Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 47 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Auto economisch total loss

 
Profiel   

Hoi,

Ik heb vorige week een autobotsing gehad. Ik stond in de rij voor een rood stoplicht en een mevrouw kwam met een snelheid tussen de 50 en 80 km per uur op de achterkant van mijn auto terecht. Volgens haar verhaal zag ze mij niet. We hebben gelijk een schadeformulier ingevuld en mijn auto is weggebracht met een bergingswagen naar een autoschade bedrijf. Mijn auto heeft helaas veel schade. De mevrouw zelf kon gelukkig nog wel rijden met haar auto.

De meneer van het autoschade bedrijf heeft even snel een inschatting gemaakt want het was vrijdag middag half 5 toen we er waren en ze gingen bijna dicht. Op basis van wat hij zo op het blote oog kon zien en met een bepaalde software vertelde hij mij dat mijn auto wss economisch total loss verklaart zal worden |( . Dit is mijn eerste auto en ik heb 'm pas 6 maanden, extra zuur dus. Gelukkig is een auto te vervangen! Ik ben blij dat het allemaal mee valt met de lichamelijke ''schade'', dat had erger gekund. Dan heb ik liever een auto die kapot is.

Nu is het niet mijn schuld dat dit gebeurt is, mevrouw had beter moeten opletten en eerder moeten remmen namelijk. Ik stond gewoon voor het stoplicht stil, meer niet.

Nu open ik dit topic omdat ik benieuwd ben naar andermans verhalen over het geregel met de verzekering. Ik heb vandaag contact gehad met haar verzekering en het schadeformulier per mail verstuurd. Er zal een expert van haar verzekering naar mijn auto moeten komen kijken om te bepalen hoe erg de schade is en of de auto total loss is of niet. Er werd mij verteld dat zij een afspraak gaan maken met het autoschade bedrijf om langs te komen. Hoelang heeft het bij jullie geduurd voordat er iemand komt? Is dit een aantal dagen of kan dit weken duren? Ik heb geen idee hoe zoiets werkt namelijk.

Wanneer mijn auto officieel total loss verklaard is wordt mijn auto op een site gezet waarop opkopers voor onderdelen kunnen bieden, dit zal 5 dagen duren werd mij verteld. Daarna zal de restwaarde bepaald worden.

Ik ben gewoon even benieuwd naar jullie verhalen/ervaringen hiermee. Hebben jullie lang op je geld moeten wachten bijvoorbeeld? Mijn moeder heeft ooit zo iets dergelijks mee gemaakt en moest 4(!!) maanden wachten op haar geld. Op de laatste dag dat ze haar mochten uitbetalen werd het geld pas uitbetaald.

Ik hoor graag jullie ervaringen hiermee :)

Edit: typfout


Laatst bijgewerkt door bokker01 op 23-11-20 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 20:41 



 

2 x voor gehad, 2 x geld binnen de maand op de rekening. Alles ging telkens vrij snel. Had wel het geluk dat de tegenpartijen telkens bij dezelfde verzekering zaten :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 20:49 



 
Profiel   

Bij mij ging het supersnel. Ik werd keurig weggesleept en met een taxi thuis gebracht. De volgende dag heeft de berger hem naar een schadebedrijf bij mij in de buurt gebracht (ik mocht zelf kiezen welke) en binnen enkele dagen kwam de schade expert van mijn verzekering (dus niet de verzekering van de tegenpartij) en die verklaarde hem total loss en bepaalde de dagwaarde. Toen ik daarmee akkoord ging had ik na een week het geld op mijn rekening. Moet ik wel zeggen dat ik All risk verzekerd was. En bij Centraal beheer verzekerd was, die staan heel goed bekend naar het schijnt. Ook qua dagwaarde bepaling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 20:52 



 
Profiel   

Vorig jaar is mijn auto total loss verklaard.

Ik had het geld na 2 weken op mijn rekening.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 20:52 



 
Profiel   

Oooh joh! Zo snel allemaal zeg. Dat zou heel fijn zijn! Dit geeft me wel een beetje hoop. Ik dacht dit wordt helemaal niks, dit zal maanden duren maar dat valt dus wel mee. Ik ben WA+ verzekerd bij de ANWB.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 20:56 



 
Profiel   

Ik heb ook een soort gelijk geval gehad.. Ik wilde de auto graag verkopen dus vond t lastig dat ik lang op de schade man moest wachten.. uiteindelijk heb ik zelf maar een afspraak gemaakt omdat er al 2 maanden overheen gegaan waren en mn auto er echt uit moest..

De botsing was in juni.. in augustus is die man geweest en ik heb uiteindelijk pas in februari mijn geld gehad.. de verzekering van de tegen partij viel overigens niets te verwijten.. zij waren snel in hun afhandeling.. ook ivm het lichamelijke letsel.. mijn eigen verzekering was een ander verhaal.. werd van t kastje naar de muur gestuurd.. toen zeiden ze dat het dossier al gesloten was.. maar de tegenpartij zei van niet.. heeft veel voeten in aarde gehad en ik heb er vaak achteraan moeten bellen..
Het zal je dus vast niet verbazen dat ik nu bij een andere verzekeraar zit :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 21:08 



 
Profiel   

Hier ook meegemaakt. Had de auto 5 weken. Kop staart botsing.
Auto van tegenpartij had nagenoeg niets. Mijn auto leek ook mee te vallen dacht ik. Maar toen ik de dag erna contact had met het schade bedrijf bleek hij zeer waarschijnlijk economisch ook Total löss te zijn. 2 dagen later inderdaad de bevestiging.
Enig geluk wat ik had was dat de dagwaarde van mijn auto hoger was dan de aanschafprijs. Ze houden meestal de aanschafprijs aan als de auto zo kort in bezit is. Maar gezien de aanschafwaarde bij mij gunstiger was, kreeg ik dat uitbetaald.
8 okt ongeluk gehad en 15 oktober stond het geld op mijn rekening. In die week is overigens dus mijn auto ook al opgekocht door een andere partij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 21:22 



 
Profiel   

bokker01 schreef
Oooh joh! Zo snel allemaal zeg. Dat zou heel fijn zijn! Dit geeft me wel een beetje hoop. Ik dacht dit wordt helemaal niks, dit zal maanden duren maar dat valt dus wel mee. Ik ben WA+ verzekerd bij de ANWB.

Maakt niet uit hoe jij verzekerd bent. Het is de schuld van de tegenpartij dus haar verzekering moet het regelen. Gaat vaak wel snel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 21:25 



 
Profiel   

pillow schreef
bokker01 schreef
Oooh joh! Zo snel allemaal zeg. Dat zou heel fijn zijn! Dit geeft me wel een beetje hoop. Ik dacht dit wordt helemaal niks, dit zal maanden duren maar dat valt dus wel mee. Ik ben WA+ verzekerd bij de ANWB.

Maakt niet uit hoe jij verzekerd bent. Het is de schuld van de tegenpartij dus haar verzekering moet het regelen. Gaat vaak wel snel.


Nou dat is niet altijd waar. In mijn geval regelde mijn verzekering alles. Zowel de berging, als de schade expert als de uitbetaling. Zij regelden alles met mij en gingen daarna verhalen op de verzekering van de andere partij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 21:28 



 
Profiel   

Maar jij was allrisk verzekerd dan regelt jouw verzekering alles en verhalen zij.
Ts is wa beperkt verzekerd. DN regelt verzekering van de tegenpartij het

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 21:36 



 
Profiel   

Hier ook eens een auto economisch totall loss gehad. Maar ik kon bog prima met mn auto rijden. Bij mij was er een fietsendrager in de deurstijl gedrukt. Teveel schade om m eruit te laten balen maar ik merkte er niks van met openen vam de deur of iets. Heb een bedrag gekregen van de verzekering, stond binnen een maand op mn rekening. Hrb daarna de auto nog weer verkocht aan iemand die net zn rijbewijs had. Ik ben dr dus niet minder van geworden ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 21:38 



 
Profiel   

Mijn vader is al bijna een jaar bezig om geld terug te krijgen van de tegenpartij. Vorig jaar december heeft ie een ongeluk gehad auto ook Total loss.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 21:44 



 
Profiel   

Helaas ervaring, ik had mijn auto ook pas 4 maanden.
In de kleine letters van de verzekering stond dat ik soortgelijke auto trrug moest kunnen kopen. Daar stond er maar 1 van in Nl op dat moment en de verzekering wilde heel flink minder geld betalen. Wij zijn daaaaaaagenlang in conclaaf geweest en zijn niet akkoord gegaan met hun bod. Uiteindelijk zijn ze omhoog gegaan en hebben ze goed uitbetaald.
Het meest zure vond ik dat ik mijn auto kwijt was, maar dat die enkele wrken later gewoon weer opgelapt in de verkoop stond.

Conclusie, ga niet direct akkoord met de uitbetaling, maar kijk of het realistisch is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 21:47 



 
Profiel   

Ben blij dat het voor de meesten zo vlot ging.

Ik heb lang moeten wachten op het geld. Auto was terwijl hij geparkeerd stond gelanceerd door een dronken bestuurder die erop was geklapt, hoef niet te zeggen dat hij naar zijn vlieg ervaring dus totalloss was.
Ik heb er flink achterna moeten bellen toen, het heeft toen 3 maanden geduurt voordat ik mijn geld kreeg. Het was wel in december gebeurt, dus wellicht zijn de maatschappijen dan extra druk. Maar het was erg rot allemaal.


Laatst bijgewerkt door mooney op 23-11-20 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 21:48 



 
Profiel   

Ik heb ook een ongeluk gehad waarbij mijn auto net niet Total loss was, maar wel veel schade. Ik had ook nog eens de pech dat de veroorzaker van het ongeluk geen rijbewijs, ID of vaste woonplaats had... mijn verzekering (was all risk verzekerd) heeft betaald en uiteindelijk het geld teruggekregen via een waarborgfonds. Dus zelfs bij zo’n unieke situatie werd alles snel en goed geregeld. Enkel het waarborgfonds duurde lang, maar dit was nu ook wel echt extra pech.

Overigens had ik ook gewoon recht op een leenauto zonder extra kosten, moest toch op mijn werk geraken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 21:49 



 
Profiel   

Ik had het ook met mijn 1e auto toendertijd.
Had ik net 2 maanden ervoor gekocht voor 500. Auto was economisch total loss.
Uiteindelijk kreeg ik 750 terug van de verzekering; voor dat geld werden ze gemiddeld verkocht op verschillende websites. Heeft wel een maand of 3 geduurd voor ik het kreeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-20 11:25 



 
Profiel   

Bij mij gebeurde het 20 december wat de zaak wat vertraagde. Daarna had het autoschadebedrijf plus de taxateur namelijk vakantie en met de feestdagen waren de kantoren sowieso allemaal dicht. Maar ik had geloof ik eind januari alles. Kreeg eerst contant het geld van de opkoper en dat was begin januari al en eind januari het bedrag van de verzekering.

Ik vond het heel lang duren allemaal omdat je zonder auto zit. Maar eigenlijk viel het achteraf best mee. Hoop dat je snel een leuke auto kunt kopen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-20 12:50 



 
Profiel   

Veel te vaak verklaren experts auto's economisch total loss omdat dit voordeliger is voor de verzekering.
Ik ben er niet akkoord mee gegaan.Met het bedrag dat ik zou ontvangen,kon ik geen soortgelijke auto terug kopen.
Ik heb het been stijf gehouden.Je moet dan wel geduld hebben.Uiteindelijk na 6 maanden kreeg ik het bedrag dat nodig was voor reparatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-20 20:26 



 
Profiel   

Goof schreef
Conclusie, ga niet direct akkoord met de uitbetaling, maar kijk of het realistisch is.


Zeker niet meteen akkoord gaan met het eerste bod. Doe goed onderzoek naar wat eenzelfde auto kost als je hem nu moet kopen. Er valt zeker te onderhandelen met de verzekering. En ik zou goed nadenken over of je je auto uberhaupt nog zou willen laten repareren, mocht dit kunnen. Zou je er dan nog fijn in rondrijden of niet meer? En wat is je dat waard?

Succes! Het is een ontzettend zuur proces waar je niet om gevraagd hebt maar wat je wrs tijd, geld en energie kost -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-20 20:32 



 
Profiel   

Hier ook ongeval gehad vorig jaar waarbij de andere bestuurder 100% in fout was met getuige. Beide auto’s total loss. Verzekeringsexpert etc is allemaal gekomen maar mijn vader was in discussie gegaan over de uiteindelijke waarde. In totaal heeft het wel een paar maanden geduurd voor het afgerond was.

Helaas krijg je voor een oude auto niet meer veel en kan je er zeker geen betrouwbare 2de handse voor kopen. Beestje was 14 jaar maar altijd zonder problemen gelopen en uiteindelijk sta je daar met 800 euro in je handen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-20 20:41 



 
Profiel   

Hmm toch gemengde verhalen dus, de een wordt sneller geholpen dan de ander dus. Ik heb dus gisteren contact gehad met de verzekering van de tegenpartij, zij zouden dus een afspraak inplannen met het schadebedrijf om een expert te sturen. Vandaag naar het schadebedrijf gebeld om te vragen of zij inmiddels al contact hebben met mevrouw haar verzekering maar zij hadden nog niets vernomen van hen. Ik dacht het stiekem al maar ik wilde het toch ff checken. Ik verwacht niet dat het proces snel zal gaan hoor maar ik wil er een beetje boven op zitten. Ik wacht morgen nog even af en anders ga ik weer bellen naar mevrouw haar verzekering.

@lieke2: Ja dat is inderdaad de vraag, ik denk niet dat ik nog met een ''vertrouwd'' gevoel in die auto kan zitten. Naast de schade aan de buitenkant maakte de motor ook een raar geluid, zijn de achterdeuren ontzet dus die gaan niet meer open en is de vering door gezakt aldus de meneer van de bergingswagen. Dit kunnen ze natuurlijk wel repareren maar ik kan denk ik niet meer rijden in de auto zoals voorheen. Misschien zit dit tussen mijn oren, dat zou kunnen hoor :+. Ik ben soms een beetje bijgelovig en denk dan dat er een soort vloek zit op de auto nu :=.

Ik heb stiekem al wat rond zitten kijken naar andere auto's. Nu had ik wel wat irritatie puntjes aan mijn auto, dingen die ik miste. Dit is dan wel een soort van goed excuus om een auto te kopen wat wel volledig doet aan mijn wensen. Het was een prima autootje (Toyota Aygo) hoor! Had nooit problemen en reed altijd. Zeer waarschijnlijk zal ik bij moeten betalen bij mijn nieuwe auto, ik heb mijn ogen laten vallen op een wat nieuwere Kia Picanto.

Ik wacht nog even met echt rond neuzen/auto's bezichtigen. Ik wil eerst echt officieel hebben dat de auto inderdaad economisch total loss is. Daarna kan ik me volledig focussen op een nieuwe auto.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-20 20:47 



 
Profiel   

1 keer gehad, schade 2700 euro, geschatte waarde 1600. Maar omdat mijn auto te oud was voor de Bovag lijsten werd op Marktplaats gekeken. Daar stond echter maar 1 passat op en dat was een tdi zonder rode i. Ik had een TDI met rode I, dus een 110pk en een trekhaak. Daarmee was de gevonden passat diesel op Marktplaats niet vergelijkbaar met mijn auto. Ik moest immers minstens een paardentrailer (1500kg) kunnen trekken. En dus ging ik niet akkoord met 1600 euro, die auto mocht maar 1100 trekken en had geen trekhaak. Na wat discussie mocht de auto gerepareerd worden met immitatie onderdelen.

Dus de discussie aangaan en voorstellen om immitatie of sloop onderdelen te gebruiken wil ook wel eens helpen. Ik weet natuurlijk niet wat er verder bij jou kapot is.

Ik ken ook iemand bij wie alleen de bumper een deukje had en dat was genoeg voor 'total loss'. En deze persoon heeft gewoon het geld gekregen voor het 'wrak' en rijdt er al weer 3 jaar in rond. Komt gewoon door de apk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-20 21:36 



 
Profiel   

Merlen schreef
Veel te vaak verklaren experts auto's economisch total loss omdat dit voordeliger is voor de verzekering.
Ik ben er niet akkoord mee gegaan.Met het bedrag dat ik zou ontvangen,kon ik geen soortgelijke auto terug kopen.
Ik heb het been stijf gehouden.Je moet dan wel geduld hebben.Uiteindelijk na 6 maanden kreeg ik het bedrag dat nodig was voor reparatie.


Dat is het verschil juist tussen economisch Total löss en gewoon Total löss. Economisch betekend dat het voor de verzekeraar gunstiger is de auto als schade auto te verkopen en restant bij te leggen dan te laten herstellen wat duurder is dan het stukje wat ze bij moeten leggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-20 21:41 



 
Profiel   

De snelheid van de afhandeling hangt voor het grootste gedeelte af van de bereidheid van de tegenpartij voor het insturen van het schadeformulier.

Sommige verzekeringen gaan nu ook met een telefonische erkenning van hun verzekerde akkoord maar veel vragen nog wel het schadeformulier op.

En dan kan alles nog zo duidelijk zijn... Het is gewoon heel vervelend als je als tegenpartij moet wachten op je geld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-20 21:51 



 
Profiel   

Ik heb het 6 jaar geleden ook meegemaakt. Iemand in de straat poging gedaan om fietser te ontwijken, dat was al niet gelukt maar bij het ontwijken ook mijn geparkeerde auto geraakt. Was gelukkig een oudere auto die vermoedelijk volgende APK wel/niet ging halen dus kwam wat mij betreft goed uit dat die economisch total loss verklaard werd.

Ik had vrij snel het geld van de tegenpartij binnen en daarna auto verkocht/ingeruild bij garage voor een nieuwere auto.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-20 21:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 47 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen