Collectanten bij supermarkten etc

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moonlight17
Berichten: 2345
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 16:05

Es_ther schreef:
Cayenne schreef:
Een sticker op de deur tegen collectanten werkt echt heel goed!
Maar dan zit je idd nog met de collectanten op straat/in de winkel.


Een sticker op mn jas plakken misschien?


Vindt het nog niet eens een slechte oplossing.
Zou wel reacties opleveren op mijn tussenjas met het logo van kika erop en zo'n sticker. :+

Safiy93
Berichten: 383
Geregistreerd: 06-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 16:06

Es_ther schreef:
Cayenne schreef:
Een sticker op de deur tegen collectanten werkt echt heel goed!
Maar dan zit je idd nog met de collectanten op straat/in de winkel.


Een sticker op mn jas plakken misschien?


Op je mondkapje! :o

Echwel

Berichten: 12468
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 16:08

Vind zelf de daklozen die een krantje verkopen in een dorp waar geen daklozen zijn altijd erg bijzonder

Beetje vooroordeel misschien maar als je de hele dag daar kunt staan kun je dan niet werken

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 16:17

Echwel schreef:
Vind zelf de daklozen die een krantje verkopen in een dorp waar geen daklozen zijn altijd erg bijzonder

Beetje vooroordeel misschien maar als je de hele dag daar kunt staan kun je dan niet werken


Dat is inderdaad een behoorlijk vooroordeel. -O-
Als je eenmaal dakloos bent is het erg moeilijk een baan te vinden/houden. Het is te makkelijk om de ellende van een groep mensen onder 'hij wil niet werken' te scharen.

Hoe weet je trouwens dat er geen daklozen zijn, dakloosheid is niet altijd zichtbaar (oprechte vraag, kom zelf uit een stad, dus misschien dat in een klein dorp je dit soort dingen wel kan weten).

Meer ontopic: collecte vind ik geen probleem, maar dan gewoon kort aangeven dat je een donatie vraagt en voor welk doel. Ik hoef geen heel verhaal/verkooppraatje te horen.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 16:18

Ik geef eigenlijk nooit aan collectes op straat of aan de deur :) over het algemeen komen ze ongelooflijk ongelegen :+
Wij kiezen zelf onze goede doelen uit en doneren daar aan op diverse manieren :)

Orgelmannen en sommige straatmuziekanten krijgen wel eens een centje. Over het algemeen 20 cent oid.

Behalve 1 artiest die soms in Zaandam zit, die krijgt vaak meer. Die man is zoooooo goed!
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/199201/s ... -en-te-dik

Een texaan die altijd lekker chill op de grond zit met zijn gitaar. Krijgt meestal 2 tot 10 euro als ie er is :)

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 16:22

Ik verbaas mij echt over die collectanten bij jullie.
Hier bij ons ( Belgie ) echt nog nooit een collectant tegengekomen. Niet aan de supermarkt, niet aan de deur, niet op straat.
Ik woon nu ook niet in of dichtbij een stad, dus dat scheelt misschien wel :P

Enkel op dierendag, dan staat er altijd een opvang / asiel aan de Horta en Aveve. Dan koop ik uiteraard veel lekkers en geef ik het hen bij vertrek.

Die Texaan hierboven is echt heel goed ! <3

purny

Berichten: 27516
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 16:27

Echwel schreef:
Vind zelf de daklozen die een krantje verkopen in een dorp waar geen daklozen zijn altijd erg bijzonder

Beetje vooroordeel misschien maar als je de hele dag daar kunt staan kun je dan niet werken

Dat is idd een heel groot vooroordeel. Jij weet niet hoe deze mensen in deze situatie zijn beland

Enjoy_

Berichten: 609
Geregistreerd: 09-06-07
Woonplaats: Heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 16:38

purny schreef:
Echwel schreef:
Vind zelf de daklozen die een krantje verkopen in een dorp waar geen daklozen zijn altijd erg bijzonder

Beetje vooroordeel misschien maar als je de hele dag daar kunt staan kun je dan niet werken

Dat is idd een heel groot vooroordeel. Jij weet niet hoe deze mensen in deze situatie zijn beland


Volgens mij is het zelf zo als je geen woonadres hebt je dus geen bankrekening kan openen en dus geen werk kan zoeken. Tenzij zwart ofzo. Tevens vindt ik deze mensen echt nooooit iets vragen, ze staan er alleen maar.
Maar goed off topic.

On topic: bij ons staan ze echt heel vaak. Kranten, diabetes fonds, noem maar op.

Tegen fondsen zeg ik vaak: “ik zie dat je van het diabetes fonds bent, super dat jullie je best doen, ik kies zelf mijn fondsen uit waaraan ik wil doneren, succes verder!”

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 16:52

Enjoy_ schreef:
Volgens mij is het zelf zo als je geen woonadres hebt je dus geen bankrekening kan openen en dus geen werk kan zoeken. Tenzij zwart ofzo.


Ze kunnen gewoon via de gemeente een adres ect regelen hoor ;)
https://www.regelhulp.nl/ik-heb-hulp-no ... g-daklozen

En uiteraard zijn daar allerlei uitzonderingen op en wilde verhalen over. Maar als je het echt wilt, dan is er genoeg te regelen :j

Eilandje

Berichten: 2826
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 17:02

Pandora2 schreef:
Ik verbaas mij echt over die collectanten bij jullie.
Hier bij ons ( Belgie ) echt nog nooit een collectant tegengekomen. Niet aan de supermarkt, niet aan de deur, niet op straat.


Maar allez, dat verbaast mij :D Ik woon ook in België en ik kom er vaak genoeg tegen. Bijv. op de trappen voor Brussel-Noord staan er heel vaak. Nu ik er bij nadenk is dat wel vaak in treinstations. En in winkelstraten. Aan de deur komen ze gelukkig niet, behalve de lokale scouts enz, maar dat vind ik niet erg.

Memories

Berichten: 2632
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 17:07

Ik erger me enorm aan opdringerige collectanten op straat. :o Ik snap dat ze werk willen hebben en zal ze zelf nooit grof behandelen maar ik zoek liever mijn eigen goede doelen uit. Collectanten die met de bus aan de deur komen vind ik dan weer prima. En ook op straat kort aangesproken worden of iemand die de aandacht probeert te trekken maar accepteert als ik nee schud heb ik weinig moeite mee. Maar ze worden naar mijn idee steeds brutaler.
Ik loop al met een dikke noise cancelling koptelefoon op buiten, een beter ‘stoor mij niet’ uithangbord bestaat bijna niet zou ik zelf denken. Maar als ze dan achter me aan blijven lopen of me zelfs vastpakken bij m’n arm/schouder, nee. En dan mij aankijken alsof ik gek ben als ik van schrik opzij spring :\

senna21

Berichten: 11862
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 17:09

Echwel schreef:
Vind zelf de daklozen die een krantje verkopen in een dorp waar geen daklozen zijn altijd erg bijzonder

Beetje vooroordeel misschien maar als je de hele dag daar kunt staan kun je dan niet werken

Inderdaad een vooroordeel...
Voor veel mensen met persoonlijke problemen is er geen ruimte op de arbeidsmarkt....

maaikemuis
Berichten: 5286
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 17:15

Waar ik moeite mee heb is het feit dat je tegenwoordig je gegevens achter moet laten en een maandelijkse bijdrage moet doen (die, wanneer je maar eenmalig wilt doneren zelf op moet zeggen) en je daarna om de haverklap gebeld wordt, gemaild wordt om een hogere bijdrage te leveren.

Ik geef wel aan Jan van hier. Die iedere kerst weer met een kar voor supermarkt zit om mensen die het nodig hebben een kerstpakket te kunnen geven. Ik blijf anoniem en ik weet dat iemand in mijn buurt een fijne kerst heeft.

senna21

Berichten: 11862
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 17:16

Van delen word je rijk.
Armoede is niet alleen een financieel probleem..
Niks over hebben voor mensen die het slechter hebben getroffen dan jijzelf, is in mijn ogen een vorm van geestelijke armoede.

Over deurcollectes etc.
Vaak komen mensen er niet toe om structureel wat geld over te maken, dus deurcollectes, tv acties, etc zijn noodzakelijk voor goede doelen om hun werk te kunnen doen.
Het is natuurlijk wel zaak dat ze zich houden aan de hygiënevoorschriften.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 17:24

Eilandje schreef:
Pandora2 schreef:
Ik verbaas mij echt over die collectanten bij jullie.
Hier bij ons ( Belgie ) echt nog nooit een collectant tegengekomen. Niet aan de supermarkt, niet aan de deur, niet op straat.


Maar allez, dat verbaast mij :D Ik woon ook in België en ik kom er vaak genoeg tegen. Bijv. op de trappen voor Brussel-Noord staan er heel vaak. Nu ik er bij nadenk is dat wel vaak in treinstations. En in winkelstraten. Aan de deur komen ze gelukkig niet, behalve de lokale scouts enz, maar dat vind ik niet erg.

Dat zijn geen collectanten,dat zijn bedelaars. Collectanten zie ik hier idd nooit. Bedelaars wel ,er zijn er echte die vaak in de stad rondhangen dat zijn dakloze. En je hebt de neppers die vaak bij de ingang vd winkel zitten zielig doen met een kind op schoot er bij en dan op een gegeven moment in een dikke mercedes op gehaald worden of er zelf mee weg rijden.
Ik durf zo'n kind wel eens een reep chocola of lolly te geven. Geld nooit. In het stad koop ik wel eens hondevoer voor dakloze met hond.

Eilandje

Berichten: 2826
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 17:26

Bianca41 schreef:
Eilandje schreef:
Maar allez, dat verbaast mij :D Ik woon ook in België en ik kom er vaak genoeg tegen. Bijv. op de trappen voor Brussel-Noord staan er heel vaak. Nu ik er bij nadenk is dat wel vaak in treinstations. En in winkelstraten. Aan de deur komen ze gelukkig niet, behalve de lokale scouts enz, maar dat vind ik niet erg.

Dat zijn geen collectanten,dat zijn bedelaars. Collectanten zie ik hier idd nooit. Bedelaars wel ,er zijn er echte die vaak in de stad rondhangen dat zijn dakloze. En je hebt de neppers die vaak bij de ingang vd winkel zitten zielig doen met een kind op schoot er bij en dan op een gegeven moment in een dikke mercedes op gehaald worden of er zelf mee weg rijden.
Ik durf zo'n kind wel eens een reep chocola of lolly te geven. Geld nooit. In het stad koop ik wel eens hondevoer voor dakloze met hond.


Euh, ik bedoel wel degelijk collectanten voor goede doelen, zoals Artsen zonder Grenzen ;)

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 18:33

Eilandje schreef:
Pandora2 schreef:
Ik verbaas mij echt over die collectanten bij jullie.
Hier bij ons ( Belgie ) echt nog nooit een collectant tegengekomen. Niet aan de supermarkt, niet aan de deur, niet op straat.


Maar allez, dat verbaast mij :D Ik woon ook in België en ik kom er vaak genoeg tegen. Bijv. op de trappen voor Brussel-Noord staan er heel vaak. Nu ik er bij nadenk is dat wel vaak in treinstations. En in winkelstraten. Aan de deur komen ze gelukkig niet, behalve de lokale scouts enz, maar dat vind ik niet erg.


Ah ja, in Brussel kan ik mij dat goed voorstellen inderdaad. Maar daar kom ik bijna nooit :P
Ik geef wel af en toe spullen aan een daklozenorganisatie daar, maar dat valt niet onder collecteren denk ik.

pateeke
Berichten: 2220
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Collectanten bij supermarkten etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 19:19

Zo'n collectanten durven mij (gelukkig) niet altijd aanspreken. Laat dat één van de voordelen zijn van een beperking hebben :+ . In veel andere gevallen geef ik aan niet geïnteresseerd te zijn of geen geld bij te hebben (of op overschot te hebben), wat overigens niet gelogen is. Ik heb het zelf niet zo breed en dus niet echt overschot om aan goede doelen te geven. Ik geef normaal gezien dan ook niet aan goede doelen. Nu heb ik het eenmalig wel gedaan, een kleine bijdrage aan een goed doel dat erg afziet door de coronacrisis en dat ik persoonlijk ook ken.
In plaats van geld te geven, help ik soms bij kleine organisaties als vrijwilliger of doneer ik bepaalde spullen. Zo loopt er nu een inzamelactie voor speelgoed dat voor Sinterklaas of kerst gaat naar kinderen uit kwetsbare of kansarme gezinnen. Wat ik hier nog heb liggen en ze kunnen gebruiken, geef ik met plezier daaraan.

Soms levert het wel grappige situaties op. Ik heb al een paar keer gehad dat mensen mij geld komen vragen voor 'de gehandicapten' :+ .

mvdende

Berichten: 5725
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 20:06

senna21 schreef:
Van delen word je rijk.
Armoede is niet alleen een financieel probleem..
Niks over hebben voor mensen die het slechter hebben getroffen dan jijzelf, is in mijn ogen een vorm van geestelijke armoede.

Over deurcollectes etc.
Vaak komen mensen er niet toe om structureel wat geld over te maken, dus deurcollectes, tv acties, etc zijn noodzakelijk voor goede doelen om hun werk te kunnen doen.
Het is natuurlijk wel zaak dat ze zich houden aan de hygiënevoorschriften.


Jij kan niet in iemand anders zn portemonnee kijken!

Gewaagde en eigenlijk ook kwetsende opmerking hierboven.

Genoeg mensen die iedere maand de eindjes aan elkaar moeten knopen, om zelf eten op tafel te hebben staan.

Logisch toch dat die mensen niets aan een "goed doel" geven? Die zijn waarschijnlijk dolgelukkig als ze straks met kerst een rollade of iets anders luxe op tafel kunnen zetten voor zichzelf.

Daarnaast ben ik van mening dat bij de grote goede doelen héél véél geld aan de strijkstok blijft hangen. Directie die een zéér royaal salaris heeft bijvoorbeeld.

Dat kan ook als vrijwilligers werk gedaan worden.

Ik geef liever lokaal aan een klein goed doel waar ik de mensen achter ken. Als ik iets doneer, want ik geef het geld liever uit aan mijn huisdieren

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41648
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Collectanten bij supermarkten etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 20:07

Directiefuncties kunnen niet vrijwillig gedaan worden. Niet bij echt grote goede doelen, zoals t WNF of zo.

crazycactus

Berichten: 10929
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 20:08

In Stadskanaal bij de Albert Heijn zit vaak een mevrouw met een soort daklozenkrant... bijna dagelijks wel. Alsof iemand dat koopt in onze omgeving. Ik zeg haar meestal wel gedag, maar voel me er toch opgelaten door.

Ladygiroc

Berichten: 5086
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Collectanten bij supermarkten etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 20:24

Ik had van de week een collectant van kika aan de deur, hij had zelfs een rode (of oranje) loper uitgelegd, daar moest ik wel erg om lachen!
Bij winkels is het de laatste tijd minder heb ik het idee.

Shadow0

Berichten: 43516
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Collectanten bij supermarkten etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 20:35

Sommige straatkrantverkopers gaf ik wel regelmatig wat, gewoon aardige mensen met vast een ingewikkelde achtergrond, die altijd vriendelijk goedendag zeiden en ik ook, en dat was eigenlijk prima.

Maar met de grote goededoelenorganisaties heb ik al meer moeite. Vooral waar ze overgaan op het werven van donateurs ipv eenmalige collectes. Nee, ik wil niet in jullie databases...
Ook wilde ik een tijd mijn resterende beltegoed geven aan die organisaties, met als gevolg dat ze mij gingen lastigvallen per telefoon. Kon ik niet uitzetten: iedere keer als ik een sms'je naar hen deed als donatie, mochten ze mij weer een keertje opbellen van de wet, en dat gingen ze ook niet aanpassen en ze konden dat niet in het systeem zetten. Ok, dan niet. Dan gaat dat geld toch lekker naar de kapitalisten van mijn provider? Ik had het echt graag weggegeven maar laat me met rust!

Dus dat wordt het allemaal niet. (En nu ook geen collectes meer want het is in dit complex niet toegestaan.)

Dus ik geef nu maar gewoon via allerlei kleine dingen. Beetje voedselbank, lokale verenigingen, sommige ondernemers die nu omzet missen, dat soort dingen. Bevalt een stuk beter.

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 20:46

maaikemuis schreef:
Waar ik moeite mee heb is het feit dat je tegenwoordig je gegevens achter moet laten en een maandelijkse bijdrage moet doen (die, wanneer je maar eenmalig wilt doneren zelf op moet zeggen) en je daarna om de haverklap gebeld wordt, gemaild wordt om een hogere bijdrage te leveren.

Nou dit dus. Vooral die langs de deur komen doen dit tegenwoordig. Wil ik een bijdrage doneren zeggen ‘oh nee, dat gaat via maandelijkse bijdrage die je zelf elk moment kan stopzetten.’ En dan natuurlijk hopen dat veel mensen daar niet op tijd aan denken en daardoor vaker doneren. Dat vind ik gewoon schofterig misbruik maken. Dan geef ik al niks meer. Ik wil best wat in een bus droppen maar ga geen gegevens achterlaten.

Of als je nee zegt omdat je geen kleingeld hebt dat ze opties gaan geven: dan gaat u toch even pinnen / briefgeld mag ook hoor (sorry maar ik ga echt geen 20.- geven), etc. En dan die opmerkingen: geeft u niet om kinderen die geen moeder hebben / mensen met [insert ziekte] :r. Echt mensen, nee is ook een antwoord hoor.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41648
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 20:48

Ceffyl schreef:
maaikemuis schreef:
Waar ik moeite mee heb is het feit dat je tegenwoordig je gegevens achter moet laten en een maandelijkse bijdrage moet doen (die, wanneer je maar eenmalig wilt doneren zelf op moet zeggen) en je daarna om de haverklap gebeld wordt, gemaild wordt om een hogere bijdrage te leveren.

Nou dit dus. Vooral die langs de deur komen doen dit tegenwoordig. Wil ik een bijdrage doneren zeggen ‘oh nee, dat gaat via maandelijkse bijdrage die je zelf elk moment kan stopzetten.’ En dan natuurlijk hopen dat veel mensen daar niet op tijd aan denken en daardoor vaker doneren. Dat vind ik gewoon schofterig misbruik maken. Dan geef ik al niks meer. Ik wil best wat in een bus droppen maar ga geen gegevens achterlaten.

Of als je nee zegt omdat je geen kleingeld hebt dat ze opties gaan geven: dan gaat u toch even pinnen / briefgeld mag ook hoor (sorry maar ik ga echt geen 20.- geven), etc. En dan die opmerkingen: geeft u niet om kinderen die geen moeder hebben / mensen met [insert ziekte] :r. Echt mensen, nee is ook een antwoord hoor.


'Klopt' zeggen. Ben je er meteen vanaf.