Wel zwaailichten, geen sirenes.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 14:48

Selente schreef:
Ik ben er anders blij mee dat ze niet allemaal hun sirene aanzetten om half 1 's nachts. :+
Dan is het denk ik wel gedaan met mijn nachtrust.

Geloof me daar wen je aan. Ik woon op de aanrijroute naar het ziekenhuis en ik hoor ze niet eens meer.

_Nancy

Berichten: 14095
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 14:53

Cubone schreef:
Mars schreef:
Van de site vd politie:


Gebruikt de politie altijd zwaailichten en sirene in het verkeer bij een spoedgeval?
De politie mag uitsluitend met toestemming van de meldkamer gebruikmaken van optische en geluidssignalen. Deze toestemming vervalt als bijvoorbeeld een andere hulpdienst al op de plek van het incident is aangekomen. Zo kan het dus gebeuren dat een politievoertuig met zwaailichten en sirene een kruising oversteekt, om snel daarna met het normale verkeer verder te rijden. In sommige situaties rijdt de politie met spoed, maar zonder zwaailichten en sirene. Bijvoorbeeld bij gijzelingen, overvallen, inbraken en zelfdodingen. Dit doet de politie om de kans op een heterdaadsituatie te vergroten en daders te kunnen aanhouden, of om te voorkomen dat zaken (nog) ernstiger worden.


Ik ken het verhaal. Neemt niet weg dat 100 in een 50 zone zonder sirenes onverantwoordelijk is weg helaas.



Nou ja, onverantwoordelijk is het niet.
De bestuurders zijn er duidelijk op getraind en daarnaast.. Als jij of iemand dicht bij jouw op de grond ligt, dan wil je ook dat ze binnen 10 seconden bij je zijn ipv 30, omdat ze zich 'wel aan de snelheid' moeten houden.

Ze zetten natuurlijk ook niet iedere medewerker zomaar achter het stuur he, daar gaat echt wel heel veel training aan vooraf.


En het stukje tekst wat Mars hierboven heeft ge-quote van de website is meer dan logisch.

In een woonwijk kun je ook geen '100' rijden, want er zijn heel veel drempels en bochten. Wel kun je zo hard mogelijk rijden om zo snel mogelijk ter plaatse te kunnen zijn en dit moeten hulpverleners dan ook zeker doen. Het gaat hierbij regelmatig om seconden werk..

In een woonwijk lijkt het al snel heel erg hard gaat, omdat er natuurlijk veel huizen in omgeving staan.

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Wel zwaailichten, geen sirenes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 15:35

Die 100 geloof ik niet direct in, als in de bebouwde kom in een doorsnee straat iemand met 70 of 80 voorbij rijd lijkt dat ook heel hard.

En zoals gezegd, er zijn tal van redenen dat ze geen sirenes voeren.

Wat betreft vrijgesteld van de verkeersregels, dat geld alleen bij een melding waarbij minstens een prioriteit 2 of 1 is. Ze mogen echt niet altijd zomaar door rood, te hard etc

P2000 heb je voor de politie sowieso niets aan, die meldingen staan er niet op

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 15:47

pinto_1 schreef:
Ik heb altijd geleerd dat je alleen voorrang moet verlenen aan zwaailicht met sirene. Ik vind dus alleen zwaailicht ook verwarrend, tenminste als ze hard rijden en wel voorrang willen hebben...


Dat heb je dan verkeerd geleerd, want ook een hulpdienst met enkel lichtsignalen heeft voorrang.

De politie heeft hem vaak uit als ze naar een heterdaad rijden, omdat criminelen ook oren hebben.

iirrssjjee

Berichten: 5937
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 15:48

Misschien waren ze onderweg naar een heterdaad? Dan is het uiteraard verre van handig om met je sirene aan te komen karren natuurlijk :+. Zwaailichten even aan om mede weggebruikers te waarschuwen op dat moment, maar snel weer uit voordat ze op de plek van de misdaad zijn.

Edit; hoe weet je zo zeker dat het 100 was? Stond je met een laser te meten ofzo? Misschien was het wel 70/75? Wat op veel plekken waar je 50 kan/mag prima gaat.
Laatst bijgewerkt door iirrssjjee op 21-11-20 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Berichten: 26871
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 15:48

_Nancy schreef:
Cubone schreef:

Ik ken het verhaal. Neemt niet weg dat 100 in een 50 zone zonder sirenes onverantwoordelijk is weg helaas.



Nou ja, onverantwoordelijk is het niet.
De bestuurders zijn er duidelijk op getraind en daarnaast.. Als jij of iemand dicht bij jouw op de grond ligt, dan wil je ook dat ze binnen 10 seconden bij je zijn ipv 30, omdat ze zich 'wel aan de snelheid' moeten houden.

Ze zetten natuurlijk ook niet iedere medewerker zomaar achter het stuur he, daar gaat echt wel heel veel training aan vooraf.


En het stukje tekst wat Mars hierboven heeft ge-quote van de website is meer dan logisch.

In een woonwijk kun je ook geen '100' rijden, want er zijn heel veel drempels en bochten. Wel kun je zo hard mogelijk rijden om zo snel mogelijk ter plaatse te kunnen zijn en dit moeten hulpverleners dan ook zeker doen. Het gaat hierbij regelmatig om seconden werk..

In een woonwijk lijkt het al snel heel erg hard gaat, omdat er natuurlijk veel huizen in omgeving staan.


Dat ze er getraind zijn betekent niet dat meteen verantwoord is. Iedereen kan fouten maken of verkeerde inschattingen.
Ik ben een kennis verloren doordat ze geen geluid signaal hadden.
Hij is op zijn 18de aangereden door een politie auto met haast die geen geluid had. Voor de ogen van zijn vriendin. Helaas kan hij het niet meer navertellen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23440
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 15:53

verootjoo schreef:
pinto_1 schreef:
Ik heb altijd geleerd dat je alleen voorrang moet verlenen aan zwaailicht met sirene. Ik vind dus alleen zwaailicht ook verwarrend, tenminste als ze hard rijden en wel voorrang willen hebben...


Dat heb je dan verkeerd geleerd, want ook een hulpdienst met enkel lichtsignalen heeft voorrang.

De politie heeft hem vaak uit als ze naar een heterdaad rijden, omdat criminelen ook oren hebben.


In NL niet hoor, een voorrangsvoertuig is alleen een voorrangsvoertuig als er zwaailicht én sirene gevoerd worden

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 15:55

Echt? Ik heb met mijn rijles destijds wel geleerd dat je voor alleen lichtsignalen van de politie ook opzij moet. Omdat die ze idd niet altijd aan heeft.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23440
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 16:04

nou ik heb het er wel altijd als advies bij verteld in de tijd dat ik ook rijles gaf maar officieel is het alleen bij licht én geluidssignalen (maar we zijn er als hulpdiensten wel blij mee hoor als je ook reageert op alleen blauw ;) er kunnen namelijk echt redenen zijn om de sirene (nog) niet aan te hebben)

100 waar je 50 mag is ook wat onwaarschijnlijk, in al die auto's zitten black boxen dus ze kunnen precies zien wat je uitgespookt hebt.
Maar eerlijk is eerlijk ik heb ook weleens harder gereden op weg naar bv een kinderreanimatie midden in de nacht -O-

_Nancy

Berichten: 14095
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 17:29

daantjuhhh schreef:
_Nancy schreef:


Nou ja, onverantwoordelijk is het niet.
De bestuurders zijn er duidelijk op getraind en daarnaast.. Als jij of iemand dicht bij jouw op de grond ligt, dan wil je ook dat ze binnen 10 seconden bij je zijn ipv 30, omdat ze zich 'wel aan de snelheid' moeten houden.

Ze zetten natuurlijk ook niet iedere medewerker zomaar achter het stuur he, daar gaat echt wel heel veel training aan vooraf.


En het stukje tekst wat Mars hierboven heeft ge-quote van de website is meer dan logisch.

In een woonwijk kun je ook geen '100' rijden, want er zijn heel veel drempels en bochten. Wel kun je zo hard mogelijk rijden om zo snel mogelijk ter plaatse te kunnen zijn en dit moeten hulpverleners dan ook zeker doen. Het gaat hierbij regelmatig om seconden werk..

In een woonwijk lijkt het al snel heel erg hard gaat, omdat er natuurlijk veel huizen in omgeving staan.


Dat ze er getraind zijn betekent niet dat meteen verantwoord is. Iedereen kan fouten maken of verkeerde inschattingen.
Ik ben een kennis verloren doordat ze geen geluid signaal hadden.
Hij is op zijn 18de aangereden door een politie auto met haast die geen geluid had. Voor de ogen van zijn vriendin. Helaas kan hij het niet meer navertellen.


Nee natuurlijk niet, iedereen maakt fouten. Niemand rijdt perfect, maar hun krijgen andere trainingen dan die wij tijdens onze gewone auto rijles krijgen. Dus hun kunnen er beter mee omgaan dan wij, als niet spoed hulpverleners, dat wil ik ermee zeggen.

Het is een verschrikkelijk ongeluk wat je kennis/vriendin heeft meegemaakt en dat is niet goed te praten en een enorm gemis voor ieder die hem kende :(
Neemt niet weg dat er dus regels zijn wat betreft sirenes en zwaailichten in bepaalde gebieden en om bepaalde redenen.
Ze rijden niet voor niets met een heel hoog tempo door een woonwijk, dat zullen ze niet doen als ze niet snel ergens moeten zijn.

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 21:02

pinto_1 schreef:
Ik heb altijd geleerd dat je alleen voorrang moet verlenen aan zwaailicht met sirene. Ik vind dus alleen zwaailicht ook verwarrend, tenminste als ze hard rijden en wel voorrang willen hebben...


Klopt inderdaad helemaal. Neemt niet weg dat het wel gewenst is om ten alle tijden voorrang te verlenen bij énkel een zwaailicht...kleine moeite, maar als iedereen dat zou doen een heel grote impact.

Zoals hierboven al aangehaald, zal er ongetwijfeld een heel goede reden geweest zijn om in de mate van het mogelijke zonder geluid te rijden, al zeker als er 5 ploegen rijden. Ik denk dat aan pakweg een gewapende persoon die mentaal aan het doorslaan is, een homejacking, heterdaad (inbraak, verkrachting, moord,...).

Ondanks dat er indd moet opgelet worden zonder geluid, zeker in drukke woonwijken/schoolomgeving,... , Weet dat die mensen wel gewoon zijn om prioriteir te rijden en ook op een andere manier het verkeer zien. Het is niet 'onbewust' wat sneller rijden, maar wel op standje hyperalert sneller rijden.

Bedenk ook dat je mogelijks een foute perceptie hebt gehad van de snelheid. 100km/u rijden in een woonwijk is zo evident nog niet :')

pinto_1

Berichten: 2557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 21:25

verootjoo schreef:
pinto_1 schreef:
Ik heb altijd geleerd dat je alleen voorrang moet verlenen aan zwaailicht met sirene. Ik vind dus alleen zwaailicht ook verwarrend, tenminste als ze hard rijden en wel voorrang willen hebben...


Dat heb je dan verkeerd geleerd, want ook een hulpdienst met enkel lichtsignalen heeft voorrang.

De politie heeft hem vaak uit als ze naar een heterdaad rijden, omdat criminelen ook oren hebben.


https://www.autorijschoolpompert.nl/hulpdiensten-voor-laten-gaan/#:~:text=Blauwe%20en%20gele%20zwaailichten,je%20dit%20voertuig%20voorrang%20verlenen.&text=Dan%20is%20voorrang%20geven%20niet,en%20de%20hulpdienst%20wil%20erlangs.

Hm, mijn quote gaat niet goed, maar ik lees nog steeds dat het voorrang alleen geldt voor beide signalen...

pinto_1

Berichten: 2557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 21:33

Florenc schreef:
pinto_1 schreef:
Ik heb altijd geleerd dat je alleen voorrang moet verlenen aan zwaailicht met sirene. Ik vind dus alleen zwaailicht ook verwarrend, tenminste als ze hard rijden en wel voorrang willen hebben...


Klopt inderdaad helemaal. Neemt niet weg dat het wel gewenst is om ten alle tijden voorrang te verlenen bij énkel een zwaailicht...kleine moeite, maar als iedereen dat zou doen een heel grote impact.

Zoals hierboven al aangehaald, zal er ongetwijfeld een heel goede reden geweest zijn om in de mate van het mogelijke zonder geluid te rijden, al zeker als er 5 ploegen rijden. Ik denk dat aan pakweg een gewapende persoon die mentaal aan het doorslaan is, een homejacking, heterdaad (inbraak, verkrachting, moord,...).

Ondanks dat er indd moet opgelet worden zonder geluid, zeker in drukke woonwijken/schoolomgeving,... , Weet dat die mensen wel gewoon zijn om prioriteir te rijden en ook op een andere manier het verkeer zien. Het is niet 'onbewust' wat sneller rijden, maar wel op standje hyperalert sneller rijden.

Bedenk ook dat je mogelijks een foute perceptie hebt gehad van de snelheid. 100km/u rijden in een woonwijk is zo evident nog niet :')


Thnx, dat dus. Ik ga uiteraard wel aan de kant met zwaailicht, maar vind de regel wel wat verwarrend... ;)

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 21:40

LiesxAnne schreef:
Amado schreef:
Snap wat je bedoeld, maar binnen de bebouwde kom zitten hier regels aan verbonden. Ze mogen niet zomaar overal de sirenes aan hebben


Wat bedoel je? Er zijn geen regels voor sirene binnen de bebouwde kom hoor.

Het is heel simpel, de politie is uitgesteld van het rvv. Dit betekent dat ze zich dus niet aan de verkeersregels hoeven te houden. Ze mogen dus te hard rijden, door rood rijden, etc etc zonder licht en geluid. De brandweer en ambu zijn dit niet. Hun zullen dus sneller en vaker met licht en geluid rijden.

Met licht en geluid moet de Politie toestemming voor krijgen van de meldkamer.
Dan nog zijn ze niet verplicht om het te gebruiken. Denk bijv aan een overval, woninginbraak, gijzeling etc. De vraag is dan of het verstandig is als ze je horen aankomen.

Met het eerste heb je gelijk. Spoed is spoed en daar zijn binnen de bebouwde kom inderdaad geen 'lichten-mogen-niet-aan'-regels.

Zelfs met uitstelling van de rvv heeft de politie zich aan regels en richtlijnen te houden. Immers mag hun actie nooit gevaarlijk worden. Eigen veiligheid en de veiligheid van de omgeving gaan voor.

Ik kan me voorstellen, maar kan het zo snel niet uitzoeken, dat het juridisch interessant wordt als de politie een 'met toeters en bellen'-melding heeft en bij het aanrijden zonder sirene een ongeval veroorzaakt. Ik weet dat dit bij ambu en brandweer sowieso verzekeringstechnisch een ding is bij spoedritten.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23440
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Wel zwaailichten, geen sirenes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 00:55

Als je spoed rijd is het juridisch altijd interessant, je mag namelijk geen voorrang opeisen, je moet het krijgen.
Er zijn echt hele duidelijke branche richtlijnen voor spoed rijden. Sommige denken dat het een kwestie is van lampies en herrie aan en scheuren maar, maar zo werkt het niet. Er zijn een hoop regels waar je je met spoed rijden aan moet houden

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 01:22

Ik vind dit soort topics zo grappig. Wat wil je er nou mee bereiken? Foei zeggen tegen de politie die ws en hele belangrijke taak had?

Je gooit nu allemaal verwijten en speculaties op het internet zonder te weten wat er speelt.
Iets met een klepel en een klok...

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 01:39

Jester_ schreef:
Ik vind dit soort topics zo grappig. Wat wil je er nou mee bereiken? Foei zeggen tegen de politie die ws en hele belangrijke taak had?

Je gooit nu allemaal verwijten en speculaties op het internet zonder te weten wat er speelt.
Iets met een klepel en een klok...

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik de politie zeker wel eens dingen zie doen die absoluut niet kunnen. En dat hoort men ook ;) Maar in elk vakgebied zitten 'rotte appels' en ze staan er toch maar als je ze hard nodig hebt.

Rennie89
Berichten: 37250
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 03:22

Tijdens het lezen van dit topic heb ik al meerdere sirenes gehoord lol.

Politie hoeft geen sirenes te voeren, vaak is dat ook totaal niet handig bij bepaalde situaties. Vandaag zag ik toevallig Koninklijke marechaussee lekker meerdere keren door rood rijden zonder prio met redelijk normale snelheid.

Maar wie zijn wij om te oordelen over wat voor melding ze hebben? En misschien dat het voor jou aanvoelt als voetganger dat ze met 100km per uur reden maar dat de daadwerkelijke snelheid wel lager lag. Tuurlijk maakt ook de politie verkeerde inschattingen (laatst nog meegemaakt). Maar op basis van vertrouwen mag je er van uit gaan dat zij gewoon hun werk uitvoeren.

Ik woon zelf in Den Haag, dagelijks te maken met sirenes, eigenlijk hoor ik ze de hele dag door, maar vaak genoeg zie ik ze hier ook zonder sirene hard door rood rijden, vermoedelijk inbraken waar ze op heterdaad bij willen komen.

Je moet als weggebruiker altijd opletten! Ik kwam eens om een bocht en reed een ambulance op mijn weghelft om voertuigen in te halen (spookrijden). Ja dan moet je snel en veilig reageren.

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Wel zwaailichten, geen sirenes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 08:30

Hier was het de brandweer die met loeiende sirenes naar het tankstation reed. Om daar vervolgens een broodje te gaan halen. Blijkbaar hadden ze geen zin om te wachten bij het stoplicht. Door hun actie zijn 2 mensen bijna van hun fiets gereden door auto's die aan de kant moesten voor de brandweer. Heel jammer dat ik het niet heb kunnen vastleggen.

CharlieVM
Berichten: 883
Geregistreerd: 18-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 09:29

Boompje1985 schreef:
Hier was het de brandweer die met loeiende sirenes naar het tankstation reed. Om daar vervolgens een broodje te gaan halen. Blijkbaar hadden ze geen zin om te wachten bij het stoplicht. Door hun actie zijn 2 mensen bijna van hun fiets gereden door auto's die aan de kant moesten voor de brandweer. Heel jammer dat ik het niet heb kunnen vastleggen.


Hoe weet je zo zeker dat ze de sirenes aan hadden om broodjes te gaan halen. Het gebeurt zo vaak dat een melding loos blijkt te zijn of een ander eerder ter plaatse is, waardoor de urgentie ineens vervalt en een auto niet meer ter plaatse hoeft te gaan. En dus ineens de sirenes uitgooit, weer rustig verder rijdt, of even stopt om een broodje te halen...

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 09:37

Reden ze tot op het tankstation met sirenes? Of zetten ze deze x-honderd meter voor het tankstation weer uit? De brandweer rijdt bijvoorbeeld genoeg 'OMS-ritten', automatische brandmelding-ritten, die tijdens het spoedrijden bekend worden als een loos alarm. De meldkamer belt namelijk met het bedrijf of de instantie waar het alarm af gaat, en daar zijn de BHV'ers al op zoektocht geweest.

Vals alarm, tja, dan gaan de toeters en bellen uit. En als men dan al even niet heeft gegeten... Is een stop bij de pomp niet zo gek ;)

Voor het geval dat ze wel zonder toestemming van de meldkamer met blauw reden; dat gebeurt bijna nooit... Want dat is verboden. En niet zo'n beetje ook.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 10:33

Boompje1985 schreef:
Hier was het de brandweer die met loeiende sirenes naar het tankstation reed. Om daar vervolgens een broodje te gaan halen. Blijkbaar hadden ze geen zin om te wachten bij het stoplicht. Door hun actie zijn 2 mensen bijna van hun fiets gereden door auto's die aan de kant moesten voor de brandweer. Heel jammer dat ik het niet heb kunnen vastleggen.


Of je oordeelt gewoon niet zo snel, zonder dat je weet hoe je vork in de steel zit :)

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 10:44

pinto_1 schreef:
Ik heb altijd geleerd dat je alleen voorrang moet verlenen aan zwaailicht met sirene. Ik vind dus alleen zwaailicht ook verwarrend, tenminste als ze hard rijden en wel voorrang willen hebben...



Nee je dient voorrang te verlenen wanneer licht en/OF optisch signaal wordt gebruikt. Dus ook bij alleen zwaailichten.
Tenminste zo is 't mij geleerd :')

Better safe then sorry

Sherivey
Berichten: 8630
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Wel zwaailichten, geen sirenes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 10:50

Toen ze mij een keer midden in de nacht met ambulance kwamen ophalen hebben ze volgens mij ook alleen zwaailicht aangehad. Best prettig voor de mensen in mijn straat die rustig sliepen en niet op een loeiende wekker om 2u 's nachts zaten te wachten :+

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 11:00

cp112 schreef:
pinto_1 schreef:
Ik heb altijd geleerd dat je alleen voorrang moet verlenen aan zwaailicht met sirene. Ik vind dus alleen zwaailicht ook verwarrend, tenminste als ze hard rijden en wel voorrang willen hebben...



Nee je dient voorrang te verlenen wanneer licht en/OF optisch signaal wordt gebruikt. Dus ook bij alleen zwaailichten

En daar is een logische verklaring voor. De politie rijdt ook op meldingen van een overval, poging zelfmoord, heterdaad inbraak, huiselijk geweld etc. Op die momenten wil je geen sirene aan hebben. Immers, dat kan de druppel olie op de gloeiende plaat zijn bij de dader of het slachtoffer. En dan wordt het gevaarlijk op de locatie waar iets gebeurd. Een kat in het nauw maakt immers rare sprongen. Een overvaller die wil vluchten en nog wat geld mee wil nemen en daardoor met zijn wapen de caissière op haar hoofd slaat, de vrouw die haar man mishandelt en bij het horen van de sirene haar man de schuld geeft 'dat de politie wéér is gebeld' en nog een paar rake klappen uitdeelt...

Maar als je niet met sirene kunt rijden, en je de lichten ook niet wilt gebruiken in de buurt van de melding; dan wil je als politie wel aan het verkeer op drukke punten kenbaar maken dat je met spoed rijdt. Dan is het lampen aan, met gepaste snelheid over het kruispunt heen, lampen uit en door.