Regels die totaal onlogisch zijn/lijken?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Badeendje

Berichten: 3940
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Regels die totaal onlogisch zijn/lijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 02:08

Ongelofelijk de vergelijkingen die hier worden gemaakt. “Je kan toch niet je hele leven alles krampachtig proberen te voorkomen?” Ik neem aan dat de meeste mensen gezond proberen te leven door te bewegen, gezonde voeding etc. Dat is dus dírect proberen te voorkomen dat je te maken krijgt met ziekte. Dat je dan corona krijgt waar je nog maanden last van hebt en slechts op halve kracht kan functioneren is niet normaal, en we kunnen collectief voorkomen dat íedereen dit krijgt. Het is de simpelste strijd óóit: behoud een kleine sociale kring, en zonder je af van onbekenden. Is het nou zo ongelofelijk moeilijk?

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 09:24

Badeendje schreef:
Ongelofelijk de vergelijkingen die hier worden gemaakt. “Je kan toch niet je hele leven alles krampachtig proberen te voorkomen?” Ik neem aan dat de meeste mensen gezond proberen te leven door te bewegen, gezonde voeding etc. Dat is dus dírect proberen te voorkomen dat je te maken krijgt met ziekte. Dat je dan corona krijgt waar je nog maanden last van hebt en slechts op halve kracht kan functioneren is niet normaal, en we kunnen collectief voorkomen dat íedereen dit krijgt. Het is de simpelste strijd óóit: behoud een kleine sociale kring, en zonder je af van onbekenden. Is het nou zo ongelofelijk moeilijk?


Precies :j

Sureido: uiteraard maken mensen wel eens een misstap. Daar hoor je mij niet over hoor. Dat is wat anders dan mensen die willens en wetens de regels overtreden omdat zij ze onzin vinden, of omdat ze zelf niet zoveel waarde hechten aan het leven.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 09:28

Nikass schreef:
Badeendje schreef:
Ongelofelijk de vergelijkingen die hier worden gemaakt. “Je kan toch niet je hele leven alles krampachtig proberen te voorkomen?” Ik neem aan dat de meeste mensen gezond proberen te leven door te bewegen, gezonde voeding etc. Dat is dus dírect proberen te voorkomen dat je te maken krijgt met ziekte. Dat je dan corona krijgt waar je nog maanden last van hebt en slechts op halve kracht kan functioneren is niet normaal, en we kunnen collectief voorkomen dat íedereen dit krijgt. Het is de simpelste strijd óóit: behoud een kleine sociale kring, en zonder je af van onbekenden. Is het nou zo ongelofelijk moeilijk?


Precies :j

Sureido: uiteraard maken mensen wel eens een misstap. Daar hoor je mij niet over hoor. Dat is wat anders dan mensen die willens en wetens de regels overtreden omdat zij ze onzin vinden, of omdat ze zelf niet zoveel waarde hechten aan het leven.

Als de regels echte meer waarde hadden ja maar dit zijn regels die nergens op slaan. Dus nee hou me daar zeker niet aan

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 09:31

Er zijn echt wel regels die ik ook niet direct logisch vind, maar is dat erg? Wil je dat er regels worden opgesteld waarin 17 miljoen Nederlanders zich kunnen vinden?
Aan de ene kant wil men dat de regering het probleem oplost en overal een antwoord op heeft, aan de andere kant mag er niet iets bedacht worden wat niet logisch op je overkomt.
Hoe zie je het dan voor je?

996981
Berichten: 9916
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 09:39

Badeendje schreef:
Ongelofelijk de vergelijkingen die hier worden gemaakt. “Je kan toch niet je hele leven alles krampachtig proberen te voorkomen?” Ik neem aan dat de meeste mensen gezond proberen te leven door te bewegen, gezonde voeding etc. Dat is dus dírect proberen te voorkomen dat je te maken krijgt met ziekte. Dat je dan corona krijgt waar je nog maanden last van hebt en slechts op halve kracht kan functioneren is niet normaal, en we kunnen collectief voorkomen dat íedereen dit krijgt. Het is de simpelste strijd óóit: behoud een kleine sociale kring, en zonder je af van onbekenden. Is het nou zo ongelofelijk moeilijk?

Adem in, adem uit....

Zo simpel als jij het stelt is het dus niet. We mogen immers wel naar de bouwmarkten en tuincentra, winkelstraten lopen over van mensen en er wordt nergens gehandhaafd. De kans dat je hier geen 1,5m afstand kan houden van mensen die niet uit je eigen sociale kring mensen is zeer groot.

Uit eten mag niet.

Met wie ga je normaliter uit eten? Juist. Mensen uit je gezin, familie of vrienden. Dit zijn de mensen die nu nog steeds elkaar treffen, maar dan in huiselijke kring. Aan tafel in een restaurant kun je in tegenstelling tot een overvol tuincentrum, prima afstand houden.

Hoe valt het voor jou te verklaren dat duizenden ondernemers met een kleine horecazaak hier aan onderdoor moeten gaan?

996981
Berichten: 9916
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 09:40

Nikass schreef:
Er zijn echt wel regels die ik ook niet direct logisch vind, maar is dat erg? Wil je dat er regels worden opgesteld waarin 17 miljoen Nederlanders zich kunnen vinden?
Aan de ene kant wil men dat de regering het probleem oplost en overal een antwoord op heeft, aan de andere kant mag er niet iets bedacht worden wat niet logisch op je overkomt.
Hoe zie je het dan voor je?

De zorgcapaciteit verhogen, zodat bij toekomstige pan- en epidemieën iedereen die ziek wordt de juiste zorg kan krijgen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 09:46

Waarschijnlijk zijn anderen het daar niet mee eens, want dat wordt flink belasting of zorgpremie betalen en als er geen pandemie is staan de bedden leeg.
En iedereen moet zich toch overal in kunnen vinden?
En hoe wou je nu, op korte termijn voldoende personeel opleiden?

Sintara

Berichten: 7468
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Regels die totaal onlogisch zijn/lijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 09:51

Al was de ic capaciteit twee keer zo groot, dan nog had het maar een week 'normaal' leven gescheeld voordat er alsnog maatregelen nodig zouden zijn geweest.
Kijk maar naar België en Duitsland, veel meer capaciteit per inwoner maar alsnog te kort. Er worden teveel mensen tegelijk ziek

996981
Berichten: 9916
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 10:10

Nikass schreef:
Waarschijnlijk zijn anderen het daar niet mee eens, want dat wordt flink belasting of zorgpremie betalen en als er geen pandemie is staan de bedden leeg.
En iedereen moet zich toch overal in kunnen vinden?
En hoe wou je nu, op korte termijn voldoende personeel opleiden?

Nee, er zou gekeken moeten worden naar het geld dat in de zakken van de grote zorgaanbieders verdwijnt. We betalen ieder jaar meer premie terwijl de zorg sinds meer dan tien jaar al ieder jaar wordt afgeschaald. Hoe kan dat?

chanicha

Berichten: 12197
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 10:15

Ik heb even meegelezen maar wil nu toch reageren.
Weet je, het is net als bij kinderen die op tijd thuis moeten zijn of op tijd naar bed, dat is dan belachelijk en onlogisch maar later denk je dan toch dat het wel ergens goed voor was.
Lekker schoppen tegen de regels is iets van alle tijden maar hier hangt er wel iets belangrijks aan en als je dan durft te zeggen dat je daar maling aan hebt en toch lekker doet wat jij wil moet je ook een papier bij je dragen dat je niet behandeld wil worden mocht je besmet raken.
Ik vind het gewoon a-sociaal dat sommige mensen zo reageren.

Zebrastreep

Berichten: 9849
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 10:16

996981 schreef:
Nikass schreef:
Er zijn echt wel regels die ik ook niet direct logisch vind, maar is dat erg? Wil je dat er regels worden opgesteld waarin 17 miljoen Nederlanders zich kunnen vinden?
Aan de ene kant wil men dat de regering het probleem oplost en overal een antwoord op heeft, aan de andere kant mag er niet iets bedacht worden wat niet logisch op je overkomt.
Hoe zie je het dan voor je?

De zorgcapaciteit verhogen, zodat bij toekomstige pan- en epidemieën iedereen die ziek wordt de juiste zorg kan krijgen.


Hoe zie je dat voor je om te verhogen als er niet genoeg mensen zijn in de zorg. Dat is juist het hele punt

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 10:17

Badeendje schreef:
Ongelofelijk de vergelijkingen die hier worden gemaakt. “Je kan toch niet je hele leven alles krampachtig proberen te voorkomen?” Ik neem aan dat de meeste mensen gezond proberen te leven door te bewegen, gezonde voeding etc. Dat is dus dírect proberen te voorkomen dat je te maken krijgt met ziekte. Dat je dan corona krijgt waar je nog maanden last van hebt en slechts op halve kracht kan functioneren is niet normaal, en we kunnen collectief voorkomen dat íedereen dit krijgt. Het is de simpelste strijd óóit: behoud een kleine sociale kring, en zonder je af van onbekenden. Is het nou zo ongelofelijk moeilijk?

Gelukkig is het zo dat de meeste die Corona krijgen het niet zo erg krijgen dan jij nu stelt en er met een klein beetje snotteren vanaf komen. Nu doe je alsof 50% van de Corona gevallen maanden last heeft ..

Ik snap niet zo goed waar die behoefte vandaan komt om constant te melden hoe erg het wel niet kan zijn. Dat weet iedereen wel, zo weet iedereen ook dat die kans gelukkig een stukje kleiner is dan dat hier nu voorgedaan wordt. Ik vraag me af waarom dat telkens gemeld wordt, is dat om mensen bang te maken? Er zitten al zoveel ontzettend bange mensen op Bokt, die lezen jullie verhalen ook, leuk om die nog meer de kast op te jagen... want de mensen die er niet zoveel om geven, die gaan hun gedrag pas veranderen als ze zoiets met eigen ogen van dichtbij meemaken. Niet door Bokt..

Zebrastreep

Berichten: 9849
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 10:20

sureido schreef:
Badeendje schreef:
Ongelofelijk de vergelijkingen die hier worden gemaakt. “Je kan toch niet je hele leven alles krampachtig proberen te voorkomen?” Ik neem aan dat de meeste mensen gezond proberen te leven door te bewegen, gezonde voeding etc. Dat is dus dírect proberen te voorkomen dat je te maken krijgt met ziekte. Dat je dan corona krijgt waar je nog maanden last van hebt en slechts op halve kracht kan functioneren is niet normaal, en we kunnen collectief voorkomen dat íedereen dit krijgt. Het is de simpelste strijd óóit: behoud een kleine sociale kring, en zonder je af van onbekenden. Is het nou zo ongelofelijk moeilijk?

Gelukkig is het zo dat de meeste die Corona krijgen het niet zo erg krijgen dan jij nu stelt en er met een klein beetje snotteren vanaf komen. Nu doe je alsof 50% van de Corona gevallen maanden last heeft ..

Ik snap niet zo goed waar die behoefte vandaan komt om constant te melden hoe erg het wel niet kan zijn. Dat weet iedereen wel, zo weet iedereen ook dat die kans gelukkig een stukje kleiner is dan dat hier nu voorgedaan wordt. Ik vraag me af waarom dat telkens gemeld wordt, is dat om mensen bang te maken? Er zitten al zoveel ontzettend bange mensen op Bokt, die lezen jullie verhalen ook, leuk om die nog meer de kast op te jagen... want de mensen die er niet zoveel om geven, die gaan hun gedrag pas veranderen als ze zoiets met eigen ogen van dichtbij meemaken. Niet door Bokt..


Volgens mij heeft badeendje zelf een best zwaar verloop gehad van corona staat mij bij. Dus ik snap heel goed dat ze wilt waarschuwen. Vriendin van mij haar moeder heeft her gehad en die zijn nog steeds heel voorzichtig omdat ze er zeker niet nog een keer op zitten te wachten.

Dimphyl

Berichten: 2138
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Re: Regels die totaal onlogisch zijn/lijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 10:23

Afbeelding

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 10:26

Ja, ik zelf ook, twee weken ziek geweest (maar gelukkig voelde het echt als griep > sorry voor de vergelijking), ouders wel echt plat gelegen, zitten er ook niet nog eens op te wachten want moeders wilde ‘s nachts bijna een keer de ambu bellen, maar die leven ook wel weer door en zonder angst.. ik denk dat angst niet perse een goede raadgever is nu in deze tijd. Misschien wel goed verstand! :)

Ik ken namelijk ook een verhaal van een man die nergens heen ging, thuis werkte en bijna nooit de deur uit voor boodschappen. Moest een keer gaan werken en hop, Corona met 41 graden koorts. Maw hoe voorzichtig en bang je ook bent, ik denk dat als je de pech hebt, je het wel krijgt...

996981
Berichten: 9916
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 10:27

Zebrastreep schreef:
Hoe zie je dat voor je om te verhogen als er niet genoeg mensen zijn in de zorg. Dat is juist het hele punt

Dat lijkt me een mooi punt voor de politiek. Er zal onderzoek gedaan moeten worden waarom de zorg zo’n onaantrekkelijke sector is om te werken. Als je dat weet kun je de aantrekkelijkheid verhogen.

Wat zou voor jou de structurele oplossing dan zijn? :) er vanuit gaande dat dit niet de laatste pandemie is die we mee gaan maken.

Sizzle

Berichten: 35735
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 10:31

Heb je daar onderzoek voor nodig?
Als je regelmatig ook zonder pandemie 12-16 uur door mag buffelen op koffie en een snel broodje is de lol er snel af hoor.

996981
Berichten: 9916
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 10:35

Sizzle schreef:
Heb je daar onderzoek voor nodig?
Als je regelmatig ook zonder pandemie 12-16 uur door mag buffelen op koffie en een snel broodje is de lol er snel af hoor.

Dat moet toch anders kunnen? De denkwijze hier lijkt te zijn: “de zorg is poedersuiker, dus niemand wil er werken. Het verhogen van de zorgcapaciteit is dus niet de oplossing, want dat kan niet.”

Zo zonde...

Badeendje

Berichten: 3940
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 10:40

sureido schreef:
Badeendje schreef:
Ongelofelijk de vergelijkingen die hier worden gemaakt. “Je kan toch niet je hele leven alles krampachtig proberen te voorkomen?” Ik neem aan dat de meeste mensen gezond proberen te leven door te bewegen, gezonde voeding etc. Dat is dus dírect proberen te voorkomen dat je te maken krijgt met ziekte. Dat je dan corona krijgt waar je nog maanden last van hebt en slechts op halve kracht kan functioneren is niet normaal, en we kunnen collectief voorkomen dat íedereen dit krijgt. Het is de simpelste strijd óóit: behoud een kleine sociale kring, en zonder je af van onbekenden. Is het nou zo ongelofelijk moeilijk?

Gelukkig is het zo dat de meeste die Corona krijgen het niet zo erg krijgen dan jij nu stelt en er met een klein beetje snotteren vanaf komen. Nu doe je alsof 50% van de Corona gevallen maanden last heeft ..

Ik snap niet zo goed waar die behoefte vandaan komt om constant te melden hoe erg het wel niet kan zijn. Dat weet iedereen wel, zo weet iedereen ook dat die kans gelukkig een stukje kleiner is dan dat hier nu voorgedaan wordt. Ik vraag me af waarom dat telkens gemeld wordt, is dat om mensen bang te maken? Er zitten al zoveel ontzettend bange mensen op Bokt, die lezen jullie verhalen ook, leuk om die nog meer de kast op te jagen... want de mensen die er niet zoveel om geven, die gaan hun gedrag pas veranderen als ze zoiets met eigen ogen van dichtbij meemaken. Niet door Bokt..


Dat het zo erg is, wordt continue gebagatelliseerd. ‘Je bent er met een paar dagen vanaf, zo erg is het niet, het is alleen dodelijk voor ouderen, als jong persoon heb je nergens last van’.
Letterlijk iedereen die ik ken die corona heeft gehad was niet na drie dagen snotteren weer beter. De ziekte zelf verloopt bij velen heel mild, maar daarna merken ze pas wat voor schade ze hebben opgelopen. Ze hebben allemaal last van restklachten, variërend van hoofdpijn tot een wollig hoofd, een slechte conditie en een slechte concentratie. Dit zijn mensen in elke leeftijdscategorie! Ik vind de angst voor corona terecht, en de voorzichtigheid die vele mensen hebben ook. Je wilt het gewoon niet krijgen met het risico dat je nog maanden loopt te kwakkelen.

Dat de restaurants niet open mag begrijp ik niet en vind ik voor de ondernemers heel triest, maar voor de cafe’s vind ik het logisch. Hutjemutje een hele avond in een kleine ruimte zitten waar het lekker vochtig wordt is een ideale plek voor het verspreiden van het virus. Dat is heel anders dan in een tuincentrum of bouwmarkt, waar je slechts heel kort contact hebt en prima afstand kan bewaren.

M.b.t. de ondernemers: waarom vinden we het zo normaal dat ieder zijn eigen onderneming boven het collectief mag stellen?

Sizzle

Berichten: 35735
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 10:43

996981, Waarom kan de capaciteit niet verhoogd worden dan?
Bezuinigingen gaan duidelijk voor menswaardigheid.
Daar kan je lang en kort over praten, maar als je basis uren al 10 uur per dag zijn en de standaard meer 12 uur per dag is met uitschieters naar boven in een normaal stabiel jaar zonder pandemie dan is het toch niet zo ingewikkeld? Mijn partner is er door gestopt in iedergeval.
Mijn gyn is vorig jaar ook gestopt omdat hij het helemaal zat was en ook gewoon af en toe met zijn kind naar de voetbal wil kunnen gaan. Die hebben nog een fatsoenlijk loon maar houden het toch niet vol. Dan is de denkstap hoe dat dan is in de verpleging toch niet zo ingewikkeld?

Sizzle

Berichten: 35735
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Regels die totaal onlogisch zijn/lijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 10:47

Terug naar de regels.
Ik denk dat ik toch wel onder de categorie zeer voorzichtig en weloverwogen val. Mijn contacten zijn echt minimaal, ik hou zeer goed afstand, ik draag gewoon een masker waar zinvol of verplicht.

Maar sommige regels maken me gewoon echt boos en die ga ik dan ook uit de weg als het kan. Als een regel ongeveer van hetzelfde niveau is als: draai 4x met je linker pols en raak met je rechterhand je neus aan, nee dan kan ik dat niet serieus nemen en dan kan ik heel goed begrijpen dat mensen in opstand komen. Dat heeft niets te maken met de ernst van de situatie ontkennen.

996981
Berichten: 9916
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 10:53

Sizzle schreef:
996981, Waarom kan de capaciteit niet verhoogd worden dan?
Bezuinigingen gaan duidelijk voor menswaardigheid.
Daar kan je lang en kort over praten, maar als je basis uren al 10 uur per dag zijn en de standaard meer 12 uur per dag is met uitschieters naar boven in een normaal stabiel jaar zonder pandemie dan is het toch niet zo ingewikkeld? Mijn partner is er door gestopt in iedergeval.
Mijn gyn is vorig jaar ook gestopt omdat hij het helemaal zat was en ook gewoon af en toe met zijn kind naar de voetbal wil kunnen gaan. Die hebben nog een fatsoenlijk loon maar houden het toch niet vol. Dan is de denkstap hoe dat dan is in de verpleging toch niet zo ingewikkeld?

Dat is juist de vraag die ik stel. Het antwoord is dan dat de zorg niet aantrekkelijk is om werken. Daar kan toch iets aan gedaan worden?

Sizzle

Berichten: 35735
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 10:55

Ja, dat kan. Maar dat kost geld.
Zo is nu ook mijn partner in zijn huidige positie wegbezuinigd. De leidinggevenden in paniek zo ongeveer omdat het een flink gat slaat, maar niemand die het lijkt te kunnen veranderen.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 12-12-20 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

996981
Berichten: 9916
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 10:56

Sizzle schreef:
Ja, dat kan. Maar dat kost geld.

Teststraten ook, het financieel ondersteunen van horeca-ondernemers ook :)

Sizzle

Berichten: 35735
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 10:59

Ik weet het, ik ben echter niet in de positie dat ik geld kan verdelen ;)

Waar ik trouwens ook echt serieus van in shock ben is een recent NL onderzoek (heb het niet meer paraat) waarbij een absurt hoog percentage mensen de zorg niet meer aan konden omdat ze door hun huidskleur of afkomst door de patienten gediscrimineerd werden tot het vernederende af zonder daar ondersteuning van de manager voor te krijgen. -:(-
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 12-12-20 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt