Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 64 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Wel zwaailichten, geen sirenes.

 
Profiel   

Polly schreef
Als je spoed rijd is het juridisch altijd interessant, je mag namelijk geen voorrang opeisen, je moet het krijgen.
Er zijn echt hele duidelijke branche richtlijnen voor spoed rijden. Sommige denken dat het een kwestie is van lampies en herrie aan en scheuren maar, maar zo werkt het niet. Er zijn een hoop regels waar je je met spoed rijden aan moet houden


Klopt inderdaad. Ik zal bv ook altijd stoppen aan een rood licht als ik prioriteir aanrijdt, ook al is het met alle toeters en bellen aan. Je wilt niet weten hoeveel mensen niet op het verkeer letten en je niet zien, of het gewoon vertikken om je voorrang te geven...
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-20 10:44 



 
Profiel   

In NL hoeven we niet te stoppen voor rood maar wel snelheid eruit en met een vastgestelde max toegestane snelheid door rood. Dat geeft soms ook verwarring maar dat weegt niet op tegen de mensen die je niet zien

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-20 10:50 



 
Profiel   

Polly schreef
In NL hoeven we niet te stoppen voor rood maar wel snelheid eruit en met een vastgestelde max toegestane snelheid door rood. Dat geeft soms ook verwarring maar dat weegt niet op tegen de mensen die je niet zien

Een vriend van mij zit op de ambu als chauffeur en die gaf aan dat je een maximale snelheid boven de toegestane snelheid mag. Dacht 30km max harder? Dus 80 waar je 50 mag etc? Heb het alleen niet meer helemaal scherp hoeveel harder de diensten mogen rijden...

(uiteraard bij kruisingen snelheid eruit)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 11:08 



 
Profiel   

Florenc schreef
Polly schreef

Klopt inderdaad. Ik zal bv ook altijd stoppen aan een rood licht als ik prioriteir aanrijdt, ook al is het met alle toeters en bellen aan. Je wilt niet weten hoeveel mensen niet op het verkeer letten en je niet zien, of het gewoon vertikken om je voorrang te geven...


Het is niet altijd vertikken en niet opletten. Er rijden ook mensen ij het verkeer die last hebben van gehoorverlies. Op kruisingen waar overzicht minimaal is(vaak met stoplichten) is het niet onwaarschijnlijk dat je ondanks toeters en bellen gemist kan worden. Als ervaringsdeskundige met gehoorverlies ben ik een ster met kijken en spiegelen en spiegelen en het is mij nog nooit overkomen dat ik 1tje gemist heb, maar ik zou het wel kunnen snappen. Zeker omdat ook auto's steeds meer geluidsdicht zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 11:30 



 
Profiel   

Winged schreef
Polly schreef
In NL hoeven we niet te stoppen voor rood maar wel snelheid eruit en met een vastgestelde max toegestane snelheid door rood. Dat geeft soms ook verwarring maar dat weegt niet op tegen de mensen die je niet zien

Een vriend van mij zit op de ambu als chauffeur en die gaf aan dat je een maximale snelheid boven de toegestane snelheid mag. Dacht 30km max harder? Dus 80 waar je 50 mag etc? Heb het alleen niet meer helemaal scherp hoeveel harder de diensten mogen rijden...

(uiteraard bij kruisingen snelheid eruit)


Yep, max +40 op max snelheid en rood licht passeren met max 20 km/u

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 12:39 



 
Profiel   

@Kookaburra

Tuurlijk moeten ze de veiligheid in acht nemen, maar dat spreekt voor zich lijkt mij. Anders kom je helemaal niet aan op je plaats van bestemming :Y) . Ik weet niet hoe het juridisch in elkaar zit, je moet tenslotte aan het overige verkeer kunnen laten zien dat je spoed hebt. Maar nog ben je niet verplicht om deze te gebruiken ondanks dat je deze toestemming wel hebt van de meldkamer. Dit is op eigen inzicht. Redenen om deze niet te gebruiken ( ondanks toestemming ) zijn al veel genoemd bij anderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-20 09:28 



 
Profiel   

Muiz schreef
Dilan93 schreef
Ia het niet zo bij melding van gewapende overvallen dat zij de sirenes uit laten en alleen zwaailicht gebruiken?

Ja klopt, staat hier ergens in het topic het complete rijtje waarbij ze liever stil aan komen rijden.
Dit soort chauffeurs zijn hier zo ongelooflijk goed in getraind dat ze van een kilometer afstand al zien welke mensen wel opletten en wie niet. Maar ook politie agenten zijn mensen en moeten soms even herinnerd worden dat het begrijpelijk is dat ze flink gas geven bij een (bijvoorbeeld) zelfmoordpoging maar dat 100 in een 50 zone wel wat overdreven is.



LiesxAnne schreef
Het is heel simpel, de politie is uitgesteld van het rvv. Dit betekent dat ze zich dus niet aan de verkeersregels hoeven te houden. Ze mogen dus te hard rijden, door rood rijden, etc etc zonder licht en geluid. De brandweer en ambu zijn dit niet. Hun zullen dus sneller en vaker met licht en geluid rijden.


Ambu en brandweer zijn ook uitgezonderd van de rvv zodra de omstandigheden dat eissen. Punt is wel dat politie vaker gewoon rond rijd, een buren ruzie komt sussen en nog veel andere redenen heeft om meer in het straatbeeld te zijn zonder toeters en bellen. Je belt niet de brandweer met de vraag of ze je kaarsjes aan willen steken zegmaar. Dan is er al echt iets aan de hand en gaan ze zeker flink over de toegestaande snelheid, door rood of tegen het verkeer in. Maar uiteraard wel alleen als het kan.


Er zit wel degelijk verschil, politie is voor gehele rvv uitgesteld. Dit zit voor de brandweer en ambu anders in elkaar. Er zijn ook genoeg prio 2 meldingen voor de brandweer hoor. Die hoeven zeker niet altijd met spoed te komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-20 09:43 



 
Profiel   

Winged schreef
Polly schreef
In NL hoeven we niet te stoppen voor rood maar wel snelheid eruit en met een vastgestelde max toegestane snelheid door rood. Dat geeft soms ook verwarring maar dat weegt niet op tegen de mensen die je niet zien

Een vriend van mij zit op de ambu als chauffeur en die gaf aan dat je een maximale snelheid boven de toegestane snelheid mag. Dacht 30km max harder? Dus 80 waar je 50 mag etc? Heb het alleen niet meer helemaal scherp hoeveel harder de diensten mogen rijden...

(uiteraard bij kruisingen snelheid eruit)


Het is plus 40 en zelfs met toestemming van de meldkamer mag hiervan afgeweken worden. Rood licht en kruispunten inderdaad stapvoets, 20 km.
Voor file op de snelweg is weer een heel andere regel,
een vluchtstrook wordt bereden met een snelheid van maximaal 20 km per uur boven de snelheid van het verkeer op de rijbaan, met een snelheid van maximaal 80 km per uur. Wanneer de snelheid van het andere verkeer lager is dan 30 km per uur, mag op de vluchtstrook maximaal 50 km per uur worden gereden;

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-20 09:46 



 
Profiel   

LiesxAnne schreef
@Kookaburra

Tuurlijk moeten ze de veiligheid in acht nemen, maar dat spreekt voor zich lijkt mij. Anders kom je helemaal niet aan op je plaats van bestemming :Y) . Ik weet niet hoe het juridisch in elkaar zit, je moet tenslotte aan het overige verkeer kunnen laten zien dat je spoed hebt. Maar nog ben je niet verplicht om deze te gebruiken ondanks dat je deze toestemming wel hebt van de meldkamer. Dit is op eigen inzicht. Redenen om deze niet te gebruiken ( ondanks toestemming ) zijn al veel genoemd bij anderen.

Ik weet dat de ambulance niet zonder zwaailicht en sirene mag rijden bij een spoedmelding. Althans, 2 jaar geleden was dat juridisch bij ongevallen tricky. Dit doen ze regelmatig, bijv. in steden om ramptoerisme te voorkomen, bij het rijden langs dierenstallen of bij het rijden 's nachts om mensen niet wakker te maken. Maar mocht men dan een ongeval veroorzaken; dan gaat de verzekering heel lastig doen... ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-20 10:28 



 
Profiel   

Kookaburra schreef
LiesxAnne schreef
@Kookaburra

Tuurlijk moeten ze de veiligheid in acht nemen, maar dat spreekt voor zich lijkt mij. Anders kom je helemaal niet aan op je plaats van bestemming :Y) . Ik weet niet hoe het juridisch in elkaar zit, je moet tenslotte aan het overige verkeer kunnen laten zien dat je spoed hebt. Maar nog ben je niet verplicht om deze te gebruiken ondanks dat je deze toestemming wel hebt van de meldkamer. Dit is op eigen inzicht. Redenen om deze niet te gebruiken ( ondanks toestemming ) zijn al veel genoemd bij anderen.

Ik weet dat de ambulance niet zonder zwaailicht en sirene mag rijden bij een spoedmelding. Althans, 2 jaar geleden was dat juridisch bij ongevallen tricky. Dit doen ze regelmatig, bijv. in steden om ramptoerisme te voorkomen, bij het rijden langs dierenstallen of bij het rijden 's nachts om mensen niet wakker te maken. Maar mocht men dan een ongeval veroorzaken; dan gaat de verzekering heel lastig doen... ;)


Ik bedoel hier uiteraard mee de politie, bij de ambu en brandweer weet ik het niet.
Denk trouwens dat het bij de politie ook wel hetzelfde is hoor qua verzekering, als jij niet laat zien dat je spoed hebt dan zien andere mensen je ook niet als een voorrangsvoertuig ( dat ben je tenslotte alleen met toeters en bellen ) dus zou je het hun ook niet kwalijk kunnen nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-20 11:44 



 
Profiel   

Politie doet het ook vaak als ze richting een overval oid gaan... dan kunnen ze er sneller heen voor een heterdaad zonder dat ze zich verraden met het geluid.
Of dit een officiële regel is, weet ik niet zeker, maar weet wel dat het soms gebeurt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-20 11:46 



 
Profiel   

De meeste spoed-ritten worden echt wel netjes gereden.


Maar ik heb het ook mee gemaakt dat ze naar een rijvereniging kwamen, ambu en politie. Vereniging aan het eind van een doodlopend stuk, dus de laatste 300 meter alleen bestemmingsverkeer wat stapvoets rijd.
Ambulance komt netjes met alleen licht het terrein op, die had zijn geluid uit gezet aan het begin van de straat en licht uit bij het uitstappen, dus spoed was er af.
Komt er nog politie die zo hun auto met licht en geluid tussen alle trailers door waar mensen aan het in en uitspannen waren, stappen uit de auto en lopen naar binnen terwijl die auto buiten staat te loeien tussen alle paarden in.
Gelukkig zijn men-paarden vaak iets koeler dan dressuurpaarden ;) .

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-20 11:54 



 
Profiel   

cp112 schreef
pinto_1 schreef
Ik heb altijd geleerd dat je alleen voorrang moet verlenen aan zwaailicht met sirene. Ik vind dus alleen zwaailicht ook verwarrend, tenminste als ze hard rijden en wel voorrang willen hebben...



Nee je dient voorrang te verlenen wanneer licht en/OF optisch signaal wordt gebruikt. Dus ook bij alleen zwaailichten.
Tenminste zo is 't mij geleerd :')

Better safe then sorry


Tuurlijk ga ik aan de kant als ik een blauw zwaailicht zie. Maar ik ben nu wel heel benieuwd naar de officiële regels.... Volgens mij heeft namelijk iedereen het anders geleerd. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-20 20:16 



 
Profiel   

De officiële regel is dat een voorrangsvoertuig pas een voorrangsvoertuig is als optische én geluidssignalen worden gevoerd


(maar als bestuurder van een voorrangsvoertuig vind ik het heel fijn als ze me ook laten gaan zonder sirene, maar officieel mogen wij als ambu dat niet maar ik weet dat het wel gebeurd, als ik midden in de nacht een spoedrit heb van 20 min ga ik echt niet de hele tijd naar dat taatuu zitten luisteren en dan gaat hij ook uit als ik een wijk in rij (tenzij er hevige paniek is, dan blijft ie aan dan horen ze iig dat we er bijna zijn))
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-20 20:32 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 64 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen