl/zorgverzekeri ... lsrc=aw.ds

Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 15:28

Even een geheugen opfrisser of anders een stukje kennisoverdracht.
In het oude systeem hadden de particuliere verzekerden twee toeslagen op hun premie.
WTZ en de MOOZ.
De WTZ was een premie om de StandaardPakketPolis in leven te houden = was voor mensen die op grond van hun medisch verleden of zwangerschap niet in aanmerking kwamen voor een gewone particuliere ziektekosten verzekering.
De MOOZ was voor de oververtegenwoordiging van de oudere verzekerden die na hun 65+ een SPP65+ kregen of Ziekenfonds bleven op grond van hun inkomen. Ambtenaren hadden de keuze na hun 65ste
Omdat ambtenaren voor hun 65ste IZA waren met een compensatie voor de hoge premie tov hun inkomen.
Het Ziekenfonds was voor mensen die met hun inkomen onder de loongrens bleven

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 15:38

Dilan93 schreef:
Ik heb nu Tandgoed bij Ditzo. Maar ga volgend jaar naar een 2* tandverzekering bij zilveren kruis :) geloof dat ik dit jaar maar €250 gedekt krijg


Daar ga ik ook eens kijken.

Ik zit, en blijf denk ik, bij Promovendum.

Sherivey
Berichten: 8688
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Zorgverzekering 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 15:45

Wat betreft verhogen eigen risico blijf ik bij €385.

De premie die je per maand bespaart, weegt niet op tegen de rekeningen die ik krijg omdat ik nogal eens naast/onder een paard(enhoef) terecht kom of weer eens een creatief iets heb waarvoor ik onderzocht moet worden.

Met €500 vrijwillig eigen risico erbij zou het me €20 per maand aan premie schelen. Maar daar heb ik dus niks aan als ik ieder jaar over de €1000 euro aan kosten maak waarvan dan €885 voor mijn rekening komen. :=

Bon_ita

Berichten: 401
Geregistreerd: 18-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 15:50

Pff ik zit heel erg in dubio. Ik heb een enorm sterk gebit. Ben nu 26 jaar en heb 1x in mijn leven een gaatje gehad. Verder ga ik alleen maar 2x per jaar voor controle naar de tandarts.

Is het dan nodig om een tandartsverzekering te nemen? Aan de ene kant denk ik, nee totaal overbodig die controles betaal ik zelf wel. Aan de andere kant denk ik, wat nu als er ineens wel wat gebeurt...

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 16:00

Bon_ita schreef:
Pff ik zit heel erg in dubio. Ik heb een enorm sterk gebit. Ben nu 26 jaar en heb 1x in mijn leven een gaatje gehad. Verder ga ik alleen maar 2x per jaar voor controle naar de tandarts.

Is het dan nodig om een tandartsverzekering te nemen? Aan de ene kant denk ik, nee totaal overbodig die controles betaal ik zelf wel. Aan de andere kant denk ik, wat nu als er ineens wel wat gebeurt...


Ik vind het voor jou helemaal niet nodig :D

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 16:28

Bon_ita schreef:
Pff ik zit heel erg in dubio. Ik heb een enorm sterk gebit. Ben nu 26 jaar en heb 1x in mijn leven een gaatje gehad. Verder ga ik alleen maar 2x per jaar voor controle naar de tandarts.

Is het dan nodig om een tandartsverzekering te nemen? Aan de ene kant denk ik, nee totaal overbodig die controles betaal ik zelf wel. Aan de andere kant denk ik, wat nu als er ineens wel wat gebeurt...

Ik heb mijn tandartsverzekering eruit gegooid. 2x per jaar controle en af en toe een foto kan ik prima zelf betalen en mijn verzekering dekte tot 250 en ik betaalde 180.

Sherivey
Berichten: 8688
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 16:38

Bon_ita schreef:
Pff ik zit heel erg in dubio. Ik heb een enorm sterk gebit. Ben nu 26 jaar en heb 1x in mijn leven een gaatje gehad. Verder ga ik alleen maar 2x per jaar voor controle naar de tandarts.

Is het dan nodig om een tandartsverzekering te nemen? Aan de ene kant denk ik, nee totaal overbodig die controles betaal ik zelf wel. Aan de andere kant denk ik, wat nu als er ineens wel wat gebeurt...

Ik zou persoonlijk de gok dan wel wagen.

Weet niet wat je bij jouw verzekeraar op jaarbasis voor een tandverzekering betaalt?

En wat kun je eventueel missen voor het geval er wel iets is? Je zou aan je TA advies kunnen vragen wbt die denkt dat je nodig gaat hebben komend jaar. En het kostenplaatje wat erbij hoort.

Ik ga volgend jaar mogelijk op €700 kosten uitkomen.
Zou de TA gezegd hebben dat het (incl controles/reiniging) onder de €300 zou blijven, zou ik geen verzekering hebben afgesloten. Maar €700 wordt me toch iets teveel :+

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Zorgverzekering 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 16:48

Mijn man vraagt inderdaad ook ieder jaar aan de tandarts of hij hoge kosten verwacht.
Dat is vrij goed te voorspellen volgens mij.